«Πνευματική φαρέτρα τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ»
Pe
acest ascet l-a cunoscut fericitul părinte Paisie care mi-a şi povestit cele ce
urmează în legătură cu viaţa acestuia în Grădina sfântă a Maicii Domnului.
Părintele
Trifon s-a născut în România şi la începutul secolului XX a venit în Sfântul
Munte împreună cu alţi români. S-a aşezat în chiliile din Capsala, zona
pustnicească ce se întinde între Mănăstirile Pantocrator şi Stavronichita.
Acolo a trăit aproape 40 de ani singur cu desăvârşire, fără obşte, fără
ajutorul vreunui ucenic. A adormit la 15 august 1978.
Gheron
Trifon, îmi spunea Părintele Paisie, se dispreţuia pe sine în mod desăvârşit.
Preţ de 20 de ani a purtat o dulamă, o rasă, un pantalon şi un fes. Spăla
pantalonul şi-şi acoperea goliciunea cu dulama. Spăla dulama şi rămânea în
pantaloni. Când erau lunile de iarnă sau ploua mult nu-şi mai spăla hainele
pentru că nu putea să le mai usuce. Aşa că le purta luni de-a rândul, deşi
puţeau de la un timp. Îndura cu răbdarea lui Iov toate lipsurile vieţii pentru
a dobândi bunurile cereşti.
În
ultimii 20 de ani ai vieţii a orbit aproape desăvârşit. Nu a acceptat însă să
fie îngrijit de vreo chilie sau Mănăstire. Colibioara sa era zidită din piatră
şi era acoperită cu paie. Acolo trăia ca un exilat neavând legături, cunoştinţe
şi întâlniri cu alţi Părinţi aghioriţi. Acolo a trăit cercetări cereşti ale
Sfinţilor şi a produs ca o albină mierea isihiei şi a virtuţilor. Preţ de 40 de
ani s-a luptat cu trupul, cu diavolul şi cu patimile, ieşind biruitor. Hristos
i-a dăruit harisme, mai ales cea a rugăciunii şi a nepătimirii. Nu-l interesa
nimic în afară de a-şi împlini legătura şi comunicarea cu Dumnezeu prin
rugăciunea minţii. Prin acoperiş picura apă, totuşi nu s-a îngrijit să-l repare
pentru că avea mintea şi vieţuirea în cer. De mai multe ori părintele Paisie
i-a spus să-l lase să-i repare acoperişul.
– Unde dormi, binecuvântatule,
când e vreme rea şi ploaie?
–
Pe bătrânul Trifon nu-l deranjează ploaia. Când mă udă leoarcă pe o parte, mă
întorc pe cealaltă. Nu-i nevoie să-mi faci nimic. Bine e aşa. Vai mie, oare
m-am îngrijit să-mi fac chilia din cer?
Lângă
căsuţă îşi săpase o groapă ca să adune apa de ploaie. Odată părintele Paisie
i-a spus:
–
Părinte Trifon, o să cazi în groapa asta într-o zi, când o să mergi să scoţi
apă şi cine o să te mai scoată?
–
Dumnezeu nu lasă pe Trifon să cadă în groapă. Dacă o să cad înăuntru Dumnezeu o
să mă scoată afară.
Îşi
lăsase cu desăvârşire viaţa în mâinile lui Dumnezeu. Nu-l mai interesa nimic
pământesc. Îşi amintea neîncetat de moarte, de chinurile iadului, de judecată.
Toate acestea îi curăţiseră inima şi mintea şi îi aduceau belşug de lacrimi în
ochi.
Părintele
Xenofon, un român care trăia în vecinătate, l-a rugat de mai multe ori să vină
la el la chilie să trăiască împreună. Părintele Trifon îi răspunsese însă:
–
Bătrânul Trifon, părinte Xenofon, a lăsat părinţi, fraţi, ţară, rude,
prieteni, a lăsat lumea şi s-a făcut monah. Toate le-a lăsat ca să-l
iconomisească părintele Xenofon sau Dumnezeu? Deci dacă nu mă iconomiseşte
Dumnezeu, cum o să mă mai iconomisească părintele Xenofon? Nu. Trifon nu
acceptă iconomii. O să rămână în chilia lui până la moarte.
–
Pot să vin să te văd? Să-ţi aduc pâine, măsline, verdeţuri, posmagi?
–
Să vii. Da să nu stai mult. Puţin şi apoi să pleci. Să vii o dată la două
săptămâni. Nu vreau să văd om des pentru că îmi pleacă Hristos sau îngerul.
Părintele
Paisie l-a întrebat:
–
Când nu vine părintele Xenofon să-ţi aducă mâncare ce mănânci?
–
Eu sunt oiţă. Mănânc ierburi. Scurm jos şi mănânc.
Avea
atâta smerenie şi dispreţ pentru trupul său încât credeai că vorbeşte de
altcineva. Rugăciunea lui se înălţa la înălţimi de nebănuit. Chipul nu-i mai
era atunci acelaşi. Neîncetat suferea schimbări bune şi adăuga har peste har.
Deoarece atinsese fericita nepătimire trăia ca un mic copil, fără răutate şi
fără curiozitate. Simplu la vorbă, simplu la mers, simplu în purtare. Când
odată lucra în grădină cu părintele Paisie i s-a dezvelit goliciunea, dar el nu
s-a ruşinat. Nici nu se gândea că ar putea să-l smintească pe celălalt. Şi-a
acoperit golătatea cu naturaleţe ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic.
Cu
puţine luni înainte de a muri l-a vizitat un tânăr monah, cunoscut de-al meu,
părintele D. Iată ce mi-a povestit la întoarcere:
În
coliba lui, părintele Trifon nu are nici pat, nici scaun, nici masă. În curte
sunt aruncate conserve goale pe care le-a adunat de pe aiurea ca să dea impresia
că mănâncă peşte şi alte delicatesuri. Foarte puţine haine am văzut atârnate în
chilie. Într-un interval scurt de timp l-am vizitat de trei ori. Se preface
nebun, dar în nebuniile pe care le spune îţi aruncă tot felul de adevăruri. De
aceea trebuie să fii atent când vorbeşte pentru că poate spune lucruri mari
descoperite lui de Dumnezeu dar în cuvinte ce par fără noimă.
Mie
mi-a spus toate problemele pe care le am şi ce trebuie să fac ca să le
depăşesc, fără ca eu să-i fi spus ceva. Mi-a spus şi de ce boli sufăr. Când
l-am întâlnit prima oară în curtea chiliei sale îşi acoperise goliciunea cu o
haină, în timp ce pe cap purta un ciorap.
–
Blagosloviţi, părinte!
–
Domnul.
Când
ne-a văzut (mai eram cu câţiva fraţi) s-a ridicat încet-încet, că era bătrân,
şi, cu un baston, s-a îndreptat spre căsuţă bombănind. Noi îl urmam şi auzeam:
–
Eu nu ştiu nimic. Toate sunt scrise în cărţi. Monahul trebuie să facă 3000 de
metanii. E interzis să se fotografieze. Doar lui Dumnezeu i se aduce închinare.
Eu am avut 3000 de drahme. A venit hoţul şi mi le-a furat. Cu geamul închis,
cum a intrat şi m-a furat?
Şi-a
întors privirea spre mine, m-a privit fix şi şi-a continuat nebuniile:
–
Fratele meu, nu le bea pe toate. Boul bea, bea, bea, dar apoi crapă. Eu
stăpânesc toate. Zbor în Anglia, Franţa şi Cipru şi oriunde vreau. Merg şi în
Cipru. M-a privit dulce şi a zâmbit, pentru că eu sunt cipriot.
Cu
ocazia altei vizite l-am heretisit şi l-am întrebat:
–
Ce faci?
–
Lupt, frate.
Apoi
a început iarăşi să vorbească în mod nebunesc:
–
Să mergi să spui la toţi binecuvântaţi. Lasă-i să zică ce vor. Nu lua aminte la
ce zic alţii.
Într-adevăr,
eu aveam o ispită cu un frate din Mănăstire iar Părintele Trifon îmi spunea ce
să fac fără ca eu să-i fi descoperit ceva. Mi-a mai spus şi ce ascultare avea
respectivul frate şi ce ascultare am eu şi în ce fel să o împlinesc mai bine.
Orice aş fi vrut să-l întreb puneam întrebarea în minte iar el începea să-mi
răspundă printre tot felul de nebunii.
A
treia oară m-am dus împreună cu trei creştini. El era îmbrăcat ca de obicei. Mă
privea doar pe mine, ca şi cum ceilalţi nici nu ar fi existat. Mă sfătuia
duhovniceşte:
–
Nu te îngrijora. Fă ascultare, iubire şi smerenie. Pentru problema ta nu te
necăji. O să trimit eu un om ca să vorbească cu părintele stareţ al tău, ca să
se bucure şi mama ta care te priveşte din cer şi se mândreşte cu tine.
Mama
mea într-adevăr murise de câţiva ani iar părintele Trifon ştia. Şi creştinilor
cu care eram le-a descoperit dezlegarea la diferite probleme. Nu m-a
impresionat doar harisma sa de înainte-vedere, ci şi sfaturile lui. Dacă ar fi
fost rătăcit şi înşelat cum spuneau unii, cum ar fi putut să-mi dea sfaturi duhovniceşti
foarte bune?
Ucenicul
unui bătrân din vecinătate a mers din dragoste să-i pună două foi de tablă pe
acoperişul coridorului ca să aibă bietul părinte Trifon unde să se adăpostească
de ploaie. Acesta fără nici un cuvânt i-a dat de înţeles că foile sunt de
prisos: de dimineaţă până seara a stat afară în picioare, nemişcat, sprijinit
în baston. Tânărul l-a întrebat de ce stă aşa. El a răspuns:
-
Meditez la numele lui Iisus.
Ca
să mă încredinţez şi mai desăvârşit despre sfinţenia părintelui Trifon, a
continuat părintele D., am mai întrebat despre el pe încă un vecin de-al său,
monah zelotist, care mi-a spus:
-
Omul acesta e un mister. Ce să-ţi zic? Nu l-am auzit niciodată să judece. Când
vrea puţin posmag, vine şi-mi zice: „Dă-mi puţin pesmet şi-ţi aduc verdeţuri”.
Altă dată mi-a zis: „Coase-mi dulama şi o să-ţi sap în grădină”. Niciodată nu a
luat şi nu mi-a cerut nimic fără să facă ceva în schimb. Este aproape zăvorât
şi nu ştiu unde se împărtăşeşte.
Eu,
continuă părintele D., l-am întrebat unde se împărtăşeşte şi mi-a răspuns:
-
De unde ştii tu, poate că sunt preot!
Altui
frate care l-a vizitat i-a spus următoarele: „Am ascultare. Plec la Atena.
Du-te, du-te acum”. De aceea stau şi mă întreb dacă nu cumva este unul din cei
12 sfinţi pustnici atoniţi care se nevoiesc goi, pentru că sărăcia, golătatea
şi harismele lui te îndeamnă să te gândeşti la aşa ceva.
Odată
a făcut cangrenă la un picior iar vecinul l-a dus la medic. Părintele Trifon
şi-a început iarăşi nebuniile lui zicând lucruri dezlânate. Fără să-l cunoască
pe medic îi zise:
-
Panaiotis, fă tu ce ştii, şi Panaghia va face restul.
Medicul
s-a pierdut cu firea pentru că-i spusese pe nume fără să se cunoască dinainte.
Situaţia piciorului era foarte gravă. Trebuia ca Părintele Trifon să fie
trimis la spital pentru a-i tăia piciorul. Bătrânul însă a refuzat şi s-a
întors la chilie. A luat de la medic doar o alifie ca să nu se pună muştele pe
rană. Dimineaţa următoare vecinul l-a vizitat ca să vadă ce mai face. Îşi
pusese o plantă sălbatică pe rană şi în câteva zile se însănătoşi cu
desăvârşire.
Aici
se termină şi istorisirile părintelui D. care a avut bunătatea de a mi le
spune.
Bătrânul
Trifon a adormit somnul drepţilor încolăcit ca un şarpe într-un colţ al
chiliei, învelit în zdrenţele lui. Trupul i-a rămas acolo 15 zile fără ca să
ştie cineva de cuvioasa lui mutare, atât era de dezlipit de oameni, dar unit cu
Dumnezeu şi cu lumea cerului. Vecinica lui pomenire.
Monah Damaschin Grigoriatul, Părinţi athoniţi pe care i-am cunoscut, Tipărită cu binecuvântarea Prea Sfinţitului Părinte Timotei, Episcopul Aradului, Editura Sfântul NECTARIE, Arad, 2004
Μέ τήν εὐλογία τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου