Άννας Μπουρδάκου μέλους του Π.Σ. της Π.Ε.Γ
Η «Σκοπιά» της 15-1-01 έχει ως θέμα τη διαφορά τού «Κυβερνώντος Σώματός» της από ένα Νομικό Σωματείο.
2001, «Σκοπιά» 15-1-01, σελ. 28, 29: «Οι ετήσιες συνελεύσεις της Βιβλικής και Φυλλαδικής Εταιρίας Σκοπιά της Πενσυλβανίας διεξάγονται από τον Ιανουάριο τον 1885. Όταν η σύναξη των Χρισμένων Χριστιανών ήταν σε εξέλιξη, στα τέλη του 19ου αιώνα, τα μέλη και οι υπεύθυνοι του διοικητικού συμβουλίου του σωματείου είχαν ουράνια ελπίδα. Στην πραγματικότητα, αυτό ίσχυε σχεδόν ανέκαθεν. Υπήρξε μία εξαίρεση. Το 1940 ο Χέιντεν Κ. Κόβινγκτον, ο τότε νομικός σύμβουλος της Εταιρίας ο οποίος ήταν από τα «άλλα πρόβατα» που έχουν την επίγεια ελπίδα, εκλέχθηκε μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Εταιρίας. Υπηρέτησε ως αντιπρόεδρος της Εταιρίας από το 1942 ως το 1945. Τότε ο αδελφός Κόβινγκτον παραιτήθηκε από μέλος τον διοικητικού συμβουλίου… ήταν θέλημα του Ιεχωβά, δηλαδή να είναι όλα τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου… χρισμένοι Χριστιανοί»1.
Στο κείμενο αυτό η «Σκοπιά» παρουσιάζει την εκλογή του προεδρείου των δύο σωματείων -Πενσυλβανίας και Νέας Υόρκης- συνοπτικά και απλοποιημένα. Όμως τα γεγονότα δεν είναι τόσο απλά. Διαβάζουμε από το βιβλίο της:
1993, Διαγγελείς της Βασιλείας, σελ. 90, 91: «Το απόγευμα της 13ης Ιανουαρίου 1942, πέντε ημέρες μετά τον θάνατο του Ρόδερφερδ όλα τα μέλη τον διοικητικού συμβουλίου τόσον του ενός σωματείου όσο και του άλλου συνεδρίασαν στο Μπρούκλιν, στο Μπέθελ. Πριν από μερικές μέρες ο αντιπρόεδρος της Εταιρίας, ο 36χρονος Νάθαν Ο. Νορ, είχε προτείνει να ζητήσουν ειλικρινά θεϊκή σοφία μέσω προσευχής και στοχασμού…
Η συνεδρίαση άρχισε με προσευχή και έπειτα από προσεκτική εξέταση των πραγμάτων εκλέχθηκε ομόφωνα πρόεδρος και των δύο σωματείων ο αδελφός Νορ και αντιπρόεδρος ο 30χρονος Χέιντεν Κ. Κόβινγκτον, ο δικηγόρος της Εταιρίας. Τον Σεπτέμβριο του 1945, ο αδελφός Κόβινγκτον προσφέρθηκε εκούσια να πάψει να υπηρετεί ως αντιπρόεδρος της «Βιβλικής και Φυλλαδικής Εταιρίας Σκοπιά» (της Πενσυλβανίας), εξηγώντας ότι επιθυμούσε με αυτό που τότε κατανοούσαν πως ήταν το θέλημα τον Ιεχωβά για όλα τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και τους υπεύθυνους -να είναι δηλαδή χρισμένα από το πνεύμα Χριστιανοί ενώ εκείνος δήλωσε ότι ανήκε στα «άλλα πρόβατα».
Κατ’ αρχήν, ο Κόβινγκτον ήταν δικηγόρος της εταιρίας και προ της εκλογής του ως αντιπρόεδρου. Εν συνεχεία βλέπουμε τον Νάθαν Ο. Νορ μαζί με όλα τα μέλη και των δύο σωματείων να ζητούν μέσω προσευχής από τον Ιεχωβά «θεϊκή σοφία» για τις εκλογές. Έτσι λοιπόν μέσω «θεϊκής εμπνεύσεως», εκλέχθηκαν ομόφωνα, πρόεδρος ο Νάθαν Ο. Νορ και αντιπρόεδρος ο νομικός σύμβουλος της εταιρίας ο X. Κ. Κόβινγκτον. Το 1945 ο Κόβινγκτον προσφέρθηκε εκούσια να πάψει να υπηρετεί ως αντιπρόεδρος της «Βιβλικής και Φυλλαδικής Εταιρίας Σκοπιά της Πενσυλβανίας», εξηγώντας ότι όπως κατανοούσαν τότε, όλα τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου έπρεπε να είναι χρισμένοι Χριστιανοί, ενώ εκείνος δήλωνε ότι ανήκε στα «άλλα πρόβατα». Από τα παραπάνω κείμενα των «Μαρτύρων τού Ιεχωβά» προκύπτουν δύο συμπεράσματα:
Ή ο Ιεχωβά έκανε Λάθος υπόδειξη ως προς την εκλογή του προεδρείου ή οι εκλέκτορες απεύθυναν την «προσευχή» τους κάπου αλλού…
Το γεγονός πάντως είναι ότι ο Κόβινγκτον επί 3 χρόνια μετά την «θεϊκή» υπόδειξη υπηρέτησε ως αντιπρόεδρος, έως ότου «αντελήφθη» ότι ανήκε στα «άλλα πρόβατα»…
Σε άλλο σημείο διαβάζουμε:
«Ο Λάϊμαν Λ. Σονϊυγκλ αντικατέστησε τον Χέιντεν Κόβινκτον… ενώ ο Φρέντερικ Γ. Φραντς εκλέχθηκε αντιπρόεδρος…».
Ερώτημα: ποιος ήταν ο εκλέκτορας που τοποθέτησε στην θέση του Κόβινκτον, τον νέο αντιπρόεδρο και κάτω από ποια καθοδήγηση; Πάλι θεϊκή; Πάλι λανθασμένη; Η απάντηση αναμένεται από «τον πιστό και φρόνιμο δούλο».
Και το κείμενο του 1993 συνεχίζει:
«… στις 2 Οκτωβρίου 1944 στο Πίτσμπουργκ, τα μέλη τον Σωματείου υιοθέτησαν έξι αποφάσεις με τις οποίες τροποποιούσαν το καταστατικό.
Το καταστατικό προηγουμένως προέβλεπε ότι δικαίωμα ψήφου είχαν όσοι συνεισέφεραν χρήματα για το έργο της Εταιρίας, η τρίτη τροποποίηση καταργούσε αυτόν τον όρο. Μία έκθεση έλεγε: Τα μέλη της Εταιρίας θα περιορίζονταν το πολύ σε 500…
Μετά την ιστορική ετήσια συνέλευση του 1944 παρέμεινε ένα ζωτικό ερώτημα. Εφόσον το Κ. Σ. ήταν τότε σχεδόν ταυτόσημο με το επταμελές διοικητικό συμβούλιο του σωματείου της Πενσυλβανίας, μήπως αυτό σήμαινε ότι το Κ. Σ. δεν θα μπορούσε ποτέ να περιλαμβάνει πάνω από επτά χρισμένους Χριστιανούς;
Επιπλέον, εφ’ όσον το διοικητικό συμβούλιο εκλέγεται από τα μέλη του σωματείου, μήπως τα μέλη του σωματείου εξέλεγαν τα μέλη του Κ. Σ. κάθε χρόνο στην ετήσια συνέλευση; Είναι τα μέλη και οι υπεύθυνοι του διοικητικού συμβουλίου της Βιβλικής και Φυλλαδικής Εταιρίας Σκοπιά της Πενσυλβανίας ένα και το αυτό με τα μέλη του Κ. Σ. ή είναι κάτι διαφορετικό;
Αυτά τα ερωτήματα απαντήθηκαν στην ετήσια συνέλευση την 1η Οκτωβρίου 1971… ένας από τους ομιλητές επισήμανε ότι το Κ. Σ. του «πιστού και φρόνιμου δούλου» προηγήθηκε κατά εκατοντάδες χρόνια της Βιβλικής και Φυλλαδικής Εταιρίας Σκοπιά της Πενσυλβανίας (Ματθαίος 24: 45-47). Ένα Κ. Σ. συγκροτήθηκε την Πεντηκοστή τον 33 Κ. X. πάνω από 18 αιώνες προτού συσταθεί το σωματείο της Πενσυλβανίας. Στην αρχή το κυβερνών σώμα αποτελούνταν, όχι από 7 άνδρες, αλλά από 12 αποστόλους. Προφανώς, ο αριθμός τον διευρύνθηκε αργότερα, διότι οι απόστολοι και οι πρεσβύτεροι της Ιερουσαλήμ αναλαμβάνουν την ηγεσία (πράξεις, 15:2)».
Όμως, ο Ιησούς Χριστός την Πεντηκοστή, το 33 μ.Χ. δεν ίδρυσε κανένα «κυβερνών σώμα», η κάποια… ηγεσία, αλλά ίδρυσε την Εκκλησία Του, το Σώμα Του, με κεφαλή τον Ίδιο.
Και συνεχίζει το κείμενο:
«Το 1971 ο ίδιος ομιλητής εξήγησε ότι τα μέλη της Εταιρίας Σκοπιά δεν μπορούσαν να εκλεγούν τα μέλη του χρισμένου Κ. Σ. Γιατί; Διότι, είπε, “το κυβερνών σώμα της τάξης του δούλου δεν διορίζεται από κανένα άνθρωπο. Διορίζεται από τον Ιησού Χριστό, την Κεφαλή της αληθινής Χριστιανικής εκκλησίας και Κύριο της τάξης τον πιστού και φρόνιμου δούλου”. Σαφώς λοιπόν τα μέλη τον Κ. Σ. δεν μπορούν να εκλέγονται από τα μέλη οποιονδήποτε νομικού σωματείου. Σε εκείνη την αξέχαστη ετήσια συνέλευση τον 1971, έγινε σαφής διαχωρισμός ανάμεσα στα χρισμένα με το πνεύμα μέλη τον Κ. Σ. και στα μέλη του διοικητικού συμβουλίου τον σωματείου της Πενσυλβανίας. Ωστόσο, τα μέλη του Κ. Σ. συνέχισαν να υπηρετούν ως μέλη και υπεύθυνοι του διοικητικού συμβουλίου της Εταιρίας.
Σήμερα, όμως, τίθεται το ερώτημα: Υπάρχει κάποιος Γραφικός λόγος για τον οποίον θα πρέπει τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Βιβλικής και Φυλλαδικής Εταιρίας Σκοπιά της Πενσυλβανίας να είναι μέλη τον Κ. Σ.; Η απάντηση είναι όχι. Το σωματείο της Πενσυλβανίας δεν είναι το μοναδικό νομικό πρόσωπο που χρησιμοποιούν οι μάρτυρες τον Ιεχωβά. Υπάρχουν και άλλα. Ένα από αυτά είναι η Βιβλική και Φυλλαδική Εταιρία Σκοπιά της Νέας Υόρκης. Στη Βρετανία χρησιμοποιείται ο Διεθνής Σύλλογος Σπουδαστών της Γραφής. Σε άλλες χώρες χρησιμοποιούνται άλλα νομικά πρόσωπα, για την προώθηση των συμφερόντων της Βασιλείας. Όλα βοηθούν αρμονικά και συμβάλλουν στη διακήρυξη των καλών νέων σε όλη τη γη… αυτά τα νομικά πρόσωπα κατευθύνονται θεοκρατικά και χρησιμοποιούνται από το Κ. Σ.».
Σελ. 31: «Στο τέλος της ετήσιας συνέλευσης… 7 Οκτώβριου 2000, ο αδελφός Μπαρ είπε στο ακροατήριο ότι πρόσφατα ορισμένα μέλη του Κυβερνώντος Σώματος… που υπηρετούσαν ως μέλη και υπεύθυνοι διοικητικών συμβουλίων παραιτήθηκαν εθελοντικά από τα διοικητικά συμβούλια όλων των σωματείων που χρησιμοποιεί ο πιστός και φρόνιμος δούλος στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στην θέση τους εκλέχθηκαν αδελφοί από την τάξη των άλλων προβάτων. Αυτή η απόφαση είναι πράγματι επωφελής. Δίνει στα μέλη του Κυβερνώντος Σώματος την δυνατότητα να δαπανούν περισσότερο χρόνο προετοιμάζοντας την πνευματική τροφή και φροντίζοντας με άλλους τρόπους για τις πνευματικές ανάγκες της παγκόσμιας αδελφότητας».
Μεγάλη πρόοδος φαίνεται ότι έλαβε χώρα ατούς κόλπους της εταιρίας. Ορισμένα χρισμένα μέλη του Κυβερνώντος Σώματος
παραιτήθηκαν εθελοντικά για να αναλάβουν όχι πλέον διοικητικές αρμοδιότητες, όπως κατείχαν στα συμβούλια των άλλων σωματείων, αλλά τις πνευματικές ανάγκες παγκόσμια. Στη θέση αυτών εκλέχτηκαν άτομα του «πολλού όχλου». Φυσικά δεν είναι δύσκολο να κατανοήσει ο αναγνώστης, πρώτον, ότι δεν παραιτήθηκαν μόνοι τους, αλλά άλλοι αποφάσισαν την απομάκρυνσή τους και δεύτερον, εάν υπάρχουν ακόμη εν ζωή είναι τουλάχιστον 110 ετών ο νεώτερος με όλα τα συνακόλουθα της ηλικίας τους.
2008, «Σκοπιά» 15-5-08, σελ. 29: «Πως είναι οργανωμένο το Κυβερνών Σώμα».
«ΤΟ ΚΥΒΕΡΝΩΝ ΣΩΜΑ των Μαρτύρων τον Ιεχωβά αποτελείται από αφιερωμένους άντρες οι οποίοι είναι χρισμένοι υπηρέτες του Θεού. Αυτοί ενεργούν ως εκπρόσωποι της τάξης τον πιστού και φρόνιμου δούλου, ο οποίος έχει την ευθύνη να παρέχει πνευματική τροφή, καθώς επίσης να δίνει κατεύθυνση και ώθηση στο έργο της Βασιλείας σε όλη τη γη (Ματθαίος 24:22, 12, 45-47). Οι συναθροίσεις τον Κυβερνώντος Σώματος διεξάγονται κάθε εβδομάδα, συνήθως την Τετάρτη. Τα μέλη του Κυβερνώντος Σώματος υπηρετούν επίσης σε διάφορες επιτροπές. Όσον αφορά τη φροντίδα των συμφερόντων της Βασιλείας, όπως περιγράφεται εν συντομία στη συνέχεια.
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΩΝ: Αυτή η επιτροπή απαρτίζεται από το συντονιστή κάθε μιας από τις άλλες επιτροπές… Η συγκεκριμένη επιτροπή διασφαλίζει την ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία όλων των επιτροπών.
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ: Στους αδελφούς αυτής της επιτροπής έχει ανατεθεί η επίβλεψη των διευθετήσεων αναφορικά με την προσωπική και πνευματική εμπειρία των μελών της παγκόσμιας οικογένειας Μπέθελ…
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΚΔΟΣΕΩΝ: Αυτή η επιτροπή επιβλέπει την εκτύπωση, την έκδοση και την αποστολή των Γραφικών εντύπων παγκόσμια…
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ: …επίβλεψη του έργου κηρύγματος… επιβλέπει την προετοιμασία της Διακονίας Μας της Βασιλείας…
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: …επιβλέπει την εκπαίδευση που παρέχεται στις συνελεύσεις και στις συναθροίσεις. Ετοιμάζει πνευματικά προγράμματα για τα μέλη της οικογένειας Μπέθελ και επιβλέπει διάφορες σχολές όπως η Σχολή Ταλαάδ και η Σχολή Υπηρεσία Σκαπανέα…
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ: Αποτελεί ευθύνη αυτής της επιτροπής να επιβλέπει τη διατύπωση της πνευματικής τροφής σε γραπτή μορφή ώστε να εκδίδεται και να διανέμεται στους ομοθρήσκους μας και στο ευρύ κοινό… απαντάει σε Γραφικά ερωτήματα και εγκρίνει ύλη όπως σενάρια δραμάτων και σχέδια ομιλιών. Επίσης επιβλέπει το μεταφραστικό έργο που επιτελείται παγκόσμια. Με αυτόν τον τρόπο, το Κυβερνών Σώμα είναι οργανωμένο για να ασκεί ηγεσία όπως το κατευθύνει ο Ιεχωβά μέσω του αγίου Πνεύματος».
Είναι σαφές ότι, και στις δύο αυτές «Σκοπιές», τις οποίες διαβάσαμε, το βαθύτερο νόημα είναι το αιώνιο πρόβλημα της εταιρίας των 144.000 χρισμένων.
Επί σειρά 130 περίπου χρόνων από της ιδρύσεως της εταιρίας, όλο και κάποιος νέος Γραφικός λόγος εμφανίζεται και αλλάζει τις προηγούμενες διδασκαλίες. Η περίφημη θύρα για τη Βασιλεία των Ουρανών ανοίγει και κλείνει κατά πως βούλεται η εκάστοτε «προφητική τάξη» της οργανώσεως. Οι «λάμψεις του νέου φωτός» κάθε φορά αστράφτουν για να σβήσουν σε λίγο.
Ξαφνικά άρχισε να αυξάνει το «πιστό υπόλοιπο», διότι προηγήθηκε η πτώση των πιστών οι οποίοι έγιναν άπιστοι. Οι οπαδοί οφείλουν να τρώγουν την «τροφή» την «ωραία και πνευματική» που τους παρέχει ο «δούλος».
Οι ψευδείς διδαχές στο όνομα του Θεού, ατελείωτες… Υπάρχει όμως και μία αλήθεια, την οποία παρουσιάζει η ίδια η γραφίδα του «δούλου»: «Δεν είμαστε υπερήφανοι ώστε να απορρίπτουμε την εν καιρώ νωπή τροφή του δούλου».
«Είμαστε μία οργάνωση ευπροσάρμοστη στην κάθε νέα αλήθεια».
1. Οι υπογραμμίσεις, δικές μας.
2. Σ.τ.Σ.: Κυβερνών Σώμα.
3. Σ.τ.Σ.: Κοινή Χρονολογία.
Από το περιοδικό «Διάλογος» τεύχος 67