Κυριακή 2 Ιανουαρίου 2022

ΑΠΟ ΤΙΣ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΩΝ ΙΕΡΕΩΝ ΜΑΣ.

«Πνευματική φαρέτρα τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ»

 ‘Ο π. Φώτιος εἶναι ἕνας καλοκάγαθος λευΐτης. Κάνει πακοή σάν μοναχός καί διακρίνεται γιά τήν πραότητά του,  τήν πομονή του στίς θλίψεις καί τήν ἀγάπη του γιά τήν ’Εκκλησία τοῦˆ Χριστοῦ. ’Εν εἶναι ἱερεύς σέ μιά μάδα χωριν ἄλλης περιοχῆς,  δέχθηκε εχαρίστως νά ἐπισκεφθῆ ἄλλα χωριά ἄλλης περιοχῆς καί σέ διαφορετική κατεύθυνσι. ταν ἐπέστρεψε ἀπ’ ατή τήν περιοδεία του μᾶς διηγήθηκε τό λειτουργικό καί ποιμαντικό του ἔργο. 

Μέ ταξιδιωτικό χημα ἕνα μισοχαλασμένο ποδήλατο καί μέ συνοδούς,  τούς Κατηχητές ’Ιωάννη καί ’Ανδρόνικο ἀπό τό χωριό Καμποντζι,  ξεκίνησαν ἀπό τό Κισότε γιά νά φθάσουν στό Καμποντζι,  πού ἀπέχει 15 χιλιόμετρα. ’Εκεῖ νά συνάξουν τόν λαό τοῦ Θεο. Νά ἐξομολογήση ἱερεύς,  νά ἑτοιμάσουν τήν ἐκκλησία-χορτοκαλύβα πρός τιμήν τοῦ γίου ’Ιωάννου τοῦˆ Χρυσοστόμου καί τό πρωΐ νά λειτουργήσουν. Πάνω ἀπό τήν γία Τράπεζα θά πρέπει πρτα νά τεντώσουν ἕνα σεντόνι γιά νά μή πέσουν χώματα σκουπίδια ἀπό τήν στέγη στό Ποτήριο τῆς Ζωῆς. ’Εάν καιρός εἶναι καί βροχερός,  τότε ἡ ἐκκλησία γίνεται....καταβρεχτήρι. ’Αλλά κανείς δέν φεύγει ἀπό τίς θέσεις τους. Οἱ περισσότεροι ξυπόλυτοι μέσα στό λασπδες δάπεδο τῆς ἐκκλησίας παρακολουθον τήν λατρεία τοῦ Θεο. Οἱ πιό πολλοί θά κοινωνήσουν καί λοι τους θά πάρουν τό ἀντίδωρο σάν τελευταία ελογία. Οἱ φιλοξενούμενοι θά φάγουν στό σπίτι τοῦ Κατηχητοῦ. ’Εν συνεχεί χωρίς ξεκούρασι ἀναχωρον γιά τό ἑπόμενο χωριό,  τό Μιτόντο. ’Απέχει 35 χιλιόμετρα. δρόμος εἶναι πνιγμένος ἀπό χόρτα,  σχεδόν ἀφανής. Τά ποδήλατα ἀγκομαχον. ’Ενίοτε χαλον. Σταματοῦν οἱ ἐπιβάτες γιά τήν ἐπισκευή τους. ’Αποτυγχάνουν. Τό βάζουν μέ τά πόδια τραβώντας κοντά τό "γαΐδούρι" τους. ’Εάν εἶναι ζέστη,  ἡ πορεία εἶναι "γολγοθᾶς". Οἱ ρες περνον καί τά χιλιόμετρα δέν τελειώνουν. Ὁ ἱδρῶτας νά λούζη τά πρόσωπά τους,  στά ποῖα λόγ τοῦˆ χρώματος,  δέν φαίνεται ἡ κοκκινίλα. κούρασις μως δέν τούς καταβάλλει. ’Αργά τό βραδάκι θά φθάσουν στό Μιτόντο. Ψάχνουν γιά τήν ἐκκλησία τοῦ γίου ’Αμφιλοχίου. Γκρεμίσθηκε ἀπό τίς βροχές,  ἀφοῦ ἡ ζωή της εἶναι μόνο γιά 2-3 χρόνια. Στήνουν σκηνή μέ καλαμένιες ψάθες στό μέσον τοῦ χωριο καί κεῖ θά κάνουν τήν αριανή τους Λειτουργία. Οἱ Κατηχητές ἀπό ἀμέλεια σταμάτησαν τά μαθήματα. Οἱ Χριστιανοί,  ἰδίως τά παιδιά ξέχασαν ἀκόμη νά κάνουν καί τόν Σταυρόν τους. Καί πάλι ἀπό τήν ἀρχή συστάσεις,  προτροπές,  διδασκαλία γιά τήν ἀναζωπύρωσι τοῦ θρησκευτικο τους συναισθήματος. ’Εκεῖ,  μετά τό πρόχειρο φαγητό τους,  δέν ἔμειναν πολύ. ²πρεπε νά φύγουν γιά νά φθάσουν στό κεφαλοχώρι Μούσιμα πού ἀπέχει περί τά 55 χιλιόμετρα. Τό βραδάκι ἔφθασαν στό χωριό,  που τούς περίμεναν ἀπό τό μεσημέρι οἱ λίγοι Χριστιανοί μας. λλοτε ἐδ ὑπῆρχε ἀκμάζουσα ἐνορία μέ 350 Χριστιανούς. Ρωτήθηκε Κατηχητής τί ἔγιναν οἱ ἄλλοι Χριστιανοί καί ἀπήντησε τι οἱ πιό πολλοί πέθαναν,  ἄλλοι μετανάστευσαν σ’ ἄλλες πιό εφορες περιοχές καί μερικοί προσεχώρησαν σέ αρετικές μολογίες. ’Εδ πρέπει νά σημειώσουμε τι οἱ ἄνθρωποι δέν ἔχουν μόνιμη κατοικία. ’Εάν βρον καταλληλότερο ἔδαφος γιά καλλιέργεια,  ἀναχωρον ἀπό ἐκεῖ πού ἦταν καί πηγαίνουν στό μέρος πού ἐδιάλεξαν μεταφέροντας κοντά τους καί τίς λίγες ἀποσκευές τους. Τήν καλύβα τους τήν στήνουν σέ μία ἑβδομάδα,  τήν σκεπάζουν μέ τά χόρτα πού ἀφθονον ἐκεῖ κι ἀρχίζουν τήν δουλειά μέ τήν τσάπα. ’Εάν κλέφτες τούς ἐπιτίθενται ἄλλο πρόβλημα τούς ταλαιπωρεῖ,  φεύγουν κι ἀπό κεῖ,  ἀφήνοντας καίγοντας τήν καλύβα τους. Ατό τό μέγα πρόβλημα τῆς μεταναστεύσεως τν ἰθαγενν εἶναι πολύ σοβαρό,  διότι δέν μπορεῖ ἱεραπόστολος νά ἐδρύση σ’ ἕνα τέτοιο χωριό πέτρινη ἐκκλησία. σως μετά ἀπό λίγα χρόνια νά μήν πάρχη ἐκεῖ οτε καντηλανάφτης. χουμε σήμερα στό Κλιμάκιο τέτοιες συγκεκριμένες περιπτώσεις. Στό Μούσιμα ἔχει τήν ἕδρα του καί πεύθυνος κυβερνήτης γιά λα τά περίχωρα. Σ’ ατόν θά γίνη πρτα ποχρεωτική ἐπίσκεψις πρός ἐνημέρωσιν τῆς ἀφίξεως ἱερέως τῆς ’Ορθοδόξου ’Εκκλησίας. Συνάμα θά δοθον ς δρα συνήθως ροχα καί φάρμακα,  πού θά πάρουν οἱ ἱερεῖς μας ἀπό τό Κλιμάκιο ἐφ’ σον συνοδεύει τόν ἰθαγενῆ ἱερέα καί λευκός ἱεραπόστολος. ’Εδ παλαιότερα κτίσθηκαν τά θεμέλια γιά τήν ἀνέγερσι μεγάλου ναο πρός τιμήν το γίου ’Ελευθερίου. Κατασκευάσθηκαν καί ψήθηκαν τά τοβλα καί λα ἦταν ἕτοιμα πρός οἰκοδομήν. Ετυχς μως πού δέν κτίσθηκε γιά τούς λόγους πού ἀναφέραμε παραπάνω. πάρχει ναός-χορτοκαλύβα πού ἐξυπηρετεῖ σχετικά τούς λίγους Χριστιανούς πού ἀπέμειναν. Μετά τό πέρας τν λειτουργικν του καθηκόντων π. Φώτιος θά πρέπει μέ τούς συνοδούς του νά γυρίση πίσω. Νά στρίψη ἀριστερά γιά νά κατευθυνθῆ πρός τό χωριό Μουσοκατάντα,  που πάρχει ἡ ἐκκλησία το γίου ’Αθανασίου. ἀπόστασις ξεπερνᾶ τά 80 χιλιόμετρα. Δυστυχς τήν διήνυσαν μέ τά πόδια,  διότι ἐχάλασε τό ποδήλατο το π. Φωτίου. Σέ ἄλλη ἐπίσκεψι σ’ ατή τήν ἐνορία πού ἔκανα μαζί του,  μο εἶπε: "Νά,  σ’ ατό τό σημεῖο κοιμήθηκα μέ τούς Κατηχητές,  ταν πήγαινα γιά τήν Μουσοκατάντα". Κοιμήθηκαν στό δάσος,  χωρίς στρώματα καί κουβέρτες,  σάν τά ἀγρίμια,  μέ φανερό κίνδυνο νά καταφαγωθον ἀπό τά θηρία. Στό χωριό τούς περίμεναν οἱ Χριστιανοί. Τούς ποδέχθηκαν μέ τραγούδια καί χορούς. Μία γυναῖκα εἶχε βάλει λουλούδια στό κεφάλι της καί τούς ποδεχόταν χορεύοντας καί ψάλλοντας τό "’Αλληλούϊα". Κατηχητής ’Ιωάννης,  τύπος γιορείτη ἀσκητή,  μέ τό κομποσχοίνι στό χέρι,  τούς δήγησε στήν ’Εκκλησία. ’Από τό βράδυ ἔφερε ἴδιος στήν ἐκκλησία τόν ’Εσταυρωμένο,  τίς Εἰκόνες,  τά βιβλία,  τά καλύμματα καί ετρέπισε τόν Οκο Κυρίου. Μετά τήν ἀκολουθία πάλι θά τά μεταφέρη στό σπίτι του πρός ἀσφάλεια,  λόγ τῆς μεγάλης ἐπιδημίας τν κλεφτν. Κτύπησε π. Φώτιος τήν καμπάνα γιά τόν ‘Εσπερινό. Μά δέν εἶναι καμπάνα,  ἀλλά μία ζάντα ατοκινήτου. Κάνει μως τήν δουλειά της καί σιγά-σιγά μαζεύτηκαν οἱ Χριστιανοί καί γέμισε ἡ ’Εκκλησία. Μετά τόν σπερινό ἔγινε ἡ ἐξομολόγησις τν πιστν. Κανείς ἀπό τούς μεγάλους δέν θά κοινωνήση,  ἐάν πρτα δέν ἐξομολογηθῆ. Ατό τό τυπικό ἔχει μπῆ πολύ βαθειά στήν καρδιά τους. ’Αλλά καί οἱ ἱερεῖς μας γνωρίζουν ποιά καί πόσα εἶναι τά λογικά τους πρόβατα.  

’Εκείνη ἡ ἡμέρα εἶχε ξεχωριστή χάρι,  διότι πανηγύριζε γιος τῆς ’Εκκλησίας. ταν ἡ 2α Μαΐου. Μετά τήν διακονία το Θεο καί τήν προσφορά τού θείου Δείπνου στούς πιστούς ἐπηκολούθησε ἡ λική εωχία. Κατηχητής εἶχε φροντίσει γιά τά ἐδέσματα. πως τούς ἔλεγε,  κάθε χρόνο ἀγοράζει τρία κατσίκια. Τό ἕνα τό σφάζουν τό Πάσχα,  τό ἄλλο τά Χριστούγεννα καί τό τρίτο στήν μνήμη το γίου καί Προστάτη τους ’Αθανασίου. λοι οἱ Χριστιανοί τρνε σάν μιά οἰκογένεια. Ατό δέν γινόταν ἄραγε καί στήν πρωτοχριστιανική ἐποχή; Μ’ ατή τήν μόνοια καί πλότητα ζον καί οἱ Χριστιανοί μας στό Κογκό. Οἱ ἄνθρωποι τῆς παίθρου παρότι εἶναι πάμπτωχοι,  ποτέ δέν ζητον κάτι. Εἶναι εγενικοί στήν καρδιά καί αθόρμητοι στήν συμπεριφορά. Προσφέρουν ἐγκάρδια ἀγάπη,  χωρίς ἀνταλλάγματα. Ατό πού τούς ἀρέσει πολύ εἶναι νά βγαίνουν φωτογραφίες καί μάλιστα μέ λευκούς ἀδελφούς. Σέ μιά ἐπίσκεψί μου στό χωριό ατό,  πρίν ἀναχωρήσουμε,  μία εσεβής γυναῖκα μᾶς πρόλαβε νά μᾶς χαρίση πρόσχαρα μία κότα. Τήν ρώτησα:-Καλά,  πόσες κότες ἔχεις καί ἔφερες νά δώσης καί σ’ ἐμᾶς μία;-χω,  ἔχω πολλές. -Πόσες ἔχεις;-ά,  ἔχω τρεῖς καί τώρα ἔχω δύο.  Μετά τήν Μουσοκατάντα,  σέ ἀπόστασι 12 χιλιομέτρων,  βρίσκεται τό χωριό Καγκέα,  που πάρχει ἡ ἐνορία το γίου ’Ιωάννου το Ρώσου. Κατηχητής τους ἐδ Φίλιππος μέ παράλυτο τό δεξί του χέρι. Καί ἐδ ἡ ἴδια ποδοχή. Ατή ἡ ’Ενορία εἶναι καινούργια καί οἱ Χριστιανοί ς Κατηχούμενοι ἔκτισαν μόνοι τους τήν ἐκκλησία τους. Βαπτίσθηκαν περί τά 60 ἄτομα τό 1992. Καί ἐδ τό ἴδιο τυπικό τν ’Ακολουθιν τηρήθηκε. Τήν ἑπομένη ἔφυγαν γιά τό χωριό Τσιπάγια,  πού ἀπέχει 35 χιλιόμετρα. Εἶναι τελευταῖος σταθμός τους. Κι ἐδ ἐνίσχυσαν τούς λιγοστούς Χριστιανούς τῆς ἐκκλησίας το γίου ’Ιωάννου το Προδρόμου. Τούς ἐξωμολόγησε π. Φώτιος,  τούς κοινώνησε καί τήν ἄλλη ἡμέρα ἐπῆραν τόν μαρτυρικό δρόμο τῆς ἐπιστροφῆς γιά νά φθάσουν μετά ἀπό τρεῖς ἡμέρες στό Κολουέζι,  κι ἄς ἀπέχει μόνο 70 χιλιόμετρα!

’Αρρώστειες καί ἐπιδημίες Στό Κογκό ἡ πλέον διαδεδομένη καί θανατηφόρος ἀρρώστια εἶναι ἡ ἑλονοσία. Προέρχεται ἀπό τά κουνούπια καί τά μολυσμένα νερά το πεδάφους,  τά ποῖα περιέχουν μεταλλικές οσίες,  μικρόβια καί ἄλλες προσμίξεις. Οἱ ἄνθρωποι εἶναι ἐγκαταλελειμένοι οσιαστικά στά χέρια το Θεο καί στίς φιλάνθρωπες δραστηριότητες τν διαφόρων ἱεραποστόλων. Χωρίς τήν συμπαράστασι τν λευκν στόν τομέα ατόν ἡ θνησιμότης τν κατοίκων θά ἦταν σχεδόν λική. Οἱ ἐπιπτώσεις ἀπ’ ατή τήν ἀσθένεια εἶναι διάφορες. λλοι ἔχουν πονοκέφαλο,  ἄλλοι πονόματο ἰσχυρό,  ἄλλοι ἀκατάσχετες διάρροιες,  ἄλλοι πόνους σ’ λόκληρο τό σμα τους,  ἄλλοι ἐξασθένισι τῆς ἀντοχῆς καί ἀδυναμία βαδίσματος. Μόνο σέ μία ἡμέρα στό χωριό Κισότε,  πού ἀπέχει ἀπό τό Κολουέζι 20 χιλιόμετρα,  ἀπέθαναν πέντε παιδιά. Πάντως δέν πάρχει ἡμέρα στήν συνοικία τν ἰθαγενν το Κολουέζι πού νά μή πεθάνουν 5-10 ἄτομα. Κατά τήν μεταφορά τν νεκρν τους προηγεῖται μία μάδα νέων κοριτσιν πού περπατον σχεδόν τρέχοντας καί τραγουδώντας. ’Ακολουθεῖ νεκρός, μεταφερόμενος στά χωριά μέ ποδήλατο καί στίς πόλεις ἐνίοτε μέ ατοκίνητο,  πάντοτε σέ ξύλινη κάσα,  διότι εἶναι κρατική ἐντολή. Καί ἀκολουθον ἄλλοι ἀπό πίσω. Σ’ λους τούς τάφους βάζουν σταυρό καί τοτο ἀπό χριστιανική ἐπίδρασι. ’Ακόμη καί στούς εἰδωλολάτρες. Δέν βγάζουν ποτέ τούς νεκρούς τους. ’Ενίοτε ἐπάνω στόν τάφο μερικν θά ἰδῆς μικροαντικείμενα πού χρησιμοποιοσαν στήν ζωή τους. Σέ κάποιο τάφο εἶδα τά σκεύη το φαγητο. Σ’ ἄλλον εἶδα τίς σαγιονάρες του,  ἔτσι τριμμένες,  πως ἀπέμειναν. Μετά τήν ταφή ἐπιστρέφουν στό σπίτι τν συγγενν το νεκρο καί συνεχίζουν τόν χορό καί τό τραγούδι γύρω ἀπό ἕνα τραπέζι,  ἐν τά ταμπούρλα παίζουν τούς ρυθμικούς τους σκοπούς. ’Από τήν ἑπομένη ἡμέρα μπαίνουν πάλι στόν ἴδιο βιοτικό τους ρυθμό. λα τά χθεσινά τελείωσαν καί σχεδόν ξεχάσθηκαν.

παπᾶ ’Αγαθόνικος μᾶς ἔλεγε τι σέ περιοδεία πού ἔκανε στήν Μπουκάμα,  300 χιλιόμετρα μακρυά ἀπό τό Κολουέζι,  λόγ ἐπιδημίας λαρᾶς,  μέσα σέ δύο ἑβδομάδες εἶχαν πεθάνει 300 παιδιά. κανε Εχέλαιο καί παρηγόρησε τούς κατοίκους. Πόσο μεγάλη,  ἀλήθεια, εἶναι  ἡ ἀνάγκη φαρμάκων γιά τούς ἀδελφούς το Κογκό!

 Ἀπό π. Δαμασκηνό Γρηγοριάτη.

Μέ τήν εὐλογία τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου