Μεγάλη Τετάρτη
Ὁμιλία τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
Βρισκόμαστε, ἀγαπητοί μου, στὸ μέσον τῆς ἁγίας καὶ Μεγάλης Ἑβδομάδος. Τιμοῦμε τὰ σεπτὰ πάθη τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ παρατηροῦμε γύρω ἀπὸ τὴν πάνσεπτη μορφή του νὰ κινοῦνται διάφορα πρόσωπα ποὺ λαμβάνουν μέρος στὸ μεγάλο δρᾶμα.
Τὸ ἄξιο προσοχῆς ποιό εἶνε· ὅτι στὸν κατάλογο τῶν ἐχθρῶν τοῦ Χριστοῦ ποὺ συνήργησαν στὸν θάνατό του δὲν ὑπάρχουν γυναῖκες.
Ἀντιθέτως, ὅπως τὰ μικρὰ παιδιὰ
τὴν ἡμέρα τῶν Βαΐων σχημάτισαν διαδήλωσι καὶ φώναζαν «Ὡσαννά,
εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου» (Ἰω. 12,13), ἔτσι τώρα πίσω
ἀπὸ τὸν Μάρτυρα τοῦ Γολγοθᾶ βλέπουμε ν᾽ ἀκολουθοῦν γυναῖκες, πιστὲς
μαθήτριές του, οἱ ὁποῖες κλαῖνε συνοδεύοντας τὴν Παναγία Μητέρα,
καὶ φτάνουν μέχρι τὸν Κρανίου τόπο. Ἐκεῖ θὰ μείνουν μέχρι τέλους. Καὶ
ὅταν ὁ Χριστὸς θὰ ἐκπνεύσῃ, αὐτὲς θὰ φροντίσουν, μαζὶ μὲ τὸν Ἰωσὴφ τὸν
ἀπὸ Ἀριμαθαίας καὶ τὸ Νικόδημο τὸν ἄλλο κρυφὸ μαθητή, νὰ ἐνταφιασθῇ
τὸ ἄχραντο σῶμα του. Αὐτὲς θ᾽ ἀγοράσουν ἀρώματα καὶ θὰ περιμένουν νὰ
περάσῃ τὸ Σάββατο. Καὶ «λίαν πρωὶ τῆς μιᾶς σαββάτων» (Μᾶρκ. 16,2), –ὅλη
νύχτα δὲν θὰ κοιμηθοῦν– θὰ βρεθοῦν στὸ μνημεῖο. Δὲν θὰ εἶνε λοιπὸν
καθόλου τυχαῖο, ὅτι οἱ μυροφόρες γυναῖκες θὰ εἶνε ἐκεῖνες ποὺ πρῶτες θ᾽
ἀκούσουν καὶ τὸ «Χριστὸς ἀνέστη», ὅτι ἠγέρθη ὁ Κύριος.
Εἶνε πρὸς τιμὴν τῶν γυναικῶν τὸ ὅτι ἡ στάσι τους εἶνε πάντα
δίπλα στὸ Χριστό. Καὶ δὲν εἶνε μόνο οἱ μυροφόρες· ἐκτὸς ἀπὸ αὐτές, ὑπὲρ
τοῦ Χριστοῦ ἐκδηλώθηκε ἀκόμα καὶ μία εἰδωλολάτρισσα, ποὺ λεγόταν
Κλαυδία Πρόκλα. Εἶνε ἡ σύζυγος τοῦ Ποντίου Πιλάτου. Αὐτή, τὴν ὥρα ποὺ ὁ
σύζυγός της κλονιζόταν καὶ ἦταν ἕτοιμος νὰ ὑπογράψῃ τὴν καταδίκη τοῦ
Ναζωραίου, τοῦ διαμήνυσε ἐκεῖ στὸ δικαστικό βῆμα· Πρόσεξε πάρα πολύ!
εἶδα τὴ νύχτα ὄνειρο, δὲν πρέπει νὰ ὑπογράψῃς τὴν καταδίκη τοῦ Ἀθῴου!
(βλ. Ματθ. 27,19). Ὁ Πιλᾶτος δυστυχῶς δὲν τὴν ἄκουσε. Ἡ Ἐκκλησία ὅμως
εἶδε, ὅτι ἡ γυναίκα αὐτὴ κρίθηκε ἀπὸ τὸ Θεὸ ἄξια νὰ δεχθῇ αὐτὴ τὴν
ἀποκάλυψι, καὶ ὅτι τὴν κρίσιμη ἐκείνη ὥρα αὐτὴ ὡμολόγησε ὑπὲρ τοῦ Ἰησοῦ,
καὶ κατέταξε τὴν Πρόκλα μεταξὺ τῶν ἁγίων· τὴν ἑορτάζουμε στὶς 27
Ὀκτωβρίου.
* * *
Ἐν συγκρίσει μὲ τὸν ἄντρα, ἡ
γυναίκα κατὰ κανόνα εἶνε κοντὰ στὸ Χριστό. Καὶ αὐτὸ ἐξακολουθεῖ νὰ
παρατηρῆται μέχρι σήμερα. Δέκα χιλιάδες ἐκκλησίες ἔχει ἡ Ἑλλάδα, μικρὲς
καὶ μεγάλες· ἐὰν τὶς ἐπισκεφθοῦμε, θὰ δοῦμε ὅτι στὰ ἐκκλησιάσματα τῶν
ναῶν ἡ πλειονότης εἶνε γυναῖκες. Οἱ ἄντρες; ἀποδεικνύονται ἀδιάφοροι.
Ἰδίως οἱ νέοι ἀπουσιάζουν· προτιμοῦν νὰ λιμνάζουν στὰ διάφορα κέντρα
ψυχαγωγίας. Ὁ κανόνας αὐτὸς ἔχει βέβαια τὶς ἐξαιρέσεις του· ἡ γυναίκα
πάντως ἔχει βαθύτερο τὸ θρησκευτικὸ συναίσθημα, καὶ γι᾽ αὐτὸ
πλησιάζει στὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ.
Ἐπὶ τῇ εὐκαιρίᾳ θυμᾶμαι –πᾶνε τώρα τόσα χρόνια– τὰ ἑξῆς δύο περιστατικά.
Ὅταν ἤμουν ἱεροκήρυκας στὴν Ἀθήνα τὰ ἔτη 1950-60, ἤλεγξα σὲ
ἕνα ναὸ ἐξ αἰτίας τῶν καλλιστείων αὐστηρὰ τὶς γυναῖκες γιὰ τὴ γύμνια
τους. Ὅταν τελείωσα, μὲ πλησίασε μιὰ ταπεινὴ γυναίκα καὶ μοῦ λέει·
Πάτερ, τὰ λὲς ὑπερβολικὰ τὰ πράγματα. Τὰ καλλιστεῖα εἶνε μία
παρεκτροπή. Οἱ γυναῖκες γενικὰ εἶνε πιὸ κοντὰ στὸ Χριστό. Σ᾽ ἐρωτῶ· τὸ
Χριστὸ γυναίκα τὸν πρόδωσε; γυναίκα πῆγε μάρτυρας κατηγορίας ἐναντίον
του; γυναίκα τὸν σταύρωσε; Ὄχι. Μόνο ἄντρες τὰ ἔκαναν αὐτά. Ἡ γυναίκα
ἀντιθέτως στάθηκε κοντά του καὶ πολλὲς φορὲς ὑπῆρξε ὄργανο τῆς θείας
προνοίας.
Θυμᾶμαι ἐπίσης, ἀπὸ τὴν προσωπική μου ζωή, ὅταν ἤμουν στὴν
Κοζάνη ἐπὶ γερμανικῆς κατοχῆς τὸν Φεβρουάριο τοῦ 1944. Τότε μὲ τὴ
βοήθεια τοῦ Θεοῦ σπουδαῖες γυναῖκες εἶχαν διοργανώσει συσσίτιο καὶ
τρέφονταν ὀχτὼ χιλιάδες πεινασμένοι ἄνθρωποι. Τότε κάποιοι ἐχθροὶ
θέλησαν νὰ μὲ συκοφαντήσουν. Μὲ διέβαλαν καὶ οἱ Γερμανοὶ ἦταν ἕτοιμοι
νὰ μὲ καταδικάσουν εἰς θάνατον. Ποιός μ᾽ ἔσωσε; Ὁ Θεὸς βέβαια, ἀλλὰ
ὄργανό του ἔγινε μία εὐγενὴς γυναίκα, ἡ Ἀρτεμισία Σκρέκα. Αὐτὴ εἶχε
σύζυγο τὸν εἰσαγγελέα. Ἐνῷ λοιπὸν κρινόμουν στὸ δικαστήριο, αὐτὴ στέλλει
σημείωμα στὸν σύζυγό της καὶ τοῦ λέει· Θόδωρε –ἔτσι τὸν λέγανε–, σὲ
παρακαλῶ πολὺ νὰ προσέξῃς τὴν ὑπόθεσι τοῦ Αὐγουστίνου· μὴ γίνῃς
Πιλᾶτος καὶ καταδικάσῃς ἕναν ἀθῷο, ποὺ εὐεργέτησε τὴν πόλι. Καὶ
πράγματι, ὁ λόγος της ἔφερε ἀποτέλεσμα, ἄλλαξε τὰ πράγματα, δὲν
καταδικάστηκα. Ἂν θέλετε λεπτομέρειες, διαβάστε τὸ βιβλίο «Ἡ ἀντίστασι
τῆς ἀγάπης» (Κοζάνη 20143, σσ. 272-280), ποὺ ἔγραψε ὁ θεολόγος
Παναγιώτης (ἔπειτα ἀρχιμανδρίτης Αὐγουστῖνος) Μύρου. Ὅταν τὸ
διαβάζεις φαίνεται σὰν παραμύθι· δὲν εἶνε ὅμως παραμύθι, εἶνε
γεγονότα τὰ ὁποῖα συνέβησαν.
Δὲν ἀρνοῦμαι βέβαια, ὅτι ὅλες οἱ γυναῖκες δὲν εἶνε τὸ ἴδιο.
Χθὲς ἡ Κασσιανὴ μᾶς ὑπενθύμισε, ὅτι ὁ βασιλεὺς Θεόφιλος, ποὺ ἦταν
ἕτοιμος νὰ τὴν κάνῃ σύζυγό του, ὅταν τὴν ἄκουσε νὰ τοῦ λέῃ, ὅτι «Διὰ
γυναικὸς πηγάζει τὰ κρείττονα», ταράχτηκε καὶ ἄλλαξε γνώμη, διότι αὐτὸς
ἐπέμενε στὴν ἄλλη ἐκδοχή, ὅτι «Διὰ γυναικὸς ἐρρύη τὰ φαῦλα». Ὅταν
λοιπὸν γίνεται λόγος γιὰ γυναῖκα, νὰ συνεννοούμεθα· ποιά γυναῖκα
ἐννοοῦμε; Ἡ γυναίκα ὅταν πιστεύῃ στὸ Χριστὸ εἶνε ἄγγελος, ὅταν δὲν
πιστεύῃ στὸ Χριστὸ εἶνε θηρίο, τέρας. Ἔχουμε τέτοια παραδείγματα μέσα
στὴν ἱστορία. Προτιμότερο νὰ ζήσῃς στὴν ἔρημο μαζὶ μὲ τὰ ἄγρια θηρία,
παρὰ νὰ συμβιώνῃς μὲ γυναῖκα ποὺ δὲν ἔχει σχέσι μὲ τὸ Χριστό. Γι᾽ αὐτὸ ἡ
ἁγία Γραφὴ ἐρωτᾷ· «Γυναῖκα ἀνδρείαν τίς εὑρήσει;» (Παρ. 29ο κεφ.,
31,10)· ποιός θὰ βρῇ γυναῖκα ἀνδρεία, γενναία, πιστή; Αὐτὸς θὰ εἶνε
εὐτυχής, ἰδίως τώρα στὴν ἐποχή μας. Ἡ Χριστιανὴ γυναίκα ἔγινε πλέον
σπάνιο εἶδος.
Πολλὲς γυναῖκες σήμερα, ἐπηρεασμένες ἀπὸ μοντέρνες ἰδέες,
ἔχασαν τὴν εὐαισθησία τους καὶ ἔγιναν πολὺ σκληρές. Ἔφτασαν στὸ σημεῖο,
ἐνῷ ἐκ φύσεως ἡ γυναίκα ἀγαπᾷ καὶ πονεῖ τὸ σπλάχνο της, αὐτὲς νὰ τὸ
μισοῦν καὶ νὰ διαπράττουν τὸ μεγαλύτερο ἔγκλημα, τὴν ἄμβλωσι ἢ
ἔκτρωσι· σκοτώνουν ἐν ψυχρῷ τὸ παιδὶ ποὺ κυοφοροῦν! Συγχωρεῖ ὁ Θεὸς τὸ
ἔγκλημα αὐτό; Ὅταν στὴ Φλώρινα ἔγινε γι᾽ αὐτὸ διαδήλωσι, ἕνα ἀγοράκι
κρατοῦσε πινακίδα ποὺ ἔγραφε· Μάνα, γιατί μὲ σκοτώνεις; Σήμερα στὴν
Ἑλλάδα, μὲ νόμο ποὺ ψήφισαν οἱ βουλευταί μας στὴ βουλή, κηρύσσονται
ἀθῷοι οἱ δολοφόνοι· ὁ γιατρὸς ποὺ ἐκτελεῖ τὴν ἔκτρωσι, ἡ μάνα ποὺ τὴ
δέχεται καὶ ὁ πατέρας ποὺ συνεργεῖ. Μὲ γυναῖκες χωρὶς Χριστὸ οἱ
ἐκτρώσεις ἔφτασαν τὶς πεντακόσες χιλιάδες. Παιδιὰ ἐμεῖς δὲν ἔχουμε· στὴν
Τουρκία ὅμως ἕνας Τοῦρκος πεθαίνει τὸ πρωὶ καὶ μέχρι τὸ βράδυ
γεννιῶνται δώδεκα! Τί ὠφελοῦν οἱ γιορτὲς καὶ τὰ πανηγύρια ποὺ κάνουμε;
Εἶνε σκληρὴ ἡ ἐποχή μας. Πρὶν χρόνια μιὰ γυναίκα ἦρθε καὶ μοῦ
λέει· –Εἶμαι ἔγκυος καὶ ὁ ἄντρας μου μὲ σπρώχνει νὰ κάνω ἔκτρωσι. –Ὄχι,
τῆς λέω, μὴν κάνῃς· μεῖνε πιστὴ στὸ Θεό. Καὶ ἔμεινε πιστή. Γέννησε, καὶ
σήμερα τὸ ἀγοράκι της εἶνε ἕνας ἔξυπνος μαθητὴς λυκείου. Λοιπόν, μακριά
ἀπὸ τὸ ἔγκλημα!
Ἂς συγκρίνουμε τώρα τοὺς δύο τύπους γυναίκας· τὴν σημερινὴ
αὐτάρεσκη καὶ ἰδιοτελῆ, ἄσπλαχνη καὶ ἄκαρδη παιδοκτόνο, μὲ τὴν εὐγενῆ
καὶ πιστὴ γυναῖκα τῆς θυσίας ποὺ συνοδεύει αὐτὲς τὶς μέρες, κοντὰ στὴν
ὑπεραγία Θεοτόκο, μὲ γενναία ψυχὴ τὸν Κύριό μας καθὼς ἐκεῖνος ὁδεύει
πρὸς τὴν ὑπερτάτη θυσία τοῦ Γολγοθᾶ. Ἡ διαφορὰ εἶνε χαώδης.
* * *
Τὴν ἁγία καὶ Μεγάλη Ἑβδομάδα,
ἀδελφοί μου, ἂς συλλέξουμε ὅ,τι ἱερὸ καὶ ἅγιο, καὶ ἂς ἀποστραφοῦμε
ὅ,τι εὐτελὲς βλέπουμε στὰ πρόσωπα ποὺ κινοῦνται γύρω ἀπὸ τὸν πάσχοντα
Κύριό μας. Εἴθε ὁ Θεὸς νὰ δώσῃ καὶ σ᾽ ἐμᾶς λίγη ἀπὸ τὴν πίστι καὶ ἀγάπη
τῶν ἁγίων ἐκείνων γυναικῶν· λίγη ἀπὸ τὴ μετάνοια τοῦ εὐγνώμονος
λῃστοῦ ποὺ εἶπε τὸ «Μνήσθητί μου, Κύριε…» (Λουκ. 23,42)· λίγη ἀπὸ τὴν
εἰλικρινῆ ὁμολογία τοῦ ἑκατοντάρχου Λογγίνου ποὺ ἀναγνώρισε ὅτι
«Ἀληθῶς Θεοῦ υἱὸς ἦν οὗτος» (Ματθ. 27,54).
Εἴθε ὁ Θεὸς νὰ μᾶς ἀξιώσῃ, μὲ ἐξομολόγησι καὶ καθαρὴ καρδιὰ
νὰ φτάσουμε στὸ Πάσχα ὑμνοῦντες Πατέρα Υἱὸν καὶ ἅγιον Πνεῦμα· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν 19-4-1995 βράδυ. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 21-3-2023.