Ο αδελφός μας ο Αθανάσιος Μ. απομαγνητοφώνησε αποσπάσματα μίας πρόσφατης ομιλίας του Γέροντος Δοσίθεου. Τον ευχαριστούμε πολύ.
[15:57] Δεν πρέπει να ξεχωρίζει ο Χριστιανός απ’ τον άπιστο; Να τον βλέπεις από μακριά και να λες: «Χριστιανός είναι αυτός», ή » άπιστος είναι αυτός». Είναι όπως μέσα στο σκοτάδι, πώς φαίνεται ένα αναμμένο κερί; Τακ, το βλέπεις από χιλιόμετρα. Αναμμένο κερί, έτσι πρέπει να ‘ναι ο Χριστιανός. Αλλά εμείς σβησμένοι είμαστε, όπως και οι άλλοι, οπότε ποιος να μας ξεχωρίσει; Κατάντια είναι αυτή. Κατάντια! Σ’ έναν χώρο που άνθισε ο Χριστιανισμός ο Ορθόδοξος, εμείς να τον έχουμε τσαλακώσει, να τον έχουμε εξαφανίσει.
Δεν διαφέρουμε απ’ τους αιρετικούς. Και οι αιρετικοί για «Χριστό» μιλάνε, αλλά για ποιό «Χριστό»; Για έναν άλλο «Χριστό», έναν καινούριο. Ε; Έναν πολιτισμένο, που κάνει συμβιβασμούς και με την αμαρτία, κάνει συμβιβασμούς και με το κοσμικό φρόνημα, βέβαια! Ο Χριστός εκείνος ο παλιός δεν ισχύει πλέον, τώρα θέλουμε έναν καινούριο «Χριστό» και θα μας τον φέρουνε, ήδη τον έχουνε έτοιμο. Θα μας τον φέρουνε και θα ‘ναι ο Αντίχριστος και θα μας λένε: «Αυτός είναι ο Χριστός». Και μάλιστα δεν θα μας το λένε μόνο ο Καίσαρας, οι πολιτικοί. Θα μας το λένε και οι αρχιερείς μας, θα λένε: «Αυτός είναι». Και αλίμονό μας! Αλίμονό μας αν τους πιστέψουμε!
Το πείραμα το κάνανε πριν λίγο καιρό, δεν το ‘καναν το πείραμα; Ποιος το ‘κανε νομίζετε; Δεν το ‘καναν οι αρχιερείς; Ο Καίσαρας απλώς έδωσε διαταγές και οι αρχιερείς το εφαρμόσανε στην πράξη: κλείσανε τις Εκκλησίες, διήμερο Ανάσταση. Τι άλλο να κάνουνε; Τι άλλο να μας πουν ότι σας ετοιμάζουμε τον Αντίχριστο; Τι άλλο να μας πούνε; Και δεν βρέθηκε κανένας να ζητήσει ένα συγγνώμη, να πει: «Κάναμε λάθος». Τίποτα! Δεν συγκινήθηκε κανένας. Δυστυχώς. Είμαστε για κλάματα.
Αλλά, αν θέλετε, έχουμε ελπίδα αν μετανοήσουμε. Εμείς εδώ. 50, 100. Πόσοι είσαστε; 200. Ξέρετε τι μπορούμε να κάνουμε εμείς αν μετανοήσουμε πραγματικά; Να φέρουμε τα πάνω κάτω! Έχουμε παραδείγματα τέτοια, με το Χριστό και ένας άνθρωπος άλλαζε ολόκληρη την κοινωνία. Ένας άνθρωπος! Ε; Ο Μέγας Αθανάσιος ένας ήτανε. Ο Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός ένας ήτανε. Ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής ένας ήτανε. Και με εκείνον τον ένα κρατήσαμε την Ορθοδοξία μέχρι σήμερα. Ένας! Εδώ είμαστε 50, 100, 200 είμαστε. Λοιπόν, τι λέτε; Θα μετανοήσουμε; Θα αλλάξουμε τρόπο ζωής; Διότι μετάνοια σημαίνει αλλάζω τρόπο ζωής! Πρακτικά; Αναγνωρίζουμε τα λάθη μας, τα σφάλματά μας, τις αστοχίες μας. Βρίσκουμε έναν καλό πνευματικό! Όχι όπου να ‘ναι, έναν καλό πνευματικό, να κάνει πνευματική ζωή, να ‘χει καρπούς του Πνεύματος του Αγίου και να του εξομολογηθούμε. Να του βγάλουμε τα εσώψυχά μας, μέσα από ‘κει, από μικρό παιδί. [..]
[25:36] Λοιπόν, τι λέτε τώρα; Τι λέτε; Θα συνεχίζουμε μ’ αυτήν την κατάντια; Και ξέρετε είμαστε ο λαός αυτός που εμπιστεύθηκε ο Θεός, έδωσε την ευλογία του. Είμαστε ο εκλεκτός λαός του Θεού. Θέλετε αποδείξεις; Αυτός ο λαός, αυτό το έθνος, μετέδωσε την Ορθοδοξία σ’ όλο τον κόσμο. Αυτό το έθνος έδωσε τους περισσότερους μάρτυρες απ’ όλο τον κόσμο. Αυτό το έθνος, ναι. Και πώς καταντήσαμε εμείς έτσι; Τι κατάντια είναι αυτή;
Τουλάχιστον τώρα, στα έσχατα, είμαστε στα έσχατα, είμαστε στο τέρμα, πάμε ολοταχώς, με ταχύτητα φωτός πάμε προς το τέρμα, δεν θα ξυπνήσουμε; Δεν θα συνέλθουμε; Να πούμε: «Επ, μέχρι εδώ! Θεέ μου, ανέλαβέ μας». Να μετανοήσουμε και να επιστρέψουμε και να αφεθούμε στα χέρια του Θεού εξ ολοκλήρου. «Θεέ μου, μέχρι τώρα εγώ έκανα κουμάντο στη σάρκα μου και τα ‘κανα μούσκεμα. Τώρα όμως, εσύ θέλω να κάνεις κουμάντο. Ορίστε, εν ψυχρώ, εν ελευθερία. Σου αφήνω το σώμα μου, την ψυχή μου. Το δικό σου θέλημα να γίνει»! [..]
[38:53] Λοιπόν; Πείτε μου καμιά ένστασή σας. Για πείτε μου, πού διαφωνείτε; Έτσι, σε ένα σημείο να μου πείτε: «Επ, δεν είναι αυτά που λέει ο Χριστός». Διότι προσέξτε, να έχετε την διάκριση. Όποιος και να ‘ναι αυτός, αν σας λέει πράγματα δικά του να τον απορρίψετε. Αν όμως σας λέει πράγματα της Εκκλησίας, του Χριστού, των Αποστόλων, των Αγίων, των μαρτύρων, εκεί γονατίστε, ναι, δεχτείτε τον. Διότι πολλοί βρίσκονται και στις μέρες μας και μεγάλοι και πατριάρχες και αρχιερείς που λένε δικά τους πράγματα. Θέλετε να σας πω ένα τέτοιο;
Εδώ, ο Θεός να με συγχωρεί, ο πατριάρχης μας, έχει μεταφράσει το Κοράνι στα ελληνικά και λέει: «Το άγιο Κοράνι». Μα αυτό το Κοράνι βλασφημεί τον Χριστό μας! Βλασφημεί την θεότητά μας, βλασφημεί την Παναγία μας, βλασφημεί τους Αγίους μας. Κι εμείς το λέμε «άγιο Κοράνι»; Και πώς θες να σου κάνουμε υπακοή πατριάρχη μου, λέγοντας αυτά; Διότι ο Απόστολος Παύλος μας προλαβαίνει εδώ και δυο χιλιάδες χρόνια και λέει: «Και άγγελοι να κατεβούν από πάνω, αν σας πουν άλλα απ’ ότι σας λέμε, ανάθεμα να ‘ναι. Κι εμείς οι ίδιοι», λέει, «να ξανάρθουμε και να σας πούμε άλλα απ’ ότι σας λέμε τώρα, ανάθεμα! Να μην μας ακούτε» (βλ. Γαλ. α, 8).
Εμείς πώς θα σας ακούσουμε αρχιερείς μας αν μας λέτε άλλα πράγματα, που δεν τα είπανε οι Άγιοι, που δεν τα είπαν οι Απόστολοι και τα λέτε εσείς σήμερα; Δυστυχώς ακούγονται από τα στόματά σας ότι δήθεν όλοι οι Άνθρωποι πιστεύουνε στον ένα Θεό, απλώς με διαφορετικό τρόπο, άρα όλοι θα πάμε στον Παράδεισο. Όλες οι θρησκείες σώζουνε. [Απευθύνεται στο κοινό:] Δεν τα ακούτε; Εγώ τα ακούω εδώ μες το δάσος, εσείς δεν τα ακούτε εκεί κάτω στους κάμπους; Τα ακούτε ε; Αλλά δεν συγκινείστε, ε; Δεν συγκινείστε, τίποτα. Εμ, μας δίνουν αυτή την καραμέλα την όμορφη: υπακοή, υπακοή. Μα η υπακοή σώζει, αλλά άμα είναι αδιάκριτη καταστρέφει. Υπακοή με διάκριση. Αν αυτά που μου λες πάτερ μου, πατριάρχης είσαι; Επίσκοπος είσαι; Αν αυτά που μου λες, τα λέει η Εκκλησία μου που είναι ο Χριστός η κεφαλή, οι Άγιοί μου, οι Απόστολοι, θα σου κάνω υπακοή μέχρι θανάτου. Θα σου φιλάω και τα πόδια και τα χέρια. Αν όμως, αυτά που μου λες δεν τα λέει η Εκκλησία μου, εκεί δεν θα σου κάνω υπακοή και κάνε μου ό,τι θέλεις! Ναι, ό,τι θέλεις!
Αυτό που κάνανε και οι μάρτυρες. Τι τους κάναν τους μάρτυρες προκειμένου να τους χωρίσουν απ’ τον Χριστό; Τους γδέρνανε, τους καίγανε, τους ρίχναν στα θηρία, για να τους χωρίσουν απ’ τον Θεό. Μπορούσαν να κάνουν τίποτα; Τίποτα. Το ίδιο θα γίνει και με εμάς! Ναι. Να κρατήσουμε την πίστη μας διότι αυτό είναι που σώζει τον άνθρωπο. Διότι, άμα χάσουμε την πίστη μας, καλύτερα να μην είχαμε γεννηθεί. Τι νόημα έχει; Αυτή η ζωή 99 φορές έχει πίκρες και 1 χαμόγελο. Θα άξιζε για αυτή τη ζωή να χάσουμε την αιώνια ζωή με τον Χριστό; Δεν θα ‘ταν καλύτερα να μην ζούσαμε ποτέ; [..]
[51:33] Κοινό: Μας λένε και οι πατριάρχες μας και ο «άγιος» Πάπας να γίνουμε όλοι ένα, ότι όλοι πάμε στον Παράδεισο. Ήθελα να μας πεις, το Μεγάλο Σάββατο, μέσα στον Πανάγιο Τάφο, ποιος παίρνει το Άγιο Φως; Καρδινάλιος; Κάνας βουδιστής; Κάνας χότζας; Σε ποιόν το δίνει ο Θεός;
Γέροντας Δοσίθεος: Βλέπετε, δεν θα έχουμε δικαιολογία και προφάσεις [για το] πού είναι η Αλήθεια. Ανέφερες και τον «άγιο» σε εισαγωγικά [τον Πάπα], τον αλάθητο δήθεν, ο οποίος θεοποίησε τον εαυτό του. Αυτός λένε οι Άγιοί μας είναι ο πρόδρομος του Αντιχρίστου. Και δυστυχώς, είναι λυπηρό να το πούμε, ότι και οι δικοί μας και οι πατριάρχες τον αποκαλούνε άγιο, τον αποκαλούνε αδελφό. Για σκεφθείτε, τον εχθρό του Χριστού μας να τον αποκαλείς άγιο. Και ξέρουμε όλοι, θέλω να πιστεύω ότι ξέρουμε, ότι ετοιμάζουνε τον αρχηγό τους. Ο πρόδρομος λοιπόν του Αντιχρίστου είναι ο Πάπας, να το ξέρετε αυτό. Μας το λένε και οι Άγιοι, ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός έλεγε: «Τον Πάπα να καταράσθε, γιατί αυτός θα ‘ναι η αιτία».
Και πόσα δεινά έχει φέρει αυτός ο άνθρωπος στην ανθρωπότητα; Βλέπετε, το ότι η Ευρώπη σήμερα είναι άθεη, είναι εξ αιτίας του. Έχει θεοποιήσει τον εαυτό του. Έχει σαν κέντρο της ζωής τον άνθρωπο, είναι ανθρωποκεντρικός, ενώ η πίστις μας είναι χριστοκεντρική. Έχει καμιά διαφορά; Νύχτα με τη μέρα Αυτός θέλει ο άνθρωπος να θεωρεί τον εαυτό του ότι είναι θεός. Αυτό κάνει ο ίδιος. Έτσι δεν λέει; Ότι είναι αλάθητος; Ότι «εγώ είμαι θεός»; Και έκανε τα μεγαλύτερα αίσχη στην ανθρωπότητα. Τα μεγαλύτερα αίσχη!
Τουλάχιστον εμείς να μην πέσουμε στην παγίδα αυτή. Θα παρακαλούσα και εσάς να προσευχηθούμε για τον πατριάρχη μας και για τους αρχιερείς μας, να μην πέσουνε σ’ αυτήν την παγίδα. Γιατί πολύ φοβούμαι ότι είναι βγαλμένοι απ’ την ίδια στοά. Ξέρετε πού μαθήτευσε ο δικός μας ο πατριάρχης; Στην Ρώμη. Στην «θεολογική» σχολή της Ρώμης, από ‘κεί ήρθε. Οπότε πες μου τον φίλο σου να σου πω ποιος είσαι. Πες μου πού σπούδασες, να σου πω τι γράμματα έμαθες. [..]
[55:04] Θα μπορούσαμε να πούμε σε όλους αυτούς που θέλουν να βρούνε έναν καλό πνευματικό, πριν ξεκινήσουνε να γονατίσουνε κάτω, να σηκώσουνε τις κεραίες επάνω και να παρακαλέσουν στον Θεό: «Θεέ μου, δείξε μου έναν καλό πνευματικό». Καλός πνευματικός είναι αυτός που ξέρει ο Θεός, όχι αυτόν που ξέρουμε εμείς. Θα σας πληροφορήσει η συνείδηση μέσα σας. Λίγοι είναι. Δυστυχώς φτάσαμε στα χρόνια αυτά που έλεγε ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός: «Θα κάνετε χιλιόμετρα για να βρείτε άνθρωπο». Φτάσαμε σ’ αυτά τα χρόνια. Εξ άλλου το λέει και ο Άγιος Παΐσιος: «Να ψάξετε καλόν πνευματικό». Ως επί το πλείστον, ο καλός πνευματικός είναι αυτός που τηρεί τον νόμο του Θεού, χωρίς συμβιβασμούς. Δεν υπάρχει «ναι μεν, αλλά». Αυτή είναι η αλήθεια. Να την πει με οποιοδήποτε κόστος κι αν χρειαστεί να πληρώσει.
Έχει κόστος η αλήθεια. Ναι. Εγώ είμαι έτοιμος με τις βαλίτσες μου, ανά πάσα στιγμή. Και το λέω και το χαίρομαι εν μέρει, αν ο Θεός επιτρέψει, για τον Χριστό μου να μαρτυρήσω, είναι μεγάλη τιμή. Ε; Εύχεστε, έως τέλους όμως. Γιατί ο Χριστός λέει: «Αυτός που θα αγωνιστεί έως τέλους, αυτός και θα σωθεί» (βλ. Ματθ. κδ, 13). Να εύχεστε η ομολογία μας η Ορθόδοξη να είναι έως τέλους. Να μην συμβιβαστούμε με τίποτε. Και θα ‘χει τίμημα, θα ‘χει κόστος. Άλλους θα τους διώξουν απ’ τα μοναστήρια τους, άλλους από τους ναούς τους. Όπως συμβαίνει κιόλας, έχουμε περιπτώσεις που τους διώξανε γιατί θέλανε να κρατήσουν την πίστη. Θα ‘ρθούνε χειρότερα, θα ‘ρθούνε μεγαλύτερα δεινά. Εγώ έψαξα, έχει κάτι σπηλιές, οπότε αν χρειαστεί θα πάρω εκεί και τα βουνά. Αν χρειαστεί, αν ο Θεός το επιτρέψει. Να ‘ναι ευλογημένο.