Σάββατο 27 Δεκεμβρίου 2025

Πιστι, θαρρος, ἀγαπη, συγχωρησις

Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΜΒ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2707

Τοῦ ἁγίου πρωτομάρτυρος Στεφάνου
Σάββατο 27 Δεκεμβρίου 2025

«Στέφανος πλήρης πίστεως καὶ δυνάμεως ἐποίει τέρατα καὶ σημεῖα μεγάλα ἐν τῷ λαῷ» (Πράξ. 6,8)

Πάλι, ἀγαπητοί μου, πάλι ἑορτή. Ἡ Ἐκκλησία μᾶς κάλεσε χθὲς νὰ μεγαλύνουμε τὴν Παναγία μητέρα, ποὺ ἀξιώθηκε νὰ γεννήσῃ τὸ Θεῖο Βρέφος καὶ νὰ τὸ κρατήσῃ στὴν ἀγ­κάλη της, καὶ σήμερα τιμᾷ τὴ μνή­μη τοῦ ἁγίου Στεφάνου. Ἂς δοῦμε πῶς ἔζησε ὁ ἅγι­ος Στέφανος καὶ ποιό ἦταν τὸ τέλος του.

* * *

Τί ἦταν ὁ Στέφανος; Ἄνθρωπος μὲ σῶμα ὑ­λικό, ἄνθρωπος ἁμαρτωλὸς ὅπως ἐ­μεῖς, ἀ­φοῦ καὶ μία μέρα νὰ ζήσῃ κανεὶς ἐπὶ τῆς γῆς, θ᾽ ἁμαρτήσῃ. Ἕνας μόνο εἶνε ἀναμάρτητος, ὁ Κύρι­ος ἡ­μῶν Ἰησοῦς Χριστός. Ἁμαρτωλὸς λοιπὸν καὶ ὁ ἅγιος Στέφανος, ἁμαρτωλοὶ κ᾽ ἐ­μεῖς· ἡ δι­­αφορὰ ποιά εἶνε; Ὅτι ἐκεῖνος πίστε­ψε, ἀγάπησε τὸ Χριστὸ φλογερά, ὑπηρέτη­σε τὸ θέ­λημά του, τήρησε τὶς ἐντολές του, κι ἀ­πὸ ἁ­μαρτωλὸς ἔγινε ἅγιος· τὸ πρόσωπό του, ὅ­πως ἀκοῦμε σήμερα, ἔλαμψε «ὡσεὶ πρόσω­­πον ἀγγέλου» (Πράξ. 6,15). Ἔτσι εἶνε· κον­τὰ στὸ Χριστὸ ὁ ἄνθρωπος γίνεται ἔνσαρκος ἄγγελος.
Οἱ ἀπόστολοι τότε δὲν ἔφταναν νὰ καλύψουν ὅλες τὶς ἀνάγκες, ὑλικὲς καὶ πνευματικές. Γι᾽ αὐτὸ κάλεσαν τὸ λαὸ νὰ ἐκλέξῃ βοηθούς των στὸ ἔργο τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ Χριστι­ανικὸς λαὸς συνάχθηκε καὶ ἔγιναν ἐκλογές. Δὲν ἐξέλεξαν οἱ ἀπόστολοι τοὺς πρώτους λει­τουργοὺς τῆς Ἐκκλησίας· ἄφησαν στὸ λαὸ τὸ δικαίωμα αὐτό. Καὶ ὁ πιστὸς λαός, ἀ­φοῦ ἔκαναν προσευχή, ἐξέλεξαν τοὺς ἑπτὰ πρώτους διακόνους. Πρῶτος παμψηφεὶ ἐξ­ελέγη ὁ Στέφανος. Καὶ ὠνομάστηκε διάκονος.
Τί θὰ πῇ διάκονος; Τρεῖς εἶνε οἱ βαθμοὶ – τὰ σκαλιὰ τῆς ἱερωσύνης· πρῶτον διάκονος, ἔ­πει­τα ἱερεύς, κατόπιν ἐπίσκοπος. Διάκονος, ὅ­πως σημαίνει ἡ λέξις, θὰ πῇ ὑπηρέτης. Διακο­νῶ = ὑπηρετῶ. Καὶ ὁ ἱερεὺς βέβαια ὑπηρετεῖ, καὶ ὁ ἐπίσκοπος ἀκόμη περισσότερο ὑπηρετεῖ. Ἱερωσύνη = ὑπηρεσία, ὑπηρεσία τοῦ λαοῦ· καὶ ὄχι ἁπλῶς ὑπηρεσία, ἀλλὰ θυσία. Δὲν γίνεται κανεὶς κληρικὸς γιὰ νὰ ἐκμεταλλεύεται τὸ λαό. Μὴ δώσουμε δικαίωμα στοὺς ὑλιστὰς νὰ λένε, ὅτι ἡ Ἐκκλησία μας εἶνε μαγαζί. Ἡ Ἐκ­­κλησία δὲν εἶνε ἐπιχείρησις, ἐκμετάλλευσις, μαγαζί· εἶνε ὑπηρεσία τοῦ λαοῦ μας. Καὶ διάκονος = ὑπηρεσία, θυσία ὑπὲρ τοῦ λαοῦ.
Πῶς ὑπηρέτησε τὸ λαὸ ὁ Στέφανος;
• Μὲ ἀ­γάπη. Γι᾽ αὐτὸ διέθεσε πρῶ­τον μὲν τὰ χέρια του στὴν κοινὴ τράπεζα ὅ­που παρακάθονταν ἀδελφικὰ ὅλοι μαζὶ οἱ πιστοί.
Ἄχ αὐτὰ τὰ χέρια! Τί λόγο θὰ δώσουμε γι᾽ αὐτά; Δὲν μᾶς τά ᾽δωσε ὁ Θεὸς οὔτε γιὰ νὰ παλαμίζουμε στὰ δικαστήρια τὸ Εὐαγγέλιο, οὔ­τε γιὰ νὰ χτυπᾶμε τὴ μάνα καὶ τὸν πατέρα, οὔτε γιὰ νὰ κλέβουμε, οὔτε γιὰ νὰ σκοτώνου­με· μᾶς τά ᾽δω­σε γιὰ νὰ κάνουμε τὸ σταυρό μας καὶ νὰ λέμε «Μνήσθητί μου, Κύριε, ὅταν ἔλ­θῃς ἐν τῇ βασιλείᾳ σου» (Λουκ. 23,42), νὰ σκάβου­με τὸ χῶ­μα καὶ νὰ ποτίζουμε μὲ ἱδρῶτα τὴ γῆ, νὰ βοηθοῦμε ὁ ἕνας τὸν ἄλλο. Εὐλογη­μένα τὰ χέρια ποὺ μοιράζουν ψωμὶ καὶ ῥοῦ­­χα στοὺς δυστυχισμένους· καὶ ὁ Στέφανος, ἀπὸ τὴν ὥ­ρα ποὺ ἔγινε διάκονος, ἔτρεχε γιὰ νὰ ὑπηρετή­σῃ τοὺς φτωχοὺς ἀνθρώπους.
• Ἐκτὸς ἀπὸ τὰ χέρια ὁ Στέφανος ὑπηρέτησε τὸ λαὸ καὶ μὲ τὴ γλῶσσα του.
Ὤ ἡ γλῶσσα! Δὲν σοῦ τὴν ἔδωσε ὁ Θεός, γιὰ νὰ φλυαρῇς, νὰ κουτσομπολεύῃς, νὰ βρί­ζῃς, νὰ διαβάλλῃς, νὰ συκοφαν­τῇς· ὑπάρχουν γλῶσσες χειρότερες κι ἀπὸ τῆς ὀχιᾶς, γλῶσ­σες ποὺ τολμοῦν ἀκόμα καὶ νὰ βλαστημοῦν τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν. Μᾶς ἔ­­δωσε τὴ γλῶσσα ὁ Θεός, γιὰ νὰ ὑμνοῦμε καὶ νὰ δοξάζουμε τὸ ὄνομά του καὶ νὰ λέμε στὸν ἀδελφό μας τὸν καλὸ λόγο.
Ἔτσι ἔκανε ὁ ἅγιος Στέφανος. Ποτέ ἀπὸ τὸ στόμα του δὲν βγῆκε λόγος κακός. Ὅπου νὰ στεκόταν κήρυττε τὸ εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ, καλοῦσε τοὺς ἀνθρώπους νὰ πιστέψουν στὸν Κύριο, προσέφερε τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ, ποὺ εἶνε τροφή, τὸ πνευματικὸ ψωμὶ ποὺ χρειάζε­ται ὁ ἄνθρωπος γιὰ νὰ ζήσῃ.
Ὁ λόγος τοῦ Εὐαγγελίου εἶνε ἡ σωτηρία τοῦ κόσμου· φάνηκε αὐτὸ καθαρὰ στὴ Νινευ­ή· κινδύνευε ἡ πολιτεία αὐτὴ νὰ καταστραφῇ, πῆγε ὁ προφήτης Ἰωνᾶς, κήρυξε «Ἔτι τρεῖς ἡ­μέραι καὶ Νινευὴ καταστραφήσεται» (Ἰων. 3,4), οἱ Νινευΐτες τὸν ἄκουσαν καὶ σώθηκαν.
Ἔτσι καὶ ὁ Στέφανος κήρυττε σὰν τὸν Ἰω­νᾶ τὸ «Μετανοεῖτε». Ἀλλὰ στὴ Νινευὴ μὲν ἄ­κουσαν ὅλοι, μετανόησαν, νήστεψαν, κ᾽ ἔτσι ὁ Θεὸς τοὺς λυπήθηκε καὶ τοὺς ἔσωσε. Ἐδῶ, στὰ Ἰεροσόλυμα, δὲν ἄκουσαν τὸν Στέφανο. Οἱ ψυχὲς τῶν ἀρχιερέων ἦταν σκληρές. Ὅ­ταν ἄκουσαν τὸ κήρυγμά του, ἀγρί­εψαν, προσπάθησαν νὰ τὸν ἀνατρέψουν. Ἀλλὰ ὁ Στέφανος εἶχε Πνεῦμα ἅγιο καὶ τοὺς ἀποστό­μωσε. Καὶ τότε κατέφυγαν στὴ βία, ποὺ ἔδειχνε τὴν ἀδυναμία τους. Ἡ γλῶσσα τῆς ἀλήθειας ἔ­καιγε σὰν φωτιὰ τὴν πλάνη καὶ τὴν ἁμαρτία. Ἀποφάσισαν νὰ τὸν σκοτώσουν λοιπόν.
Τὸν συνέλαβαν καὶ τὸν δίκασαν. Μὰ αὐτὸ δὲν ἦταν δικαστήριο, ἦταν φωλιὰ λῃ­στῶν· προ­τοῦ ν᾽ ἀκούσουν τὴν ἀπολογία του εἶχαν βγά­λει τὴν καταδικαστικὴ ἀ­πόφασι. Ὁ Στέφα­νος ἔκανε μία ἱστορικὴ ἀναδρομή· μίλησε ἐνώπι­όν τους μὲ παρρησία, δὲν τοὺς κολάκευσε.
Ἐσεῖς, εἶπε, ἀπὸ τ᾽ ἀρχαῖα χρόνια μέχρι σή­με­ρα, μονίμως ἀχάριστοι στὶς εὐεργεσίες τοῦ Θεοῦ, ἀν­τιστρατεύεστε στὴν θεία βουλή. Ἐγ­κληματήσατε, ἀτιμάσατε, φονεύσατε τοὺς ἀπε­σταλμένους προφῆτες. Τέλος διαπρά­ξατε τὸ κορυφαῖο ἔγκλημα· σταυρώσατε τὸν Δίκαιο, τὸ Χριστό, γίνατε προδότες καὶ φονιᾶδες του…
Ὅταν ἄκουσαν αὐτά, ἔγιναν σκυλιὰ λυσσα­σμένα. Τὸν ἅρπαξαν, τὸν ἔβγαλαν ἔξω ἀπὸ τὴν πόλι, σήκωσαν ὅλοι πέτρες καὶ τὸν λιθοβο­λοῦ­σαν. Ὁ Στέφανος, σὰν ἀρ­νάκι μέσα σ᾽ ἕ­να κοπάδι λύκων, λίγο προτοῦ νὰ ξεψυχήσῃ, γονά­τισε καί, ὅπως ὁ Χριστὸς τὴ Μεγάλη Παρασκευή, φώναξε δυνατά· «Κύριε», συχώρε­σέ τους, «μὴν τοὺς λογαριάσῃς τούτη τὴν ἁ­μαρτία» (Πράξ. 7, 60). Καὶ ἔτσι μὲ τὰ λόγια αὐτά, κάτω ἀ­πὸ τὰ λιθάρια τῶν δολοφόνων, παρέδωσε τὴν ἁγία του ψυχή, γιὰ νὰ φτερουγίσῃ στὰ οὐράνια ἀνάμεσα σὲ ἀγγέλους καὶ ἀρχαγγέλους.

* * *

� Αὐτή, ἀγαπητοί μου, εἶνε ἡ σημερινὴ ἑ­ορτή. Πολλοί, ἅμα τοὺς πῇς ὅτι πρέπει νὰ κάνουν αὐτὰ ποὺ δίδαξε καὶ ἔκανε ὁ Χριστός, ἔχουν πρόχειρη τὴ δικαιολογία· –Ὁ Χριστὸς ἦταν Θεός, ἐγὼ εἶμαι ἄνθρωπος… Δὲν ἔχουν δίκιο· γιατὶ ὁ Χριστὸς ἦταν βέβαια Θεός, εἶχε ὅμως καὶ ὅλα τὰ ἀνθρώπινα ἰδιώματα. Ἀλλ᾽ ἂς ποῦμε πὼς ἔχουν δίκιο, ὅτι δὲν μποροῦμε νὰ κάνουμε αὐτὰ ποὺ ἔκανε ὁ Χριστός. Νά λοι­πὸν ὁ Στέφανος, ποὺ δὲν ἦταν Θεός, ἦταν ἄν­θρωπος ἁμαρτωλὸς σὰν κ᾽ ἐμᾶς. Πῶς κατώρθωσε νὰ φτάσῃ σὲ τέτοιο ὕψος ἁγιότητος; Ἀπάν­τησις· Εἶχε πίστι· αὐτὸ εἶνε τὸ κουμπί. Ἂν πιστέψῃ ὁ ἄνθρωπος, «πάντα δυνατὰ τῷ πι­στεύ­οντι» (Μάρκ. 9,23). Ὁ Στέφανος μᾶς λέει, νὰ πιστεύ­ουμε στὸ Χριστὸ ὅπως ἐκεῖνος.
� Ἀκόμη ὁ Στέφανος ἔκανε τὸ καλό, διακο­νίες, ἐλεημοσύνες. Ἀλλοίμονο στὸ Χριστιανὸ ποὺ περνάει τὴ ζωή του χωρὶς νὰ εὐεργετῇ. Ὁ Στέφανος μᾶς λέει· Κάθε μέρα, κάθε μῆνα, κάθε χρόνο κάνε τὸ καλὸ στὸν πλησίον σου.
� Ὁ Στέφανος ἐπίσης κήρυττε τὸ Χριστό. Καὶ μᾶς προτρέπει· Μιλᾶτε καὶ ὁμολογεῖτε τὸ Χριστό. –Μά, θὰ πῇς, ἐγὼ δὲν ξέρω γράμματα, δὲν εἶμαι οὔτε κληρικὸς οὔτε θεολόγος… Δὲν πειράζει. Πιστεύεις; ἡ ψυχή σου τί νιώθει, τί λέει; Βλέπεις τοὺς χιλιαστάς; κηρύττουν τὴν πλάνη τους καὶ ἀγρεύουν ἀφελεῖς. Βλέπεις καὶ τὸν τεχνίτη ἀκόμη νὰ κηρύττῃ τὴν ἰδεολογία του, ἐνῷ οἱ Χριστιανοί; μένουν μουγγοί. Ἀκοῦ­νε τὸν ἄλλο νὰ βλαστημάῃ τὰ θεῖα καὶ δὲν δι­αμαρτύρονται. Κάθονται στὸ τραπέζι καὶ σταυρὸ δὲν κάνουν. Στὴν Ἀκαρνανία (τὸ 1935 μὲ ᾽40) πῆγα σ᾽ ἕνα χωριὸ ποὺ πολλοὶ ἦταν βλάστημοι. Καὶ ξαναπῆγα ἐκεῖ ὕ­στερα ἀπὸ δύο χρόνια καὶ δὲν βρῆκα οὔτε ἕ­να βλάστημο. Ποιός τοὺς ἄλλαξε; ἕνας ἁπλὸς ἀγράμματος ἄνθρωπος, ποὺ πίστευε θερμὰ στὸ Θεὸ κι ὅ­ταν ἄκουγε νὰ βλαστημᾶνε, πήγαινε τὸ βράδυ καὶ ἔκλαιγε μπροστά τους· αὐ­τὸς τοὺς ἔφερε σὲ κατάνυξι, μαλάκωσαν οἱ καρδιές τους. Καὶ οἱ ἀπόστολοι τί ἦταν· ψαρᾶ­δες. Πιστεύεις στὸ Χριστό; Μὴν τὸν ἀφήσῃς νὰ ὑβρίζεται καὶ νὰ συκοφαντῆται. Βλέπετε σήμερα ποῦ καταντήσαμε; νὰ ντρεπώμαστε νὰ κάνουμε τὸ σταυρό μας, ἐνῷ μπροστά μας οἱ ἄλλοι τὴ μπουκιὰ ἔχουν στὸ στόμα καὶ τὸ Χριστὸ βλαστημᾶνε. Γι᾽ αὐτὸ λέω, ὅτι σήμερον ὁ Στέφανος εἶνε ὁ ἔλεγχός μας.
� Τέλος, ἀγαπητοί μου, λέω καὶ τὸ ἑξῆς. Ὁ Στέφανος ὅ,τι εἶχε (χρήματα, χέρια, πόδια, γλῶσ­σα;) ὅλα τά ᾽δωσε γιὰ τὸ Χριστό. Τέλος ἔδωσε καὶ τὸ αἷμα του· καὶ εἶνε ὁ πρῶτος μάρτυρας ποὺ ἔχυσε τὸ αἷμα του γιὰ τὸ Χριστό, καὶ γι᾽ αὐτὸ ὀνομάζεται πρωτομάρτυς. Εἶνε ὁ πρῶτος μάρτυρας. Ὕστερα ἀπ᾽ αὐτὸν ἀκολού­θησε ἕνα πλῆθος μαρτύρων ἀμέτρητο, ποὺ φτάνει μέχρι καὶ σήμερα.

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος

Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Ἀθανασίου Σιταριᾶς -Φλωρίνης τὴν Τετάρτη 27-12-1967, μὲ νέο τώρα τίτλο. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 30-10-2025.
Τὴν ὁμιλία αὐτὴ μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς συντομεύσεις στὸ cd 36Φ τῆς σειρᾶς «ΣΚΟΠΟΝ ΔΕΔΩΚΑ ΣΕ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868).

https://www.augoustinos-kantiotis.gr