Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2025

Πιστοι ἐν μεσω ἀπιστων

++

Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΜΒ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2704

Κυριακὴ πρὸ Χρ. Γεννήσεως (Ματθ. 1,1-25)
21 Δεκεμβρίου 2025

Ὁμιλία τοῦ π. Αὐγουστίνου Μητροπολίτου Φλωρίνης

«Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ Δαυΐδ, υἱοῦ Ἀβραάμ» (Ματθ. 1,1)

Ἀκούσατε, ἀγαπητοί μου, ἄντρες γυναῖ­κες καὶ παιδιά, τὸ εὐαγγέλιο (βλ. Ματθ. 1,1-25).

Τί εἶνε τὸ Εὐαγγέλιο; Εἶνε ἕ­να βιβλίο· βιβλίο ποὺ ξεχωρίζει ἀπ᾽ ὅλα τ᾽ ἄλλα βιβλία τοῦ κόσμου. Διαφέ­ρει ὅπως δι­αφέρει ἕνα διαμάν­τι ἀπὸ ἕνα πετράδι. Φαίνεται πὼς εἶνε τὸ ἴδιο· σὰν πετράδι εἶνε καὶ τὸ δια­μάντι, ἀλλὰ πόσο παραπάνω ἀξίζει τὸ διαμάντι ἀ­πὸ τὸ πετράδι! Μ᾽ ἕνα διαμάντι μπορεῖ ν᾽ ἀγορά­σῃς ὅλη τὴν Ἑλλάδα ποὺ λέει ὁ λόγος. Εἶνε μερικὰ δια­μαντάκια μικρά, ἀ­στραφτερά, πολύτιμα, ποὺ ἔ­χουν μεγάλη ἀ­ξία. Ὅσο λοιπὸν διαφέρει τὸ διαμάντι ἀπὸ τὶς πέτρες ποὺ εἶνε στοὺς δρόμους, τόσο διαφέ­ρει τὸ Εὐαγγέλιο ἀπὸ τ᾽ ἄλ­λα βιβλία τοῦ κόσμου.

Τί περιέχει τὸ Εὐαγγέλιο; Ὄχι λόγια ἀν­θρώ­πων, ὄχι τραγούδια ποιητάδων, ἀλλὰ τὰ λόγια τοῦ Θεοῦ. Περιγράφει τὸ Εὐαγγέλιο τὴ ζωὴ – τίνος; Ἐκείνου ποὺ ἔζησε τὴν ἄψογη, ἰδανική, τέλεια ζωή. Περιγρά­φει τὴ ζωὴ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ἀπὸ τὴν ὥ­­ρα ποὺ ὁ Χριστὸς γεννήθηκε, ὅταν οἱ ἄγ­γελοι ἔ­­­ψαλαν τὸ «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰ­ρήνη, ἐν ἀν­θρώποις εὐδοκία» (Λουκ. 2,14), ἀπὸ τὴν ὥρα ἐκείνη μέχρι τὴν ὥρα ποὺ εἶπε τὸ «Τετέλε­σται» (Ἰω. 19,30) κρεμάμενος ἐπάνω στὸ ξύλο τοῦ σταυ­ροῦ, ὅλη αὐ­τὴ τὴ ζωὴ τοῦ Χριστοῦ περιγράφει τὸ Εὐαγγέλιο.
Σὰν βιβλίο τὸ Εὐαγγέλιο πρέπει νὰ ὑπάρχῃ σὲ ὅ­λα τὰ σπίτια. Γονεῖς· κάθε βράδυ, προτοῦ νὰ κοιμη­θῆτε, βάλτε τὰ παιδιά σας ποὺ πᾶνε στὸ σχολεῖο νὰ διαβάσουν ἕνα κομματά­κι ἀπὸ τὸ Εὐαγγέλιο. Αὐ­τὸ θὰ εἶνε μεγάλη βοήθεια· θ᾽ ἁγιάσῃ τὸ σπίτι σας, θὰ εὐωδι­ά­σῃ ἡ ἀτμόσφαιρα· καὶ μεγαλώνοντας τὰ παι­διὰ θὰ ἔ­χουν μιὰ ἀνάμνησι ἀξέχαστη. Γονεῖς, διδά­­ξτε τὰ παιδιά σας ν᾽ ἀγαποῦν τὸ Εὐαγγέλιο. Ἂν πᾶ­τε στὸ ἐξωτερικό, π.χ. στὴν Ἑλ­βετία ἢ στὴν Ἀμερική, θὰ δῆτε ὅτι, παρὰ τὰ διάφορα κακὰ ποὺ μαστίζουν τὴ Δύσι, ἐκεῖ καὶ ὁ χωρι­κὸς καὶ ὁ ἐργάτης καὶ ὁ ἐ­πιστή­μο­νας πατέρας, ὅταν γυρίζουν στὸ σπί­τι καὶ τελει­ώ­νουν οἱ φροντίδες τῆς ἡμέρας, δὲν πέφτουν γιὰ ὕ­πνο ὅπως πέφτουν τὰ ζῷα στὸ στάβλο, χω­ρὶς μελέτη τοῦ Εὐαγγελίου καὶ προσ­ευχή. Θὰ δῇς, ἀκόμα καὶ σήμερα, πατεράδες νὰ διαβάζουν στὰ παιδιά τους μιὰ περικοπὴ ἀπὸ τὸ Εὐ­αγγέλιο, γιὰ νὰ δι­δάσκων­­ται καὶ αὐτὰ καὶ ὅλη ἡ οἰκογένεια. Τέτοια καλὴ συνήθεια ἐμεῖς ἐδῶ στὴν πατρίδα μας δυσ­­τυχῶς δὲν ἔχου­με ἀποκτήσει. Γο­νεῖς, μάθετε τὰ παιδιά σας ν᾽ ἀγαποῦν τὸ Εὐ­αγγέλιο.
Ὅπου ὑπάρχει Εὐαγγέλιο, διάβολος δὲν μπορεῖ νὰ μπῇ. Ἂν σήμερα μπῆκαν οἱ δαίμονες στὴ ζωὴ τοῦ κόσμου καὶ τὸ σπίτι διαλύεται καὶ ὁ ἄντρας παίρνῃ τσεκούρι καὶ σκοτώ­νῃ τὴ γυναῖκα του, καὶ ἡ γυναίκα φαρμακώνῃ τὸν ἄντρα της, καὶ ἂν τὰ παιδιὰ χτυποῦν τὸν πατέρα, καὶ τὰ κορί­τ­σια σηκώνουν μπαϊράκι, καὶ ἂν σήμερα τὸ σπί­τι δι­αλύθηκε, εἶνε γιατὶ τὸ Εὐαγγέλιο ἔφυγε ἀπὸ τὸ σπίτι μας. Ὅπου Εὐαγγέ­λιο, διάβο­λος δὲν πατάει. Πάρτε, σεῖς οἱ γυναῖκες, ἕ­να θυμιατό, κρεμάστε μιὰ καν­τήλα μπροστὰ στὴν Παναγιά, κάντε τὴν προσ­ευχή σας· για­τὶ τὰ χρόνια εἶ­νε ἄσχημα κι ὁ σατανᾶς ζητάει νὰ βάλῃ φωτιά, νὰ κάψῃ τὰ πάν­τα, νὰ χαλά­σῃ τὴν ἀνθρωπότη­τα. Τὸ Εὐαγγέλιο, λοιπόν, μα­ζὶ μὲ τὸ σταυρό, τὴν εἰκόνα καὶ τὸ θυμιατὸ εἶ­νε ἀναγκαῖα πράγματα στὸ σπίτι.

* * *

–Μὰ τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο (βλ. Ματθ. 1,1-25), θὰ μοῦ πῆ­τε, δὲν λέει τίποτε ἄλλο, ὅλο ὀνόματα εἶνε.
Ναί. Ἂν πιάσετε καὶ μετρήσετε τὰ ὀνόματα αὐ­τά, θὰ δῆτε ὅτι εἶνε σαρανταδυὸ (42) ὀ­νόματα ἀν­δρῶν, καὶ κοντὰ στὰ ὀνόματα τῶν ἀν­δρῶν εἶνε καὶ τέσσερα ὀνόματα γυναικῶν. Καθένας ἀπ᾽ ὅλους αὐτοὺς ἔχει ἀξία, δὲν εἶνε τυχαῖοι. Εἶ­νε διαλεγμένοι. Ὅπως ἐ­σεῖς ἔ­χει καθένας τὴν ἱστορία του, ἔ­τσι κι αὐ­τοὶ καθένας ἔχει τὴ δική του ἱστορία. Νὰ σᾶς πῶ τὴν ἱστορία τοῦ καθενὸς ἀπὸ αὐτούς; Ἂν ἀρ­χίσω, θὰ βραδιάσουμε. Μέχρι τὴ νύχτα θὰ καθώμαστε καὶ δὲν θὰ τελειώσουμε τὴν ἐξιστόρησι τῆς ζωῆς τῶν 42 αὐτῶν ἀνθρώπων. Τί εἶ­νε αὐ­τοί; Εἶνε οἱ προπάτορες τοῦ Κυρίου ἡ­μῶν Ἰ­ησοῦ Χριστοῦ· εἶνε ἡ σειρὰ τῶν προγόνων τοῦ Θεανθρώπου κατὰ σάρκα, ὡς ἀνθρώπου δηλαδή. Σαρανταδύο οἱ ἄνδρες καὶ τέσσερις οἱ γυναῖκες συνολικὰ σαρανταέξι (46) πρόσωπα.
Τί δουλειὰ ἔκαναν αὐτοί; Διάφορες δουλειές. Ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς ἦταν τσοπάνης, ἔβοσκε τὰ πρό­βατα στὰ λιβάδια. Ὁ ἄλλος ἦταν ἀρχιτσέλιγγας· ὁ ἄλλος ἦταν κτηματίας, εἶχε χωράφια πολλά, κα­μῆλες καὶ πρόβατα· ὁ ἄλ­λος ἦταν τεχνίτης, ὁ ἄλ­λος ἦταν στρατιώτης, ὁ ἄλλος ἦταν βασιλιᾶς ξακουσμένος, ὁ ἄλλος ἦταν σοφός, ὁ ἄλλος ἦταν οἰ­κοδόμος. Ὅλα τὰ ἐπαγγέλματα ποὺ εἶπα εἶνε ἐδῶ μέσα στὰ σαρανταδυὸ ὀνόματα ποὺ ἀκούσαμε.
Καὶ πότε ἔζησαν αὐτοί; Στὰ παλιὰ τὰ χρόνια. Ὁ ἕ­νας ἔζησε –γιὰ σκεφτῆτε– τέσσερις χιλιάδες χρόνια πρὸ Χριστοῦ· ὁ ἄλλος ἔζησε τρεῖς χιλιάδες χρόνια πρὸ Χριστοῦ, ὁ ἄλλος χίλια χρόνια πρὸ Χριστοῦ, ὁ ἄλλος πεντακόσα χρόνια πρὸ Χριστοῦ. Σὲ διάφορες ἐποχές.
Καὶ γιατί τοὺς ἀναφέρει τὸ εὐαγγέλιο; Διότι ὅ­λοι, σὲ καιροὺς ποὺ ὁ κόσμος δὲν πίστευε, σὲ μιὰ ἐ­ποχὴ ποὺ ἦταν γεμάτη δαιμόνια καὶ οἱ ἄνθρωποι λάτρευαν γιὰ θεοὺς νεκρὰ εἴδωλα (τὰ ἄστρα, τὶς πέτρες, τὰ φίδια, τὰ θηρία…), αὐτοὶ πίστευαν στὸν ἀληθινὸ Θεό· σὲ μιὰ τέτοια ἐποχὴ ἀπιστίας αὐτοὶ πίστευαν καὶ λάτρευαν τὸ ζωντανὸ Θεό. Πίστευαν ἀ­κόμα, ὅτι ὁ Θεὸς θὰ λυπηθῇ τὸ ἀνθρώπινο γέ­νος καὶ θὰ στείλῃ κάτω στὴ γῆ τὸ Μεσσία, τὸ Χριστό, ποὺ θὰ σώσῃ τὸν κόσμο. Λαχταροῦ­σαν πό­τε θὰ ᾽ρθῇ ὁ Χριστός. Καὶ ἔλεγαν· Ἄχ, ἂς ἀξιωθοῦμε νὰ ζήσουμε καὶ νὰ Τὸν δοῦμε· νὰ Τὸν δοῦμε μὲ τὰ μά­τια μας, νὰ τὸν ἀκούσουμε μὲ τ᾽ αὐτιά μας, καὶ ἂς πεθάνουμε. Καὶ ἦρθε ὁ Χριστός, καὶ γεννήθηκε ὁ Χριστός, ὁ μόνος ἀ­ληθι­νὸς Θεός.
Αὐτοὶ πίστευαν· πίστευαν στὸ Χριστό, ἂν καὶ ἔ­ζησαν πολλὰ χρόνια πρὸ τοῦ Χριστοῦ.
―Μά, θὰ πῆτε τώρα· σήμερα οἱ ἄνθρωποι πι­στεύ­ουν; Στὰ παλιὰ τὰ χρόνια, «τῷ καιρῷ ἐ­κεί­νῳ» ποὺ ἀκοῦμε στὴν ἐκκλησία, πίστευαν. Ἦ­ταν ἀγράμμα­τοι, δὲν εἶχαν τὰ μέσα τὰ σημε­ρινά, δὲν εἶχαν δρό­μους τέτοιους ποὺ νὰ τρέχουν τ᾽ αὐτοκίνητα, δὲν ὑπῆρχαν ἀεροπλάνα νὰ πετᾶνε στὸν οὐρανό, δὲν ὑπῆρ­χαν ἀ­σύρματοι καὶ τηλέφωνα, νὰ κουβεντιά­ζῃς ἐ­δῶ στὴν Ἑλλάδα καὶ νὰ σ᾽ ἀκοῦνε στὴν Αὐ­στρα­λία, δὲν ὑπῆρχαν πύραυλοι καὶ διαστη­μόπλοια, δὲν ὑπῆρχαν αὐτὰ τὰ σχολεῖα καὶ οἱ ἀ­καδημίες καὶ τὰ πανεπιστήμια. Ἔ βέβαια· τό­τε, σὰν ἀ­γράμματοι ποὺ ἦταν αὐτοὶ καὶ δὲν ἤ­ξεραν πολλὰ πράγματα καὶ ἐπιστῆμες, πίστευ­­αν στὸ Θεό, πίστευαν στὸ Χριστό. Σήμερα ποιός πιστεύει;…
Ναί, εἶνε γεγονὸς ὅτι ὑπάρχει ἀπιστία. Καὶ βλέπεις τώρα ἐδῶ καὶ τὸ μικρὸ παιδί, ποὺ μόλις πῆγε στὸ σχολεῖο, ἐνῷ δὲν ἔμαθε ἀ­κόμα νὰ γράφῃ τ᾽ ὄ­νομά του, νὰ σοῦ λέῃ πὼς δὲν πιστεύει. Τὸν βλέπεις καὶ τὸ μεγάλο μὲ ἐγωισμὸ καὶ ὑπερηφάνεια νὰ σοῦ λέῃ· Τώρα ἔχουμε ἐπιστήμη!… Κι ὅταν λέῃ τὴ λέξι ἐπιστήμη, γεμίζει τὸ στόμα του σὰν νὰ ἔ­χῃ μέσα γαλακτομπούρεκο. Ἐπιστήμη! σοῦ λέει.
Ποιά ἐπιστήμη, ἀγαπητέ μου; Μήπως ἡ ἐπιστήμη κατήργησε τὸ Θεό; Κάθε ἄλλο. Γιὰ ποιά ἐ­πιστήμη μιλᾶμε; Ὑπάρχει Ἐπιστήμη, μὲ ἔψιλον κεφαλαῖο, καὶ ἐπιστήμη, μὲ ἔψιλον μικρό. Σαρανταδυὸ ὀνόματα ἀναφέρει σήμερα τὸ εὐ­αγγέλιο ποὺ πίστευαν τότε. Ἀλλὰ καὶ σήμερα ὑπάρχουν πιστοὶ στὸ Χριστό. Ἂν θέλετε, θὰ μποροῦσα νὰ σᾶς ἀναφέρω αὐτὴ τὴν ὥρα τρι­ακόσα ὀνόματα πιστῶν, ὄχι «τῷ καιρῷ ἐ­κεί­νῳ», ὄχι παλιά, στὴν ἐποχὴ πρὸ καὶ μετὰ τὸν Κατα­κλυσμό, ἀλλὰ ὀνόματα τωρινά, σημερινά. Καὶ ὄχι μόνο γεωργῶν, βοσκῶν, τεχνη­τῶν, ἀλλὰ καὶ κορυφαίων ἐπιστημόνων ποὺ πιστεύουν στὸ Χριστό. Δὲν εἶνε ἀπ᾽ αὐτοὺς ποὺ ἔ­βγαλαν ἕνα δίπλωμα ἴσα μόνο γιὰ νὰ ζήσουν· καὶ κάνει ἕνας τὸ δικηγόρο γιὰ νὰ λέῃ ψέματα, ἄλλος τὸ για­τρὸ γιὰ νὰ κάνῃ ἐκτρώσεις, καὶ τὸ δάσκαλο γιὰ νὰ τυφλώ­νῃ τὰ παιδιά. Ὄχι τέτοιους, ποὺ κάθονται στὰ καφφενεῖα καὶ παίζουν πρέφα κ᾽ ἔχουν κλείσει πιὰ τὰ βιβλία, καὶ ξέρουν τὰ παιδιὰ περισσότερα ἀ­­πὸ δαύτους. Ὄχι τέτοιους, ἀλλὰ ἐπιστήμο­νες ποὺ τὸ βράδυ δὲν πᾶνε στὰ καμπαρέ, δὲν χορεύουν, δὲν κάνουν πάρτυ, ἀλλὰ τοὺς βλέπεις καὶ κοπιάζουν, στύβουν τὰ μυαλά τους ὅλη νύχτα μέχρι τὸ πρωί, γιὰ νὰ λύσουν τὰ μυστήρια τῆς φύσε­ως, κ᾽ ἔχουν ἀσπρίσει τὰ μαλλιά τους στὴ μελέτη καὶ εἶνε ἀληθινὰ σοφοί. Θὰ μποροῦσα νὰ σᾶς ἀναφέρω ὀνόματα. Τὸ εὐ­αγγέλιο λέει σαρανταδυὸ ὀ­νόματα, ἐγὼ μποροῦσα νὰ σᾶς ἀναφέρω τριακόσα ὀνόματα ἀνθρώπων, ποὺ εἶνε ἄλλοι μαθηματι­κοὶ σπουδαῖοι, ἄλλοι φυσικοί, ἄλλοι χημικοί, ἄλ­λοι για­τροί, ἄλλοι χειροῦργοι, ἄλλοι ἀστρονόμοι. Ἀπ᾽ ὅλα τὰ ὀνόματα σᾶς ἀναφέρω ἕνα μόνο, τὸ ὄνομα τοῦ Μπράουν. Τί ἐπιστήμονας εἶνε αὐτός; Εἶνε ὁ ἐ­φευρέτης τῶν πυραύλων.
Βλέπεις χάμω ἕνα πετραδάκι. Μέχρι χθὲς δὲν τοῦ ἔδινες σημασία. Τί ἀξία ἔχει μιὰ πέτρα; Καμμιά. Καὶ ὅμως ἡ ἐπιστήμη πῆρε αὐτὴ τὴν πέτρα, αὐτὸ τὸ πέτρωμα, καὶ τὸ ἔσπασε· ἔκανε διάσπασι. Αὐτὸ θὰ πῇ διάσπασι. Ὅπως κοπανίζεις κάτι στὸ γουδί, ἔτσι ἡ ἐπιστήμη πῆρε αὐτὸ τὸ συγκεκριμένο πέτρωμα, τὸ ἔ­σπασε, καὶ μέσα σ᾽ αὐτὸ τὸ πετρα­δάκι τί βρῆ­κε; Ὦ Θεέ μου! μιὰ δύναμι. Τί δύναμι; Πιὸ μεγάλη ἀπὸ τὴ φωτιά, μεγαλύτερη ἀπὸ τὸν ἀ­τμό, τὸν ἠλεκτρισμό, τὸ μαγνητισμό. Αὐτὴ εἶνε ἡ πυρηνικὴ ἐνέργεια. Ἡ προσπάθεια τῶν ἐπιστημόνων εἶνε, αὐτὴ τὴ δύναμι νὰ τὴν κλεί­σουν τρόπον τινὰ σ᾽ ἕνα κουτάκι· καὶ τότε φτάνει αὐτή, ὥστε μ᾽ ἕνα τέτοιο κουτάκι νὰ κινήσουν νὰ δουλεύῃ ἐπὶ ἕνα χρόνο ἕνα ἐργοστάσιο, ἢ νὰ ταξιδεύῃ ἕνα μεγάλο καράβι ἐπὶ δύο χρόνια, ἢ νὰ φωτιστῇ ὅλη ἡ Ἑλλάδα καὶ νὰ μὴ χρειάζεται πιὰ ἡ Δ.Ε.Η..
Οἱ ἀληθινοὶ ἐπιστήμονες θαυμάζουν καὶ ῥωτᾶ­νε· ποιός ἔβαλε μέσα σ᾽ αὐτὸ τὸ πετραδάκι τέτοια δύναμι; Μόνο ὁ Θεός.

* * *

Οἱ μεγάλοι ἐπιστήμονες, ἀδελφοί μου, ποὺ κάνουν τὶς ἀνακαλύψεις, πιστεύουν στὸ Θεό. Πλησι­άζουν στὴν πίστι αὐτοὺς τοὺς σαρανταδυὸ προπά­τορες τοῦ Μεσία, ποὺ τι­μᾷ ἠ Ἐκκλησία μας σήμερα, Κυριακὴ πρὸ τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως. Αὐ­τοὶ ποὺ κάνουν τοὺς πυραύλους καὶ τὰ διαστημό­πλοια καὶ πετᾶνε στὰ φεγγάρια, πιστεύουν πολὺ στὸ Θεό. Δὲν χλευάζουν τὴν πίστι ὅπως κάνουν οἱ ἡμιμαθεῖς, ἀλλὰ κλίνουν τὸ γόνυ ἐνώπιον τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ἐνώπιον τῆς φάτνης τοῦ Χριστοῦ προσκυνοῦν οἱ ἁπλοϊκοὶ ποιμένες τῆς Βη­θλεέμ, ἀλλὰ μαζὶ μ᾽ αὐτοὺς γονατίζουν καὶ οἱ σοφοὶ μάγοι τῆς Ἀνατολῆς, οἱ ἀληθινοὶ ἐπιστήμονες κάθε ἐποχῆς. Κ᾽ ἐσύ, ἀκόμη καὶ ἂν μείνῃς ἕνας, νὰ λές· Σὲ πιστεύω καὶ σὲ προσκυνῶ, Κύριε!

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος

Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Νικολάου Παπαγιάννη – Φλωρίνης τὴν 21-12-1969 πρωί, μὲ νέο τώρα τίτλο. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 26-10-2025.

https://www.augoustinos-kantiotis.gr/?p=122199#more-122199