Ἀλλὰ ποιοὶ εἶναι ἀκριβῶς οἱ κίνδυνοι ἀπὸ τὴν εἴσοδο τῆς Τ.Ν., τόσο στὰ παιδικὰ παιχνίδια, ὅσο καὶ στὰ βιντεοπαιχνίδια; Ἂς ἀπαριθμήσουμε μερικούς…
1. Μὲ τὴν μείωση τοῦ κόστους, τὴν κάθετη βελτίωση τῆς ποιότητας ἀπὸ τεχνικῆς πλευρᾶς κ.λπ. θὰ γίνουν ἀπολύτως ἑλκυστικὰ καὶ ὄχι μόνο θὰ κατακλύσουν τὴ ζωὴ τῶν παιδιῶν, καὶ τῶν μεγαλυτέρων βεβαίως, ἀλλὰ θὰ γίνουν καὶ πιὸ καθηλωτικὰ γιὰ ὅλους! Κανένας δὲν θὰ μπορεῖ νὰ ξεφύγει ἀπ’ αὐτά, πολὺ δὲ περισσότερο ἕνα παιδὶ ! Ὅπως καὶ νὰ τὸ κάνουμε ἔχουμε πλέον ἕνα νέο ἐθισμὸ ἐν’ ὄψει, πολλαπλάσια μεγαλύτερο αὐτοῦ ποὺ γνωρίζουμε ὥς τώρα !
2. Μέσα ἀπὸ τὶς τόσο ἐντυπωσιακὲς καὶ φαντασμαγορικὲς εἰκόνες ποὺ θὰ προκύψουν, ὁ παίκτης (ἰδιαίτερα ἕνα παιδὶ) θὰ εἶναι ἀπολύτως ἐγκλωβισμένο καὶ στὸ ἀρνητικὸ περιεχόμενο τῶν παιχνιδιῶν, πολὺ περισσότερο ἀπ’ ὅ,τι ἦταν ὥς τώρα (βία, θρίλερ, ἐρωτισμό, ἀποκρυφισμὸ κ.λπ.), θέμα γιὰ τὸ ὁποῖο δὲν μιλάει κανεὶς σήμερα. Ἔτσι ὁ πρῶτος ἐθισμὸς θὰ καταλήξει στὸν δεύτερο, δηλαδὴ στὸν ἐθισμὸ τοῦ κακοῦ ἕως κάκιστου περιεχομένου καὶ στὴ διαμόρφωση μίας ἄλλης κουλτούρας!
3. Ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ τὰ παιχνίδια θὰ μποροῦν νὰ «μιλοῦν» καὶ νὰ «συνεργάζονται» μὲ τὸ παιδί, νὰ τὸ ἀκοῦνε καὶ νὰ δημιουργοῦν σὲ αὐτὸ τὴν ἐντύπωση ὅτι τὸ «καταλαβαίνουν», θὰ ἀναπτυχθεῖ μία ἰδιαίτερη σχέση μαζί τους, συναισθηματικὴ καὶ ψυχολογική, μὲ ἀπρόβλεπτες ἐπιπτώσεις. Μία σχέση σὰν αὐτὴ (ἢ καὶ μεγαλύτερη!) ποὺ ἔχει τὸ παιδὶ μὲ τοὺς γονεῖς, τὰ ἀδέλφια, τοὺς παπποῦδες, τοὺς δασκάλους καὶ τοὺς φίλους του. Αὐτὸ θὰ εἶναι ἴσως καὶ τὸ πιὸ σημαντικὸ τῆς ὅλης ἀλληλοεπίδρασης ποὺ ἀναφέραμε, ξέρετε.
4. Οἱ κοῦκλες καὶ τὰ ἐν γένει παιχνίδια μὲ τὴν ἐγκατεστημένη σὲ αὐτὰ Τ.Ν. θὰ ἔχουν ἀποθηκευμένες στὴ «μνήμη» τους τὶς προηγούμενες συνομιλίες τους μὲ τὸ κάθε παιδί, ἀπ’ τὶς ὁποῖες θὰ διαμορφώνουν καὶ τὶς περαιτέρω ἀπαντήσεις καὶ τὴν ὅλη στάση τους ἀπέναντί του. Ἔτσι θὰ μποροῦν νὰ δίνουν καὶ συμβουλὲς στὸ παιδὶ – παίκτη, ὄχι τόσο στὸ πῶς νὰ παίζει καλύτερα, ἀλλὰ καὶ στὰ προσωπικά του ζητήματα !! Ἕνα ἄλλο τεράστιο θέμα κι αὐτό, μὲ ἄγνωστες ἐπιπτώσεις γιὰ τὸ ἴδιο τὸ παιδί.
5. Οἱ διαδικασίες αὐτὲς θὰ ὁδηγήσουν καὶ σὲ μία ἄλλη φοβερὴ κατάσταση. Τὰ παιχνίδια θὰ ὑποκαταστήσουν τὸν ρόλο τῶν γονέων καὶ τῶν παιδαγωγῶν, ὁπότε ἡ διαπαιδαγώγηση τῶν παιδιῶν θὰ περάσει πλέον σὲ ἄλλα χέρια. Ὅ,τι χειρότερο δηλαδή!
6. Ἀκολούθως εἶναι μέγα τὸ θέμα τῶν προσωπικῶν δεδομένων καὶ μάλιστα αὐτῶν τούτων τῶν παιδιῶν. Ὥς τώρα λέγαμε ὅτι, ὅποιος ἐλέγχει τὸ παιχνίδι καὶ τὸ παραμύθι τοῦ παιδιοῦ, ἐλέγχει καὶ τὸ μέλλον του. Τώρα τί γίνεται ποὺ θὰ ἐλέγχει καὶ τὰ προσωπικά του δεδομένα;
Ὅπως ὑποστηρίζουν οἱ εἰδικοί, τὰ συστήματα Τ.Ν, μποροῦν νὰ «παραβιαστοῦν», ὥστε νὰ παρακάμψουν τοὺς περιορισμοὺς μέσῳ παιχνιδιοῦ, οἱ δὲ κίνδυνοι μποροῦν μόνο νὰ ἐλαχιστοποιηθοῦν, ὄχι ὅμως καὶ νὰ ἐξαλειφθοῦν!
7. Τὸ ὑποτιθέμενο ἐνδιαφέρον ποὺ θὰ δείχνουν τὰ παιχνίδια αὐτὰ στὸ παιδὶ – παίκτη καὶ τὸ «νοιάζομαι γιὰ σένα», θὰ τοῦ κερδίζουν ἀπολύτως τὴν ἐμπιστοσύνη, ἰδιαίτερα, ἂν τὸ παιδὶ ζεῖ σ’ ἕνα προβληματικὸ οἰκογενειακὸ περιβάλλον. Ἀκόμη καὶ στὴν περίπτωση ποὺ γυρίσει λυπημένο στὸ σπίτι του καὶ τὸ πεῖ στὴν κούκλα του, ἐκείνη ἐφοδιασμένη μὲ τὴν Τ.Ν., μπορεῖ νὰ τὸ παρηγορήσει!! Ἔτσι ἡ Τ.Ν. θὰ εἶναι γιὰ τὸ παιδὶ ἡ «καταφυγὴ» κι εἶναι ἑπόμενο πλέον νὰ τοῦ ἀνοίγει ἔτι περαιτέρω τὴν καρδιά του καὶ τὴν ψυχή του! Κυριολεκτικὰ τὸ παιδὶ αὐτό, θὰ εἶναι ἀφημένο στὸ ἴδιο τὸ παιχνίδι!!
Δὲν εἶναι τυχαῖο τὸ ἀποτέλεσμα ἔρευνας ποὺ ἔγινε στὴ Βρετανία, ἡ ὁποία ἔδειξε ὅτι 75% ἀνησυχεῖ γιὰ τὸ ἐνδεχόμενο νὰ συνδεθοῦν τὰ παιδιὰ συναισθηματικὰ μὲ Τ.Ν.
8. Εἶναι γνωστὴ ἡ παιδικὴ ἀφέλεια καὶ ἀθωότητα. Αὐτὸ θὰ τὸ ἐκμεταλλευτεῖ πλήρως «ἡ διεθνὴς τῶν πονηρῶν», ὥστε νὰ κατευθύνει, ὅπως αὐτὴ θέλει, τὰ παιδιὰ τοῦ κόσμου, νὰ τὰ γαλουχεῖ, ὅπως θέλει, νὰ τὰ παιδαγωγεῖ καὶ νὰ τὰ μαθαίνει αὐτὰ ποὺ ἐκείνη ἐπιθυμεῖ!
Ὅπως ὀρθὰ ἐλέχθη «καθὼς τὰ συστήματα Τ.Ν. μαθαίνουν γιὰ τὶς διαθέσεις, τὶς προτιμήσεις καὶ τὰ τρωτὰ ἑνὸς παιδιοῦ, μποροῦν ἐπίσης νὰ δημιουργήσουν προφὶλ δεδομένων ποὺ θὰ ἀκολουθοῦν τὰ παιδιὰ στὴν ἐνήλικη ζωή τους»!! Σύμφωνα μὲ τὸ Conversation «αὐτὰ δὲν εἶναι ἁπλὰ παιχνίδια, εἶναι ψυχολογικοὶ ἠθοποιοί»!!
* * *
Εἶναι φανερό, λοιπόν, ὅτι δὲν εἶναι δυνατὸ νὰ εἴμαστε ἀπροβλημάτιστοι μὲ τὴν σύγχρονη τεχνολογία καὶ ἰδιαίτερα μὲ τὴν Τ.Ν. Ἐν προκειμένῳ, ὅπως ἀποδείχθηκε, ὅλα ἀρχίζουν ἀπὸ τὰ οἰκονομικὰ δεδομένα καὶ τὰ κέρδη τῶν πολυεθνικῶν, γιὰ νὰ καταλήξουν στὴν ἀναδιάταξη κι ἐν τέλει στὴ χειραγώγηση τῶν παικτῶν, ἰδιαίτερα δὲ τῶν παιδιῶν.
Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος