Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2025

ΚΥΡΙΑΚΗ Δ΄ ΛΟΥΚΑ

Απόστολος: Τίτ. γ΄ 8-15
Ευαγγέλιον: Λουκ. η΄ 4 – 15

12 Οκτωβρίου 2025
Οι ευαγγελιστές παρουσιάζουν πρώτη από τις παραβολές του Χριστού την παραβολή του Σπορέως. Θέλει ο Χριστός από την αρχή να δώσει στους μαθητές του κάποιες κατευθύνσεις. Πρώτα πως οι ίδιοι θα ακούνε οι ίδιοι τον λόγο του και να τον εφαρμόζουν στη ζωή τους. Έπειτα πως οι ακροατές των μαθητών Του θα ακούν και θα εφαρμόζουν στην ζωή τους τα ίδια τα λόγια του Χριστού που θα μεταφέρουν σε αυτούς. Παρομοίασε τον λόγο Του ο Χριστός ως με τον σπόρο, ο οποίος σπείρεται όχι στον νου των ανθρώπων, όπως έκαναν οι φιλόσοφοι, αλλά στις καρδιές τους. Το αν θα γίνει δεκτός ή όχι ή αν θα αποφέρει καρπούς και πόσους αυτό εξαρτάται από τη διάθεση και τον αγώνα του καθενός. Από μια παραβολή μπορεί κανείς να εξάγει άπειρα μηνύματα καθότι ο λόγος του Θεού έχει τόσο βάθος που ανάλογα με την πνευματική προκοπή του καθενός μπορούν να κατανοηθούν. Θα επικεντρωθούμε μόνο σε δύο λόγους του Χριστού από την παραβολή αυτή:
~ «Υμίν δέδοται γνώναι τα μυστήρια της βασιλείας του Θεου, τοις δε λοιποίς εν παραβολαίς». Πραγματικά ο λόγος αυτός του Χριστού μπορεί να φανεί δυσνόητος ενώ σε μερικούς άλλους να αποτελέσει σκανδαλισμό. Γιατί στους μαθητές να μπορεί ο Χριστός να εξηγεί τις παραβολές ενώ στους άλλους όχι; Κάνει διακρίσεις ο Χριστός; Το ίδιο επίσης και η φράση «ίνα βλέποντες μή βλέπωσι και ακούοντες μή συνιώσιν». Ο Χριστός ασφαλώς θέλει «πάντας ανθρώπους θέλει σωθήναι και εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν» και δεν αποκλείει κανέναν από το να γνωρίσουν τα μυστήρια της βασιλείας Του. Μας εξηγεί τα παραπάνω πολύ σωστά ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς: ο Χριστός απευθύνεται στους μαθητές και τους λέγει ότι σε εσάς που επιθυμείτε να ρωτήσετε και να μάθετε, εσάς που έχετε τη καλή διάθεση αυτά τα οποία ακούτε να τα κάνετε πράξη, λόγον έμπρακτο σε εσάς δόθηκε να γνωρίσετε τα μυστήρια της βασιλείας του Θεού. Πολλοί είναι εκείνοι που διαβάζουν ή ακούν το ευαγγέλιο πόσοι όμως ενδιαφέρονται πραγματικά να το εφαρμόσουν στη ζωή τους; Τα ευαγγέλια και γενικά η Αγία Γραφή δεν γράφηκε για να ικανοποιήσει την περιέργεια των ερευνητών ή των ιστορικών αλλά για να αποτελέσουν αφορμή για να σωθούμε. Αν τα διαβάζει κανείς απλά με άλλο σκοπό, δεν θα καταλαβαίνει. Θα είναι, όπως γράφει ο απόστολος Παύλος, «εστιν δυσνόητα τινά, α οι αμαθείς και αστήρικτοι στρεβλούσιν προς την ιδίαν αυτών απώλειαν». Το ευαγγέλιο και ο λόγος του Θεού λέγεται για να εφαρμόζεται και να αποτελέσει αφορμή για την αιώνια ζωή. Ο λόγος του Χριστού και της Εκκλησίας είναι ενίοτε παραβολικός γι’ αυτό να μην λέμε μα δεν καταλαβαίνουμε τι λέγεται στην Εκκλησία. Θα πρέπει να εκκλησιαζόμαστε συχνά, να μην βρίσκουμε δικαιολογίες, να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια και με την ταπείνωση και την βοήθεια του πνευματικού μας ο Χριστός βλέποντας την αγαθή πρόθεσή μας θα μιλήσει στην καρδία μας.
~ Ένας δεύτερος λόγος του Χριστού στην παραβολή είναι: «ακούσαντες τόν λόγον, κατέχουσι, και καρποφορούσιν εν υπομονή». Ο λόγος του Θεού σπείρεται σε κάθε εποχή και σήμερα με ακόμα και με σύγχρονα μέσα. Πόσοι όμως έχουν διάθεση πρώτα να ακούσουν και έπειτα να τα εφαρμόσουν; Στην εφαρμογή του ευαγγελίου δυσκολευόμαστε όλοι. Ο Χριστός μας διέκρινε τους ανθρώπους σε τέσσερις κατηγορίες: Άλλοι μόλις ακούσουν κάτι αμέσως λένε αυτά είναι δύσκολα για μας και δεν κάνουν καμία προσπάθεια. Άλλοι λένε να αρχίσουν αλλά με τον πρώτο πειρασμό τα παρατούν. Άλλοι αρχίζουν μια πνευματική ζωή αλλά όπως είπε ο Χριστός: «υπό μεριμνών και πλούτου και ηδονών του βίου πορευόμενοι συμπνίγονται και ου τελεσφορούσιν». Οι βιοτικές μέριμνες, η απάτη του πλούτου και οι ηδονές δεν αφήνουν τον άνθρωπο να καρποφορήσει. Πραγματικά στη ζωή μας μπορεί να περάσουμε χιλιάδες ανέμους βοριάδες, νοτιάδες, κύματα, τρικυμίες αλλά θα πρέπει να παραμείνουμε σταθεροί, να αγωνιζόμαστε με επιμονή και υπομονή. Να μην επιτρέψουμε τα ανθρώπινα και δαιμονικά πάθη να κυριέψουν την ψυχή μας: χρήμα, φιληδονία, κενοδοξία, φιλοδοξία, εγωισμός. Ούτε ακόμα και αν περάσουμε διωγμό και εξορίες και ταλαιπωρίες για χάρη του Χριστού. Η πνευματική ζωή θέλει υπομονή να αποβάλουμε τα πάθη μας και να αποκτήσουμε τις αρετές, της ταπείνωσης, της πίστεως – εμπιστοσύνης στον Τριαδικό Θεό, της Ελπίδας σε όσα ο Χριστός μας υποσχέθηκε να εκπληρωθούν, της κατά Θεόν αγάπης, της διάκρισης και της με ελευθερία εκλογής του αγαθού καθώς και πολλών άλλων αρετών. Οι αρετές χαρίζονται Από το Άγιο Πνεύμα σε όσους φροντίζουν να έχουν μετάνοια, ταπείνωση και μυστηριακή ζωή στη ζωή τους. Πρότυπα υπομονής είναι αναντίλεκτα όλοι οι άγιοι μας, καλούμαστε να διαβάζουμε τον βίο τους, που όλοι πέρασαν από πολλές δυσκολίες και πειρασμούς αλλά έδωσαν καρπούς με την υπομονή που υπέδειξαν.
Ας καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να ακούμε και να διαβάζουμε κάθε μέρα τον λόγο του Χριστού μας, μέσα από τον τακτικό μας Εκκλησιασμό αλλά και την προσωπική μελέτη του Λόγου του. Πάντοτε με την καθοδήγηση του πνευματικού να προσπαθούμε κάθε μέρα με υπομονή, μετάνοια και ταπείνωση να έρθει η χάρη του Αγίου Πνεύματος και να συνεργαστεί με την καρδιά και την ψυχή μας και να αποδώσουμε καρπούς.
† ο Πάφου Τυχικός