Κωνσταντίνου Χ. Ναυπλιώτη
ΟΙ ΕΞΩΓΗΙΝΕΣ ΑΠΑΓΩΓΕΣ
ΩΣ ΝΕΕΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ
Εδώ και δεκαετίες, χιλιάδες άνθρωποι ανά τον κόσμο αφηγούνται με εντυπωσιακή συνέπεια παρόμοιες εμπειρίες: νυχτερινές επισκέψεις από παράξενα όντα, παράλυση, αιώρηση, απώλεια της αίσθησης του χρόνου, παρουσία σε αλλόκοτους θαλάμους, ιατρικές ή ψυχολογικές επεμβάσεις, και τελικά επιστροφή στον χώρο τους – με την αίσθηση ότι κάτι πραγματικά συγκλονιστικό συνέβη. Το κοινό στοιχείο αυτών των μαρτυριών μιας «εξωγήινης απαγωγής», είναι και η εκπληκτική τους ομοιότητα με μυστικιστικές ή ακόμη και «θρησκευτικές» εμπειρίες.
ΛΙΓΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ
Το 1961, οι Μπάρνυ και Μπέτυ Χιλ ταξίδευαν με το αυτοκίνητο τους στο Νιου Χάμσαϊρ όταν ισχυρίστηκαν ότι είχαν απαχθεί, εξεταστεί από όντα με μεγάλα μάτια, και πως στη συνέχεια ξύπνησαν στο αυτοκίνητο, χωρίς ανάμνηση του ενδιάμεσου. Περιέγραψαν με λεπτομέρειες την εμπειρία τους, που περιλάμβανε ακόμη και τηλεπαθητική επικοινωνία.
Ο Travis Walton, εργάτης υλοτομίας στην Αριζόνα, το 1975 ισχυρίστηκε ότι «αιχμαλωτίστηκε» από μια ακτίνα φωτός που εξήλθε από ένα UFO και ότι έλειψε για πέντε ημέρες. Όταν επέστρεψε, βρέθηκε σε σύγχυση, με εμφανή απώλεια χρόνου και περιέγραψε όντα που τον «φρόντιζαν» μέσα σε έναν κλειστό φωτεινό θάλαμο. Δήλωσε: «Δεν ήταν άνθρωποι, αλλά δεν ήθελαν να με βλάψουν. Μου έδειχναν ότι έχουν κάποιο σκοπό».
Η Betty Andreasson, γυναίκα ευσεβής προτεστάντισσα, περιέγραψε το 1967 μια εμπειρία επαφής με όντα που την πήραν από το σαλόνι της, την οδήγησαν σε ένα φωτεινό μέρος όπου, σύμφωνα με τα λεγόμενά της, βίωσε μια «πνευματική εμπειρία». Είδε έναν φοίνικα να καίγεται χωρίς να καταστρέφεται και έλαβε από τα όντα ένα μήνυμα: «Ο Θεός είναι αγάπη». Η ίδια χαρακτήρισε την εμπειρία «όχι τρομακτική, αλλά αγία».
Ακόμα και στις μέρες μας, σε ντοκιμαντέρ όπως το Επαφές το Alien Abduction: Answers ή το Close Encounters Down Under και το Confessions of an Alien Abductee καταγράφονται μαρτυρίες όπου τα όντα εμφανίζονται ως καθοδηγητές της ανθρωπότητας, όντα φωτεινά, με σοφία, που εμπνέουν τους απαχθέντες να αλλάξουν τρόπο ζωής και να «φωτίσουν» τους άλλους.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Αυτό που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον των ειδικών δεν είναι τόσο η αξιοπιστία ή μη των μαρτυριών – κάτι που ούτως ή άλλως δύσκολα επιβεβαιώνεται αντικειμενικά – αλλά η εσωτερική δομή των εμπειριών. Οι απαγωγές από εξωγήινους μοιάζουν όλο και περισσότερο με σύγχρονες «θρησκευτικές αποκαλύψεις».
Σύμφωνα με τον Carl Jung
το φαινόμενο των UFO είναι ένα ψυχικό σύμβολο που γεννήθηκε μέσα από
τις υπαρξιακές ανάγκες της σύγχρονης εποχής. Οι άνθρωποι, καθώς
απομακρύνθηκαν από τη θρησκεία και αποδόμησαν τις παραδοσιακές έννοιες
του υπερφυσικού, συνέχισαν να αναζητούν το Άγνωστο – αυτή τη φορά μέσα
από τους εξωγήινους. Οι εξωγήινοι ενσαρκώνουν αρχέτυπα, έρχονται
από τον ουρανό, είναι ανώτερα όντα, είτε ευεργέτες είτε απειλητικοί,
όπως παλαιότερα οι άγγελοι ή οι δαίμονες. Ο Jung δεν θεωρούσε
ότι το φαινόμενο αντανακλά βαθιές ψυχικές ανάγκες για επαφή με το
υπερβατικό. Ο άνθρωπος της τεχνολογικής εποχής δεν πιστεύει πια σε
θαύματα, αλλά ελπίζει σε διαστρική σωτηρία. Έτσι, οι UFO-εμπειρίες
εκφράζουν την ψυχική αγωνία, την ανάγκη νοήματος και την αναζήτηση του
Θείου, σε μια εποχή που το Ιερό έχει απωθηθεί.1
Ο Jacques Vallée (Ο Jacques Fabrice Vallée είναι πρωτοπόρος στο Διαδίκτυο, επιστήμονας υπολογιστών, επιχειρηματίας, συγγραφέας, ουφολόγος και αστρονόμος που ζει στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια και στο Παρίσι της Γαλλίας. Η επιστημονική του καριέρα ξεκίνησε ως επαγγελματίας αστρονόμος στο Αστεροσκοπείο του Παρισιού, πρωτοπόρος ερευνητής του φαινομένου), ομολογεί πως οι «επαφές» με εξωγήινους ακολουθούν μοτίβα που θυμίζουν τις επαφές με πνευματικά όντα σε παραδοσιακές θρησκείες. Στο έργο του Passport to Magonia συγκρίνει τις εμφανίσεις UFO με τους μύθους για νεράιδες, ξωτικά, τζίνια και άλλα όντα της λαϊκής φαντασίας.2
Ο καθηγητής John E. Mack, ψυχίατρος του Χάρβαρντ, μελέτησε σε βάθος δεκάδες περιπτώσεις απαγωγών και κατέληξε ότι οι εμπειρίες αυτές έχουν ψυχολογική και υπαρξιακή αξία – παρόμοια με τις επιθανάτιες εμπειρίες ή τις μυστικιστικές καταστάσεις. Σημείωσε ότι πολλοί απαχθέντες περιγράφουν μετά την εμπειρία τους μια πνευματική αφύπνιση, μια αίσθηση ενότητας με το σύμπαν, και αλλαγή προτεραιοτήτων3.
Η θεολογική προσέγγιση, ειδικά στην Ορθόδοξη παράδοση, είναι διαφορετική. Ο π. Σεραφείμ Ρόουζ, στο έργο του Ορθοδοξία και Θρησκεία του Μέλλοντος, τονίζει ότι το φαινόμενο «UFO» αποτελεί σύγχρονη εκδοχή των παλαιών δαιμονικών φαντασιών. Όπως σημειώνει: «Όταν οι άνθρωποι παύουν να πιστεύουν στον αληθινό Θεό, δεν μένουν ουδέτεροι. Ανοίγουν τον εαυτό τους σε κάθε μορφή πλάνης»4.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλοί απαχθέντες έχουν ισχυριστεί πως, όταν επικαλέστηκαν το όνομα του Χριστού ή προσευχήθηκαν, η εμπειρία σταμάτησε απότομα. Αυτές οι περιπτώσεις, παρότι λιγότερο προβεβλημένες, υποστηρίζουν τη θεωρία ότι η εμπειρία έχει δαιμονική προέλευση και όχι απλώς ψυχολογική ή τεχνολογική.
Ο Dr. Michael Heiser (Ο Μάικλ Στίβεν Χάιζερ ήταν Αμερικανός λόγιος της Παλαιάς Διαθήκης και χριστιανός συγγραφέας με εκπαίδευση στην αρχαία ιστορία, τις σημιτικές γλώσσες και την εβραϊκή Βίβλο από το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια και το Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν-Μάντισον) στο άρθρο του εξετάζει τη σύνδεση ανάμεσα στο φαινόμενο των UFO και τη θρησκεία τονίζοντας ότι η ερώτηση αν είμαστε μόνοι στο σύμπαν είναι βαθιά θρησκευτική επειδή αγγίζει θεμελιώδη ερωτήματα για τον Θεό την ύπαρξη και το νόημα της ζωής. Υποστηρίζει ότι πολλές από τις αφηγήσεις επαφών με εξωγήινους έχουν θρησκευτικά και αποκρυφιστικά στοιχεία θυμίζουν αποκαλύψεις προφητείες ή δαιμονικές εμπειρίες και δεν πρέπει να ερμηνεύονται αυτόματα ως φυσικά ή εξωγήινα φαινόμενα. Κάνει κριτική σε πρόχειρες θρησκευτικές τοποθετήσεις όπως του καθολικού θεολόγου Balducci που απορρίπτει τη σύνδεση με τον αποκρυφισμό χωρίς επιστημονική βάση. Αντίθετα ο Heiser ζητά σοβαρή πολυεπίπεδη μελέτη που να εξετάζει ψυχολογικές πολιτισμικές και θεολογικές παραμέτρους. Στηλιτεύει την τάση πολλών να εξηγούν ανεξήγητα φαινόμενα ως έργο εξωγήινων χωρίς να αναλύουν εναλλακτικά σενάρια όπως παραισθήσεις επιρροή νέων θρησκευτικών κινημάτων ή αποκρυφιστικών πρακτικών5.
Στο βιβλίο «Close Encounters: A Better Explanation» του γνωστού χριστιανού απολογητή Clifford Wilson και του John Weldon (1978) αναλύεται το φαινόμενο των UFO και των επαφών με εξωγήινους από χριστιανική σκοπιά. Οι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι οι περισσότερες εμπειρίες επαφών δεν είναι εξωγήινες, αλλά δαιμονικές. Εξετάζουν τις αφηγήσεις επαφών και εντοπίζουν κοινά μοτίβα με θρησκευτικές εμπειρίες, όπως αποκαλύψεις και θεοφάνειες. Επισημαίνουν ότι οι «εξωγήινοι» συχνά προωθούν αντιχριστιανικές ή αποκρυφιστικές διδασκαλίες, ενισχύοντας την άποψη ότι πρόκειται για δαιμονικές οντότητες με σκοπό την παραπλάνηση6.
Μερικά αποσπάσματα από το βιβλίο:
«Τα λεγόμενα εξωγήινα όντα δεν είναι απαραίτητα φυσικά πλάσματα από άλλους πλανήτες, αλλά πνευματικές οντότητες που επιδιώκουν να παραπλανήσουν την ανθρωπότητα.» σ. 24
«Πολλές εμπειρίες επαφών με UFO μοιράζονται στοιχεία με παραδοσιακές θρησκευτικές εμπειρίες, όπως οράματα και αποκαλύψεις, υποδηλώνοντας μια υπερφυσική και όχι επιστημονική προέλευση.» σ. 45
«Τα μηνύματα που φέρονται να δίνουν αυτά τα ‘εξωγήινα’ όντα συχνά αντιβαίνουν στην ορθόδοξη χριστιανική διδασκαλία, προωθώντας Νεοεποχιακές ή αποκρυφιστικές ιδέες.» σ. 211
«Το φαινόμενο των UFO πρέπει να προσεγγίζεται με διάκριση, αναγνωρίζοντας την πνευματική και παραπλανητική φύση πολλών επαφών» & «Η αποδοχή αυτών των εμπειριών χωρίς κριτική μπορεί να οδηγήσει σε πνευματική σύγχυση και απομάκρυνση από την αλήθεια του Ευαγγελίου.» σ. 22, 35
Ο ΑΣΤΡΟΝΟΜΟΣ ΠΟΥ ΣΥΝΔΕΕΙ ΤΑ UFO ΜΕ ΤΟΝ ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟ
Ο Τζέιμς Μπεντ, καθηγητής Αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο, υποστηρίζει πως το κίνημα των UFO έχει τις ρίζες του στον αποκρυφισμό και στη μεταφυσική. Ο Μπεντ επισημαίνει πως πολλές από τις ιστορίες και τις αναφορές σχετικά με UFO και εξωγήινους έχουν κοινά χαρακτηριστικά με ψυχολογικά και πνευματικά φαινόμενα, που θυμίζουν θρησκευτικές εμπειρίες. «Πρόκειται για σύγχρονα σημεία και θαύματα» λέει. «Όπως συνέβαινε με τις πνευματιστικές κινήσεις του 19ου και 20ού αιώνα, έτσι και το κίνημα των UFO βασίζεται σε ιδέες και εικόνες που προέρχονται από τον αποκρυφισμό».
Σημειώνει ότι παρόμοια φαινόμενα εμφανίστηκαν στην ιστορία με τη μορφή πνευματιστικών και αποκρυφιστικών πρακτικών, όπως η επικοινωνία με πνεύματα, η αναζήτηση μυστικιστικής γνώσης και η πίστη σε ανώτερα όντα7.
Επίσης ο χριστιανός ερευνητής UFO David Wimbish, που έχει πραγματοποιήσει σημαντική έρευνα για το φαινόμενο των UFO, έχει προτείνει ότι όχι μόνο ο αποκρυφισμός μπορεί να οδηγήσει σε εμπειρία «UFO», αλλά και το ενδιαφέρον για τα UFO μπορεί να τραβήξει κάποιον στον αποκρυφισμό: «Πολλοί ερευνητές UFO έχουν ακολουθήσει μια πορεία που τους έχει φέρει κατευθείαν στον κόσμο του αποκρυφισμού. Πιστεύουν ότι ξαναανακαλύπτουν αρχαίες πνευματικές αλήθειες και αποκαλύπτουν νέες πραγματικότητες για το σύμπαν. Είναι πιο πιθανό ότι εμπλέκονται με κάποιες αρχαίες απάτες.» Πράγματι, το φαινόμενο των UFO «έχει οδηγήσει πολλούς στο να πειραματιστούν με αστρική προβολή, να πιστέψουν στη μετενσάρκωση και να εμπλακούν σε άλλες πρακτικές που αντιτίθενται άμεσα στις ιστορικές διδασκαλίες της χριστιανικής εκκλησίας.»8
ΚΑΙ ΠΑΛΙ Η …ΜΠΛΑΒΑΤΣΚΥ
Πολλές ομάδες UFO τα τελευταία χρόνια έχουν αντλήσει πολύ από την Θεοσοφική Εταιρεία και τον πνευματισμό. Τέτοιες ομάδες συχνά μιλούν για κοσμικούς διδασκάλους σοφίας σε άλλους πλανήτες που επικοινωνούν ψυχικά μέσω ανθρώπων με πνευματισμό. Τα μηνύματα λαμβάνονται συνήθως από αυτούς τους κοσμικούς διδασκάλους ενώ ο άνθρωπος βρίσκεται σε κατάσταση έκστασης.
Το
πνευματιστικό κίνημα ξεκίνησε το 1848 αλλά στη συνέχεια, δέχτηκε
τεράστια ώθηση από τη Η. P. Blavatsky, ιδρύτρια της Θεοσοφίας, το 1875. Ο
μελετητής Irving Hexham, σχολιάζοντας τα πρώτα βιβλία για UFO που εμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1950, είπε ότι «από
την αρχή, οι ιστορίες UFO ήταν μπλεγμένες με θρησκευτικές πεποιθήσεις
θεοσοφικής προέλευσης, υποστηριζόμενες από πλούσιους αποκρυφιστικούς
μύθους.»9
Διαβάζουμε στο βιβλίο The Gods Have Landed: New Religions from Other Worlds: «Οι περισσότερες επαφές του 19ου και αρχές του 20ού αιώνα με εξωγήινους συνέβησαν σε πνευματιστικό πλαίσιο, πιο πιθανόν σε συνεδρίες. Η βασική μορφή επαφής ήταν ένα φαινόμενο γνωστό στους ψυχικούς ερευνητές, που ονομάζεται “αστρικό ταξίδι”. Ένα άτομο που βιώνει αστρικό ταξίδι νιώθει το σώμα και τη συνείδησή του χωριστά, και ενώ το σώμα παραμένει σε ένα μέρος, η συνείδηση ταξιδεύει.» Αξίζει να σημειωθεί μια μαρτυρία ενός «απαχθέντος» στο ντοκιμαντέρ Confessions of an Alien Abductee η οποία αναφέρει «άυλη απαγωγή», χωρίς το σώμα δηλαδή, η οποία θυμίζει έντονα την αποκρυφιστική τεχνική των λεγομένων αστρικών ταξιδιών.10
Όλα αυτά είναι κοινά θέματα στη διδασκαλία της Θεοσοφίας. Μεταξύ των χαρακτηριστικών ιδεών που διδάσκει είναι η ιδέα ότι «Αναληφθέντες Διδάσκαλοι» καθοδηγούν την πνευματική εξέλιξη της ανθρωπότητας. Οι Αναληφθέντες Διδάσκαλοι θεωρούνται πρώην ιστορικά πρόσωπα που ολοκλήρωσαν τις επίγειες εξελίξεις τους μέσω μετενσάρκωσης, αλλά συνεχίζουν την εξέλιξή τους σε ανώτερο επίπεδο ύπαρξης. Σήμερα, ενώ οι Διδάσκαλοι αυτοί συνεχίζουν την εξέλιξή τους προς το θείο, βοηθούν εθελοντικά λιγότερο εξελιγμένους ανθρώπους στη γη να φτάσουν στο τωρινό τους επίπεδο. Ορισμένοι από αυτούς τους «Διδασκάλους» αυτούς κατοικούν σε άλλους πλανήτες. Ο J. Gordon Melton εξηγεί: «…η Blavatsky περιέλαβε στην ιεραρχία διδασκάλους που κατοικούσαν στην Αφροδίτη και με τους οποίους ήταν σε επαφή. Αυτούς τους διδασκάλους τους αποκαλούσε Άρχοντες της Φλόγας και τον Άρχοντα αυτού του Κόσμου, που είναι ο επικεφαλής της ιεραρχίας για την ανθρωπότητα. Κάτω από αυτούς τους αφροδιτιανούς Άρχοντες βρίσκονται οι Άρχοντες των Επτά Ακτίνων που έχουν άμεση επαφή με ανθρώπινους μαθητές όπως η Blavatsky.» Οι «Κύριοι της Φλόγας» και οι «Κύριοι των Επτά Ακτίνων» είναι ανώτερα πνευματικά όντα που ζουν σε άλλους πλανήτες, όπως η Αφροδίτη, και διατηρούν πνευματική επαφή με τους ανθρώπους μέσω εκλεκτών μαθητών στη γη. Οι Αναληφθέντες Διδάσκαλοι συνεχίζουν να εξελίσσονται και, ταυτόχρονα, καθοδηγούν την ανθρωπότητα μέσω των μέσων της πνευματικής επικοινωνίας, όπως η διόραση, η τηλεπάθεια και οι εκστατικές καταστάσεις.
Με βάση τα παραπάνω, μπορούμε να ισχυριστούμε με βεβαιότητα ότι το κίνημα UFO, με την έμφαση στην επαφή με εξωγήινους μέσω αποκρυφιστικών μέσων, ξεκίνησε το 1875 με την ίδρυση της Θεοσοφικής Εταιρείας από τη Blavatsky. Οι ομοιότητες μεταξύ των «επαφικών» της Νέας Εποχής και των τυπικών αποκρυφιστών θεοσοφιστών είναι αξιοσημείωτες.11
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΜΠΛΑΒΑΤΣΚΥ
«Οι Αναληφθέντες Διδάσκαλοι είναι πνευματικά όντα που έχουν φτάσει σε υψηλά επίπεδα εξέλιξης. Αυτοί οι Διδάσκαλοι, που κάποτε ήταν άνθρωποι πάνω στη γη, τώρα ζουν σε ανώτερα επίπεδα ύπαρξης και από εκεί καθοδηγούν την εξέλιξη της ανθρωπότητας. Δεν περιορίζονται στον πλανήτη μας, αλλά μπορούν να δρουν και από άλλους πλανήτες, συμβάλλοντας στην πνευματική εξέλιξη του σύμπαντος.» The Secret Doctrine
«Η πνευματική επικοινωνία και οι συνεδρίες πνευματισμού αποτελούν τη γέφυρα με τους διδασκάλους και τις οντότητες που προέρχονται από ανώτερα επίπεδα ύπαρξης. Μέσω αυτών των επικοινωνιών οι άνθρωποι μπορούν να λάβουν οδηγίες, διδασκαλίες και γνώση από κοσμικές οντότητες που δεν είναι αναγκαστικά γήινες.» Isis Unveiled
Σε μια εποχή όπου η παραδοσιακή πίστη έχει υποχωρήσει και ο άνθρωπος αναζητεί νέο νόημα ύπαρξης, το φαινόμενο των απαγωγών από εξωγήινους ίσως λειτουργεί ως νέο θρησκευτικό υποκατάστατο. Ο «εξωγήινος» γίνεται το νέο υπερβατικό ον, παντοδύναμος, παντεπόπτης, σοφός, και …επιστημονικά αποδεκτός. Το υπερφυσικό λαμβάνει το ένδυμα του διαστημικού.
Η εμπειρία για πολλούς είναι πραγματική, ανεξαρτήτως εξηγήσεων και όπως φαίνεται, οι εμπειρίες αυτές δεν είναι απλώς μια επιστημονική φαντασία, αλλά σημάδια της ανθρώπινης δίψας για το υπερβατικό. Αν ο άνθρωπος δεν αναζητεί τον Θεό, θα αναζητήσει «θεούς». Και αν δεν τους βρει στους ουρανούς της πίστης, θα τους πλάσει στους ουρανούς των άστρων.
- Jung On Signs in the Skies: A Jungian Perspective on UFOs – Jungian Center for the Spiritual Sciences
- Jacques Vallée Still Doesn’t Know What UFOs Are | WIRED
- https://www.pbs.org/wgbh/nova/aliens/johnmack.html
- https://www.entaksis.gr/%ce%b5%ce%be%ce%ae%ce%b3%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%84%cf%89%ce%bd-%cf%86%ce%b1%ce%b9%ce%bd%ce%bf%ce%bc%ce%ad%ce%bd%cf%89%ce%bd-ufo/
- https://drmsh.com/category/ufos/
- Close Encounters: A Better Explanation by Clifford A. Wilson | Goodreads
- Astronomer links UFOs to occultism | The Blade
- UFOs: Η ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟ
- https://blog.atriresearch.org/articles/ufos-and-the-occult-connection-2
- http://books.google.co.uk/books?id=nZebj4m6ev4C&printsec=frontcover
- UFOs and the Occult Connection