ΑΓΙΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ
ΟΤΑΝ Ο ΗΓΕΜΟΝΑΣ ΚΥΡΙΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ
ΖΗΜΙΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΥΠΗΚΟΟΙ ΤΙΜΩΡΟΥΜΕΝΟΙ ΟΧΙ ΑΔΙΚΑ
…ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΗΣ ΨΗΦΟΥ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣ ΑΥΤΟΝ
Πρέπει να γνωρίζουμε, ότι για το αμάρτημα ενός πολλές φορές υποφέρει ολόκληρη χώρα και πόλη, σύμφωνα με τον Εκκλησιαστή που λέγει· «Όταν αμαρτάνει ένας, καταστρέφει την καλωσύνη πολλών»Εκκλ.9,17. Αυτό το είδαμε να συμβαίνει και στην περίπτωση του Δαβίδ. Γιατί, όταν ο ηγεμόνας κυριεύεται από υπερηφάνεια εξαιτίας της αφθονίας των αγαθών του, προκειμένου να λυπηθεί και να κατακριθεί, ζημιώνονται οι υπήκοοι, τιμωρούμενοι όχι άδικα, αλλά επειδή ο καθένας υφίσταται τις συνέπειες της δικής του πράξεως και εξαντλώντας τη μακροθυμία του Θεού, εξαιτίας της ψήφου τους προς τον άρχοντα. Αγίου Ισιδώρου, από τις Επιστολές του
«Θα τοποθετήσω νεαρούς άρχοντες σ’ αυτούς, και οι χλευαστές θα τους κυριεύσουν, λέγει ο Κύριος. Ησαΐα.3,4
«Έγιναν βασιλείς για τους εαυτούς τους και δε κυβέρνησαν μέσω εμού, ούτε με γνώρισαν, λέγει ο Κύριος». Ωσηέ 8,4
«Τα εξής λέγει ο Κύριος στον λαό αυτόν προτίμησαν να κινούν τα πόδια τους, και δεν τα λυπήθηκαν, και ο Θεός δεν ευαρεστήθηκε από αυτούς. Τώρα θα καταπιαστεί με τις αδικίες τους. Και είπε σε μένα, Να μη προσεύχεσαι για το καλό αυτού του λαού, γιατί εάν νηστέψουν, δεν θα ακούσω τη δέησή τους, και εάν προσφέρουν θυσίες και ολοκαυτώματα, δεν θα τα δεχθώ, γιατί θα τους παραδώσω με μάχαιρα και λιμό και θάνατοΙερ.14,10-12 σε ανάγκες και σε όλες τις βασιλείες της γης, εξαιτίας του Μανασσή, του γιου του Εζεκία, βασιλιά του Ιούδα, για όλα αυτά τα κακά που έκανε στην Ιερουσαλήμ»Ιερ.15,4. Του Ιερεμία
«Και είπε ο Κύριος με το στόμα των δούλων του προφητών λέγοντας: Για τις μισητές πράξεις που έκανε ο βασιλιάς του Ιούδα Μανασσής, ο Κύριος και Θεός του Ισραήλ λέγει τα εξής, Θα επιφέρω δεινά στην Ιερουσαλήμ και στο βασίλειο του Ιούδα, ώστε να τα ακούσουν και τα δυο αυτιά αυτών που ακούνε. Θα τους παραδώσω στα χέρια των εχθρών του, θα λεηλατηθούν και θα γίνουν αντικείμενο αρπαγής από όλους τους εχθρούς τους, εξαιτίας των κακών που έκανε ο Μανασσής μπροστά στα μάτια μου. Γιατί έχυσε αυτός πολύ αθώο αίμα βίαια, μέχρι που γέμισε την Ιερουσαλήμ» Δ’ Βασιλειών.21,10-16.
Ούτε ο βασιλιάς, που είναι ακόμα ασεβής, είναι βασιλιάς, αλλά τύραννος, ούτε ο επίσκοπος, που πιέζεται από άγνοια ή δυσμένεια, είναι πια επίσκοπος, αλλά ψεύτικος, επειδή δεν εκλέχτηκε από τον Θεό, αλλά από τους ανθρώπους, όπως ο Ανανίας και ο Σαμέας στην Ιερουσαλήμ, και ο Σεδεκίας και Αχίας, οι ψευδοπροφήτες στη Βαβυλώνα. Αποστολικές Διαταγές
«Ο Κύριος», λέγει, «τους εποπτεύει όλους, και κατά έθνος και κάθε άνθρωπο χωριστά»Ιώβ 34,24. Και κάνει βασιλιά άνθρωπο υποκριτή, λόγω των δυστροπιών του λαού»Ιώβ 34,30. Αυτό όμως το λέγει καθαρά και ο ίδιος ο Θεός με τον προφήτη του Ωσηέ, δηλώνοντας προς τον ισραηλιτικό λαό· «Σου έδωσα βασιλιά πάνω στον θυμό μου»Ωσηέ 13,11. Γιατί πολλές φορές, επειδή κάποιος φαίνεται αγαθός ως προς την εξωτερική εμφάνιση, επιτρέπει ο Θεός να αναγορευθεί βασιλιάς, όταν θέλει να τιμωρήσει μέσω αυτού τους υπηκόους, εξαιτίας της δυστροπίας και των κακών πράξεών τους. Ολυμπιοδώρου, από τους λόγους του στον Ιώβ
Όπως ο τεχνίτης το σκληρό σίδερο που δεν μαλακώνει εύκολα με τη φωτιά, για να το μεταποιήσει σε αναγκαίο εργαλείο για τη ζωή χρησιμοποιεί για την κατεργασία του σφυρί ή αμόνι, ώστε με τα κατάλληλα χτυπήματα να λάβει σχήμα τέτοιο που είναι χρήσιμο σε κάτι, έτσι και ο Θεός, εκείνον που είναι υπερβολικά κακός, τον αφήνει με δική του προαίρεση να ζήσει, αποβλέποντας σε κάτι καλύτερο, όπως άφησε να γίνει και ο Φαραώ και ο Ναβουχοδσνόσορ, ώστε με τη συμφορά εκείνων να διδαχθεί ο Ισραηλιτικός λαός. αγίου Γρηγορίου Νύσσης, από το λόγο του: Για εκείνους που πεθαίνουν πρόωρα
Αν, βλέποντας κάποιους από τους άρχοντες να προδίνουν με δώρα το δίκαιο, αποδίδεις την ευθύνη στη θεία Πρόνοια, εγώ θα σου αποδείξω λανθασμένο τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεσαι, λέγοντάς σου, ότι δεν εμπιστεύθηκε σ’ αυτούς ο Θεός την ηγεμονία, αλλά η κακία των αρχομένων προκάλεσε την εξουσία τους. Επειδή δηλαδή δεν θέλησαν να αποκομίσουν κανένα όφελος από εκείνους που άσκησαν την εξουσία καλά, αλλά με την κακία του τρόπου τους, αφού εξύβρισαν τη διδασκαλία εκείνων, στέρησαν τους εαυτούς τους από την πρόνοια του Θεού. Και στη συνέχεια, αφού απογυμνώθηκαν από τη φροντίδα του Θεού, υφίστανται αυτούς τους άρχοντες, αφού οι πάσσαλοι χτυπιούνται με πασσάλους. Γιατί λέγει· «θα σας δώσω άρχοντες όπως τους θέλετε»Ιερ.3,15, ώστε, δοκιμάζοντας τους χειρότερους, να θυμούνται τους καλύτερους και να αναπολούν την καλή και αγαθή εκείνη παιδαγωγία τους. Βλέπουμε δηλαδή ότι ο Θεός, εξαιτίας της υπερβολικής κακίας των ανθρώπων, πολλές φορές αφήνει τα ηνία και επιτρέπει το ανθρώπινο γένος να φέρεται όπως θέλει. Και αυτό διδάσκοντας μας ο ίδιος μέσω του Ζαχαρία, έλεγε προς τους Ισραηλίτες· «Και είπα δεν θα σας φροντίσω. Αυτός που πεθαίνει, ας πεθαίνει, και αυτός που χάνεται ας χάνεται, και όσοι μένουν, ας τρώει ο καθένας τις σάρκες του πλησίον του»Ζαχ.11,9. Και μέσω του Δαβίδ λέγει· «Και δεν άκουσε ο λαός τη φωνή μου, και ο Ισραήλ δεν με πρόσεξε. Τους άφησα λοιπόν να βαδίζουν σύμφωνα με τις επιθυμίες της καρδιάς τους»Ψαλ.80,12. Θεοδωρήτου, από τον λόγο του για την Πρόνοια
Όπως οι πόλεις τρέφουν τους δημίους, για να τιμωρούν με αυτούς τους δολοφόνους και διαρρήκτες και εκείνους που κάνουν τις άλλες παρανομίες, χωρίς βέβαια να τους επαινούν, αντίθετα μάλιστα μισούν πάρα πολύ τον τρόπο της ζωής τους, ανέχονται όμως την υπηρεσία τους από ανάγκη. Έτσι και ο Πρύτανης του κόσμου ανέχεται τους τυράννους να γίνονται κατά κάποιον τρόπο δήμιοι, για να τιμωρεί μέσω αυτών εκείνους που ασεβούν και παρανομούν. Στο τέλος και αυτούς τους παραδίνει σε ολοσχερή τιμωρία, επειδή όλα εκείνα τα κακά τα διέπραξαν μη υπηρετώντας τον Θεό, αλλά υπηρετώντας τη δική τους κακία. Έτσι όταν ο ισραηλιτικός λαός αμάρτησε, τον παρέδωσε στη σκληρότητα των Ασσυρίων. Επειδή όμως δεν κατάλαβαν τον σκοπό της τιμωρίας, γι’ αυτό κατάργησε και τη δυναστεία αυτών και τους ανάγκασε να γίνουν δούλοι σε άλλους, όπως διδάσκουν και οι προφήτες, από τους οποίους, όπως νομίζω, κλέβοντας ο Πλάτων τις ιδέες, είπε “Εκείνοι που βρίσκονται σε αθεράπευτη κατάσταση να τιμωρούνται, για να διδάσκονται άλλοι”. Θεοδωρήτου από τη Θεραπευτική του
ΕΠΕ (13Β) -1989- ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ – σελ. 227-230 – ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ: Ι.Ν.ΑΓΙΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΙΣΤΙΑΙΑΣ