
ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
ΜΗΠΩΣ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙΣ ΝΑ
ΘΕΡΑΠΕΥΤΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΑΙΜΟΝΕΣ;
Μήπως περιμένεις να θεραπευτείς από τους δαίμονες; Όταν ο Χριστός τους επέτρεψε να μπουν στους χοίρους, τότε αυτοί αμέσως τους έριξαν στη θάλασσα, χωρίς να τους λυπηθούν, και θα λυπηθούν τα ανθρώπινα σώματα; Μακάρι να μη φονεύαν, μακάρι να μη επιβουλεύονταν τους ανθρώπους. Σε έβγαλαν από τον Παράδεισο, σου στέρησαν την ουράνια τιμή, και θα σου θεραπεύσουν το σώμα; Αυτά είναι για γέλια και μυθοπλασίες. Οι δαίμονες ξέρουν να κάνουν κακό και να προξενούν βλάβες, όχι να θεραπεύουν. Αυτοί δεν λυπούνται την ψυχή, και θα λυπηθούν, πες μου, τα σώματα; Προσπαθούν να απομακρύνουν τον άνθρωπο από τη Βασιλεία του Θεού και θα θελήσουν να τον απαλλάξουν από τις ασθένειες; Δεν άκουσες τον προφήτη που λέει, ή καλύτερα τον ίδιο τον Θεό μέσω του προφήτη, ότι δεν μπορούν να κάνουν ούτε το καλό ούτε το κακό;
Και αν ακόμη μπορούσαν να θεραπεύουν και το ήθελαν, πράγμα αδύνατο, εσύ δεν πρέπει να ανταλλάξεις αυτό, για χάρη του μικρού και πρόσκαιρου κέρδους, με την άφθαρτη και αιώνια ζημιά· θα θεραπεύσεις το σώμα, για να χάσεις την ψυχή; Δεν είναι καλή η εμπορική σου συναλλαγή· εξοργίζεις τον Θεό, τον Δημιουργό του σώματος, και επικαλείσαι τον διάβολο, που θέλει το κακό σου, να σε θεραπεύσει; Και πώς τότε δεν θα σε παρασύρει εύκολα με την ιατρική επιστήμη του κάποιος δεισιδαίμονας άνθρωπος στη λατρεία των εθνικών θεών; Καθώς εκείνοι με την ιατρική τους τέχνη πολλές φορές θεράπευσαν πολλές ασθένειες και αποκατέστησαν την υγεία των ασθενών. Τι λοιπόν, πρέπει γι’ αυτό να γίνεις κοινωνός της ασέβειας; Μακριά μια τέτοια σκέψη. Άκουσε τι λέει ο Μωυσής στους Ιουδαίους: «Αν παρουσιαστεί ανάμεσά σας ψευδοπροφήτης ή άνθρωπος που βλέπει και ερμηνεύει όνειρα και σας πει ότι θα δώσει κάποιο σημάδι ή θα κάνει κάποιο θαύμα και έστω πραγματοποιήσει το σημάδι ή το θαύμα που σας υποσχέθηκε, και έπειτα σας πει “ας πάμε να λατρεύσουμε άλλους θεούς, που δεν τους γνώριζαν οι πατέρες μας”, δεν θα πιστέψετε στα λόγια του προφήτη εκείνου ή του ανθρώπου που βλέπει όνειρα». Αυτό που λέει σημαίνει το εξής: αν παρουσιαστεί, λέει, κάποιος προφήτης και κάνει κάποιο σημείο ή αναστήσει νεκρό ή καθαρίσει λεπρό ή θεραπεύσει κάποιον ανάπηρο, και μετά την πραγματοποίηση του θαύματος σε καλέσει στην ασέβεια, μην πιστέψεις στο αποτέλεσμα του θαύματος. Γιατί; Επειδή «σε δοκιμάζει ο Κύριος ο Θεός σου, για να δει αν Τον αγαπάς με όλη την καρδιά σου και με όλη την ψυχή σου».
Επομένως, γίνεται φανερό ότι δεν θεραπεύουν οι δαίμονες. Αν όμως κάποτε το επιτρέψει αυτό ο Θεός, να θεραπεύσουν δηλαδή κάποια ασθένεια, όπως και οι άνθρωποι; Αυτό παραχωρείται από τον Θεό για να σε δοκιμάσει, όχι επειδή ο Θεός αγνοεί, αλλά για να διδαχθείς εσύ να μην ανέχεσαι τους δαίμονες, κι αν ακόμη αυτοί θεραπεύουν.
Και γιατί μιλώ για θεραπεία του σώματος; Αν σε απειλήσει κάποιος με τη γέεννα, ώστε να αρνηθείς τον Χριστό, δεν θα το δεχθείς. Αν σου υποσχόταν κάποιος βασιλεία, ώστε να απομακρυνθείς από τον Μονογενή Υιό του Θεού, να τον αποστραφείς και να τον μισήσεις, να γίνεσαι μαθητής του Παύλου και με ζήλο να επαναλαμβάνεις εκείνα τα λόγια, που η μακάρια και γενναία ψυχή του διακήρυξε: «είμαι απόλυτα πεπεισμένος», λέει, «ότι ούτε θάνατος ούτε ζωή ούτε άγγελοι ούτε αρχές ούτε δυνάμεις ούτε τίποτε από τα παρόντα ούτε από τα μέλλοντα, ούτε από τα βρισκόμενα ψηλά ούτε από τα βρισκόμενα στο βάθος ούτε κάποιο άλλο δημιούργημα θα μπορέσει να μας χωρίσει από την αγάπη του Θεού, που έδειξε προς εμάς μέσω του Ιησού Χριστού, του Κυρίου μας».
Εκείνον δεν τον χωρίζουν από την αγάπη του Χριστού ούτε άγγελοι ούτε δυνάμεις ούτε παρόντα ούτε μέλλοντα ούτε κανένα άλλο κτίσμα, και εσένα σε απομακρύνει από κοντά Του η θεραπεία του σώματος; Και ποια συγγνώμη θα μπορέσουμε να επιτύχουμε; Γιατί ο Χριστός πρέπει να είναι για μας και από τη γέεννα πιο φοβερός και από τη βασιλική εξουσία πιο ποθητός. Κι αν τύχει και αρρωστήσουμε, τότε είναι προτιμότερο να μείνουμε άρρωστοι, παρά να πέσουμε στην ασέβεια εξαιτίας της απαλλαγής μας από την ασθένεια· γιατί, και αν ακόμη μας θεραπεύσει ο δαίμονας, περισσότερο μας έβλαψε παρά μας ωφέλησε. Γιατί ωφέλησε βέβαια το σώμα, που πρόκειται μετά από λίγο να πεθάνει και να σαπίσει, κατέβλαψε όμως την αθάνατη ψυχή. Κι όπως ακριβώς οι έμποροι σκλάβων, προσφέροντας στα μικρά παιδιά πράγματα ευχάριστα στη γεύση, γλυκίσματα και στραγάλια και πολλά άλλα παρόμοια και δελεάζοντάς τα, έτσι τα αποστερούν την ελευθερία και τη ζωή τους ακόμα, έτσι λοιπόν και οι δαίμονες, υποσχόμενοι τη θεραπεία κάποιου μέλους του σώματος, καταποντίζουν της ψυχής ολόκληρη τη σωτηρία.
ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΑΠΑΝΤΑ ΤΑ ΕΡΓΑ -34 – ΛΟΓΟI ΔΟΓΜΑΤΙΚΟΙ – ΠΟΛΕΜΙΚΟΙ – ΚΑΤΑ ΙΟΥΔΑΙΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΩΝ- ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟ – ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ – ΣΧΟΛΙΑ: Από τον Λ.Σ. θεολόγο – ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΜΕΡΕΤΑΚΗ «ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟΝ»- ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ»-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1988 – ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ/ΑΠΟΔΟΣΗ: Ι.Ν.ΑΓΙΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΙΣΤΙΑΙΑΣ