Κυριακή 13 Ιουλίου 2025

Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ (9)

ΝΙΚΟΛΑΟΥ Ι. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ, Θεολόγου - Φιλολόγου
 ΚΑΘΟΛΙΚΗ
 Καθολικὴ ὀνομάζεται ἡ ᾿Εκκλησία μὲ τοπικὴ ἔννοια, καὶ κυρίως μὲ τροπικὴ ἔννοια.
 Μὲ τοπικὴ ἔννοια ἡ Ἐκκλησία ὀνομάζεται καθολική, διότι δὲν περιορίζεται σὲ ἕνα ἔθνος, ὅπως ἡ ᾿Ιουδαϊκὴ Συναγωγή, ἀλλ᾽ ἐπεκτείνεται σὲ ὅλο τὸν κόσμο. Σκοπὸς τῆς ᾿Εκκλησίας εἶνε νὰ περιλάβῃ στοὺς κόλπους της, εἰ δυνατόν, ὅλους τοὺς ἀνθρώπους. ᾿Εξαπλώθηκε δὲ καὶ περιέλαβε στοὺς κόλπους της ἀνθρώπους ἀπὸ ὅλο τὸν κόσμο, ἀπὸ περάτων ἕως περάτων τῆς γῆς. Ἤδη κατὰ τὴν ἐποχὴ τῶν ᾿Αποστόλων τὸ Εὐαγγέλιο εἶχε διαδοθῆ καὶ ἡ ᾿Εκκλησία εἶχε ἱδρυθῆ σὲ ὅλη τὴν τότε γνωστὴ οἰκουμένη. Τώρα δὲ τὸ Εὐαγγέλιο εἶνε διαδεδομένο καὶ ἡ ᾿Εκκλησία εἶνε ἱδρυμένη καὶ στοὺς νέους τόπους τοῦ πλανήτου, ποὺ ἀνακαλύφθηκαν κατὰ τοὺς νεωτέρους χρόνους. 
 Μὲ τροπικὴ δὲ καὶ κυρία ἔννοια ἡ ᾿Εκκλησία ὀνομάζεται καθολική, διότι, ἐν ἀντιθέσει πρὸς τὶς αἱρετικὲς κοινότητες, κατέχει ὅλη τὴν ἀλήθεια τῆς πίστεως. Ὁ ἱδρυτὴς τῆς ᾿Εκκλησίας, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, εἶπε: «Ὅταν ἔλθῃ ἐκεῖνος, τὸ Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ὁδηγήσει ὑμᾶς εἰς πᾶσαν τὴν ἀλήθειαν» (Ἰωάν. 16:13). Ὁ Παράκλητος, τὸ Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ἦλθε τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς, ἐμψύχωσε τὴν ᾿Εκκλησία, μένει μονίμως σ᾽ αὐτήν, καὶ ἕνα ἀπὸ τὰ ἔργα του, βασικό, βασικώτατο, εἶνε τοῦτο, ὅτι ὁδηγεῖ τὴν Ἐκκλησία «εἰς πᾶσαν τὴν ἀλήθειαν», σὲ ὅλη τὴν ἀλήθεια τῆς πίστεως. Στὰ θέματα τῆς πίστεως ἡ ᾿Εκκλησία δὲν εἶνε δυνατὸν ἐν μέρει ν᾽ ἀληθεύῃ καὶ ἐν μέρει νὰ πλανᾶται, ἀλλ᾽ ἀληθεύει ἐξ ὁλοκλήρου. Ὁ Παράκλητος, τὸ Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ὁδηγώντας τὴν Ἐκκλησία «εἰς πᾶσαν τὴν ἀλήθειαν», ἀποφαίνει αὐτήν, ὅπως γράφει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, «στῦλον καὶ ἑδραίωμα τῆς ἀληθείας» (Α΄ Τιμ. 3:15). Τὸ ἄτομο δύναται νὰ πλανηθῇ, τὸ σύνολο, ἡ ᾿Εκκλησία, ὄχι. Ὁ Πάπας, ἄτομο, εἶνε ἀπαράδεκτο καὶ ἐξωφρενικὸ νὰ ἰσχυρίζεται, ὅτι εἶνε ἀλάθητος. ᾿Απλανὴς καὶ ἀλάθητη στὰ ζητήματα τῆς πίστεως εἶνε ἡ Ἐκκλησία. Ἄλλωστε ἡ ᾿Εκκλησία εἶνε ἀκατάλυτη καὶ αἰωνία (Ματθ. 16:18 κ.ἄ.), διότι κατέχει ὅλη τὴν ἀλήθεια τῆς πίστεως αἰωνίως. Οἱ κοινότητες, οἱ ὁποῖες στὰ ζητήματα τῆς πίστεως ἔχουν καινοτομίες καὶ πλάνες, εἶνε αἱρέσεις, δὲν εἶνε ᾿Εκκλησία.
ΝΙΚΟΛΑΟΥ Ι. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ, Θεολόγου - Φιλολόγου, Ἔκδοσις Ὀρθοδόξου Ἱεραποστολικῆς Ἀδελφότητος «Ὁ ΣΤΑΥΡΟΣ», ΑΘΗΝΑΙ 2008