Το κείμενο που επιλέγεται σήμερα για «μνημονικό εμβολιασμό» δημοσιεύθηκε στις 17 Φεβρουαρίου 2011 στο ιστολόγιο id-ont.blogspot.com, χωρίς, δυστυχώς, να τύχει της δέουσας προσοχής, δεδομένου ότι οι πληροφορίες που περιέχονται σε αυτό ήταν πολύ προχωρημένες για την εποχή του, θυμίζοντας περισσότερο ταινία επιστημονικής φαντασίας.
Αφού πέρασαν, όμως, 14 χρόνια από την δημοσίευσή του, η τεχνολογική πρόοδος, που έχει εν τω μεταξύ συντελεσθεί με διαστημικούς ρυθμούς, καθιστά πλέον το κείμενο αυτό ανατριχιαστικά προφητικό.
Χάρη στις εύληπτες τεχνικές πληροφορίες που παραθέτει ο Νικόλαος Διάκος-Λομνιός, κάθε αναγνώστης έχει την δυνατότητα να αντιληφθεί για ποιον λόγο η παρούσα κυβέρνηση, η οποία πάσχει από ψηφιακή φρενίτιδα, επιδιώκει να σφραγίσει τον πληθυσμό με τον διαβόητο Προσωπικό Αριθμό ήδη από την στιγμή της γεννήσεως ενός παιδιού (κατά την φράση του Δ. Παπαστεργίου σε πρόσφατη συνέντευξή του, σκοπός είναι ο Προσωπικός Αριθμός να αποδίδεται από την κούνια!).
Στο επίκεντρο του καταχθόνιου σχέδιο που προέβλεψε ο συγγραφέας με θαυμαστή ακρίβεια ότι θα υλοποιηθεί κάποια στιγμή στο μέλλον, δηλ. κοντά στο δικό μας παρόν, είναι η υποχρεωτική θέσπιση ενός Μοναδικού Παγκόσμιου Ανθρωποαριθμού, ο οποίος θα εμφυτευθεί στους πολίτες, δηλ. τους χρήστες/διαχειριστές του συστήματος ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Με τα λόγια του αρθρογράφου:
«ὅπως καί ὁ ἰστός τῆς ἀράχνης δέν μπορεῖ νά κάνει τίποτα γιά τά μεγάλα πτηνά, ἐνῶ μπορεῖ κάλλιστα νά αἰχμαλωτίσει τά μικρά ἔντομα, ἔτσι καί τό πλέγμα τῆς Ἠλεκτρονικῆς Διακυβέρνησης καθίσταται τό τέλειο ἐργαλεῖο ἐλέγχου συμπεριφορᾶς τῶν ὑποκειμένων χρηστῶν μέσα ἀπό τή δυνατότητά του νά καθορίζει, νά μετρᾶ καί νά φιλτράρει προφίλ, δηλαδή πρότυπα συμπεριφορᾶς.
Μέ αὐτό τόν τρόπο, ἡ τόσο διαδεδομένη στό σύγχρονο κόσμο ἔννοια τῆς πολιτικῆς ὀρθότητας γίνεται πλέον μετρήσιμη, ἐνῶ κάθε ἀπόκλιση ἀπό αὐτήν, ὅπως ἑκάστοτε διερμηνεύεται καί ἰσχύει, μπορεῖ νά ἐντοπίζεται ἄμεσα καί νά ἐπέρχονται οἱ ἀντίστοιχες συνέπειες, γιά κάθε ἕναν πού… “δέν συνεμορφώθη πρός τάς ὑποδείξεις”».
Σημειωτέον ότι το 2011 στο προσκήνιο βρισκόταν ο ΑΜΚΑ, ο οποίος προοριζόταν να παίξει τον ρόλο του Προσωπικού Αριθμού. Η ανάλυση που ακολουθεί ισχύει αναλόγως και για τον ΑΦΜ, ο οποίος προκρίθηκε στην συνέχεια από τους σχεδιαστές ως βάση για τον Προσωπικό Αριθμό.
Γράφει ο Νικόλαος Διάκος-Λομνιός, Οἰκονομολόγος, MBA Ἀναλυτής-Προγραμματιστής
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
1. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
2. ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑ
3. ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧΕΙΩΝ ΤΩΝ ΒΑΣΕΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
4. ΦΑΣΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
5. ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΘΝΙΚΟ ΑΜΚΑ ΣΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΑΝΘΡΩΠΟΑΡΙΘΜΟ
ΕΠΙΛΟΓΟΣ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Ἡ Ἠλεκτρονική Διακυβέρνηση ἔχει μπεῖ στη ζωή μας σχετικά πρόσφατα, ἀλλά προορίζεται νά διαδραματίσει πολύ μεγάλο ρόλο.
Ὅπως γνωρίζουμε, τό πάλαι ποτέ Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν ὀνομάζεται πλέον «Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν, Ἀποκέντρωσης καί Ἠλεκτρονικῆς Διακυβέρνησης», ἐνῶ ὁ Γ. Παπανδρέου κατ’ ἐπανάληψη ἔχει μιλήσει γιά «παγκόσμια Διακυβέρνηση», μέ τό περίφημο “we need global governance...and we need it fast!”.
Ἐν Ἑλλάδι, τό σέ διαβούλευση εὑρισκόμενο σχετικό νομοσχέδιο περί Ἠλεκτρονικῆς Διακυβέρνησης ἐντάσσεται καί συνεχίζει τή γραμμή τῶν νόμων:1
1599/1986 περί ΕΚΑΜ
2472/1997 περί Συνθήκης Σένγκεν
3655/2008 περί ΑΜΚΑ,
ἐξειδικεύοντας ὅλο καί περισσότερο τά ἀρχικῶς προβλεπόμενα ἀπό αὐτούς.
Ὅμως, ἐξακολουθεῖ νά παραμένει τό κυριώτερο κενό, πού εἶναι ὁ τρόπος ἐφαρμογῆς τῆς Συνθήκης Σένγκεν, δηλαδή τό πῶς θά συλλέγονται καί θά ἀνταλλάσσονται οἱ προσωπικές πληροφορίες τοῦ Schengen Information System (S.I.S) ἤ ἀλλιῶς, τό πῶς θά ὑλοποιηθεῖ ἡ Ἠλεκτρονική Διακυβέρνηση γιά τόν κάθε πολίτη.
Αὐτό πού παρατηροῦμε νά συμβαίνει εἶναι ὅτι ψηφίζονται μέν οἱ νόμοι καί κυρώνονται οἱ Συνθῆκες, χωρίς παρ’ ὅλ’ αὐτά νά καθίσταται ταυτόχρονα καί σαφές τό τί ἀφοροῦν, τό πεδίο ἐφαρμογῆς τους∙ δηλαδή, ὁ ἁπλός ἄνθρωπος στήν καθημερινότητά του, πῶς ἐπηρεάζεται ἀπό την Ἠλεκτρονική Διακυβέρνηση; «Θά μειωθεῖ ἡ γραφειοκρατία κατά 25%» λένε οἱ ἐξαγγελίες. Τί δέν λένε ὅμως; Φαίνονται σάν βήματα στό κενό…
Στά πλαίσια αὐτά, καί ἐνῶ ἀναμένουμε τίς συγκεκριμένες προδιαγραφές τῆς Κάρτας τοῦ Πολίτη καί τή σχετική Ὑπουργική Ἀπόφαση, κάνουμε μιά μικρή προσπάθεια νά ξεπεράσουμε τήν ἀσάφεια τῶν ἐπίσημων ἐξαγγελιῶν, ἡ ὁποία εὐθύνεται γιά τό ὅτι ἡ συντριπτική πλειοψηφία τοῦ λαοῦ παραμένει σέ πλήρη ἄγνοια γιά τά φλέγοντα αὐτά ζητήματα πού θά καθορίσουν τό μέλλον του, καί νά δοῦμε τό θέμα εὑρύτερα.
Γι’ αὐτό, θά ἀποτολμήσουμε μία, κατά τό δυνατόν, ὁλοκληρωμένη περιγραφή τοῦ τί ἐστί Ἠλεκτρονική Διακυβέρνηση καί τί περιλαμβάνουν οἱ διάφορες φάσεις της.
Πιστεύουμε ὅτι μέ τήν κατανόηση τῶν δυνατοτήτων τοῦ Συστήματος τῆς Ἠλεκτρονικῆς Διακυβέρνησης, ὁ κάθε πολίτης μπορεῖ εὐκολότερα νά τοποθετηθεῖ, ἄν μπορέσει να δεῖ τόν ἑαυτό του ὡς ἕνα κρίκο τοῦ Συστήματος.
Τό παρόν κείμενο δέν προσπαθεῖ να «ἀποδείξει» ἤ νά «ἀποκαλύψει» τίποτα. Ἁπλῶς, μέ τό νά προσθέτει καί νά ἑνώνει κομμάτια τοῦ πάζλ πού προϋπάρχουν καί εἶναι ἤδη, κατά τό μᾶλλον ἤ ἧττον, γνωστά, ἔχει ὡς στόχο του νά βοηθήσει τόν ἀναγνώστη, τόν περισσότερο ἤ λιγότερο προβληματισμένο ἀλλά καί τόν ἐντελῶς ἀνυποψίαστο ἀναγνώστη, νά κρίνει καί νά λάβει θέση ἀπέναντι στίς σύγχρονες ἀπαιτήσεις καί προκλήσεις, οἱ ὁποῖες ὡς γνωστόν, ἀπευθύνονται πρός αὐτόν ὡς δῆθεν ὥριμο, ἀλλά ταυτόχρονα τοῦ ἀποκρύπτουν τεχνηέντως τά στοιχεῖα ἐκεῖνα πού ἀντικειμενικά χρειάζεται γιά νά ἀποφασίσει.
1. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
Τό Σύστημα τῆς Ἠλεκτρονικῆς Διακυβέρνησης ἀποτελεῖται ἀπό :
τόν κεντρικό Η/Υ
τά σημεῖα ἀρχειοθέτησης τῶν βάσεων δεδομένων
τό Δίκτυο
τά πάσης φύσεως περιφερειακά καί ὑποσυστήματα.
Ἐκτός αὐτῶν, ὑπάρχει διάδραση τοῦ Συστήματος μέ τόν ἀνθρώπινο παράγοντα ἀπό τούς:
πάσης φύσεως διαχειριστές τοῦ Συστήματος, πού ἀπασχολοῦνται μέ τή λειτουργία του, ἕκαστος μέ διαφορετικά δικαιώματα πρόσβασης
χρῆστες-πολίτες, πού τό χρησιμοποιοῦν γιά τίς συναλλαγές τους, ἐπίσης μέ διαφορετικά δικαιώματα πρόσβασης.
Ἀπό τήν ἄλλη μεριά, διαχειριστές καί χρῆστες εἶναι ταυτόχρονα καί ὑποκείμενα Σένγκεν, δηλαδή ἡ συμπεριφορά τους παρακολουθεῖται ἀπό τό Σύστημα, ἀφοῦ ὡς γνωστόν κατά Σένγκεν κάθε πολίτης εἶναι ἐν δυνάμει ὕποπτος.
Τά παραπάνω λειτουργοῦν τόσο σέ κάθε χώρα ξεχωριστά ὅσο καί, σέ κάποιο κεντρικό σημεῖο, γιά ὅλο τόν κόσμο.
Στή συνέχεια, παραθέτουμε μιά γενική περιγραφή τῆς ὀργάνωσης τοῦ Συστήματος μιᾶς τυπικῆς χώρας:
Κεντρικό ἐπίπεδο
Τό κεντρικό ἐπίπεδο τοῦ Συστήματος περιλαμβάνει:
α) τόν καθαυτό Ἠλεκτρονικό Ὑπολογιστή, ὁ ὁποῖος διαθέτει τεράστια ὑπολογιστική ἰσχύ, ὥστε νά χειρίζεται μεγάλους ὄγκους δεδομένων, γιά νά πραγματοποιοῦνται ἀναζητήσεις μέ τή χρήση κριτηρίων, ταξινομήσεις, συγκρίσεις, νά διαμορφώνει προφίλ χρηστῶν κ.τ.τ.
β) τόν τόπο (ἄν εἶναι μόνο ἕνας) ἤ τούς τόπους (ἄν εἶναι περισσότεροι) τῆς τηρήσεως τῶν ἀρχείων (βάσεων δεδομένων): ἐδῶ γίνεται μέ πολλούς κανόνες ἀσφαλείας ἡ ἐπίσημη ἀποθήκευση τῶν πάσης φύσεως δεδομένων πού τηροῦνται στό Σύστημα.
Οἱ βάσεις δεδομένων2 ἐπικαιροποιοῦνται σέ τακτά ἤ ἔκτακτα χρονικά διαστήματα μέ τίς ἐπιμέρους κινήσεις ἤ συναλλαγές3 κάθε εἴδους, πού πραγματοποιοῦν οἱ χρῆστες τοῦ Συστήματος.
Στό κεντρικό Σύστημα ἐκτελοῦν ἐργασίες α) οἱ διαχειριστές πού κάνουν τεχνικές ἐργασίες, προγραμματισμό, συντήρηση κ.ο.κ. καί β) προσωπικό για ἐξυπηρέτηση τοῦ κοινοῦ, ὅπως ὑπάλληλοι ὑπουργείων, Ταμείων, Κ.Ε.Π. κ.ο.κ., ἀνάλογα μέ τή διαβάθμιση ἀσφαλείας πού διαθέτει ὁ κάθένας.
Μέ τό κεντρικό ἐπίπεδο συνδέονται μέσω τοῦ Δικτύου τά ἐπιμέρους περιφερειακά τοῦ Συστήματος, τά ὁποῖα ἐπιτελοῦν ἐξειδικευμένες ἐργασίες καί τά ὑποσυστήματα, που ἀνήκουν σε ὀργανισμούς, τράπεζες κ.ἄ.
Τά περιφερειακά τοῦ Συστήματος
Τέτοια εἶναι (ἐνδεικτικά):
Τά σημεῖα ἑκούσιας πρόσβασης (διαχειριστῶν καί πολιτῶν), γιά σύνδεση μέ τό Σύστημα μέ χρήση προσωπικοῦ μυστικοῦ κωδικοῦ, ὅπως:
ἀπό τερματικό τοῦ Συστήματος
ἀπό προσωπικό ὑπολογιστή ἑνός πολίτη
ἀπό σημεῖα πώλησης καταστημάτων λιανικῆς
ἀπό Κ.Ε.Π. κ.λπ.
Οἱ μονάδες ἀκούσιας παρακολούθησης∙ θά μπορούσαμε ἐνδεικτικά νά ἀναφέρουμε τίς:
Κάμερες, οἱ ὁποῖες εἶναι (σχεδόν) πανταχοῦ παροῦσες σε ἐξωτερικούς καί ἐσωτερικούς χώρους, καί μποροῦν νά κάνουν χρήση λογισμικοῦ γιά ἀναγνώριση δεδομένων πού ἔχουν καταχωρισθεῖ στό Σύστημα σέ βάσεις δεδομένων, π.χ. ψηφιακές εἰκόνες προσώπου, πινακίδες αὐτοκινήτων κ.λπ.
Συσκευές ἐκπομπῆς πεδίου (σκάνερ, κεραῖες κινητῆς τηλεφωνίας, κεραῖες wi-fi internet) οἱ ὁποῖες δημιουργοῦν πεδίο ἀκτινοβολίας μικρῆς, μεσαίας ἤ μεγάλης ἐμβέλειας, γιά νά ἀναγνωρίζουν μονάδες καταχωρημένες στό Σύστημα, ὅπως ἀνθρωποαριθμούς χρηστῶν (βλ.περιγραφή πιό κάτω), κινητά τηλέφωνα, Η/Υ μέ κεραία λήψης (laptop) κ.λπ.
Ἡ συνδυασμένη ἐφαρμογή καμερῶν καί σκάνερ μἐ ἀντίστοιχο λογισμικό, δίνουν τή δυνατότητα νά δημιουργηθοῦν χῶροι ἐλεγχόμενης πρόσβασης (ΧΕΠ), δηλ. χῶροι στούς ὁποίους ἡ εἴσοδος/ἔξοδος ἐλέγχεται μέ σκάνερ ἤ κεραῖες, ὅπως κτίρια καί ἐθνικές ὁδοί.
Παράλληλα, εἶναι ἤδη ὑπό ἀνάπτυξη ἔργα πού «ἀξιοποιοῦν» τήν τεχνολογία ἀναγνώρισης βιομετρικῶν στοιχείων τῶν χρηστῶν πού ἔχουν καταχωρισθεῖ στό Σύστημα (δηλ. σε εἰδικές για το σκοπό αὐτό βάσεις δεδομένων, ἀλλά καί στην Κάρτα κάθε πολίτη), ὅπως δακτυλικῶν ἀποτυπωμάτων, ἴριδας ματιοῦ ἤ/καί DNA. Ὅταν τεθοῦν σέ πλήρη λειτουργία τά ἔργα αὐτά, θά εἶναι δυνατό ὅλοι οἱ δημόσιοι χῶροι, π.χ. σέ μιά πόλη, νά μετατραποῦν σέ ΧΕΠ.
Μέ αὐτό τόν τρόπο, θά γίνει δυνατή ἡ ἀνίχνευση ἐντός ἑνός χώρου μή ἐξουσιοδοτημένων-μή καταχωρισμένων «χρηστῶν», τῶν ὁποίων ἡ πρόσβαση θά διώκεται.
Ὑποσυστήματα
Ὡς ὐποσυστήματα τοῦ κεντρικοῦ Συστήματος θεωροῦμε τά αὐτόνομα πληροφοριακά σύστηματα πού ἀνήκουν καί ἐνημερώνονται ἀπό κάποιο ὀργανισμό (τηλεφωνίας, ἐνέργειας κ.ἄ.) ἤ τράπεζα σχετικά μέ τούς πελάτες του. Κάθε ὑποσύστημα ἐπικοινωνεῖ καί διασυνδέεται μέ τό κεντρικό Σύστημα τῆς Ἠλεκτρονικῆς Διακυβέρνησης σέ τακτά διαστήματα ἤ ἐκτάκτως, για νά τό ἐπικαιροποιεῖ μέ τά δεδομένα του.
Τό Δίκτυο
Τό Δίκτυο εἶναι τό τεχνολογικό μέσο πού παρεμβάλλεται μεταξύ τοῦ κεντρικοῦ ἐπιπέδου, τῶν περιφερειακῶν, τῶν ὑποσυστημάτων καί τῶν χρηστῶν/διαχειριστῶν, κάνοντας δυνατή τήν ἐπικοινωνία μεταξύ τους.
Ὡς Δίκτυο θεωροῦμε τό διαδίκτυο (internet), ἀλλά καί πιό ἀσφαλῆ-ἀφιερωμένα δίκτυα.
Ἡ λειτουργία τοῦ Δικτύου κάνει δυνατή α) τή σύνδεση τοῦ χρήστη μέ τό Σύστημα, β) τήν ἐπικοινωνία τῶν περιφερειακῶν μέ τό Σύστημα καί γ) τή διασύνδεση τῶν ἀρχείων τῶν βάσεων δεδομένων μεταξύ τους (βλ. περιγραφή πιό κάτω).
Στοιχεῖα πού μποροῦν νά καταχωρισθοῦν στό Σύστημα καί νά παρακολουθοῦνται ἀπό αὐτό
Γιά νά καταχωρισθεῖ ἕνα στοιχεῖο στό Σύστημα καί νά μπορεῖ στή συνέχεια νά παρακολουθεῖται ἀπό αὐτό, πρέπει νά διαθέτει:
μοναδικό ἀριθμό-serial number (S/N), πού δίδεται ἀπό τόν κατασκευαστή του και παραμένει ἀμετάβλητος
μοναδικό ἀριθμό χρήστη, πού δίδεται ἀπό τήν ἐταιρία παροχῆς ὑπηρεσιῶν στο νόμιμο ἰδιοκτήτη καί εἶναι δυνατό νά μεταβάλλεται, ὅταν το στοιχεῖο μεταβιβάζεται
«ἰδιοκτήτη», πού τό στοιχεῖο ἀνήκει στό ἀποθεματικό του (inventory)
Παράδειγμα : Ἕνα κινητό τηλέφωνο με S/N 12121212122 ἀπό τήν κατασκευάστρια ἐταιρία Nokia, λαμβάνει ἀριθμό χρήστη (δηλ. κλήσεως) τό 6971234567 ἀπό τήν ἐταιρεία τηλεφωνίας Cosmote καί ἀνήκει στό συνδρομητή κ. Ἀ. Παπαδόπουλο. Τά δύο αὐτά νούμερα ταυτίζονται μεταξύ τους μαζί μέ τό ὄνομα, κατά τήν ἀπογραφή του.
Οἱ χρῆστες καί οἱ διαχειριστές τοῦ Συστήματος εἶναι ταυτόχρονα καί «ἰδιοκτῆτες», ἄν ἔχουν κατοχή ἤ χρήση στοιχείων, ὅπως αὐτά περιγράφησαν παραπάνω. Τά στοιχεῖα αὐτά ἀποτελοῦν την περιουσία ἑκάστου ἤ, μέ ἄλλα λόγια, τό ἀποθεματικό του (unit inventory), τό ὁποῖο φυσικά μπορεῖ να παρακολουθεῖται πολύ εὔκολα ἀπό τό Σύστημα.
Ἐνδεικτικά, ἀναφέρουμε διάφορα περιουσιακά στοιχεῖα πού μποροῦν νά ἀπογράφονται στη μερίδα ἑνός πολίτη και να παρακολουθεῖται ὁ κύκλος ζωῆς τους (ἀγορά, πώληση, ἐνοικίαση κ.λπ.):
Ἀκίνητα (διεύθυνση, κωδ.ἀριθμός π.χ. ΕΤΑΚ)
Κινητά τηλέφωνα (S/N, ἀρ. κλήσεως)
Η/Υ (S/N, όνομα χρήστη γιά σύνδεση στό internet)
Οχήματα καί σκάφη (πινακίδες αὐτοκινήτου κλπ.)
Λογαρισμός τράπεζας (ἀρ.ΙΒΑΝ, ὑπόλοιπο)
Ἀγοραζόμενα εἴδη πού φέρουν barcode ἤ Rfid tag κ.λπ.
Ἀπό τά παραπάνω γίνεται εὔκολα ἀντιληπτό τό πόσο εὐαίσθητες πληροφορίες περιέχει το προφίλ αὐτό γιά κάθε πολίτη…
2. ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑ
2.1. Ἀποσαφήνιση βασικῶν ἐννοιῶν
Ἐκκινώντας ἀπό τήν ἀρχή ὅτι κάθε ἀνθρώπινο πρόσωπο εἶναι ἕνα μοναδικό καί ἀνεπανάληπτο ὑποκείμενο, ἀναφέρουμε γιά ἀποσαφήνιση τίς παρακάτω ἔννοιες, οἱ ὁποῖες εἶναι βασικές γιά την κατανόηση τῆς διάδρασης ἀνθρώπου καί Συστήματος.
Ταυτότητα : ἕνα μοναδικό καί ἀριθμημένο δημόσιο ἔγγραφο πού ἀποδίδεται ἀπό μία ἐγκεκριμένη Ἀρχή σέ κάθε μοναδικό ὑποκείμενο κατά τήν ἀπογραφή του στά δημόσια ἀρχεῖα/μητρῶα.
Μοναδικοποίηση: ἡ μέ ἔγκυρο (=ἀντικειμενικό καί ἐν τοῖς πράγμασι) καί μή παραβιάσιμο (= νά μήν εἶναι δυνατό νά ἀντιγραφῆ, πλαστογραφηθῆ) τρόπο ἀπογραφή τῶν ὑποκειμένων στό Σύστημα.
Ταυτοποίηση: ἡ μέ ἀξιόπιστο τρόπο ἀναγνώριση τοῦ μοναδικοποιημένου ὑποκειμένου μέ φυσικά μέσα.
Αὐθεντικοποίηση: ἡ μέ ἀξιόπιστο τρόπο ἀναγνώριση τοῦ μοναδικοποιημένου ὑποκειμένου με μηχανογραφικά μέσα, δηλ. για πρόσβαση στο Σύστημα
Πῶς ἐπιτυγχάνεται ἡ μοναδικοποίηση: α) μέ ἀναφορά σέ βιομετρικά χαρακτηριστικά τοῦ ὑποκειμένου, τά ὁποῖα εἶναι ἀνεπανάληπτα, ὅπως δακτυλικό ἀποτύπωμα, ἀποτύπωμα χειρός, ἴριδα ματιοῦ, DNA και β) με ἀπόδοση στο ὑποκείμενο ἑνός μοναδικοῦ ἀριθμοῦ (ἀνθρωποαριθμοῦ), ὁ ὁποῖος τηρεῖται σε ἀπαραβίαστο ἀρχεῖο/μητρῶο και σε ἀσφαλή τόπο.
Μετά τή ἀπαραίτητη ἀποσαφήνιση τῶν παραπάνω βασικῶν ἐννοιῶν, προχωροῦμε στή συνέχεια, σέ περιγραφή τοῦ ποιοί μποροῦν νά γίνονται διαχειριστές καί χρῆστες τοῦ Συστήματος.
2.2 Χρῆστες4 τοῦ Συστήματος
Ἀπογραφή καί Πρόσβαση στό Σύστημα
Στό Σύστημα ἐντάσσονται καί τό χρησιμοποιοῦν τά ὑποκείμενα-πολῖτες, γενόμενοι χρῆστες τοῦ Συστήματος.
Χρῆστες τοῦ Συστήματος εἶναι ὅσοι ἔχουν καταχωρισθεῖ μέ ἔγκυρο τρόπο σέ αὐτό καί μποροῦν νά τό χρησιμοποιοῦν, ἔχοντας δικαίωμα πρόσβασης διαφόρων βαθμίδων.
Τό ὑποκείμενο-πολίτης, γιά νά γίνει χρήστης τοῦ Συστήματος, ἀπογράφεται σέ αὐτό γιά πρώτη φορά, ἀφοῦ μοναδικοποιηθεῖ μέ χρήση τοῦ ἀνθρωποαριθμοῦ του (βλ. πιό κάτω) σέ συνδυασμό μέ το ὄνομα καί τά βιομετρικά του στοιχεῖα.
Μετά τήν ἀπογραφή ἤ ἀρχική καταχώρισή του, κάθε φορά πού κάνει πρόσβαση στό σύστημα, ἀπαιτεῖται ἡ αὐθεντικοποίησή του, καθώς μέ μηχανογραφικά μέσα ἀναγνωρίζεται ἡ κατά τά ἀνωτέρω μοναδικοποιημένη ταυτότητά του.
Ἡ πρόσβαση τῶν χρηστῶν στό Σύστημα ἐπιτυγχάνεται ἀπό ἐξειδικευμένα περιφερειακά σημεῖα πρόσβασης, τά ὁποῖα βρίσκονται σέ δημόσιο ἤ ἰδιωτικό χῶρο, καί προσιδιάζουν στή συγκεκριμένη λειτουργία, γιά τήν ὁποία γίνεται ἡ πρόσβαση τοῦ ὑποκειμένου στό Σύστημα, ὅπως: σκάνερ, ἀναγνῶστες καρτῶν ἐπαφῆς, ἀναγνῶστες βιομετρικῶν δεδομένων κ.λπ.
Ὁ Χρήστης τοῦ Συστήματος καί ἡ «συναρμολογούμενη ταυτότητά» του
Κάθε χρήστης τοῦ Συστήματος, γιά νά δύναται νά χρησιμοποιήσει τό Σύστημα, συμπεραίνουμε5 ὅτι θά πρέπει νά διαθέτει:
Α) μοναδικό ἀριθμό χρήστη, τόν ὁποῖο ἔλαβε κατά τήν ἀπογραφή του στό Σύστημα. Ὁ ἀριθμός αὐτός μπορεῖ νά εἶναι ὁ ΑΜΚΑ ἤ κάποιος ἄλλος μοναδικός ἀριθμός [Σ.Σ.: τελικὰ ὡς γνωστόν, ἐν ἔτει 2025, ἐπιλέχτηκε ὁ ΑΦΜ, γεγονὸς ποὺ συνιστᾶ αὐτοαναίρεση τοῦ ἀρχικοῦ σχεδιασμοῦ], ὁ ὁποῖος ὅπως ἀναλύουμε στό τελευταῖο μέρος τοῦ παρόντος6 –στήν τελική μορφή του– θά ἀποτελέσει τόν μοναδικό παγκοσμίως ἀνθρωποαριθμό. Κάθε ἄνθρωπος θά φέρει ἕνα «δικό του» νούμερο πού θά τόν συνοδεύει σέ ὅλη του τη ζωή, π.χ. ὁ κ. Ἀνδρέας Παπαδόπουλος θά φέρει τό 52012055908331007, τό ὁποῖο σχηματίζεται ἔτσι:
520 γιά τήν Ἑλλάδα + ΑΜΚΑ + δύο ἐπιπλέον ψηφία ὡς ἐπέκταση στόν αὔξοντα γιά πολυπληθέστερες χῶρες.
Β) φορητή κάρτα (Κάρτα τοῦ Πολίτη), ἡ ὁποία περιέχει ἕνα ἤ δύο τσίπ (Rfid & ἐπαφῆς) μέ τοπική μνήμη (πού εἶναι πεπερασμένη μέν, π.χ. 8 ΚΒ8, ἀλλά ἀναπρογραμματιζόμενη).
Οἱ λειτουργίες πού ἐπιτελεῖ ἡ φορητή κάρτα, εἶναι:
ἡ τοπική μνήμη της χρησιμοποιεῖται γιά προσωρινή ἀποθήκευση δεδομένων στοιχείων συναλλαγῶν, μέχρι αὐτά νά μεταφερθοῦν στή βάση δεδομένων πού ἀφοροῦν (δηλ. να γίνει ἡ ἐπικαιροποίηση αὐτῆς)
δίνει τή δυνατότητα γιά πρόσβαση τοῦ χρήστη στό Σύστημα ἀπό σημεῖα πρόσβασης ἐπαφῆς, ὅπως ἐμπορικά καταστήματα, ἀπό προσωπικό υπολογιστή ἤ κινητό μέσω διαδικτύου γιά εἴσοδο σέ βάσεις δεδομένων δήμων, ἐφορίας κλπ. γιά ἄντληση στοιχείων πού τόν ἀφοροῦν (πάντα, ἀνάλογα μέ τό δικαίωμα πρόσβασης πού διαθέτει)
χρησιμοποιεῖται γιά ταυτοποίηση τοῦ ὑποκειμένου μέ φυσικά μέσα μέ τή βοήθεια τῶν ὁρατῶν πληροφοριῶν πού φέρει (π.χ. ταυτοποίηση ὀνόματος - φωτογραφίας κατόχου ἀπό ἕναν ὑπάλληλο).
Γ) ἐμφυτευόμενο μικροτσίπ (π.χ. Verichip9), τό ὁποῖο περιέχει μόνο τόν παραπάνω ἀνθρωποαριθμό, εἶναι τεχνολογίας RFID, διαρκεῖ πολλά χρόνια χωρίς μπαταρία καί διαβάζεται μέ σκάνερ ἀπό ἀπόσταση.
Οἱ λειτουργίες πού ἐπιτελεῖ τό ἐμφυτευόμενο μικροτσίπ, εἶναι:
βοηθᾶ στήν ἀσφαλῆ αὐθεντικοποίηση τοῦ χρήστη, μέ ἀνάγνωση τοῦ ἀνθρωποαριθμοῦ του
δίνει τή δυνατότητα γιά πρόσβαση τοῦ χρήστη στό Σύστημα (ἀνάλογα μέ τό δικαίωμα πρόσβασης πού διαθέτει) σέ χώρους ἐλεγχόμενης πρόσβασης ἤ ἀπό σημεῖα πρόσβασης πού διαθέτουν σκάνερ, ὅπως εἰσόδους σέ κτίρια, δρόμους (πβ. ἀττική ὁδός) κλπ.
εἶναι ἀπαραίτητο για ἐντοπισμό τοῦ χρήστη ἀπό δορυφόρο κ.λπ.
Ἐπιπρoσθέτως πρός τά παραπάνω, γιά νά θεωρηθεῖ ἀσφαλής ἡ μοναδικοποίηση εἶναι ἀπαραίτητη ἡ τήρηση καί χρήση βάσεων δεδομένων μέ ψηφιοποιημένα βιομετρικά δεδομένα τῶν χρηστῶν-διαχειριστῶν, ὅπως: εἰκόνα προσώπου, δακτυλικά ἀποτυπώματα, ἀποτύπωμα παλάμης, ἴριδα ματιοῦ, DNA10. Τά δεδομένα αὐτά τηροῦνται στό κεντρικό Σύστημα, ἀλλά ἐπίσης ἀπεικονίζονται καί στην φορητή Κάρτα γιά κάθε κάτοχο.
Τά βιομετρικά δεδομένα ἀναγνωρίζονται ἀπό ἀντίστοιχους ἐξειδικευμένους ἀναγνῶστες στά σημεῖα πρόσβασης, ὅπως ἀναγνῶστες δακτυλικῶν ἀποτυπωμάτων, παλάμης, ἴριδας κλπ.
Ἑπομένως, τά μέρη αὐτά τοῦ ἐξοπλισμοῦ χρήστη (τό ἐμφυτευόμενο τσίπ πού περιέχει τόν ἀνθρωποαριθμό-ἐκτεταμένο ΑΜΚΑ, ἡ ἔξυπνη κάρτα καί τά βιομετρικά δεδομένα) εἶναι ἀναπόσπαστα μεταξύ τους συναρμολογούμενα μέρη ἑνός συνόλου καί λειτουργοῦν ἀλληλοσυμπληρώνοντας τό ἕνα τό ἄλλο, γιά μιά σειρά ἀπό λόγους, ὅπως:
δέν δουλεύει μόνη της ἡ κάρτα γιατί κλέβεται, ἀντιγράφεται κλπ. καί χρειάζεται το ἐμφύτευμα γιά νά εἶναι ἀσφαλής. Ἀλλά καί πάλι, δέν εἶναι πλήρης χωρίς βιομετρικά δεδομένα –τά ὁποῖα εἶναι πράγματι μοναδικά και ἀνεπανάληπτα– καταχωρισμένα σέ κεντρική βάση δεδομένων.
δέν δουλεύει μόνο του τό ἐμφύτευμα, στήν παροῦσα μορφή του τοὐλάχιστον, γιατί εἶναι μόνο ἕνας ἀριθμός, δέν ἔχει τοπική μνήμη κ.ο.κ.
Μέ ὅλα τά παραπάνω συναρμολογούμενα μέρη, καί ἐπιπλέον τήν τήρηση βιομετρικῶν στοιχείων σέ βάσεις δεδομένων, καθίσταται δυνατή:
ἡ μοναδικοποίηση τοῦ ὑποκειμένου (χρήστη/διαχειριστή)
ἡ ταυτοποίηση του μέ φυσικά μέσα (ἀπό ὑπάλληλο)
ἡ αὐθεντικοποίησή του μέ μηχανογραφικά μέσα,
καλύπτοντας ὅσο τό δυνατό περισσότερες περιπτώσεις πρόσβασης, ἐπειδή τά διάφορα σημεῖα πού εἶναι διαθέσιμα διαφέρουν ὡς πρός τήν τεχνολογία, τό δίκτυο κλπ. (βλ. Σχῆμα 1).
3. ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧΕΙΩΝ ΤΩΝ ΒΑΣΕΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Ἡ διασύνδεση τῶν ἀρχείων εἶναι βασική λειτουργία τοῦ Συστήματος τῆς ἠλεκτρονικῆς διακυβέρνησης.
Γιά τήν ἐπίτευξη τῆς διασύνδεσης εἶναι ἀπολύτως ἀπαραίτητη ἡ μοναδική ἀριθμοδότηση κάθε χρήστη τοῦ Συστήματος («πολίτη»). Αὐτό ἔχει ἤδη πραγματοποιηθεῖ μέ τή χορήγηση τοῦ ΑΜΚΑ.
Πιό κάτω θά περιγράψουμε πῶς ἀντιλαμβανόμαστε ὅτι θα γίνει ἡ διασύνδεση τῶν ἀρχείων.
Ὡς παράδειγμα, ἄς πάρουμε την Ὑγεία.
Ἔστω ὁτι ὁ κ. Ἀνδρέας Παπαδόπουλος ἔχει ἀριθμό μητρώου στό Ταμεῖο Ἀσφαλίσεώς του τόν 67890. Ἐπίσης, ἔχει νοσηλευθεῖ α) στόν Εὐαγγελισμό καί ἔλαβε στό κομπιοῦτερ τοῦ Νοσοκομείου αὐτοῦ τόν ἀριθμό νοσηλευομένου 12345 καί β) στό Σισμανόγλειο μέ τόν ἀριθμό ΑΒ3356.
Πλέον ὁ κ. Ἀνδρέας Παπαδόπουλος ἔλαβε τόν ΑΜΚΑ του, πού εἶναι τό Νο 12055908331. Ὁπως προαναφέρθηκε, τό Νο αὐτό εἶναι μοναδικό ἐν Ἑλλάδι.
Μέ τή βοήθεια τοῦ ΑΜΚΑ, ὅλες οἱ προηγούμενες συναλλαγές ἤ ταυτότητες τοῦ κ. Α.Π. μποροῦν να καταχωρισθοῦν σέ μία ἑνιαία ΒΔ Υγείας, ὅπου φαίνεται ἀπό ποιό Ταμεῖο εἶναι, ποῦ νοσηλεύτηκε, τί φάρμακα παίρνει κ.λπ., ὅπως φαίνεται στό Σχῆμα 2.
Στή συνέχεια, ἡ διασύνδεση προχωρᾶ σέ διαφορετικούς χώρους καί δραστηριότητες, ὥστε νά συγκροτηθεῖ ἡ «Γενική Ἑνιαία ΒΔ», κι ἔτσι στό κεντρικό σύστημα τῆς Η.Δ. διασυνδέονται ὅλα τά ἀρχεῖα που ἀφοροῦν τόν κ. ΑΠ:
μέ ἀντιστοίχιση τοῦ ΑΜΚΑ καί τοῦ ΑΦΜ διασυνδέονται μέ τά ὑπόλοιπα τά φορολογικά καί περιουσιακά στοιχεῖα, μέ ἀντιστοίχιση τοῦ ΑΜΚΑ καί τοῦ Ἀρ. Δημοτολογίου διασυνδέονται καί τά ληξιαρχικά στοιχεῖα κ.ο.κ.11, ὅπως φαίνεται στό Σχῆμα.
Ἀπό τά παραπάνω γίνεται προφανής ἡ μεγάλη σημασία τοῦ ΑΜΚΑ καί πόσο ἀναντικατάστατος εἶναι ὁ ἀριθμός αὐτός γιά τήν ἠλεκτρονική διακυβέρνηση.
4. ΦΑΣΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Μετά τά παραπάνω ἐκτεθέντα, θά μπορούσαμε νά συνάγουμε ὅτι ἡ Ἠλεκτρονική Διακυβέρνηση, ἡ ὁποία εἶναι ἤδη σέ ἀνάπτυξη, θά ἐξελιχθεῖ περίπου στίς ἀκόλουθες Φάσεις, ἐκ τῶν ὁποίων ἄλλες εἶναι διαδοχικές (δηλ. οἱ Α à Δ à Ε à ΣΤ) και ἄλλες ἐξελίσσονται παράλληλα (δηλ. οἱ Β & Γ).
Προαπαιτούμενο εἶναι νά ἔχουν ἤδη μηχανογραφηθεῖ οἱ διάφορες δραστηριότητες τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς κι ἔτσι νά ἔχουν δημιουργηθεῖ οἱ βάσεις δεδομένων. Θεωροῦμε ὅτι αὐτό ἔχει ἤδη συντελεστεῖ κατά τό μέγιστο ποσοστό.
Φάση Α: Ἀπόδοση τοῦ μοναδικοῦ ἀριθμοῦ (ΑΜΚΑ) – ἀπογραφή
Φάση Β: Προετοιμασία – ὅλες οἱ ἐπιμέρους βάσεις δεδομένων12 (ΒΔ) α) ἀποκτοῦν τό νέο πεδίο ΑΜΚΑ καί β) ἐνημερώνονται μέ τούς ΑΜΚΑ τῶν μελῶν τους. Μετά ἀπό αὐτό, μπορεῖ πλέον νά γίνει ἡ συγκρότηση τῶν Ἑνιαίων Βάσεων Δεδομένων ἀνά ἀντικείμενο μέ βάση τόν ΑΜΚΑ, ὅπως ἑνιαία ΒΔ Ὑγείας, ἑνιαία ΒΔ Περιουσίας κ.λπ.
Φάση Γ: Διασύνδεση τῶν ἀρχείων τῶν Ἑνιαίων ΒΔ. Μέ χρήση τοῦ ΑΜΚΑ πού θά ὑπάρχει πλέον σέ ὅλες τίς ΒΔ, θά μποροῦν ἀνά πᾶσα στιγμή νά ἀναζητοῦνται ὅλες οἱ κινήσεις/συναλλαγές ἑνός συγκεκριμένου ΑΜΚΑ, π.χ. τοῦ Νο 12055908331, δηλ. τοῦ κ. Ἀνδρέα Παπαδόπουλου. Ἐπίσης, θά μποροῦν νά γίνονται συγκρίσεις, νά ἐξάγονται προφίλ συμπεριφορᾶς κ.ο.κ.
Φάση Δ: διανομή τῆς φορητῆς κάρτας (Κάρτας τοῦ Πολίτη), πρῶτα προαιρετικά καί ὕστερα ὑποχρεωτικά.
Καθώς ὁλοκληρώνονται οἱ ἐθνικές ἠλεκτρονικές διακυβερνήσεις τῶν διαφόρων κρατῶν, προχωρεῖ παράλληλα καί ἡ ἑπόμενη…
Φάση Ε: Ἠλεκτρονική Διακυβέρνηση σέ παγκόσμια κλίμακα. Ἁπλά, οἱ κατά τόπους ἐθνικοί ΑΜΚΑ μετατρέπονται σέ διεθνεῖς ἀνθρωποαριθμούς μέ ἐνσωμάτωση13, δηλ. τό ἑλληνικό Νο 12055908331, γίνεται διεθνές ὡς 5201205590833100.
Φάση ΣΤ. Ἐμφύτευση τοῦ διεθνοῦς ἀνθρωποαριθμοῦ αὐτοῦ στούς χρῆστες/διαχειριστές μέ μικροτσίπ (ὑπάρχουσα τεχνολογία).
5. ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΘΝΙΚΟ ΑΜΚΑ ΣΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΑΝΘΡΩΠΟΑΡΙΘΜΟ
Ποιά ἡ λογική τῆς ἀριθμοδοσίας τοῦ ΑΜΚΑ; Ὁ ΑΜΚΑ ἀποτελεῖται ἀπό δύο μέρη:
Τό 1ο τμῆμα εἶναι ἡ ἡμερομηνία γεννήσεως, καί τό 2ο ἕνας αὔξων ἀριθμός τετραψήφιος.
Ὅσον ἀφορᾶ τό 2ο τμῆμα, ἡ ἀριθμοδοσία ἔγινε, καί ἐξακολουθεῖ νά γίνεται, κατά σειρά ἐμφανίσεως, ἤ, ὀρθότερα, κατά σειρά ἀπογραφῆς στό σύστημα ΗΔΙΚΑ-Σύζευξις. Στό τέλος τοῦ 2ου τμήματος ὑπάρχει ἕνα ἐπιπλέον ψηφίο, τό λεγόμενο check digit14.
Ὁ ΑΜΚΑ ἔχει ἐθνική ἐμβέλεια, δηλαδή ἀφορᾶ μόνο τούς ἀπογραφομένους ἐν Ἑλλάδι, Ἕλληνες καί ἀλλοδαπούς. Σίγουρα ὅμως, στόν ὁλοκληρωμένο σχεδιασμό του θά λάβει διεθνῆ διάσταση. Πῶς θά γίνει αὐτό χωρίς νά χαλάσει ἡ ὑπάρχουσα ὑποδομή; Δηλαδή, χωρίς νά πᾶνε χαμένοι ὅλοι αὐτοί οἱ ἀριθμοί ΑΜΚΑ πού ἔχουν διανεμηθεῖ και θά διανεμηθοῦν;
(ἐννοεῖται, ὅτι δέν εἶναι δυνατόν μετά ἀπό μερικά χρόνια νά ξαναποῦν στούς πολῖτες: περᾶστε νά ξαναπάρετε νέο ΑΜΚΑ, διεθνῆ αὐτή τή φορά!)
Ἁπλῶς, ἡ ὑπάρχουσα ἀριθμοδότηση θά παραμείνει, ἀλλά θά ἐμπλουτιστεῖ με 3 ψηφία γιά τό κράτος καί θά αὐξηθεῖ ὁ μέγιστος ἀριθμός τῶν γεννηθέντων ἀνά ἡμερομηνία.
Στή συνέχεια, θά περιγράψουμε περισσότερο τήν ἄποψή μας, ἀλλά προηγουμένως, γιά νά γίνει κατανοητό αὐτό πού θά παραθέσουμε, εἶναι σκόπιμο νά ἀνατρέξουμε στό γνωστό μας γραμμωτό κώδικα τῶν προϊόντων.
Ἀπό τί ἀποτελεῖται το διεθνές barcode ἑνός ὁποιουδήποτε προϊόντος; Ἀποτελεῖται ἀπό τά παρακάτω :
τρία ψηφία πού δηλώνουν τή χώρα κατασκευῆς τοῦ προϊόντος, π.χ. γιά τήν Ἑλλάδα, τά τρία αὐτά ψηφία εἶναι τό 5 20
τρεῖς ἴδιους βοηθητικούς χαρακτῆρες ἐλέγχου ἤ ὁριοθέτησης ‖ , τοποθετημένους κατάλληλα, πού δηλώνουν ἀρχή-μέση-τέλος τοῦ κωδικοῦ, καί τέλος
τά καθεαυτό ψηφία τοῦ προϊόντος, μέ βάση μία ἑνιαία γιά κάθε χώρα ἀριθμοδότηση, πού ἔχει δοθεῖ ἀπό ἕνα εἰδικό γιά τό σκοπό αὐτό διεθνές γραφεῖο, ὥστε νά ἐξασφαλίζεται ἡ μοναδικότητα ἑντός μίας χώρας, π.χ. 1394 910073.
Ἔτσι, συνολικά, τό προϊόν αὐτό ἔχει τόν κωδικό: 5‖201394‖910073‖15.
Σέ αὐτή τή μορφή, ὑποτίθεται, τό προϊόν, ἤ μᾶλλον, ὁ ἀριθμός τοῦ προϊόντος, γίνεται μοναδικό παγκόσμια, κι ἔτσι μποροῦν νά τό χρησιμοποιήσουν ἀποδοτικά ὅλα τά μηχανογραφικά συστήματα, π.χ. στά ἐμπορικά καταστήματα.
Ὁ διεθνῶς μοναδικός αὐτός ἀριθμός, φἐρει ἕνα μέρος «ἐγχώριο», δηλαδή τό 1394 910073, τό ὁποῖο διαφέρει ἀπό ἕνα προϊόν σέ ἕνα ἄλλο ἐντός τῆς χώρας, καί ἕνα μέρος σταθερό γιά ὅλα τά προϊόντα τῆς τάδε χώρας, δηλ. γιά τήν Ἑλλάδα τό σταθερό κομμάτι τοῦ κωδικοῦ (στάνταρ) εἶναι τό 5‖20….‖……‖, ὅπου στά κενά μέ τίς τελίτσες εἰσάγεται τό «ἐγχώριο» νούμερο πού ἀφορᾶ τό προϊόν, κι ἔτσι ὅλο μαζί παίρνει τήν τελική, διεθνῆ μορφή του. Παραστατικά σέ μορφή πρόσθεσης, ἔχουμε:
Σταθερό κομμάτι (γιά κάθε χώρα + χαρακτῆρες ὁριοθέτησης)
+ Κομμάτι πού διαφέρει (γιά κάθε προϊόν – μοναδικό ἐντός χώρας)
= Μοναδικός ἀριθμός παγκόσμια γιά τό προϊόν
ἤ ἰσοδύναμα:
5‖20….‖……‖ (σταθερό κομμάτι γιά Ἑλλάδα + χαρ. ἐλέγχου)
+ 1394 910073 (κομμάτι εἰδικά γιά τό τάδε ἑλληνικό προϊόν)
= 5‖201394‖910073‖ (Μοναδικός ἀριθμός παγκόσμια γιά τό προϊόν)
Τώρα, ἄς ἐπιστρέψουμε στό πῶς ἡ ὑπάρχουσα ἀριθμοδότηση τοῦ ΑΜΚΑ θά παραμείνει, ἀλλά θά ἐμπλουτιστεῖ, ἄν καί νομίζουμε ὅτι ἔγινε ἤδη σαφές ἀπό τήν παραπάνω ἀνάλυση.
Ὅταν ὁλοκληρωθεῖ ἡ συντελούμενη ἀριθμοδότηση τῶν προσώπων μέ τόν ΑΜΚΑ, θά ἔχει ἀπαρτιστεῖ τό σχετικό ἐθνικό ἀρχεῖο. Αὐτό θά περιέχει μοναδικούς ἐντός χώρας ἀριθμούς φυσικῶν προσώπων. Τό ἴδιο ἰσχύει καί γιά κάθε χώρα πού ἐντάσσεται στό παγκόσμιο κράτος.
Παράλληλα, ἑτοιμάζεται καί ἡ παγκόσμια βάση δεδομένων (ἤ μπορεῖ νά εἶναι κιόλας ἕτοιμη), ἡ ὁποία περιμένει νά ὑποδεχθεῖ τά διάφορα ἐθνικά ἀρχεῖα πού ὅσονούπω ὁλοκληρώνονται. Ἡ παγκόσμια αὐτή βάση δεδομένων ἤδη μπορεῖ νά ἔχει σχεδιασθεῖ μέ βάση τίς ὑπάρχουσες στό σημερινό κόσμο Ἡπείρους, Χῶρες καί Ἐπαρχίες-Καντόνια16.
Ἡ ἀρχιτεκτονική φέρει ὑποδοχές πού ἀναμένουν τήν ἄφιξη τῶν ἐθνικῶν ἀρχείων φυσικῶν προσώπων (τά ὁποῖα ἀποστέλλονται ἐσπευσμένα, π.χ. στή χώρα μας, ὁ ΓΑΠ ἔχει δώσει τήν ὑπόσχεσή του νά τελειώνει μέχρι Νοέμβριο τοῦ 2011).
Καθώς φτάνει ἕνα-ἕνα ἐθνικό ἀρχεῖο, οἱ τεχνικοί προβαίνουν σέ ἐνσωμάτωσή του στήν παγκόσμια βάση δεδομένων, σύμφωνα μέ ὅσα εἴπαμε γιά τά προϊόντα.
Ἔτσι, τό κομμάτι πού εἶναι μοναδικό γιά κάθε ἀπογεγραμμένο ἐν Ἑλλάδι (Ἕλληνα ἤ ἀλλοδαπό), τό ὁποῖο εἶναι ὁ ΑΜΚΑ του, ἑνώνεται μέ τό κομμάτι πού εἶναι σταθερό γιά τήν Ἑλλάδα, τό ὁποῖο τηρεῖται στήν παγκόσμια βάση δεδομένων17 καί ἤδη τόν περιμένει, δημιουργώντας τόν μοναδικό παγκόσμια γιά κάθε ἄνθρωπο ἀριθμό.
Π.χ. Τό ΑΜΚΑ 12055908331 (Ἀ. Παπαδόπουλος) μέ τήν προσθήκη τοῦ 3ψήφιου κωδικοῦ χώρας καί αὔξηση τοῦ μέγιστου ἀριθμοῦ γεννηθέντων ἀνά ἡμερομηνία, γίνεται ὁ μοναδικός διεθνής ἀνθρωποαριθμός 5201205590833100.
Λείπει τίποτα; Μά, ναί: λείπουν οἱ περίφημοι χαρακτῆρες ὁριοθέτησης…
Ἀντιλαμβανόμαστε ὅτι αὐτοί, κάλλιστα, δέν εἶναι ἀπαραίτητο νά συμπεριλαμβάνονται στό ἑλληνικό κομμάτι τοῦ διεθνοῦς ἀριθμοῦ!
Πράγματι, πιστεύουμε τούς πολιτικούς ὅταν μᾶς διαβεβαιώνουν ὅτι ἡ Κάρτα τοῦ Πολίτη δέν περιέχει τό 666: ὁ κύριος ἀριθμός τῆς Κάρτας εῖναι ὁ ΑΜΚΑ, καί ὁ ΑΜΚΑ ἔχει 11 ψηφία (6 ἡμ/νία γεννήσεως, 4 αὔξων ἀρ. ἀπογραφέντος στην ΗΔΙΚΑ-Σύζευξις πού εἶναι γεννηθείς τήν ἡμερομηνία αὐτή, + 1 ψηφίο check digit), δηλαδή δέν περιέχει τό δυσώνυμο ἀριθμό.
Ἀλλά ἔχουμε ἤδη συμπεράνει ὅτι ὁ ἐθνικός ΑΜΚΑ δέν εἶναι ἡ τελική μορφή τοῦ παγκοσμίως μοναδικοῦ ἀριθμοῦ φυσικοῦ προσώπου. Τήν τελική μορφή του λαμβάνει κατά τήν ἐνσωμάτωση στή διεθνῆ βάση δεδομένων, ὅπου ἐκεῖ ἤδη βρίσκεται ὁ κωδικός χώρας, ἀλλά καί οἱ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗΣ, ὅπως δικαιούμαστε μέ ἀσφάλεια νά συναγάγουμε, σύμφωνα μέ τά παραδείγματα πού ἀναλύσαμε γιά τά προϊόντα.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Σύμφωνα με τη Συνθήκη τοῦ Σένγκεν, ὅλοι οἱ πολίτες εἶναι ἐν δυνάμει ὕποπτοι· τά δεδομένα ἀπό τίς πάσης φύσεως συναλλαγές ἤ κινήσεις τους καταγραφόμενα ἠλεκτρονικά, παραμένουν στή διάθεση τῶν διαχειριστῶν τοῦ Συστήματος (καί κατ’ ἐπέκταση τοῦ «Μεγάλου Ἀδελφοῦ») γιά μελλοντική ἀναζήτηση ἐπί μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ἐνῶ ἀμφισβητείται ἡ ἀποτελεσματικότητα τῆς προσέγγισης αὐτῆς ὅσον ἀφορᾶ τούς ἐξαγγελλόμενους στόχους, δηλαδή τήν ἐξάλειψη τῆς παρανομίας, τῆς ἐγκληματικότητας κ.λπ., διότι ἁπλούστατα εἶναι τοῖς πᾶσι γνωστό ὅτι τό ὀργανωμένο ἔγκλημα διαθέτει ἐξ ὁρισμοῦ ὅλα τά ἀπαραίτητα μέσα (χάκερ κ.λπ.), γιά νά παρακάμψει τίς ἄμυνες τοῦ Συστήματος, ἀπεναντίας δέν ἰσχύει τό ἴδιο γιά τόν ἁπλό καθημερινό ἄνθρωπο-πολίτη.
Πράγματι, ὅπως καί ὁ ἰστός τῆς ἀράχνης δέν μπορεῖ νά κάνει τίποτα γιά τά μεγάλα πτηνά, ἐνῶ μπορεῖ κάλλιστα νά αἰχμαλωτίσει τά μικρά ἔντομα, ἔτσι καί τό πλέγμα τῆς Ἠλεκτρονικῆς Διακυβέρνησης καθίσταται τό τέλειο ἐργαλεῖο ἐλέγχου συμπεριφορᾶς τῶν ὑποκειμένων χρηστῶν μέσα ἀπό τή δυνατότητά του νά καθορίζει, νά μετρᾶ καί νά φιλτράρει προφίλ, δηλαδή πρότυπα συμπεριφορᾶς.
Μέ αὐτό τόν τρόπο, ἡ τόσο διαδεδομένη στό σύγχρονο κόσμο ἔννοια τῆς πολιτικῆς ὀρθότητας γίνεται πλέον μετρήσιμη, ἐνῶ κάθε ἀπόκλιση18 ἀπό αὐτήν, ὅπως ἑκάστοτε διερμηνεύεται καί ἰσχύει, μπορεῖ νά ἐντοπίζεται ἄμεσα καί νά ἐπέρχονται οἱ ἀντίστοιχες συνέπειες, γιά κάθε ἕναν πού… «δέν συνεμορφώθη πρός τάς ὑποδείξεις».
Γιά μιά εἰς βάθος ἐνημέρωση πάνω σέ αὐτά τά θέματα, παραπέμπουμε στό ἐξαίρετο βιβλίο «Ἡ εὐθύνη τῆς ἐπιλογῆς μας» τοῦ Κελλίου Ἁγ. Νικολάου Μπουραζέρη Ἁγ. Ὄρους, Ἐκδ. Ἑνωμένη Ρωμιοσύνη, 2010.
Βάση δεδομένων: ὁμαδοποιημένη, ταξινομημένη καί κωδικοποιημένη συλλογή ὁμοειδῶν πληροφοριῶν, ὅπως π.χ. α) οἱ ἀσθενεῖς πού ἔχουν νοσηλευθεῖ σέ ἕνα νοσοκομεῖο κατά πτέρυγα, πάθηση, ἀνά ἡμερομηνία κ.λπ., ὁ καθένας ἔχει λάβει ἕναν αὔξοντα ἀριθμό στά ἀρχεῖα τοῦ νοσοκομείου, β) οἱ φορολογούμενοι στήν Ἑλλάδα ἀνά ΔΟΥ, ἐπάγγελμα, ΑΦΜ κ.λπ.
Κίνηση ἤ Συναλλαγή: κάθε καταγραφόμενη πράξη ἤ ἐνέργεια που πραγματοποιεῖ ἕνας καταχωρισμένος χρήστης τοῦ Συστήματος, ὅπως πληρωμή, εἴσπραξη, κίνηση στό δημοτολόγιο, νοσηλεία, ἰατρική ἐπίσκεψη, συνταγογράφηση, διαδρομή (π.χ. ἀπό διόδια, ἀλλά καί προσεχῶς, κάθε διέλευση ἀπό κάμερα), τηλεφώνημα, ἀνάγνωση ἰστοσελίδας στό διαδίκτυο κ.ο.κ. Ὅσα ἀναφέρονται ἐδῶ ἰσχύουν τόσο γιά τούς χρῆστες, ὅσο καί γιά τούς διαχειριστές πάσης φύσεως. Ἐπίσης, ἐπαναλαμβάνουμε ὅτι διαχειριστές καί χρῆστες εἶναι ταυτόχρονα καί ὑποκείμενα Σένγκεν, δηλαδή ἡ συμπεριφορά τους παρακολουθεῖται ἀπό τό Σύστημα, ἀφοῦ ὡς γνωστόν κατά Σένγκεν κάθε πολίτης θεωρεῖται ἐν δυνάμει ὕποπτος.
Ὅσα ἀναφέρονται ἐδῶ ἰσχύουν τόσο γιά τούς χρῆστες, ὅσο καί γιά τούς διαχειριστές πάσης φύσεως. Ἐπίσης, ἐπαναλαμβάνουμε ὅτι διαχειριστές καί χρῆστες εἶναι ταυτόχρονα καί ὑποκείμενα Σένγκεν, δηλαδή ἡ συμπεριφορά τους παρακολουθεῖται ἀπό τό Σύστημα, ἀφοῦ ὡς γνωστόν κατά Σένγκεν κάθε πολίτης θεωρεῖται ἐν δυνάμει ὕποπτος.
Μέ βάση τίς μέχρι τοῦδε πρόνοιες τῶν προαναφερθέντων Νόμων καί Συνθηκῶν & τεχνικές πληροφορίες.
Βλ. πιό κάτω: 5. Ἀπό τόν ἐθνικό ΑΜΚΑ στόν παγκόσμιο Ἀνθρωποαριθμό.
Ὁ ἀριθμός τῶν 16 ψηφίων τοῦ ἀνθρωποαριθμοῦ ἔχει ληφθεῖ ἀπό ἐνημερωτικό video γιά τό ἐμφυτευόμενο στόν ἄνθρωπο Verichip.
8 ΚΒ: 8.000 χαρακτῆρες (=γράμματα ἤ ἀριθμοί), δηλ. ἡ κάρτα χωράει π.χ. 1000 λέξεις τῶν 8 γραμμάτων.
Ἤδη βρίσκονται σε χρήση ἐφαρμογές τοῦ Verichip για ἀνθρώπους ἐθελοντικά (για παρακολούθηση τῆς ὑγείας ἤ πρόσβαση σε ἰδιωτικές λέσχες), ἀλλά και ὑποχρεωτικά για σήμανση τῶν ζώων.
Βάσεις δεδομένων βιομετρικῶν στοιχείων προβλέπονται ἤδη με την «Ἀπόφαση Prüm» (ἐνσωμάτωση στο Νομικό Πλαίσιο τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης, 23/6/2008).
Σύμφωνα με νεώτερες ἐξαγγελίες, οἱ διάφορες αὐτές διακριτές λειτουργίες θα μπαίνουν μία-μία σε άλλη κάρτα, ὅπως κάρτα ἐργαζομένου, κάρτα ἀγορῶν, κάρτα δημότη κ.ο.κ. Ἀντιλαμβάνεται ὁ καθένας ὅτι μια τέτοια λύση με πολλές κάρτες δέν θα εἶναι καθόλου εὔχρηστη για τον πολίτη κι ἔτσι σύντομα οἱ πολλές θά ἑνοποιηθοῦν σέ μία.
Π.χ. Βάσεις δεδομένων νοσοκομείων, συνταγογράφησης, ἀσφαλιστικῶν ταμείων, ΔΟΥ, κτηματολογίου, δημοτολογίου κ.ο.κ.
Βλ. πιό κάτω : 5. Ἀπό τόν ἐθνικό ΑΜΚΑ στόν παγκόσμιο ἀνθρωποαριθμό.
Χρησιμεύει για τον ἔλεγχο ὀρθότητας κατά την καταχώριση τοῦ ἀριθμοῦ σε μηχανογραφικά πεδία.
Σχετικά, εἶναι γνωστό καί ἔχει σχολιαστεῖ ἐπαρκῶς, π.χ. ἀπό τή μελέτη τῆς Ἱ. Μ. Γρηγορίου Ἁγίου Ὄρους, ὅτι αὐτός ὁ χαρακτῆρας ἐλέγχου ἤ ὁριοθέτησης ‖, ἔχει τή μορφή πού λαμβάνει τό ψηφίο 6 στό σύστημα barcode μέ τήν ὀνομασία ΕΑΝ-13. Ἑπομένως, ὁ ἀριθμός τοῦ προϊόντος αὐτοῦ εἶναι: 5 6 201394 6 910073 6
Σχετικά, εἶναι γνωστό καί ἔχει σχολιαστεῖ ἐπαρκῶς, π.χ. ἀπό τή μελέτη τῆς Ἱ. Μ. Γρηγορίου Ἁγίου Ὄρους, ὅτι αὐτός ὁ χαρακτῆρας ἐλέγχου ἤ ὁριοθέτησης ‖, ἔχει τή μορφή πού λαμβάνει τό ψηφίο 6 στό σύστημα barcode μέ τήν ὀνομασία ΕΑΝ-13. Ἑπομένως, ὁ ἀριθμός τοῦ προϊόντος αὐτοῦ εἶναι: 5 6 201394 6 910073 6
Σχετικά, μέ τό ποῦ μπορεῖ νά βρίσκεται τοπικά ἡ παγκόσμια βάση δεδομένων, εἶναι πιθανό αὐτή νά μήν εἶναι ὑποχρεωτικά σέ ἕνα συγκεκριμένο τόπο (π.χ. Βρυξέλλες), ἀλλά ἡ σύγχρονη τεχνολογία τοῦ διαδικτύου ἐπιτρέπει αὐτή νά εἶναι «ἀποκεντρωμένη» ἤ κατανεμημένη σέ πάρα πολλά σημεῖα ἀνά τόν κόσμο. Ὑπάρχουν σχετικές βραβευμένες πατέντες «ἀποκεντρωμένης» ἀποθήκευσης, ὅπου εἶναι πρακτικῶς ἄγνωστη ἡ τοποθεσία ἀποθήκευσης.
Ἡ ἀπόκλιση ἀπό την ἰσχύουσα πολιτική ὀρθότητα εἶναι το σύγχρονο ἰσοδύναμο τῆς ἔννοιας τῆς ἁμαρτίας, ἡ ὁποία πλέον ἀπογυμνωμένη ἀπό κάθε μεταφυσική ποιότητα ὁρίζεται ὡς τό μή ἀρεστό στόν «Μεγάλο Ἀδελφό». Αὐτό μέ τή σειρά του, ἐπικοινωνεῖται στίς μάζες μέσα ἀπό τά Μ.Μ.Ε. καί ἰδίως τήν τηλεόραση, δηλ. τόν ἄμβωνα τῆς νέας ἐποχῆς.