Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2025

Cosma Etolianul

În urmă cu peste 250 de ani sfântul Cosma Etolianul într-unul din cuvintele sale profetice spunea: „Va veni vremea când diavolul va intra într-o cutie şi va striga de acolo. Iar coarnele lui vor fi pe acopeul casei.”[1]

După apariţia televiziunii majoritatea părinţilor au identificat cutia despre care vorbea sfântul Cosma cu aparatul televizorului, iar coarnele de pe casă cu antena necesară receptării undelor electromagnetice, a programelor tv. Limba greacă ajută o astfel de interpretare, fiindcă cuvântul antenă (keraia) în această limbă derivă etimologic din cuvântul corn (keras). De fapt, în multe limbi coarnele vietăţilor pentru care acestea joacă rolul de organe de simţ, cum este cazul melcilor şi al unor insecte, sunt numite antene. Diferenţa faţă de limba greacă este aceea că în limba română, de pildă, cele două cuvinte au rădăcini diferite.

În urma discuţiilor purtate cu mai mulţi părinţi, am înţeles că şi locul în care profetul Daniel (Vechiul Testament), vorbeşte despre cornul cel mic cu „ochi ca ochii unui om şi o gură care grăia lucruri mari.” (Daniel 7,8;) ar putea să ne trimită cu gândul la televiziune sau, în general, la mass-media video audio. Iată câteva din motivele pentru care devine posibilă o asemenea interpretare:

1) Mai mult decât în profeţia sfântului Cosma, cornul cele mic care i se descoperă dreptului Daniel, având ochi şi gură, poate fi considerat aidoma unui organ senzitiv, adică unei antene.

2) Ochii cornului, prin precizarea că sunt asemenea ochilor de om, ne sugerează că prin ei vede un om sau că este vorba despre o vedere înţelegătoare precum a ecranelor televizoarelor. Totodată, gura ce vorbeşte lucruri mari, care-l captivează cu multă putere pe profetul Daniel, încât nu-şi mai putea desprinde privirea de la cornul din arătare, ne duce cu gândul la evenimentele senzaţionale care transmise prin televiziune atrag atenţia întregii lumi.

 3) Cornul deşi este mic, asemenea televiziunii, întrece toate celelalte puteri care i-au precedat (cornul simbolizează puterea), prin înfăţişarea sa (προσοψις – Daniel 7, 20;), prin puterea pe care o are de a lua vederea oamenilor, de a-i copleşi prin intensitatea prezenţei sale.

4) Profetului i se descoperă în viziune că această putere – cornul cu ochi şi gură – va denatura lege, obiceiurile oamenilor şi vremurile (Daniel 7,25;). Modalitatea prin care va face aceasta este sugerată în limba greacă de verbul υπονοω, care arată că această putere va schimba lumea impunând ca model o altă lume, una alienată, bolnavă. Noua lume, deşi este un produs al imaginaţiei cornului cel mic se insinuează cu subânţeles, înfăţişându-se oamenilor ca şi cum ar fi lumea reală, lucru care astăzi în mod evident este realizat de televiziune.

5) Folosindu-se de înşelăciune şi de puteri miraculoase (în greacă τα ενιγματα Daniel 8,25;) această putere (cornul cel mic văzut ca simbol al televiziuni şi al mass-mediei) va lupta împotriva Celui Preaînalt şi pe creştini îi va birui. Puţini dintre aceştia vor scăpa neînşelaţi.

6) Din capitolul 8 versetele 9-14 rezultă că războiul se va duce la nivelul minţii oamenilor, iar biruinţa celui rău va însemna instalarea idolului păcatului, a urâciunii pustiirii în adâncul inimii oamenilor, în locul unde ar fi trebuit să se afle Hristos. Puterea televiziunii de a aşeza desfrânările, nelegiuirile şi toate răutăţile la loc de cinste în minţile oamenilor ne poate face să credem că lucrarea cornului cea mic este făcută astăzi, îndeosebi prin acest mijloc de comunicare.[2]



[1] Διμηνιαιον  Ορθοδοξον Αγιοριτικον περιοδικον Αγιος Αγαθανγγελος Εσφιγμενιτης ετος Η΄, Σεπτεμβριον 1997, τευηος 43, σελ. 13.

[2] În urma discuţiilor purtate cu mai mulţi părinţi, am înţeles că şi locul în care profetul Daniel (Vechiul Testament), vorbeşte despre cornul cel mic cu „ochi ca ochii unui om şi o gură care grăia lucruri mari.” (Daniel 7,8;) ar putea să ne trimită cu gândul la televiziune sau la mass- media video audio, în general. Iată câteva din motivele pentru care devine posibilă o asemenea interpretare: 1) Mai mult decât în profeţia sfântului Cosma, cornul cele mic care i se descoperă dreptului Daniel, având ochi şi gură, păate fi considerat aidoma unui organ senzitiv, adică unei antene. 2) Ochii cornului, prin precizarea că sunt asemenea ochilor de om, ne sugerează că prin ei vede un om sau că este vorba despre o vedere înţelegătoare precum a ecranelor televizoarelor. Totodată, gura ce vorbeşte lucruri mari, care-l captivează cu multă putere pe profetul Daniel, încât nu-şi mai putea desprinde privirea de la cornul din arătare, ne duce cu gândul la evenimentele senzaţionale care transmise prin televiziune atrag atenţia întregii lumi. 3) Cornul deşi este mic, asemenea televiziunii, întrece toate celelalte puteri care i-au precedat (cornul simbolizează puterea) prin înfăţişarea sa (προσοψις – Daniel 7, 20;), prin puterea pe care o are de a lua vederea oamenilor, de a-i copleşi prin intensitatea prezenţei sale. 4) Profetului i se descoperă în viziune că această putere – cornul cu ochi şi gură – va denatura lege, obiceiurile oamenilor şi vremurile (Daniel 7,25;). Modalitatea prin care va face aceasta este sugerată în limba greacă de verbul υπονοω, care arată că această putere va schimba lumea impunând ca model o altă lume, una denaturată. Noua lume, deşi este un produs al imaginaţiei cornului cel mic se insinuează cu subânţeles, înfăţişându-se oamenilor ca şi cum ar fi lumea reală, lucru care astăzi în mod evident este realizat de televiziune. 5) Folosindu-se de înşelăciune şi de puteri miraculoase (în greacă τα ενιγματα Daniel 8,25;) această putere (cornul cel mic văzut ca simbol al televiziuni şi mass-mediei) va lupta împotriva Celui Preaînalt şi pe creştini îi va birui. Puţini dintre aceştia vor scăpa neînşelaţi. 6) Din capitolul 8 versetele 9-14 rezultă că războiul se va da la nivelul minţii oamenilor, iar biruinţa celui rău va însemna instalarea idolului păcatului, a urâciunii pustiirii în adâncul inimii oamenilor în locul unde ar fi trebuit să se afle Hristos. Puterea televiziunii de a aşeza desfrânările, nelegiuirile şi toate răutăţile la loc de cinste în minţile oamenilor ne poate face să credem că lucrarea cornului cea mic este făcută astăzi, îndeosebi prin acest mijloc de comunicare.

 Μέ τήν εὐλογία τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου