«Πνευματική φαρέτρα τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ»
Părintele
Vasile e ultimul monah grec din Mănăstirea deja rusească a Sfântului
Pantelimon. Mai demult trăiau aici numeroşi greci, căci până în 1975 ea a avut,
după cum se ştie, egumen grec, şi a fost grecească. Mănăstirea Sfântul
Pantelimon e legată duhovniceşte de Mănăstirea noastră, a Grigoriului.
Părintele Vasile vine la noi cel puţin o dată pe an pentru a se spovedi şi
pentru a se întreţine duhovniceşte cu părinţii de aici.
Într-o
duminică de octombrie a anului 1986, după Pavecerniţă, obştea s-a adunat pentru
obişnuita sinaxă săptămânală în sinodiconul Sfintei noastre Mănăstiri. Printre
noi se afla şi părintele Vasile, pe atunci în vârstă de 77 de ani. După ce
părintele Egumen ne-a ţinut un cuvânt ascetic foarte practic pentru viaţa
noastră monahală au urmat întrebările. Părintele Vasile a fost ţinta
interesului nostru duhovnicesc, astfel încât, începând cu părintele Egumen
Gheorghe şi continuând apoi cu alţi părinţi ai Mănăstirii noastre, părintele
Vasile a fost supus unui tir de întrebări. El, cu simplitatea sa aghioritică, a
îmbrăţişat cu multă bunăvoinţă dorinţa noastră de a ne împărtăşi din comoara
duhovnicească pe care a câştigat-o în anii vieţuirii sale în Sfântul Athos.
–
De unde sunteţi, părinte Vasile?
–
M-am născut în Zachintos, în 1909. Părinţii mei au fost evlavioşi, mai ales
mama, împreună cu care mergeam pe la Mănăstiri. Ştiţi că Zachinthosul e insula
muzicii. Eu însă nu m-am dus niciodată la teatru, la concerte, la bâlciuri.
Toată ziua lucram la câmp şi veneam acasă seara. Dacă aflam că se face pe undeva
priveghere, sau Paraclisul, sau Sfânta Liturghie, alergam de îndată, chiar
dacă eram bolnav. Când s-a însurat fratele meu m-au invitat şi pe mine împreună
cu rudele la petrecerea de nuntă. Eu însă nu am acceptat în nici un chip. Ei
mă trăgeau de haine, mă împingeau. M-au luat în spate, în cele din urmă, dar la
jumătatea drumului am pretextat că trebuie să mă retrag pentru trebuinţa
trupului şi aşa am fugit din mâinile lor, ca pasărea din laţ.
–
Ce v-a îndemnat să vă faceţi monah?
–
Dumnezeiescul dor, copiii mei. Din tinereţe mă ardea dorul mântuirii. Părinţii
voiau să mă ţină lângă ei. Toţi fraţi mei s-au îmbogăţit, dar mie nimic nu-mi
plăcea. Voiam să plec. Să trăiesc cu Dumnezeu. Aceasta era, desigur, voia Lui.
Astfel, la vârsta de 41 de ani am venit la Sfântul Munte.
–
Cum de v-aţi dus la Mănăstirea Sfântul Pantelimon?
–
Cunoşteam un monah rus, părintele Veniamin. Când am trecut pe la el m-a
îmbrăţişat şi a stăruit să rămân acolo. Eu mă gândeam să rămân la Mănăstirea
Cutlumuşiului. În iarna aceea m-am dus la Cutlumuşi, ca să încerc. Dar clima
grea şi umedă de acolo m-a împiedicat să rămân, astfel încât am coborât la
Mănăstirea Pantocrator unde clima e mai sănătoasă şi aşezarea, fiind lângă
mare, asemănătoare cu cea de acasă. Am găsit aici 14 monahi greci, cei mai
mulţi din Constantinopol şi care erau cei mai buni psalţi din Sfântul Munte.
Unul din ei, părintele Daniil, cântase, ca mirean, la Patriarhie. Îmi amintesc
de ei cu multă dragoste: părintele Gherontie, părintele Isihie, părintele
Nicodim, doi Macarie şi alţii. De când m-am dus am slujit ca psalt preţ de 28
de ani în catholiconul Mănăstirii care e închinat Sfântului Pantelimon. Ruşii
îşi făceau slujba în limba lor în biserica Sfântului Acoperământ, iar noi în
greceşte, în biserica de jos. După Sfânta Liturghie ajutam la diferite munci,
mai ales la bucătărie şi la spitalul Mănăstirii.
–
Aţi cunoscut şi alţi monahi sfinţi, în afară de Sfântul Siluan în Mănăstirea
dumneavoastră, părinte Vasile?
–
Nu e doar Sfântul Siluan. Sunt mulţi Siluani şi acum. În anii din urmă au
adormit mulţi părinţi sfinţi în Mănăstirea noastră. Aceştia au plâns mult
pentru năpasta şi amarul şi sabia ce a căzut peste ţara lor. E vorba desigur de
o robie exterioară, dar şi stăpânirea interioară a patimilor e încă şi mai rea.
–
Ce ascultare aveţi acum?
–
Acum sunt la pădurea Metocului nostru din Hromitsa, aproape de Ouranopoli. Mai
sunt cu mine încă doi părinţi: părintele Macarie, care se ocupă de albine, şi
părintele Alexie, cel cu via. Întâmpin multe ispite şi greutăţi, dar, în
sfârşit … Prin omorârea patimilor mele, prin ascultare desăvârşită faţă de
poruncile Stareţului nostru şi cu nădejde în Dumnezeu, cred că-mi voi sfârşi
cu bine lupta. Când Stareţul m-a trimis acolo mi-a spus: „Copilul meu, Vasile.
Mă voi ruga pentru tine. Nu-ţi neglija canonul de rugăciune. Câte citim aici la
Mănăstire, să citeşti şi acolo”. Astfel, văd cu mintea mâna şi rugăciunea
Stareţului că mă sprijină şi mă ţin să nu cad în marea lumii care se află la
doar patru kilometri de aici.
–
Ce ispite aţi întâmpinat în Mănăstire, părinte?
–
Ispitele sunt, copiii mei, amestecate cu fiinţa noastră. Purtăm cu toţii
înlăuntrul nostru omul cel vechi al păcatului. De aceea ne-a adus aici Preabunul
Dumnezeu. Să ne dăruim cu răbdare şi cu zel sfânt luptei duhovniceşti pentru
curăţirea de patimi, pentru eliberarea de sub stăpânirea diavolului şi pentru
intrarea noastră în Împărăţia Părintelui ceresc încă din această viaţă.
După
ce m-am făcut monah am ieşit în lume abia după 13 ani. Am vizitat casa părintească.
Mama încă trăia. M-a primit şi mi-a spus: „Copile, de când ai plecat la
Mănăstire, casa noastră s-a umplut de binecuvântare. Slavă Ţie, Dumnezeule”.
Într-adevăr, Dumnezeu a binecuvântat pe toţi fraţii mei. Am în total 70 de
nepoţi. Nu vă spun asta ca să-mi laud familia, ci ca exemplu. Unul din fraţii
mei, Gheorghe, are un magazin de stofe şi mărunţişuri în Piaţa Victoria din
Atena. Am rămas la el câteva zile. Eu nu m-am dus ca să-mi văd rudele, ci ca
să-mi fac paşaportul pentru Ierusalim. Fratele meu, văzându-mă, m-a rugat să
rămân cu el, adică să-mi las călugăria şi să fiu asociatul lui. Ca să fie sigur
că nu plec m-a pus să dorm cu el în cameră. Şi vă mărturisesc, o, părinţilor,
păcatul meu. Am început să încuviinţez lăuntric, cu gândul. În acea noapte am
văzut un vis înfricoşător. Mi s-a înfăţişat un tânăr înfricoşător care m-a
întrebat cu asprime: „De ce te lupţi cu gândurile? Nu-ţi place acolo unde te
am, părinte dragă?”. Eu m-am speriat şi, trezindu-mă, am strigat după ajutor.
Era Sfântul Pantelimon. A doua zi, dis-de-dimineaţă, am plecat pe ascuns. M-am
întors la metania mea, lângă tânărul cel strălucitor, Sfântul Pantelimon, care
mă iubeşte şi care m-a chemat însăşi lângă el.
–
Cum putem dobândi rugăciunea şi să progresăm în ea?
–
Prin dorinţa rugăciunii. Komboskini-ul este temelia rugăciunii. Nu are valoare
cantitatea, ci calitatea. De asemenea să chemăm în rugăciune şi pe Sfinţii
zilei şi ai săptămânii.
–
Cum vom căpăta frica lui Dumnezeu?
–
Putem să ne gândim la un tribunal pământesc. Prezenţa judecătorilor, spaima
celui acuzat, aşteptarea hotărârii etc. Toate acestea sunt o imagine a Judecăţii
cereşti. Atunci Domnul ne va spune nouă, celor neglijenţi: „Fiule, tu ai primit
cele bune în viaţa ta, mergi acum în focul cel vecinic”. De asemeni pilda
bogatului nemilostiv şi a săracului Lazăr ne dă iarăşi imaginea fricii pe care
o încearcă sufletul în faţa necunoscutului.
–
Simţiţi, părinte Vasile, adesea lucrările harului dumnezeiesc în inima Sfinţiei
Voastre?
–
Acestea sunt lucruri suprapământeşti şi suprafireşti şi nu pot să le
mărturisesc în public. Doar atât pot să vă spun că adesea simt o străpungere
foarte subţire, o înălţare sufletească, o bucurie şi o mulţumire lăuntrică
pentru care nu găsesc cuvinte spre a le descrie. Ia gândiţi-vă, părinţilor, ce
desfătări duhovniceşti trăim la o priveghere. Tot aşa şi la spovedanie, la
Sfânta Împărtăşanie, cum suntem înainte şi cum suntem după aceste Sfinte Taine.
–
Trăim oare în zilele Antihristului?
–
Antihristul astăzi nu e doar unul, ci întreaga situaţie mondială a societăţii
este antihristică. Avorturi, droguri, crimă, necinste… Turismul acesta deşănţat
ce este? Oare nu e ca o dezlănţuire antihristică ce vine din Europa şi America
şi asfixiază Mănăstirile şi Sfântul Munte? Un monah rus a scris o carte
intitulată „Timpuri grele”. Mi-a plăcut în mod deosebit un paragraf pe care
l-am şi învăţat pe de rost: „Modernismul urmăreşte o reformă generală în toate
sectoarele societăţii omeneşti: în viaţa personală, în familie, în societate,
în artă, în învăţământ, în economie şi chiar în Biserică. Toate acestea sub
pretextul libertăţii şi al egalităţii”. Dar pot toţi oamenii să fie la fel?
–
Ce vă amintiţi din ziua tunderii, părinte Vasile?
–
Tunderea întru monah m-a înălţat până la ceruri. La întrebările slujbei
Schimei celei mari nu-mi puteam înfrâna lacrimile de bucurie şi străpungere.
Toată ziua am plâns şi mă simţeam în cer, ca şi cum aş fi vorbit cu îngerii. Vă
spun adevărul: simţeam ca o miere cerească, o dulceaţă negrăită în suflet.
–
Acum, la bătrâneţe, ce mângâieri vă dă Duhul Sfânt?
–
După cum Îl pun eu în lucrare. Mă rog? El mă odihneşte, mă îndulceşte, mă
linişteşte. Aşa îţi aminteşti şi de sfârşitul tău pământesc.
–
Cum aşteptaţi moartea, părinte Vasile? Vă e frică?
–
O aştept ca pe o mare călătorie în care urmează să întâlnesc rude şi prieteni
dragi. Frică, slavă Domnului nu am. Am o nădejde adâncă în mila Domnului.
–
Înainte de a pleca din lumea asta ce sfaturi ne daţi ca moştenire
duhovnicească?
–
Să fiţi întotdeauna pacinici.
–
Cum vom putea fi când avem gânduri, tulburare şi egoism?
–
Dumnezeu ne-a dat viaţa aceasta ca un timp de lupte duhovniceşti. Ne vom lupta
în ascultare ca să zdrobim cu harul lui Dumnezeu voile noastre rele şi egoismul
nostru. Ne vom lupta pentru iubire iertând greşeala fratelui nostru. Îi vom
ajuta pe cei aflaţi în nevoi, şi cu fapta şi cu rugăciunea. Vom trăi mereu în
„pacea care covârşeşte toată mintea” dacă vom iubi smerenia, dacă ne vom bucura
de reuşita altora, dacă vom plânge pentru păcatele altora şi dacă vom cere
întotdeauna mila lui Dumnezeu, fără să ne sprijinim pe puterile noastre.
–
Înainte de a pleca la Mănăstirea dumneavoastră mai spuneţi-ne două vorbe de
mântuire.
–
Mântuirea noastră, părinţilor, se întemeiază pe iubire şi pe ascultare. O avem,
prin urmare, în propriile mâini. Zace în bunătatea şi blândeţea pe care
trebuie să le avem, cu harul lui Dumnezeu.
După
aceste ultime cuvinte, iubitul nostru frate, părintele Vasile, ne-a salutat de
despărţire. I-am mulţumit şi i-am urat „rai bun”, aşa cum şi-a dorit de mic
copil.
Monah Damaschin Grigoriatul, Părinţi athoniţi pe care i-am cunoscut, Tipărită cu binecuvântarea Prea Sfinţitului Părinte Timotei, Episcopul Aradului, Editura Sfântul NECTARIE, Arad, 2004
Μέ τήν εὐλογία τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου