Σάββατο 11 Ιουνίου 2022

ΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΣ: Η ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΡΟΤΑΡΥ ΚΑΙ ΛΑΪΟΝΣ

 

ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥ ΑΝΔΡΑΛΗ *

Δικηγόρου

 Απόσπασμα από το υπό έκδοση βιβλίο του για το Ρόταρυ και Λάιονς

 Τεκτονισμός και Ρόταρυ

Από την ίδρυση του Ρόταρυ, πολύς λόγος γίνεται για τη σχέση του με τη μασονία. Παρακάτω παραθέτουμε σχετικά στοιχεία και αφήνουμε το συμπέρασμα στον αναγνώστη:

α) Ο ιδρυτής Πωλ Χάρρις ήταν τέκτονας και εμφορείτο από συγκρητιστικές ιδέες, οι οποίες από ιδρύσεως υπάρχουν στο ρόταρυ. Επιπλέον, ήταν μέλος μίας αποκρυφιστικής ομάδας, με το όνομα Μποέμιαν Κλαμπ. Πρόκειται για μια θρησκευτική κοινότητα που λατρεύει ένα τεράστιο άγαλμα με τη μορφή μιας κουκουβάγιας που ονομάζεται Μολώχ. β) Τέκτων ήταν και ο εκ των ιδρυτών, Γουσταύο Λερ, καθώς και πολλοί από τους πρώτους ροταριανούς.γ) Τα πρώτα χρόνια, πραγματοποιούνταν συνεστιάσεις του ρόταρυ σε μασονικές στοές.

δ) Ιδρυτικό μέλος και πρώτος πρόεδρος του ροταριανού ομίλου Αθηνών ήταν ο μασόνος Σπυρίδων Λοβέρδος.

ε) Πρώτος Κυβερνήτης του Ρόταρυ Ελλάδος το 1960 (197η Περιφέρεια) εξελέγη στήν Αμερική ο μασόνος Στ. Μακρυμίχαλος.

στ) Ο διοικητής Ρόταρυ Ελλάδος το έτος 1973, Δ. Τσιροπινάς, ήταν Μασόνος σύμφωνα με φωτογραφία μασονικού εντύπου. Πληροφορίες περί της μασονικής ιδιότητος του Τσιροπινά υπάρχουν και σε άρθρο του μακαριστού Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κυρού Θεοκλήτου στον Ορθόδοξο Τύπο.

ζ) Ο διαπρεπής τέκτων της Καβάλας Πλάτων Κ. Παπανικολάου αναφέρεται σε μασονικό έντυπο ως υπηρετήσας το Ροταριανό Όμιλο Καβάλας επί 42 έτη, ως Πρόεδρός του.

η) Ο Εμμανουήλ Δελάκης, τέκτων 33ου βαθμού και Κρατ. Ανθύπ. Μέγ.Ταξ. του διεθνούς τεκτονικού τάγματος «Δελφοί» είναι για πολλά έτη πρόεδρος του ροταριανού ομίλου Χανίων.

θ) Το έμβλημα του ρόταρυ και των λαίονς κυκλοφορεί το 1932 από τη γνωστή εκδοτική εταιρεία Merriam Co. (αργότερα Merriam-Webster) μαζί μέ εκείνα  των συναφών μασονικών (επισήμως και μη) αδελφοτήτων.

ι)  Στο επίσημο μασονικό περιοδικό «Πυθαγόρας» (τεύχος 105/2015, σελ. 251) αναφέρεται ότι ο Ελληνικός Τεκτονισμός έκανε δωρεά 1.500 δολλαρίων στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, μέσω του Ροταριανού Ομίλου Καβάλας τα έτη 1995-1996.

ια) Ο Αυστριακός Μασόνος συγγραφέας Ευγένιος Λένχοφ, στό βιβλίο του «Οι Ελευθεροτέκτονες» (Die Freimaurer) του 1929 αναφέρει ότι στις ΗΠΑ υπήρχαν ειδικές στοές για μέλη του Ρόταρυ.

ιβ) Το προφίλ της Μεγάλης Στοάς του Λιβάνου στο Facebook αποκαλύπτει την ιδρυθείσα το 1920 «Ροταριανή Στοά» του Λονδίνου (Rotarian Lodge No. 4195) και την κονκάρδα της, σύνθεση του μασονικού καί του ροταριανού εμβλήματος· Στο ίδιο προφίλ γίνεται παραδεκτή η σχέση των Ρόταρυ καί λοιπών («υπηρετικών»/ φιλανθρωπικών) οργανισμών με τη Μασονία, αν και δεν ονομάζονται αυτοί οι οργανισμοί επισήμως τεκτονικές δυνάμεις. Επίσης, κατονομάζονται και άλλες επτά «Ροταριανές Στοές» (Rotarian Lodges), υπό τη δικαιοδοσία της Ηνωμένης Μεγάλης Στοάς της Αγγλίας. Οι πέντε τελευταίες εξ αυτών ιδρύθηκαν τα 20 τελευταία χρόνια.

ιγ) Ο ρωμαιοκαθολικός κληρικός Ροζάριο Εσπόζιτο, ο οποίος ηγήθηκε του διαλόγου Βατικανού – Μασονίας μετά τη Β΄ Βατικανή Σύνοδο και στη δεκαετία του 1970 γράφει: «Ἡ ὑπάρχουσα σχέση μεταξύ τοῦ ὀργανισμοῦ καί τῆς Μασονίας … εἶναι δομική, ὄχι μόνον λόγῳ τῆς ἱδρύσεώς της στίς 23 Φεβρουαρίου τοῦ 1905 ἀπό τόν δικηγόρο Πώλ Χάρρις τοῦ Σικάγου καί τρεῖς ἀπό τούς συναδέλφους του Μασόνους, ἀλλά ἐπίσης λόγῳ τοῦ ἰδεολογικοῦ καί θεσμικοῦ ἀποτυπώματος τοῦ Κλάμπ, πού λαμβάνει τό καλύτερο μέρος ἀπό τό μυητικό μήνυμα γιά νά τό εἰσαγάγει στήν κοινωνία μέ τό νά τό ἐκκοσμικεύσει, δηλαδή ἀποκλείοντας τίς περιοριστικές καί μυητικές πτυχές, οἱ ὁποῖες – ἐξαιρουμένης πάντοτε τῆς καθαρῶς θρησκευτικῆς ὁμολογίας – ἔχουν ἕνα συγκεκριμένο ἱερό, μολονότι κοσμικό χαρακτῆρα».

Σημειωτέον ότι η ρωμαιοκαθολική κοινότητα αρχικά έλαβε αρνητική στάση απέναντι στο ρόταρυ λόγω της σχέσης του με τη μασονία. Με την πάροδο το χρόνο και με το βυθισμό του παπισμού στο πνεύμα της Νέας Εποχής άρχισε η σταδιακή αποδοχή του Ρόταρυ.

ιδ) Οι Τέκτονες παραδέχονται ότι η Μασονία προωθεί τους σκοπούς της μέσω «κοινωφελών» οργανισμών, μη επισήμως μασονικών. Στο περιοδικό «Πυθαγόρας», τεύχος 8/1930, σελ. 13, διαβάζουμε «Ο Τεκ., ως μας βεβαιοί εξ’ άλλου το παρελθόν του, όταν επρόκειτο να αναμειχθή ζωηρώς εις οιανδήποτε ανθρωπιστικήν, απελευθερωτικήν, κοινωνικήν, και αναμορφωτικήν κίνησιν, εκρύπτετο και κρύπτεται, όχι βεβαίως εκ φόβου, αλλ’ εκ καθήκοντος, όπισθεν ειδικών σωματείων, συσταθέντων και ενισχυθέντων υπ’ αυτού.»

ιε) Η διεθνώς αναγνωρισμένη, μη ομολογιακή «Εγκυκλοπαιδεία της Θρησκείας» των εκδόσεων Macmillan (έτους 2005), αναφέρει: «Ο Ελευθεροτεκτονισμός έχει επίσης παράσχει μια δομή ή μοντέλο εργασίας για μυστικούς οργανισμούς. Κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνος, πολλά νέα τάγματα αδελφοσύνης δημιουργήθηκαν, τα οποία κατά κάποιο τρόπο προέρχονταν από τη Μασονία. Οι Ιππότες του Κολόμβου είναι ένα μασονοειδές Τάγμα μόνο για Καθολικούς, και το Τάγμα Μπνάι Μπρίθ έχει ιουδαϊκή πελατεία. Υπάρχει μία ατέλειωτη λίστα από αυτά, συμπεριλαμβανομένων των Old Fellows, των Elks, των Moose, του Rotary, των Kiwanis, των Lions και των Eagles. Ακόμη και τόσο αποκρυφιστικές ομάδες όσο η Μαγεία του Γκάρτνερ, η Θεοσοφική Εταιρεία και το Ερμητικό Τάγμα της Χρυσής Αυγής δεν είναι άμοιρα μασονικής επιδράσεως».

ιστ) Το Ρόταρυ Κλαμπ του Μεκάνικσμπουργκ της Πενσυλβάνια (ΗΠΑ) επιδεικνύει τον γρανιτένιο οδοδείκτη στην είσοδο της κωμόπολης, όπου έχουν αναρτηθεί μαζί τα εμβλήματα της Μασονίας, του Ρόταρυ και των Λάιονς.

ιζ) Το Ρόταρυ καλεί για ομιλητή τον φιλόσοφο και «σύμβουλο νοοπολιτικής» Νικόλαο Λάο, ο οποίος είναι ισόβιος διεθνής πρόεδρος της Τεκτονικής Εταιρείας Ιλλουμινάτι και συγγραφέας πολλών βιβλίων μασονικού περιεχομένου.

Πέρα από τα ανωτέρω τεκμηριωμένα στοιχεία, βλέπουμε πολλές ομοιότητες στη φιλοσοφία και στις πρακτικές της μασονικής στοάς με τη λέσχη ρόταρυ:

ιη) Προσεύχονται σε ένα αόριστο θεό.

ιθ) Ακολουθούν ένα τελετουργικό.

κ) Διατηρούν ιεραρχία.

κα) Τα μέλη τους προέρχονται από την υψηλή κοινωνία.

κβ) Γίνεται τελετή εισδοχής νέων μελών –  προσηλύτων. Μάλιστα, όταν εισέρχεται ένα νέο μέλος σε μία λέσχη ρόταρυ ή λάιον, τον εισαγάγει ένας ανάδοχος! Όπως δηλαδή συμβαίνει κατά τη βάπτιση του χριστιανού.

κγ) Οι τοπικές λέσχες Ρόταρυ και Λάιονς λαμβάνουν ένα ψευδώνυμο, κατά την τακτική των μασονικών στοών. Πχ Λέσχη Ανατόλια κλπ (Ρόταρυ), Κνωσσός, κ.λπ.(Λάιονς).

κδ) Τα μέλη τους διατηρούν μυστικές σχέσεις επαγγελματικής και κοινωνικής αλληλεγγύης.

κε) Έχουν ως όραμα τη συναδέλφωση των λαών και την ενοποίηση εθνών και θρησκειών.

κστ) Έχουν την ίδια απολογητική. Διατείνονται ότι είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα, ότι δεν έρχονται σε αντίθεση με το χριστιανισμό κλπ.

κζ) Ισχυρίζονται ότι μπορούν να βελτιώσουν την κοινωνία και να βελτιωθεί ο καθένας ξεχωριστά, χωρίς το Θεό.

       Παρόλα τα παραπάνω, οι ροταριανοί αρνούνται ότι έχουν σχέση με τη μασονία. Όπως γράφει ο θεολόγος κ. Κατραμάδος: «Τά ἐπίσημα κείμενά τους ἀποφεύγουν συστηματικά τίς θρησκευτικές ἀναφορές…. Ἐμφανίζονται συνήθως ὡς μή θρησκευτικές ὀργανώσεις (ὅπως ἄλλωστε συνηθίζει καί ἡ Μασωνία). Ὅμως, διακεκριμένοι μελετητές τῶν ὀργανώσεων αὐτῶν (Ν. Ψαρουδάκης, π. Ἐλευθ. Χατζῆς κ.ἄ.) εἶναι ἀπόλυτα βέβαιοι γιά τή σχέση τους μέ τή Μασωνία (καί ἡ Μασωνία εἶναι μιά θρησκευτική ὀργάνωση), ἡ δέ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας τίς βλέπει μέ μεγάλη καχυποψία καί ἀπαγορεύει στά μέλη της νά συμμετέχουν σ’ αὐτές.»

Ο Καθηγητής της Ανωτέρας Εκκλ. Σχολής της Κρήτης, κ. Αριστοφάνης Ζαμπακίδης γράφει: «Ο μασσωνισμός, ο οποίος έχει θρησκευτικό παγανι­στικό χαρακτήρα, εφεύρε στη συνέχεια και άλλες διόδους και εισήγαγε τη μυστικιστική και μυστικοπαθή κοσμοθεωρία του σε ευρύτερα στρώματα, μέσα από οργανώσεις, (όπως Ρόταρυ, Λάιονς κ.λπ.), απ’ όπου και ελκύει οπαδούς.»

Βεβαίως, με όσα αναφέραμε και στα προηγούμενα κεφάλαια δεν χρειάζεται να αποδειχθεί κάποια άμεση σύνδεση του ρόταρυ με τη μασονία, για να διαπιστωθεί ότι το ρόταρυ είναι προβληματικό από χριστιανικής οπτικής. Διότι, στα θέματα τα οποία καθίσταται η μασονία ασυμβίβαστη με την ιδιότητα του χριστιανού, το ρόταρυ δεν παρουσιάζει καμία διαφορά. Οι τακτικές του και η κοσμοθεωρία του είναι μασονικά, ακόμα και αν – όπως ισχυρίζονται οι ροταρανοί – δεν έχουν άμεση σχέση με τη μασονία.

Έτσι ο χριστιανός που δεν συμφωνεί με τη μασονία για συγκεκριμένους λόγους, θα πρέπει, κατά την κοινή λογική, για τους ίδιους λόγους να μη συμφωνεί με το ρόταρυ.

Γράφει σχετικά ο αείμνηστος καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Κων. Μουρατίδης σε έκθεσή του προς τον κοσμήτορα της Σχολής στις 8/12/1970:

«Εν εσχάτει αναλύσει ο μασωνισμός επιδιώκει να προσελκύση και κατακτήση τους Χριστανούς διά της κατ’ ουσίαν αποξενώσεώς των εκ του Σωτήρος αυτών Ιησού Χριστού, αφού η είσοδος εις τας στοάς είναι ελευθέρα μεν εις τους Χριστιανούς, ουχί δε και εις τον Ιησούν Χριστόν! Εάν ο Ιησούς τεθή εκτός του χώρου ένθα ερευνάται η Αλήθεια και η Πνευματική τελείωσις και η ηθική ολοκλήρωσις του ανθρώπου, τότε ποιος άλλος χώρος εναπομένει διά τον Ιησούν Χριστόν;»

Κατ’ αντιστοιχία και στο ρόταρυ, ακόμα και αν δεχθούμε ότι δεν έχει άμεση σχέση με τη μασονία, ισχύει ο ίδιος αποκλεισμός του Χριστού.

Ο Ζακ Μιττεράν, Μέγας Διδάσκαλος της Μεγάλης Ανατολής της Γαλλίας έχει δηλώσει: «Γιά ἕνα Μασόνο, κάποιος πού ἀμφισβητεῖ τό δόγμα, εἶναι Μασόνος χωρίς ποδιά». Μέ αὐτά τά λόγια, σχολίασε εὐμενῶς τήν ἀνανεωτική κίνηση του παπισμού, πού προέκυψε ἀπό τήν Β΄ Βατικάνειο Σύνοδο (1962-1965).  

 

   ΛΑΪΟΝΣ

Παρόμοιας δράσης και φιλοσοφίας με το ρόταρυ είναι η διεθνής λέσχη ΛΑΪΟΝΣ, όμως με σημαντικά πιο μικρή δράση στην Ελλάδα. Ιδρυτής είναι ο Αμερικανός Μέλβιν Τζόουνς, «εξέχων επιχειρηματίας ο οποίος συνειδητοποίησε ότι τα άτομα που έχουν εξυπνάδα και φιλοδοξία, θα μπορούσαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να πετύχουν πολλά. Εμπνευσμένος από αυτήν την ιδέα, ο Τζόουνς ίδρυσε το Lions Club International στις 7 Ιουνίου 1917», όπως διαβάζουμε στο βιογραφικό του από τη μασονική Στοά «Glendora Masons», της οποίας ήταν μέλος. Μυήθηκε στη μασονία το 1906 στη Στοά του Γκάρντεν Σίτυ στο Ιλινόις των ΗΠΑ, ενώ το όνομα του βρίσκεται στη λίστα με τους διάσημους τέκτονες.

Οι μασονικές καταβολές του Τζόουνς μεταφέρθηκαν στους Λάιονς. «Η φιλοσοφία του Λαϊovισµoύ έχει βαθιές ανθρωποκεντρικές ρίζες, πιστεύει στον άνθρωπο και πρεσβεύει στην ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο.»

Σκοπός της οργάνωσης είναι «η προσφορά υπηρεσιών στους ανθρώπους χωρίς διακρίσεις στις πολιτικές, θρησκευτικές, φυλετικές πεποιθήσεις τους ή στα προσωπικά ενδιαφέροντα των μελών τους… Σήμερα η οργάνωση έχει αναπτυχθεί και έχει φτάσει το 1.500.000 μέλη σε 192 χώρες και γεωγραφικές περιοχές

Στη Γαλλική Μασονική Εγκυκλοπαίδεια  (DICTIONNAIRE UNIVERSEL DE NAVARRE)  Τόμος 2ος σελίδα 1143, αναφέρεται ότι το ρόταρυ είναι μία οργάνωση όπως ακριβώς και οι Λάιονς.

Επομένως, πολλά όσα γράφτηκαν στο κεφάλαιο για το Ρόταρυ ισχύουν και για τους ΛΑΙΟΝΣ, ώστε για αποφυγή επαναλήψεων, δεν θα αναφερθούμε ξανά στα θέματα της νηστείας, της επιδεικτικής φιλανθρωπίας, του αορίστου θεού, της αδογμάτιστης ηθικής, του ελιτισμού, της προώθησης νεοεποχήτικων πρακτικών (γιόγκα, λοατκι κίνημα κ.λπ.).

Είναι πλήρως διαφωτιστική η παρακάτω ομιλία στις 2/3/2004, του τέκτονος Τζέιμς Φ. Κέρκ – Γουάιτ, στους Λάιονς της περιοχής Μουσκόκα του Καναδά, με τίτλο: Κοινή δράση του ελευθεροτεκτονισμού με την κοινότητά σας. Η ομιλία αυτή δίνει πολύ χρήσιμες πληροφορίες τόσο για τους Λάιονς όσο και για τον τεκτονισμό:

 «Πρόεδρε των Λάιονς και συνάδελφοι Λιοντάρια: Απόψε μου ζητήθηκε να σας μιλήσω για το θέμα του Ελευθεροτεκτονισμού γενικά, και για τη Μασονική Στοά στο Burk’s Falls ειδικότερα.Θα ήθελα να ξεκινήσω με την παρατήρηση ότι πολλά τρέχοντα και προηγούμενα μέλη αυτού του Lions Club ήταν επίσης Ελευθεροτέκτονες, και όπως θα ανακαλύψετε σύντομα, είναι ότι εξ αρχής αυτοί οι σκεπτόμενοι άνθρωποι της κοινότητας φορούν δύο τέτοια καπέλα (σ.μ. έχουν αυτές τις δύο ιδιότητες μασόνου και λάιον) για να απολαύσουν μια πλήρη ζωή.Ας προχωρήσουμε συγκρίνοντας τη δομή των δύο μεγάλων οργανισμών μας, ξεκινώντας με τα προσόντα μέλους:Η ιδιότητα μέλους του Lions Club είναι ανοιχτή σε άνδρες και γυναίκες και έχει θυγατρικές ομάδες, όπως οι Λίος (Leos),  Λιονταρίνες (Lioness) και μικρές λιονταρίνες (Lionettes). Η ύπαρξη γυναικείων ομάδων οφείλεται σε μια εποχή που τα Lions Clubs ήταν μόνο ανδρική οργάνωση. Η ιδιότητα μέλους είναι πλέον ανεξαρτήτως φύλου, κάτι που καθιερώθηκε σύμφωνα με τον κανονισμό και από την ιδιότητά του πριν από αρκετά χρόνια.Η μασονική ιδιότητα είναι κυρίως ανδρική. Αν και οι γυναίκες έχουν ενταχθεί στην πορεία του χρόνου, αποτελούν εξαίρεση και όχι τον κανόνα. Η ιδιότητα μέλους μόνο για άνδρες αναγνωρίζεται από τον κανονισμό και προτιμάται από την πλειοψηφία των μελών.Υπάρχουν θυγατρικές ομάδες, όπως οι Shriners, το Scottish Rite, York Rite, Demolay, Jobs Daughter και το Order of the Eastern Star για να αναφέρουμε μερικές. Jobs Daughter και το Eastern Star απολαμβάνουν τη συμμετοχή και την ηγεσία των γυναικών.Οι λέσχες Lions είναι λέσχες «υπηρεσιών» από τον Κανονισμό και τη δήλωση αποστολής. Το σύνθημά τους είναι: «Υπηρετούμε». Οι Μασονικές Στοές είναι «αδελφικές» οργανώσεις από τον Κανονισμό και τη δήλωση αποστολής. Το σύνθημά τους είναι «Κάνε τους καλούς ανθρώπους καλύτερους». Σχετικά με την εγγραφή νέων μελών: Τα λιοντάρια ενθαρρύνονται να φέρνουν κάθε άτομο που πιστεύουν ότι θα είναι καλός και συνεργάσιμος «εργάτης» και θα ενεργεί με ενθουσιασμό και συνέπεια.Ο τρόπος εύρεσης νέων μελών στη μασονία είναι διαφορετικός. Η (τεκτονική) παράδοση θέλει ένα υποψήφιο μέλος πρώτα να επιδείξει ενδιαφέρον για τη μασονία. Στην πραγματικότητα έχουμε ένα σύνθημα που αναφέρει, “Για να γίνεις ένα (μέλος), ρώτα ένα (μέλος)”.Η διακυβέρνηση των δύο μεγάλων οργανισμών μας:Το Lions Club είναι ένας Διεθνής Οργανισμός, που ιδρύθηκε από τον Melvin Jones το 1917. Έχει ένα κεντρικό διεθνές διοικητικό σώμα. Η αποστολή του είναι: η παροχή “υπηρεσιών” σε ανθρώπους και κοινότητες χρησιμοποιώντας μια βασική δομή.Η πρώτη Μεγάλη Στοά ξεκίνησε το 1717 στην Αγγλία. (Φαίνεται ότι το ‘17 είναι μια πολύ καλή χρονιά για να ξεκινήσετε σημαντικά πράγματα). Η διακυβέρνηση του Ελευθεροτεκτονισμού, αν και έχει διεθνή εμβέλεια, δεν έχει μοναδικό διεθνές διοικητικό σώμα. Η διακυβέρνηση εκτελείται από μεμονωμένες Μεγάλες Στοές. Για παράδειγμα, η Μεγάλη Στοά του Καναδά στην επαρχία του Οντάριο, είναι το μοναδικό διοικητικό όργανο όλων των διαμερισμάτων και συνοικιών στην επαρχία του Οντάριο και το Corona Lodge (Στοά Κορόνα) στο Burks Falls είναι μέρος της μασονικής περιοχής Muskoka-Parry Sound. Για να εξηγήσουμε περαιτέρω: δεν υπάρχει Μεγάλη Στοά για όλο τον Καναδά και δεν υπάρχει Μεγάλη Στοά για όλες τις ΗΠΑ. Αλλά μάλλον μεγάλες στοές μεμονωμένων επαρχιών, κρατών και φυσικά πολλών χωρών.Ο Αναπληρωτής Μέγας Διδάσκαλος της Περιφέρειας είναι ο εκπρόσωπος του Μεγάλου Διδασκάλου στην Περιφέρεια του – ομοιάζει με τον Κυβερνήτη της Περιφέρειας Lions Club. Ο Διδάσκαλος της Στοάς ομοιάζει με τον Πρόεδρο ενός Lions Club – ωστόσο οι αρμοδιότητές τους είναι αρκετά διαφορετικές.Υπηρεσία και φιλανθρωπία:Κάθε κοινότητα που έχει ένα Lions Club μπορεί και θα είναι περήφανη να επιδείξει τα έργα και τα επιτεύγματά του Lions Club της. Η συνδετική ουσία που ενώνει τα Λιοντάρια σε όλο τον κόσμο είναι υπερηφάνεια για την υπηρεσία.Ο Τεκτονισμός αναφέρεται στην Υπηρεσία ως Φιλανθρωπία ή Αγαθοεργεία και εδώ, αν και έχουμε μυστικές παραδόσεις, τα επιτεύγματα είναι πολλά. Η ουσία που ενώνει τους Μασόνους όλου του κόσμου είναι η αδελφότητα που βασίζεται στην αδελφική αγάπη, βοήθεια και αλήθεια.Η φιλανθρωπία είναι μια θεμελιώδης, βασική και πρωταρχική αρετή του Τεκτονισμού. Οι Μασόνοι μαθαίνουν ότι η φιλανθρωπία είναι το κορυφαίο σκαλοπάτι της ζωής, και μας διδάσκουν τη σημασία της καλοσύνης και της παροχής, – προσωπικά και ήσυχα. Η εξαίρεση για την ήσυχη φιλανθρωπία είναι το Shrine Club του οποίου τα φιλανθρωπικά έργα είναι ευρέως γνωστά – παρεμπιπτόντως, οι Shriners θα ήταν ένα ενδιαφέρον θέμα για μια μελλοντική συνάντηση.Λάιονς, είναι πλέον καιρός να συζητήσουμε για τα μυστικά της μασονίας. Σε αντίθεση με την κοινή γνώμη, υπάρχουν πολύ λίγα μασονικά μυστικά. Οι βαθείς, σκοτεινοί, τρομεροί μύθοι του Μασονισμού ότι είναι μυστική κοινωνία, είναι ακριβώς αυτό, μύθοι.Πρώτα απ ‘όλα, δεν είμαστε μυστική κοινωνία. Ο Τεκτονισμός είναι μια αδελφότητα με μερικά μυστικά και σας διαβεβαιώνω ότι κανένα από τα μυστικά μας δεν είναι επιβλαβές ή κακό. Ρίξτε μια ματιά γύρω σας, τα άτομα που γνωρίζετε προσωπικά ως Μασόνους, δεν θα ήταν ποτέ μέλη ενός κακού ή επιβλαβούς οργανισμού. Στην πραγματικότητα, συμβαίνει το αντίθετο. Η πίστη στη χώρα μας, στους νόμους μας, στην οικογένειά μας, στην κοινότητά μας και του ενός στον άλλον, είναι αρετή για την οποία αγωνιζόμαστε.Η Μασονία έχει χαρακτηριστεί αίρεση (cult). Πολλά μεγάλα πράγματα μπορούν να ονομαστούν αίρεση. Ο ορισμός μιας αίρεσης από το λεξικό είναι «ένα σύστημα λατρείας», δεν αναφέρεται στο σύστημα ως κακό ή καλό, επομένως όλες οι θρησκευτικές οργανώσεις μπορούν να χαρακτηριστούν ως αίρεση.Ένας άλλος ορισμός της λατρείας είναι «αφοσίωση σε μια ιδέα». Επομένως, είναι αδύνατο για τους περισσότερους οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένου του Lions Club και των Μασόνων, να αρνηθούν ότι είμαστε ένας τύπος λατρείας, – λόγω του ίδιου του ορισμού της λέξης.Γιατί πρέπει να υπάρχει μυστικότητα στο σημερινό κόσμο; Ειλικρινά, έχει να κάνει με την παράδοση. Το πρώτο μυστικό που έρχεται στο μυαλό μου οφείλεται στο γεγονός ότι ο Τεκτονισμός είναι αρκετά αρχαίος. Η ιστορία μας είναι κάπως καλυμμένη και μπερδεμένη ακόμη και σε εμάς τους ίδιους. Ερευνούμε συνεχώς τις ρίζες μας επειδή δεν γνωρίζουμε την αληθινή μας αφετηρία. Δεν αρνούμαι ότι έχουμε μυστικά που είναι μόνο για εμάς. Τα μυστικά που δεν μοιραζόμαστε δημοσίως είναι συμβολικής φύσης και σχετίζονται με παραδόσεις, τεχνικές διδασκαλίας και αποτελούν μέρος της φιλοσοφίας των βασικών μας μελών και των ανωτέρων μας. Βλέπετε, η παράδοση είναι εξαιρετικά σημαντική για τον Τεκτονισμό.Το κοινό δεν θα κερδίσει τίποτα γνωρίζοντας αυτά τα μυστικά. Ενώ οι Μασόνοι, με τη βοήθεια άλλων Μασόνων, γίνονται καλύτεροι άνθρωποι λόγω του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιούνται σύμβολα και αλληγορίες, καλλιεργώντας τα προσωπικά ήθη και τις αρετές ενός ατόμου.Στην πραγματικότητα, πολλά τέτοια μασονικά σύμβολα έχουν γίνει σήμερα μέρος της καθημερινής επικοινωνίας – για παράδειγμα: “Είστε στο επίπεδο (level);” ή “Γειά, θέλω μια ίση μεταχείριση – δίκαιη ευκαιρία”, και είμαι βέβαιος ότι όλοι έχετε ακούσει, “Πίστη, Ελπίδα και Φιλανθρωπία” για να αναφέρω μερικά.Δεν είναι τυχαίο ότι αυτά τα δημοσίως γνωστά μασονικά σύμβολα, ή τα λεγόμενα μυστικά, αναφέρονται σε ηθική συμπεριφορά και καλοσύνη προς όλους. Υπάρχουν σύμβολα που χρησιμοποιούμε οι Μασόνοι για να αναγνωρίζουμε ο ένας τον άλλον – ανεξάρτητα από το μέρος του κόσμου που επισκεπτόμαστε. Όπως και οι Λάιονς, φοράμε πολύ περήφανα τις καρφίτσες του πέτου μας (pins) και τα δαχτυλίδια, προβάλλοντας το μασονικό τρίγωνο και τους διαβήτες.Λόγω της μασονικής παράδοσης και της διαχρονικής κληρονομιάς, τα άλλα μέσα μασονικής αναγνώρισης παραμένουν μυστικά. Τα μυστικά που κάποτε ήταν απαραίτητα για την προστασία της κοινότητας και την ασφάλεια των έργων τους. Εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα και είναι γνωστά από τους μασόνους σε όλο τον κόσμο. Αυτά είναι μυστικά που βασίζονται στην παράδοση – και δεν πρέπει ποτέ να χρησιμοποιούνται για ανέντιμους σκοπούς.Πολλά από τα μυστικά μας σύμβολα είναι στην πραγματικότητα γραμμένα και είναι ανοιχτά στο κοινό. Αρκεί να διαβάσετε τη Βίβλο (των Μασόνων). Αλλά για να είμαι ειλικρινής, μόνο ένας Μασόνος θα τα αναγνώριζε επειδή είναι μέλος της Αδελφότητας. Χρησιμοποιούμε τη Βίβλο. Αυτό σημαίνει ότι ο Ελευθεροτεκτονισμός είναι θρησκεία; Όχι, γιατί δεν είμαστε θρησκεία. Υπάρχει, ωστόσο, μια προϋπόθεση για να γίνετε Μασόνος. Πρέπει να πιστεύεις σε ένα Ανώτατο Όν. Πρέπει να πιστεύεις σε ένα Θεό και ότι ο Θεός θα ανταμείψει την αρετή και θα τιμωρήσει την κακία.Ο Τεκτονισμός ενθαρρύνει όλους τους Μασόνους να ακολουθούν τη θρησκεία της επιλογής τους, αλλά δεν εκφράζει καμία προτίμηση έναντι οποιασδήποτε συγκεκριμένης θρησκείας. Και όπως στη λέσχη Lions, στον Τεκτονισμό δεν επιτρέπεται η συζήτηση για την πολιτική ή τη θρησκεία σε μια συνάντηση στη Στοά. Ποια είναι η ιστορία του Τεκτονισμού και πώς ξεκίνησε;Δεν είμαστε σίγουροι, οπότε θα ξεκινήσω με τους μυστικούς Ελευθεροτέκτονες κατά τη Μεσαιωνική εποχή, οι οποίοι ήταν μια ισχυρή δύναμη της κοινωνίας, και ήταν το πιο σημαντικό σώμα ανδρών στην ιστορία του πολιτισμού. Οι ρίζες τους βασίζονται στην αρχιτεκτονική και την κατασκευή «μνημειωδών» κτηρίων σε όλο τον κόσμο. Ακόμα και τώρα ο Μεσαίωνας συμβολίζεται συχνά με μια εικόνα ενός πέτρινου καθεδρικού ναού. Ο αντίκτυπος που είχαν στην κοινωνία είναι αισθητός ακόμη και σήμερα.Όταν ξεκίνησαν νέα πρότζεκτς από το μυστικό ελευθεροτεκτονισμό, το πρώτο κτίριο που χτίστηκε ήταν μία στοά και οι Ελευθεροτέκτονες κλήθηκαν από παντού για να εργαστούν. Αυτό αμέσως δημιούργησε μια αυτο-υποστηριζόμενη κοινότητα. Έτσι, η Στοά έγινε το σχολείο, η εκκλησία, το γραφείο και το εργαστήριο για την κοινότητά τους.Όλοι οι Μασόνοι παγκοσμίως γνωρίζουν τα ίδια σύμβολα και συνθηματικά που σχετίζονται με τον ιδιαίτερο βαθμό τους. Τους επιτρέπεται η είσοδος στη Στοά μόνο όταν παρουσιάσουν στο Μέγα Διδάσκαλο απόδειξη ότι είναι Ελευθεροτέκτονες- προστατεύοντας την ακεραιότητα και την ασφάλεια του έργου και της κοινότητάς τους. Ονομάστηκαν Ελευθεροτέκτονες επειδή αυτοί οι Τέκτονες εξασφάλισαν το δικαίωμα να ταξιδεύουν ελεύθερα σε όλο τον κόσμο για να εκτελέσουν το καθήκον τους. Ένα δικαίωμα που παραχωρήθηκε από τους Βασιλιάδες και τους Κυβερνήτες όλων των εθνών. Ένα δικαίωμα βασισμένο στα διαπιστευτήρια του Ελευθεροτεκτονισμού – μια ζωή μάθησης. Αυτοί οι Τέκτονες μεταβίβασαν πρόθυμα τις γνώσεις τους σε εκείνους που προστατεύονταν από μυστικές υποχρεώσεις, μυστικές επικοινωνίες και μυστικά σύμβολα. Αν γνωρίζεις τα συνθηματικά, ξέρεις τα μυστικά. Ξεκίνησε μια διαδικασία μεταμόρφωσης από το συνεταιριστικό τεκτονισμό των οικοδόμων στον Ελευθεροτεκτονισμό που δέχεται ως μέλη και μη οικοδόμους. Τελικά οι αρχές και οι αξίες του Μασονισμού εξελίχθηκαν από το να είναι εργαλεία για τους επαγγελματίες οικοδόμους για να κερδίζουν τα προς το ζην, σε εργαλεία για τους σημερινούς Μασόνους για να βελτιωθούν – δημιουργώντας ένα «πανεπιστήμιο για τον κοινό άνθρωπο».Τέλος, αδελφοί: Ελπίζω αυτή η παρουσίαση να σας βοήθησε τις αναζητήσεις σας. Μια ενδιαφέρουσα σημείωση σχετικά με το αποψινό μήνυμα: Ο νεότερος προστατευόμενος της Στοάς Corona είναι ο νυν Πρόεδρος του Lions Club του Burk’s Falls. Είναι τώρα ένα από τα πολλά μέλη της Στοάς Corona που φορούσαν με υπερηφάνεια δύο καπέλα για την κοινότητά τους.»Αυτή η ομιλία καταδεικνύει περίτρανα τη σύνδεση του λαϊονισμού με τη Μασονία. Όπως και στο ρόταρυ, έτσι και στους Λάιονς, η συμμετοχή στην οργάνωση έρχεται σε αντίθεση με τις αρχές του χριστιανισμού και εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για την πνευματική ζωή. 

 

    Η Εκκλησία για Ρόταρυ και Λάιονς

Η Εκκλησία της Ελλάδος διά των αρμοδίων οργάνων της διατηρεί διαχρονικά επιφυλακτική στάση απέναντι στις λέσχες ρόταρυ και λάιονς, συστήνοντας στους πιστούς Της να μη συμμετέχουν σε αυτές. Ακολουθεί με χρονολογική σειρά η λίστα με τις σχετικές αποφάνσεις της Εκκλησίας είτε συνοδικές είτε διά συνοδικών επιτροπών:

1) Η με αρ. 580/590/6-3-1951 απάντηση στον Μητροπολίτη Φθιώτιδος Αμβρόσιο αναφέρει: «Εις απάντησιν του υπ’ αριθ, …. Υμετέρου εγγράφου, δι’ ου ερωτάτε αν δύνασθε, ανταποκρινόμενοι εις σχετικήν πρόσκλησιν, να μετάσχητε πανηγυρικού γεύματος παρατιθεμένου υπό του αυτόθι Ροταριανού Ομίλου, Συνοδική διαγνώμη γνωρίζομεν Υμίν ότι καλόν θα ήτο όπως η Υμετέρα Σεβασμιότης μη μετάσχη του εν λόγω γεύματος.»

2) Το έτος 1958 ανατέθηκε στους Μητροπολίτες Φιλίππων Χρυσόστομο και Σισανίου κ. Ιάκωβο να παρουσιάσουν εισήγηση για το ρόταρυ. Σταχυολογούμε απ’ αυτή την εισήγηση:

Τα Ρόταρυ είνε εξωεκκλησιαστική οργάνωσις, ης η διδασκαλία βασίζεται επί θεωρίων καθαρώς ορθολογιστικών, αφού ουδαμού του καταστατικού αυτών γίνεται λόγος περί Θεού.

Τα Ρόταρυ εν τη δημοσία αυτών δράσει είναι ανακόλουθα, προδίδοντα ύπαρξιν μυστικών θεωριών και σκοπών, παρεμφερών προς τας γνωστάς μυστικάς οργανώσεις… προκειμένου περί εγγραφής Κληρικών εις τα τάξεις των Ρόταρυ ή συμμετοχής αυτών εις συνεστιάσεις μετ’ αυτών, δεν διστάζομεν να τονίσωμεν, ότι αι τοιαύται πράξεις αντίκεινται προς αυτήν την διδασκαλίαν της Εκκλησίας, ης διδασκαλίας κήρυκες και πρόμαχοι οφείλουν να είναι οι Κληρικοί ούτοι. Αφ’ ενός ο Κύριος αποφαίνεται κατηγορηματικώς· «ὁ μή ὤν μετ’ ἐμοῦ κατ’ ἐμοῦ ἐστι, καί ὁ μή συνάγων μετ’ ἐμοῦ σκορπίζει » ( Ματθ. 12,30· Λουκ. 11,23). Αφ’ ετέρου δε ο απ. Παύλος εν τη προς Γαλάτας επιστολή αυτού (1, 8) γράφει· «ἐὰν ἡμεῖς ἢ ἄγγελος ἐξ οὐρανοῦ εὐαγγελίζηται ὑμῖν παρ’ ὃ εὐηγγελισάμεθα ὑμῖν, ἀνάθεμα ἔστω· εἴ τις ὑμᾶς εὐαγγελίζεται παρ’ ὃ παρελάβετε, ἀνάθεμα ἔστω». Και αλλαχού ο αυτός (Α’ Τιμ. 6, 20-21)· «Ὦ Τιμόθεε, τὴν παρακαταθήκην φύλαξον, ἐκτρεπόμενος τὰς βεβήλους κενοφωνίας καὶ ἀντιθέσεις τῆς ψευδωνύμου γνώσεως»· και πάλιν· «διδαχαῖς ποικίλαις καὶ ξέναις μὴ παραφέρεσθε»· (Εβρ. 19, 9)· και προς Τιμόθεον πάλιν· «Ταῦτα δίδασκε καὶ παρακάλει. εἴ τις ἑτεροδιδασκαλεῖ καὶ μὴ προσέρχεται ὑγιαίνουσι λόγοις τοῖς τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τῇ κατ᾿ εὐσέβειαν διδασκαλίᾳ, τετύφωται, μηδὲν ἐπιστάμενος, ἀλλὰ νοσῶν περὶ ζητήσεις καὶ λογομαχίας, ἐξ ὧν γίνεται φθόνος, ἔρις, βλασφημίαι, ὑπόνοιαι πονηραί, παραδιατριβαὶ διεφθαρμένων ἀνθρώπων τὸν νοῦν καὶ ἀπεστερημένων τῆς ἀληθείας, νομιζόντων πορισμὸν εἶναι τὴν εὐσέβειαν» (Α’ Τιμ. 6, 3-5).

Αλλά και οι ιεροί της Εκκλησίας Κανόνες, στηριζόμενοι επί της απαγορεύσεως του αποστόλου Παύλου προς συνεστίασιν μετ’ εθνικών και αιρετικών, «οὐ δύνασθε τραπέζης Κυρίου μετέχειν καὶ τραπέζης δαιμονίων» (Α’ Κορ. 16, 21), αυστηρώς απαγορεύουν τας τοιαύτας συνεστιάσεις και καταδικάζουν πάντας τους αναζητούντας την αλήθειαν εκτός της Εκκλησίας Θεού Ζώντος, ήτις εστί «στῦλος καὶ ἑδραίωμα τῆς ἀληθείας» (Α΄ Τιμ. 3, 15).

Επομένως η αγία ημών Εκκλησία, προνοούσα περί της αμέμπτου κατά Χριστόν πολιτείας και της εν παντί ευταξίας του ιερού αυτής Κλήρου, οφείλει να απαγορεύση αυστηρώς εις τον ιερόν αυτής Κλήρον πάσαν σχέσιν αυτού προς τη νεοφανή παρ’ ημίν οργάνωσιν των Ρόταρυ, των οποίων, ως είπομεν ανωτέρω, ο μυστικός χαρακτήρ είναι πρόδηλος.

Αν δε οι κληρικοί ημών, πράγμα απίθανον, διαθέτουν χρόνο εκ της επιτελέσεως του αργαλέου και πολύν χρόνον απαιτούντος ιερατικού αυτών έργου, τότε έχουσιν ευρύτατον απασχολήσεως στάδιον, το στάδιον, εις ο οδηγεί αυτούς ο απόστολος Παύλος, διαμαρτυρόμενος και λέγων∙ «Διαμαρτύρομαι οὖν ἐγὼ ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ καὶ τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, τοῦ μέλλοντος κρίνειν ζῶντας καὶ νεκροὺς κατὰ τὴν ἐπιφάνειαν αὐτοῦ καὶ τὴν βασιλείαν αὐτοῦ, κήρυξον τὸν λόγον, ἐπίστηθι εὐκαίρως ἀκαίρως, ἔλεγξον, ἐπιτίμησο0ν, παρακάλεσον, ἐν πάσῃ μακροθυμίᾳ καὶ διδαχῇ.» (Β Τιμ. 4, 1-3).

Εκ των ανωτέρω διδασκόμεθα, ότι εν εκ των ιερών και απαραιτήτων καθηκόντων του ιερού Κλήρου της ημετέρας Εκκλησίας, εν εποχή μάλιστα, εν ή εξ ημών αυτών ανίστανται διαρκώς άνδρες πολυάριθμοι, λαλοῦντες διεστραμμένα και πάση μηχανή πειρώμενοι τοῦ ἀποσπᾶν τοὺς μαθητὰς ὀπίσω αὐτῶν (Πραξ. 20, 30), είναι ο δριμύς και απότομος έλεγχος των θεωριών και διδασκαλιών ού μόνον των αλλοδόξων αλλά και των υπό κρίσιν ομίλων και των λοιπών, υπούλως και μυστικώς δρώντων, ούτως ώστε να κατανοήσωσιν οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, ότι οφείλουσι να απέχωσιν αυτών και να μη επιτρέπωσιν εις αυτούς να σαγηνεύωνται εις τα δολερά αυτών δίκτυα, και να μη επιζητώσι να αντλήσωσιν εκ των δηλητηριωδών φρεάτων αυτών ύδωρ ολέθριον, αλλ’ εκ των φρεάτων των πνευματικών, και να πίνωσι το θεόθεν παρεχόμενον ζωοπάροχον ύδωρ, το «ἁλλόμενον εἰς ζωὴν αἰώνιον» (Ιωαν. 4, 14).

3) Σε Μήνυμα της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος «προς τον ευσεβήν Ελληνικόν λαόν» της 29.11.1958 αναφέρεται: «…Η Οργάνωσις αυτή (Ρόταρυ) έχει χαρακτήρα διεθνή, στηριζόμενη επί αφηρημένων ηθικών φιλοσοφικών αρχών. Δεν δέχεται την ηθικήν ζωήν και την φιλανθρωπίαν ως καρπούς της Ορθοδόξου Χριστιανικής Πίστεως, τουτέστι της Ελληνοχριστιανικής παραδόσεως… Πάσα ηθική και κοινωνική κίνησις και ζωή εκτός του Χριστού καθιστά την Εκκλησίαν εφεκτικήν (=επιφυλακτικήν) και την εφεκτικότητα αυτήν έκρινεν η Ιεραρχία να τηρήση και απέναντι της Ροταριανής Οργανώσεως και να συστήση εις τους Κληρικούς να απέχουν των συνεστιάσεων αυτής…»

4) Σε απάντηση σε ερώτημα του Μητροπολίτου Αιτωλίας το 1974 σχετικά με το ρόταρυ, διαβάζουμε: «Κατόπιν εισηγήσεως της αρμοδίας Μονίμου Συνοδικής Επιτροπής Νομοκανονικών Ζητημάτων, ότι κατά την έννοιαν της υπ’ αριθ. 622/742/691/6.3.1951 Συνοδικής Εγκυκλίου εν συνδυασμώ και προς την φύσιν των υπό του Αναδόχου αναλαμβανομένων καθηκόντων του κατηχήσαι δεόντως και κατά τε τα ορθόδοξα δόγματα και τας εκκλησιαστικάς παραδόσεις τον αναδεκτόν, η ιδιότης τινός ως Ροταριανού, κατόπιν των περί της οργανώσεως Ρόταρυ υπαρχόντων στοιχείων, δεν αποτελεί εχέγγυον εκπληρώσεως εις το ακέραιον των ως είρηται υποχρεώσεων του Αναδόχου. Όθεν επί τη βάσει των προεκτεθέντων, δύναται να ευσταθήση ως εύλογος επιφύλαξίς τις ή και άρνησις οιουδήποτε εκκλησιαστικού Λειτουργού όπως δεχθή ως Ανάδοχον μέλος τι της οργανώσεως Ρόταρυ».

5) Στο υπ’ αρ. 341/Ν.Κ. 5856/16-3-1993 έγγραφο της επιτροπής νομοκανονικών αναγράφονται τα εξής: «Εις απάντησιν διαβιβασθέντος ερωτήματος και προτάσεως του Σεβ.  Μητροπολίτου …………………, περί διακριτικής συμμετοχής Ιεραρχών και εκκλησιαστικών στελεχών εν γένει, εις τελετάς και εκδηλώσεις των ανηκόντων εις το ROTARY και τους L.I.O.N.S, η επιτροπή ημών θεωρεί, ότι, εφ’ όσον δεν έχομεν άχρι τούδε ουδέν στοιχείον αποδεικνύον ότι οι Ροταριανοί και οι συναφείς αυτοίς L.I.O.N.S. απεσαφήνισαν θετικώς την έναντι της Ορθοδόξου ημών Εκκλησίας θέσιν των, δεν αίρονται αι έναντι αυτών επιφυλάξεις. Και οι λειτουργοί της Ορθοδόξου Εκκλησίας καλώς απέχουσι της μετ’ αυτών αναστροφής και συμπαραστάσεως

6) Στο υπ’ αρ. 1230/ΝΚ 6563/28-5-1997 έγγραφο της επιτροπής νομοκανονικών διαβάζουμε: «Εις απάντησιν του υπ’ αριμ. ……….. διαβιβασθέντος ημίν εγγράφου του Σεβ. Μητροπολίτου Χίου κ. Διονυσίου, περί συγκληθησομένου Πανελληνίου Συνεδρίου εν Χίω κατά μήνα Μάιον του προσεχούς έτους 1998, των Ροταριανών Ελλάδος, κατου πρακτέου μερίμνη της Εκκλησίας, η ημετέρα Επιτροπή, εν συνεχεία των όσων συνεζήτησε εν γένει περί των ROTARY, των LIONS και των Τεκτόνων, θεωρεί ότι το ερώτημα του Σεβ. Μητροπολίτου, περί της τηρητέας στάσεως της Τοπικής και της Καθόλου Εκκλησίας εις περιπτώσεις Συνεδρίων των ειρημένων Μασσωνικών παραφυάδων, δεν δύναται να έχη άλλην απάντησιν ει μη την υπόδειξιν της από εκκλησιαστικής πλευράς προσπαθείας και κινητοποιήσεως διά την ματαίωσιν τοιούτων Συνεδρίων εν τη επαρχία αυτού

7) Στο υπ’ αρ. 1371/ΝΚ 6569/28-5-1997 έγγραφο της επιτροπής νομοκανονικών αναφέρεται: «Εις απάντησιν του υπ’ αριθμ.  ………/1997 διαβιβασθέντος ημίν εγγράφου του Σεβ. Μητροπολίτου ………………, διαπυνθανομένου περί της θέσεως της Εκκλησίας ημών έναντι των «ΛΑΪΟΝΣ» η ημετέρα Επιτροπή, λαβούσα υπ’ όψιν τας υποβαλλομένας απόψεις του Σεβ. Μητροπολίτου Κορίνθου κ. Παντελεήμονος, ου μην αλλά και τας συναφείς επιφυλάξεις της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου έναντι των Ροταριανών, των Λάιονς και των Τεκτόνων, θεωρεί ότι δέον πάντες ούτοι συλλήβδην να αποκλείωνται από εκκλησιαστικών εν γένει λειτουργημάτων (ως του Ιεροψάλτου, του Εκκλησιαστικού Επιτρόπου κ.λπ.). Πάντως δε η Αγία και Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας ημών ενδείκνυται να λάβη έναντι αυτών ρητήν απαγορευτικήν στάσιν, εγκυκλίως ανακοινωθησωμένην, ως θέσιν της Εκκλησίας, μετά μελέτην και τεκμηριωμένην εισήγησιν της Σ.Ε. επί των Αιρέσεων.»

8) Η υπ’ αρ. 3308/2327/26-10-2016 απάντηση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών σε ερώτημα του Μητροπολίτη Χίου, κατόπιν συνοδικής αποφάσεως ληφθείσας κατά τη συνεδρίαση της 11/10/2016 αναφέρεται: «Περί της οργανώσεως των «Rotary» ισχύουν όσα διαλαμβάνονται εις σχετικόν έγγραφον της Ιεράς Συνόδου, από 6ης Μαρτίου 1951 και από εισηγήσεις και προτάσεις της Συνοδικής Επιτροπής Δογματικών και Νομοκανονικών Ζητημάτων, από 16ης Μαρτίου 1993, και 28ης Μαΐου 1997 (δίς), δι’ ων συνιστά όπως οι ανήκοντες εις τοιαύτας οργανώσεις «δέον πάντες ούτοι συλλήβδην να αποκλείωνται από εκκλησισιαστικών εν γένει λειτουργημάτων (ως του Ιεροψάλτου, του Εκκλησιαστικού Επιτρόπου κ.λπ.) Δέον να σημειωθή ότι η επιφυλακτική αύτη στάσις της Εκκλησίας έναντι της εν λόγω οργανώσεως ενισχύεται, καθ’ όσον εις τεκτονικάς πηγάς έχει δημοσιευθή, χωρίς να έχει διαψευσθή, ότι ο ιδρυτής των Rotary, Paul Harris, υπήρξε Τέκτων.»

Σχετικά με τους Λάιονς υπάρχουν και τα εξής έγγραφα:

9) Το υπ’ αρ. 341/Ν.Κ. 5856/16-3-1993 έγγραφο της επιτροπής νομοκανονικών: «Εις απάντησιν διαβιβασθέντος ερωτήματος και προτάσεως του Σεβ. Μητροπολίτου ………. περί διακριτικής συμμετοχής Ιεραρχών και εκκλησιαστικών στελεχών εν γένει, εις τελετάς και εκδηλώσεις των ανηκότων εις το ROTARY και τους L.I.O.N.S., η επιτροπή ημών θεωρεί, ότι, εφ’ όσον δεν έχομεν άχρι τούδε ουδέν στοιχείον αποδεικνύον ότι οι Ροταριανοί και οι συναφείς αυτοίς L.I.O.N.S. απεσαφήνισαν θετικώς την έναντι της Ορθοδόξου ημών Εκκλησίας θέσιν των, δεν αίρονται αι έναντι αυτών επιφυλάξεις. Και οι λειτουργοί της Ορθοδόξου Εκκλησίας καλώς απέχουσι της μετ’ αυτών αναστροφής και συμπαραστάσεως

10) Το Υπ’ αρ. 1371/ΝΚ 6569/28-5-1997 έγγραφο της επιτροπής νομοκανονικών: «Εις απάντησιν του …. εγγράφου του Σεβ. Μητροπολίτου …………, διαπυνθανομένου περί της θέσεως της Εκκλησίας ημών έναντι των «ΛΑΪΟΝΣ» η ημετέρα Επιτροπή, λαβούσα υπ’ όψιν τας υποβαλλομένας απόψεις του Σεβ. Μητροπολίτου Κορίνθου κ. Παντελεήμονος, ου μην αλλά και τας συναφείς επιφυλάξεις της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου έναντι των Ροταριανών, των Λάιονς και των Τεκτόνων, θεωρεί ότι δέον πάντες ούτοι συλλήβδην να αποκλείωνται από εκκλησιαστικών εν γένει λειτουργημάτων (ως του Ιεροψάλτου, του Εκκλησιαστικού Επιτρόπου κ.λπ.). Πάντως δε η Αγία και Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας ημών ενδείκνυται να λάβη έναντι αυτών ρητήν απαγορευτικήν στάσιν, εγκυκλίως ανακοινωθησομένην, ως θέσιν της Εκκλησίας, μετά μελέτην και τεκμηριωμένην εισήγησιν της Σ.Ε. επί των Αιρέσεων

11) Το υπ’ αρ. 2839/ΝΚ 6754/6-10-1998 έγγραφο της επιτροπής νομοκανονικών: «Επί διαβιβασθέντος ημίν Υπομνήματος της “Διεθνούς Οργανώσεως Λεσχών LIONS”, αιτούντων την συνεργασίαν του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου και της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, η ημετέρα Επιτροπή, λαβούσα υπ’ όψιν ότι εξ ουδενός γνωστού ημίν στοιχείου τεκμαίρεται ότι οι LIONS, απεσαφήνισαν την έναντι της Ορθοδόξου Εκκλησίας θέσιν των, εξ άλλου δε είναι γνωσταί αι επιφυλάξεις της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου έναντι αυτών, (διατυπωθείσαι εν τη προσφωνήσει Αυτού κατά την επίσκεψιν αυτών εις Φανάριον), ευλαβώς εισηγείται ότι υπό τοιαύτας συνθήκας δεν ενδείκνυται συνεργασία, μόνον δε όταν υπάρξουν σαφείς ενδείξεις περί της πίστεως αυτών, θα δύναται ν’ αναθεωρηθή η επιφύλαξις της Εκκλησίας έναντι τούτων

12) Το υπ’ αρ. 897/9-3-2006 έγγραφο της συνοδικής επιτροπής επί των αιρέσεων: «… η Επιτροπή ησχολήθη με αίτημα της οργανώσεως “LIONS” και μετά από συζήτησιν κατέληξεν εις τας ακολούθους διαπιστώσεις και μετά από συζήτησιν κατέληξεν εις τας ακολούθους διαπιστώσεις:

α) Η επιτροπή εμελέτησεν τα συνημμένα Πρακτικά της ΔΙΣ της υπ’ αρ. 83 Συνεδρίας Θ’ της 7.12.2004.

β) Επίσης, εμελέτησεν παλαιότερα σχετικά έγγραφα της Συνοδικής Επιτροπής επί των Δογματικών και Νομοκανονικών Ζητημάτων από 16.3.1993, 28.5.1997 και 6.10.1998.

γ) Διεπίστωσεν ότι η οργάνωσις “Lions” δεν απήντησεν εις το από 19.5.1993 έγγραφον της Ιεράς Συνόδου δι’ ου, εξ αφορμής υποβληθέντων Αυτή ερωτημάτων, εζητούντο διευκρινίσεις επί των αρχών της οργανώσεως.

Μετά διεξαχθείσαν συζήτησιν αποφασίζεται ομοφώνως ότι, εφ’ όσον δεν εδόθησαν αι ζητηθείσαι διευκρινίσεις: α) παραμένουν εν ισχύι αι ως άνω αποφάσεις της Επιτροπής επί των Δογματικών και Νομοκανονικών Ζητημάτων και β) αρμόδια δι΄αναθεώρησιν των αποφάσεών της είναι η ίδια Συνοδική Επιτροπή επί των Δογματικών και Νομοκανονικών Ζητημάτων.

13) Η πιο πρόσφατη αναφορά της Εκκλησίας της Ελλάδος στις οργανώσεις Ρόταρυ και Λάιονς, πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 3 Ιουνίου 2020, όπου η Διαρκής Ιερά Σύνοδος μεταξύ άλλων «απεφάσισε να συστήσει δι’ Εγκυκλίου Σημειώματος στους Σεβ. Μητροπολίτες και τον Ιερό Κλήρο της Εκκλησίας της Ελλάδος να απέχουν από κάθε εκδήλωση που διοργανώνεται από τις οργανώσεις Rotary και Lions, επειδή δεν περιορίζονται μόνον σε κοινωνικές εκδηλώσεις, αλλά επεκτείνονται και σε πράξεις θρησκευτικού χαρακτήρα, καθ’ όσον διαθέτουν τυπικό τελετουργίας εισδοχής νέων μελών και καθορίζουν προσευχή που απευθύνεται αδογμάτιστα σε ένα θεό, με την γενική έννοια του όρου και όχι κατά την Ορθόδοξη Χριστιανική Πίστη μας.»



https://www.favosity.com/rotary-3.html

Πρόκειται για το είδωλο του θεού των Χαναναίων στο οποίο θυσίαζαν παιδιά, ενίοτε και οι αποσκιρτήσαντες Εβραίοι, όπως διαβάζουμε στην Π. Διαθήκη.

http://freemasonry.bcy.ca/biography/loehr_g/loehr_g.html

https://www.favosity.com/rotary-3.html

«Λεξικό της Ελληνικής Μασονίας» ,τόμ. Β΄, σελ. 89 και Β΄ τόμος του δίτομου συγγράμματος του Μιχάλη Φυσεντζίδη, Επιφανείς και Διάσημοι Έλληνες ελευθεροτέκτονες σελ. 304

Ν. Ψαρουδάκης, Σκοτεινές Δυνάμεις καί Χριστιανισμός, σελ. 155 υποσημείωση

Ορθόδοξος Τύπος, αρ. φύλλου 189-190 (1973), σελ. 12

Ορθόδοξος Τύπος, αρ. φύλλου 186 (1973), σελ. 3

Άρθρο Μον. Αβερκίου στον Ορθόδοξο Τύπο τ. 2144 (16 Δεκεμβρίου 2016) σελ. 7

ΔΙΕΘΝΕΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΤΑΓΜΑ «ΔΕΛΦΟΙ», Ιδρυτική διακήρυξη https://www.delphiorder.org/gr/html/ethsio.php?page=6, και δημοσίευμα του ροταριανού ομίλου Χανίων «Για 34η φορά πρόεδρος ο Εμμ. Δελάκης» https://kriti360.gr/rotarianos-omilos-chanion-gia-34i-fora-proedros-o-emm-delakis-pics/ 

https://www.flickr.com/photos/obnoid/7089248897

Έμμεση παραπομπή από το άρθρο «Zeitstromungen» (2001) του Baldur Gscheidle, εδώ: http://hauszellengemeinde.de/zeitstroemungen/. Γράφεται: «Im Buch „Die Freimaurer“ von Eugen Lennhoff ist erwähnt, daß es in USA Logen u.a. für Rotarier XE „Rotarier, Rotary Club“und auch für Mitglieder des YMCA / CVJM XE „CVJM, YMCA“  gibt.» (μτφρ.: «Στό βιβλίο “Οι Ελευθεροτέκτονες” του Όιγκεν Λέννχοφ αναφέρεται ότι στις ΗΠΑ υπάρχουν Στοές μεταξύ άλλων γιά Ροταριανούς, και επίσης για μέλη της ΧΑΝ»

https://www.facebook.com/DistrictGrandLodgeLebanon/photos/a.353382855163763/487251275110253/?type=3&theater

Η Nottingham Rotary Lodge No. 3941 (ιδρ. 1919), η North Notts Rotary Lodge, η Rotary Lodge of Suffolk No. 9306, η East Lancashire Rotary Lodge No. 9359, η Rotary Lodge of Norfolk No. 9367, η Rotarian Lodge of Hong Kong No. 9378 καί η Rotary Lodge of Hampshire No. 9389.

https://www.facebook.com/DistrictGrandLodgeLebanon/photos/a.353382855163763/487251275110253/?type=3

Περί αυτού του προσώπου υπάρχουν πληροφορίες βιβλίο του Yermak «Σιωνισμός, ο πέμπτος θανάσιμος ιππότης της αποκάλυψης», όπου παρατίθεται απόσπασμα από συνέντευξη του Εσπόζιτο, πού δημοσιεύθηκε στο μασονικό περιοδικό Πυθαγόρας, τ. 13/14 του 1979

Το αυθεντικό γαλλικό κείμενο του Esposito φαίνεται στο «συντηρητικό» και αντίθετο με τη νεωτεριστική Β’ Βατικανή Σύνοδο, ρωμαιοκαθολικό περιοδικό Sodalitium, no. 42, p. 41:Le Père Esposito rappelle l’esprit maçonnique du Rotary (et on pourrait en dire au­tant des associations similaires) par ces paroles lumineuses : “ Le rapport existant entre cette organisation et la Maçonnerie… est structural, non seulement à cause de sa fondation, le 23 février 1905, par l’avocat Paul P. Harris, de Chicago, et de trois de ses collègues maçons, mais aussi à cause de l’empreinte idéologique et juridique du Club, lequel prend le meilleur dans le message initiatique pour l’insérer dans la société en le laïcisant, c’est-à-dire en excluant les aspects contraignants et initiatiques, lesquels — en excluant toujours nettement la confessio­nalité religieuse — ont un certain caractère sacré quoique laïque”).

Τόμος 5ος, σελ. 3198

«Freemasonry has also provided a working structure or model for secret organizations. During the nineteenth century, many new fraternal orders were created that in some way were derivative of Freemasonry. The Knights of Columbus is a Masonic-like order for Catholics only, and the Order of B’nai B’rith has a Jewish clientele. There is an endless list of these, including Odd Fellows, Elks, Moose, Rotary, Kiwanis, Lions, and Eagles. Even such occult groups as Gardnerian Witchcraft, the Theosophical Society, and the Hermetic Order of the Golden Dawn are not without Masonic influence».

https://mechrotary.org/stories/club-service-project-makes-a-difference ειδικότερα, εδώ: https://clubrunner.blob.core.windows.net/00000010918/Images/Projects/Sign-Fixup-2017-08-23B.jpg. (Βλ. και σχετική φωτογραφία)

Βιογραφικό εδώ: https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=50239

Αριστοφάνη Δ. Ζαμπακίδη, Καθηγητού Ανωτέρας Εκκλ. Σχολής Κρήτης, ΕΝΝΟΙΑ, ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΤΟΥ ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΥ, https://www.impantokratoros.gr/apokryfismos.print.el.aspx

(1908-1991) Αδελφός του πρώην προέδρου της Γαλλίας, Φρανσουά Μιττεράν και ηγέτης της γαλλικής Μασονίας για πολλά χρόνια

https://web.archive.org/web/20180106063629/http://glendoramasons.com/?p=995

https://web.archive.org/web/20180106063629/http://glendoramasons.com/?p=995

https://e-clubhouse.org/sites/panathinaia/

ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΛΕΣΧΩΝ LIONS: Ο,τι θα θέλατε να μάθετε…13/01/2004, Επιμέλεια: L. ΡΕΑ-ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΡΚΑΒΑΤΣΟΥ, Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων της Λέσχης Lions “Κνωσός”, ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ: Ο ΜΗΝΑΣ ΤΩΝ ΙΔΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΡΚΟΥ ΑΦΟΣΙΩΣΗΣ, * Πώς ξεκίνησε η ιδέα του Λαϊονισμού, https://archive.patris.gr/articles/25171

«Ολόκληρη η αλήθεια για την Μασονία», Ιωάννου Παππά, εκδόσεις Κάδμος

https://web.archive.org/web/20130522094107/https://muskoka-parrysoundmasons.ca/1KirkWhite_IS_part2.htm

Πρακτικά της ΙΓ’ Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλ. της Ελλάδος, εν Αθήναις 1959, σ. 284-295

Περιοδικό Εκκλησία, αριθμ. 24, 20/12/1958 σελ. 486 (σύσταση για αποχή από τις ροταριανές συνεστιάσεις)

http://www.ecclesia.gr/epikairotita/main_epikairotita_next.asp?id=3014


 *  Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1987. Είναι απόφοιτος της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιώς. Ασκεί μάχιμη δικηγορία, ενώ είναι συνεργάτης και νομικός σύμβουλος Ιερών Μητροπόλεων, Ιερών Μονών και χριστιανικών σωματείων. Είναι μέλος της Συνοδικής Επιτροπής επί των Αιρέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος. Υπηρετεί επί σειρά ετών ως ιεροψάλτης και κατηχητής. Έχει γράψει δύο τόμους για τους Νεομάρτυρες της Ορθοδοξίας του 20ου και του 21ου αιώνα, τις βιογραφίες του Οσίου Ιουστίνου Πόποβιτς και του Οσίου Νικολάου Βελιμίροβιτς. Αρθρογραφεί για θέματα της επικαιρότητας και συμμετέχει ως ομιλητής σε συνέδρια και ημερίδες για θέματα νομικού, αλλά και πνευματικού ενδιαφέροντος.