Tί εἶναι ἡ Ἐκκλησία; Ποιά ἡ ταυτότητά της;
Ἡ Ἐκκλησία εἶναι τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ
Ἡ Ἐκκλησία σύμφωνα μέ τόν ὁρισμό τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Παύλου εἶναι τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ, τό σῶμα τοῦ ἐνανθρωπήσαντος Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ. Ὅπως ὁ Χριστός εἶναι ἀκατάληπτος, ἀπερινόητος, ἀπερίγραπτος, ἔτσι καί τό σῶμα Του, κατά τή θεότητά Του, εἶναι ἀπερίγραπτο, ἀκατάληπτο, ἀνερμήνευτο. «Πρόκειται περί «μεγάλου μυστηρίου», τοῦ μεγαλυτέρου εἰς ὅλους τούς κόσμους μας: περί τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας»[1], γράφει χαρακτηριστικά ὁ Ἅγιος Ἰουστῖνος Πόποβιτς (1894-1979).
Εἶναι τό κορυφαῖο μυστήριο
Γιά τόν Ἅγιο Γέροντα Πορφύριο εἶναι το κορυφαῖο Μυστήριο, «τό μυστήριο τῶν μυστηρίων»[2]. Εἶναι «τό ἁγιώτατον καί προσφιλέστατο μυστήριο τοῦ Θεοῦ, μυστήριο τῶν μυστηρίων ἤ μᾶλλον παμμυστήριον τῶν παμμυστηρίων»[3] κατά τόν ὅσιο Ἰουστίνο Πόποβιτς.
Ἔκφραση τῆς Θείας Σοφίας
Ἀποτελεῖ ἡ Ἐκκλησία- ὅπως δίδασκε ὁ Ἅγιος Πορφύριος- φανέρωση, ἀπόδειξη καί «ἔκφραση τῆς πολυποίκιλης σοφίας τοῦ Θεοῦ»[4]. Ἡ παν-σοφία Του, ἀλλά καί τό πολυ-ποίκιλον τῆς σοφίας Του φανερώθηκε στήν Ἐκκλησία Του.
Θεῖο καθίδρυμα
Ἡ Ἐκκλησία εἶναι «θεῖο καθίδρυμα»[5], τόνιζε ὁ Ὅσιος Γέροντας. Ἔχει κεφαλή τόν Χριστόν στόν Ὁποῖο «κατοικεῖ πᾶν τό πλήρωμα τῆς θεότητος σωματικῶς»[6].
Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης