Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2020

Ταυτότητα, προέλευση καί ἰδιότητες τῆς Ἐκκλησίας: 1) Ποιά εἶναι ἡ ταυτότητα τῆς Ἐκκλησίας κατά τήν Ἁγία Γραφή καί τούς Ἁγίους Πατέρας (Ἅγιο Πορφύριο καί λοιπούς).Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου

Tί εἶναι ἡ Ἐκκλησία; Ποιά ἡ ταυτότητά της; 

Ἡ Ἐκκλησία εἶναι τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ 

Ἡ Ἐκκλησία σύμφωνα μέ τόν ὁρισμό τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Παύλου εἶναι τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ, τό σῶμα τοῦ ἐνανθρωπήσαντος Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ. Ὅπως ὁ Χριστός εἶναι ἀκατάληπτος, ἀπερινόητος, ἀπερίγραπτος, ἔτσι καί τό σῶμα Του, κατά τή θεότητά Του, εἶναι ἀπερίγραπτο, ἀκατάληπτο, ἀνερμήνευτο. «Πρόκειται περί «μεγάλου μυστηρίου», τοῦ μεγαλυτέρου εἰς ὅλους τούς κόσμους μας: περί τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας»[1], γράφει χαρακτηριστικά ὁ Ἅγιος Ἰουστῖνος Πόποβιτς (1894-1979). 

Εἶναι τό κορυφαῖο μυστήριο 

Γιά τόν Ἅγιο Γέροντα Πορφύριο εἶναι το κορυφαῖο Μυστήριο, «τό μυστήριο τῶν μυστηρίων»[2]. Εἶναι «τό ἁγιώτατον καί προσφιλέστατο μυστήριο τοῦ Θεοῦ, μυστήριο τῶν μυστηρίων ἤ μᾶλλον παμμυστήριον τῶν παμμυστηρίων»[3] κατά τόν ὅσιο Ἰουστίνο Πόποβιτς. 

Ἔκφραση τῆς Θείας Σοφίας 

Ἀποτελεῖ ἡ Ἐκκλησία- ὅπως δίδασκε ὁ Ἅγιος Πορφύριος- φανέρωση, ἀπόδειξη καί «ἔκφραση τῆς πολυποίκιλης σοφίας τοῦ Θεοῦ»[4]. Ἡ παν-σοφία Του, ἀλλά καί τό πολυ-ποίκιλον τῆς σοφίας Του φανερώθηκε στήν Ἐκκλησία Του. 

Θεῖο καθίδρυμα 

Ἡ Ἐκκλησία εἶναι «θεῖο καθίδρυμα»[5], τόνιζε ὁ Ὅσιος Γέροντας. Ἔχει κεφαλή τόν Χριστόν στόν Ὁποῖο «κατοικεῖ πᾶν τό πλήρωμα τῆς θεότητος σωματικῶς»[6]. 

Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης


[1] Ἄνθρωπος καί Θεάνθρωπος, σελ. 182. 

[2] Βίος καί Λόγοι, Ζ΄, σελ. 193. 

[3] Ἁγ. Ἰουστίνου Πόποβιτς, Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία καί Οἰκουμενισμός, Ἔκδ. Ἱερᾶς Μονῆς Ἀρχαγγέλων Τσέλιε Βάλιεβο Σερβία, σελ. 24. 

[4] Ὅ.π. σελ. 193. 

[5] Βίος καί Λόγοι, Ζ΄, σελ. 193. 

[6] Κολ. 2, 9.