π. Ηλίε Κλεόπα Είναι
αμαρτία να πιστεύουν οι χριστιανοί στα όνειρα και τα οράματα; Από ποιες
αιτίες εξαπατώνται οι άνθρωποι με τα ψεύτικα όνειρα και οράματα; Λέγει ό άγιος Ιωάννης της Κλίμακας
ότι αυτός που πιστεύει στα όνειρα ομοιάζει μ’ αυτόν που τρέχει για να
πιάσει την σκιά του. Επίσης λέγει, ότι οί δαίμονες της κενοδοξίας
γίνονται προφητικοί στα όνειρα. Αυτοί σαν πονηροί που είναι φαντάζονται
τα μέλλοντα και μας τα γνωστοποιούν εκ των προτέρων. Και όταν
εκπληρωθούν τα όνειρα μας, θαυμάζουμε και καυχώμεθα ότι αποκτήσαμε το
χάρισμα της προοράσεως. Αυτοί που άκούουν σ’ αυτά τους δαίμονες
αποδεικνύονται συχνά ψευδοπροφήτες. Καί παρακάτω λέγει:
«οί δαίμονες δεν γνωρίζουν τα μέλλοντα με το να ειπούν μια είδηση εκ
των προτέρων. Διότι και οί γιατροί μπορούν να μας μιλήσουν για το θάνατο
μας εγκαίρως». Κατόπιν τελειώνει, λέγοντας: «Όταν αρχίσουμε να
πιστεύουμε στα όνειρα των δαιμόνων αυτοί οί ίδιοι μας εμπαίζουν ακόμη
και όταν είμεθα ξύπνιοι. Αυτός που πιστεύει στα όνειρα και τις
νυκτερινές φαντασίες είναι τελείως ανόητος. Ενώ αυτός που δεν πιστεύει
σ’ αυτά είναι φιλόσοφος» (Ένθα. ανωτέρω). Όποτε λοιπόν,
είναι αμαρτία να πιστεύουμε στα όνειρα και οράματα, με τα όποια μας
εξαπατούν πολύ εύκολα οί δαίμονες και μας ρίχνουν στην φοβερή αμαρτία
της υπερηφάνειας και κενοδοξίας, Όταν ό άνθρωπος δώσει πολλή
εμπιστοσύνη στον εαυτό του και όχι στον λόγο του Θεού. Με αυτό το πονηρό
τέχνασμα οί δαίμονες ξεγέλασαν πολλούς χριστιανούς και μοναχούς, τους
όποιους κατόπιν οδήγησαν στον γκρεμό της απώλειας. Ενώ, Όταν κάποιος
έχει παρ’ όλα αυτά αμφιβολία σ’ αυτά που βλέπει, να εξομολογείται στον Πνευματικό του και να ζητά την συμβουλή του, διότι δια μέσου του Πνευματικού ομιλεί ό Θεός. Από ποιες αιτίες εξαπατώνται οί άνθρωποι με τα ψεύτικα όνειρα και οράματα; Από επτά αιτίες
πλανώνται οί χριστιανοί άπ’ αυτά που βλέπουν και συγκεκριμένα: Από
υπερηφάνεια, από κενοδοξία, ή οποία είναι ή πρώτη θυγατέρα της
υπερηφάνειας, από επιπολαιότητα και ανοησία των χριστιανών, από τον αδιάκριτο ζήλο
μερικών, οί όποιοι προσεύχονται και νηστεύουν περισσότερο για να ιδούν
οπτασίες, για τις όποιες λέγει ό άγιος Ισαάκ ό Σύρος: «ότι από μεγάλη
ασθένεια ασθενεί αυτός που έχει τον ζήλο «ου κατ’ επίγνωση». Πέμπτη
αιτία από την οποία εξαπατώνται με τα όνειρα και οράματα είναι η παρακοή στους Πνευματικούς των
και το πείσμα μερικών πιστών, προπαντός από υπερηφάνεια, λόγω της
οποίας αιχμαλωτίζονται από τον διάβολο. Έκτη αιτία είναι ή κρυφή και
ανεξομολόγητη ζωή των και τελευταία είναι ή αγνοία της πνευματικής καταστάσεως του εαυτού των και η έλλειψις αναγνώσεως των Αγίων Γραφών και των Αγίων Πατέρων. Για
όλα αυτά λέγει τα έξης ό σοφός Σειράχ: «Μαντείαι και οιωνισμοί και
ενύπνια μάταια είσι και ως ώδινούσης φαντάζεται καρδία…πολλούς γαρ
πλάνησε τα ενύπνια και έξέπεσον έλπίζοντες έπ’ αυτοίς» (Σοφ. Σειράχ
34,5-7). Αυτός που πιστεύει με ευκολία στα όνειρα και οράματα, χωρίς
πολλή εξέταση και συμβουλές από ενάρετους Πνευματικούς, κανονίζεται
κατά τον ίδιο τρόπο, με αυτούς που πηγαίνουν στους μάγους και γητευτάς,
δηλαδή να εμποδίζεται από την Θεία Κοινωνία επί επτά χρόνια. από: Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλίε Κλεόπα. – Πρωτοπρεσβύτερος. Δημήτριος Στανιλοάε Καθηγητής Δογματικής
Πηγή