Στην Αγία Τράπεζα των ναών μυστηριωδώς λαμβάνει χώρα η θυσία του Χριστού, όπως μυστηριωδώς και προκαταβολικά έγινε στο Μυστικό Δείπνο. Ο άρτος και ο οίνος που μεταβάλλονται σε σώμα και αίμα αντίστοιχα, δίνουν ζωή αιώνια διότι είναι ενωμένα με την θεότητα. Όταν κοινωνούμε κοινωνούμε ολόκληρο τον Χριστό, δηλαδή σώμα Χριστού, αίμα Χριστού, ψυχή Χριστού, και θεότητα Χριστού.
Ερμηνεύοντας την Θεία Λειτουργία ο Άγιος Νικόλαος Καβάσιλας, παρατηρεί ότι η Θεία Κοινωνία αν και δίδεται δια του σώματος πρώτα χωρεί στη ψυχή, και δια της ψυχής στο σώμα διαβαίνει.
Ο δε Ιωάννης ο Δαμασκηνός υπογραμμίζει ότι κοινωνώντας από το Άγιο Ποτήριο, κοινωνούμε με τον Χριστό και μετέχουμε στην σάρκα του και την θεότητα του, δηλαδή στην ενέργεια της θεϊκής του ουσίας.
Όταν μεταλαμβάνουμε Σώμα και Αίμα Χριστού παρόλο που τα θεία Δώρα είναι υλικά, κοινωνούμε με την άκτιστη ενέργεια του Θεού Λόγου, με την οποία είναι ενωμένη η ανθρώπινη φύση του Χριστού. Μέσω της ανθρώπινης φύσης του Χριστού έχουμε κατά χάρη αυτό το οποίο εκείνος έχει κατά φύση.
Το πράγμα είναι μυστήριο φοβερό, ανερμήνευτο και ακατάληπτο. Η μεταβολή και μεταποίηση γίνεται στην ουσία των φυσικών στοιχείων. Χάνουν δηλαδή τα στοιχεία τη δική τους ουσία, και τη θέση της καταλαμβάνουν το άχραντο σώμα και το τίμιο αίμα του Χριστού. Αυτός που κοινωνεί δέχεται αυτούσιο το σώμα και το αίμα του Χριστού, αυτό που γεννήθηκε, αυξήθηκε, έπαθε στο σταυρό αναστήθηκε εκ των νεκρών, και θεωμένο αναλήφθηκε στους ουρανούς. Κοινωνεί ολόκληρης της ανθρώπινης φύσης του Κυρίου και μαζί και της θεότητας του, που είναι αχώριστα ενωμένη με αυτή. Κατ' επέκταση κοινωνεί και του Τριαδικού Θεού!
Κοινωνώντας την θεωμένη σάρκα του Χριστού στη Θεία Ευχαριστία θεώνονται οι πιστοί ανάλογα με την δεκτικότητα την πίστη και τα έργα τους, και γίνονται θείας φύσεως κοινωνοί….
(Απόσπασμα από το βιβλίο ‘’Εγώ Ειμί’’)