ΛΟΓΟΣ ΕΓΚΩΜΙΑΣΤΙΚΟΣ
ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΤΙΤΟΡΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΗΜΩΝ ΜΟΝΗΣ
ΟΣΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΝ
Ἐγκωμιαζομένου δικαίου, εὐφρανθήσονται λαοί, λέγει ὁ Παροιμιαστής. Πράγματι εὐφροσύνην καί χαράν πνευματικήν αἰσθάνεται ὁ εὐσεβής καί πιστός λαός, ὁσάκις ἀκούει τά ἐγκώμια τῶν Ἁγίων καί δικαίων ἀνδρῶν, οἱ ὁποῖοι εὐηρέστησαν εἰς τόν Θεόν καί ἐτίμησαν τήν ἀνθρωπίνην φύσιν.
Πολύ δέ περισσοτέραν χαράν καί εὐφροσύνην αἰσθάνονται οἱ πιστοί, ὁσάκις ὁ ἐγκωμιαζόμενος Ἅγιος συνδέεται πρός αὐτούς δι᾿ ἰδιαιτέρου δεσμοῦ, ὡς συμβαίνει μέ ἡμᾶς σήμερον, ὅπου τιμῶμεν καί γεραίρομεν, ὄχι ἁπλῶς ἕνα ἄγιον ἄνδρα, ἀλλά αὐτόν τόν σεπτόν Κτίτορα ἡμῶν, τόν Ὅσιον Γρηγόριον τόν νέον ἤ Γρηγοριάτην.
Καί εἶναι τοῦτο φυσικόν. Ὡς συμβαίνει μέ τούς φυσικούς πατέρας καί τά φυσικά τέκνα, ἡ τιμή τῶν Πατέρων εἶναι τιμή καί διά τά τέκνα. Ἡ εὐγένεια καί τά ἀριστεῖα τῶν πατέρων εἶναι εὐγένεια καί ἀριστεῖα καί τῶν τέκνων.
Πῶς νά μή σκιρτῶμεν πνευματικῶς, ὅταν ὁ τιμώμενος Ὅσιος εἶναι ὁ Πνευματικός μας Πατήρ, ὁ ἀρχηγός τῶν Γρηγοριατῶν Πατέρων, ὁ χορηγός τόσων πνευματικῶν ἀγαθῶν εἰς ἡμᾶς, ἡ αἰτία τῆς ἐνταῦθα ἰδικῆς μας, ἀλλά καί τόσων ἄλλων πρό ἡμῶν καί μεθ᾿ ἡμᾶς παραμονῆς καί σωτηρίας;
Ὁραματιζόμεθα τόν Ὅσιον Πατέρα μας κατά τήν ἡμέραν τῆς κρίσεως, ἱστάμενον ἐνώπιον τοῦ Κυρίου μέ παρρησίαν καί λέγοντα πρός Αὐτόν: «Ἰδού ἐγώ καί τά παιδία ἅ μοι ἔδωκας Κύριε». Πλῆθος Γρηγοριατῶν Πατέρων πάσης ἡλικίας, καταγωγῆς, μορφώσεως, τάξεως, ἱερεῖς, διακόνους καί μοναχούς, νά κυκλώνουν τόν Ὅσιον καί νά ἀναμένουν νά συμμετάσχουν μετά ἀπό πολλούς ἀσκητικούς ἀγῶνας εἰς τήν ἀτελεύτητον χαράν τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν.
Μέ τήν ἁγίαν εὐχήν τοῦ Ὁσίου τούτου Πατρός μας, καί πρώτου Γέροντος ἡμῶν, ἄς εἴπωμεν τόν προσήκοντα ἐγκωμιαστικόν λόγον, ἐκδηλοῦντες οὕτω καί διά πτωχῶν λόγων τήν ἀΐδιον τῆς καρδίας μας εὐγνωμοσύνην καί ἀφοσίωσιν. Πρός φιλότεκνον Πατέρα, ἄς ὁμιλήσωμεν ὡς φιλοπάτορες υἱοί.
Περί τῆς κατά κόσμον καταγωγῆς τοῦ Ὁσίου δέν ἔχομεν ἀσφαλεῖς πληροφορίας.
Βέβαιον πάντως εἶναι, ὅτι ἀπό ἐνωρίς ἐγκατέλειψε τήν ματαιότητα καί τό πολυκύμαντον τοῦ κόσμου πέλαγος καί κατήντησεν εἰς τό Ἁγιώνυμον τοῦτο Ὄρος, τόν λιμένα τῆς σωτηρίας, ὅπου ἤρχισε τούς ἀσκητικούς του ἀγῶνας, ὑποτασσόμενος εἰς Ἅγιον Γέροντα.
Ὡς λέγει χαρακτηριστικῶς τό τροπάριον τῆς παλαιᾶς ἀκολουθίας του: «Μένων ἐντός ἥκιστα, κόσμου ὑπέμεινας, ὄντως Πάτερ, ἔχων ὁδηγοῦσάν σε, τήν τοῦ Θεοῦ δύναμιν, Χριστόν, ἐν δέ τοῖς ἀβάτοις τοῦ Ἄθω ἐνδιαιτώμενος ὄρεσι, θεομάκαρ, ἀδεῶς πάντα φέρων καί μελλόντων ἐλπίσι γηθόμενος».
Δέν ἠμποροῦσες, λέγει, νά ὑπομείνῃς Πάτερ νά μένῃς εἰς τόν κόσμον, καί δι᾿ αὐτό ὁδηγούμενος ἀπό τόν Χριστόν, τήν δύναμιν τοῦ Θεοῦ, ἦλθες εἰς τόν Ἄθω, εἰς τά ἄβατα ὄρη τοῦ ὁποίου ἐνδιαιτώμενος, θεομακάριστε, ὅλα τά ὑπέμεινας ἀφόβως, χαίρων μέ τάς ἐλπίδας τῶν μελλόντων ἀγαθῶν.
Ὁ πόθος του νά ἑνωθῇ μέ τόν Θεόν διά τῆς νοερᾶς καί ἀδιαλείπτου προσευχῆς, τόν ἔφερε πλησίον τοῦ τότε ἐν τοῖς ὕπερθεν τόποις τῆς Ἱερᾶς ἡμῶν Μονῆς ἀσκητεύοντος, μεγάλου νηπτικοῦ Πατρός καί διδασκάλου τῆς νοερᾶς προσευχῆς Ὁσίου Γρηγορίου τοῦ Σιναΐτου.
Εἶναι μεγάλη εὐλογία τοῦ Παναγάθου Θεοῦ, ὅτι εἰς τό Ἁγιώνυμον ῎Ορος τῆς Κυρίας Θεοτόκου, ἀσφαλῶς καί τῇ ἰδικῇ της ἐπιστασίᾳ, ἦλθεν ὁ ὅσιος οὗτος Πατήρ, διά νά ἀναζωπυρώσῃ τόν ζῆλον καί τήν ἔφεσιν πρός τήν θεοποιόν ταύτην ἐργασίαν τῆς νοερᾶς προσευχῆς.
Καί πρό αὐτοῦ θά ὑπῆρχον Πατέρες συνεχῶς καί ἀδιαλείπτως καί καρδιακῶς εὐχόμενοι τῷ Θεῷ, ἀλλά ὁ Ὅσιος οὕτος συστηματικώτερον ἐδίδαξε τήν μέθοδον τῆς ἐν ἡσυχίᾳ μυστικῆς ἐργασίας τῆς ἱερᾶς εὐχῆς, διά τῆς ἐπικλήσεως τοῦ γλυκυτάτου ὀνόματος τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Εἶναι δέ καί ἰδιαιτέρα εὐλογία δι᾿ ἡμᾶς τούς Γρηγοριάτας Πατέρας νά γνωρίζωμεν, ὅτι ὁ μέγας οὗτος Πατήρ ἠσκήτευσεν ἐδῶ πλησίον ἡμῶν, γενόμενος πρῶτος οἰκιστής τῶν δυσπροσίτων τούτων βράχων, ὡς διαλαμβάνει ὁ μαθητής του Ἅγιος Κάλλιστος Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως:
«Ἀλλά διά τό πλῆθος ἐκείνων ὅπου ἐπήγαινον εἰς αὐτόν χάριν ὠφελείας, δέν εἶχεν εὐχέρειαν νά ἡσυχάζῃ· διά τοῦτο καί πολλάς φοράς ἐμετατόπιζεν, ἀγαπῶντας πολλά τήν ἡσυχίαν· καί πότε μέν ἐπήγαινε κοντά εἰς τήν Σεβασμίαν Μονήν τοῦ Ἁγίου Σίμωνος καί ἐκάθητο, μέ τό νά εἶναι ἡ στράτα ἐκείνη δύσβατος καί ἐδυσκολεύοντο νά πηγαίνουν εἰς αὐτόν· πότε δέ εἰς τήν τοποθεσίαν τήν οὕτω καλουμένην Χρέντελι· ἤ εἰς τό βαθύτατον λαγγάδι τό ἐπονομαζόμενον τοῦ Τζεγρέα. Πλήν καί εἰς τούτους τούς ἐρημικούς τόπους ὅπου ἐπήγαινεν, ἔκτιζε κελλία παράμερα, εἰς τά ὁποῖα ἐμετατόπιζε συχνά, δι᾿ ἐκείνους ὅπου ἐπήγαιναν εἰς αὐτόν, διατί ἐποθοῦσε πολλά τήν ἀναχώρησιν, καί ὅσον κατά τήν γνώμην τήν ἰδικήν του, δέν ἤθελεν οὐδέ εἰς ὀλίγην ὥραν νά ἀποχωρισθῇ ἀπό τήν θεωρίαν» (Νέον ἐκλόγιον σελ. 302).
Τά χαρίσματα ταῦτα τῆς ἐν ἡσυχίᾳ μυστικῆς ἀδιαλείπτου ἐργασίας τῆς νοερᾶς προσευχῆς, παρέλαβεν ὁ Ὅσιος Πατήρ ἡμῶν Γρηγόριος ὁ Νέος ἀπό τόν Γέροντά του, Ὅσιον Γρηγόριον τόν Σιναΐτην.
Φθάνουν εὐτυχῶς μέχρι τῶν ὤτων ἡμῶν οἱ λόγοι τοῦ Ἁγίου Γέροντος πρός τόν Ἅγιον καί ὁμώνυμον ὑποτακτικόν:
«Πότε νά κάθεσαι ἐπάνω εἰς σκαμνί διά τό κοπιαστικόν, πότε ἐπάνω εἰς στρῶμα διά τήν ἄνεσιν καί ξεκούρασιν τοῦ κορμίου, καί νά κάνῃς ὑπομονήν εἰς τό κάθισμά σου, καί νά κάθεσαι ὅσο εἶναι δυνατόν, διά νά πληρώσῃς τήν ἐντολήν τοῦ θείου Παύλου, ὅπου παραγγέλλει νά μένωμεν πολύν καιρόν εἰς τήν προσευχήν, «τῇ προσευχῇ προσκαρτεροῦντες», καί νά μή ὀλιγοψυχῇς καί βαρυέσαι τόν κόπον καί ἀσηκώνεσαι ὀγλήγορα, ἀλλά νά κάθεσαι μέ ἄκραν ὑπομονήν, καί σκύπτοντας τήν κεφαλήν σου, νά μαζώνῃς τόν νοῦν σου εἰς τήν καρδίαν σου καί νά κράζῃς εἰς βοήθειάν σου τόν Κύριον, λέγοντας τό, «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με». Καί ἄν ἴσως ἀπό τήν πολυκαιρίαν σέ πονοῦν οἱ ὦμοι καί τό κεφάλι σου, ὑπόμεινε μέ μεγαλοψυχίαν καί μέ τούς πόνους ἐκείνους ζήτησε μέσα εἰς τήν καρδίαν σου, μέ ἔρωτα καί πόθον πολύν, νά εὕρῃς τόν Κύριον· διότι ἡ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν, εἶναι ἐκείνων ὅπου βιάζουν τόν ἑαυτόν τους, καί οἱ βιασταί τήν ἁρπάζουσι, καθώς εἶπεν ὁ Κύριος, θέλοντας νά δείξῃ μέ τοῦτα τά λόγια τήν βίαν καί τήν προθυμίαν καί τούς πόνους, ὅπου ἔχει ἡ προσευχή· διατί ἡ ὑπομονή εἰς κάθε πρᾶγμα ὅπου κάμνει ὁ ἄνθρωπος, ἐκείνη εἶναι ὅπου προξενεῖ τούς πόνους, καί εἰς τήν ψυχήν καί εἰς τό κορμί...
῎Ηξευρε ὅτι κανένας ἀπό λόγου του δέν ἠμπορεῖ νά κρατήσῃ τόν νοῦν του, ἄν ἴσως καί δέν τόν κρατήσῃ ἡ χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, διατί εἶναι ἀκράτητος, ὄχι κατά φύσιν, ἐπειδή εἶναι καί ἀεικίνητος καί φυσικά δέν ἠμπορεῖ ποτέ νά μή κινῆται, ὄχι διά τοῦτο, ἀλλά διατί ἀπέκτησε τόν σκορπισμόν διά τήν ἀμέλειάν του, μέ τό νά ἐκακοσυνήθισεν ἐξ ἀρχῆς νά σκορπίζεται ἐδῶ καί ἐκεῖ· διατί παραβαίνοντας τάς ἐντολάς τοῦ Θεοῦ, μακρύνομεν παρ᾿ εὐθύς ἀπό τόν Θεόν καί χωρίζομεν ἀπό αὐτόν καί διά τοῦτο χάνομεν καί τήν αἴσθησιν ἐκείνην καί γνῶσιν τοῦ νοός μας καί δέν καταλαμβάνομεν, πότε εἴμεσθεν μέ τόν Θεόν, καί πότε ἐχωρίσαμεν· καί ἀπό τότε πλέον ὁ νοῦς μας ὡσάν χωρίσῃ ἀπό τόν Θεόν, σύρεται ἀπό ὅλα τά μέρη, ὡσάν σκλαβωμένος, καί διά τοῦτο εἶναι ἀκράτητος, μήτε ἠμπορεῖ κατ᾿ ἄλλον τρόπον νά σταθῇ, πάρεξ νά προσπέσῃ πάλιν εἰς τόν Θεόν καί νά ὑποταχθῇ ὅλως διόλου εἰς τάς ἐντολάς του, καί αὐτόν νά παρακαλῇ συχνάκις καί εἰς αὐτόν νά ἐξομολογῆται κάθε ἡμέραν, ὅσα τοῦ ἐσφάλλαμεν καί τοῦ σφάλλομεν κάθε ὥραν, ὁ ὁποῖος παρ᾿ εὐθύς ὅλα μᾶς τά συγχωρεῖ, ἄν ἴσως καί τόν παρακαλοῦμεν μέ ταπείνωσιν καί συντριβήν καρδίας, καί ἄν ἴσως καί ἐπικαλούμεθα παντοτεινά τό ῎Ονομά του τό Ἅγιον, μέ τό «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ» καί τά ἑξῆς, καί τότε ὡσάν πλησιάσῃ μέ τοῦτον τόν τρόπον εἰς τόν Θεόν καί ἀνταμωθῇ μέ αὐτόν μέ μεγάλην του χαράν, τότε ἠμπορεῖ νά κρατηθῇ ἀπό τόν Θεόν καί νά μή σκορπίζεται εἰς ἕνα καί ἄλλο μέρος. Ἀκόμη κρατεῖ τόν νοῦν, φυσικῷ τῷ τρόπῳ, καί ἡ ἀναπνοή τοῦ ἀναβασμοῦ, ὅταν κρατοῦμεν αὐτήν μέ τό στόμα· ὅμως ὀλίγον καιρόν στέκει ἔτσι ὁ νοῦς καί πάλιν σκορπίζεται· ἀλλά ὅταν ἡ προσευχή ἐνεργήσῃ εἰς τήν καρδίαν, τότε αὐτή κυρίως κρατεῖ μαζί της τόν νοῦν καί τόν χαροποιεῖ καί τόν ἐμποδίζει ἀπό τόν σκορπισμόν· πλήν μερικές φορές καί εἰς τόν καιρόν ὅπου ὁ νοῦς στέκεται εἰς τήν καρδίαν καί προσεύχεται, ἡ διάνοια περιπατεῖ ἐδῶ καί ἐκεῖ, καί μελετᾶ ἄλλα καί ἄλλα, ἐπειδή τήν διάνοιαν τήν κρατοῦν μόνον οἱ τέλειοι ἐν Κυρίῳ, ἐκεῖνοι ὅπου ἔφθασαν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ εἰς αὐτήν τήν χάριν, νά μή σκορπίζεται ὁ νοῦς τους, ἀλλά νά μένῃ ἀχώριστος ἀπό τό Θεόν πάντοτε».
Ὁ καλός σπόρος τῆς οὐρανίου ταύτης διδασκαλίας, ἔπεσεν εἰς τήν ἀγαθήν γῆν τῆς καρδίας τοῦ νέου Γρηγορίου, καί χάριτι Θεοῦ ἔφερε καρπόν τριάκοντα καί ἑξήκοντα καί ἑκατόν, ὥστε νά φθάσῃ οὗτος εἰς τά μέτρα τοῦ διδασκάλου του, ὁ ὁποῖος πάλιν εἶχε φθάσει «εἰς μέτρον ἡλικίας τοῦ πληρώματος τοῦ Χριστοῦ».
Ἐντεῦθεν καί ὁ Ὅσιος, ὅταν ὁ Γέροντάς του ἔφυγεν εἰς τά Παρόρια διά τήν πολλήν κακοπάθειαν ὅπου τοῦ παρεῖχον οἱ πειραταί, ἀλλά καί ὑπό τῆς Θείας Προνοίας κινούμενος, διά νά μεταδώσῃ τό χάρισμα τῆς γλυκυτάτης καρδιακῆς προσευχῆς καί εἰς ἄλλους Μοναχούς καί κοσμικούς, ἔμεινεν ἐνταῦθα ἤ κατ᾿ ἄλλην ἐκδοχήν ἀπεστάλη ὑπό τοῦ Γέροντός του βραδύτερον ἐνταῦθα καί συνέχισε μόνος τούς ἀσκητικούς ἀγῶνας εἰς τό ὕπερθεν σῳζόμενον σπήλαιον.
Ἀλλά ἡ ἀκτινοβολία τῆς ἁγιότητός του καί ἡ ἐνοικοῦσα ἐν αὐτῷ χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τήν ὁποίαν εἶχεν ἀποκτήσει διά τῆς ἐν ὑπομονῇ ἀσκητικῆς του ἐργασίας καί νοερᾶς προσευχῆς, δέν ἦτο δυνατόν νά περιορισθῇ ἐντός τοῦ σπηλαίου, εἰς τό ὁποῖον προσεπάθει νά ἀποκρύψῃ τήν ἀρετήν του, διά νά ἡσυχάζῃ μόνος μόνῳ τῷ Θεῷ, καί διά νά ἀποφύγῃ τούς ἐπικινδύνους καί ματαίους διά τήν ψυχήν ἐπαίνους τοῦ κόσμου.
Πολλοί μαθηταί συνεκεντρώθησαν πλησίον του ζητοῦντες ἀπό αὐτόν νά τούς μεταδώσῃ τήν θείαν διδασκαλίαν του καί νά τούς εἰσαγάγῃ εἰς τά βάθη τῆς μυστικῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς.
Συνέβη καί μέ τόν τρισμακάριον τοῦτον Ὅσιον, ὅ,τι καί μέ τούς ἄλλους οἰκιστάς καί πολιστάς τῆς ἐρήμου Ὁσίους. Ὅσον ἔφευγον τήν δόξαν τοῦ κόσμου καί προεχώρουν εἰς τήν βαθυτέραν ἔρημον ποθοῦντες τήν θεοποιόν ἡσυχίαν, τόσον ὁ Κύριος τούς ἐφανέρωνε καί τούς ἐδόξαζε καί τόσον περισσότεροι μαθηταί τούς ἠκολούθουν.
Ὁ Ὅσιος ἦτο ἐκ φύσεως καί ἐκ παιδαγωγίας τοῦ Γέροντός του ἡσυχαστής, διό καί ὡς ἡσυχαστής ἀναφέρεται ὑπό τοῦ ἱεροῦ Νικοδήμου ἐν τῷ Συναξαριστῇ αὐτοῦ. Δέν ἀνεπαύετο λοιπόν εἰς τήν ἀπόκτησιν συνοδείας καί τούς περισπασμούς καί τάς μερίμνας τῆς ἐπιστασίας πολλῶν μαθητῶν.
Ἀλλ᾿ ὡς φαίνεται ἡ ἀγάπη του διά τούς ἀδελφούς, οἱ ὁποῖοι κατέφευγον εἰς αὐτόν, ἐνίκησε τήν ἐλεήμονα καρδίαν του καί ἀπεφάσισε νά θυσιάσῃ τήν ποθητήν εἰς αὐτόν ἡσυχίαν καί νά μεριμνήσῃ κατά τάς ἀρχάς τοῦ 14ου αἰῶνος διά τήν ἵδρυσιν Ἱεροῦ Κοινοβίου, ἐν τῷ ὁποίῳ καί οἱ ἀδύνατοι ἀκόμη ἀδελφοί θά ἠδύναντο νά σωθοῦν βοηθούμενοι ὑπ᾿ αὐτοῦ καί τοῦ ἐν γένει Κοινοβιακοῦ συστήματος, ἤτοι τῶν Ἱερῶν ἀκολουθιῶν, τῆς κοινῆς Τραπέζης, τοῦ συμμέτρου ἐργοχείρου καί τῆς λοιπῆς εὐλογημένης κοινοβιακῆς τάξεως.
Ἰσχύουν καί διά τόν Ὅσιον τοῦτον ὅσα λέγει τό ἡδύμολπον στόμα τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου ἐν τῷ ἐγκωμιαστικῷ αὐτοῦ λόγῳ, εἰς τούς ἐν Ἄθῳ Ὁσίους Πατέρας.
«Τοιουτοτρόπως λοιπόν μέ τό μέσον τῆς σωματικῆς, ψυχικῆς καί νοερᾶς ἀπαθείας ταύτης, ἠξιώθησαν οἱ μακάριοι νά γενῶσι ἔσοπτρα διαφανέστατα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, καί ὄργανα δεκτικά τῆς ἐκείνου ἐνεργείας καί τοῦ φωτισμοῦ καί τῆς χάριτος. Διακρίνοντες μέν δύσληπτα καί ἀπόρρητα, διορῶντες δέ τά πόρρω καί μακράν γενόμενα, καί προορῶντες τά μήπω γενόμενα. Τί νά πολυλογῶ; Οἱ θεῖοι οὗτοι Πατέρες καί Ὅσιοι, μένοντες ἐν τῇ ἡσυχίᾳ, ἔφθασαν εἰς τό μέτρον τῆς ἡλικίας τοῦ πληρώματος τοῦ Χριστοῦ καί εἰς τήν τελειότητα τῆς πρός Θεόν ἀγάπης, ἥτις εἶναι ἡ ἀκρότης ὅλων τῶν ἀρετῶν· ἀγαπῶντες τόν Θεόν ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς, ἐξ ὅλης τῆς διανοίας καί ἐξ ὅλης τῆς δυνάμεως αὐτῶν, καί μόνοι μόνῳ τῷ Θεῷ τοσοῦτον ἑνούμενοι, εἰς τρόπον ὥστε, ἄλλο τι δέν εὑρίσκετο μεταξύ αὐτῶν τῶν ἀγαπώντων καί τοῦ ὑπ᾿ αὐτῶν ἀγαπωμένου Θεοῦ· καί μόνοι μόνον τόν Θεόν τοσοῦτον γινώσκοντες, ὡς κατά χάριν Θεοί τόν κατά φύσιν Θεόν· ὥστε καθώς ἐγίνωσκεν αὐτούς ὁ Θεός, οὕτω καί αὐτοί ἀντιστρόφως ἐγίνωσκον τόν Θεόν, ὥσπερ ὑψηγορεῖ ὁ Θεολόγος Γρηγόριος, «τοιούτοις δέ γενομένοις, ὡς οἰκείοις ἤδη ὁμιλεῖ», τολμᾶ τι νεανικόν ὁ λόγος. «Θεός θεοῖς ἑνούμενός τε καί γνωριζόμενος· καί τοσοῦτον ἴσως, ὅσον ἤδη γινώσκει τούς γινωσκομένους», (λόγος εἰς τό Πάσχα καί εἰς τά γενέθλια).
Ἀφοῦ δέ τοιουτοτρόπως ἐφάνησαν τέλειοι τῆς πρώτης ἐντολῆς, ἤτοι τῆς πρός Θεόν ἀγάπης, τότε ἠθέλησαν νά φυλάξωσιν, ἤ μᾶλλον εἰπεῖν νά ἀποδείξωσιν, ὅτι φυλάττουν καί τήν δευτέραν ἐντολήν, τῆς πρός τόν πλησίον ἀγάπης. Καί δή, ἀφήσαντες τήν ἡσυχίαν, ἐκινήθησαν, ἄλλος μέν ἀπό ἕν θεϊκόν καί οὐράνιον σημεῖον ὅπερ εἶδεν· ἄλλος δέ ἀπό ἄλλο· καί ὅλοι ὁμοῦ ἐθερμάνθησαν ἀπό μίαν θείαν ἔμπνευσιν, καί ἀπό ἕνα θεοφιλῆ σκοπόν τῆς τῶν ἀδελφῶν ἀγάπης, εἰς τό νά κτίσωσι Λαύρας, Ἱερά Μοναστήρια, Μονύδρια, Σκήτας καί Κελλία· εἴς τε τά βόρεια καί νότια μέρη τοῦ ῎Ορους, καί εἰς διάφορα ἄλλα μέρη αὐτοῦ, πρός κατοικίαν καί ἀνάπαυσιν ἐκείνων, ὅσοι φεύγουσι τάς τοῦ κόσμου μερίμνας, ἔρχονται δέ ἐδῶ διά νά ζήσωσι μοναχικήν ζωήν. Ὁμοίως ἐκινήθησαν εἰς τό νά οἰκοδομήσωσιν ἐν τοῖς Μοναστηρίοις, Ναούς θαυμαστούς, Ναούς παμμεγέθεις καί ὡραιοτάτους ἐπ᾿ ὀνόματι τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ· ἐπ᾿ ὀνόματι τῆς Παναχράντου αὐτοῦ Μητρός καί τῶν Ἁγίων αὐτοῦ, διά νά δοξολογῆται ἀκαταπαύστως ὁ τῶν ὅλων Θεός· καί φαίνεταί μοι, ὅτι μελετῶντες νά κτίσωσιν αὐτά, ἔλεγεν εἰς τόν ἑαυτόν του ὁ καθείς ἀπό τούς τρισμακαρίστους τούτους Πατέρας, τό δαυϊτικόν ἐκεῖνο, «οὐ δώσω ὕπνον τοῖς ὀφθαλμοῖς μου καί τοῖς βλεφάροις μου νυσταγμόν, καί ἀνάπαυσιν τοῖς κροτάφοις μου, ἕως οὗ εὕρω τόπον τῷ Κυρίῳ, σκήνωμα τῷ Θεῷ Ἰακώβ» (Ψαλ. ρλβ΄ 4).
Ἀφοῦ δέ ταῦτα πάντα τά εὐαγῆ καί ἱερά καταγώγια ἐκ θεμελίων ὠκοδόμησαν οὕτω, καθώς αὐτά βλέπομεν ἕως τῆς σήμερον, μέ μυρίους ἱδρῶτας καί κόπους καί πειρασμούς, μέ ἁδρότατα καί βασιλικά ἔξοδα, μέ πολλάς ὁδοιπορίας καί ποντοπορίας, μέ πολλούς κινδύνους καί αὐτῆς τῆς ἰδίας αὐτῶν ζωῆς, καί μέ παράτασιν καιρῶν καί χρόνων πολλῶν, ἀκολούθως ἐσπούδασαν οἱ φιλαδελφότατοι, νά προικίσωσιν αὐτά μέ ἱερά κειμήλια, μέ θησαυρούς τιμίων ξύλων καί Ἁγίων λειψάνων, μέ ὑποστατικά καί μετόχια πλούσια, καί μέ ἄλλα κτήματα κινητά καί ἀκίνητα, τόσον διά τήν ζωοτροφίαν καί αὐτάρκειαν τῶν ἐνασκουμένων ἀδελφῶν, ὅσον καί διά τήν ὑποδοχήν τῶν πτωχῶν καί ξένων καί ἀσθενῶν, ὅσοι ἔρχονται εἰς αὐτά».
Ἡ σῳζομένη μάλιστα ἀκολουθία ὁμιλεῖ περί σημείου καί ἐμφανείας θείου φωτός, ἐκ τοῦ ὁποίου ὁδηγούμενος ὁ Ὅσιος, κατῆλθεν εἰς τόν ἁλίκτυπον αὐτόν βράχον καί ᾠκοδόμησε τό Ἱερόν τοῦτο Μοναστήριον.
«Ἀνέτειλε Χριστός σοι ἄνωθεν φῶς ὑπορείοις μονάζοντι Ἄθωνος, ὅθεν δομήν ἐδομήσω μάκαρ περιφανῆ, Ἀρχιεράχῃ θείῳ τε, κλεινῷ Νικολάῳ θαυματουργῷ, μεθ᾿ οὗ καί νῦν δυσώπει, ἀτρώτους διαμένειν, τούς ἐν αὐτῇ καλῶς μονάζοντας».
Ὁποίους κόπους θά κατέβαλεν ὁ θεῖος οὗτος Πατήρ μετά τῶν συνεργατῶν του, διά νά λειάνῃ τόν βράχον, διά νά θέσῃ τά μέχρι σήμερον σῳζόμενα θεμέλια ἐκ δυσκινήτων λίθων, διά νά μεταφέρῃ τόσα ὑλικά καί νά ἀνεγείρῃ τόσα λαμπρά οἰκοδομήματα, νομίζομεν ὅτι εἶναι δύσκολον νά φαντασθῇ κανείς.
Ποῦ ὅμως ὁ ἀοίδιμος εὗρε τά χρήματα διά τήν ἀνέργεσιν τοῦ Μοναστηρίου; Ὡς πληροφορεῖ ἡμᾶς παλαιόν χειρόγραφον ἀποκείμενον εἰς τήν Ἱεράν Μονήν Ξενοφῶντος, - τούτου ἐσχάτως ἐλάβομεν γνῶσιν -, μεταξύ τῶν μαθητῶν τοῦ Ὁσίου, συγκατελέγετο καί πλούσιός τις, ὅστις διέθεσε τήν περιουσίαν του διά τόν σκοπόν αὐτόν, ὑπό τῆς Θείας Προνοίας ἀσφαλῶς κινούμενος.
Ὁποίαν ὁσιακήν πολιτείαν διῆγε ὁ Ὅσιος γενόμενος κονοβιάρχης, δυνάμεθα νά συμπεράνωμεν καί ἐκ τοῦ γεγονότος, ὅτι ἀπέκτησε τό χάρισμα τῆς θαυματουργίας. Συγκεκριμένως ἀναφέρονται θαύματα τοῦ Ἁγίου, δι᾿ ὧν ἔσωσε τήν τε Μονήν του καί τό Ἅγιον ῎Ορος ἐκ τῶν ἐπιδρομῶν τῶν βαρβάρων.
Ἰδού πῶς ἀναφέρει τά θαύματα ταῦτα ἡ σῳζομένη ἀκολουθία: «τῶν ἀπίστων ἐχθρῶν ἀπείργων τάς μηχανουργίας» (β΄ ἰδιόμ. Λιτῆς), «ἀλλ᾿ ὦ Πάτερ Γρηγόριε, ὡς τά ἐφόδους ποτέ τῶν βαρβάρων διασκεδάσας, ταῖς πρός Θεόν πρεσβείαις σου, καί τήν σεπτήν Μονήν διαφυλάξας...» (Δοξαστικόν αἴνων).
Ὁ κατά σοῦ στρατός ποτέ θρασυνόμενος, τῶν βαρβάρων, γέγονεν ὁ δείλαιος, ἔργον βυθοῦ συναπολεσθείς, σέ γάρ ἀοράτως, ἡ Θεία χάρις, διέσκεπεν, ἡμῶν προνοουμένη, διά σοῦ σῳζομένων, τῶν τιμώντων σε μάκαρ Γρηγόριε». (3ον τροπ. δ΄ ᾠδῆς).
«Ρείθροις κατέπαυσας δακρύων, παναοίδιμε τό θράσος τῶν βαρβάρων, κυκλωσάντων ποτέ τήν Μονήν σου τήν Ἁγίαν, τῷ ἰσχυρῷ γάρ κέκραγας ἀντιλήπτορι καί ῥύστῃ».
Εἰς τό ἑπόμενον πιθανῶς ἀναφέρεται θαῦμα τοῦ Ἁγίου, διασώσεως ὄχι μόνον τῆς Μονῆς, ἀλλά εὑρυτέρας περιοχῆς τοῦ Ἄθω:
«῞Οτε τό στῖφος τῶν βαρβάρων, πλοιαρίοις συνεκύκλωσε τόν Ἄθω, τότε τούτου σοφέ, βουλάς διασκεδάσας, ὅλον σεαυτόν ἐπέδωκας, ἀρωγόν τοῖς ἐνοικοῦσι». (1ον τροπ. ζ΄ ᾠδῆς).
Περί τοῦ ὁσιακοῦ τέλους τοῦ Ὁσίου δέν ἔχομεν εἰδήσεις. Γνωρίζομεν ὅμως ὅτι τό Τίμιον λείψανόν του εὑρίσκεται ἐν Σερβίᾳ καί ἐπιτελεῖ πλείστας θαυματουργίας, ὡς λέγεται ἐν τῇ ἀκολουθίᾳ: «Τόν Ναόν τόν πανάγιον, ἐν ᾧ τό σῶμα σου εὐσεβῶς ἐτέθη, ποταμόν ἀνέδειξας ἀπείρων ἰαμάτων πανόλβιε. Πᾶσα Σερβία συρρέει τήν ἴασιν τῶν νοσημάτων ἀρυόμενοι. ῎Ορος τοῦ Ἄθω ἐγκαυχᾶται τοῖς ἀγῶσι σου Γρηγόριε τρισμάκαρ, ἡ Σερβία δέ ὡσαύτως τοῖς θαύμασί σου χαίρει, ἡ Γρηγορίου δέ Μονή ἐν τῇ σῇ ὁμωνυμίᾳ».
Διό καί ὁ Ἅγιος ἐγκωμιάζεται:
«Χαίροις ἡ τῶν θαυμάτων ἀκένωτος πηγή καί παραμυθία τῶν θλιβομένων· χαίροις τῶν νοσούντων ταχύς θεραπευτής».
Πῶς ὅμως τό ἱερόν τοῦ Ἁγίου λείψανον εὑρέθη ἐν Σερβίᾳ; Ὑπάρχουν δύο ἐκδοχαί ἐπ᾿ αὐτοῦ. Κατά τήν πρώτην ὁ Ὅσιος ἐκοιμήθη ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ, τό δέ τίμιον λείψανόν του μετεκομίσθη ἐν Σερβίᾳ ὑπό μαθητῶν του. Κατά τήν δευτέραν, ἥτις φαίνεται πιθανοτέρα εἰς ἡμᾶς, ὁ Ὅσιος ἀφοῦ ἵδρυσε καί ἐτακτοποίησε τήν Ἱεράν ἡμῶν Μονήν, μετέβη εἰς Σερβίαν, ὅπου τριάκοντα περίπου ἔτη μετά τήν ἵδρυσιν τῆς ἰδικῆς μας Μονῆς, ἵδρυσε καί ἑτέραν Ἱεράν Μονήν ἐπονομαζομένην σήμερον Γκόρνιακ.
Ἐν τῇ Ἱερᾷ ταύτῃ Μονῇ ἀναπαύεται τίμιον καί θαυματουργόν λείψανον Ὁσίου τινος Γρηγορίου Σιναΐτου - ὡς μαθητοῦ χρηματίσαντος τοῦ θείου Γρηγορίου τοῦ Σιναΐτου -, ἐλθόντος κατά τήν ἐκεῖ παράδοσιν ἐξ Ἀνατολῆς καί ἰδιαιτέρως τοῦ Ἁγίου ῎Ορους, καί οὕτινος ἡ μνήμη ἐπιτελεῖται τήν 7ην Δεκεμβρίου, ὡς καί παρ᾿ ἡμῖν. Ἡ ἵδρυσις τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Γκόρνιακ, τοποθετεῖται μετά τήν ἵδρυσιν τῆς καθ᾿ ἡμᾶς Ἱερᾶς Μονῆς. Ταῦτα πάντα, ἀλλά καί τό γεγονός ὅτι οὐδαμοῦ ἀλλοῦ τῆς Σερβίας ὑπάρχει θαυματουργόν λείψανον Ὁσίου Γρηγορίου, πείθουν ἡμᾶς ὅτι ὁ σεπτός ἡμῶν κτίτωρ θείῳ ζήλῳ κινούμενος, ἵδρυσε καί τήν Ἱεράν ταύτην Μονήν.
Περί τοῦ Ὁσίου τούτου Γρηγορίου ὁ Προηγούμενος Μωϋσῆς Χιλιανδαρινός ἔδωκε τά ἑξῆς στοιχεῖα, μερίμνῃ τοῦ σεβαστοῦ Γέροντος Ἀνδρέου, τήν ἀξιοπιστίαν τῶν ὁποίων διεσταυρώσαμεν καί ἐξ ἄλλων πηγῶν.
Δέν ὑπάρχουν στοιχεῖα περί τοῦ πότε ὁ Ὅσιος ἐκοιμήθη ἐν Κυρίῳ. 'Υπολογίζεται ὅτι τοῦτο ἐγένετο περί τά τέλη τοῦ 14ου αἰῶνος.
Ἡ μνήμη του ἑορτάζεται τήν 7ην Δεκεμβρίου, τήν ἑπομένην τοῦ Ἁγίου Νικολάου. Δέν ὑπάρχει γραμμένος ὁ βίος του οὔτε καί εἰδική ἀκολουθία. Τά ὀστᾶ του κατά πρῶτον ἀνεπαύοντο εἰς τόν κτιστόν Ναόν παρά τό παρεκκλησάκι - ἡσυχαστήριον, πλησίον τοῦ σπηλαίου ἄνωθεν τῆς Μονῆς Γκόρνιακ.
Τό ἔτος 1900 ὁ ἡγούμενος τοῦ Γκόρνιακ, Σάββας, ἐγκρίσει τοῦ Μητροπολίτου τῆς Σερβίας, ἔβγαλε τά ὀστᾶ τοῦ Ὁσίου Γρηγορίου ἀπό τόν ὑγρόν τάφον, τά ἐτοποθέτησεν εἰς μικρόν κιβώτιον καί τά μετέφερεν εἰς τόν Ναόν τῆς Μονῆς.
Κατά τόν δεύτερον παγκόσμιον πόλεμον, τά ὀστᾶ τοῦ Ὁσίου Γρηγορίου μετεφέρθησαν εἰς τήν ἕδραν τῆς ἐπαρχίας τοῦ Μπρανιτσέβου (Ποζάρεβατς), μετά δέ τόν πόλεμον ἐπανεφέρθησαν εἰς τήν Μονήν Γκόρνιακ, εἰς τόν Ναόν τῆς ὁποίας ἀναπαύονται καί τώρα.
Τά ὀστᾶ θεωροῦνται θαυματουργά - ἰαματικά καί ἀσθενεῖς ἐκ τῶν περιχώρων καί ἀπό ἄλλα μέρη προσέρχονται ἐκεῖ διά νά τούς ἀναγνωσθοῦν εὐχαί.
Εἰς τά περίχωρα τῆς Μονῆς Γκόρνιακ ὑπάρχει μία παράδοσις περί τοῦ Ὁσίου Γρηγορίου. Ὁ ποταμός Μπλάβα, ὁ ὁποῖος διασχίζει τήν μνημονευθεῖσαν Γκόρνιακ κλεισούραν, εἶναι ἀρκετά θορυβώδης. Ὑπάρχουν ὅμως πλησίον τῆς Μονῆς Γκόρνιακ, δύο βράχοι εἰς τόν Μπλάβαν, ὅπου ὁ ποταμός δέν ἀκούγεται. Λέγεται ὅτι εἰς τούς βράχους αὐτούς, κάποτε ἵσταντο ὁ Ἅγιος Βασιλεύς Λάζαρος καί ὁ Ὅσιος Γρηγόριος, καί ἀπό τόν θόρυβον τοῦ ποταμοῦ δέν ἠδύναντο νά ἀκουσθοῦν. Τότε ὁ Ὅσιος διέταξε τόν ποταμόν νά ἡσυχάσῃ καί ἔτσι ἔμεινε μέχρι σήμερον. Τό μέρος τοῦτο τώρα καλεῖται «ἡ ἡσυχία».
Κατά τόν δεύτερον Παγκόσμιον πόλεμον, ὅτε τά Ἅγια λείψανα τοῦ Ὁσίου Γρηγορίου ἀνεπαύοντο εἰς τό Ποζάρεβατς, ἔπεσε βόμβα πολύ κοντά εἰς τήν Ἐκκλησίαν, ἀλλά καί τά ἱερά λείψανα καί ἡ Ἐκκλησία ἔμειναν ἄθικτα.
Ἐσχάτως ἡ Ἱερά Μονή μας ἔτυχε τῆς μεγίστης εὐλογίας νά λάβῃ τμῆμα ἐκ τοῦ Λειψάνου τοῦ Ὁσίου Πατρός ἡμῶν Γρηγορίου, τῇ αἰτήσει αὐτῆς, ἀποσταλέν ὑπό τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Γκόρνιακ.
Τό ἑσπέρας τῆς 22ας Νοεμβρίου τοῦ 1977, ὁ θεοφιλέστατος Ἐπίσκοπος Λεπαβίνας Ἰωάννης, συνοδευόμενος καί ὑπό ἄλλων Σέρβων ἱερομονάχων καί λαϊκῶν, μετεκόμισεν ἐκ Σερβίας τό Ἱερόν Λείψανον, γενόμενος δεκτός ἐν τῷ ἀρσανᾷ ἡμῶν, ὑπό συμπάσης τῆς ἀδελφότητος, ἐν ἀγαλλιάσει ἀφάτῳ ὑποδεξαμένης τό Ἱερόν Λείψανον.
Οὕτω ἡ Ἱερά ἡμῶν Μονή κέκτηται ὡς θησαυρόν πολύτιμον τό χαριτόβρυτον Ἅγιον Λείψανον, ὡς ἐγγύησιν τῆς εὐλογίας τοῦ Ὁσίου κτίτορος ἡμῶν πρός τήν Μονήν του καί πηγήν παρακλήσεως καί ἐνισχύσεως διά τούς ἐνταῦθα ἀγωνιζομένους Πατέρας.
Κατά παραγγελίαν ἐπίσης τῆς Ἱερᾶς ἡμῶν Μονῆς, ὁ Ὁσιολογιώτατος π. Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης συνέταξε πλήρη ἀκολουθίαν τοῦ Ὁσίου, διά νά ψάλλεται κατά τήν 7ην Δεκεμβρίου, ὅτε καί θά πανηγυρίζεται ἐπισήμως ἡ μνήμη Αὐτοῦ.
Δικαίως λοιπόν σεμνύνεται τό Ἅγιον ῎Ορος, διότι ἐγέννησε καί ἐξέθρεψε πνευματικῶς τοιοῦτον ἅγιον καί πνευματοφόρον ἄνδρα, ἡ δέ καθ᾿ ἡμᾶς Ἱερά Μονή, διότι τοιοῦτον ἔχει κτίτορα καί πρῶτον Πατέρα καί κοινοβιάρχην. Κλίνομεν εὐλαβῶς καί εὐγνωμόνως τό γόνυ τῆς ψυχῆς ἐνώπιον τοῦ Ὁσίου Πατρός, εὐχαριστοῦντες Αὐτόν, διότι καταστήσας ἑαυτόν διά τῶν μαχητικῶν του παλαισμάτων, δοχεῖον χωρητικόν τοῦ Παναγίου Πνεύματος, ἔγινε καί πηγή ὕδατος ἁλλομένου διά τούς διψῶντας τόν Κύριον καί ἐχαριτώθη καί ηὐλογήθη ὑπό τοῦ Παναγάθου Θεοῦ πλουσίως, ὥστε καί κτίτωρ τῆς εὐαγοῦς ταύτης Μονῆς νά ἀναφανῇ καί εἰς τό διηνεκές προστάτης αὐτῆς νά διατελῇ, διά τῶν εὐπροσδέκτων αὐτοῦ πρεσβειῶν πρός τόν Κύριον.
Πράγματι, πάντες οἱ Γρηγοριάται Πατέρες αἰσθανόμεθα ζῶντα τόν Ὅσιον ἐν μέσῳ ἡμῶν, εὐλογοῦντα καί στηρίζοντα ἡμᾶς εἰς τούς μοναχικούς μας ἀγῶνας.
Δέν εἶναι δέ καί σπάνιαι αἱ περιπτώσεις, καθ᾿ ἅς ὁ Ὅσιος ἡμῶν Πατήρ ἐνεφανίσθη εἰς Γρηγοριάτας Πατέρας, διά νά προειδοποιήσῃ αὐτούς περί τοῦ ἐπικειμένου τέλους, εἰς δέ τόν Γέροντα Νέστορα, ἀδίκως ἐν φυλακῇ ὄντα, περί τῆς κατά τήν ἑπομένην ἀπελευθερώσεως αὐτοῦ.
Μέ τήν βοήθειαν τοῦ Ὁσίου τούτου Πατρός καί τοῦ ἑτέρου Προστάτου αὐτῆς Ἁγίου Νικολάου, ἡ καθ᾿ ἡμᾶς Ἱερά Μονή, ἀντιμετώπισε μεγάλας δοκιμασίας καί ἐπέζησε ἐπί τῶν δύο καταστρεπτικῶν πυρκαϊῶν τοῦ 1500 καί 1761.
Μέ τήν βοήθειαν τοῦ Ὁσίου ἡ Ἱερά ἡμῶν Μονή ἀνέδειξε ὄχι μόνον ἱκανούς διοικητικῶς καί δραστηρίους Καθηγουμένους καί Προϊσταμένους, ἀλλά καί ὁσίους καί χαρισματούχους ποιμένας καί ἱερομονάχους καί μοναχούς, διαπρέψαντας εἰς τήν μοναχικήν ζωήν καί τήν νοεράν προσευχήν.
Οἱ ὅσιοι οὗτοι ἄνδρες, ἐμπνεόμενοι ἀπό τό παράδειγμα τοῦ σεπτοῦ Κτίτορος ἡμῶν, ἀπέδειξαν ὅτι εἶναι δυνατός ὁ συνδυασμός κοινοβιακῆς καί ἡσυχαστικῆς ζωῆς, καί ἐκληροδότησαν εἰς ἡμᾶς πολύτιμον παρακαταθήκην.
Ὁ Ὅσιος ἡμῶν Πατήρ παραγγέλλει εἰς ἡμᾶς τά πνευματικά τέκνα: «Εἰ πατέρα καλεῖν με θέλετε, μιμεῖσθέ μου τάς πράξεις καί τόν βίον».
Οἱ Γρηγοριάται Μοναχοί, ἕλκοντες τήν καταγωγήν ἀπό τοῦ νηπτικοῦ τούτου Πατρός ἡμῶν Γρηγορίου τοῦ νέου καί δι᾿ αὐτοῦ ἀπό τοῦ μεγάλου καθηγητοῦ τῆς νοερᾶς προσευχῆς Ὁσίου Γρηγορίου τοῦ Σιναΐτου, ἔχομεν μεγάλην ἀποστολήν καί εὐθύνην νά βαδίσωμεν εἰς τά ἴχνη των, ὡς ἐβάδισαν καί πολλοί πρό ἡμῶν ὅσιοι Γρηγοριάται Πατέρες, ἐν οἷς καί ὁ μακαριστός Καθηγούμενος Ἀρχιμανδρίτης Ἀθανάσιος, καί νά ἐργασθῶμεν ἀόκνως, χάριτι Θεοῦ, εἰς τήν ἀδιάλειπτον καί καρδιακήν προσευχήν, ὡς παροτρύνει καί ὁ Ὅσιος Πατήρ ἡμῶν Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης: «Καί καλῶς εἰπεῖν, ὅλοι ἀπό μικροῦ ἕως μεγάλου, ἄς μιμούθεθα κατά τό δυνατόν τούς Ὁσίους τούτους εἰς τήν φύλαξιν τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ, εἰς τήν ὑπομονήν τῶν πειρασμῶν καί τῶν κόπων τῆς ἀσκήσεως· εἰς τήν φιλαδελφίαν, εἰς τήν ἀγάπην, ἐξαιρέτως δέ καί μάλιστα εἰς τήν ἀκτημοσύνην καί παρθενίαν, διότι αὗται αἱ δύο ἀρεταί, εἶναι ἴδιαι ἡμῶν τῶν μοναχῶν, κατά τάς ὁποίας διαφέρομεν ἀπό τούς κοσμικούς... Ἐξαιρέτως εἰς τοῦτο βοηθεῖ ἡμῖν, ἡ ἐν καρδίᾳ νοερά καί ἀδιάλειπτος προσευχή τοῦ «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ Υἱέ τοῦ Θεοῦ ἐλέησόν με», ὅτι διά τῆς παντοτεινῆς μελέτης τοῦ Ἁγίου τούτου Ὀνόματος, ἀποδιώκομεν τούς αἰσχρούς καί βλασφήμους λογισμούς, ὅσους μᾶς προβάλλει ὁ διάβολος, καθώς λέγει ὁ Ἰωάννης τῆς Κλίμακος, «Ἰησοῦ ὀνόματι μάστιζε πολεμίους». ῞Οθεν ἄς μή ἀρκούμεθα νά ἀναγινώσκωμεν τήν κοινήν καί διωρισμένην ἀκολουθίαν, καί νά κάμνωμεν τόν συνηθισμένον κανόνα μας, τήν δέ νοεράν καί παντοτεινήν προσευχήν νά ἀμελῶμεν, διότι αὕτη εἶναι ἐξαίρετον ἔργον τῶν μοναχῶν» (Σελ. 57).
Εἰς τόν δύσκολον τοῦτον ἀγῶνα θά ἔχωμεν συναντιλήπτορας τήν ῎Εφορον ἡμῶν Κυρίαν Θεοτόκον, ἀλλά καί τούς Προστάτας μας Ὅσιον Γρηγόριον, Ἅγιον Νικόλαον καί Ἁγίαν Ἀναστασίαν, ὡς καί τόν Ὅσιον Γρηγόριον τόν Σιναΐτην καί τούς ἐν τῇ Ἱερᾷ ἡμῶν Μονῇ ἐπί τι διάστημα βιώσαντας, Ὅσιον Ἀκάκιον τόν Καυσοκαλυβίτην, Ὅσιον Νικόδημον τόν Ἁγιορείτην καί Ἁγίους ὁσιομάρτυρας Παῦλον, Λουκᾶν, καί Ἰγνάτιον, τούς ὁποίους, κατ᾿ ἀπόφασιν τῆς Ἱερᾶς ἡμῶν Συνάξεως, θά συνεορτάζωμεν μετά τοῦ σεπτοῦ κτίτορος ἡμῶν εἰς κοινήν ἑορτήν καί Σύναξιν, ἐπ᾿ εὐλογίᾳ τῶν τε ἀσκουμένων ἐνταῦθα Πατέρων, ἀλλά καί τῶν προσερχομένων εὐλαβῶν συνεορταστῶν.
Ἄς μή δειλιῶμεν λοιπόν, Πατέρες καί ἀδελφοί, ἀλλά ἀναλαβόντες τήν πανοπλίαν τοῦ Θεοῦ, ἄς ἐπιδιδώμεθα καθημερινῶς εἰς τά ἔργα τῆς μετανοίας, καθαιρόμενοι ἀπό τά πάθη, ἀντιπαλαίοντες πρός τούς πονηρούς δαίμονας, ἐκδυόμενοι τόν παλαιόν ἄνθρωπον καί ἐνδυόμενοι τόν νέον τόν κατά Θεόν κτισθέντα, πληροῦντες τά ἀγγεῖα τῶν ψυχῶν μας μέ τό ἄνωθεν ἔλαιον τοῦ Παναγίου Πνεύματος, ἐκκαιόμενοι εἰς τό πῦρ τοῦ ἔρωτος καί μή δίδοντες ὕπνον τοῖς βλεφάροις μας, ἕως οὗ εὕρωμεν σκήνωμα τῷ Θεῷ Ἰακώβ ἐν τῇ καρδίᾳ ἡμῶν.
Εἰς τάς δυσκόλους δέ στιγμάς καθ᾿ ἅς αἰσθανόμεθα τήν ἀδυναμίαν ἡμῶν, ἄς ἐπικαλούμεθα καί τάς πρεσβείας τοῦ Ὁσίου Πατρός ἡμῶν Γρηγορίου, ὁ ὁποῖος ὡς φιλόστοργος Πατήρ θά τρέχῃ εἰς βοήθειαν ἡμῶν.
Ἰδαιτέρως κατά τήν εὔσημον ταύτην ἡμέραν, ἄς στραφῶμεν πρός τόν Ὅσιον διά νά τοῦ εἴπωμεν μέ υἱϊκόν θάρρος καί ἀφοσίωσιν:
Ὅσιε Πάτερ Γρηγόριε, δέξου τήν εὐγνωμοσύνην μας διά τούς πολλούς πνευματικούς καί σωματικούς κόπους, τούς ὁποίους κατέβαλες διά νά θεμελιώσῃς τήν Ἱεράν αὐτήν Μονήν, νά ἀνεγείρῃς τά πρῶτα κτίσματα αὐτῆς, νά ἐξασφαλίσῃς δι᾿ αὐτήν τόν περιβάλλοντα χῶρον, τό ὡραῖον δάσος, τάς δροσεράς πηγάς, ἀλλά πρό πάντων διότι ἔθεσας τά πνευματικά θεμέλια αὐτῆς καί παρέδωκας εἰς τούς πρώτους μοναστάς καί μαθητάς σου, καί δι᾿ αὐτῶν εἰς τάς γενεάς τῶν μεταγενεστέρων Μοναχῶν, τήν παράδοσιν καί τάξιν τῆς μοναχικῆς πολιτείας καί ἁγιότητος.
Σέ αἰσθανόμεθα ἅπαντες ὡς τόν πρῶτον καί μεγάλον Γέροντά μας, προστάτην μας, καί ὁδηγόν μας πρός τόν Κύριον.
Εὐχαριστοῦμεν τόν Ἅγιον Θεόν, διότι ἅπαντες ἡμεῖς οἱ λαβόντες ἐνταῦθα τό Μέγα καί Ἀγγελικόν Σχῆμα ἀπό Σοῦ ἕλκομεν τήν πνευματικήν ἡμῶν ἀρχήν καί διαδοχήν.
Καί τώρα εἰ καί αἰσθανόμεθα ὡς ἀνάξια τέκνα Σου, σέ ἱκετεύομεν νά μή παύσῃς πρεσβεύων πρός Κύριον ὑπέρ τῆς ποίμνης Σου ταύτης, ἵνα συνεχίζῃ τόν πνευματικόν Σου ἀγῶνα καί μιμῆται τά ἔνθεα μοναχικά Σου παλαίσματα καί κατορθώματα.
Ἐν καιρῷ πειρασμῶν καί θλίψεων, γενοῦ ἡμῖν ἀντιλήπτωρ καί παρηγορητής, στηρίζων τάς ἀνειμένας χεῖρας καί τά παραλελυμένα γόνατα. Πρέσβευε εἰς τόν Κύριον ἀκαταπαύστως ὑπέρ εὐσταθείας τῆς Ἱερᾶς Σου Μάνδρας καί σωτηρίας πάντων τῶν ἐν αὐτῇ μοναζόντων.
Καί κατά τήν σεβάσμιον ταύτην ἡμέραν, καθ᾿ ἥν ἑορτάζομεν τήν σεπτήν μνήμην σου, ἀλλά καί κατά πάσας τάς πανηγύρεις ἡμῶν, δεῦρο καί στῆθι μεθ᾿ ἡμῶν, ἐπισφραγίζων τόν ὕμνον καί προεξάρχων τῆς πανηγύρεως.
Ὁ Γέροντάς μου π. Γεώργιος Γρηγοριάτης (Καψάνης)
Μέ τήν εὐλογία τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου
