Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2025

ΤΑ …ΣΥΝΕΤΑΙΡΑΚΙΑ

(όταν ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου και ο Δήμαρχος Πάφου συνεταιρίζονται…)

 

Για να μην υπάρξει παρεξήγηση είναι αναγκαία η διευκρίνηση: όταν αναφέρομαι σε «συνεταιρισμό» Αρχιεπισκόπου Γεωργίου και Δημάρχου Φαίδωνος δεν υπονοώ φανερές ή ύποπτες οικονομικές συναλλαγές ή συνεργασία σε εταιρίες απλές ή… offshore στην Πάφο ή αλλού.

Βέβαια μερικές φορές είναι προτιμότερες τέτοιες οικονομικές συναλλαγές από κάτι άλλους “συνεταιρισμούς” που έχουν ως κύριο σκοπό τη δολοφονία χαρακτήρων.

Σε ένα τέτοιο «συνεταιρισμό» δολοφονίας χαρακτήρος αναφέρομαι. Δεν είμαι Κύπριος και δεν ασχολιόμουν με τα της Κύπρου. Τον τελευταίο καιρό, με την απαράδεκτη από ηθικής, εκκλησιαστικής και νομικής άποψης εκθρόνιση του Μητροπολίτη Πάφου και όσα απαράδεκτα έχουν ακολουθήσει (απαγόρευση να ιερουργεί, μη χορήγηση της απόφασης και όλων των εγγράφων της “δίκης”, περικοπή μισθού κατά 55%, απειλές, διασπορά συκοφαντιών κοκ) αναγκάστηκα να εκφράσω και γραπτώς τον αποτροπιασμό μου. Λόγω των δημοσιευμάτων μου η μέχρι προ ολίγων ημερών άγνωστή μου Παφίτισα Η. Λ. μου έστειλε απομαγνητοφωνημένες συνεντεύξεις του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Γεωργίου και του Δημάρχου Πάφου Φαίδωνος Φαίδωνος.

Εντυπωσιάστηκα από το απόλυτα σύμψυχο και ομόφρονο Αρχιεπισκόπου-Δημάρχου όπως εκδηλώνεται στο δημόσιο λόγο τους σε σειρά συνεντεύξεών τους εναντίον του Μητροπολίτη Τυχικού. Είναι βέβαιο ότι ο δημόσιος λόγος αμφοτέρων έχει αποτελέσει αντικείμενο προβληματισμού όχι μόνο στην κοινωνία της Πάφου και ευρύτερα της Κύπρου αλλά και στην Κωνσταντινούπολη, η οποία καλείται να αποφασίσει έχοντας κατά νουν, ει δυνατόν, όλα τα δεδομένα.

Στο παρόν περιορίζομαι σε κάποιες σύντομες παρατηρήσεις επί των δηλώσεων των «συνεταίρων» Αρχιεπισκόπου και Δημάρχου:

1. Εντύπωση προκαλεί η ταύτιση του λόγου τόσο ως προς το ύφος όσο και ως προς το περιεχόμενο του Αρχιεπισκόπου και του Δημάρχου.

2. Επίσης, απόλυτη ταύτιση υπάρχει και στην ένταση της εχθρότητας των Αρχιεπισκόπου και Δημάρχου εναντίον του Μητροπολίτου Τυχικού.  

 

3. Αναφορικά με το δημόσιο λόγο του Αρχιεπισκόπου:

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο προσβλητικός και απαξιωτικός λόγος του Αρχιεπισκόπου για ένα νέο, μόλις δύο ετών, συνεπίσκοπό του. Είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις σε όλο τον Ορθόδοξο  κόσμο, όπου Προκαθήμενος τοπικής Εκκλησίας καταφέρεται δημόσια χωρίς στοιχεία εναντίον άλλου νέου συνεπισκόπου και αδελφού του εν Χριστώ με φράσεις όπως: «Δεν νομίζω να εκφράζει δικές του θέσεις, κάποιοι άλλοι θα είναι πίσω από αυτόν», «Εμείς τον μορφώσαμε, εμείς τον σπουδάσαμε, εμείς τον είχαμε. Δεν ξέρω τί έπαθεν μετά», «όταν βγαίνουν ανακοινώσεις ότι πρέπει τα τρόφιμα να διαβάζονται από ιερείς, ότι τα αναψυκτικά είναι δαιμονικά, ότι τα κόλλυβα δεν πρέπει να μπαίνουν μέσα σε ποτηράκια γιατί δεν πρέπει, αυτά όλα είναι επιπέδου το οποίο δεν περίμενα να έχουμε στην Πάφο, και περίμενα η Πάφος να έχει ένα καλύτερο θρησκευτικό επίπεδο, γιατί όπως έλεγε ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος αναμένουμε να είναι οι διάδοχοί μας καλύτεροι από εμάς...  Το ζητούμενο είναι να έχει τοποθετήσεις που είναι σύμφωνες με την Εκκλησία και με τη λογική. Τίποτε δεν έχουμε προσωπικό», «Εσιωπούσεν και νόμιζα ό,τι είναι ταπεινός», «ήξερα ότι θα μπορούσε να ήταν κάποιος πιο έξυπνος να έχει πιο καλύτερες θέσεις αλλά νόμιζα ότι ήταν ταπεινός», «δεν είναι καιρός να επιστρέφουμε σε εποχές σκοταδισμού», «δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στο επίπεδον αυτής της θέσηςσε αυτό το επίπεδο δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί… Πιστεύω ότι δεν κατάλαβα τις δυνατότητές του», «Και αυτά τα σκωπτικά σχόλια που βλέπουμε στις εφημερίδες καθημερινά, από κηρύγματά του και λόγια του, για το τί θα φάει ο ένας και τί θα πιει, περιποιούν τιμή για μας;», «Ήξερα και τις αδυναμίες του, ήξερα τί μπορούσε να προσφέρει. Νόμιζα όμως ότι αν λάμβανε μία θέση στην οποία ίσως να αντιμετώπιζε κάποιες δυσκολίες, θα προσέφευγε σε εμάς όπως και προηγουμένως, και θα έπαιρνε μίαν καθοδήγηση», «Υπήρξαν δηλώσεις για τα φαγητά, υπήρξαν δηλώσεις για τα αναψυκτικά κλπ».

Μάλιστα στη συνεδρία της 3-2-25 της Ι. Συνόδου ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Γεώργιος είπε, όπως προκύπτει από απόσπασμα πρακτικών που δημοσίευσε ο Αρχιεπίσκοπος: «Μιλώ σκληρά αλλά είναι η πραγματικότητα. Τόσα χρόνια Άγιε Πάφου, έμαθα και το επίπεδό σου και την αντιληπτικότητά σου… Θα μας διδάξεις περί Ορθοδοξίας! Λυπούμαι, και μέμφομαι τον εαυτόν μου, ότι δεν είχα καταλάβει πόσον ήταν το ανάστημά σου. Ένας, ο οποίος αντί επιχειρημάτων αντιτάσσει το ότι έχει είκοσι χρόνια σπουδών, κατανοείτε τι επίπεδο έχει. Ξέρω καλύτερα από όλους πόσα και τι ξέρεις».

Επί των  ανωτέρω δηλώσεων του Αρχιεπισκόπου σημειώνουμε:

α. Έντονο προβληματισμό δημιουργεί το μένος του Αρχιεπισκόπου εναντίον του Μητροπολίτου Τυχικού. Είναι πραγματικά δυσεξήγητο… 

β. Παρακαλούμε, προσκαλούμε και ΠΡΟΚΑΛΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ ΓΕΩΡΓΙΟ να μας παρουσιάσει μία δημόσια δήλωση του Μητροπολίτου Τυχικού ή «ανακοίνωσή» του, όπως ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος λέει, στην οποία ο Μητροπολίτης Τυχικός να λέει ότι «τα τρόφιμα να διαβάζονται από ιερείς, ότι τα αναψυκτικά είναι δαιμονικά». ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ! Έχει προκληθεί και άλλη φορά ο Αρχιεπίσκοπος να αποδείξει αυτά που λέει, αλλά σιωπά, γιατί ξέρει ότι ΨΕΥΔΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΥΚΟΦΑΝΤΕΙ! Ντρεπόμαστε εμείς, Μακαριώτατε! Δεν προσβάλλεται έτσι η Εκκλησία της Κύπρου με τα ψέματα και τις συκοφαντίες που εκστομίζει ο Προκαθήμενός της;  

γ. Πιστεύετε, Μακαριώτατε, ότι αυτές οι απαξιωτικές αναφορές εναντίον του συνεπισκόπου και αδελφού σας,  σας τιμούν ως Πρωθιεράρχη; Ή μήπως, νομίζετε ότι με αυτές τις συκοφαντίες θα προσβάλλετε τον Τυχικό; Μάλλον εναντίον σας επιστρέφουν, εσείς αυτοακυρώνεστε ως Αρχιεπίσκοπος απαξιώνοντας τον συνεπίσκοπό σας!

δ. Είναι δυνατόν, ένα πρόσωπο που αναφέρεται με τόση εμπάθεια και εχθρότητα εναντίον του Μητροπολίτου Τυχικού να είναι Πρόεδρος στο Δικαστήριο που τον δίκασε; Τόσο ο Καταστατικός Χάρτης, όσο και οι διατάξεις των Διεθνών Συμβάσεων αλλά και το περί δικαίου αίσθημα απαιτούν οι Δικαστές να έχουν το τεκμήριο αμεροληψίας και να παρέχουν τις απαραίτητες εγγυήσεις αμεροληψίας. Ο Καταστατικός Χάρτης αναφέρει επί λέξει: «Τα δικαστικά πρόσωπα είναι εξαιρετέα και εάν διήγειρον ή διεγείρουν, υπονοίας μεροληψίας, ήτοι υφίστανται γεγονότα ικανά να δικαιολογήσουν εμφανώς δυσπιστίαν διά την αμερόληπτον άσκησιν των καθηκόντων αυτών» και «δύναται να θεμελιώσει την εξαίρεσιν, όταν συνδυάζηται ούτος προς άλλα περιστατικά μαρτυρούντα ότι ο δικαστής διακατέχεται δυσμενώς προς τον Κατηγορούμενον» (άρθρ. 7 παρ. 2 και 4 του Παραρτήματος Β ΙΙ). Πληροί ο Αρχιεπίσκοπος το κριτήριο της αμεροληψίας, όταν έχει εκδηλώσει δημόσια τέτοια εμπάθεια κατά του κατηγορουμένου; Πώς λοιπόν, μπόρεσε ο Αρχιεπίσκοπος να δικάσει;

 

4. Ας έλθουμε στο δημόσιο λόγο του άλλου “συνέταιρου”, του Δημάρχου Πάφου:

Αξίζει να επισημάνουμε κάποια σημεία από τις δηλώσεις και τις εμφανίσεις του σε τηλεοπτικές εκπομπές:

α. Όποιος διαβάζει τις δηλώσεις του Δημάρχου Φαίδωνος του δημιουργείται η αίσθηση ότι ο Δήμαρχος υπηρετεί συγκεκριμένο σχεδιασμό αναλαμβάνοντας εργολαβικά την τηλεοπτική “δολοφονία” του Μητροπολίτη Τυχικού και την απαξίωσή του στις συνειδήσεις των πιστών. 

β. Τέτοιος ήταν ο ζήλος του Δημάρχου για να απαξιώσει τον Μητροπολίτη Τυχικό ώστε καθημερινά σχεδόν τη Μ. Εβδομάδα 2025 περιερχόταν τις τηλεοπτικές εκπομπές και καταφερόταν εναντίον του Μητροπολίτου Πάφου. Γνώριζε ο Δήμαρχος ότι λόγω των ημερών ο Μητροπολίτης δεν θα του απαντήσει, όπως και δεν του απάντησε, και έτσι έμεινε η κοινωνία της Κύπρου με τις εντυπώσεις που ήθελε ο Δήμαρχος…

γ. Ο Δήμαρχος σε όλες του τις συνεντεύξεις επαναλαμβάνει τα ίδια και τα ίδια, ακολουθώντας τη γνωστή μέθοδο Γκαίμπελς: «πες, και στο τέλος κάτι θα μείνει»!

δ. Ο Δήμαρχος αναφέρεται με γενικολογίες χωρίς συγκεκριμένα στοιχεία. Ενδεικτικά μιλάει για αναστάτωση όλων των ενοριών, ιερέων, επιτρόπων. Όμως σε όλες τις δηλώσεις τους επαναλαμβάνει συνεχώς μόνο έναν ιερέα και τους επιτρόπους της Τσιάρας! Πού είναι η αναστάτωση όλων των ενοριών, των ιερέων, των επιτρόπων;  Επίσης, χωρίς αποδείξεις αποφαίνεται: «Υπάρχει ένας σκοταδισμός. Βλέπουμε στην Μητρόπολη Πάφου να επικρατούν νοοτροπίες φανατισμού, άκρατου θρησκευτικού φανατισμού»!

ε. Ο Δήμαρχος, ακολουθώντας τον Αρχιεπίσκοπο, συκοφαντεί τον Μητροπολίτη Τυχικό: κ. Φαίδωνα, ΠΡΟΚΑΛΟΥΜΕ και εσάς: Πού και πότε είπε ο Μητροπολίτης Τυχικός, όσα ανόητα και συκοφαντικά του χρεώνετε: «να διαβάζονται τα αναψυκτικά», «αν σου σερβίρει το φαγητό κάποιος που είναι αλλόθρησκος πρέπει να μην το τρως και να το διαβάζεις πρώτα… πρέπει να πηγαίνουμε στο εστιατόριο και να κρατούμε ένα ευχολόγιο και να διαβάζουμε στα φαγητά γιατί το γκαρσόνι μπορεί να είναι»;  Ασφαλώς, ποτέ δεν είπε τέτοιο πράγμα ο Μητροπολίτης Τυχικός, αλλά ο Δήμαρχος, όπως και ο Αρχιεπίσκοπος,  ελαφρά τη καρδία συκοφαντούν…

Ντροπή, κ. Δήμαρχε!

στ. Άλλη συκοφαντία του Δημάρχου: Όπως τα περισσότερα γραφεία των Ι. Μητροπόλεων στην Ελλάδα είναι κλειστά τη Μ. Εβδομάδα, έτσι και στην Πάφο η Μητρόπολη ήταν κλειστή για διοικητικές υποθέσεις και ο Μητροπολίτης δεχόταν μόνο όποιον ήθελε εξομολόγηση. Μ. Εβδομάδα, άλλωστε! Ο Δήμαρχος ξαφνιάστηκε, δεν μπορούσε να καταλάβει πώς ένας Δεσπότης Μεγαλοβδομαδιάτικα  να μην πολυασχολείται με διοίκηση και να ενδιαφέρεται πρωτίστως για την πνευματική προετοιμασία του λαού (εξομολόγηση)!  Έτσι συκοφαντεί παρουσιάζοντας τον Μητροπολίτη Τυχικό να έχει κλείσει γενικά τη Μητρόπολη και να αρνείται να δέχεται κόσμο σε συνεργασία, λέγοντας επί λέξει: «Ξέρω εγώ, εν πάσει περιπτώσει, υπάρχει πρόβλημα, έκλεισε τη Μητρόπολη», «είναι κλειδαμπαρωμένη η Μητρόπολη, δηλαδή, για χρόνια ολόκληρα όποιος πολίτης πήγαινε οι πόρτες ήταν ανοικτές μπορούσε να μπει μέσα. Κλείδωσαν την Μητρόπολη,  δεν μπορεί να μπει κανένας μέσα»!

ζ. Προσεκτική μελέτη των δηλώσεων του Δημάρχου καθιστά σαφές ότι όλες οι κατηγορίες του Δημάρχου εναντίον του Μητροπολίτη Τυχικού βρίσκονται στα όρια της φαιδρότητας εκτός από μία, η οποία αποτελεί και τη

μοναδική και ουσιαστική αιτία της μεγάλης εχθρότητας του Δημάρχου

 εναντίον του Μητροπολίτη: ΟΙ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ και

η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ!

Ο Μητροπολίτης θέλοντας να προστατεύσει και να αξιοποιήσει την περιουσία της Μητρόπολης ήρθε σε σφοδρή αντίθεση με το Δήμαρχο, ο οποίος απαιτούσε να επεμβαίνει αναρμοδίως σε εκκλησιαστική περιουσία. Ενδεικτικά: Ο Μητροπολίτης Τυχικός εξασφάλισε δικαστική αναγνώριση μεγάλης οφειλής του Δήμου προς τη Μητρόπολη (8.500.000€!) και δέσμευση δημοτικής περιουσίας μέχρι την εξόφλησή της! Επίσης, ο Μητροπολίτης αρνήθηκε να υπογράψει έτοιμη σύμβαση -πολλών εκατομμυρίων- που του έφερε ο Δήμαρχος για τη διαμόρφωση του χώρου και την κατασκευή χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων στην αυλή Ι. Ναών (π.χ. Θεοσκέπαστης)! Μάλιστα, ο Μητροπολίτης του είπε ότι θα κάνει το έργο της ανάπλασης της αυλής της Θεοσκέπαστης μόνη της η Μητρόπολη με δωρεά που έχει ήδη εξασφαλίσει και με πολύ μικρότερο κόστος! Στην άρνηση αυτή του Μητροπολίτη ο Δήμαρχος… θύμωσε!

Γιατί, άραγε;

«Είναι πολλά τα λεφτά, Άρη!»

Δεν είναι, λοιπόν, παράξενο που μόλις ανέλαβε την Τοποτηρητεία ο Αρχιεπίσκοπος Γεώργιος, αμέσως υπέγραψε ό,τι του ζήτησε ο Δήμαρχος! και έτσι πανηγυρίζει το cosmosnews: «Μπήκαν οι μπουλντόζες στην Παναγία Θεοσκέπαστη, Έφυγε από τη μέση ο Τυχικός και ξεκίνησαν τα έργα στη Θεοσκέπαστη»: «Σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο [στον αύλειο χώρο του Ναού!] προβλέπει τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου χώρου στάθμευσης, με σκοπό να αντιμετωπιστεί το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που παρουσιάζεται τις ώρες της αιχμής»!

η) Δεν μπορούμε να μην αναγνωρίσουμε στο Δήμαρχο ότι έχει… προφητικό χάρισμα. Γνώριζε πολύ νωρίτερα από τους Αρχιερείς ότι με την υπόθεση του Μητροπολίτη Τυχικού θα ασχοληθεί μετά το Πάσχα η Σύνοδος και γι’ αυτό προετοίμασε το έδαφος στην κοινή γνώμη μεγαλοβδομαδιάτικα, διασύροντας τον Μητροπολίτη με συκοφαντίες και απαξιωτικές δηλώσεις. Και τις δηλώσεις αυτές του Δημάρχου τις αξιοποίησε ο Αρχιεπίσκοπος στην ενώπιον της Συνόδου καταγγελία του!

Η συμπαιγνία-συνεταιρισμός Αρχιεπισκόπου-Δημάρχου σε όλο το απαίσιο μεγαλείο της.

Κατάντημα για την Εκκλησία της Κύπρου…

  

Αθήνα,  18 Σεπτεμβρίου 2025

Αναστασίου Γεώργιος

Θεολόγος – Αθήνα