Γράφει ὁ κ. Δημήτριος Λαμπρόπουλος, Θεολόγος
Κατεποντήσθησαν ἐφέτος αἱ Θεολογικαὶ Σχολαί! Ἀνεκοινώθη ἡ διαμόρφωσις τῶν βάσεων διὰ τὴν εἰσαγωγὴν τῶν νέων φοιτητῶν καὶ τὸ ἀποτέλεσμα ἦτο ἀποκαρδιωτικόν: τὰ τέσσερα τμήματα Ἀθηνῶν καὶ Θεσσαλονίκης, ὁμοῦ καὶ ἡ παράτερος κατεύθυνσις μουσουλμανικῶν σπουδῶν εὑρίσκονται κάτω ἀπὸ τὸ ὅριον τοῦ 10! Τὸ ἐπίπεδον πλέον δὲν εἶναι χαμηλὸν μόνον ἀπὸ πλευρᾶς διδασκόντων, ἀλλὰ καὶ διδασκομένων καὶ αὐτὸ βεβαίως θὰ ἔχη ἀντίκτυπον πολλαπλάσιον μελλοντικῶς. Ποῦ ὀφείλεται; Ἀναμενόμενον εἶναι ὅτι, ἐὰν ἐρωτήσης τοὺς Καθηγητὰς τῶν Σχολῶν θὰ ἀπεμπολήσουν κάθε εὐθύνην καὶ θὰ τὴν μεταθέσουν εἰς τὴν ἀπουσίαν ἐπαγγελματικῆς ἀποκαταστάσεως καὶ τὰ συναφῆ. Δὲν δύνανται νὰ ἴδουν τὰς βαθυτέρας πνευματικὰς αἰτίας, ὅπως δὲν βλέπουν καὶ τώρα τὰ λάθη των! Συμβαίνουν τόσα κακὰ εἰς τὴν κοινωνίαν καὶ τὴν Ἐκκλησίαν, ἀλλὰ οἱ ἴδιοι φροντίζουν μόνον νὰ κολακεύουν πολιτικοὺς καὶ ἐκκλησιαστικούς, διότι ἀποτελοῦν καὶ αὐτοὶ μέρος τοῦ συστήματος… Ἄνθρωποι, οἱ ὁποῖοι δὲν δύνανται νὰ διακρίνουν τὴν πολιτικὴν ὀρθότητα ἀπὸ τὴν ὀρθόδοξον παράδοσιν, πῶς θὰ ἐμπνεύσουν; Τί ἐπιστήμη θὰ προάγουν, ὅταν μέλημά των εἶναι νὰ «κρατιοῦνται μὲ νύχια καὶ μὲ δόντια» ἀπὸ τὰ ράσα φανερῶν καὶ κρυφῶν παπικῶν καὶ προτεσταντῶν Δύσεως καὶ Ἀνατολῆς, διὰ νὰ αἰσθάνωνται εὐυπόληπτοι;
Ἡ ἀδιάκριτος στάσις τῶν Θεολογικῶν Σχολῶν
Τί σχέσιν ὅμως ἔχουν αὐτὰ μὲ τὴν Ἐκκλησίαν τῆς Κρήτης; Διὰ νὰ ἀντιληφθῆ κανεὶς τὴν ἔκπτωσιν τῶν Θεολογικῶν Σχολῶν δὲν ἀρκεῖ νὰ σταθῆ εἰς τὴν σιωπὴν αὐτῶν ἔναντι τοῦ γάμου τῶν ὁμοφυλοφίλων, τῶν βλάσφημων ἔργων τέχνης κ.λπ. ἀλλὰ καὶ εἰς τὰ πεπραγμένα αὐτῶν: π.χ. δίδουν συνεχῶς τίτλους ἄνευ ἀντικρύσματος εἰς λάθος χρονικὰς συγκυρίας, ὅπως τὸ 2023 εἰς τὸν Λαρίσης, τὸ 2025 εἰς τὸν Αὐστραλίας κ.λπ. Ὅμως προσφάτως διέπραξαν ἀδιακρίτως καὶ τὸ ἑξῆς, ὡς ἐπληροφορήθημεν ἀπὸ τὸ «Φῶς Φαναρίου» τῆς 17ης Ἰουλίου:
«Μὲ τὴν ἀνώτατη ἀκαδημαϊκὴ βαθμολογία, ἄριστα, ἀξιολογήθηκε ἡ διδακτορικὴ διατριβὴ τοῦ Πανοσιολογιωτάτου Ἀρχιμανδρίτη τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου π. Μελχισεδὲκ Ἀμπελικάκη, στὸ γνωστικὸ πεδίο τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας. Ἡ ἀξιολόγηση πραγματοποιήθηκε σήμερα, 17 Ἰουλίου 2025, ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς τῆς Ἁγίας Μαρίνης, ἀπὸ τὸ Τμῆμα Θεολογίας τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ ΕΚΠΑ. Ὁ τίτλος τῆς διατριβῆς εἶναι: “Ἡ κατάσταση καὶ ἡ διοίκηση τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης ἀπὸ τὸν Θ΄ αἰώνα μέχρι τὴν ἔναρξη τῆς Φραγκοκρατίας”».
Ὁ περὶ οὗ ὁ λόγος κληρικὸς εἶναι αὐτός, ὁ ὁποῖος φέρεται ὡς ὑποψήφιος διὰ τὴν Μητρόπολιν Κυδωνίας καὶ Ἀποκορώνου καὶ διὰ τὸν ὁποῖον ὀλίγοι ὑποστηρικταὶ αὐτοῦ εἶχον ἐκδράμει εἰς τὰς Ἁγυιὰς «μὲ πανὸ καὶ πλακάτ», ὡς ἀνέγραφον μέσα ἐνημερώσεως διὰ νὰ τὸν ὑποστηρίξουν. Τοιαύτη πνευματικότης… Δικαίωμά των βεβαίως νὰ ἐκτίθενται καὶ δικαίωμά του νὰ εἶναι ὑποψήφιος (ἄλλωστε εἰς τὴν ἐποχὴν τοῦ δικαιωματισμοῦ ζῶμεν). Ὡστόσον, ἔρχονται αἱ Θεολογικαὶ Σχολαὶ καὶ ἀποδίδουν τίτλους, οἱ ὁποῖοι εἶναι χρήσιμοι εἰς τὰ μέσα, διὰ νὰ γίγνεται «κρότος», εἰς κρίσιμον περίοδον, ὅπου τὸ ζήτημα τῆς χηρείας τῆς Μητροπόλεως Κυδωνίας ἔχει φθάσει εἰς φάσιν ὀξύνσεως. Ἀδιακρισία πλήρης καὶ γενική!
Ὁ Ἀρχιμ. Μελχισεδὲκ ἔγινεν Ἀρχιμανδρίτης τὸ 2013 «κατόπιν προτροπῆς τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου Βαρθολομαίου» ἀπὸ τὸν Σεβ. Ἀνδρέα (Νανάκη), Καθηγητὴν τῆς Θεσσαλονίκης, καὶ ὑπηρέτησεν ὡς ἱεροκήρυξ εἰς τὴν Μητρόπολιν Ἀρκαλοχωρίου. Προεχειρίσθη Πνευματικὸς ὄχι ἀπὸ τὸν οἰκεῖον Ἐπίσκοπον, ἀλλὰ ἀπὸ τὸν Σεβ. Μητροπολίτην Ἰκονίου Θεόληπτον εἰς τὴν Ἱ. Μονὴν Ἁγίου Γεωργίου Ἐπανωσήφη. Πολυπράγμων ἱερεὺς εἶχε προσκληθῆ ἕως καὶ εἰς τὴν Αὐστραλίαν τὸ 2019, διὰ νὰ κηρύξη εἰς τὸν πανηγυρίζοντα ἱερὸν ναὸν τοῦ Προφήτου Ἠλιοὺ Ἀδελαΐδος. Σήμερα ὑπηρετεῖ εἰς τὸν Ἱ. Ν. Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου Στερνῶν, ὅπου πέρυσι τὴν 15ην Αὐγούστου ὡς κατέστη γνωστὸν ἀπὸ τὴν ἱστοσελίδα «romfea.gr»:
«Ἡ Κοίμηση τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου τιμήθηκε μὲ κάθε λαμπρότητα κατὰ τὴ Θεία Λειτουργία, τὴν ὁποία τέλεσε ὁ ἐφημέριος τῆς ἐνορίας Στερνῶν, Ἀρχιμανδρίτης τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου Μελχισεδὲκ Ἀμπελικάκης. Ὁ Ἀρχιμανδρίτης καλωσόρισε τὸν Πρωθυπουργὸ καὶ τοὺς ὑπόλοιπους παρευρισκόμενους, ἐκφράζοντας εὐχὲς γιὰ τὴν ἡμέρα τοῦ Δεκαπενταύγουστου. Μετὰ τὸ πέρας τῆς Λειτουργίας, ὁ Ἀρχιμανδρίτης δώρισε στὸν Κυριάκο Μητσοτάκη μία εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ ὡς ἀνάμνηση τῆς ἐπίσκεψής του στὴν ἐνορία Στερνῶν, ἐνῶ παρατέθηκε κέρασμα στοὺς παρευρισκόμενους».
Ἡ «ἀπειλὴ» κατὰ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης
Τὴν 8ην Ἀπριλίου ἐκοιμήθη ὁ Μητροπολίτης Κυδωνίας Δαμασκηνός. Τὴν 2αν Μαΐου συνέρχεται ἡ Ἐπαρχιακὴ Σύνοδος τῆς Κρήτης, ἀλλὰ ἀντὶ νὰ ἐκλέξη Μητροπολίτην ἀνακοινώνει ὅτι «προέβη σὲ Συνοδικὴ Σύσκεψη, ἐν ὄψει τῶν προκυψάντων νομοτεχνικῶν ζητημάτων μὲ σκοπὸ τὴ διεξοδικὴ καὶ ἐμπεριστατωμένη μελέτη αὐτῶν.». Ὀλίγας ἡμέρας μετέπειτα, μόλις τὴν 7ην Μαΐου ἀνακοινώνεται ἐπισήμως «παρέμβαση διαφόρων θεσμικῶν προσώπων, ἐπὶ σκοπῷ ἀποφυγῆς ἐκλογῆς συγκεκριμένoυ προσώπου στὴν θέση τοῦ νέου Μητροπολίτου Κυδωνίας καὶ Ἀποκορώνου. Στὰ πλαίσια τῶν παρεμβάσεων αὐτῶν, ἔλαβε χώρα πρὸ ὀλίγων ἡμερῶν προσπάθεια ἀπὸ μέρους τῆς Ἑλληνικῆς Πολιτείας» νὰ ἀποτρέψη τὴν μετάθεσιν τοῦ Κισάμου Ἀμφιλοχίου εἰς τὴν Μητρόπολιν Κυδωνίας, ἐνῶ ἡ Κυβέρνησις προχωρεῖ εἰς ψήφισιν τροπολογίας, μὲ τὴν ὁποίαν «εἰσάγεται οὐσιαστικὰ ἀλλοίωση τοῦ ὑφισταμένου νομικοῦ καθεστῶτος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης καὶ δημιουργεῖται ἀπαράδεκτο καὶ ἐπικίνδυνο προηγούμενο, ὅπου ἡ Πολιτεία διὰ ἑρμηνευτικῶν διατάξεων θὰ δύναται νὰ τροποποιεῖ μονομερῶς τὸν Καταστατικὸ Χάρτη». Τὴν 23ην Μαΐου, ὡς ἀνακοινώνει τὸ Φανάριον, μεταβαίνει ἐκεῖ «Ἀντιπροσωπία τῆς Ἱερᾶς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς ἐν Κρήτῃ Ἐκκλησίας μὲ ἐπὶ κεφαλῆς τὸν Σεβ. Ἀρχιεπίσκοπο Κρήτης Εὐγένιο, καὶ μὲ τὴ συμμετοχὴ τῶν Σεβ. Μητροπολιτῶν Κισάμου καὶ Σελίνου Ἀμφιλοχίου, Τοποτηρητῆ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κυδωνίας καὶ Ἀποκορώνου, Πέτρας καὶ Χερρονήσου Γερασίμου, Ἱεραπύτνης καὶ Σητείας Κυρίλλου καὶ Ρεθύμνης καὶ Αὐλοποτάμου Προδρόμου. Παρέστησαν, ἐπίσης, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Γέρων Χαλκηδόνος Ἐμμανουὴλ καὶ ὁ Πανοσιολ. Μ. Ἐκκλησιάρχης Ἀέτιος, Διευθυντὴς τοῦ Ἰδιαιτέρου Πατριαρχικοῦ Γραφείου».
Αὐτὸ τὸ ὁποῖον δὲν ἀνεκοινώθη εἶναι τί συνέβη εἰς αὐτὴν τὴν συνάντησιν. Ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος ἀνέσυρεν ἐπιστολὴν τοῦ Σεβ. Κισάμου, εἰς τὴν ὁποίαν ἔθετεν ἐντόνως τοὺς προβληματισμούς του διὰ τοὺς χειρισμοὺς τοῦ Πατριάρχου εἰς τὴν ἐκλογὴν Ἀρχιεπισκόπου Κρήτης. Ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος ἐνεφανίσθη λίαν δυσαρεστημένος καὶ ἀντὶ ὁ ἴδιος νὰ ἐκζητήση συγγνώμην ἀπὸ τοὺς Ἱεράρχας τῆς Κρήτης, ἐζήτει ἐξηγήσεις! Οἱ ἴδιοι ὅμως ἔχουν εὐθύνας, διότι ἀντὶ νὰ τοῦ ἀπαντήσουν ὅτι εἶναι ὑπαίτιος πολλῶν ἐκκλησιαστικῶν ἐγκλημάτων καὶ ὀφείλει νὰ μὴ φορτώση εἰς τὸν ἑαυτόν του καὶ τὴν ἀνάμειξιν εἰς τὰ ἐσωτερικὰ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης, συνεχίζουν νὰ ἐπιθυμοῦν νὰ ἀποτελοῦν παράρτημα τοῦ Φαναρίου. Τοιουτοτρόπως, ἀφήνοντες ἀνεξέλεγκτον καὶ τὸν ἴδιον δὲν προκαλεῖ ἐντύπωσιν εἰς οὐδένα ὅτι ἐμμέσως πλὴν σαφῶς τοὺς «(πρὸ)εἰδοποίησεν» ὅτι τὸ καθεστὼς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης εὑρίσκεται εἰς τὰς χεῖρας αὐτοῦ! Θὰ ἦτο ἐπισφαλὲς νὰ συμπεράνη κανεὶς ὅτι ἐκτυλίσσεται συμπαιγνία Πρωθυπουργοῦ – Πατριάρχου;
Ἀπὸ αὐτὰ δὲν εἶναι δύσκολον νὰ ἀντιληφθῆ κανεὶς ὅτι, ἐνῶ ἐτησίως ἀνεκοινοῦτο μετὰ διθυράμβων ἡ μετάβασις ἐπισήμου ἀντιπροσωπίας εἰς τὸ Φανάρι διὰ τὰ ἀποκαλούμενα ὀνομαστήρια τοῦ Πατριάρχου Βαρθολομαίου τῆς 11ης Ἰουνίου, ἐφέτος τὰ μέσα ἐσίγησαν… Ὡστόσον, ἀντιπροσωπία μετέβη, ἀλλὰ ὅπως Κρητικοί μᾶς ἀνέφερον ὑπῆρξε δυσθυμία καὶ δὲν εἶχον διάθεσιν οὔτε εἰς τὴν παρατεθεῖσαν τράπεζαν νὰ παρακαθίσουν… Πράγματι, ἡ ἐπιβεβαίωσις ἦλθεν ὀλίγον ἀργότερα, ὅταν τὴν 2αν Ἰουλίου ἡ Ἱ. Ἐπαρχιακὴ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης ἀνεκοίνωσε, καταδεικνύουσα ὅτι δὲν ὑπάρχει διάθεσις ἀπὸ τὴν Κυβέρνησιν καὶ ἀπὸ τὸ Φανάρι νὰ σεβασθοῦν τὰ νόμιμα, τὸ ἑξῆς:
«Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος, ἐξ ἀφορμῆς τῆς κυβερνητικῆς παρέμβασης, μὲ τὴν ψήφιση ἑρμηνευτικῆς διάταξης ἐπὶ συγκεκριμένου ἄρθρου τοῦ Ν. 4149/1961 «Περὶ Καταστατικοῦ Νόμου τῆς ἐν Κρήτῃ Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ἐν ἀγνοίᾳ τῆς Ἐκκλησίας Κρήτης, ἀποφάσισε τὴν ἀποστολὴ ἐγγράφου πρὸς τὸν Ἐξοχώτατο Πρωθυπουργό, τοὺς Ἀρχηγοὺς τῶν Κομμάτων καὶ τοὺς Βουλευτὲς τῆς Κρήτης, γιὰ νὰ ἐνημερωθοῦν σχετικὰ μὲ τὶς θέσεις τῆς Ἐκκλησίας Κρήτης, μὲ τὴν ἐλπίδα τῆς ἄρσης τῆς ἀδικίας σὲ βάρος τῆς Ἐκκλησίας μας».
Ποία ἡ λύσις;
Ἀπὸ τὰ γεγονότα διαφαίνεται ὅτι προωθοῦνται ἐκεῖνοι, οἱ ὁποῖοι εἶναι ἀρεστοὶ εἰς τὸ σύστημα μὲ θυσίαν ἀκόμη καὶ ὁλοκλήρων Ἱ. Συνόδων καὶ Τοπικῶν Ἐκκλησιῶν. Δὲν ὑφίστανται οὔτε Ἐκκλησιαστικοὶ Κανόνες οὔτε Νόμος, ὅταν ἡ πολιτικὴ ἐξουσία εἰς ἀγαστὴν συνεργασίαν μὲ τὸ Φανάρι ἐξυφαίνουν σχέδια ἐπιβολῆς τῆς βουλήσεώς των ἀπέναντι εἰς κάθε λογικὴν καὶ εὐσέβειαν. Ποῦ θὰ εὕρουν ὑποστήριξιν οἱ Ἱεράρχαι τῆς Κρήτης; Εἰς τὸ Μαξίμου; Εἰς τὸ Φανάρι; Εἰς τὰς πολιτικῶς ὀρθὰς γνωματεύσεις τῶν Θεολογικῶν Σχολῶν;
Μόνη λύσις εἶναι νὰ ἀναλάβουν θάρρος καὶ νὰ προβοῦν εἰς ἐκλογὴν μὴ ὑπολογίζοντες οὔτε Πρωθυπουργοὺς οὔτε Πατριάρχας, οἱ ὁποῖοι βυθίζονται εἰς τὰ σκάνδαλά των! Ἐὰν ὄντως ἐπιθυμοῦν νὰ εἶναι Ἱεράρχαι, τότε νὰ ἀπαιτήσουν καὶ νὰ ἐπιδιώξουν τὴν ἀνεξαρτησίαν των ἀπὸ οἱανδήποτε ἐπιβουλὴν καὶ ἔξωθεν ἐπιρροήν. Νὰ μὴ κοιτοῦν νὰ εὐαρεστήσουν τὸν «Δεσπότην καὶ Ἀφέντην», ὅπως ἐσφαλμένα τὸν πιστεύουν καὶ δὲν ἀφυπνίζονται ἀπὸ τὸν πνευματικὸν λήθαργον, ἀλλὰ νὰ σκεφθοῦν τί Ἐκκλησία θὰ παραδώσουν εἰς τοὺς ἑπομένους, διότι καὶ οἱ ἴδιοι εἶναι προσωρινοί.