ΝΙΚΟΛΑΟΥ Ι. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ, Θεολόγου - Φιλολόγου Ἕνα σῶμα
- «Οἱ πολλοὶ ἕ ν σ ῶ μ ά ἐσμεν ἐν Χριστῷ» (Ρωμ. 12:5).
Οἱ πολλοί, τὸ σύνολο τῶν πιστῶν, ἀποτελοῦμε ἕνα σῶμα, ἠθικὸ καὶ μυστικό, μία Ἐκκλησία.
- «Εἷς ἄρτος, ἕ ν σ ῶ μ α οἱ πολλοί ἐσμεν· οἱ γὰρ πάντες ἐκ τοῦ ἑνὸς ἄρτου μετέχομεν» (Α΄Κορ. 10:17).
Οἱ πολλοί, οἱ πάντες, ὅλοι οἱ πιστοί, εἴμεθα ἕνα σῶμα, ἠθικὸ καὶ μυστικό, μία ᾿Εκκλησία, διότι ὑπάρχει ἕνας ἄρτος, ὁ Χριστός, ἀπὸ τὸν ὁποῖο μεταλαμβάνουμε.
- «Ὑμεῖς ἐστε σῶμα Χριστοῦ καὶ μέλη ἐκ μέρους. Καὶ οὗς μὲν ἔθετο ὁ Θεὸς ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ πρῶτον ἀποστόλους, δεύτερον προφήτας, τρίτον διδασκάλους κλπ.» (Α΄ Κορ. 12:27-28).
Οἱ πιστοὶ ὡς σύνολο εἶνε σῶμα Χριστοῦ, ἕνα σῶμα. Ὅπως ὁ ἄνθρωπος ἔχει ἕνα σῶμα, ὄχι πολλά, ἔτσι καὶ ὁ Χριστὸς ἔχει ἕνα σῶμα ἠθικὸ καὶ μυστικό, τὴν ᾿Εκκλησία, ὅπως ὀνομάζεται στὸ αὐτὸ χωρίο.
- «Καὶ πάντα ὑπέταξεν ὑπὸ τοὺς πόδας αὐτοῦ, καὶ αὐτὸν ἔδωκε Κεφαλὴν ὑπὲρ πάντα τῇ Ἐκκλησίᾳ, ἥτις ἐστὶ τὸ σῶμα αὐτοῦ» (Ἐφ. 1:22-23).
Ὁ Θεὸς ὑπέταξε τὰ πάντα στὸ Χριστό, καὶ τὸν κατέστησε Κεφαλὴ ὑπεράνω πάντων στὴν ᾿Εκκλησία, ἡ ὁποία εἶνε τὸ σῶμά του. Μία Κεφαλή, ἕνα σῶμα, ἡ Ἐκκλησία. Κεφαλὴ μὲ πολλὰ σώματα δὲν νοεῖται, ὅπως καὶ σῶμα μὲ πολλὲς κεφαλὲς δὲν νοεῖται. Μόνο θηρία τῆς ᾿Αποκαλύψεως εἶνε πολυκέφαλα!...
- «Καὶ αὐτός ἐστιν ἡ Κεφαλὴ τοῦ σώματος, τῆς ᾿Εκκλησίας» (Κολ. 1:18).
- «᾿Ἀνταναπληρῶ τὰ ὑστερήματα τῶν θλίψεων τοῦ Χριστοῦ ἐν τῇ σαρκί μου ὑπὲρ τοῦ σώματος αὐτοῦ, ὅ ἐστιν ἡ ᾿Εκκλησία» (Κολ 1:24).
Καὶ στὰ δύο αὐτὰ χωρία ὁ ᾿Απόστολος ὁμιλεῖ περὶ «τοῦ σώματος», κατὰ ἑνικό, καὶ δηλώνει, ὅτι δι αὐτοῦ σημαίνεται ἡ Ἐκκλησία.Ἕνα σῶμα, μία ᾿Εκκλησία.
- «Αὐτός ἐστιν ἡ εἰρήνη ἡμῶν, ὁ ποιήσας τὰ ἀμφότερα ἕν... τὸν νόμον τῶν ἐντολῶν ἐν δόγμασι καταργήσας, ἵνα τοὺς δύο κτίσῃ ἐν ἑαυτῷ εἰς ἕνα καινὸν ἄνθρωπον... καὶ ἀποκαταλλάξῃ τοὺς ἀμφοτέρους ἐν ἑνὶ σώματι τῷ Θεῷ» (Εφ. 2:14- 16).
Ὁ Χριστὸς ἔκανε «τὰ ἀμφότερα», τοὺς Ἰουδαίους δηλαδὴ καὶ τοὺς ἐθνικούς, ἕνα... Κατάργησε τὸ νόμο τῶν ἐντολῶν, ποὺ συνίσταντο σὲ ἀπαγορεύσεις συγχρωτισμοῦ ᾿Ιουδαίων καὶ ἐθνικῶν, γιὰ νὰ δημιουργήσῃ διὰ τοῦ ἑαυτοῦ του ἀπὸ τοὺς δύο ἕνα νέο ἄνθρωπο... καὶ συμφιλιώσῃ τοὺς δύο ὡς ἕνα σῶμα μὲ τὸ Θεό. Κατὰ ταῦτα οἱ πιστοὶ ἀπὸ τοὺς ᾿Ιουδαίους καὶ τοὺς ἐθνικοὺς ἀποτελοῦμε ἕνα σῶμα, τὴν ᾿Εκκλησία. Κατὰ δὲ τὸν στίχ. 18 «ἔχομεν τὴν προσαγωγὴν οἱ ἀμφότεροι ἐν ἑνὶ πνεύματι πρὸς τὸν Πατέρα». Καὶ ᾿Ιουδαῖοι δηλαδὴ καὶ ἐθνικοὶ ἐπιτυγχάνουμε προσέλευσι στὸν Πατέρα μὲ ἕνα πνεῦμα, μὲ τὸ αὐτὸ φρόνημα, μὲ τὴν αὐτὴ πίστι. Βλέπε καὶ Εφ. 3:6.
- «Ἐν σῶμα καὶ ἕν Πνεῦμα, καθὼς καὶ ἐκλήθητε ἐν μιᾷ ἐλπίδι τῆς κλήσεως ὑμῶν· εἷς Κύριος, μία πίστις, ἕν βάπτισμα· εἷς Θεὸς καὶ πατὴρ πάντων, ὁ ἐπὶ πάντων, καὶ διὰ πάντων, καὶ ἐν πᾶσιν ἡμῖν» (Ἐφ. 4:4-6).
Κατὰ τὸ σπουδαιότατο τοῦτο χωρίο ἕνα εἶνε τὸ σῶμα, ἕνα τὸ Πνεῦμα, μία ἡ ἐλπίς μας, ἕνας ὁ Κύριος, μία ἡ πίστις, ἕνα τὸ βάπτισμα, ἕνας ὁ Θεός. Ὅλα ἔχουν τὴ μοναδικότητα. Ἡ δὲ φράσις «Ἕν σῶμα καὶ ἕν Πνεῦμα» σημαίνει, ὅτι ὑπάρχει μία Ἐκκλησία ἐμψυχωμένη ἀπὸ τὸ ἕνα Πνεῦμα, ποὺ ἦλθε τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς καὶ κατῴκησε σ᾽ αὐτὴ μονίμως. Τὸ ἕνα ἠθικὸ καὶ μυστικὸ σῶμα, ἡ ᾿Εκκλησία, ὑπάρχει ἐκεῖ, ὅπου ὑπάρχουν καὶ τὰ ἄλλα μοναδικά, τὸ ἕνα Πνεῦμα, ἡ μία ἐλπίς, ὁ ἕνας Κύριος (ὁ μονογενὴς Υἱὸς ᾿Ιησοῦς Χριστός), ἡ μία πίστις (ἡ ἅπαξ παραδοθεῖσα τοῖς ἁγίοις), τὸ ἕνα βάπτισμα, ὁ ἕνας Θεός. Ὅπου δὲν ὑπάρχουν καὶ τὰ ἄλλα μοναδικά, μεταξὺ τῶν ὁποίων ἡ μία πίστις, ἡ ὀρθὴ χριστιανικὴ διδασκαλία, ἐκεῖ δὲν ὑπάρχει καὶ ἡ ᾿Εκκλησία. Ὅτι ὑπάρχει μία Ἐκκλησία, ὄχι πολλές, τοῦτο σημαίνεται μὲ τὴ λέξι «σῶμα» καὶ σὲ ἄλλα χωρία, στὰ ᾿Εφ. 4:12, 16. 5:23, 30. Κολ. 2:19. 3:15.ΝΙΚΟΛΑΟΥ Ι. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ, Θεολόγου - Φιλολόγου, Ἔκδοσις Ὀρθοδόξου Ἱεραποστολικῆς Ἀδελφότητος «Ὁ ΣΤΑΥΡΟΣ», ΑΘΗΝΑΙ 2008