Ερωτήσεις Αδαούς

Πρωτ. Στέφανος Στεφόπουλος

Η γλώσσα που δεν βουτάγε στο μυαλό

   Θυμάμαι όταν ήμουν στο Δημοτικό Σχολείο, εκείνη η υπέροχη δασκάλα μας, είχε κολλήσει στον τοίχο πάνω από τον μαυροπίνακα ένα χαρτόνι στο οποίο είχε γράψει :  “Βουτάω τη γλώσσα στο μυαλό μου πριν μιλήσω”!

Πόσο σοφή κουβέντα αλήθεια!

Στις μέρες μας, δυστυχώς, πληθαίνουν οι άνθρωποι που δεν το κάνουν αυτό με συνέπεια να μη μπορούν να εκφρασθούν αντικειμενικά σωστά και ευρέως αποδεκτά.

Αφορμή γιά την παρακάτω τοποθέτηση υπήρξε ο θάνατος του Πάπα Φραγκίσκου καθώς και η εκλογή του νέου Πάπα Λέοντα ΙΔ και οι υπερβολές στις εκφράσεις εκκλησιαστικών προσώπων προς τα πρόσωπα και τις προσωπικότητες αυτών. Εκφράσεις παρεξηγήσιμες έως και εχθρικές προς την ηθική και δογματική διάσταση της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Ελπίζω ου κατ’ επίγνωσιν, αλλιώς θα ξεχάσουμε ό,τι μάθαμε από και μέσα στην Εκκλησία μας την οποία πολλοί λοιδωρούν και θεωρούν υποδεέστερη και οπισθοδρομικώτερη άλλων ομολογιών όπως η παπική.

Και εξηγούμαι.

Προ ολίγων ημερών έπεσαν στην αντίληψή μου δηλώσεις από διαφορετικά εκκλησιαστικά πρόσωπα σχετικά με την εκδημία του Πάπα Φραγκίσκου.  Έφριξε το πνεύμα μου και υπέστην τέτοια σύγχυση σε σημείο που πίστεψα προσωρινά πως ο γιαλός είναι στραβός τελικά!

Εξηγούμαι συν Κυρίω.

Πρώτη δήλωση.  Αρχιμανδρίτου, γέροντος, που αποκαλεί τον εκλιπόντα Πάπα Φραγκίσκο ως περίπου “μυστικό φιλορθόδοξο“, επικαλούμενος μάλιστα “εγκυρότατες πηγές” μέσα από τον διάλογο αλλά χωρίς να τις κοινοποιεί, πράγμα αρκούντως αντιδεοντολογικό για τόσο σοβαρά θέματα.

Εγώ, προσωπικά, θέλω να γνωρίσω τις πηγές σας γέροντα. Περιμένω…

Προκειμένου να στηρίξει την άποψη περί “φιλορθοδοξίας” αναφέρει πως ο Πάπας ζήτησε από τους υπευθύνους του διαλόγου να τεθεί θέμα επιστροφής στο Ορθόδοξο ημερολόγιο, να καταργηθεί το πρωτείο εξουσίας υπέρ του πρωτείου τιμής, να πάψει να θεωρείται “αλάθητος”, και να φύγει το “φιλιόκβε” από το σύμβολο της πίστεως. Αυτές είναι μόνο οι διαφορές μας με τους λατίνους ή μήπως αυτές διάλεξε ο εκλιπών για να τις χαρακτηρίσει “συμφιλιωμένες διαφορές”; (iliapress.gr  24/4/25)

Ποιός, πότε και πώς μας συμφιλίωσε σε δογματικές διαφορές;
Για να μην αναφέρουμε εδώ ένα χαμό από άλλες θεολογικές διαφορές.

Από που προκύπτει, λοιπόν, η ταμπέλα του “φιλορθόδοξου” ; Οι προθέσεις, γέροντα, όσο καλές κι αν είναι δεν ξεπερνούν σε αξία τις πράξεις και κυρίως τις αποφάσεις στους διαλόγους και οι γραπτές δεσμεύσεις. Scripta manent!

 

Ένας άλλος κληρικός του ιδίου βαθμού, στην μητρόπολη Πρεβέζης επιδόθηκε σε ένα άνευ προηγουμένου φιλοπαπικό κρεσέντο.
Δεν έχω την πρόθεση να αναιρέσω τα επιχειρήματα που προβάλλει σχετικά με τη “φιλορθοδοξία” του εκλιπόντος Πάπα γιατί δεν θα τα παρουσιάσω καλύτερα από τους “προλαλήσαντες” της Ι. Μ. Πειραιώς (aktines.blogspot.com   12/5/25).
Θα αρκεσθώ, ωστόσο, σε ένα σημείο στο τέλος του κειμένου του που προδίδει και τη στάση του απέναντι στη μεταπατερικότητα της εποχής μας – νέα θεολογική γάγγραινα! (romfea.gr  3/5/25, 10:03)

Γράφει πως  :
“Ο θάνατος του Φραγκίσκου…έδειξε ένα πρόσωπο του Χριστού…” Φανέρωσε ότι το Αποστολικό κήρυγμα δεν διατηρείται απλώς, αλλά ζει εντός της Εκκλησίας.

Ότι η έκφραση ‘ακολουθώντας τους Πατέρες’ δεν σημαίνει απλώς να παραθέτουμε τα λόγια τους αλλά να αποχτούμε το φρόνημά τους…” όπως διδάσκει ο ημέτερος μέγας θεολόγος π. Γεω. Φλωρόφσκι”.

Συγγνώμη, όλα αυτά σας τα έδειξε ο θάνατος του Φραγκίσκου ή η βιωτή και τα λόγια του; Το ίδιο κάνει για μένα. Το ίδιο σοβαρά προβλήματα δημιουργεί η τοποθέτηση αυτή.
Αλλά ας επικεντρωθούμε στην αθέατη για μας ως συγκεκαλυμμένη ανατροπή της Πατερικής Θεολογίας και ενταφιασμό της “εποχής των Πατέρων” που δεν υπήρξε μάλλον ποτέ – τουλάχιστον εκτός των ακαδημαϊκών αυλών!

Για το θέμα, πρώτα ο Θεός, θα ασχοληθώ προσεχώς. Το μόνο που έχω να σχολιάσω στο συγκεκριμένο επιχείρημα ενός των “ημετέρων θεολόγων”  είναι αυτό που λέει ο λαός “μαύρη ειν’ η νύχτα στα βουνά, στον κάμπο πέφτει χιόνι”!
Ο π. Φλωρόφσκι αποκαλούσε τα Πατερικά χωρία και ως “αποξηραμμένα βότανα” κι ας δίδασκε ο μέγας ημέτερος κορυφαίος άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος γιά το “απόθετον κάλλος” της θεολογίας αυτών!

Αυτές τις απόψεις προωθούν στην Ελλάδα οι λεγόμενοι “μεταπατερικοί” νεο-” φωστήρες” οι οποίοι έχουν εισδύσει, δήθεν, στο πνεύμα των Πατέρων ως άλλοι σύγχρονοι Πατέρες και ενοχλούνται από την παραπομπή ημών των πτωχών τω πνεύματι σε πατερικά χωρία λες και αυτά δεν ήταν θεόπνευστα και θεοδίδακτα.
Παρεμπιπτόντως, παρατηρήστε στα Ευαγγέλιά μας πόσες φορές ο ίδιος ο Κύριος και οι Απόστολοι, οι Άγιοι, οι Ευαγγελιστές δεν μας μεταφέρουν το πνεύμα μόνο αλλά και το γράμμα, τα λόγια, των αγίων Προφητών. Θα εκπλαγείτε θετικά.

Η τρίτη τοποθέτηση αφορά σε έναν Μητροπολίτη της Εσπερίας (orthodoxianewsagency.gr  9/5/25, 13:02) ο οποίος ανέφερε σχετικά με την εκλογή του νέου Πάπα Λέοντος ΙΔ’ πως (orthodoxtimes.gr) : “…ζητώντας τη χάρη και τον φωτισμό του Αγίου Πνεύματος για τον νέο Πάπα, ώστε να επιτελεί…προσευχόμαστε…να είναι αληθινός ποιμένας…κάποιος που ενισχύει την πίστη των Καθολικών πιστών…”.

Ενώ κάποιος άλλος (news247.gr  26/4/25, 17:34) προχώρησε πιό βαθιά διατυπώνοντας την πεποίθησή του για τον εκλιπόντα Πάπα Φραγκίσκο, ότι “τώρα ο αδελφός Φραγκίσκος θα προσεύχεται από τον Παράδεισο γιά όλους μας και γιά την ενότητα των Εκκλησιών”.

Δύο τινά να σχολιάσω.

Ο εκάστοτε Πάπας ακόμη πιστεύει πως η χάρη του Αγίου Πνεύματος είναι κτιστή;
Γιατί τότε πώς να επικαλεσθούμε τη χάρη αυτή γιά να επιδαψιλευθεί στον νέο Πάπα ο οποίος δεν την αποδέχεται ως άκτιστη ενέργεια του Θεού;

Επιπλέον, ζητάμε από το Άγιο Πνεύμα να καταστήσει αληθινό ποιμένα κάποιον που ενισχύει την πίστη των Καθολικών πιστών; Δηλαδή, επικαλούμαστε το Άγιο Πνεύμα όχι να φωτίσει και οδηγήσει τον νέο Πάπα και το ποίμνιό του στην Αλήθεια που τηρεί ανόθευτη στους αιώνες η Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά αντίθετα προσευχόμαστε να δυναμώσει την πίστη τους που γέμει αιρέσεων και πλανών, ων ουκ έστιν αριθμός; Μή γένοιτο.

Ο δε έτερος “Καππαδόκης” κατέταξε ήδη τον εκλιπόντα Πάπα με τα πολλά “βαρίδια” του μεταξύ των εγκαταβιούντων στον Παράδεισο από όπου, μάλιστα, θα προσεύχεται γιά όλους μας.

Σας φαίνομαι πολύ κακός που δεν επιθυμώ να εύχεται γιά μένα ο αιρεσιάρχης Πάπας από τον “Παράδεισο”;
Πέστε μου σας παρακαλώ ότι οι παραπάνω δηλώσεις αποτελούν διπλωματικές τοποθετήσεις εξωτερικής κατανάλωσης και όχι κατ’ επίγνωσιν θέσεις ορθοδόξων κληρικών!

Γιατί αλλιώς θα ξεχάσω κι αυτά που έμαθα.

Η φράση του Κυρίου “γίνεσθε φρόνιμοι ως οι όφεις” μάλλον δεν έχει εμπεδωθεί ακόμα. Κρίμα.

Τελικά, αν ο πλανεμένος και αιρετικός κι αυτός πάει στον Παράδεισο και λαμβάνει και το “παράσημο” της “φιλορθοδοξίας” τότε στην Κόλαση ποιός θα πάει;

Θα μου πείτε ποιός είμαι εγώ που θα κρίνω ποιός σώζεται και ποιός όχι; Δεν κρίνω κανέναν. Αλλά και δεν αποδέχομαι αυτήν την μη ανθρώπινη αρμοδιότητα να την έχει και κανένας άλλος.

Κακό πράγμα η χειραγώγηση των αδαών και η υποκρισία στον άνθρωπο.  Πολύ μεγάλο κακό.

Κακή και η συνήθεια να “αγιοποιούμε” ανθρώπους που στη διάρκεια της ζωής τους με κανέναν τρόπο δεν σεβάστηκαν την Ορθόδοξη Εκκλησία. Θέλετε απόδειξη;

Ερωτώ.

Κατήργησε ο εκλιπών Πάπας την αίσχιστη προπαγανδιστική, προσηλυτιστική μηχανή της Ουνίας; Μέσα στο κέντρο των Αθηνών λειτουργεί ή όχι Ουνιτικός Ναός; Αυτό τι είναι; Αγαπητική διάθεση του εκλιπόντος;
Είχε την πρόθεση να την καταργήσει και δεν πρόλαβε; Ο Θεός γνωρίζει. Εγώ όμως δεν θα επιτρέψω στον εαυτό μου να χειραγωγηθεί από φαντασιώσεις και υποθέσεις προθέσεων. Αλλιώς θα φτάσουμε να απενοχοποιήσουμε και τον Διάβολο ακόμη.

Μην ξεχνάμε ότι το Βατικανό προ ετών επιχείρησε την απενοχοποίηση του προδότη μαθητή του Χριστού. Άρθρο υποστήριζε (in.gr 13/1/2006, 08:22) πως σε συνέντευξή του στην εφημερίδα La Stampa ο επικεφαλής της Επιτροπής του Ποντίφηκα γιά την Ιστορική Επιστήμη, Βάλτερ Μπραντμούλερ, είπε πως ο Ιούδας “δεν ήταν εσκεμμένα κακός αλλά απλώς εκπλήρωνε την αποστολή του στο σχέδιο του Θεού…κατά μιά χριστιανική παράδοση  ο Κύριος συγχώρεσε τον Ιούδα και τον διέταξε να εξαγνιστεί με” πνευματικές ασκήσεις” στην έρημο.

Ο Πάπας τι έλεγε γι αυτό; 

entaksis