Κυριακή 27 Απριλίου 2025

ΔΙΑΛΟΓΟΙ ΜΕ ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΕΣ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ ΠΕΡΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ

 «Πνευματική φαρέτρα τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ» 

Ὑπό Γέροντος Κλεόπα Ἠλίε

Σπουδαστής: Γιά τήν ἀκριβή χρονολογία τῆς Δευτέ­ρας παρουσίας τοῦ Κυρίου, τί μπορεῖτε νά μᾶς εἰπῆτε;

Ἱερεύς: Ἡ ἀληθινή ἐκκλησία Του μᾶς παρέχει ἱκανό ἀριθμό μαρτυριῶν ἀπό τήν ἁγία Γραφή μέ τίς ὁποῖες ἀποδεικνύεται ὅτι αὐτή τήν χρονολογία δέν τῆν μπιστεύθηκε σέ κανέναν ὁ Θεός, οὔτε στούς ἀγγέλους, οὔτε στούς ἀνθρώπους οὔτε ἀκόμη καί στόν Υἱό Του, ὡς ἄνθρωπο. ἰδού ποιά εἶναι τά θεία λόγια τῆς Γραφῆς: «Περί δέ τῆς ἡμέρας ἐκείνης καί ὥρας ούδείς οίδεν, ούδέ οί ἄγγελοι τῶν οὐρανῶν, εί μἤ ὁ Πατήρ μου μόνος, σπερ δέ αί ἡμέραι τοῦ Νῶε, οὕτως έσται καί ἡ παρουσία τοῦ υιού τοῦ ἀνθρώπου. ὡσπερ γάρ ήσαν έν ταῖς ἡμέραις ταῖς προ τοῦ κατακλυσμοῦ τρώγοντες καί πίνοντες, γαμοΰντες καί έκγαμίζοντες, άχρι ής ἡμέρας εἰσῆλθε Νῶε εἰς τήν κιβωτόν, καί οὐκ έγνωσαν έως ἦλθεν ὁ κατακλυσμός καί ήρεν ἅπαντας, οὕτως έσται καί ἡ παρουσία τού Υιού τοῦ ἀνθρώπου... γρηγορεῖτε ούν, ὅτι οὐκ οίδατε ποία ὥρα ὁ Κύριος ὑμῶν ἔρχεται. ἐκεῖνο δέ γινὡσκετε ὅτι εί ήδει ὁ οικοδεσπότης ποία φυλακή ὁ κλέπτης ἔρχεται, έγρηγόρησεν άν καί ουκ άν έίασε διορυγήναι τήν οικίαν αὐτοῦ. διά τοῦτο καί ὑμεῖς γίνεσθε ἕτοιμοι, ὅτι ἡ ὥρα ο δοκετε ὁ Υἱός τοῦ ἀνθρώπου ἔρχεται» (Ματθ. 24, 36-51).

άν οὔτε ο ἄγγελοι τοῦ οὐρανοῦ, οὔτε ὁ Υἱός ὡς ἄνθρωπος δέν γνωρίζουν ἐπακριβῶς αὐτή τήν χρονολογία, Πῶς θά μπορεῖ νά εἶναι ἄραγε αὐτό γνωστό ἀπό τούς ἀνθρώπους; ἀπό ἐδῶ καταλαβαίνουμε μόνο ὅτι πρέπει νά εἴμεθα πάντοτε ν γρηγόρσει γιά τήν σωτηρία μας, νά εἴμεθα ἕτοιμοι γιά τόν ἐρχομό του Κυρίου, ἀφοῦ δέν γνωρί­ζουμε οὔτε τήν ἡμέρα οὔτε τήν ὥρα πού θά ἔλθη ὁ Κύριος καί οὔτε τήν ὥρα τοῦ τέλους μας. παρουσία Του θά εἶναι ξαφνική, ὅπως μᾶς προειδοποίησε ὁ Κύριος, ὅταν εἶπε: «Γρηγορετε ον, ὅτι οκ οδατε τήν ἡμέραν οδέ τήν ὥραν ν Υἱὁς τοῦ ἀνθρώπου ἔρχεται» (Ματθ. 25,13).

Σπουδαστής: Εἶναι ἀλήθεια ὅτι στήν ἀρχή οἱ Ἀπόστολοι δέν ἐγνώριζαν τήν ἀκριβῆ χρονολογία τῆς Δευτέ­ρας Παρουσίας τοῦ Σωτῆρος (Ματθ. 24,36), ἀλλά, φ᾿ ὅ­του ἐνισχύθηκαν μέ τήν νωθεν δύναμι κατά τήν πιφοίτησι τοῦ γίου Πνεύματος, τούς ἔγιναν πλέον ὅλα γνω­στά διότι τό γιο Πνεῦμα τούς ἀπεκάλυψε ὅλα τά Μυ­στήρια, ὅπως τούς τό προεπε ὁ Σωτήρ: «τι πολλά ἔχω λέγειν ύμίν, ἄλλ᾿  ο δύνασθε βαστάζειν ρτι. ταν δέ ἔλθη ἐκεῖνος, τό Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, δηγήσει μᾶς ες πσαν τήν ἀλήθειαν ο γάρ λαλήσει φ᾿ ἑαυτοῦ, ἄλλ᾿ ὅ­σα ν κούση λαλήσει, καί τά ρχόμενα ἀναγγελε ὑμῖν» (Ίωάν. 16, 12-13). Τό γιο Πνεῦμα ἐστάλη στούς Ἀποστόλους τήν Πεντηκοστή καί ἀπό τότε περίπου τόσο οἱ Ἀπόστολοι, ὅσο καί οἱ πιστοί χριστιανοί, μέ τήν φώτισι καί σοφία τήν ὁποία ἔλαβαν ἀπό τό γιο Πνεῦμα, μπο­ροῦν νά γνωρίζουν «πσαν τήν ἀλήθειαν», δηλαδή ὁλόκληρο τό θεῖο σχέδιο τῆς ἱστορίας τοῦ κόσμου καί τοῦ τέλους του καί μποροῦν νά ὑπολογίζουν ἀπό τήν γία Γρα­φή τά μέλλοντα, δηλαδή τήν χρονολογία τῆς Δευτέρας Παρουσίας. Εἶναι ἄραγε δυνατός ἕνας τέτοιος ὑπολογισμός;

Ἱερεύς: Γουίλιαμ Μύλλερ ὑπελόγισε κατά τήν Γραφή ὅτι μεταξύ τῆς 1ης Μαρτίου 1843 καί 1ης Μαρτίου 1844 θά γίνη ἡ Δευτέρα Παρουσία τοῦ Κυρίου. Αὐτός εἶχε γνωστοποιήσει αὐτή τήν χρονολογία ἀπό τό ἔτος 1833 ἀκόμη στό φυλλάδιο «Πρόβλεψις ἀπό τήν γία Γραφή πε­ρί τῆς Δευτέρας Παρουσίας τοῦ Κυρίου τό ἔτος 1843». νας ἄλλος προφήτης, ὁ ωσήφ Χίμες, εἶχε ὑπολογίσει στό περιοδικό «Ή φωνή τοῦ Μεσονυκτίου» (1842) καί στό «ὁ κώδων τοῦ κινδύνου» ὅτι ὁ Κύριος θά ἔλθη τό ἔτος 1843.

Σνόου, ὁ πλησιέστερος μαθητής τοῦ Μύλλερ, ὁ ὁποῖος εἶπε ὅτι πρέπει νά προσθέση στήν «προφητεία» τοῦ Μύλλερ ἀκόμη πτά μνες καί δέκα ἡμέρες, προκαθορί­ζοντας τήν χρονολογία τῆς δευτέρας λεύσεως τοῦ Κυρίου στίς 10 κτωβρίου 1844, ντροπιάσθηκε καί αὐτός, ὅπως ὁ δάσκαλος του. Αὐτοί εἶχαν γνωστοποιήσει μέ τά περιοδικά τους, μέ φημερίδες καί μέ δημόσιες συζητήσεις, τήν ἀκριβή χρονολογία τοῦ ρχομο τοῦ Κυρίου. λοι αὐτοί πού ἐπίστευσαν ξώδευσαν τίς περιουσίες τους, μοιράζοντας τό κάθε τι πού εἶχαν καί γοράζοντας λευκά νδύματα ἀκόμη καί λαμπάδες γιά νά προϋπαντήσουν τόν Κύριο. Θά εἶχαν ἄραγε τότε ο βιτρίνες τῶν κα­ταστημάτων τῆς μερικς τόσα λευκά νδύματα γιά τούς ταξιδεύοντας στόν οὐρανό στίς 10 κτωβρίου 1844; ἀλλά δέν πέρασε καί αὐτή ἡμέρα, ὅπως καί οἱ ἄλλες; ραγε ο λεγόμενοι «προφται» δέν εσέπραξαν κάθε εδους ντροπή καί χλευασμό ἀπό τούς ξαπατηθέντες ἀνθρώπους, οἱ ὁποῖοι εἶχαν διασκορπίσει τίς περιουσίες τους δίνοντας βάσι, στίς ψευδοπροφητεες τους;

Μετά π᾿ αὐτές τίς θλιβερές ἐμπειρίες θά πρέπει του­λάχιστον ὅλοι νά κατανοήσουν ὅτι ἡ ὑπόσχεσις τοῦ Σωτῆρος μαςησοῦ Χριστοῦ γιά τήν ἀποκάλυψι τῶν μελ­λόντων διά τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, δέν ἀναφερόταν στήν χρονολογία τῆς Δευτέρας λεύσεώς Του, ὅπως φάνηκε σέ πολλούς, ἀλλά στίς προφητεῖες πού θά συμβον στήν κκλησία, ὅσον ἀφορᾶ τά διάφορα μελλοντικά γεγονό­τα καί σημεῖα. Ετσι ἀποκαλύψεις ἔγιναν, πράγματι, διά τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, διότι βλέπουμε ἐπί παραδείγματι ὅτι ἡ ἀποκάλυψις εἶναι γεμάτη άπ' αὐτές καί ὑπάρχουν σέ διάφορα βιβλία τῆς Ἁγίας Γραφῆς. Αὐτές περιέχουν διάφορες σχατολογικές διδασκαλίες (ὅσον ἀφορᾶ τήν μφάνισι τοῦ ντίχριστου, τῶν ψευδοπροφητῶν, τήν ξαπόλυσι τῶν διωγμν ἐναντίον τῶν χριστιανῶν), καθώς καί τήν ἀπαραίτητη σοφία τῶν ποστόλων προκειμένου νά μπορέσουν, ὅταν θά ὁδηγηθοῦν σέ ἀπολογία ἐνώπιον τῶν δικαστῶν, νά παρουσιάσουν τήν διδασκαλία πού δι­δάσκουν (Ματθ. 10, 19-20). Αὐτά εἶναι τά μέλλοντα γιά τά ὁποῖα ὁ Σωτήρ ὁμιλεῖ στό κείμενο πού ἐδιάβασες.

Σπουδαστής: ἀπόστολος Παῦλος γράφει: «μες δέ, ἀδελφοί, οκ στέ ν σκότει, να ἡμέρα μᾶς ὡς κλέπτης καταλάβη, πάντες ὑμεῖς υοί φωτός στε καί υίοί ἡμέρας. Οὐκ σμέν νυκτός οδέ σκότους» (Α' Θεσ. 5, 4-5). Άπ᾿ αὐτά τά λόγια προκύπτει ὅτι μες ο χριστιανοί μπορομε καί ἀκόμη πρέπει νά γνωρίζουμε τήν ἀκριβή χρονολογία τῆς Δευτέρας Παρουσίας γιά νά εἴμεθα ἕτοιμοι νά τήν ποδεχθομε.

Ἱερεύς: Γιατί ἐπῆρες τούς στίχους 4 καί 5 τοῦ 5ου κεφαλαίου τῆς Α' πρός Θεσσαλονικείς ἐπιστολής, παραμερίζοντας τούς στίχους 1 καί 2, τούς παραπάνω, οἱ ὁποῖοι ρμηνεύουν τούς 4 καί 5 καί τούς πομένους; κουσε τί λέγει ὁ ἀπόστολος Παῦλος κε: «Περί δέ τῶν χρόνων καί τῶν καιρν, ἀδελφοί, ο χρείαν ἔχετε ὑμῖν γράφεσθαι, αὐτοί γάρ ἀκριβς οδατε ὅτι ἡ ἡμέρα Κυρίου ὡς κλέπτης ν νυκτί οτως ἔρχεται» (Α' Θεσ. 5, 1-2). Συνεπῶς αὐτή  εἶναι ἡ ἀλήθεια τήν ὁποία διατηρε ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ. Διότι ἡ ἀληθινή Ἐκκλησία διδάσκει, ἐξ ἴσου μέ τόν Μέγα Παῦλο, ὅτι ἡ ἡμέρα τοῦ Κυρίου θά ἔλθη ὡς κλέπτης τήν νύκτα καί κανείς δέν γνωρίζει τήν ἡμέρα καί τήν ὥρα πού θά ἔλθη ὁ Υἱός τοῦ ἀνθρώπου.

Μόνο ἡ προσέγγισις τῆς Δευτέρας Παρουσίας τοῦ Κυρίου μπορεῖ νά γίνη γνωστή, μέ τά σημεῖα πού πρέπει νά προηγηθοῦν καί τά ὁποῖα εἶναι τά ἑπόμενα:

Τό κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου σ' ὁλόκληρο τόν κόσμο (Ματθ. 24,14), μεταστροφή τῶν Ἑβραίων στόν χριστια­νισμό μετά τό κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου σ' λο τόν κόσμο (Ρωμ. 11 , 25, 34), ή ἐμφάνισις τοῦ ντίχριστου (Α' Ίωάν. 2,18), τοῦ ἀνθρώπου τῆς ἀνομίας (Β' Θεσ. 2, 3-11) θη­ρίου (ἀποκ. 13, 1-18) ἐργαζομένου μέ τούς εκπροσώπους του, ψευδοΧριστούς καί ψευδοπροφήτας, μέ κάθε εἴδους σημεῖα πού θά γίνωνται μέ τήν δύναμι τοῦ σατανᾶ γιά νά πλανήσουν τούς ἀνθρώπους (ἀποκ. 20, 1-10). Αὐτός ὁ Αντίχριστος θά ύποκαταστῆση τόν Θεό καί ὡς σκληρό θηρίο θά ἐκδιώξη μέ ὁλη του τήν μανία τούς ἐκλεκτούς δοῦλους τοῦ Θεοῦ (Ματθ. 24,9). Τό πλῆθος τῆς ἀνομίας καί ἡ ψυχρότης τῆς αγάπης μεταξύ τῶν ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι θά μισήσουν καί θά προδίδουν ὁ ἕνας τόν ἄλλον (Ματθ. 24, 10-12)* τό πλῆθος τῶν πολέμων καί οί ειδήσεις πολέμων μεταξύ τῶν εθνών, τῶν λαῶν καί τῶν κρατῶν (Ματθ. 24, 6-7), ή ἐμφάνισις θεομηνιών ὅπως, πείνες, άρρώστειες κλπ. (Ματθ. 24, 7-9), ἡ ἐμφάνισις μερικῶν σημείων στόν κόσμο ὅπως τό σκότος τοῦ ηλίου καί τῆς σε­λήνης, ἡ πτῶσις τῶν αστέρων, ἡ παρἔλευσις τοῦ οὐρανο καί τῆς γῆς, ἡ ἐμφάνισις στόν οὐρανό τοῦ σημείου τοῦ Υίο τοῦ ἀνθρώπου, δηλαδή τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, διότι αὐτός εἶναι τό σημεῖο τῆς νίκης τοῦ Κυρίου μας καί κανέ­να ἄλλο σημεῖο δέν προειδοποιεῖ τόσο χαρακτηριστικά ὁ­σο ὁ Σταυρός.

Γιά τήν ἐξήγησι αὐτῶν τῶν σημείων ὁ Κύριος εἶπε: «ἀπό δέ τῆς συκής μάθετε τήν παραβολήν. ὅταν ἤδη ὁ κλάδος αὐτῆς γένηται ἁπαλός καί τά φύλλα ἐκφύη, γινώσκετε ὅτι ἐγγύς τό θέρος, οὕτω καί ὑμεῖς ὅταν ίδητε ταῦτα πάντα, γινώσκετε ὅτι ἐγγύς έστιν ἐπί θύραις» (Ματθ. 24, 32-33). Ἑπομένως, γιά τά σημεῖα πού θά προηγηθοῦν τῆς Δευτέρας Παρουσίας τοῦ Κυρίου ἔχουμε ἐξηγήσεις καί ἐπιβεβαιώσεις ἀπό τόν ἴδιο ἀκόμη τόν Σωτῆρα Χριστόν, ἐνῶ γιά τήν ἀκριβή χρονολογία τῆς έλεύσεώς Του δέν γνωρίζουν οὔτε οἱ ἄγγελοι οὔτε καί ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ, ὡς ἄνθρωπος, παρά μόνο ὁ Πατήρ.

Μετάφρασις ἀπό τά ρουμανικά π. Δαμασκηνός Γρηγοριάτης.

Μέ τήν εὐλογία τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου