Ερωτᾶται ὁ αἱρετικός, ὁ Εὐαγγελικὸς ἢ ὁ Ἰεχωβίτης: Γιατί τὴν Αγία Γραφή τὴν προσκυνᾶτε καὶ τὴ δέχεστε, ἐνῷ τὴν Αγία Εἰκόνα τὴν φτύνετε καὶ τὴ βδελύσσεσθε;
Πές μου, αἱρετικέ, ποιά ἡ διαφορὰ τῶν δύο, ἀφοῦ καὶ τὰ δύο τὰ ἴδια διδάσκουν; Πῶς τὸ ἕνα προσκυνεῖται καὶ τὸ ἄλλο φτύνεται;
Γιατί τὸν Εὐαγγελιστὴ ποὺ μὲ τὸν λόγο ἐξηγεῖ τὸν δέχεσαι καὶ τὸν ἁγιογράφο ποὺ μὲ τὸ ἔργο δείχνει τὸν ἀπορρίπτεις;
Πές μου, αἱρετικὲ· τί προσκυνᾶς στὸ Εὐαγγέλιο, τὴν ὕλη ἢ τὴν ἐξήγηση;
Θὰ μοῦ ἀπαντήσεις, προσκυνάς τὴν ἐξήγηση τῆς οἰκονομίας τοῦ Χριστοῦ, ὄχι τὴν ὕλη.
Καὶ ἐγὼ θὰ σοῦ ἀπαντήσω τὸ ἴδιο, ὅτι δὲν τιμῶ τὴν σανίδα, οὔτε τὸν τοῖχο, οὔτε τὰ χρώματα, ἀλλὰ τὸν χαρακτῆρα τοῦ σώματος καὶ τὴν οἰκονομία τοῦ Κυρίου, κατὰ τὸ λόγιο τοῦ Μεγάλου Βασιλείου: «Ἡ γὰρ τῆς εἰκόνας τιμὴ πρὸς τὸ πρωτότυπον διαβαίνει».
Τιμὴ λοιπὸν καὶ προσκύνηση στὶς Ἅγιες Εἰκόνες μας καὶ προσοχὴ στὴν ἀπόκτησή τους· βυζαντινὲς εἰκόνες, ὄχι «ζωγραφιὲς θρησκευτικές».
Εἰκόνες ἅγιες, σοβαρὲς ἀπὸ χέρια ἅγια, προσευχόμενα μπροστὰ ἀπὸ τὴν Θεοτόκο, μὲ τὰ ὁποῖα πραγματώνουν τὸ «θεῖον ἔργον» μὲ φόβο Θεοῦ καὶ εὐλάβεια.
Δημήτριος Παναγόπουλος-Ἱεροκῆρυξ
Πές μου, αἱρετικέ, ποιά ἡ διαφορὰ τῶν δύο, ἀφοῦ καὶ τὰ δύο τὰ ἴδια διδάσκουν; Πῶς τὸ ἕνα προσκυνεῖται καὶ τὸ ἄλλο φτύνεται;
Γιατί τὸν Εὐαγγελιστὴ ποὺ μὲ τὸν λόγο ἐξηγεῖ τὸν δέχεσαι καὶ τὸν ἁγιογράφο ποὺ μὲ τὸ ἔργο δείχνει τὸν ἀπορρίπτεις;
Πές μου, αἱρετικὲ· τί προσκυνᾶς στὸ Εὐαγγέλιο, τὴν ὕλη ἢ τὴν ἐξήγηση;
Θὰ μοῦ ἀπαντήσεις, προσκυνάς τὴν ἐξήγηση τῆς οἰκονομίας τοῦ Χριστοῦ, ὄχι τὴν ὕλη.
Καὶ ἐγὼ θὰ σοῦ ἀπαντήσω τὸ ἴδιο, ὅτι δὲν τιμῶ τὴν σανίδα, οὔτε τὸν τοῖχο, οὔτε τὰ χρώματα, ἀλλὰ τὸν χαρακτῆρα τοῦ σώματος καὶ τὴν οἰκονομία τοῦ Κυρίου, κατὰ τὸ λόγιο τοῦ Μεγάλου Βασιλείου: «Ἡ γὰρ τῆς εἰκόνας τιμὴ πρὸς τὸ πρωτότυπον διαβαίνει».
Τιμὴ λοιπὸν καὶ προσκύνηση στὶς Ἅγιες Εἰκόνες μας καὶ προσοχὴ στὴν ἀπόκτησή τους· βυζαντινὲς εἰκόνες, ὄχι «ζωγραφιὲς θρησκευτικές».
Εἰκόνες ἅγιες, σοβαρὲς ἀπὸ χέρια ἅγια, προσευχόμενα μπροστὰ ἀπὸ τὴν Θεοτόκο, μὲ τὰ ὁποῖα πραγματώνουν τὸ «θεῖον ἔργον» μὲ φόβο Θεοῦ καὶ εὐλάβεια.
Δημήτριος Παναγόπουλος-Ἱεροκῆρυξ