Πατερικά

ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ

Η ΜΥΗΣΗ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ ΤΟΥ ΠΑΡΑΒΑΤΗ

ΣΤΑ ΔΑΙΜΟΝΙΚΑ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ

ΚΑΙ Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ

 

εισαγωγικό: Στο παρακάτω κείμενο ο άγιος Γρηγόριος περιγράφει την μύηση του Ιουλιανού του Παραβάτη στα ειδωλολατρικά μυστήρια. Περιγράφει πώς κατεβαίνοντας στο σπήλαιο που θα γινόταν η μύηση μαζί με τον μέντορά του αισθάνθηκε, με όλες του τις αισθήσεις, τις δαιμονικές ενέργειες και πώς η ψυχή του, ακόμα αμύητη, φοβήθηκε.  Αμέσως, αυθόρμητα, έκανε το σημείο του Σταυρού το οποίο κατέπαυσε όλες τις ενέργειες των δαιμόνων.  Δυστυχώς ο μυητής του τον έπεισε ότι οι δαίμονες δεν φοβήθηκαν αλλά σιχάθηκαν το σημείο του Σταυρού γιατί το κακό είναι ανώτερο και έτσι τον προέτρεψε να συνεχίσει την μύησή του.  Ο Ιουλιανός, αν και δαιμονισμένος από πριν όπως μαρτυρεί ο άγιος Γρηγόριος, ανέβηκε από το σπήλαιο με πολύ πιο έντονα τα σημάδια της δαιμονοπληξίας του, η οποία αντικατοπτριζόταν ακόμα και στα μάτια του, ακριβώς διότι οι δαίμονες ήθελαν να αποδείξουν ότι δεν ήταν μάταιη η διαδικασία της μύησης αλλά κέρδισε πολλά.  Μάλιστα την δαιμονοπληξία οι δαίμονες την ονομάζουν «ενθουσιασμό» αφού πάντοτε, αναφέρει ο άγιος, αλλάζουν την πραγματική σημασία των λόγων και των πράξεων.  

Ας σημειώσουμε μερικά πολύ σημαντικά διδάγματα του κειμένου όπως:

 Την φοβερή δύναμη του Τιμίου Σταυρού η οποία ενεργεί και κατατροπώνει τους δαίμονες ακόμα κι όταν γίνεται από έναν άνθρωπο πλήρη πονηρίας και κακίας και την στιγμή μάλιστα που προσέρχεται στην μύηση και λατρεία των δαιμόνων.  Πόση φοβερή δύναμη απέναντι στο κακό έχει ο Σταυρός ακόμα κι όταν γίνεται αντανακλαστικά!

Την έμφυτη αγάπη και ασφάλεια που αισθάνεται η ψυχή κοντά στο Χριστό και τον Τίμιο Σταυρό.  Η  ψυχή του Ιουλιανού αντιδρά στο δαιμονικό και ο ίδιος, αυθόρμητα, στρέφεται στο Χριστό.  

Πώς οι δαίμονες και οι υπηρέτες του παραποιούν την αλήθεια και παρουσιάζουν διαστρεβλωμένα τα πράγματα.  Δεν τολμούν να ομολογήσουν την ήττα τους και την αδυναμία τους ενώπιον του Σταυρού και την ερμηνεύουν ως σιχαμάρα. Επίσης πώς ονομάζουν ενθουσιασμό την απώλεια του ανθρώπου, την ίδια την δαιμονοπληξία, αλλά και πώς τον πείθουν ψευδώς, και τον ίδιο κι όσους άκριτα δεχθούν τα εξωτερικά σημεία, ότι του παρέχουν δύναμη.

Πόσο επίκαιρα είναι όλα τα παραπάνω!  Ας σκεφτούμε πώς στην εποχή μας το κακό εμφανίζεται ως καλό.  Ας σκεφτούμε πώς η Νέα Εποχή διαστρεβλώνει τους όρους και χρησιμοποιεί ακόμα και το όνομα του Χριστού, τις έννοιες της προσευχής, της άσκησης, της ενέργειας, της νηστείας, της αγάπης κτλ. απόλυτα διαστρεβλωμένες ταυτίζοντας τες με τον διαλογισμό, τον γκουρουισμό, τον ολισμό , τον συγκρητισμό κοκ.  Χαρακτηριστικό παράδειγμα, που το ίδιο το κείμενο μας παραπέμπει, η δαιμονοπληξία των Πεντηκοστιανών η οποία εκλαμβάνεται ως «ενθουσιασμός» και ενέργεια του Αγίου Πνεύματος.   

π. Βασίλειος Σπηλιόπουλος

 

ioulianos

 

(Γρηγορίου Θεολόγου έργα, Κατά Ιουλιανού Βασιλέως στηλιτευτικός Β΄55-56, ΕΠΕ τόμος 3, σελ. 77-79 μετάφραση παραλλαγμένη προς τη νεοελληνική και υπογραμμίσεις δικές μας) – Το αναδημοσιεύουμε από την ιστοσελίδα του Ι.Ν. Αγ. Σώστη

   Κατέβαινε μεν σε ένα από τα άδυτα (σπήλαια) που στους πολλούς είναι άβατα και φοβερά (πόσο θα ευχόμουν να κατέβαινε και την οδό που φέρνει στον άδη πριν προβεί στα τέτοιου είδους κακά), συνοδευόμενος και από τον πολλών αδύτων άξιο, τον σοφό γύρω από αυτού του είδους τα πράγματα, δηλαδή τον σοφιστή. 

Διότι και αυτό είναι ένα είδος μαντείας σε αυτούς, να μαθητεύουν για τα μέλλοντα σε κάποιον ζωντανό και σε υποχθόνιους δαίμονες, είτε επειδή χαίρονται στο σκοτάδι περισσότερο, αφού και είναι σκοτάδι και δημιουργοί του σκότους της κακίας, είτε επειδή αποφεύγουν τις επαφές με τους ευσεβείς πάνω στη γη και εξαιτίας αυτών είναι ασθενέστεροι.

Καθώς λοιπόν ο θρασύς προχωρούσε, τον προσβάλλουν τα φόβητρα που γίνονται ολοένα περισσότερα και φοβερότερα, αφήνοντας μερικούς ήχους ασυνήθιστους και αηδιαστικές οσμές και φωτεινά φαντάσματα και δεν γνωρίζω ποιες άλλες ανοητολογίες και φλυαρίες· αφού κυριεύτηκε από αυτό το απροσδόκητο, διότι ήταν οψιμαθής σχετικά με αυτά, καταφεύγει στο σταυρό και στο παλαιό φάρμακο και με αυτό σημειώνεται εναντίον των φοβήτρων και κάνει βοηθό αυτόν που δίωκε. Και τα επόμενα είναι περισσότερο φρικώδη.

Κατίσχυσε η σφραγίδα του σταυρού, ηττώνται οι δαίμονες, λύνονται οι φόβοι. Έπειτα τι; Αναπνέει το κακό, αποθρασύνεται, πάλι ορμή και οι ίδιοι φόβοι, και πάλι το σημείο του σταυρού και οι δαίμονες ηρεμούν.

Και ο μυούμενος μένει σε απορία, ο δε μυσταγωγός από κοντά του παρερμηνεύει την αλήθεια· σιχαθήκαμε, λέει, δεν φοβηθήκαμε το σταυρό· νικά το χειρότερο.

Αυτά λέει και λέγοντας πείθει και αφού έπεισε οδηγεί τον μαθητή στο βάραθρο της απώλειας. Και τίποτα το αξιοπερίεργο· διότι η πονηρία είναι έτοιμη να ακολουθήσει το κακό μάλλον παρά να αναχαιτιστεί από το καλύτερο.

Εκείνα μεν λοιπόν τα οποία είπε ή έκανε ή ανέπεμψε εξαπατημένος μπορούν να τα γνωρίζουν εκείνοι που μυούν και εκείνοι που μυούνται.

Ανεβαίνει λοιπόν (από το σπήλαιο) δαιμονισμένος και στην ψυχή και στα πράγματα και με τα γεμάτα μανία μάτια μαρτυρώντας ποιους λάτρευσε· και μολονότι δεν γέμισε από δαίμονες από εκείνη την ημέρα, κατά την οποία τόσο πονηρά τέλεσε, οπωσδήποτε τότε κατέστη η δαιμονοπληξία του περισσότερο εμφανής, για να μην αποδειχτεί μάταιη η κάθοδός του και η μετάληψη των δαιμόνων, την οποία εκείνοι ονομάζουν ενθουσιασμό, αλλάζοντας ευπρεπώς τα ονόματα.

 

ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

 

 https://www.entaksis.gr/muhsh_ioulianou/