Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2025

ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΣ… ΕΙΝΑΙ “ΠΑΠΑ-ΘΡΟΝΟΣ”… «αρχαιολογικό ΛΕΙΨΑΝΟ»

 estanromenos-agia-varvara

Αρχές Φθινοπώρου έξω από ιερό ναό που µοιράζαµε την εφηµερίδα “ΑΓΩΝΑΣ”, εκκλησιαζόµενος µας πλησίασε, να πάρει εφηµερίδα και συγχρόνως µας ρώτησε: «καταλάβατε, γιατί ο µητροπολίτης µας ξήλωσε το Τέµπλο και τοποθέτησε το παπακάγκελο»; Μας ξάφνιασε… κάτι του είπα! Όχι-όχι, µας λέει. Τον παρακάλεσα, να µας ενηµερώσει µετά το τέλος της διανοµής της εφηµερίδος. Αλλά δικαιολογήθηκε και έφυγε.

Τον επόµενο µήνα (Οκτώβριο) ξανά ο ίδιος, το ίδιο σκηνικό. “Το καταλάβατε, γιατί το έκανε ο δεσπότης”, µας ξαναρώτησε! Έδειχνε βιαστικός, πήρε τον “ΑΓΩΝΑ” και έφυγε, υποθέσαµε ότι ο άνθρωπος, ήθελε να µας πειράξει και να µας βάλει σκανδαλιές κατά κάποιο τρόπο.

Τον τρίτο µήνα (αρχάς Δεκέµβρη), νάτος και βγαίνει από το ναό µε µια παρέα – µάλλον – φίλοι του. Πάλι το ίδιο ερώτηµα, παράλληλα συγκεντρώθηκαν και αρκετοί, άλλοι ν’ ακούσουν και άλλοι να πάρουν εφηµερίδα και πριν προλάβω να ψελλίσω, µε πήρε παραµάζωµα. Δε βλέπετε τελευταία πως οι ναοί βάζουν µέσα στο ιερό και συγκεκριµένα στο σηµείο της κόγχης κάποια στασίδια και το ένα µάλιστα µοιάζει σαν δεσποτικό; Τον παπά που ρώτησα, µου είπε ότι είναι η παράδοση της εκκλησίας και  ζήτησε να τα τοποθετήσουµε ο δεσπότης µας, αλλά σιγά-σιγά χωρίς ανακοινώσεις και τυµπανοκρουσίες!

Μόλις τελειώσετε, µπείτε µέσα στην Εκκλησία και παρατηρήστε πως είναι τοποθετηµένα και θα τροµάξετε, διότι πίσω τους έχουν τον εσταυρωµένο, τους µεγάλους αγίους Πατέρες και ακριβώς πίσω και από πάνω  βρίσκεται η Παναγία, η “Πλατυτέρα” µε ανοικτά τα χέρια της, να ικετεύει για κάθε άνθρωπο, να βλέπουν και να τους βλέπουν οι εκκλησιαζόµενοι και να παίρνουν δύναµη.

Τώρα καταλάβατε, γιατί το ξήλωσε! - Και πάλι δεν κατάλαβα, του απάντησα…!

Άκου – µου λέει στον ενικό – αφού δεν το κατάλαβες! Μπες στην ιστοσελίδα της µητρόπολης και δες πώς στέκεται ο Ιερώνυµος µε τους παπάδες κυκλικά, και παράλληλα δες κάποια φωτογραφία-εικόνα από Οικουµενική Σύνοδο πώς στέκονταν και προήδρευε ο αυτοκράτορας, είναι σχεδόν παράλληλες. Σκηνοθεσία σε πλήρη εκκοσµίκευση του Ιερού Θυσιαστηρίου και της Θείας Ιερουργίας και στην προβολή του προφίλ ενός εκκλησιαστικού ηγεµόνα, και τί ηγεµόνα; Αυτοκράτορα!

Σε αυτά αντέτεινα. Ότι αυτό λέγεται Σύνθρονο και όπως σας είπε και ο παπάς που ρωτήσατε, είναι από την παράδοση της Εκκλησίας.

Στάσου – µου λέει – είστε εντελώς αδιάβαστοι, να µην πω τίποτα άλλο, αντέδρασε (εδώ µε καθήλωσε µε τις γνώσεις και τα επιχειρήµατά του και αναφέρω τούτο µόνο από τα πολλά του).

Άνοιξε – έχεις Καλλίνικο “Ο Χριστιανικός Ναός…” – στη σελίδα 143 αναφέρει: «Το Σύνθρονον περιέπεσεν εις παντελή σχεδόν αχρηστίαν… µετεφέρθη εκ των αδύτων εις τα εις τα έξω… και παραµένει λοιπόν ως αρχαιολογικόν µάλλον λείψανον…».

Συνεχίζει µε τα ιστορικά του Καλλινίκου που µε πάγωσε στο τέλος, µε προσέφερε και το κερασάκι µε το δηλητήριο, γιατί όπως είπε, πρέπει να πεταχτεί οπωσδήποτε από το Ιερό Βήµα το Σύνθρονο, αφού µας θυµίζει εµάς τους Ορθοδόξους την Παπική αλαζονεία στη Σύνοδο στη Φερράρα της Ιταλίας το 1438, όταν ο Πάπας προσπάθησε να υποτάξει την Ορθοδοξίαν µας.

Άκουσε – µου λέει (µε ύφος κατηγορηµατικό και αφού είχε συγκεντρωθεί αρκετός κόσµος… και τότε ξεδιπλώνει χαρτί µε σηµειώσεις) – νά τι γράφει ο Καλλίνικος στη σελίδα 147: «Εντύπωσιν τοις κάµνει ο µετέωρος του Πάπα θρόνος, αφ’ ού ούτος καθήµενος εν τω εαυτώ τρικλινίω, υποδέχεται τους Ανατολικούς (βυζαντινούς Ορθοδόξους), προσφέρων εις αυτούς θέσιν αριστερόθεν επί σκάµνων ισοϋψών προς το υποπόδιον των ποδών αυτού… Δεξιόθεν του αλταρίου και επί κεφαλής της όλης οµογύρεως ανατολικών τε και Δυτικών υπεραίρεται ο θρόνος του Πάπα, ύπερθεν µεν έχων “ουρανόν καµουχέινον εις ύψος αιωρούµενον”, όπισθεν δε κοσµούµενος βηλοθύρω, ενώ σκίµποδες µόνον προσφέρονται τοις λοιποίς».

Και λοιπόν – εµµένω – τι σχέση µπορεί να έχουν αυτά µε το ξήλωµα του Τέµπλου;

- Τόση ώρα συζητούµε και ακόµα να καταλάβετε ότι όλο αυτό που γίνεται έχει λόγο σοβαρό και µεγάλη σηµασία για συνέχιση της πορείας µετά τη δις χιλιετία απρόσκοπτης λειτουργικότητας της Ορθοδόξου Εκκλησίας; Και να γιατί:

α) Βάζοντας στα οπίσω τη µεσίτρια Παναγία και τους µεγάλους αγίους και οικουµενικούς Πατέρες, ακολουθούµε εν µέρει σήµερα το παπικό τελετουργικό, που αυτοί βλέπουν προς το λαό.

β)Η µετατόπιση του Εσταυρωµένου Κυρίου µας από την προαιώνιο θέση του πίσω από το Σύνθρονο ή µε τα τελευταία θλιβερά που βλέπουµε σε µητροπόλεις να τον τοποθετούν ψηλά σε γυναικωνίτες µε σκοπό ίσως σιγά-σιγά να ξεχαστεί, αφού δεν τον βλέπουµε και να αφαιρεθεί τελείως, µας βάζει σε κακόβουλες σκέψεις µήπως υπάρχει κάποια µνηµονιακή συµφωνία!

γ) ο Ορθόδοξος Επίσκοπος είναι λειτουργός του µυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας που συνάγει τα “εσκορπισµένα” στην ευτυχία της αιώνιας Βασιλείας. Αντίθετα η επαναφορά και η στάση τους στο Σύνθρονο δείχνει αυτοκρατορική, ηγεµονική φαντασµαγορία, αυτόµηλη παπική κενότητα, προκλητική εξωτερική λαµπρότητα, ξένη και περιφρόνηση προς το πνευµατικό του αξίωµα, κατά παπικά πρότυπα!

δ) Το δεσποτικό που η Ορθόδοξη Εκκλησία το καθιέρωσε µετά την άλωση της Βασιλεύουσας, είχε και έχει σκοπό ο Επίσκοπος, όταν ιερουργεί να κοιτάζει προς ανατολάς, προς το Ιερό Βήµα, το Τέµπλο µε τις Ιερές Εικόνες, τον Εσταυρωµένο… και να µην αποσπάται µε το ποιος µπαίνει και φεύγει και ούτε να αφουγκράται τα του λαού, τα αντίθετα µε την παπική τελετουργία!

ε) Επαναφέροντας το αρχαιολογικό αυτό λείψανο” (Σύνθρονο), ξηλώνοντας το παραδοσιακό Τέµπλο και τοποθετώντας παπακάγκελα (αλτάρια), δεν είναι τυχαία, αλλά έχουν τη σηµασία τους, και ίσως δεν τα αντέχουν, διότι το µεν Τέµπλο είναι που τους κόβει το πάθος της επίδειξης και της χλιδής, αφού εµποδίζει στους εκκλησιαζόµενους να βλέπουν κατάφατσα το δεσπότη τους, να παρατηρούν το µεγαλοπρεπές επισκοπικό του ίµατζ που εκπέµπει µε τους “ένθεν και ένθεν δεσποτάδες ή παπάδες, µετά τα πανάκριβα άµφια, σάκους, µανδύες και τα διάφορα αξεσουάρ, εγκόλπια, µίτρα, πατερίτσα που ξεπερνούν το κοσµικό οριοθέσιο της αντρικής φιλαρέσκειας και χρυσολατρείας.

Η δε αφαίρεση του Εσταυρωµένου εντελώς ή τοποθετώντας στα πίσω τους, δεν αντέχουν να τον βλέπουν φτωχό και γυµνό επάνω στο Σταυρό, «ουκ έχει που την κεφαλήν κλίνει» (Λουκ. 9, 58) και οι αντιπρόσωποί του να είναι φορτωµένοι µε πανάκριβα εξαρτήµατα πολλών χιλιάδων ευρώ.

Επίσης µπορεί να πιστεύουν ότι βάζοντας πίσω τους τους αγιογραφηµένους αγίους Πατέρες και οικουµενικούς διδασκάλους, έτσι µπορούν να επιβληθούν και να αναγνωριστούν ως δυναµικές φυσιογνωµίες µε την πιθανώς ρητορική τους δυνατότητα, την καλοστηµένη και ακριβή εµφάνιση και την περισσή έπαρση. Λησµονούν όµως πως ένας επίσκοπος επιβάλλεται και αναγνωρίζεται από τον πνευµατικό του πλούτο, την καλοσύνη του, την αυθεντικότητα του ήθους, αλλά και µε τη διάφανη προσήλωση στο θείο θέληµα, τους Ιερούς Κανόνες και στην παράδοση της Εκκλησίας.

Το καταλάβατε, γιατί ξηλώνουν τα Τέµπλα, αποµακρύνουν ή αλλάζουν θέση τον Εσταυρωµένο και επαναφέρουν σιγά-σιγά το παπα-θρόνιο “αρχαιολογικό λείψανο” το… ΣΥΝΘΡΟΝΟ !!!

Εφ. Αγώνας

aktines.blogspot.com