Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2024

Κράτος Παλαιστίνης καί Ἰσραήλ: Θύμα – Θύτης

Γράφει ὁ κ. Γεώργιος Τραμπούλης, θεολόγος

   Τό ἱστολόγιο CNNGreece στίς 6 Ὀκτωβρίου ἀναφέρει σέ δημοσίευμά του ὅτι «Ὁ ὑπουργός Ἐξωτερικῶν τοῦ Λιβάνου Ἀμπτουλάχ Μπού Χαμπίμπ δήλωσε στό CNNi ὅτι ὁ Νασράλα εἶχε συμφωνήσει σέ μία ὑποστηριζόμενη ἀπό τίς ΗΠΑ ἐκεχειρία 21 ἡμερῶν, λίγες ἡμέρες πρίν δολοφονηθεῖ ἀπό τό Ἰσραήλ, κάτι τό ὁποῖο ἐπανέλαβε καί ὁ Ραμί Μορτάντα, ὁ πρεσβευτής τοῦ Λιβάνου στό Ἡνωμένο Βασίλειο». Στήν ἴδια ἀνάρτηση σημειώνεται ὅτι τό Ἰσραήλ ἀρνεῖ­ται ὅτι ὁ Νασράλα εἶχε ἀποδεχθῆ συμφωνία κατάπαυσης τοῦ πυρός. Πάντως, εἴτε ὁ δολοφονηθείς Ναρσάλα εἶχε ἀποδεχθῆ τήν συμφωνία εἴτε ὄχι, οἱ χειρισμοί τῆς κυβέρνησης τοῦ Ἰσραήλ καταδεικνύουν ὅτι ὁδηγούμεθα πρός ἕνα ὁλοκληρωτικό πόλεμο στήν περιοχή τῆς Μέσης Ἀνατολῆς.

   «Τά σύνορα τοῦ κράτους τοῦ Ἰσραήλ ἀπό τόν Νεῖλο μέχρι τόν Εὐφράτη»

  Γεγονός εἶναι ὅτι τό τελευταῖο διάστημα παρατηρεῖται ἀπό τόν ἰσραηλινό στρατό μία ἔντονη ἐπιθετικότητα. Ἐπιθέσεις, οἱ ὁποῖες σηματοδοτοῦν ὅτι ὁ πόλεμος στήν Μέση Ἀνατολή εἰσέρχεται σέ μία νέα κλιμάκωση, ἐν μέσῳ τῆς αὐξανόμενης ἐπιθετικότητας πρός τό Λίβανο καί ἀποτελοῦν μέρος τοῦ εὐρύτερου σχεδίου τοῦ Ἰσραήλ νά ἑδραιώση τόν ἔλεγχο στά ζωτικῆς σημασίας ἐδάφη γιά αὐτό στόν νότιο Λίβανο.

Αὐτή ἡ κλιμάκωση δέν εἶναι ἁπλῶς μία ἀντίδραση σέ ἄμεσες ἀπειλές, ἐν προκειμένῳ ἀπό τήν Χεζμπολά, ἀλλά ἕνας σχεδιασμός γιά τήν στερέωση τῆς ἰσραηλινῆς κυριαρχίας στόν νότιο Λίβανο καί ἐνδεχομένως πέραν αὐτοῦ.

Αὐτό πού συμβαίνει σήμερα στήν περιοχή τῆς Μέσης Ἀνατολῆς δέν εἶναι ἁπλῶς μία παροδική στρατιωτική κλιμάκωση, ἀλλά ἀποτελεῖ μέρος ἑνός εὐρύτερου ἰδεολογικοῦ σχεδίου, ἐκείνου τοῦ μεγάλου Ἰσραήλ. Ἑνός σχεδίου, γιά τό ὁποῖο ὁ ἱδρυτής τοῦ σύγχρονου Σιωνισμοῦ, Theodor Herzl, τό 1904, εἶχε δηλώσει ὅτι τά σύνορα τοῦ κράτους τοῦ Ἰσραήλ θά ἐκτείνονται ἀπό τόν Νεῖ­λο μέχρι τόν Εὐφράτη.

Ἡ πρόσφατη κλιμάκωση τῶν στρατιωτικῶν ἐνεργειῶν στήν βόρεια Γάζα καί ἡ ἐπέκταση τῆς σύγκρουσης στόν Λίβανο καταδεικνύουν τήν ἐπίμονη φιλοδοξία του νά πραγματοποιήση τό ὅραμα τοῦ μεγάλου Ἰσραήλ. Ἄλλωστε αὐτό τό ὅραμα ἔχει διατυπωθῆ καί δημόσια ἀπό ἰσραηλινούς ἀξιωματούχους.

«Τό Ἰσραήλ οὔτε ἀναγνωρίζει οὔτε ἐπιδιώκει τήν εἰρήνην οὔτε σκέπτεται νά δημιουργήση πλαίσια διά τήν διασφάλισίν της»

  Τόν Μάρτιο τοῦ περασμένου ἔτους ὁ ὑπουργός Οἰκονομικῶν Bezalel Smotrich, ὅπως ἀναφέρει ἡ Le Monde, σέ ἀνάρτησή της στίς 21/3/2023, ὁ ὁποῖος τυγχάνει νά εἶναι καί ὁ ἀρχηγός τοῦ κόμματος τοῦ Θρησκευτικοῦ Σιωνισμοῦ, σέ δηλώσεις του, ἐνῶ βρισκόταν στήν γαλλική πρωτεύουσα, στεκόμενος μπροστά σέ ἕνα χάρτη τοῦ μεγάλου Ἰσραήλ, ὁ ὁποῖος περιελάμβανε ὄχι μόνον τήν Παλαιστίνη ἀλλά καί τήν Ἰορδανία καί τμήματα τοῦ Λιβάνου καί  τῆς Συρίας, χαρακτήρισε τόν παλαιστινιακό λαό ὡς «ἐφεύρεση». Εἶπε χαρακτηριστικά ὅτι: «Δέν ὑπάρχουν Παλαιστίνιοι, γιατί δέν ὑπάρχει παλαιστινιακός λαός. Ὁ παλαιστινιακός λαός εἶναι μία ἐφεύρεση μικρότερη τῶν ἑκατό ἐτῶν. Δέν ὑπάρχουν Παλαιστίνιοι, ὑπάρχουν μόνον Ἄραβες». Αὐτά τά σχόλια, σύμφωνα μέ τό δημοσίευμα τῆς Le Monde, προκάλεσαν κατακραυγή καί ὁ Παλαιστίνιος πρωθυπουργός Mohammad Shtayyeh θεώρησε τίς δηλώσεις ἐμπρηστικές καί ὅτι ἀποτελοῦν «ἀδιάψευστη ἀπόδειξη τοῦ ρατσισμοῦ τῆς ἐξτρεμιστικῆς σιωνιστικῆς ἰδεολογίας».

  Σημαντικό ἐπίσης εἶναι τό γεγονός ὅτι τόν περασμένο Ἰούλιο τό κοινοβούλιο τοῦ Ἰσραήλ ἐνέκρινε ψήφισμα, μέ τό ὁποῖο ἀπέρριψε μέ συντριπτική πλειοψηφία τήν ἵδρυση παλαιστινιακοῦ κράτους. Ἀφοῦ, ὅπως δηλώθηκε, ἕνα παλαιστινιακό κράτος θά ἀποτελῆ «ὑπαρξιακό κίνδυνο γιά τό κράτος τοῦ Ἰσραήλ καί γιά τούς πολίτες του καί θά διαιωνίση τήν ἰσραηλινο-παλαιστινιακή σύγκρουση καί θά ἀποσταθεροποιήση τήν περιοχή», ἀναφέρει σέ ἀνάρτησή του τό ALJAZEERA στίς 18 Ἰουλίου.

Τό Ἰσραήλ μέ αὐτό τό ψήφισμα ἐπιβεβαιώνει ὅτι θεωρεῖ τήν Παλαιστίνη ὡς ὑπαρξιακή ἀπειλή γιά τόν ἑβραϊκό πληθυσμό καί ὅτι οὔτε ἀναγνωρίζει οὔτε ἐπιδιώκει τήν εἰρήνη οὔτε βέβαια σκέπτεται νά δημιουργήση πλαίσια γιά τήν διασφάλισή της. Ἐπικυρώνει μέ αὐτό τό ψήφισμα ὅτι ἡ κλιμάκωση τοῦ πολέμου στήν περιοχή τῆς Μέσης Ἀνατολῆς εἶναι μία πραγματικότητα, μέ ἐπακόλουθο τόν θάνατο ἑκατοντάδων χιλιάδων ἀνθρώπων καί τεράστιες ὑλικές καταστροφές, διαπράττοντας οὐσιαστικά μία γενοκτονία κατά τῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς μέ βάση τό γεγονός ὅτι εἶναι Παλαιστίνιοι.

«Τό Ἰσραήλ αὐτό-ἀκυρώνει τό ἠθικόν πλεονέκτημα, τό ὁποῖον ἀπέκτησε μετά τόν Β΄ Παγκόσμιον πόλεμον»

  Εἶναι γεγονός ὅτι ἐκ μέρους τοῦ ἰσραηλινοῦ στρατοῦ παρουσιάζεται μία ἀλαζονική συμπεριφορά, θανατώνοντας καί ἀφανίζοντας κάθε ἕνα πού ἀντιτίθεται στόν σχεδιασμό του, γιά τό ποιός θά κυβερνᾶ τήν Παλαιστίνη καί τήν εὐρύτερη περιοχή. Ἔτσι, σήμερα τό Ἰσραήλ μέ τίς πράξεις του, θέλοντας καί μή, αὐτό-ἀκυρώνει τό ἠθικό πλεονέκτημα πού εἶχε ἀποκτήσει ἀπό τόν Β΄ παγκόσμιο πόλεμο καί μετά, μέ τήν εἰκόνα τοῦ θύματος, παρουσιάζοντας ἕνα κράτος καθαρά ἐπιθετικό καί ἀλαζονικό, ἕνα κράτος ὑβριδικό, μεταλλαγμένο, τό ὁποῖο ἐπαίρεται μέ τά χριστιανικά ὅπλα καί τήν ἴδια στιγμή ὑποβλέπει τούς Χριστιανούς, κάτι ποὺ οἱ μεγάλοι προφῆτες καὶ εἰδικότερα ὁ προφήτης Ἡσαΐας ρητῶς τὸ ἀπαγορεύουν.

  Ἡ ἐπί δεκαετίες εἰκόνα πού καλλιεργοῦσε τό Ἰσραήλ, ἐκείνη τοῦ θύματος, εἶναι ἐκείνη πού τοῦ ἔδωσε τήν δυνατότητα ὄχι μόνον νά ἀνακηρυχθῆ τό κράτος τοῦ Ἰσραήλ στήν περιοχή τῆς Παλαιστίνης, ἀλλά καί νά προετοιμάση τίς διεργασίες γιά τήν ἀνάδειξη τοῦ σχεδίου τοῦ μεγάλου Ἰσραήλ καί μάλιστα χωρίς καμμία ἀντίδραση ἀπό τήν πλευρά τῆς διεθνῆς κοινότητας. Χρησιμοποιώντας τήν εἰκόνα τοῦ θύματος ἐπί δεκαετίες, τοποθετώντας ἀνθρώπους τῆς ἀρεσκείας του σέ θέσεις κλειδιά σέ παγκόσμιους ὀργανισμούς καί κυβερνήσεις, ἀπέκτησε τό ἠθικό πλεονέκτημα νά καταδιώκη ὅποιον τολμοῦσε μέ ὁποιονδήποτε τρόπο νά ἀμφισβητήση καί νά ἀντιταχθῆ στίς πρωτοβουλίες καί ἐνέργειές του. Ἔτσι, ἐπί δεκαετίες ἀποτρέπει κάθε προσπάθεια γιά τήν ἵδρυση παλαιστινιακοῦ κράτους καί τήν ἴδια στιγμή, κατέχοντας τήν Παλαιστίνη, ἐπιδεικνύει μία ἀλαζονική συμπεριφορά πρός τούς ὑπόλοιπους λαούς τῆς περιοχῆς, ἀμφισβητώντας ἀκόμα καί τό δικαιώμα τους νά παραμείνουν στήν Παλαιστίνη.

  Σήμερα μέ τά ἐγκλήματα πού διαπράττει ὁ ἰσραηλιτικός στρατός στήν περιοχή τῆς Γάζας, σκοτώνοντας δεκάδες χιλιάδες ἀθώους πολίτες, παιδιά, ἀνυπεράσπιστες γυναῖκες, καταστρέφοντας σχολεῖα, νοσοκομεῖα, οἰκισμούς καί στήν συν­έχεια ἐπεκτείνοντας τούς βομβαρδισμούς, τόσο στήν περιοχή τοῦ νοτίου Λιβάνου, ὅσο καί στήν γειτονική Συρία, χάνει πλέον τό ἠθικό προβάδισμα τοῦ θύματος. Καί μάλιστα, ἐπιβάλλοντας τήν ἀρχή τῆς συλλογικῆς εὐθύνης, ὅπου γιά τίς ὅποιες ἐνέργειες τῆς Χαμάς καί τῆς Χεζμπολά εὐθύνονται ὅλοι οἱ κάτοικοι τῆς Παλαιστίνης καί τοῦ Λιβάνου καί ὑποχρεώνοντάς τους σέ συλλογική τιμωρία, χωρίς διάκριση ἤ ἀναλογικότητα, καταπίπτει ἡ εἰκόνα τοῦ θύματος καί τό θῦμα μετατρέπεται σέ θύτη.

  Αὐτό πού στοχεύει ἡ ἰσραηλινή κυβέρνηση αὐτή τήν στιγμή εἶναι νά ξανασχεδιάση τόν χάρτη τῆς Μέσης Ἀνατολῆς καί αὐτό μέ τήν σιωπή καί τήν συγκατάθεση τῆς διεθνῆς κοινότητας καί τήν πλήρη ὑποστήριξη τῶν Η.Π.Α. Καθώς τά συμφέροντα τῶν Ἡνωμένω Πολιτειῶν δέν εἶναι διατεθειμένα νά ἐπιτρέψουν οἱ φυσικοί πόροι τῆς περιοχῆς νά γίνουν λεία εἴτε τῆς Ρωσίας εἴτε τῆς Κίνας.

  Ὅμως τό ἐρώτημα τό ὁποῖο τίθεται εἶναι, γιατί ἡ Ρωσία συμπεριφέρεται συγκρατημένα καί μέ ἐφεκτικό τρόπο στίς σχέσεις της μέ τό Ἰσραήλ; Ἁπλούστατα, διότι δύο ἑκατομμύρια Ρῶσοι ἑβραϊκῆς καταγωγῆς ἔχουν μετοικήσει στό Ἰσραήλ, οἱ ὁποῖοι εἶναι βαπτισμένοι καί ἔχουν χριστιανική συνείδηση. Καί μάλιστα, ὁ πρόεδρος τῆς Ρωσίας ἐσχάτως Πούτιν τούς εἰδοποίησε ὅτι μποροῦν νά ἐπιστρέψουν ἐλεύθερα στήν Ρωσία, ὅποτε θέλουν, ἀφοῦ ἀποτελοῦν μία καρδιά, μία συνείδηση, μία πίστη μέ τόν ὑπόλοιπο ρωσικό λαό, κάτι τό ὁποῖο πρέπει νά τό λαμβάνουμε καί ἐμεῖς ἰδιαίτερα ὑπόψιν μας.

Ἔτσι, ἡ κλιμάκωση τῆς σύγκρουσης σηματοδοτεῖ τόν περαιτέρω κλονισμό τῆς ἀνθρωπότητας καί τήν ἀρχή ἑνός μεγαλύτερου καί καταστροφικότερου πολέμου. Ἡ ἀποφυγή του εἶναι δυνατή μόνον μέ τήν δημιουργία δύο κρατῶν, τοῦ παλαιστινιακοῦ καί τοῦ ἰσραηλιτικοῦ, ἄλλωστε οἱ Γενάρχες τους, Ἰσαάκ καί Ἰσμαήλ, ἦσαν καί οἱ δύο υἱοί τοῦ Ἀβραάμ, ὁ πρῶτος ἐκ τῆς ἐλευθέρας καί ὁ ἄλλος ἐκ τῆς δούλης.

Ὁ Πατρ. Ἀντιοχείας: «Βρισκόμαστε ἀντιμέτωποι μέ μία βάναυση ἐπίθεση ἀπό τό Ἰσραήλ»

  Ἡ ἀνεξάρτητη πλατφόρμα πολυμέσων Raseef22 σέ ἀνάρτησή της τήν 21η Ὀκτωβρίου, ἀναφέρει μεταξύ τῶν ἄλλων ὅτι  «Ἀπό τήν ἔναρξη τοῦ ἰσραηλινοῦ γενοκτονικοῦ πολέμου στήν Γάζα, ἡ ἐπίσημη ἐπίθεση τοῦ Ἰσραήλ στήν Ὑπηρεσία Ἀρωγῆς καί Ἔργων τῶν Ἡνωμένων Ἐθνῶν γιά τούς Παλαιστίνιους Πρόσφυγες (UNRWA) ἔχει ἐνταθῆ, σέ σημεῖο νά μετατραπῆ σέ «νομιμοποιημένη» ἤ «θεσμοποιημένη» ἐπίθεση. Ὁ λόγος αὐτῆς τῆς ἐπιθετικότητας ἔγκειται στήν συμβολική σημασία πού ἔχει ἡ UNRWA, πού ἀντιπροσωπεύει μία διεθνῆ ἀναγνώριση τῆς παλαιστινιακῆς προσφυγικῆς κρίσης καί τοῦ δικαιώματός τους νά ἐπιστρέψουν.

  Αὐτή ἡ ἐπίθεση ἔφτασε στό ἀποκορύφωμά της ὅταν τό Ἰσραήλ κατηγόρησε τούς ὑπαλλήλους τῆς UNRWA στήν Γάζα ὅτι συμμετεῖ­χαν στήν ἐπίθεση τῆς 7ης Ὀκτωβρίου. Οἱ λεπτομέρειες τῶν ἰσραηλινῶν κατηγοριῶν, μαζί μέ τίς ἀπαντήσεις τῆς UNRWA, ἔχουν φθάσει ἕκτοτε σέ παράλογα ἐπίπεδα.

  Οἱ New York Times ἀποκάλυψαν ὅτι τό Ἰσραήλ κατηγόρησε ἕνα ὑπάλληλο τῆς UNRWA ὅτι σχεδίαζε, μαζί μέ τόν γιό του, νά ἀπαγάγη μία Ἰσραηλινή γυναίκα καί κατηγόρησε ἕνα κοινωνικό λειτουργό ὅτι βοήθησε νά φέρη τό σῶμα ἑνός Ἰσραηλινοῦ στρατιώτη στήν Γάζα. Ὡστόσο, ἡ UNRWA ἀκύρωσε τούς ἰσχυρισμούς, ὅταν ἀπάντησε ὅτι δύο ἀπό τούς κατηγορούμενους εἶχαν πεθάνει πρίν κἄν ἀπαγγελθοῦν οἱ κατηγορίες!

  Ἐκτός ἀπό αὐτές τίς ἐπιθέσεις, ἡ Ἀρχή Γῆς τοῦ Ἰσραήλ τήν περασμένη ἑβδομάδα ἀνακοίνωσε τήν δήμευση τῆς γῆς, στήν ὁποία βρίσκεται τό ἀρχηγεῖο τῆς UNRWA στήν συνοικία Sheikh Jarrah τῆς Ἱερουσαλήμ. Σύμφωνα μέ ἰσραηλινά μέσα ἐνημέρωσης, ἡ τοποθεσία, ἡ ὁποία λειτουργεῖ ὡς τό κεντρικό γραφεῖο τοῦ ὀργανισμοῦ στήν Παλαιστίνη, θά μετατραπῆ σέ φυλάκιο οἰκισμῶν μέ 1.440 κατοικίες. Ἡ UNRWA δέν εἶναι ἁπλῶς ἕνας διεθνής ὀργανισμός παροχῆς βοήθειας· εἶναι ἕνα ζωντανό σύμβολο καί ἁπτή μαρτυρία τοῦ παλαιστινιακοῦ δικαιώματος ἐπιστροφῆς, τό ὁποῖο τό Ἰσραήλ ἐπιδιώκει νά διαγράψη.

  Ὁ Sami Mshasha, πρώην ἐπίσημος ἐκπρόσωπος τῆς UNRWA, λέει στό Raseef22 «ὅτι κανένα κράτος μέλος τῶν Ἡνωμένων Ἐθνῶν δέν ἔχει τό δικαίωμα νά κηρύξη μία ὑπηρεσία τοῦ ΟΗΕ ὡς τρομοκρατικό ἵδρυμα. Ὡστόσο, ἕνα ἀπό τά διδά­γματα τῆς ἐπιχείρησης Al-Aqsa Flood εἶναι ὅτι ἀπουσιάζει τό Διεθνές Δίκαιο, ἐφαρμόζεται μόνον στήν Δύση, ἐνῶ ὁ νόμος τῆς ζούγκλας ἐπικρατεῖ στήν Μέση Ἀνατολή. Ἑπομένως, εἴτε ἡ Γενική Συν­έλευση καταδικάσει τήν ἀπόφαση τῆς ἰσραηλινῆς κυβέρνησης εἴτε ὄχι, καί εἴτε ὁ Γενικός Γραμματέας καταγγείλει αὐτήν τήν ἀπόφαση εἴτε ὄχι, δέν θά  ἀλλάξη  τίποτε  ὅσο  τό  Ἰσραήλ  ἐπι­τυ­γχάνει τούς στόχους του ἐπί τόπου.

  Ὁ Sami Mshasha ὑποστηρίζει ὅτι «ὅλοι αὐτοί οἱ νόμοι ἔχουν στόχο νά τερματίσουν τό δικαίωμα τῆς ἐπιστροφῆς, νά διαγράψουν τήν παλαιστινιακή συνείδηση καί νά ἐφαρμόσουν τό ἰσραηλινό ὅραμα, τό ὁποῖο ἄρχισε νά ἐκτελεῖται δημόσια μετά τίς 7 Ὀκτωβρίου. Αὐτό τό ὅραμα ὑπονομεύει τήν ἰδέα τῆς ἐπιστροφῆς ἤ τοῦ κράτους, στοχεύοντας νά ὑποτάξη τό Παλαιστινιακό σύστημα διακυβέρνησης ὑπό τόν ἔλεγχο τοῦ Ἰσραήλ: ἕνα σύστημα λιγότερο ἀπό αὐτονομία ἤ αὐτοδιακυβέρνηση καί πιό κοντά στήν δημοτική ἤ φυλετική διακυβέρνηση».

  Ὁ Πατριάρχης Ἀντιοχείας καί πάσης Ἀνατολῆς Ἰωάννης στίς 16 Ὀκτωβρίου σέ ὁμιλία του, ἀναφερόμενος στόν πόλεμο πού βρίσκεται σέ ἐξέλιξη στόν Λίβανο τόνισε μέ ἔμφαση μεταξύ τῶν ἄλλων ὅτι «Βρισκόμαστε ἀντιμέτωποι μέ μία βάναυση ἐπίθεση ἀπό τό Ἰσραήλ, ξεκινώντας ἀπό τήν Γάζα καί φθάνοντας τώρα στόν Λίβανο, ἐνῶ ὅλος ὁ κόσμος παρακολουθεῖ σιωπηλός, ἀμίλητος σάν πέτρα. Κλαίγουμε δυνατά, ἀπαιτώντας ἀπό τήν διεθνῆ κοινότητα νά βιαστεῖ καί νά σταματήσει αὐτόν τόν πόλεμο, σήμερα ὄχι αὔριο.

  Ποιό εἶναι τό νόημα αὐτῆς τῆς ἐγκληματικῆς συμπεριφορᾶς; Βλέπουμε μπροστά μας ἀθώους ἀνθρώπους, γυναῖκες, παιδιά, σπίτια, μάρτυρες, καταστροφές καί ἐκτοπισμούς. Ὡστόσο, δυσ­τυχῶς, ὁ κόσμος παρακολουθεῖ ἀδιάφορα, καί τολμῶ νά πῶ ὅτι ὑποστηρίζει αὐτόν τόν βάρβαρο πόλεμο. Κάνουμε ἔκκληση στόν κόσμο νά σταματήσει νά παρέχει ὅπλα γιά νά σκοτώσει, νά κτυπήσει, νά καταστρέψει. Ὑπάρχουν τόσες πολλές ἐπιπτώσεις. Ξεκινᾶμε μέ τό θέμα τῶν ἐκτοπισμένων, ἐκείνων τῶν οἰκογενειῶν πού ζοῦν σέ σταθερότητα μέ τίς οἰκογένειες καί τούς συγγενεῖς τους. Τί φταῖνε; Γιατί ὅλος αὐτός ὁ ἐκτοπισμός, ἡ μετανάστευση καί ἡ ἔλλειψη στέγης; Καί γιατί ὅλες αὐτές οἱ συμφορές;…».

orthodoxostypos