Μητροπολίτης Αντινόης Παντελεήμων Λαμπαδάριος
Στην Ορθόδοξο αγιογράφιση της Αγίας Τριάδας, η πιο ορθή είναι η παράσταση της Φιλοξενίας των τριών Αγγέλων από τον Πατριάρχη Αβραάμ. Ο Πατριάρχης Αβραάμ υποδέχεται τους τρεις άνδρες-αγγέλους και τους προσφωνεί ως έναν Κύριον. Δεν τους απευθύνεται με το «Κύριοι», αλλά με το «Κύριε». Κατ’ αυτόν τον τρόπον εξέφραζε το τρισυπόστατο της μιάς Θεότητος.
Το γεγονός ότι οι τρεις Άγγελοι εμφανίζονται ως νέοι, τονίζεται το συνάναρχον και το συναΐδιο των Προσώπων. Κανένας δεν διαφέρει χρονικά από τον άλλον.
Στην Τριαδική Θεότητα δεν υπάρχει κάποιο χρονικό διάστημα μεταξύ των τριών Προσώπων. Ο Πατέρας είναι άναρχος, ο Υιός είναι συνάναρχος, και το Πανάγιο Πνεύμα είναι συναΐδιο με τον Πατέρα και τον Υιό.
Τον Θεό Πατέρα δεν επιτρέπεται να εικονίζεται ωσάν να είναι ένας γέρος! Αυτό αποτελεί βλασφημία κατά της Αγίας Τριάδας. Διότι, κατ’ αυτόν τον τρόπον εισάγεται η αίρεση του αιρεσιάρχου Αρείου, ο οποίος δίδασκε, ότι υπάρχει χρονική διαφορά μεταξύ του Θεού Πατρός και του Υιού, και ότι υπήρχε χρόνος κατά τον οποίον δεν υπήρχε ο Υιός.
Επομένως, σύμφωνα πάντα με τον αιρετικόν Αρείου, ο Υιός δεν μπορεί να είναι συνάναρχος με τον Θεό Πατέρα, και κατά συνέπεια δεν είναι τέλειος Θεός, αλλά το πρώτο δημιούργημα του Θεού! Αυτήν τη αίρεση καταδίκασε η Α’ Οικουμενική Σύνοδος της Νίκαιας το 325 μ.Χ., που συγκλήθηκε επί του Μεγάλου Κωνσταντίνου.
Γι’ αυτό, θα πρέπει να σταματήσει επιτέλους η ανορθόδοξη απεικόνιση του Θεού Πατρός ως γέρου! Ο Θεός δεν υπόκειται στον χρόνο, αλλά είναι ο Δημιουργός του χρόνου. Σ’ όλη την Δημιουργία συνεργούν και τα τρία Πρόσωπα. Ο Θεός Πατήρ ευδοκεί, ο Υιός υλοποιεί και το Πανάγιο Πνεύμα αγιάζει. Μετά , Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος εδογμάτισε, ότι έχομε δικαίωμα να εικονίσουμε ό,τι ο οφθαλμός του ανθρώπου είδε. Π.χ. είδαμε τον Θεό Υιό και Λόγο, που ενηνθρώπισε γενόμενος τέλειος άνθρωπος εκ Πνεύματος Αγίου και Μαρίας της Παρθένου. Είδαμε το Πνεύμα το Άγιο να κατέρχεται εν είδη ωσί περιστεράς κατά την Βάπτιση του Κυρίου υπό του Προδρόμου στον Ιορδάνη ποταμό. Είδαμε πολλές εμφανίσεις Αγίων Αγγέλων. Αλλά τον Θεό Πατέρα κανένας δεν είδε.
Ο Μέγας Μωυσής δεν μπόρεσε να ιδεί το Πρόσωπο του Θεού Πατρός. Ο ίδιος ο Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος τονίζει, ότι «κανένας δεν είδε ποτέ τον Θεόν»! Πως λοιπόν, οι αγιογράφοι έβγαλαν το συμπέρασμα, ότι ο Θεός Πατέρας είναι ένας «γέρος» με μία κατάσπαρτη γενειάδα;;; Ας μη δικαιολογηθούν και να λέγουν, ότι το κάνουν για τα παιδιά.
Αυτή πολύ φτωχή δικαιολογία. Διότι, εφ’ όσον δεν είδε κανείς το πρόσωπο του Θεού, πως είναι δυνατόν να τον εικονίσουν! Γι’ αυτό, θα πρέπει ο κάθε Μητροπολίτης να συμβουλεύει τους καλλιτέχνες αγιογράφους να είναι γνώστες της Δογματικής και της Εκκλησιαστικής Ιστορίας της Εκκλησίας μας, ώστε να εικονογραφούν με ακρίβεια τα όσα διδάσκει η Ορθοδοξία μας.