Πιθανή μία ἀναγκαστική ἑνωποίησις τῆς Οὐκρανικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τῆς σχισματικῆς ψευδοεκκλησίας τοῦ Ἐπιφανίου Ντουμένκο
Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΝΕΑΣ ΔΙΑΙΡΕΣΕΙΣ ΕΙΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΝ
Γράφει ὁ κ. Γεώργιος Τραμπούλης, Θεολόγος
Ὁ νέος Πατριάρχης Βουλγαρίας Δανιήλ, τόν περασμένο Αὔγουστο, μέ ἀφορμή τήν συμπλήρωση δέκα ἐτῶν ἀπό τήν ἐνθρόνιση τοῦ Μητροπολίτου Κιέβου Ὀνουφρίου, τόν χαρακτήρισε ὡς ἑνωτική καί εἰρηνοποιό προσωπικότητα· καί αὐτό τό ἀνέφερε γιά τήν προσπάθειά του γιά ἑνότητα καί εἰρήνη στήν Οὐκρανική Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ἰδίως ἐν μέσῳ τῶν δύσκολων συνθηκῶν πού ἔχουν διαμορφωθῆ ἀφενός λόγω τῆς ἐμπόλεμης κατάστασης στήν Οὐκρανία, ἀφετέρου τῆς ἀντικανονικῆς ἀπόφασης τοῦ Πατριάρχη Βαρθλομαίου νά παρέμβη στά ἐσωτερικά μίας ἄλλης Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας. Τόν ρόλο αὐτό καλεῖται νά ἐπιβεβαιώση ὁ Μητροπολίτης Ὀνούφριος μετά τήν ψήφιση τοῦ νομοσχεδίου 8371, ἐξ αἰτίας τοῦ ὁποίου διακυβεύεται τό μέλλον τῆς κανονικῆς Ὀρθόδοξης Οὐκρανικῆς Ἐκκλησίας.
Μυστικόν σχέδιον διά τήν δημιουργίαν ἐξαρχίας
Στό ἱστολόγιο Κατάνυξη τήν 28η/10/2024 σέ δημοσίευμά του ἀναφέρεται ὅτι «Στίς ἀρχές Αὐγούστου, ὁ δικηγόρος τῆς Οὐκρανικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας ὑπό τόν Μητροπολίτη Κιέβου Ὀνούφριο, Ρόμπερτ Ἄμστερνταμ, ἀποκάλυψε μυστικό σχέδιο τῆς οὐκρανικῆς κυβέρνησης γιά τήν δημιουργία ἐξαρχίας (ἐπισκοπῆς) στήν Οὐκρανία ὑπό τήν διοίκηση τοῦ Πατριαρχείου Κων/πόλεως.
– Τήν ἀπαγόρευση τῆς Οὐκρανικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας μέσῳ τοῦ Νομοσχεδίου ἀρ. 8371, (τό ὁποῖο ψηφίσθηκε ἀπό τήν οὐκρανική κυβέρνηση τήν 20ή Αὐγούστου 2024).
–Τήν ἀπορρόφηση/ἐνσωμάτωση τῆς Οὐκρανικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας ἀπό τήν νέα ἐξαρχία. Πρῶτο βῆμα θά εἶναι μία πιθανή ἀναγκαστική ἑνωποίηση τῆς Οὐκρανικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας καί τῆς σχισματικῆς ψευδοεκκλησίας [τοῦ Ἐπιφανίου Ντουμένκο]».
Δύο μῆνες μετά τήν ψήφιση τοῦ 8371 ἀπό τό οὐκρανικό κοινοβούλιο εἶναι καταφανές ὅτι τό νομοσχέδιο λειτουργεῖ ὡς ἐργαλεῖο πίεσης, ὥστε νά ἐπιφέρη τήν Οὐκρανική Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία σέ πολύ δύσκολη θέση, ἔχοντας νά ἐπιλέξη ὡς πρός τό ποιό θά εἶναι τό μέλλον της, οἱ κατακόμβες ἤ ἡ ρήξη μέ τό Πατριαρχεῖο Μόσχας. Ἄλλωστε στόχος αὐτῶν πού ἐπέβαλαν τό νομοσχέδιο εἶναι νά καταστῆ ἀδύνατη γιά μία θρησκευτική κοινότητα τῆς Οὐκρανίας ὁποιαδήποτε διοικητική ἐξάρτησή της ἀπό τό Πατριαρχεῖο Μόσχας.
Σύμφωνα μέ δημοσίευμα τοῦ orthodoxtimes τῆς 25ης/10 κατά τήν Σύνοδο τοῦ Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, πού συνῆλθε τήν 22α Ὀκτωβρίου, παρουσιάσθηκε ἔκθεση 50 σελίδων ἀπό τήν τριμελῆ ἀντιπροσωπία πού ἐπισκέφθηκε τήν Οὐκρανία τόν Αὔγουστο. Τό κλῖμα, σημειώνει τό δημοσίευμα, ἦταν τεταμένο, καθώς οἱ Συνοδικοί Ἱεράρχες φάνηκαν νά συμπεραίνουν ἀπό τήν ἔκθεση ὅτι ἡ ἐπίσκεψη τῆς ἀντιπροσωπίας δέν ἀπέφερε θετικές ἀξιολογήσεις. Εἰδικότερα, σημειώθηκε ὅτι δέν φαίνεται νά ὑπάρχη προοπτική γιά διάλογο μεταξύ τῶν δύο πλευρῶν στήν Οὐκρανία, καθώς τόσο ὁ Μητροπολίτης Ἐπιφάνιος ὅσο καί ὁ Μητροπολίτης Ὀνούφριος ἔδειχναν ἀπρόθυμοι νά ὑποχωρήσουν ἀπό τίς ἀντίστοιχες θέσεις τους προκειμένου νά βροῦν κοινό ἔδαφος. Ἐνδεικτικό ἦταν τό γεγονός, σημειώνει τό δημοσίευμα, ὅτι ὁρισμένοι ἱεράρχες ἔθεσαν ἀκόμη καί τό ἐνδεχόμενο σύγκλησης νέου ἑνωτικοῦ συμβουλίου. Ἐν τῷ μεταξύ, ὁρισμένοι Συνοδικοί Ἱεράρχες ἐξέφρασαν ἀμφιβολίες ὅτι ἡ ἐπιλογή τοῦ Μητροπολίτη Ἐπιφανίου ὡς ἐπικεφαλῆς τῆς ἐκκλησίας ἦταν τελικά ἡ σωστή. Ἐπιπρόσθετα, κατά τήν ἴδια συνεδρίαση, διαβάσθηκε ἐπιστολή πού ἀπέστειλε ὁ Μητροπολίτης Κιέβου Ἐπιφάνιος, πού ἐπέκρινε τόν Ἔξαρχο τοῦ Πατριαρχείου, ἐπίσκοπο Κομάνα Μιχαήλ. Ὁ δέ Ἔξαρχος ἔστειλε ἐπίσης ἐπιστολή, στήν ὁποία ἔκανε ἀρνητικά σχόλια γιά τόν Μητροπολίτη Ἐπιφάνιο.
Γίνεται κατανοητό ἀπό τό δημοσίευμα τοῦ orthodoxtimes ὅτι τό Πατριαρχεῖο Κωνσταντινουπόλεως στούς σχεδιασμούς του γιά τήν ἑνωποίηση τῆς κανονικῆς Οὐκρανικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας μέ τήν σχισματική προχωρᾶ, ἐκτός τῶν ἀφόρητων κρατικῶν πιέσεων, σέ διάλογο μεταξύ τῶν δύο πλευρῶν, ἀλλά καί σέ μία πιθανή ἀπομάκρυνση, ἄν παραστῆ ἡ ἀνάγκη, τοῦ σχισματικοῦ Μητροπολίτου Ἐπιφανίου.
Ἐπίσης, σέ δημοσίευμα τοῦ spzh.live πού ἀναρτήθηκε στό ἱστολόγιο τοῦ Ὀρθοδόξου Τύπου, μέ τίτλο «Τρεῖς μυστηριώδεις Σύνοδοι: Τί ἀποφασίσθηκε ἐν σχέσει μέ τό UOC;», ἀναφέρεται ὅτι ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος συγκλονίσθηκε ἀπό τά γεγονότα πού διαδραματίσθηκαν μέ τόν ξυλοδαρμό τῶν πιστῶν, ἀλλά καί τοῦ ἰδίου τοῦ Μητροπολίτου Θεοδοσίου στό Τσερκάσι.
Ἔκπληξη προκαλοῦν οἱ δηλώσεις τοῦ Πατριάρχου, ὅτι δηλαδή ἔχει συγκλονισθῆ μέ τόν ξυλοδαρμό τοῦ ἐπισκόπου καί τῶν πιστῶν, καθώς δέν εἶναι ἡ πρώτη φορά πού ἔγιναν παρόμοιες ἐκτροπές, ὅμως τίς προηγούμενες φορές δέν εἶχε ἐκφρασθῆ ἐκ μέρους τοῦ Πατριάρχου καμία ἀντίδραση, οὔτε κἄν εἶχε γίνει μία ἁπλή ἀναφορά. Γιατί ἆραγε ξαφνικά τό Πατριαρχεῖο νά κόπτεται γιά τήν ἑνότητα καί νά ἀναφέρη τό δημοσίευμα ὅτι «Γιά τό Φανάρι ἡ Οὐκρανία ἔχει γίνει ἕνα σοβαρό πλῆγμα στήν ἐξουσία του καί τήν ἱκανότητά του νά λαμβάνη δίκαιες καί ἀμερόληπτες ἀποφάσεις. Ὁ Τόμος γιά τήν OCU δέν ἔδωσε καμία ἀναμενόμενη ἑνότητα.»; Μήπως ἡ νομιμοποίηση σχισματικῶν καί ἀχειροτονήτων θεωροῦνται δίκαιες καί ἀμερόληπτες ἀποφάσεις γιά τό Φανάρι;
Πρός ἐπιβεβαίωση ὅτι τό Πατριαρχεῖο προσπαθεῖ νά προχωρήση σέ διάλογο μέ τήν κανονική Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας, εἶναι καί τό γεγονός ὅτι προσφάτως ὁ Οὐκρανός ὑπουργός Ἐξωτερικῶν ἔφθασε ἐπειγόντως στήν Κωνσταντινούπολη καί ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος τοῦ ζήτησε νά διασφαλίση ὅτι οἱ ἐπίσκοποι θά μποροῦσαν νά ταξιδεύουν ἐλεύθερα, γιά νά ἐπισκεφθοῦν τό Πατριαρχεῖο. Σημειώνει μάλιστα τό δημοσίευμα τοῦ spzh.live ὅτι «ὁ Πατριάρχης θέλει νά συναντηθῆ μέ τούς ἐπισκόπους τῆς σχισματικῆς ἐκκλησίας καί ἴσως τῆς κανονικῆς, οἱ ὁποῖοι μποροῦν νά τόν ἐνημερώσουν προσωπικά γιά τό τί συμβαίνει στήν Οὐκρανία. Γιά παράδειγμα, ὑπάρχει σημαντική δυσαρέσκεια μέ τό ἡγετικό στύλ τοῦ Ἐπιφανίου..». Μήπως τελικά ὡριμάζουν οἱ καταστάσεις γιά τήν δημιουργία ἐξαρχίας (ἐπισκοπῆς) στήν Οὐκρανία ὑπό τήν διοίκηση τοῦ Πατριαρχείου Κων/πόλεως, ὅπως χαρακτηριστικά ἀνέφερε καί ὁ δικηγόρος τῆς κανονικῆς Ἐκκλησίας;
Ἡ Ρωσική Ἐκκλησία ὑπεισέρχεται εἰς τά ἐσωτερικά ζητήματα ἄλλης Ἐκκλησίας
Καί ἐνῶ τό Φανάρι ἐπιδίδεται σέ μία προσπάθεια ἑνωποίησης ὑπό τήν δικαιοδοσία του, τήν ἴδια στιγμή, ὅπως ἀναφέρει καί τό ἱστολόγιο τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας, μέ ἀπόφαση τῆς Συνόδου τῆς Ρωσικῆς Ἐκκλησίας τῆς 24ης Ὀκτωβρίου παύθηκε ὁ Μητροπολίτης Ντόνετσκ καί Μαριούπολης Ἱλαρίωνας, γιά λόγους ὑγείας καί μάλιστα ὁρίσθηκε ὡς νέος Μητροπολίτης, ὁ Μητροπολίτης Βλαδιβοστόκ καί Πριμόρσκι Βλαντιμίρ. Πρόκειται γιά μία Μητρόπολη, ἡ ὁποία βρίσκεται στήν ἄλλη ἄκρη τῆς Ρωσικῆς ἐπικράτειας, στόν Εἰρηνικό ὠκεανό. Ἐκλογή ἡ ὁποία καταδεικνύει τό πῶς ἀντιλαμβάνεται ἡ Ρωσική Ἐκκλησία τίς σχέσεις της μέ τήν κανονική Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας, ὅπως ἀκριβῶς δηλαδή τό Φανάρι μέ τήν σχισματική, δηλαδή τῆς ὑποτέλειας. Πέρασε ἡ ἀντικανονικὴ καὶ ἀντιευαγγελικὴ νοοτροπία ὅτι ὁ πρῶτος τῇ τάξει μπορεῖ νὰ κάνη τὰ πάντα στὶς ἄλλες Ἐκκλησίες σὰν μονάρχης, αὐτοκέφαλες ἤ αὐτόνομες. Στὴν Ἐκκλησία δὲν ὑπάρχουν πρωτοτόκια.
Νά σημειωθῆ ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας εἶναι αὐτόνομη καί αὐτοδιοίκητη Ἐκκλησία ὑπό τήν Ρωσική Ἐκκλησία, μέ Τόμο πού ἐξέδωσε τό 1990 ὁ τότε Πατριάρχης Μόσχας Ἀλέξιος Β΄. Τόμος ὁ ὁποῖος δίνει τήν δυνατότητα νά διαχειρίζεται ἡ Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας ἀνεξάρτητα τίς ἐσωτερικές ὑποθέσεις της ἀπό τήν Ρωσική Ἐκκλησία. Κάτι τό ὁποῖο σημαίνει ὅτι μόνον ἡ Σύνοδός της ἔχει τό δικαίωμα νά παύη καί νά ἐκλέγη ἐπισκόπους. Ἔτσι, ἡ ἀπόφαση τῆς Ρωσικῆς Ἐκκλησίας νά ἀπομακρύνη τόν Μητροπολίτη Ἱλαρίωνα, χωρίς νά τηρηθοῦν οἱ κανονικές διαδικασίες, πού προβλέπει ἄλλωστε καί τό ἴδιο τό καταστατικό τῆς Ρωσικῆς Ἐκκλησίας, μπορεῖ νά ἐκληφθῆ ὡς προειδοποίηση τῆς Ρωσικῆς Ἐκκλησίας τόσο πρός τό Φανάρι ὅσο καί πρός τούς Οὐκρανούς Ἱεράρχες καί κληρικούς, πού στοχεύουν στήν πλήρη ρήξη μέ τό Πατριαρχεῖο Μόσχας καί εἶναι ἕτοιμοι νά συζητήσουν μέ τήν Κωνσταντινούπολη, ὅτι δέν θά τό ἐπιτρέψη αὐτό μέ κανένα τρόπο.
Μέ τήν ἀπόφασή της ἡ Ρωσική Ἐκκλησία νά ἀπομακρύνη τόν Μητροπολίτη Ἱλαρίωνα, ὁ ὁποῖος διακονεῖ στήν Μητρόπολη Ντονέτσκ ἀπό τό 1996, ταυτίζεται στούς χειρισμούς της μέ τό Φανάρι, ὅτι δηλαδή ὑπεισέρχεται στά ἐσωτερικά ζητήματα ἄλλης Ἐκκλησίας, ἀντικανονική ἐνέργεια ἡ ὁποία ἀποτελεῖ βασική αἰτία τῆς ἐκκλησιαστικῆς κρίσης στήν Οὐκρανία.
Ἡ Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας ἔχει περιέλθει εἰς πολυπλεύρους πιέσεις
Γίνεται κατανοητό σέ τί δεινή κατάσταση ἔχει περιέλθει ἡ κανονική Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας ὑπό τόν Μητροπολίτη Ὀνούφριο, μέ τίς πολύπλευρες πιέσεις πού δέχεται ἀπό πολλούς παράγοντες. Ἀφοῦ στήν παροῦσα κατάσταση δέχεται πιέσεις ἀπό τό φασιστικό καθεστώς τοῦ Ζελένσκι, μέ τό Νομοσχέδιο 8371, ὥστε νά ὑποχρεωθῆ νά ἔλθη σέ πλήρη ρήξη μέ τήν Ἐκκλησία τῆς Ρωσίας, πού βρίσκεται ὑπό τήν δικαιοδοσία της. Ἀπό τό Πατριαρχεῖο Κωνσταντινουπόλεως, ὥστε νά ἔλθη σέ διάλογο καί στήν συνέχεια νά προχωρήση σέ ἑνωποίηση μέ τήν σχισματική ἐκκλησία τοῦ Ἐπιφανίου μέ ἤ χωρίς αὐτόν. Ἀπό τήν Ἐκκλησία τῆς Ρωσίας, ἡ ὁποία δέν εἶναι διατεθειμένη νά τήν ἀπολέση ἀπό τήν ἐπιρροή της, τήν στιγμή μάλιστα πού νόμιμα βρίσκεται ὑπό τήν δικαιοδοσία της. Καί τέλος εἶναι πολύ πιθανόν, σέ περίπτωση πού ξεκινήση διάλογος μέ τό Φανάρι νά προκληθῆ διάσπαση μέσα στήν Οὐκρανική Ἐκκλησία, ἀπό τό τμῆμα ἐκεῖνο πού θέλει νά παραμείνη σέ πλήρη ἀναφορά μέ τήν Ἐκκλησία τῆς Ρωσίας.
Τό Πατρ. Κωνσταντινουπόλεως νά ζητήση συγγνώμην ἀπό τήν Ἐκκλησίαν τῆς Ρωσίας
Κατά κοινή ὁμολογία ἀπόρροια τῆς ἀντικανονικῆς ἐνέργειας τοῦ Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως νά ἀποδώση Τόμο στήν σχισματική Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας τό 2018, ὑπῆρξε καί ὁ ὀλέθριος πόλεμος μεταξύ τῶν ὁμόδοξων λαῶν τῆς Ρωσίας καί Οὐκρανίας πού ξεκίνησε τό 2022. Κατ’ ἀνάλογο τρόπο μία δίκαιη λύση πού θά ἐπιφέρη μία δίκαιη ἑνότητα στόν ὀρθόδοξο κόσμο τῆς Οὐκανίας, θά ἔχη ὡς ἄμεσο ἐπακόλουθο καί τήν εἰρήνη στήν πολύπαθη αὐτή χώρα.
Ὁ Μητροπολίτης Κιέβου Ὀνούφριος σέ συνέντευξη πού ἔδωσε στά ΜΜΕ τοῦ Μαυροβουνίου τό 2020, ἀναφερόμενος γιά τόν τρόπο ἐπίλυσης τοῦ οὐκρανικοῦ προβλήματος εἶχε δηλώσει ὅτι «Ἡ Κωνσταντινούπολη διέπραξε σφάλμα κατά τήν ἀπόπειρα θεραπείας τοῦ σχίσματος στήν Οὐκρανία. Προκειμένου νά ἐξαλείψουμε τό νέο σχίσμα, πού δημιουργήθηκε, θά πρέπη νά ἐπιστρέψουμε στό σημεῖο, ὅπου διαπράχθηκε τό σφάλμα, νά διορθώσουμε τό λάθος καί τότε ὅλα θά ἐπανέλθουν στήν θέση τους. Αὐτή εἶναι ἡ μόνη ὁδός γιά τήν ἐξάλειψη τῆς κρίσεως, πού ὑπάρχει σήμερα στήν Οὐκρανία»· καί σέ ἄλλο σημεῖο τῶν δηλώσεών του ἀναφέρει «Ἡ πραγματική ἐκκλησιαστική πνευματική ἑνότητα εἶναι ἡ ἑνότητα μέ τόν Χριστό καί ἐν τῷ Χριστῷ. Ἐπιτυγχάνεται μέ ἕνα μοναδικό τρόπο: μέσῳ τῆς διαφυλάξεως τῆς καθαρότητας τῆς ἁγίας ὀρθοδόξου πίστεως καί τῆς τήρησης τῶν ἠθικῶν ἀρχῶν, πού ὑποδείχθηκαν στούς ἀνθρώπους μέσῳ τῆς Ἁγίας Γραφῆς. Τέτοια ἑνότητα εἶναι ὀρθή καί σωτήρια γιά ἐμᾶς, προσελκύει τήν Θεία χάρη ὄχι μόνον στήν ἐπίγεια ζωή μας, ἀλλά ἐν συνεχείᾳ καί στήν αἰωνιότητα».
Αὐτήν τήν ἑνότητα καλοῦνται νά ὑπηρετήσουν ὅλες οἱ τοπικές Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες. Τό Πατριαρχεῖο Κωνσταντινουπόλεως μέ τό νά διορθώση τά λάθη πού διέπραξε καί νά ζητήση συγγνώμη ἀπό τήν Ἐκκλησία τῆς Ρωσίας γιά τήν εἰσπήδησή του στήν δικαιοδοσία της. Τήν στιγμήν μάλιστα πού εἶναι πολύ πιθανόν, οἱ νέες πολιτικές ἐξελίξεις μετά τήν ἐκλογή νέου Ἀμερικανοῦ Προέδρου, ὁ πόλεμος στήν Οὐκρανία νά τερματισθῆ, οἱ δέ σχέσεις τοῦ Πατριαρχείου μέ τόν ἀμερικανικό παράγοντα νά μποῦν σέ νέες βάσεις. Ὅπως, ὁ σχισματικὸς Μητρ. Ἐπιφάνιος νὰ ἀναγκασθῆ νὰ παραιτηθῆ καὶ τὸ Φανάρι νὰ ὑποχρεωθῆ νὰ βρῆ τρόπο ἐπιλύσεως τοῦ προβήματος. Τό Πατριαρχεῖο Μόσχας μέ τό νά ἀποδώση τήν πλήρη αὐτοκεφαλία στήν Οὐκρανική Ἐκκλησία, πράξη ἡ ὁποία θά συμβάλη τά μέγιστα ἀπό τήν πλευρά του στήν ἐπίλυση τοῦ ζητήματος. Τέλος, οἱ ὑπόλοιπες τοπικές Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες καλοῦνται νά προστατεύσουν τήν ἑνότητα, διαφυλάσσοντας τήν Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας ἀπό τίς ὅποιες πολιτικές ἐπεμβάσεις.