Πολλοὶ νομίζουν, ὅτι ἡ θεία λειτουργία καὶ οἱ ἄλλες ἱερὲς ἀκολουθίες ἔχουν ἀξία ἀνώτερη ἀπὸ τὸ κήρυγμα. Καὶ γι᾿ αὐτὸ πολλοὶ νομίζουν, ὅτι τὸ κήρυγμα πρέπει νὰ εἶνε συντομώτατο, μίνι καὶ σοῦπερ μίνι κήρυγμα! Καὶ ἄλλοι νομίζουν, ὅτι ἀρκοῦν οἱ ἱερὲς ἀκολουθίες καὶ δὲν χρειάζεται κήρυγμα. Καὶ ὅταν βλέπουν νὰ βγαίνῃ κήρυξ γιὰ νὰ κηρύξῃ, δυσφοροῦν! Καὶ μερικοὶ, τὴν ὥρα τοῦ κηρύγματος βγαίνουν ἀπὸ τὴν ἐκκλησία!...
᾿Αλλὰ τὸ κήρυγμα εἶνε καὶ αὐτὸ μέρος τῆς θείας λατρείας. Ἡ θεία λειτουργία καὶ οἱ ἄλλες ἱερὲς ἀκολουθίες δὲν κατανοοῦνται, παρὰ ὅταν μὲ τὸ κήρυγμα ἐξηγοῦνται. Στὴν ἀρχαϊκὴ ᾿Εκκλησία, τὴν πλέον πνευματικὴ καὶ ἡρωικὴ ᾿Εκκλησία, δινόταν πολὺ μεγάλη ἔμφασι στὸ κήρυγμα. Κατὰ τὴ θεία λατρεία μιλοῦσε ὁ προεστώς, καί, ἂν ἐρχόταν ἔμπνευσι, μιλοῦσε καὶ δεύτερος, καὶ τρίτος, ἀκόμη καὶ τέταρτος! Ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ ἀκουόταν καὶ κατοικοῦσε πλουσίως στοὺς πιστοὺς τῆς ἀρχαϊκῇς Ἐκκλησίας.
Τὸ κήρυγμα δημιουργεῖ τοὺς συνειδητοὺς χριστιανοὺς καὶ ἀληθινοὺς λάτρες τοῦ Θεοῦ.
Εἶνε δὲ καὶ τὸ κήρυγμα λειτουργία καὶ ἱερουργία. Δὲν τὸ λέγει κοινὸς ἄνθρωπος. Τὸ λέγει ὁ μεγαλύτερος ἀπόστολος καὶ κήρυξ τοῦ Εὐαγγελίου, ὁ οὐρανοβάμων Παῦλος. Στὸ Ρωμ. 15:16 χαρακτηρίζει τὸν ἑαυτό του «λειτουργὸν Ἰησοῦ Χριστοῦ εἰς τὰ ἔθνη, ἱερουργοῦντα τὸ Εὐαγγέλιον τοῦ Θεοῦ». Ναί, εἶνε καὶ τὸ κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου λειτουργία καὶ ἱερουργία!
Ο ἱερεὺς καὶ ὁ ἀρχιερεὺς λειτουργεῖ καὶ ἱερουργεῖ τὸ σῶμα καὶ τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ. Καὶ ὁ ἱεροκήρυξ λειτουργεῖ καὶ ἱερουργεῖ τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ.
Πάνω στὴν ἁγία τράπεζα ὑπάρχει τὸ ἅγιο Εὐαγγέλιο καὶ τὸ ἅγιο δισκοπότηρο, διότι αὐτὰ τὰ δύο εἶνε ἐκ τῶν ὧν οὐχ ἄνευ, τὰ ἀπολύτως ἀπαραίτητα γιὰ νὰ τρέφωνται πνευματικῶς καὶ νὰ τρυφοῦν οἱ πιστοί. Καὶ ὅπως προσέχουμε νὰ μὴ πέσῃ κάτω μαργαρίτης ἀπὸ τὴ Θεία Κοινωνία, ἔτσι πρέπει νὰ προσέχωμε νὰ μὴ ξεφύγῃ τὴν ἀντίληψί μας καὶ πέσῃ κάτω λέξι ἀπὸ τὸ θεῖο λόγο. Διότι κάθε λέξι ἀπὸ τὸ θεῖο λόγο εἶνε πολύτιμος μαργαρίτης.
Ὅσοι ὑποτιμοῦν ἢ περιφρονοῦν τὸ κήρυγμα δὲν εἶνε καλοὶ χριστιανοὶ οὔτε στὸ φρόνημα οὔτε στὴ ζωή. Εἶνε κακοὶ χριστιανοί. Νοσηροὶ καὶ καχεκτικοί.
Ἂν θέλωμε νὰ εἴμεθα καλοὶ χριστιανοί, ἀληθινοὶ λάτρες τοῦ Θεοῦ, «ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ», πνευματικὰ δηλαδὴ καί ἀληθινὰ λατρεύοντες τὸν Θεό, ἂς ἀγαποῦμε καὶ ἂς παρακολουθοῦμε τὸ κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου ὡς λειτουργία καὶ ἱερουργία καὶ ἂς τὸ βάζωμε μέσα στὶς καρδιές μας ὅπως τὴ Θεία Κοινωνία.
Τὸ κήρυγμα δημιουργεῖ τοὺς συνειδητοὺς χριστιανοὺς καὶ ἀληθινοὺς λάτρες τοῦ Θεοῦ.
Εἶνε δὲ καὶ τὸ κήρυγμα λειτουργία καὶ ἱερουργία. Δὲν τὸ λέγει κοινὸς ἄνθρωπος. Τὸ λέγει ὁ μεγαλύτερος ἀπόστολος καὶ κήρυξ τοῦ Εὐαγγελίου, ὁ οὐρανοβάμων Παῦλος. Στὸ Ρωμ. 15:16 χαρακτηρίζει τὸν ἑαυτό του «λειτουργὸν Ἰησοῦ Χριστοῦ εἰς τὰ ἔθνη, ἱερουργοῦντα τὸ Εὐαγγέλιον τοῦ Θεοῦ». Ναί, εἶνε καὶ τὸ κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου λειτουργία καὶ ἱερουργία!
Ο ἱερεὺς καὶ ὁ ἀρχιερεὺς λειτουργεῖ καὶ ἱερουργεῖ τὸ σῶμα καὶ τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ. Καὶ ὁ ἱεροκήρυξ λειτουργεῖ καὶ ἱερουργεῖ τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ.
Πάνω στὴν ἁγία τράπεζα ὑπάρχει τὸ ἅγιο Εὐαγγέλιο καὶ τὸ ἅγιο δισκοπότηρο, διότι αὐτὰ τὰ δύο εἶνε ἐκ τῶν ὧν οὐχ ἄνευ, τὰ ἀπολύτως ἀπαραίτητα γιὰ νὰ τρέφωνται πνευματικῶς καὶ νὰ τρυφοῦν οἱ πιστοί. Καὶ ὅπως προσέχουμε νὰ μὴ πέσῃ κάτω μαργαρίτης ἀπὸ τὴ Θεία Κοινωνία, ἔτσι πρέπει νὰ προσέχωμε νὰ μὴ ξεφύγῃ τὴν ἀντίληψί μας καὶ πέσῃ κάτω λέξι ἀπὸ τὸ θεῖο λόγο. Διότι κάθε λέξι ἀπὸ τὸ θεῖο λόγο εἶνε πολύτιμος μαργαρίτης.
Ὅσοι ὑποτιμοῦν ἢ περιφρονοῦν τὸ κήρυγμα δὲν εἶνε καλοὶ χριστιανοὶ οὔτε στὸ φρόνημα οὔτε στὴ ζωή. Εἶνε κακοὶ χριστιανοί. Νοσηροὶ καὶ καχεκτικοί.
Ἂν θέλωμε νὰ εἴμεθα καλοὶ χριστιανοί, ἀληθινοὶ λάτρες τοῦ Θεοῦ, «ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ», πνευματικὰ δηλαδὴ καί ἀληθινὰ λατρεύοντες τὸν Θεό, ἂς ἀγαποῦμε καὶ ἂς παρακολουθοῦμε τὸ κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου ὡς λειτουργία καὶ ἱερουργία καὶ ἂς τὸ βάζωμε μέσα στὶς καρδιές μας ὅπως τὴ Θεία Κοινωνία.
ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Ι. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ, Θεολόγου - Φιλολόγου "ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ", Ἔκδοσις
᾿Ορθοδόξου Ἱεραποστολικῆς ᾿Αδελφότητος «Ο ΣΤΑΥΡΟΣ», ΑΘΗΝΑΙ 2005