Τετάρτη 5 Ιουνίου 2024

ΚΛΙΜΑΞ: Περί δειλίας

 

Πατερικά

Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου

ΛΟΓΟΣ ΑΣΚΗΤΙΚΟΣ

ΕΠΟΝΟΜΑΖΟΜΕΝΟΣ «ΠΛΑΚΕΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑΙ»
ΤΟΥ ΑΒΒΑ ΙΩΑΝΝΟΥ ΚΑΘΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΤΩΝ ΜΟΝΑΧΩΝ
ΤΟΥ ΟΡΟΥΣ ΣΙΝΑ

τον οποίον απέστειλε εις τον αββάν Ιωάννην, καθηγούμενον της Ραϊθού.
Είναι διηρημένος εις τριάκοντα κεφάλαια,τα οποία ωσάν βαθμίδες κλίμακος,
αναβιβάζουν όσους τα ακολουθούν από τα χαμηλότερα εις τα υψηλότερα,
εξ ου και το βιβλίον ωνομάσθη

 

Κ  Λ  Ι  Μ  Α  Ξ

Περί δειλίας

(Για την άνανδρη δειλία)

 

   Ὅποιος ργάζεται τν ρετ σΚοινόβιο ἢ σὲ συνοδεία, δν εναι συνηθισμένο ν πολεμεῖται π τν δειλίακενος μως πού βρίσκεται σ ἠσυχαστικώτερους τόπους, ς γωνίζεται μήπως κα τν κυριεύσει, τ γέννημα τς κενοδοξίας καὶ  θυγατέρα τς ἀπιστίας, δηλαδὴ ἡ δειλία.

Ἡ δειλία εἶναι νηπιακ συμπεριφορ μις ψυχς πού γέρασε στν κενοδοξία. Ἡ δειλία εἶναι πομάκρυνση τς πίστης, μ τν δέα τι ναμένονται προσδόκητα κακά.

Ὁ φόβος εἶναι κίνδυνος πο προμελετται. Ἢ διαφορετικά, ὁ φόβος εἶναι μία ντρομη καρδιακ ασθηση, πού συγκλονίζεται κα γωνι π ναμον προβλέπτων συμφορν. Ὁ φόβος εἶναι μία στέρηση τῆς ἐσωτερικῆς πληροφορίας. Ἡ ὑπερήφανη ψυχὴ εναι δούλη τς δειλίας, χοντας πεποίθηση στν αυτόν της κα χι στν Θεό, φοβᾶται τος κρότους τν κτισμάτων κα τς σκιές.

Ὅσοι πενθοῦν καὶ ὅσοι καταπονοῦνται χωρὶς νὰ ὑπολογίζουν κόπους καὶ πόνους, δὲν ἀποκτοῦν δειλία.Πολλὲς φορὲς ὅσοι ὑποκύπτουν στὴν δειλία χάνουν τὸ μυαλό τους. Καὶ εἶναι φυσικὸ αὐτό, διότι εἶναι δίκαιος Ἐκεῖνος πού ἐγκαταλείπει τοὺς ὑπερήφανους, ὥστε καὶ οἱ ὑπόλοιποι νὰ μάθουμε νὰ μὴ ὑψηλοφρονοῦμε.

λοι σοι φοβονται εναι κενόδοξοι, ἀλλ΄ ὅμως ὅλοι ὅσοι δὲν φοβοῦνται δὲν σημαίνει ὅτι εἶναι ταπεινόφρονες, ἀφοῦ καὶ οἱ ληστές καὶ οἱ τυμβωρύχοι δὲν ὑποκύπτουν εὔκολα στὴ δειλία.

Σὲ ὅποιους τόπους συνηθίζεις νὰ φοβάσαι, μὴ διστάζεις νὰ πηγαίνεις, ὅταν ἀκόμη δὲν ἔχη ξημερώσει. Ἐὰν δείξεις κάποια χαλαρότητα στ σημεο ατό, τότε θ γεράσει μαζί σου τ νηπιακ κα ξιογέλαστο τοτο πάθος. ν βαδίζεις πρς τ κε πλίζου μ τν προσευχή. Μόλις φθάσεις σ΄ ἐκείνους τοὺς τόπους, ἀνύψωσε τὰ χέρια σου. Μ τ ὄνομα τοῦ Ἰησοῦ μάστιζε τος χθρούς, διότι δν πάρχει οτε στν οραν οτε στν γ σχυρότερο πλο. Ἀφοῦ ἀπαλλαγεῖς ἀπὸ τὴν ἀρρώστια αὐτή, ἂς ἀνυμνήσης τὸν Λυτρωτή σου, διότι ἐὰν τν εὐγνωμονεῖς, θ σ σκεπάζει παντοτινά.

Ποτὲ δὲν μπορεῖς διὰ μιᾶς νὰ γεμίσεις τὴν κοιλία. Παρόμοια βέβαια δν μπορες δι μις ν νικήσεις τν δειλία. ταν χουμε πολπένθος, θ ποχωρήσει πι γρήγορα. Ὅταν μως ατ μς λείπει, θ παραμένουμε συνεχς δειλοί. «φριξάν μου τρίχες κα σάρκες» εἶπε ὁ Ἐλιφὰζ (Ἰὼβ δ΄ 15), περιγράφοντας τὴν πανουργία τούτου τοῦ δαίμονος.

Ἄλλοτε ἐδειλίασε πρῶτα ἡ ψυχὴ καὶ ἄλλοτε τὸ σῶμα, καὶ ἐν συνεχείᾳ μεταβίβασε τὸ ἕνα στὸ ἄλλο τὸ πάθος. Ἂν συμβεῖ νὰ φοβηθεί τὸ σῶμα, χωρὶς ὅμως νὰ εἰσδύσει ὁ ἄκαιρος φόβος στὴν ψυχή, βρισκόμαστε κοντά στὴν θεραπεία. ταν δὲ, λα τ δυσάρεστα κα προσδόκητα τ δεχόμαστε πρόθυμα, μὲ συντετριμμένη καρδιά, τότε λευθερωθήκαμε πραγματικ π τν δειλία.

Δν νισχύει τος δαίμονας ναντίον μας τὸ σκότος κα ἡ ἐρημία τῶν τόπων, λλ ἡ ἀκαρπία τῆς ψυχῆς μας. Μερικς φορς μως πρόκειται γι οἰκονομικὴ παίδευση ἐκ μέρους τοῦ Θεοῦ.

κενος πο γινε δολος το Κυρίου, θ φοβηθεῖ μόνο τν δικ του Δεσπότη. Κα κενος πού δν φοβᾶται κόμη Ατόν, φοβεται πολλς φορς τν σκιά του.

ταν πλησιάσει οράτως να πονηρὸ πνεῦμα, φοβᾶται τ σμα.

ταν μως πλησιάσει κάποιος Ἄγγελος, γάλλεται ψυχ τν ταπεινν. Γι΄ αὐτό, μόλις π τν νέργεια ατ ντιληφθομε τν παρουσία του, ς τρέξουμε γρήγορα στν προσευχή, διότι ρθε ν προσευχηθεί μαζί μας γαθός μας φύλαξ.

ποιος νίκησε τν δειλία, εναι φανερ τι νέθεσε στν Θε κα τν ζω κα τν ψυχή του.

 

Έκδοσις Ι.Μ.Παρακλήτου

https://www.entaksis.gr