Τοῦ ἁγ. Γεωργίου τοῦ τροπαιοφόρου
«Θαυμαστὸς ὁ Θεὸς ἐν τοις ἁγιοις αυτου» (Ψαλμ. 67,36)
Ὁ
ἅγιος Γεώργιος, ἀγαπητοί μου, τοῦ ὁποίου τὴ μνήμη ἑορτάζει σήμερα ἡ
ἁγία μας Ἐκκλησία, εἶνε ἕνας ἀπὸ τοὺς πιὸ δημοφιλεῖς ἁγίους. Ἀπόδειξις,
ὅτι πολλοὶ ἄντρες ἀλλὰ καὶ γυναῖκες φέρουν τὸ ὄνομά του.
Ὁ ἅγιος Γεώργιος γεννήθηκε κατὰ
τὸν τρίτο αἰῶνα, ἐπὶ τοῦ αὐτοκράτορος Διοκλητιανοῦ (284-305 μ.Χ.).
Πατρίδα του ἦταν ἡ Καππαδοκία τῆς Μικρᾶς Ἀσίας. Οἱ γονεῖς του ἦταν
ἐπιφανεῖς, πλούσιοι, ἀλλὰ εὐσεβεῖς. Κι ὄχι ἁπλῶς εὐσεβεῖς· ὁ πατέρας
του μαρτύρησε γιὰ τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ, ἀφήνοντας ὀρφανὸ τὸν Γεώργιο,
μικρὸ παιδάκι στὴν ἀγκαλιὰ τῆς μάνας του. Αὐτὴ ἔμεινε χήρα σὲ νεαρὴ
ἡλικία, πιστὴ στὴ μνήμη τοῦ μάρτυρος συζύγου της, μὲ σκοπὸ νὰ ἐμφυτεύσῃ
στὴν καρδιὰ τοῦ παιδιοῦ της τὴν πίστι γιὰ τὴν ὁποία θυσιάστηκε ὁ
πατέρας του.
Ὁ Γεώργιος ἦταν προικισμένος μὲ χαρίσματα καὶ προώδευε στὰ
γράμματα. Ὅταν μεγάλωσε κατετάγη στὸν ῥωμαϊκὸ στρατὸ καὶ μὲ τὴν
ἐπιμέλεια καὶ τὴν ἀνδρεία του ἀπέσπασε τὴν ἐκτίμησι τῶν ἀνωτέρων του.
Ἔλαβε μέρος σὲ μάχες ἐναντίον βαρβάρων, διακρίθηκε, καὶ μὲ ἀλλεπάλληλες
προαγωγὲς ἔφθασε μέχρι τὸ βαθμοῦ τοῦ τριβούνου, δηλαδὴ τοῦ χιλιάρχου,
διοικητοῦ λεγεῶνος (=μεραρχίας 6.000 ἀνδρῶν). Κατέλαβε καὶ τὸ ἀξίωμα
τοῦ κόμητος. Ἀλλὰ ὡς πρὸς τὴν θρησκευτικὴ πίστι του ἔμενε ἕως τότε
ἀκόμη ἀνεκδήλωτος.
Τὸν καιρὸ ἐκεῖνο ὅμως ὁ Διοκλητιανὸς ἐξέδωσε διάταγμα ποὺ
ὥριζε· οἱ ἀξιωματοῦχοι τοῦ ῥωμαϊκοῦ στρατοῦ νὰ βεβαιώσουν ἐνόρκως ὅτι
δὲν εἶνε Χριστιανοί· στὸ ἑξῆς τιμὲς καὶ ἀξιώματα θὰ ἔχουν μόνο ὅσοι
ἀρνοῦνται τὸ Χριστό· ὅσοι δὲν πείθονται ἀλλ᾽ ἐμμένουν στὴν χριστιανικὴ
πίστι θὰ τιμωροῦνται μὲ καθαίρεσι καὶ θάνατο. Ὁ διωγμὸς ἄρχισε νὰ
θερίζῃ, τὰ χέρια τοῦ Διοκλητιανοῦ ἔσταζαν αἷμα.
Καὶ ὁ Γεώργιος; Ἔβλεπε ἁπλοῦς πιστοὺς (βοσκούς, χωρικούς,
γυναῖκες, παιδιά) νὰ φυλακίζωνται, νὰ τοὺς καῖνε τὰ σπίτια, νὰ δημεύουν
τὶς περιουσίες τους. Ἄκουγε τότε ζωηρὰ μέσα του τὴ φωνὴ τοῦ πατέρα
του νὰ τοῦ λέῃ· Παιδί μου, παραπάνω ἀπὸ τ᾽ ἀξιώματα καὶ κάθε τιμὴ καὶ
ἀπόλαυσι τοῦ κόσμου νὰ ἔχῃς τὴν πίστι σου! – γιατὶ μὴ λησμονοῦμε οἱ
νεκροὶ ἀπὸ τοὺς τάφους μᾶς κυβερνοῦν.
Μετὰ τὸ διάταγμα αὐτὸ ὁ Γεώργιος πῆρε τὴν ἀπόφασι νὰ ἐκδηλωθῇ.
Ἐνώπιον λοιπὸν ὅλων καὶ τοῦ βασιλέως διακήρυξε, ὅτι εἶνε Χριστιανὸς
καὶ ἤλεγξε τὴν πλάνη τῶν εἰδώλων.
Σὰν κεραυνὸς ἀκούστηκε ἡ ὁμολογία του. Ὁ Διοκλητιανὸς
ταράχτηκε. Τὸν κάλεσε καὶ προσπάθησε νὰ τὸν μεταπείσῃ. Ὅταν εἶδε τὴν
ἐπιμονή του, διέταξε νὰ τὸν ῥίξουν στὴ φυλακὴ καὶ μετὰ ἄρχισε τὸ
μαρτύριό του. (Ἂν μιὰ μέρα ἀποκτούσαμε χριστιανικὸ κινηματογράφο, ἡ
ἱστορία αὐτὴ θὰ γινόταν μία ἀπὸ τὶς ὡραιότερες ταινίες· μάτι ἀνθρώπου
δὲν θά ᾽μενε ἀδάκρυτο). Τὸν χτύπησαν μὲ ἀκόντιο στὴν κοιλιά, τὸν
ἔδεσαν σὲ τροχὸ ποὺ ἄφησαν νὰ κυλίσῃ σὲ κατήφορο ὥστε νὰ τὸν κατακόψῃ
μὲ τὰ μαχαίρια του, ἔβαλαν ἐπάνω του πλάκα βαρειά, τὸν ἔρριξαν σὲ λάκκο
μὲ ἀσβέστη, τοῦ φόρεσαν πυρακτωμένο κράνος στὸ κεφάλι, σιδερένια
ὑποδήματα στὰ πόδια καὶ τὸν ἀνάγκασαν νὰ τρέχῃ, τὸν χτύπησαν μὲ ξερὰ
νεῦρα βοδιῶν. Ὑπέμεινε τὰ πάντα. Πῶς; Τὸν ἐνίσχυε ὁ ἔρωτας τοῦ
Χριστοῦ!
Κατὰ τὴ διάρκεια τῶν βασάνων ὁ Χριστὸς τὸν ἐνίσχυσε μὲ τρόπο
θαυμαστό. Ἔκανε δὲ καὶ θαύματα, ποὺ πολλοὺς εἵλκυσαν στὴν πίστι·
μεταξὺ αὐτῶν καὶ τὴ βασίλισσα Ἀλεξάνδρα σύζυγο τοῦ Διοκλητιανοῦ, ποὺ
μαρτύρησε μαζὶ μὲ 3 ὑπηρέτες της. Ἀναφέρω τρία.
� Ἕνα θαῦμα τοῦ ἁγίου Γεωργίου εἶνε, ὅτι μὲ τὴν προσευχή του ἀνέστησε ἕνα νεκρό.
� Ἄλλο θαῦμα του ὑπενθυμίζει ἡ λαϊκὴ ἐκείνη εἰκόνα ἡ ὁποία
τὸν παριστάνει νὰ θανατώνῃ ἕνα φοβερὸ δράκοντα. Αὐτὸς φώλιαζε κοντὰ
σὲ μιὰ πηγὴ καὶ δὲν ἄφηνε ἄνθρωπο νὰ πλησιάσῃ νὰ πάρῃ νερό. Ὁ ἅγιος τὸν
ἐξώντωσε ῥίχνοντας μέσα στὸ ἀνοιχτὸ στόμα του ἕνα σταυρουδάκι· μόλις
ὁ δράκοντας τὸ κατάπιε, ἔσκασε μὲ τὴ δύναμι τοῦ σταυροῦ.
� Μιὰ μέρα ἐπίσης μπῆκε σὲ ἕναν εἰδωλολατρικὸ ναό, ὅπου ὑπῆρχαν
πολλὰ ἀγάλματα. Στάθηκε μπροστὰ στὸ εἴδωλο τοῦ Ἀπόλλωνος καὶ τὸ
ρωτάει· –Εἶσαι Θεὸς ἀληθινός; Κι ἀπὸ τὰ βάθη τοῦ εἰδώλου ἀκούστηκε
ἀπάντησι· –Ὄχι, δὲν εἶμαι Θεός, εἶμαι ὁ διάβολος· κατοικῶ ἐδῶ αἰῶνες
τώρα καὶ παρασύρω τὸν κόσμο νὰ λατρεύῃ ἐμᾶς. –Ποιός λοιπὸν εἶνε ὁ
ἀληθινὸς Θεός; –Θεὸς ἀληθινός, ποὺ κ᾽ ἐμεῖς οἱ δαίμονες ἀναγνωρίζουμε
ἀλλὰ τρέμουμε μπροστά του, εἶνε ὁ Ἰησοῦς Χριστός… Καὶ μόλις τὸ εἶπε
αὐτό, ἕνας τοπικὸς σεισμός, ποὺ εἶχε ἐπίκεντρο τὸν εἰδωλικὸ ναό, ἔρριξε
κάτω ὅλα ἐκεῖνα τὰ εἴδωλα καὶ ἔγιναν σκόνη. Αὐτὸ τὸ σημεῖο εἶδε ἡ
βασίλισσα Ἀλεξάνδρα καὶ πολλοὶ ἄλλοι καὶ ἔγιναν Χριστιανοί.
Μετὰ ἀπὸ αὐτὰ ἦταν πλέον ἀδύνατον νὰ τὸν ἀνεχθοῦν. Ὁ
Διοκλητιανὸς διατάζει ν᾽ ἀποκεφαλισθῇ. Ἕνας δήμιος ὁδηγεῖ τὸν ἅγιο ἔξω
ἀπὸ τὴν πόλι κ᾽ ἐκεῖ τὸν ἀποκεφαλίζει, ἐνῷ ἡ βασίλισσα Ἀλεξάνδρα
προσεύχεται στὴ φυλακὴ κ᾽ ἐκεῖ παραδίδει τὴν ψυχή της στὸν Κύριο.
* * *
Ὁ ἅγιος Γεώργιος τιμᾶται τώρα
στοὺς οὐρανοὺς ἀπὸ τοὺς ἀγγέλους. Ἀλλὰ κ᾽ ἐδῶ στὴ γῆ μεγάλη εἶνε ἡ τιμή
του παντοῦ. Ποῦ νὰ πᾶμε, ἀδελφοί μου, καὶ νὰ μὴ δοῦμε νὰ τὸν τιμοῦν;
� Στὰ ψηλὰ βουνά; Οἱ σακαρατσαναῖοι τσοπάνηδες, νομάδες
κτηνοτρόφοι, τώρα ἀφήνουν τὰ χειμαδιὰ κι ἀπὸ τὴ Λάρισσα ἀνεβαίνουν μὲ
τὰ κοπάδια τους στὴν Πίνδο, γιὰ νὰ βοσκήσουν στὰ δροσερὰ ὀροπέδια, καὶ
κάνουν ἐκεῖ μεγάλη ἑορτὴ στὴ μνήμη τοῦ ἁγίου Γεωργίου.
� Σὲ πόλεις καὶ σὲ χωριά; Σὲ μέγαρα πλουσίων καὶ σὲ καλύβες φτωχῶν, σχεδὸν σὲ κάθε σπίτι, ἔχουν καὶ τιμοῦν τὸ ὄνομα Γεώργιος.
� Σὲ παλάτια βασιλέων; Δύο βασιλεῖς τῆς νεωτέρας Ἑλλάδος εἶχαν
τὸ ὄνομα τοῦ ἁγίου, ὁ συνετὸς Γεώργιος Α΄ (1863-1913) καὶ ὁ ἐγγονός
του ἀνδρεῖος Γεώργιος Β΄ (1922-1947). Ὁ πρῶτος συνετέλεσε στὴν ἐλευθερία
τῆς Μακεδονίας, ὁ δεύτερος ἀξιώθηκε νὰ πῇ τὸ ἱστορικὸ «Ὄχι». Τὴν ἡμέρα
αὐτὴ ἑώρταζαν κι αὐτοὶ μὲ σημαῖες καὶ τύμπανα, τώρα ἀπῆλθαν πλέον·
«ματαιότης ματαιοτήτων, τὰ πάντα ματαιότης» (Ἐκλ. 1,2· 12,8). Οἱ
βασιλεῖς φεύγουν καὶ λησμονοῦνται· τὰ ἔργα τους, ἂν εἶνε ἀντάξια τῆς
πατρίδος, μένουν καὶ γράφονται στὴν ἱστορία.
� Ἀκόμη καὶ κάποιοι ἀλλόθρησκοι τιμοῦν τὸν ἅγιο Γεώργιο. Ὅσοι
ἔζησαν δίπλα σὲ μουσουλμάνους στὴ Μικρὰ Ἀσία, ἔβλεπαν ὅτι καὶ Τοῦρκοι
τὸν σέβονται, ὅπως καὶ πολλοὶ Ἄραβες στὴν Αἴγυπτο, τὴν Παλαιστίνη καὶ
ἀλλοῦ.
� Καὶ οἱ ἑτερόδοξοι στὴν Ἀγγλία φαίνεται ὅτι τὸν τιμοῦν. Ἂν
καμμιὰ φορὰ πέσῃ στὰ χέρια σας χρυσῆ λίρα Ἀγγλίας –δύσκολο γιὰ φτωχὸ
ἄνθρωπο–, θὰ δῆτε ὅτι οἱ Ἄγγλοι ἐπάνω στὴ λίρα τους, τὴ στερλίνα, ἔχουν
ἀνάγλυφη τὴν εἰκόνα τοῦ ἁγίου Γεωργίου. Δὲν τό ᾽ξερα κ᾽ ἐγὼ αὐτό, καὶ
πῶς τό ᾽μαθα! Στὴν Κοζάνη, πάνω σὲ συζήτησι μὲ δυὸ Κοζανῖτες, μοῦ
μιλοῦσαν γιὰ «δέκα ἅι-Γιώργηδες». –Τί θὰ πῇ «ἁϊ-Γιώργηδες»; ρώτησα. –Δὲν
τὸ ξέρεις; μοῦ λένε· τὸ γαλλικὸ εἰκοσόφραγκο τὸ λένε «κοκοράκι»,
γιατὶ ἐπάνω ἔχει ζωγραφισμένο ἕναν κόκορα· καὶ τὴν ἐγγλέζικη λίρα τὴ
λένε «Ἅι-Γιώργη» γιατὶ ἐπάνω ἔχει τὸν ἅγιο Γεώργιο.
� Τὸν ἅγιο Γεώργιο τιμᾷ ἐπίσης ὁ στρατός. Σήμερα γίνεται εἰδικὴ
τελετὴ στὸ Σύνταγμα τῆς Φλωρίνης. Αὐτὸ μὲ συγκινεῖ· θυμᾶμαι ἀπὸ τὴν
περιπετειώδη ζωή μου ὡς στρατιωτικοῦ ἱερέως, ὅτι ἑωρτάσαμε κάποτε τὴ
σημερινὴ ἡμέρα ἐπάνω στὰ ψηλὰ βουνά…
� Τὸν ἅγιο Γεώργιο τιμᾷ τέλος καὶ ἡ Φλώρινα μὲ τὸν ἱστορικὸ ναό
του, μέσα στὸν ὁποῖο ἔγιναν προσευχὲς καὶ δοξολογίες σὲ κρίσιμες
στιγμὲς γιὰ τὴν πατρίδα καὶ τὴν πόλι.
* * *
Ἡ ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Γεωργίου,
ἀγαπητοί μου, ὅπως καὶ τοῦ ἁγίου Δημητρίου καὶ ἄλλων ὁμοίων ἁγίων,
δείχνει ὅτι ὁ στρατιωτικὸς βίος δὲν εἶνε ἀσυμβίβαστος μὲ τὴν
Χριστιανοσύνη, ὑπὸ τὸν ὅρο ὑπεράνω ὅλων νὰ θέτῃ τὸν Χριστὸ καὶ τὴν
Ὀρθόδοξο πίστι.
Ἡ ἑορτὴ αὐτὴ δείχνει ἀκόμη, ὅτι ὁ ἅγιος προστατεύει τὸ γένος
μας στοὺς ἱεροὺς ἀγῶνες του. Ἂς ἐπικαλούμεθα λοιπὸν τὴ βοήθειά του
λέγοντας ὅπως οἱ πρόγονοί μας· «Βοήθα μας, ἅι-Γιώργη!». Φύλαγε καὶ
προστάτευε τὴν πατρίδα, τὸ στρατό, τὴν πόλι μας «ἀπὸ λοιμοῦ, λιμοῦ,
σεισμοῦ,… μαχαίρας, ἐπιδρομῆς ἀλλοφύλων» (ἀκολ. Λιτῆς) καὶ παντὸς κακοῦ.
Ὁ Κύριος διὰ πρεσβειῶν τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου καὶ τοῦ ἁγίου Γεωργίου ἂς εἶνε προστάτης ὅλων μας· ἀμήν, ἀγαπητοί.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Γεωργίου Φλωρίνης τὴν 23-4-1969 πρωί. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 20-3-2020.