Όλα αυτά, φοβάμαι, αναδεικνύουν το βασικό πρόβλημα που φαίνεται να είναι αφενός η υπερβολική εξοικείωση με τον χώρο του Ιερού Ναού και η ου κατ’ επίγνωσιν (θέλω να πιστεύω) σχετικοποίηση της ιερότητος και της αποστολής του και συνεπώς η υποβάθμιση της ανάγκης να χρησιμοποιείται ευσχημόνως, κατά τάξιν και με απόλυτη ευλάβεια.
Αλλιώς, ίσως βλάψουμε το ορθόδοξο φρόνημα του λαού μας πολλαπλώς αφού αυτός σίγουρα εμπνέεται και καθοδηγείται και ακολουθεί τη δική μας στάση απέναντι στο πως και γιατί της λατρείας μας. Και εμείς όμως, οι τελούντες τα ιερά μυστήρια και εξαιρέτως την Θεία Ευχαριστία, κληρικοί λανθάνουμε δίνοντας κακό παράδειγμα, συχνά ασεβούντες ακόμα και με φαινομενικά ασήμαντες συμπεριφορές όπως είναι οι άτακτες μη συνετές ψαλμωδίες ή τα χειροκροτήματα στο τέλος παιδικών και μη δρώμενων εντός των Ιερών Ναών και μάλιστα τη στιγμή που δίπλα ή πλησίον των υπάρχουν αίθουσες που μπορούν να διατεθούν για τους σκοπούς αυτούς.
Αυτή η κατάσταση, όμως, τείνει να αμβλύνει τα κριτήρια του λαού όσον αφορά την ευλάβεια με την οποία οφείλουμε να ενεργούμε τα πάντα μέσα στους Ναούς και μάλιστα τη στιγμή που κάποιοι κληρικοί – συνήθως Αρχιερείς – από ποιμαντική ευαισθησία κάνουν ακόμα και αντεστραμμένες – προς το λαό – Θ. Λειτουργίες για να εξοικειώσουν στους μαθητές με τη θεία λατρεία.
Και καλώς έχουν τέτοιες ποιμαντικές ευαισθησίες. Όμως, τι νόημα έχει να διδάσκεις στα παιδιά και τον πιστό λαό γενικώτερα τα μυστήρια της Εκκλησίας μας και να αγνοείς ή υποτιμάς την ιερότητα του χώρου όπου αυτά τελούνται;
Υπάρχει, όμως, και ένα ακόμη προβληματικό σημείο. Στον δυτικό χριστιανισμό, στους Παπικούς και την πανσπερμία των Προτεσταντών συναντά κανείς σε δεσπόζουσα θέση το εκκλησιαστικό μουσικό όργανο. Στην ανατολική χριστιανοσύνη δεν επικράτησε το όργανο εκτός από ελάχιστες περιπτώσεις των Επτανήσων και Δωδεκανήσων που υπήρξαν γιά πολλά χρόνια υπό κατοχή λατινοφρόνων.
Σήμερα, χωρίς κανένα αποχρώντα λόγο, χωρίς καμμία σχετική ανάγκη, το να προετοιμάζεται ο λαός γιά μιά τέτοια εξέλιξη, μόνο εκ του πονηρού μπορεί να εκληφθεί ως σημαίνουσα μιά μελλοντική ψευδοένωση μετά των αιρετικών και μη μετανοημένων λατινοφρόνων!
Άρα χρειάζεται προσοχή και στη χρήση μουσικών οργάνων που παραπέμπουν αλλού αλλά και στη γενικώτερη χρήση των Ναών όπου τελούνται τα Ιερά Μυστήρια ως τόπων πραγματοποίησης κοινωνικών και άλλων πολιτιστικών, ενίοτε δε και κάποιων εκκλησιαστικών εκδηλώσεων.
Η μόνη αποδεκτή χρήση των Ιερών Ναών θα έπρεπε να είναι μόνο η λατρεία, τα λοιπά Μυστήρια της Εκκλησίας μας και κάποιες παρουσιάσεις (βίντεο) αμιγώς εκκλησιαστικών δραστηριοτήτων. Τα υπόλοιπα απάδουν της σημασίας και αποστολής των ιερών τόπων των Ναών.
“Εν Εκκλησίαις ευλογείτε τον Θεόν, Κύριον εκ πηγών Ισραήλ”