Παρασκευή 19 Απριλίου 2024

«Δέν μετακινοῦμεν ὅρια αἰώνια»

Γράφει ὁ κ. Γεώργιος Τραμπούλης, θεολόγος

  Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός στό Λόγο του Περί Εἰκόνων μεταξύ τῶν ἄλλων τονίζει ὅτι «Δέν μετακινοῦμε ὅρια αἰώνια, πού ἔθεσαν οἱ πατέρες μας, ἀλλά κρατᾶμε τίς παραδόσεις, ὅπως τίς παραλάβαμε· διότι, ἄν ἀρχίσουμε νά γκρεμίζουμε λίγο λίγο τό οἰκοδόμημα τῆς Ἐκκλησίας, σιγά, σιγά θά γκρεμισθοῦν τά πάντα». Αὐτά τόνιζε πρός τούς πιστούς, ἀναφερόμενος στίς εἰκόνες, ὁ θεῖος Δαμασκηνός δεκατρεῖς αἰῶνες πρίν. Κατά παρόμοιο τρόπο καί ἐμεῖς στίς ἡμέρες μας, ἀναφερόμενοι στόν θαυματουργικό τρόπο μέ τόν ὁποῖο ἐμφανίζεται τήν ἡμέρα τῆς Ἀναστάσεως στόν Πανάγιο Τάφο τό Ἅγιο Φῶς, μποροῦμε νά σαλπίσουμε ὅτι εἶναι θεόσδοτο δῶρο καί δέν ἀμφισβητοῦμε πώς ἔχει ἀνεξιχνίαστους τρόπους, μέ τούς ὁποίους μεταδίδεται, ἀφοῦ εἶναι ἀνεξιχνίαστος καί ὁ Κύριός μας, τοῦ ὁποίου εἶναι ἄκτιστη θεία ἐνέργεια.

  Ἡ παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μαρτυρεῖ μέσα ἀπό γραπτά κείμενα, τόσο ἱστορικά ὅσο καί ἀφηγήσεις προσκυνητῶν, ἐδῶ καί αἰῶνες ὅτι ἡ ἐκδήλωση τοῦ Ἁγίου Φωτός εἶναι ἕνα θαυματουργικό γεγονός, μέσῳ τοῦ ὁποίου ἀποκαλύπτεται ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ στόν κόσμο.

  Καί ἐνῶ τά γραπτά κείμενα ἐπιβεβαιώνουν τήν θαυματουργικότητα τοῦ Ἁγίου Φωτός ἕνας σύγχρονος δημοσιογράφος, ὁ ἱδρυτής τῆς ἱστοσελίδος Ellinika Hoaxes, ὁ κ. Δημήτρης Ἀλικάκος, προσπαθεῖ νά ἀποδείξη ὅτι δέν ὑπάρχει Ἅγιο Φῶς καί πώς τό πλῆθος τῶν θαυμάτων πού ἔχουν συμβῆ στόν Ναό τῆς Ἀναστάσεως προέρχονται ἀπό ἀνθρώπινες ἐπεμβάσεις.

  Σέ συνέντευξη πού ἀνάρτησε ὁ δημοσιογράφος στό YouTube, τήν ὁποία τοῦ παραχώρησε ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἱεραπόλεως Ἰσίδωρος τό 2019, ἰσχυρίζεται ὁ Σεβασμιώτατος ὅτι ὁ ἴδιος ἀνάβει τήν κανδήλα πρίν τήν ἐμφάνιση τοῦ Ἁγίου Φωτός. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος λέει ὅτι τήν τοποθετεῖ κατόπιν μέσα στόν Πανάγιο Τάφο, ὑπονοώντας ἔτσι ὅτι τό Ἅγιο Φῶς δέν συν­ιστᾶ θαῦμα, ἀλλά προϊόν ἀνθρωπίνης ἐπέμβασης. Λόγω τῶν ἀντιδράσεων πού προκάλεσαν οἱ δηλώσεις τοῦ Σεβασμιωτάτου κατατέθηκε μήνυση σέ βάρος τοῦ δημοσιγράφου ἀπό τόν Ἀρχιεπίσκοπο Κωνσταντίνης Ἀρίσταρχο καί τόν Ἀρχιεπίσκοπο Ἱεραπόλεως μέ τίς κατηγορίες γιά συκοφαντική δυσφήμηση διά τοῦ τύπου κατά συρροή καί κατ’ ἐξακολούθηση, παράβαση ἀπορρήτου ἰδιωτικῆς συνομιλίας καί παράβαση τοῦ νόμου περί προσωπικῶν δεδομένων. Προσφάτως, μετά ἀπό πέντε χρόνια, ἀφ’ ὅτου κατατέθηκε ἡ μήνυση, τό Τριμελές Πλημμελειοδικεῖο Ἀθηνῶν ἀθώωσε τόν δημοσιογράφο, γιά τίς συγκεκριμένες κατηγορίες καί ἀποφάνθηκε ὅτι τά στοιχεῖα πού παρατίθενται δέν εἶναι οὔτε προϊόν μοντάζ, οὔτε ἐξαναγκασμοῦ, οὔτε ὅτι εἶναι ψευδῆ.

  Καί ἐνῶ βρισκόμαστε στά μέσα τῆς ἱερᾶς περιόδου τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς καί ἡ Ἐκκλησία τῆς Κύπρου συγκλονίζεται ἐδῶ καί ἕνα μήνα ἀπό τό σκάνδαλο στήν ἱερά μονή Ἀββακούμ, μέ τήν ἀπόφαση τοῦ Πλημμελειοδικείου Ἀθηνῶν, τό ὁποῖο βέβαια δέν ἀπεφάνθη ἐάν ἀποτελεῖ θαῦμα ἤ ὄχι τό γεγονός τοῦ Ἁγίου Φωτός, ἀφοῦ δέν ὑπόκειται στήν ἁρμοδιότητά του, δοκιμάζεται καί πάλι ἡ πίστη τῶν Χριστιανῶν.

 Νά σημειώσουμε ὅτι ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἱεραπόλεως Ἰσίδωρος εἶναι ὁ Σκευοφύλαξ τοῦ Παναγίου Τάφου, μέλος τῆς Ἁγιοταφικῆς ἀδελφότητος, ἀπόφοιτος τῆς Πατριαρχικῆς Σχολῆς τῆς Σιών, προερχόμενος ἀπό τήν Ἑλλάδα ἔφθασε καί ζεῖ στά Ἱεροσόλυμα ἀπό τό 1986, ὅταν ἦταν δεκατριῶν χρονῶν. Ὁ Σεβασμιώτατος κατά τήν σύνέντευξή του στόν κ. Ἀλικάκο σέ κανένα σημεῖο δέν ἀναφέρει ὅτι ὁ ἴδιος ἀνάβει τό Ἅγιο Φῶς οὔτε βέβαια ὅτι δέν ὑφίσταται τό Ἅγιο Φῶς, οὔτε ὅτι δέν ἐκδηλώνει τήν παρουσία του μέ διαφόρους τρόπους τήν ἡμέρα τῆς Ἀναστάσεως. Ἀλλά ὅτι ἀφήνει ἕνα ἀναμμένο καντήλι μέσα στόν Πανάγιο Τάφο.

  Μάλιστα, ὁ ἴδιος ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἰσίδωρος σέ συνέντευξή του τό 2017 στόν ραδιοσταθμό τῆς Πειραϊκῆς Ἐκκλησίας εἶχε καταθέσει προσωπική μαρτυρία θέασης τοῦ Ἁγίου Φωτός τό 1986, στήν ροτόντα τοῦ Παναγίου Τάφου, τήν ὁποία εἶδε νά λούζεται ἀπό ἕνα ἐκτυφλωτικό φῶς. Στήν συνέντευξή του στήν Πειραϊκή Ἐκκλησία εἶχε ξεκαθαρίσει ὅτι τό φῶς δέν προερχόταν ἀπό τόν ἥλιο, διότι μετά ἀπό λίγο ἐξαφανίσθηκε, ὅπως ἀκριβῶς μυστηριωδῶς εἶχε ἐμφανισθῆ. «Ὅλα αὐτά τά χρόνια ὑπάρχουν πάρα πολλές ἐμπειρίες πού ἔχουμε δεῖ στόν Πανάγιο Τάφο», εἶχε προσθέσει ὁ Σεβασμιώτατος στήν μαρτυρία του.

Διακατέχεται ἀπό ἐμμονάς κατά τῆς Ὀρθοδοξίας

  Ἆραγε, τί ἔχει νά πῆ σχετικά μέ αὐτό ὁ κ. Ἀλικάκος; Γιατί δέν ἀναφέρει αὐτήν τήν κατάθεση τοῦ Σεβασμιωτάτου καί τήν ἀποκρύπτει, ἐάν θέλη νά εἶναι πραγματικά ἀμερόληπτος δημοσιογράφος; Μήπως θεωρεῖ πώς ὁ Ἀρχιεπίσκοπος ψευδόταν τό 2017; Καί ἄν θεωρῆ κάτι τέτοιο, τότε μέ ποιά λογική βασίζει ὁλόκληρη τήν ἔρευνά του, στήν μετέπειτα μαρτυρία τοῦ Σεβασμιωτάτου; Ἆραγε κατά τήν προσωπική του γνώμη, ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἰσίδωρος ἦταν ἀναξιόπιστος τό 2017 καί ἔγινε ἀξιόπιστος στήν συνέχεια;

  Στήν πραγματικότητα ὁ Σεβασμιώτατος οὔτε στήν παλαιότερη ἀλλά οὔτε καί στήν πρόσφατη συνέντευξή του, ἀρνεῖται πώς ὑπάρχει Ἅγιο Φῶς καί ὅτι πλῆθος θαυμάτων ἔχουν πραγματοποιηθῆ στόν Ἱ. Ναό τῆς Ἀναστάσεως. Τό μόνο πού παραδέχεται εἶναι ὅτι ἀφήνει ἕνα ἀναμμένο καντήλι μέσα στόν Πανάγιο Τάφο.

  Πάντως δέν εἶναι ἡ πρώτη φορά πού ἡ δημοσιογραφική ἔρευνα τοῦ κ. Ἀλικάκου ἔχει σάν ἀντικείμενό της τά ἐκκλησιαστικά ζητήματα. Προσφάτως τό ἱστολόγιο THETOC ἔγραψε ὅτι, «Ὁ ἀρχισυντάκτης τῆς ἱστοσελίδας Ellinika Hoaxes κ. Ἀλικάκος ζήτησε συγγνώμη γιά τό βίντεο πού ἀναδημοσίευσε στό προσωπικό του προφίλ στό Facebook, στό ὁποῖο ἀνέφερε πώς ὁ Μητροπολίτης Κερκύρας ἀπομάκρυνε παιδί μέ ἀναπηρία, ἀρνούμενος νά τοῦ δώση τήν εὐχή του. Γιά τό περιστατικό προηγουμένως εἶχε ἐκδώσει ἀνακοίνωση ἡ Μητρόπολη, κάνοντας λόγο γιά fake news, ἐνῶ σέ ἄλλο βίντεο φαινόταν τό ἴδιο παιδί νά παίρνη τήν εὐχή τοῦ Μητροπολίτη, σέ ἄλλη στιγμή τῆς θείας Λειτουργίας».

  Τό Candiadoc σέ δημοσίευμά του στίς 22/2/24 ἀναφέρει ὅτι, «Ἀπό ἐδῶ καί στό ἑξῆς μόνον μέ τήν ἄδεια τῆς Μητρόπολης ἡ τέλεση τῶν βαπτίσεων στήν Κρήτη. Σύμφωνα μέ ἐγκύκλιο πού ἀπεστάλη πρός τίς ἐνορίες καί τίς ἱερές μονές τοῦ νησιοῦ, ἀπό τήν Ἱερά Ἐπαρχιακή Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης, ἀπαγορεύεται ἡ τέλεση τοῦ μυστηρίου τῆς βαπτίσεως ἄνευ τῆς ἔγκρισης ἀπό τήν Ἱερά Μητρόπολη. Ἐντύπωση προκαλεῖ τό γεγονός ὅτι ἀπαιτεῖται πιά ὑπεύθυνη δήλωση ὅτι ὁ ἀνάδοχος εἶναι χριστιανός Ὀρθόδοξος καί, ἐάν εἶναι ἔγγαμος, ἔχει τελέσει θρησκευτικό γάμο. Τήν ἐγκύκλιο, πού προκαλεῖ σάλο γιά τόν σκοταδισμό της, φέρνει στό φῶς ὁ δημοσιογράφος Δημήτρης Ἀλικάκος».

  Ἐπίσης, στό SPORTIME ὁ μαχητικός δημοσιογράφος Ἐλευθέριος Ἀνδρώνης σέ ἀνάρτησή του σημειώνει ὅτι, «Δέν ἀποτελεῖ καί μεγάλη ἔκπληξη πού ὁ Δημήτρης Ἀλικάκος, γνωστός γιά τίς ἐμμονές του κατά τῆς Ὀρθοδοξίας, ἔπαθε τρικυμία ἐν κρανίῳ ἀνήμερα τῶν Θεοφανείων καί ἀποφάσισε νά κάνει μία κατάπτυστη ἀνάρτηση κατά τοῦ θαύματος τοῦ Ἁγιασμοῦ, μήπως καί μπορέσει μέ τό σύνηθες λεκτικό κόπρισμα νά κάνει λίγο ντόρο γύρω ἀπό τό ὄνομά του.

  Σέ ἀπόλυτη συνέπεια μέ τήν ἀσέβεια, τόν κοινωνικό ρατσισμό καί τήν ἔλλειψη πολιτισμοῦ πού τόν διακρίνει, εἶναι γνωστή ἡ τακτική του νά “κτυπᾶ” σέ ἡμέρες μεγάλων ἑορτῶν τῆς Ὀρθοδοξίας, κάνοντας ἀξιοθρήνητες προσπάθειες, γιά νά μειώσει μεγάλα θαύματα τῆς Ὀρθόδοξης πίστης. Τίς ἴδιες ἀπέλπιδες προσπάθειες ἔχει κάνει, γιά νά “ἀπομυθοποιήσει” καί τό Ἅγιο Φῶς, μέ ἀποτέλεσμα στό τέλος νά ἀπομυθοποιήσει πλήρως τόν ἑαυτό του, ἀποκαλύπτοντας τήν ἀντιχριστιανική νεύρωση ἀπό τήν ὁποία διακατέχεται.

Ὁ δημοσιογράφος πού τοῦ ἀρέσει νά συμπεριφέρεται ὡς… διαγαλαξιακός πανεπιστήμονας, μᾶς «ἐνημέρωσε» ἀπό τό Facebook πώς “ὁ Ἁγιασμός δέν εἶναι ἰσχυρό φάρμακο γιά πᾶσα ἀσθένεια καί νόσο, γιατί εἶναι ἁπλά… νερό”».

Καταγγέλλεται διά ἀντιδεοντολογικήν συμπεριφοράν

  Ὅπως δέν γνωρίζουμε, ἐάν ὁ κ. Ἀλικάκος διακατέχεται ἀπό ἐμμονές κατά τῆς Ὀρθοδοξίας καί ἀντιχριστιανικές νευρώσεις, ἔτσι καί δέν ξέρουμε κατά πόσο διακρίνεται καί γιά τήν ἀμεροληψία του. Συγκεκριμένα, τό ἱστολόγιο Documento στίς 20/7/2019 σέ ἀνάρτηση-καταγγελία ἀναφέρει ὅτι «ἀποχώρησε ἀπό τά ellinika hoaxes ὁ συγγραφέας καί μεταφραστής Νίκος Σαραντάκος, ὁ ὁποῖος ἦταν ἐπιστημονικός σύμβουλος τῆς σελίδας. Ὁ Νίκος Σαραντάκος καταγγέλλει τόν ἀρχισυντάκτη Δημήτρη Ἀλικάκο γιά ἀντιδεοντολογική συμπεριφορά. Σέ ἀνάρτησή του στό Facebook ὑπογραμμίζει ὅτι: “Πιστεύω ὅτι οἱ ἔντονα κομματικές θέσεις τοῦ κ. Ἀλικάκου τόν καθιστοῦν ἐντελῶς ἀκατάλληλο γιά τό λειτούργημα πού θέλει νά ἀναλάβει”…

  Ὅπως ἐπισημαίνει ὁ Νίκος Σαραντάκος, ὁ καθένας ἔχει τό δικαίωμα νά ἔχει πολιτικές ἀπόψεις, ὅμως: “κάποιος πού εἶναι ἀρχισυντάκτης σέ ὀργανισμό πιστοποίησης τῆς ἀκρίβειας τῶν εἰδήσεων πρέπει, κατά τήν ταπεινή μου γνώμη, νά ἀπέχει ἀπό τόν σχολιασμό τῆς τρέχουσας πολιτικῆς ἤ σέ κάθε περίπτωση νά μή ἐκδηλώνεται μέ τόση ἔνταση”».

  Θέλουμε νά πιστεύουμε, μετά τήν ἀπόφαση τοῦ Πλημμελειοδικείου Ἀθηνῶν, ὅτι ὁ κ. Ἀλικάκος μέ τήν ἰδιότητα τοῦ ἀρχισυντάκτη τῶν Ellinika Hoaxes δέν θά προχωρήση στήν φίμωση καί στήν λογοκρισία τοῦ διαδικτύου καί τοῦ Facebook σέ ὅτι ἔχει σχέση μέ τό Ἅγιο Φῶς; Διότι κάποιος πού εἶναι ἀρχισυντάκτης σέ ὀργανισμό πιστοποίησης τῆς ἀκρίβειας τῶν εἰδήσεων πρέπει σέ κάθε περίπτωση νά μήν ἐκδηλώνει τίς ὅποιες νευρώσεις του μέσῳ αὐτοῦ!

Ὁ Ἥλιος τῆς Δικαιοσύνης δέν χαρίζει εἰς ὅλους τήν θέασίν του

  Οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας μᾶς τονίζουν ὅτι δυνατότητα κατανόησης καί γνώσης τοῦ Θεοῦ ἐπιτυγχάνεται μόνον κατά τίς ἐνέργειες αὐτοῦ ἐκ μέρους τῶν ἀνθρώπων. Οἱ ἅγιοι Πατέρες μᾶς διδάσκουν ὅτι οἱ διάφορες θεῖες προσηγορίες, ὅπως δηλαδή «ἀγέννητος», «ἀθάνατος», «ἀόρατος», «φῶς», ἐκφράζουν καί προσδιορίζουν τά φυσικά ἰδιώματα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, δηλαδή τίς ἄκτιστες ἐνέργειές του, καί ὄχι βέβαια τήν ἀκατάληπτη καί ἀπερινόητη οὐσία του.

  Δηλαδή, ἡ ἀπόδοση στόν Τριαδικό Θεό τῆς προσηγορίας «ἀγέννητος», προσδιορίζει τήν κατανόηση τοῦ Θεοῦ ὡς ὑπάρχοντα κατ’ ἄκτιστο τρόπο καί ὄχι κατά τόν τρόπο κατά τόν ὁποῖο ἔρχονται σέ ὕπαρξη καί ὑπάρχουν τά κτιστά ὄντα, ὅπως εἶναι ὁ ἄνθρωπος. Ἔτσι καί ἡ προσηγορία τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ ὡς «φῶς» ὑποδεικνύει τήν κατανόησή του ὡς φωτός, ὅμως ἀκτίστου. Θά προσθέσουν οἱ θεῖοι Πατέρες ὅτι ἡ γνώση πού ἀποκτᾶ ὁ ἄνθρωπος μέσῳ τῶν ἀκτίστων ἐνεργειῶν σέ καμία περίπτωση δέν πρέπει νά θεωρηθῆ καί κατά τήν οὐσία γνώση τοῦ Θεοῦ.

  Ἐπίσης, ὅπως τό αἰσθητό φῶς δέν ἀνατέλλει σέ ὅλους κατά τόν ἴδιο τρόπο, ἀλλά μόνον σέ ἐκείνους πού ἔχουν μάτια καί εἶναι ξυπνητοί καί μποροῦν χωρίς κανένα ἐμπόδιο νά ἀπολαμβάνουν τήν παρουσία τοῦ ἥλιου, ἔτσι καί ὁ Ἥλιος τῆς Δικαιοσύνης δέν χαρίζει σέ ὅλους τήν θέαση ἤ τήν λαμπρότητά του, ἀλλά σέ ὅσους ζοῦν ἄξια καί σύμφωνα μέ τό θεῖο θέλημά του. Τό ὅτι στίς ἡμέρες μας οἱ ἄξιοι εἶναι λίγοι ἤ δέν ὑπάρχουν αὐτό δέν σημαίνει ὅτι δέν ὑπάρχει καί τό Ἅγιο Φῶς.

  Ἡ ἐμφάνιση τοῦ Ἁγίου Φωτός, πρέπει νά συνειδητοποιήσουμε, δέν ἐπιβεβαιώνεται μόνον ἀπό τήν ἀνάφλεξη μίας κανδήλας μέσα στόν Πανάγιο Τάφο κατά τήν παρουσία τοῦ Πατριάρχου. Τό Ἅγιο Φῶς ἐπιβεβαιώνεται αἰῶνες τώρα καί ἀπό τίς μαρτυρίες χιλιάδων ἄλλων ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι πιστοποιοῦν ὅτι τό Ἅγιο Φῶς διαχέεται μέσα στόν ναό τῆς Ἀναστάσεως ὑπό τήν μορφή γαλαζόλευκων ἐκλάμψεων, ὅτι φωτίζει τμήματα τοῦ ναοῦ, περιλούζει πρόσωπα ἀνθρώπων καί εἰκόνες Ἁγίων καί ἀνάβει κάποιες κανδῆλες καί λαμπάδες τῶν πιστῶν. Ἄλλωστε τό ὅτι τά ἀληθινά θαύματα ἀποτελοῦν ἔνδειξη τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ, ἀποτελοῦν καί τόν κύριο λόγο γιά τόν ὁποῖο οἱ τελικοί ἐχθροί τοῦ Χριστοῦ καί ὁ ἴδιος ὁ Ἀντίχριστος θά προσπαθήσουν μέσῳ τῶν δικῶν τους δαιμονικῶν θαυμάτων νά μιμηθοῦν καί νά τεκμηριώσουν τήν θεϊκή τους προέλευση. Πρός τό παρόν ὁ διάβολος καί τά ὄργανά του προσπαθοῦν νά μᾶς πείσουν ὅτι τά θαύματα τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀνθρώπινες ἐπεμβάσεις.

https://orthodoxostypos.gr