Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης


Α΄. Μετάνοιαν τοῦ περασμένου.

Συλλογίσου ἀγαπητὲ πώς ἕνα ἀπὸ τὰ φρικωδέστερα θεάματα ὅπου ἠμπορεῖ νὰ σχηματίσῃ ὁ λογισμὸς τοῦ ἀνθρώπου, εἶναι ἕνας χριστιανός, ὅπου καταδικάζεται εἰς τὴν κόλασιν, ὕστερα ἀφ’ οὐ ἡ ἀγαθότης τοῦ Θεοῦ ἔκαμνεν τόσα διὰ νὰ τὸν σώσῃ. Μέτρησε κατὰ ἀκρίβειαν τς διαθέσεις που χει κενος δυστυχής, α ποαι εναι τρες· μετάνοια το περασμένου, θλίψις το παρόντος, κα πελπισία το μέλλοντος· καθὼς τὰς ἀπαριθμεῖ ὁ Σολομὼν εἰς τὴν σοφίαν του, λέγων περὶ τῶν κολασμένων «δόντες ταραχθήσονται φόβ δειν κα κστήσονται· ροσιν γρ ν αυτος μετανοοντες κα δι στενοχωρίαν πνεύματος στενάζοντες» (ε’. 2).

(ΚΑΠΝΟΣ ΚΑΙ ΟΝΕΙΡΟ ΟΙ ΗΔΟΝΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ)

Ἡ πρώτη λοιπὸν διάθεσις τοῦ κάθε κολασμένου εἶναι ἡ μετάνοια τοῦ περασμένου. Τώρα στοχάσου· τί ἦτο ἐκεῖνο τὸ καλόν, διὰ τὸ ὁποῖον ἐκεῖνος ὁ ταλαίπωρος χριστιανὸς παρέβη τὰς ἐντολᾶς τοῦ Κυρίου, καὶ ἐκολάσθη; Ητο ὀλίγος καπνὸς κοσμικῆς δόξης καὶ τιμῆς· ἦτο ἕνα γήϊνον κέρδος προσωρινοῦ πλούτου· ἦτο μία στιγμὴ πετομένη ἀκαθάρτου καὶ φαρμακερᾶς ἡδονῆς· καὶ ἁπλῶς εἰπεῖν, ἦτο ἕνα ὄνειρον καὶ ἕνα οὐδὲν καὶ μὲ αὐτὸ τὸ ὄνειρον καὶ τὸ οὐδὲν τὸν ἐκέρδισεν ὁ διάβολος· καθὼς λέγει ἡ θεία Γραφὴ «θηρεύοντες θήρευσάν με ς στρουθίον πάντες ο χθροί μου δωρεάν» (Θρήν. γ’. 52). Έως τόσον ἐκεῖνο τὸ ὄνειρον, ἐκεῖνο τὸ τόσον οὐτιδανόν, τὸ τόσον μικρόν, ἐκεῖνο τὸ τοιουτοτρόπως ἀδύνατον εἰς τὸ νὰ εὐχαριστήσῃ τὴν καρδίαν, τόσην θλιβερὰν ἐνθύμησιν ἔχει νὰ κάμνῃ εἰς ἕνα κολασμένον, ὅπου μία μόνη ρα τς τοιαύτης θλιβερς νθυμήσεως, εναι ρκετ ν λησμονήσ τν νθύμησιν μυρίων χρόνων δονν· καθὼς λέγει ὁ Σειρὰχ «κάκωσις ρας πιλησμονν ποιε τρυφς» (ια’. 27).

(ΑΝΩΦΕΛΗ ΜΕΤΑΝΟΙΑ)

Κα κείνη μία στιγμ τς φαρμακερς δονς ὅπου ἠφανίσθη ὡσὰν ἴσκιος καὶ ὄνειρον, χει ν προξεν ες τν ταλαίπωρον κολασμνον μίαν παντοτεινν κα αώνιον μετανοιαν· μετάνοιαν ὅμως ὄχι ὡσὰν τὴν μετάνοιαν ὅπου γίνεται εἰς τὴν παροῦσαν ζωήν, ἡ ὁποία εἶναι ὠφέλιμος καὶ συντροφιασμένη μὲ τὴν θεϊκὴν ποράκλησιν καὶ παρηγορίαν· καθὼς εἶπεν ὁ Κύριος· «μακάριοι ο πενθοντες, τι ατο παρακληθήσονται» (Ματθ. ε’. 4), λλ μετάνοιαν νωφελ, μετάνοιαν πικρν κα στερημένην π κάθε παρηγορίαν«ροσιν γὰρ ν αυτος μετανοοντες» (Σοφ. Σολ. ε΄. 3). Καὶ τὶς ἠμπορεὶ νὰ καταλάβῃ πόσον μεγάλη εἶναι ἡ πικρὰ μετάνοια ἐκείνου τοῦ τρισαθλίου, ὅταν εὑρεθῇ καταδικασμένος εἰς τὴν ἄβυσσον ὅλον τῶν κακῶν, διὰ μίαν σταλαγματιὰν μέλι φαρμακευμένον, ὅπου ἐγεύθη εἰς τὴν παροῦσαν ζωήν; τότε θέλει λέγει καὶ αὐτὸς ὡσὰν τὸν Ἰωνάθαν «γευσάμενος γευσάμην βραχ μέλι, κα δο γ ποθνήσκω» (Α’. Βασιλ. ιδ’. 43). Καὶ τότε θέλει καταρται τος δαίμονας ὅπου τὸν ἐπλάνεσαν· τν αυτόν του ὅπου ἐπλανέθη· τν πατέρα ὅπου τὸν ἐγέννησεν· τν μητέραν ὅπου τὸν ἐβύζασεν, κα τν μέραν κα τν νύκτα που γεννήθη, ὡσὰν τὸν Ἰώβ· «κα κατηράσατο τν μέραν ατο λέγων· πόλλοιτο μέρα κείνη, ν γεννήθην· κα νξ κείνη, ν επον δο ρσεν» (γ’. 1). Ω πικρὰ μετάνοια χωρὶς ὄφελος*.

Διὰ τοῦτο περὶ ταύτης τῆς μετανοίας λέγει καὶ ὁ Θεολόγος Γρηγόριος «δεινν στεροβουλία κα τηνικατα τς ζημίας ασθάνεσθαι τε οκ στι λύσις τς ζημίας μετ τν ντεθεν κδημίαν, κα τν πικρν συγκλεισμν τν κάστ βεβιωμένων, κα τν τν μαρτωλν κόλασιν κα τν τν κεκαθαρμένων λαμπρότητα» (Λόγ. εἰς τὸ Βάπτισμα).

(ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ)

Σπούδασον λοιπὸν ἐσὺ ἀγαπητὲ νὰ καταλάβης ζωντανὰ αὐτὴν τὴν θλιβερὰν καὶ ἀνωφέλευτον μετάνοιαν τῶν κολαζομένων διὰ νὰ ὠφεληθῇς· βδελύξου τοὺς χρόνους ὅπου τόσον κακῶς ἐξώδευσες καὶ τὴν ζωὴν ὅπου ἐπέρασες ὡσὰν ἐθνικός· καὶ ποφάσισε ν χς ς να οδν λα τ το κόσμου καλ που περνον σν νειρον. Καὶ ὅταν αὐτὰ εἶναι παρόντα ἔμπροσθέν σου, κάμνε ἐκεῖνον τὸν ἴδιον λογαριασμὸν τῆς πικρᾶς μετανοίας, τὸν ὁποῖον ἔχεις νὰ κάμνῃς εἰς ὅλην τὴν αἰωνιότητα δι’ αὐτά, ὅταν ᾖναι περασμένα· καὶ παρεκάλεσε τν Κύριον ν σο δώσ χάριν ν μετανος κα ν κλαίς δ μ τος μετανοημένους φελίμως, δι ν μ μετανος κα κλαίς κε δι πάντα μ τος κολασμένους νωφελς«Μετανοετε, γγικε γρ βασιλεία τν ορανν» (Ματθ. δ’. 17).

Β΄. Θλίψιν τοῦ παρόντος.

Συλλογίσου τὴν δευτέραν διάθεσιν ἑνὸς χριστιανοῦ κολασμένου, «τις εναι θλίψις το παρόντος δι στενοχωρίαν πνεύματος στενάζοντος» (Σοφ. ε’. 2). Αὐτὴν δὲ τὴν θλίψιν θέλει τὴν μετρᾷ ἐκεῖνος ὁ ἄθλιος π δύο πράγματα, π τ πειρον κακν που κέρδισεν, κα π τ πειρον κακν που χασεν.

(ΤΟ ΤΙΜΩΡΗΤΙΚΟ ΠΥΡ)

Καὶ τί κακὸν δὲν θέλει κερδήσει αὐτὸς ὁ δυστυχὴς ὅπου μέλλει νὰ κατοικῇ διὰ πάντα ες μίαν τοιαύτην κόλασιν, που τ τείχη της εναι πύρινα; Τ δαφος πύρινον; γύρος πύρινος; έρας πύρινος; Α λυσσίδες πύριναι; Τ βασανιστήρια πύρινα; Ο βασανιστα πύρινοι; Κα ατο ο φυλακωμένοι λοι πεπυρωμένοι; Καὶ π ποον πρ; χι π τ πρ τοτο ὅπου ἔκαμνεν ὁ Θεὸς εἰς τοῦτον τὸν κόσμον διὰ νὰ ὑπηρετούμεθα καὶ νὰ τὸ μεταχειριζώμεθα μὲ τὰς ἀσθενεῖς δυνάμεις τῆς αἰσθήσεως καὶ τῆς φύσεώς μας, λλ π τ πρ κενο που καμεν Θες δι ργανον κδικήσεως ναντίον τν χθρν κα ποστατν του, τὸ ὁποῖον μεταχειρίζεται ἡ παντοδυναμία του μὲ τόσην ἐνέργειαν εἰς ἐκείνους ὅπου δὲν ἠθέλησαν νὰ γνωρίσουν τὸ μεγαλεῖον Του ἀπὸ τὰς ἀπείρους εὐεργεσίας Του, διὰ νὰ τοὺς κάμνῃ νὰ τὸ γνωρίσουν ἀπὸ τ βάρος κα τν δριμύτητα τν τύψεων κα τν πληγν που ατς μ τ διόν του χέρι θέλει ξεφορτώσει κατεπάνω τους· καθὼς τὸ λέγει διὰ τοῦ προφήτου Ἰεζεκιήλ. «κα πιγνώσ διότι γ Κύριος» (ζ’ 9).

(ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΟΥ ΑΠΕΙΡΟΥ ΚΑΛΟΥ. ΑΠΕΙΡΗ ΘΛΙΨΗ)

Παρομοίως καὶ τὸ καλὸν ὅπου ἔχασεν ὁ κολασμένος ἐκεῖνος ποίαν θλίψιν δὲν ἔχει νὰ προξενήσῃ εἰς αὐτόν; «κα δι στενοχωρίαν πνεύματος στενάζοντες» ἐπειδὴ ατ τ καλν εναι πειρον ες λα τ γένη τς τελειότητος· δηλ· πειρον ες τν οσίαν, πειρον ες τν γαθότητα, ες τν σοφίαν, ες τν δύναμιν, ες τν ραιότητα καὶ τοτο εναι τρισυπόστατος Θες, Πατήρ, Υός κα τ γιον Πνεμα ὅπου ἐπίστευεν ἐκεῖνος ὁ δυστυχὴς εἰς τοῦτον τὸν κόσμον, τὸν ὁποῖον ἁμαρτάνοντας ἔχασε καὶ χάνοντας τὸν Θεόν, ἔχασεν ὁμοῦ τὰ οὐράνια καὶ ἐπίγεια καὶ ὅλα τὰ πάντα. Καὶ διατὶ τὸν ἔχασεν; ὄχι δι’ ἄλλο, παρὰ διὰ ἕνα οὐδὲν· καὶ πότε τὸν ἔχασεν; εἰς ἕνα καιρὸν ὅπου ἦτο δυνατὸν νὰ τὸν ἀποκτήσῃ τόσον εὔκολα· καὶ εἰς ὅλον τὸ ὕστερον τὸν ἔχασεν, χωρὶς νὰ ἐλπίζῃ πλέον πῶς ἔχει νὰ τὸν ἀπολαύσῃ ποτέ, ποτέ. Ω χαϊμὸς ἄπειρος! ὢ χαϊμὸς ἀμέτρητος ὅπου ἔχει νὰ προξενῇ εἰς τὴν καρδίαν τοῦ κάθε κολασμένου θλίψιν ἄπειρον, καὶ στενοχωρίαν καὶ πίκραν αἰώνιον «γνθι κα δε, τι πικρόν σοι τ καταλιπεν σε μέ, λέγει Κύριος Θες σου» (Ἱερ β’. 19).

(Ο ΚΑΘΕ ΚΟΛΑΣΜΕΝΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΚΕΥΟΣ ΟΡΓΗΣ)

Ἔπειτα ὁ κάθε κολασμένος Χριστιανὸς αὐξάνει τὴν θλίψιν του, συλλογιζόμενος καὶ ὅλας τὰς ἄλλας χάριτας ὅπου ἔλαβεν ἀπὸ τὸν Θεὸν καὶ τὰς ἔχασεν· διότι αὐτὸς π σκεος λέους που το, γινε σκεος ργς γεμάτος ἕως εἰς τὰ χείλη ἀπὸ δυστυχίας ἀκατανόητας π Υἱὸς Θεο, γινεν υἱὸς διαβόλου· π κληρονόμος τς Βασιλείας τν Ορανν, κληρονόμος τς κολάσεως. Καὶ πῶς νὰ μὴ λυπηθῇ; πῶς νὰ μὴν ἀναστενάξῃ καὶ νὰ βρυχᾶται ὡσὰν λεοντάρι ἀπὸ βάθους καρδίας ἕνας κολασμένος ἐνθυμούμενος, ὅτι αὐτὸς ὅπου ἐκατοίκα τόσους χρόνους εἰς τὸν Οἶκον τοῦ Θεοῦ καὶ εἰς τὴν ἁγίαν Ἐκκλησίαν, καταδικάσθη ν κατοικ ες τν κόλασιν; αὐτὸς ὅπου ἔχαιρεν ἐπάνω εἰς τὴν γῆν, ψάλλωντας καὶ δοξολογώντας τὸν Θεὸν ὁμοῦ μὲ ὅλους τοὺς χριστιανούς, ν καταδικασθ ν κού κάτω ες τν δην θρήνους κα μοιρολόγια; αὐτὸς ὅπου ἔβλεπε τὰς ὡραίας καὶ χαροποιὰς εἰκόνας τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ καὶ τῆς Μητρός Του καὶ ὅλων τῶν ἁγίων, ν κατακριθ ν βλέπ τς σχήμους κα θλιβερς θεωρίας κα πρόσωπα τν γρίων δαιμόνων κα λων τν κολασμένων; Καὶ αὐτὸς ὅπου ἐκοινώνησεν τόσας φοράς τὰ ἄχραντα μυστήρια, τὸ Σῶμα καὶ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ· αὐτὸς ὅπου ἀπόλαυσεν τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ καὶ ἐγεύθη ὅτι εἶναι Χριστὸς ὁ Κύριος, ν καταδικασθ ες τν κόλασιν κα ν δοκιμάσ τν μεγάλην ργν το Θεο; Ὤ κατηραμένη, κατηραμένη ἁμαρτία! ὅπου βιάζεις να Θεν τόσον Ἀγαθὸν καὶ Εὔσπλαγχνον ν παιδεύσ μίαν ψυχν ὅπου πρὸ ὀλίγου ἐστάθη νύμφη Του, μ τόσα αστηρ κολαστήρια, ὅπου δὲν ἠδυνήθησαν νὰ τὰ ἐφεύρουν οἱ Διοκλητιανοὶ καὶ Μαξιμιανοὶ καὶ οἱ ἄλλοι σκληρότατοι τύραννοι! Διότι ἐὰν δν τν παίδευε τοιουτοτρόπως, δν θελε φαν τι τν μισε κα κολούθως δν θελεν εναι Θες, λλ’ θελε νομίζεται τς κακίας συγκοινωνός, καθὼς καὶ ἐνομίσθη ἀπὸ τίνας ἄφρονας, ὡς λέγει ὁ ἴδιος· «πέλαβες νομίαν τι σομαι σοι μοιος» (Ψαλμ. μθ’. 21).

(ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΩΝ ΘΕΙΩΝ ΕΥΕΡΓΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΧΑΡΙΣΜΑΤΩΝ)

Τώρα σὺ ἁμαρτωλέ, ὅπου μελετᾷς ταῦτα, τί καρπὸν ἔλαβες ἀπὸ τὴν παροῦσαν μελέτην; ἐκατάλαβες κἄν ὀλίγον τὴν μεγάλην θλίψιν κα βάσανον που δοκιμάζει νας κολασμένος χριστιανς ες τν δην, διότι χασεν τν Θεν κα τς θεϊκς Ατο χάριτας κα εεργεσίας κα κέρδισεν μίαν αώνιον κόλασιν μ τ πλήρωμα λων μο τν κακν, διότι ἤμαρτεν; Ἄχ,ἀδελφέ! καὶ ἂν τὸ ἐκατάλαβες, διατὶ δὲν φοβεῖσαι νὰ μὴ καταδικασθῇς καὶ ἐσὺ εἰς ἐκείνην τὴν κόλασιν διὰ τὰς ἁμαρτίας σου; Διατὶ νὰ μὴ θλίβεσαι καὶ ἐσὺ τώρα θεληματικῶς, στοχαζόμενος πῶς διὰ τὰς ἁμαρτίας σου χασες λα τ περφυσικ χαρίσματα το γίου Πνεύματος κα λα τ φυσικά, κα μεινας ες λα τ παρ φύσιν κα φθαρτικά της φύσεως κινήματαΔιότι μαρτία που πραξες, εναι παρ φύσιν κίνησις, κατὰ τὸν Θεῖον Μάξιμον. Διατὶ νὰ μὴ λυπῆσαι ὅπου χασες μίαν βασιλείαν αώνιον; μίαν χαρν νεκλάλητον κα ναν παράδεισον πανευφρόσυνον;

(ΣΤΕΡΗΣΗ ΘΕΟΥ)

Τί λέγω; Διατὶ νὰ μὴ λυπῆσαι ὅπου χασες Ατν τν διον ΘεόνΘεν που εναι τ κρον γαθν αώνιος ζωή, ρχ κα μέση κα τέλος το εναι σου; ἤ ὀλίγον ψηφᾷς τὴν τόσην μεγάλην ζημίαν σου; Ἄχ ἀνόητος ὅπου εἶσαι! Ἀλλ’ ὁ προφητάναξ Δαβίδ, ὅπου ἤξευρε τί θέλει νὰ εἰπῇ στέρησις Θεο, ὅταν ἔχασεν τὸν Θεὸν διὰ τὰς ἁμαρτίας του, δὲν ἔπαυεν ἡμέραν καὶ νύκτα νὰ λυπῆται καὶ νὰ κλαίῃ εἰς ἐκείνους ὅπου τὸν ἔλεγον, ποὺ εἶναι ὁ Θεός σου; «γενήθη τ δάκρυά μου μο ρτος μέρας κα νυκτός, ν τ λέγεσθαί μοι καθ’ κάστην μέραν, πο στν Θες σου;» (Ψαλμ. μα’. 3). Έτσι καὶ ἡ Μαγδαληνὴ Μαρία ἐκυλίετο τριγύρω εἰς τὸν τάφον τοῦ τεθαμμένου καὶ γλυκυτάτου Ἰησοῦ καὶ ἔκλαιεν μὲ μεγάλους θρήνους καὶ ἀναστεναγμούς· καὶ ὅταν ἠρωτήθη ἀπὸ τοὺς ἀγγέλους διατὶ κλαίει· «γύναι τ κλαίεις;» (Ἰωάν. κ’. 15). Αὐτὴ ἀπεκρίθη, πῶς διὰ τοῦτο κλαίει, διότι ἔχασε τὸν διδάσκαλόν της, τὸν σωτῆρά της, τὸν Κύριόν της· «τι ραν τν Κύριόν μου, κα οκ οδα πο θηκαν Ατν» (Ἰωάν. κ’. 13). Τόσην μεγάλην ζημίαν ψηφοῦσιν οἱ ἅγιοι τὴν στέρησιν τοῦ Θεοῦ, τοὺς ὁποίους σπούδαζεν κατὰ τοῦτο νὰ τοὺς μιμηθῇς καὶ ἐσὺ ἀδελφέ.

(ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΛΛΑΓΗΣ)

Κάμε ἀπόφασιν νὰ ἀλλάξῃς τὴν ζωήν σου· ἐντράπου πὼς ὑστερήθης τόσον καιρὸν τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ καὶ ὡμολόγησεν ἐμπρὸς εἰς τὸν Θεὸν τὰς ἁμαρτίας σου· εχαρίστησ Τον δι τν κραν πομονήν, μ τν ποίαν σ πρόσμενεν ως τώρα κα δν σ κατεδίκασεν ες τν δην· κα παρεκάλεσ Τον, δι τ θεον Αμα Του, ν θελήσ ν δοξασθ ες σέ, ς γαθς κα εσπλαγχνος, μ τ ν σ συγχωρήσ κα χι ν δοξασθ ς Δίκαιος, μ τ ν σ τιμωρήσ· διότι ὁ Θεὸς εἶναι ἀκατηγόρητος καὶ Δίκαιος εἰς ὅλα τὰ ἔργα Του, ὥστε ὅπου καὶ ἀπὸ τὰς εὐεργεσίας καὶ ἀπὸ τὰς τιμωρίας ὅπου κάμνει, πάντοτε κερδίζει δόξαν, καθὼς τὸ λέγει μόνος περὶ τοῦ Φαραώ, «Κα νδοξασθήσομαι ν Φαρα κα ν πάσ τ στρατι ατο» (Ἐξοδ. ιδ’. 4).

Γ΄. Ἀπελπισίαν τοῦ μέλλοντος.

Συλλογίσου τὴν τρίτην διάθεσιν ὅπου ἔχει ἕνας κολασμένος χριστιανός, ἡ ὁποία εἶναι ἡ ἀπελπισία τοῦ μέλλοντος «ταραχθήσονται φόβ δειν, κα κστήσονται» (Σοφ. ε’ 2).*

Ὅθεν ἔγραφεν εἰς τὸν ἔπαρχον τῆς Ἀφρικῆς Γεώργιον ὁ Θεοφόρος Μάξιμος περὶ τῆς ἀπελπισίας ταύτης τῶν κολαζομένων, λέγων «Τς τν γγινομένην ατος στενοχωρίαν τς πικειμένης κολάσεως, μηδ τς πρς τ ε ζν πάλιν μεταβολς κδέχεσθαι προσδοκίαν, ξειπεν στιν κανός» ;

Ατ πελπισία εναι που μ τ πειρον βάρος τς αωνιότητος θέλει καταθλίψει ες λον τ στερον παντελς τς δυστυχισμένας ψυχς τν κολαζομένων, ὥστε ὅπου, ἀνίσως ἐκ τοῦ ἐναντίου ἦτο δυνατὸν νὰ φανῇ ἀπὸ κᾀνένα μέρος μία μοναχὴ ἀκτῖνα φίλης ἐλπίδος εἰς ἐκεῖνον τὸν σκοτεινὸν τόπον, καὶ ἂν εὐρίσκετο τινὰς νὰ εὐαγγελίσῃ ἐκείνους τοὺς δυστυχεῖς, πὼς ἔχουν ἕνα ποτὲ καιρὸν νὰ λάβουν ἀπὸ ἐκεῖ μέσα ἐλευθερίαν, μολονότι καὶ αὐτὴ ἡ ἐλευθερία ἔμελλε νὰ γίνῃ ὕστερα ἀπὸ τόσους μυριάδες χρόνους, ὅσαι ἤσαν αἱ σταλαγματιαί τοῦ μεγάλου ἐπὶ Νῶε ἐκείνου κατακλυσμοῦ, μὲ ὅλον τοῦτο ἡ ἐλπὶς τῆς ἐλευθερίας ταύτης, ἤθελεν εἶναι ἀρκετὴ νὰ ξηράνῃ ὅλα τὰ δάκρυα τῶν κολαζομένων· νὰ σβύσῃ ὅλας τὰς φλόγας ἐκείνου τοῦ πυρός· νὰ παύσῃ ἀπὸ ἐκείνους κάθε θρῆνον καὶ ἀναστεναγμὸν καὶ νὰ τοὺς γεμίσῃ ἀπὸ κάθε παρηγορίαν. Αλλὰ δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ φανῇ ἐκεῖ αὐτὴ ἡ ἀκτῖνα τῆς ἐλπίδος, ὄχι, δὲν εἶναι δυνατόν, ἐπειδὴ καὶ  κόλασις κείνη εναι αώνιοςο βασανιστα αώνιοι ψυχ αώνιος, ἡ ποιν τς μαρτίας αώνιος πόφασις αώνιος. Όθεν δὲν μένει ἄλλο παρὰ ν ζητον πάντοτε κενοι ο τρισάθλιοι τν θάνατον κα ν μ τν ερίσκουσι ποτέ, ποτέ· καθὼς λέγει ὁ Ἰώβ· «ο μείρονται το θανάτου κα ο τυγχάνουσιν, νορύσσοντες σπερ θησαυρούς, περιχαρες δ γένοντο ἐὰν κατατύχωσιν» (γ’. 22). Κα θέλουν μν κα γαπον ν πάγουν ες τ μ ν, λλ δν δύνανται· ἐπειδὴ κατὰ τὴν γνώμην τινῶν θεολόγων, οἱ κολαζόμενοι κάλλιον προτιμοῦν νὰ μὴν εἶναι ὁλότελα εἰς ὕπαρξιν παρὰ νὰ ὑπάρχωσι καὶ ἔπειτα νὰ εἶναι μισημένοι ἀπὸ τὸν Θεὸν πάντοτε* ἀλλ’ οὔτε εἶναι δυνατὸν νὰ πλανέσουν τὸν λογισμόν τους ἐκεῖνοι οἱ κολασμένοι, βάλλοντες τάχα εἰς τὸν νοῦν τους μίαν ψευδῆ ὑπόληψιν καὶ ἐλπίδα, πῶς ἔχει νὰ λάβῃ ποτὲ τέλος ἡ κόλασίς των, ὄχι· οὔτε αὐτὴ ἡ ψευδὴς παρηγορία δύναται νὰ γίνῃ εἰς αὐτούς, διότι κατὰ τὸν Ἰὼβ «λπς σεβος πολεται» (η’. 13).

* Τοῦτο λέγει Γεώργιος ὁ Κορέσιος ἐν τῷ θεολογικῷ αὐτοῦ.

Όθεν οἱ δυστυχεῖς κολασμένοι ἔχουν πάντοτε νὰ θρηνοῦν καὶ νὰ λέγουν ἐκεῖνα τὰ προφητικὰ «πόλωλεν λπς μν· διαπεφωνήκαμεν» (Ἰεζεκ. λζ’. 11) «κα ψυχ μν ες κενν λπισεν» (Ἡσ. κθ’. 8 ). Αλλ’ οὔτε εἶναι δυνατὸν νὰ λησμονήσουν οἱ ταλαίπωροι κἄν δι’ ὁλίγον καιρὸν αὐτὴν τὴν ἀτελεύτητον αἰωνιότητα τῆς κολάσεώς των διότι ἡ δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ θέλει παριστάνει πάντοτε ἐμπρὸς εἰς τὰ ὀμμάτιά τους ἐκεῖνο τὸ οὐδέποτε· ἐκεῖνο τὸ πάντοτε, ἐκεῖνο τὸ ἀτελεύτητον καὶ αἰώνιον, ἐπάνω εἰς τὰ ὁποῖα περιφέρεται ἡ ἀθλιότης των. Καὶ διότι καθὼς δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ λείψῃ ἡ παντοδυναμία ἀπὸ τὸν Θεὸν καὶ ἡ ἄπειρος ἁγιότης καὶ ἀγαθότης Του, ἔτσι δν εναι δυνατν ν λείψ ποτ κα τιμωρία τν κολαζομένων, ο ποοι ντεστάθησαν μ τς μαρτίας των ες ατς τς τελειότητας το Θεο· κα δι τοτο χουν ν πολεμονται π ατς πάντοτε «λας φ’ ν παρατέτακται Κύριος ως αἰῶνος» (Μαλαχ. α’. 4).

Ώστε ὅπου ἐκεῖνοι οἱ τρισάθλιοι, π τό να μέρος, κολαζόμενοι μ λα τ φοβερ κα μεγάλα βάσανα τῆς κολάσεως, π δ τ λλο χοντες πάντοτε ες τν λογισμν τος παροσαν τν νθύμησιν τς αωνιότητος· ἀπὸ τὰ δύο ὁμοῦ ντες βυθισμένοι μέσα ες μίαν παντοτεινν πελπισίαν δν θέλουν δυνηθ ποτ μ τοιαύτην κατάστασιν ν νθυμηθον τν Θεν· διότι ν τν νθυμοντο βέβαια θελαν κα ν παρηγορηθον, καθὼς λέγει ὁ Δαβὶδ «μνήσθην το Θεο, κα εφράνθην» (Ψαλμ. ος’. 3).

Εἰ δὲ καὶ δώσωμεν ὅτι ἐνθυμοῦνται τὸν Θεὸνἀλλ’ ἡ ἐνθύμησις αὕτη ἔχει νὰ τοὺς προξενῇ ὄχι χαράν, ἀλλὰ θλίψιν περισσοτέραν· διότι τὸν ἐνθυμοῦνται ὄχι μὲ ἐλπίδα πῶς ἔχουν νὰ τὸν ἀπολαύσουν κᾀνένα καιρὸν ποτέ, ἐπειδὴ κατὰ τὸν Ἱερεμίαν «πώλετο λπίς ατν π Κυρίου» (Θρήν. 18.) ἀλλὰ ἐνθυμοῦνται μόνον τὸν Θεὸν πὼς τὸν ὑστερήθησαν, καὶ πὼς ἔχουν νὰ τὸν ὑστεροῦνται εἰς αἰῶνα αἰῶνος· καὶ ἐπειδὴ αὐτὸς ὁ Θεὸς προλαβὼν ἐξέκοψε τὴν ἐλπίδα τους ταύτην «ξέκοψεν ς δένδρον τν λπίδα μου» (Ἰὼβ ιθ’ 10).

* Τοῦτο φαίνεται νὰ θέλῃ ὁ Ἀββᾶς Ἰσαάκ, (Λόγος, πδ’. σελ. 481).

Τώρα τί λέγεις ἐσὺ ἀδελφὲ εἰς αὐτὰς τὰς ἀληθείας; Τὰς ἐκατάλαβες ποτὲ βαθέως; Συνῆκας ταῦτα πάντα; Ἄχ! καὶ ἐὰν τὰς ἐκατάλαβες καλὰ πῶς εἶναι δυνατὸν πλέον νὰ γυρίσῃς πάλιν εἰς τὴν ἁμαρτίαν καὶ νὰ βάλῃς τὸν ἑαυτόν σου εἰς τοιοῦτον φοβερὸν κίνδυνον; Διότι ποος ξεύρει μήπως κείνη μαρτία που μελετς δι ν κάμς εναι στερινή, τν ποίαν Θες δν θέλει σο συγχωρήσει; Ποος ξεύρει, μήπως δν θέλει σ πομείνει πλέον Θεός, λλ θέλει κόψει τν ζωήν σου κα ν σ καταδικάσ ες κείνην τν αώνιον βάσανον, π τν ποίαν δν εναι λπίδα ν γλυτώσς οδέποτε; Τώρα συμβουλεύσου ὀλίγον μὲ τὸν ἑαυτόν σου ἀγαπητέ, ἀνίσως καὶ ἔχῃς δύναμιν νὰ βαστάσῃς τόσον φορτίον ἀνυπόφορον καὶ παντοτεινὸν· διότι νίσως κα τιμωρία μόνον νς κολασμένου θελε διαμερισθ ες λους τος νθρώπους που ζον τν σήμερον εναι ρκετ ν τος κάμ λους ν’ ποθάνουν, πῶς ἐσὺ δὲν φοβεῖσαι νὰ πάρῃς ὅλην αὐτὴν τὴν τιμωρίαν ἐπάνω σου;

Τώρα εἰς τοῦτον τὸν κόσμον ἀπομένει πάντοτε εἰς ἐσένα κάποια ἐλπίδα, πῶς ἔχει νὰ σὲ σώσῃ τὸ ἔλεος καὶ ἡ εὐσπλαγχνία τοῦ Θεοῦ καὶ διὰ τοῦτο λαμβάνεις παρηγορίαν εἰς τὴν ψυχήν σου, ἀλλὰ τότε που χει ν σηκωθ π σένα κάθε λπίδα σωτηρίας, ὡσὰν ἀνεμοστρόφυλλον, «χετο λπς σπερ πνεμα», (Ἰώβ. λ’. 15) πῶς θέλεις ὑπομείνει ἄθλιε μίαν τοιαύτην ἀπαρηγόρητον καὶ παντοτεινὴν ἀπελπισίαν; Τώρα εἰς τοῦτον τὸν κόσμον ἔχεις ἐλπίδα, ὅτι κάθε συμφορά σου ἔχει νὰ περάσῃ καὶ διὰ τοῦτο παρηγορῆσαι χάριν παραδείγματος· ἔχεις ἐλπίδα πὼς θέλει περάσει ἡ πτωχεία ὅπου πάσχεις· αἱ ἀτιμίαι καὶ αἱ ὕβρεις ὅπου σοῦ εἰποῦν τινές· αἱ ἀσθένειαι ὅπου σὲ δαμάζουν, ὁ κανόνας τῆς μετανοίας ὅπου λάβῃς ἀπὸ τὸν πνευματικὸν καὶ ἁπλῶς εἰπεῖν τὸ βάρος κάθε σου κακουχίας.

Αλλὰ τότε πῶς θέλεις ὑπομείνει να πρ που δν εναι λπίδα ν περάσ ποτέ; Πῶς θέλεις ὑπομείνει ἕνα κανόνα ὁ ὁποῖος θέλει εἶναι τὸ νὰ εὑρίσκεσαι διὰ πάντα εἰς μίαν φλογερν κλίνην, εἰς καιρὸν ὅπου τὸ νὰ εὑρίσκεσαι ἕνα μόνον χρόνον εἰς ἕνα κρεββάτι ἀπὸ ῥόδα χωρὶς νὰ ἠμπορῇς ποτὲ νὰ γυρίσῃς τὸ ἄλλο πλευρόν, εἶναι μία ἀνυπόφορος βάσανος; Πῶς θέλεις ὑπομείνει μίαν τοιαύτην τιμωρίαν τὸ ν στέκς αωνίως ποκάτω ες τος χθρούς σου δαίμονας κα ν βασανίζεσαι πάντοτε π’ ατος χωρὶς νὰ ἠμπορῇς ποτὲ νὰ τοὺς ἐκδικηθῇς; Μεγάλο θαῦμα! Διότι ἂν αὐτὴ ἡ τόσον μεγάλη ταλαιπωρία ἤθελεν εἶναι μόνον βεβαιουμένη ἀπὸ τὸν λόγον τινὸς σοφοῦ, βέβαια κάθε φρόνιμος νθρωπος πρεπε ν φοβται κα ν πιμελται σν εναι δυνατν δι ν μ πέσ ες ατήν. Καὶ τώρα ὅπου αὐτὴ εἶναι βεβαιωμένη ἀπὸ τὴν ἰδίαν αὐτοσοφίαν τοῦ Θεοῦ καὶ ἀπὸ τόσους προφήτας καὶ Ἀποστόλους, πῶς ἐσὺ ταλαίπωρε δὲν τὴν φοβεῖσαι; Πῶς δὲν βάνης τὸν ἑαυτόν σου εἰς ἀσφάλειαν μακραίνοντας ὅσον εἶναι δυνατὸν ἀπὸ κάθε ἁμαρτίαν, διὰ νὰ μὴν ἐγκρεμνισθῇς εἰς ἐκείνην τὴν ἄβυσσον τῆς κολάσεως, ἡ ὁποία εἶναι τόσον βεβαία, καὶ τόσον ἀληθινὴ ὅσον εἶναι βεβαία ἡ ἁγία πίστις ἡμῶν καὶ ὅσον εἶναι ἀληθινὸς Αὐτὸς ὁ Θεὸς ὁ ὁποῖος εἰς χίλια μέρη τῶν Γραφῶν λέγει δι’αὐτήν;

Λοιπόν ατν τν φόβον πρέπει ν χς πάντοτε ες τν καρδίαν σου γαπητέ, ὄχι μὲ ἀφροσύνην καὶ χωρὶς κανένα καρπὸν πνευματικόν, καθὼς γέγραπται,«οχ φόβος σου στν ν φροσύν; (Ἰὼβ δ’ .6) ἀλλὰ νὰ τὸν ἔχῃς δι ν σ ξυπν πάντοτε ες τ ν κάνς τ καλόν, κα ν ποφεύγης τν μαρτίαν, διὰ τὴν ὁποίαν μόνην ἔγινεν ἡ κόλασις. Ὅθεν βδελύξου ἐξ ὅλης σου καρδίας ατ τ τέρας, που εναι χειρότερον π τν δίαν κόλασιν, δηλ. τν θανάσιμον μαρτίαν καὶ αἰσχύνθητι πὼς τῆς ἔδωκες κατοικίαν εἰς τὴν ψυχήν σου, μετρῶντας τόσον ὀλίγον να τοιοτον κακόν, που Θες τ κολάζει αωνίως μ τόσον πρ.

Ἔλεγξε εἰς τὸν ἱδιον ἑαυτόν σου τὴν πονηρίαν σου· καὶ ἐπειδὴ ὁ Κύριος ἔκλαυσε διὰ τὴν ἁμαρτίαν μὲ δάκρυα καὶ θρόμβους αἵματος εἰς τὸν κῆπον «γένετο δ δρς ατο σε θρόμβοι αματος καταβαίνοντος π τν γν» (Λουκ. κβ’ 44), παρακάλεσέ Τον νὰ σὲ ἀξιώσῃ νὰ ἠμπορέσῃς καὶ σὺ τώρα νὰ κλαύσῃς δι’ αὐτὴν μὲ δάκρυα μετανοίας καὶ νὰ τὴν ἀποστραφῇς ἀξίως, καὶ καθὼς πρέπει εἰς ταύτην τὴν ζωὴν μὲ ἐλπίδα ἐλέους καὶ σωτηρίας· διὰ νὰ μὴν ἔχῃς νὰ τὴν ἀποστρέφεσαι, καὶ νὰ τὴν βδελύττεσαι μὲ αἰώνιον ἀπελπισίαν εἰς τὴν ἄλλην· «π σο Κύριε λπισα, μ καταισχυνθείην ες τν αἰῶνα» (Ψαλμ. λ’. 1).

 

πηγή: https://greekdownloads.wordpress.com