Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2023

Ἡ ἄμβλωσις εἶναι ἀνθρωποκτονία εἰς βαθμόν κακουργήματος! – 13ον

Tοῦ κ. Γεωργίου Κούβελα, Δικηγόρου – Ἐπιτίμου Προέδρου

τῆς Ἐθνικῆς Φοιτητικῆς Ἑνώσεως Κυπρίων

13ον

Καθηγητὴς τῆς Νομικῆς Σχολῆς τοῦ Ε.Κ.Π.Α. Νικόλαος Ἀνδρουλάκης

«Τὸ Ἔμβρυο προστατεύεται ἀπὸ τὸ Σύνταγμα»![59]:

Ὁ Καθηγητὴς Ἀνδρουλάκης ἐπισημαίνει ὅτι εἶναι σαφέστατες  οἱ διατάξεις τοῦ Ἑλληνικοῦ Συντάγματος τῶν Ἄρθρων 5 καὶ 2  ὅτι «Τὸ ἔμβρυο εἶναι μία αὐθύπαρκτη ψυχοσωματικὴ ὕπαρξι. Καὶ μάλιστα εἶναι ὄν προστατευόμενο «κατὰ προτεραιότητα» ἀπὸ τὸ Σύνταγμα, τὸ ὁποῖο μεταξὺ τῶν δύο ἀγαθῶν, ἤτοι τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς τοῦ ἐμβρύου (ἄρθρ. 5 τοῦ Συντάγματος, ποὺ καθορίζει ὅτι ἡ ἀνθρώπινη ζωὴ προστατεύεται ἀπόλυτα) καὶ τῆς ἐλευθερίας τῆς ἐγκύου (ἄρθρ. 2 τοῦ Συντάγματος, ποὺ ὁρίζει ὅτι ἡ ἀνθρώπινη ἀξία εἶναι ἀπαραβίαστη καὶ ἡ προστασία της εἶναι πρωταρχικὴ ὑποχρέωση τῆς Πολιτείας) θεωρεῖ ἄξια μεγαλύτερης προστασίας τὴν ἀνθρώπινη ζωή, δηλ. τὸ ἔμβρυο. Εἶναι λοιπὸν σαφές, ὅτι ἡ διακοπὴ τῆς κυήσεως δὲν εἶναι δικαίωμα τῆς κυοφορούσης..»!

Καθηγητὴς τῆς Νομικῆς Σχολῆς τοῦ Α.Π.Θ. Ἀντ. Μανιτάκης[60]

«Τὸ ἔμβρυο εἶναι κύτταρο ζωῆς καὶ ζωὴ ἐν ἐξελίξει»:

«Τὸ γεγονὸς ὅτι τὸ κυοφορούμενο δὲν εἶναι ἀκόμη πρόσωπο, δὲν σημαίνει ὅτι μπορεῖ νὰ ἐξομοιωθεῖ μὲ πρᾶγμα καὶ νὰ γίνει ἀντικείμενο ἰδιοκτησίας, διάθεσης, πώλησης ἤ ἐναποθήκευσης. Οὔτε σημαίνει ὅτι ἡ ἔγκυος μπορεῖ νὰ διαθέτει ἐλεύθερα τὸ ἔμβρυο, ὅπως μπορεῖ καὶ διαθέτει ὁποιοδήποτε ἄλλο μέρος ἤ ἰδιότητα τοῦ γυναικείου σώματος. Τὸ ἔμβρυο δὲν εἶναι πρᾶγμα ἤ ἀντικείμενο ἤ ἁπλῆ ἰδιότητα τοῦ γυναικείου σώματος, ἀλλὰ κύτταρο ζωῆς, ζωὴ ἐν ἐξελίξει, συνυφασμένη μὲ τὴ ζωὴ τῆς ἐγκυμονούσας».

ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΑΛΗΘΙΝΗΝ ΓΡΟΘΙΑΝ ΕΙΣ ΤΟ ΣΤΟΜΑΧΙ!

Α. Ὁ Στόϊαν Ἀδάσεβιτς: «Ἔκανα ἕως 62.000 ἐκτρώσεις»!

Ἡ ἐξομολόγησις ἑνὸς γυναικολόγου[61]

Ὁ Ἰατρὸς Στόϊαν Ἀδάσεβιτς εἶναι μοναδικὸς γυναικολόγος στὴ Σερβία, ὁ ὁποῖος δημοσίως ὡμολόγησε ὅτι ἡ ἔκτρωση εἶναι φόνος, διὰ τὸν ὁποῖον εὐθύνονται τόσον ὁ ἰατρός, ὅσον καὶ ἡ μητέρα. Ἐκυκλοφόρησε δὲ καὶ βιβλίο μὲ τίτλο «Ἡ ἁγιότης τῆς ζωῆς», μὲ συλλογὴ τῶν ἄρθρων του περὶ τῆς ἐνδομητρίου παιδοκτονίας. Ἡ συνέντευξή του δημοσιευθεῖσα εἰς τὴν «Ὀρθοδοξίαν» (περιοδικὸ τῆς Σερβικῆς Ἐκκλησίας), συγκλονίζει τόσο μὲ τὴν εἰλικρίνειά της, ὅσο καὶ μὲ τὸ περιεχόμενό της. Τὸ πλέον ἁρμόζον ὄνομα αὐτῆς τῆς συν­εντεύξεως θὰ ἦτο – μία δημοσία Ἐξομολόγησις καὶ ἡ Μετάνοια! Παραθέτομε ἕνα μέρος αὐτῆς τῆς πολυτίμου μαρτυρίας:

Ἐρώτησις: Ποιά ἦταν ἡ στιγμή, ποὺ καταλάβατε ὅτι, ἐκτελῶν τὴν ἔκτρωση, φονεύετε τὸ ἀνθρώπινο ὄν;

Ἀπάντησις: Εἶμαι ἰατρός, γνωρίζω τὶς πράξεις μου, εἶμαι ἔνοχος δι᾽ ὅλες τὶς φρικαλεότητες ποὺ ἔκανα ἐργαζόμενος ὡς γυναικολόγος καὶ εἶμαι ὑποχρεωμένος νὰ μαρτυρήσω, νὰ ἀφυπνίσω, νὰ προειδοποιήσω ὅτι ἡ διακοπὴ τῆς ἐγκυμοσύνης οὐσιαστικῶς εἶναι φόνος τοῦ ἀγεννήτου ἀνυπερασπίστου παιδιοῦ.

Ἐρώτησις: Πότε ἐπαύσατε νὰ κάνετε ἐκτρώσεις;

Ἀπάντησις: Αὐτὸ ποὺ θὰ σᾶς διηγηθῶ τώρα, εἶναι ὀχληρὸ καὶ πάρα πολὺ ἐπίπονο, ἀλλὰ δὲν εἶναι δυνατὸ νὰ ὡραιοποιοῦμε κάτι, τὸ ὁποῖον ἀφ᾽ ἑαυτοῦ εἶναι φρικτόν. Πρὸς θλίψη καὶ δυστυχία μου τὸ 1988 ἔκανα τὴν ἄμβλωση εἰς μία προχωρημένη ἐγκυμοσύνη τῶν 4,5 μηνῶν. Κατὰ τὴν διάρκεια αὐτῆς τῆς ἐγχειρήσεως, τῆς ὁποίας τὶς λεπτομέρειες δὲν ἠμπορῶ νὰ περιγράψω ἄνευ ταραχῆς, φρικιῶν ἀνεκάλυψα τὸν φονέα ἐντός μου. Μία ἐγχείρηση, ἡ ὁποία ἔπρεπε νὰ εἶναι μία πράξη ρουτίνας, μετετράπη εἰς ἕνα πραγματικὸ ἐφιάλτη. Μὲ τὴν πρώτη κίνηση τοῦ θλάστου ἔβγαλα τὸ χεράκι καὶ τὸ ἔρριξα ἐπάνω στὸ τραπέζι τῶν ἐργαλείων. Ἰδού – τὸ νεῦρον τοῦ χεριοῦ ἔπεσε στὴν ἄκρη τῆς κομπρέσσας βρεγμένης μὲ τὸ ἰώδιο. Τὸ ἰώδιο ἐρέθισε τὸ νεῦρο καὶ τὸ μικρούλικο χεράκι ἄρχισε νὰ συσπᾶται. Μὲ τὴν ἑπόμενη κίνηση ἔβγαλα τὸ πόδι. Καὶ συνέβη τὸ ἴδιο – τώρα ἔτρεμε καὶ ἐσυσπᾶτο τὸ πόδι. Κάτι ὅμοιον δὲν μοῦ εἶχε συμβῆ ποτὲ πρίν· ὕστερα προσεπάθησα  μὲ τὸν θλάστη νὰ συλλάβω καὶ τὴν καρδιά, ἡ ὁποία ἀκόμη ἐκτύπα καὶ ὑπὸ τὸν θλάστη ἔκανε σπασμοὺς ὁλοὲν καὶ ἀργότερον… καὶ ἀργότερον καὶ ἐπὶ τέλους ἔπαυσε.

Τότε συνειδητοποίησα ὅτι ἔπραξα φόνο, ὅτι ἐθανάτωσα τὸν ἄνθρωπο. Ἡ γυναίκα αἱμορράγει πολύ, ἡ ζωή της ἐκινδύνευε. Προσηυχήθηκα: «Κύριε, βοήθησέ με νὰ σώσω αὐτὴν τὴν γυναῖ­κα καὶ τιμώρησε ἐμένα»! Ἔκτοτε ποτέ μου δὲν ἐπανέλαβα ὅμοια πράξη. Ἔτυχε ἡ νέα μου γνώση νὰ συμπίπτη μὲ τὴν ἄποψη τῆς Ἐκκλησίας ὅτι τὸ ἔμβρυο εἶναι ζωντανὸν ἤδη ἀπὸ τὴν σύλληψή του, δηλαδὴ ἀπὸ τὴν στιγμὴ τῆς γονιμοποιήσεως τοῦ ὠαρίου. Ἡ ἐνδομήτρια παιδοκτονία εἶναι πολὺ μεγαλύτερη καὶ βαρύτερη ἁμαρτία ἀπὸ τὸν ἁπλοῦν φόνον, ἐπειδὴ τὸ ἔμβρυο ἐντὸς τῆς μήτρας εἶναι ἀδύναμο νὰ ἀμυνθῆ, ἐνῶ δὲν πταίει γιὰ τίποτε.

Ὡς κοινωνία εἴμεθα ὑποχρεωμένοι νὰ προστατεύουμε τὸ παιδὶ ἰατρικῶς, ἠθικῶς, δικαστικῶς καὶ νομικῶς, διότι πρέπει νὰ ἔχη ὅλα τὰ δικαιώματα, τὰ ὁποῖα ἔχει ἕνας ἐνήλικας. Αὐτὸ εἶναι τὸ καθῆκον μας πρὸς ὅλα τὰ μέλη τῆς κοινωνίας μας…[62]

Β. Ἡ «δολοφονία» τοῦ μεγάλου μουσικοῦ Μπετόβεν![63]:

Στὸ Πανεπιστήμιο τῆς Καλιφόρνιας Καθηγητὴς τοῦ Τμήματος τῆς Ἱστορίας τῆς Ἰατρικῆς ἔθεσε στοὺς φοιτητές του ἕνα ἰατρικὸ πρόβλημα – ἐρώτημα κι ἐζήτησε τὴν ἄποψή τους. Σ᾽ ἕνα ζεῦγος ποὺ ἔχει τέσσερα παιδιά, ὁ πατέρας εἶναι συφιλιδικός, ἡ μητέρα εἶναι φυματικὴ καὶ ἀπὸ τὰ παιδιὰ τὸ 1ο εἶναι τυφλό, τὸ 2ο πέθανε, τὸ 3ο εἶναι κωφάλαλο καὶ τὸ 4ο εἶναι φυματικό, ἐνῶ ἡ φυματικὴ μητέρα ἐγκυμονεῖ τὸ 5ο παιδί. Μὲ τέτοια κληρονομικὴ ἐπιβάρυνση καὶ τόση οἰκογενειακὴ δυστυχία οἱ γονεῖς ἀποφάσισαν νὰ κάμουν ἔκτρωση τὸ 5ο παιδί τους.

– Ἀπαντῆστε ἂν συμφωνεῖτε μὲ τὴν ἀπόφαση τοῦ δυστυχισμένου ζεύγους νὰ κάμει ἔκτρωση.

Καὶ ἡ πλειονότητα τῶν φοιτητῶν ἀπάντησε:

– Συμφωνοῦμε ὅτι πρέπει νὰ γίνει ἔκτρωση.

Καὶ ὁ καθηγητὴς πρὸς τοὺς φοιτητές:

– Συγχαρητήρια! Μόλις δολοφονήσατε τόν… Μπετόβεν!

Γ. Φοβερὸν σημεῖον πρὸς συνετισμόν![64]:

Τὸ ἀεροπλάνο τοῦ ἰδιοκτήτη τῆς μεγαλύτερης ἁλυσίδας κλινικῶν ἐκτρώσεων τῶν Η.Π.Α. ἔπεσε σὲ ἕνα νεκροταφεῖο, ὅπου ὑπάρχει μνημεῖο τοῦ ἀγέννητου παιδιοῦ!

Ἐδῶ ἡ ἑταιρεία τοῦ Feldcamp στὴ διαφήμισή της ὑπερηφανεύεται ὅτι εἶναι πρώτη στὴν δολοφονία ἀγέννητων παιδιῶν ἀπὸ τὸ 1969.

Αὐτὴ ἡ φωτογραφία, ποὺ λήφθηκε ἀπὸ τὴν αὐτόπτη μάρτυρα Martha Guidoni μὲ τὸ κινητό της τηλέφωνο, δείχνει τὸ ἀεροσκάφος νὰ πέφτει στὸ κοιμητήριο «Τίμιος Σταυρός», νοτίως τοῦ Bert Mooney Airport στὸ Buttes τῆς πολιτείας Montana τῶν ΗΠΑ, στὶς 22 Μαρτίου 2009. Πέθαναν καὶ οἱ 14 ἐπιβάτες, ποὺ κατευθύνονταν γιὰ διακοπὲς γιὰ σκί. Τὸ ἰδιωτικὸ ἀεροπλάνο εἶχε ξεκινήσει ἀπὸ τὸ Oroville τῆς Καλιφόρνια…

Μετὰ τὴν πτώση ἑνὸς ἰδιωτικοῦ ἀεροπλάνου στὴν Μοντάνα τῶν Η.Π.Α. σ᾽ ἕνα κοιμητήριο τὰ Μ.Μ.Ε. ἀνακοίνωσαν τὸν θάνατο 7 ἐνηλίκων καὶ 7 παιδιῶν, αὐτὸ ποὺ δὲν εἶπαν ὅμως εἶναι κάποιες λεπτομέρειες: Τὸ ἀεροπλάνο ἀνῆκε στὸν Irving «Bud» Feldcamp ἰδιοκτήτη μιᾶς ἁλυσίδας κλινικῶν ἐκτρώσεων. Τὸ κοιμητήριο στὸ ὁποῖο ἔπεσε τὸ ἀεροπλάνο εἶναι καθολικὸ καὶ ὀνομάζεται «Τίμιος Σταυρός» καὶ ἐκεῖ ἔχει κτιστεῖ τὸ Μνημεῖο τοῦ ἀγέννητου παιδιοῦ, ὅπου μαζεύονται οἱ πιστοὶ κάθε Πέμπτη καὶ προσεύχονται γιὰ τὸ σταμάτημα τῶν ἐκτρώσεων. Αὐτὸ τὸ μνημεῖο φτιάκτηκε εἰς μνήμην τῶν παιδιῶν ποὺ πέθαναν ἐξαιτίας τῶν ἐκτρώσεων. Ἀκόμα δὲν εἶπαν ὅτι ὁ Irving Bud Feldcamp εἶχε ἀγοράσει τὴν ἐπιχείρηση «Family Planning Associates», ἡ ὁποία πραγματοποιεῖ τὶς πιὸ πολλὲς ἐκτρώσεις στὴν Καλιφόρνια.

Μὲ αὐτὴν τὴν ἰδιωτικὴ αἱματηρὴ ἐπιχείρηση τῶν ἐκτρώσεων μποροῦσε νὰ συντηρεῖ ἕνα ἰδιωτικὸ ἀεροπλάνο. Σ᾽ αὐτὸ τὸ ἀτύχημα πέθαναν οἱ 2 κόρες του, οἱ δύο γαμπροί του, τὰ 5 ἐγγόνια του, 4 οἰκογενειακοὶ φίλοι καὶ ὁ πιλότος.

Ὁ ἔμπειρος πιλότος δὲν ἀνακοίνωσε κάποια βλάβη καὶ τὸ ἀεροπλάνο ἔπεσε κατὰ μυστηριώδη τρόπο. Αὐτὰ τὰ γεγονότα κατέγραψε ὁ Gingi Edmonds ἕνας ἀκτιβιστὴς pro-life, ὁ ὁποῖος δίνει μαρτυρία γιὰ τὴ συνάντησή του μὲ τὴν οἰκογένεια Feldcamp, ὅπου τοὺς ἔδειξε ἐκμαγεῖα ἐμβρύων καὶ τοὺς παρακάλεσε γιὰ τὸ καλὸ τῶν παιδιῶν τους νὰ σταματήσουν αὐτὴ τὴν ἐπιχείρηση μὲ τὸ αἷμα τῶν ἀθώων![65]

Δ. «Γονέας Α´, γονέας Β´ ἢ πατέρας καὶ μητέρα;»

Ἐξ ἐπόψεως χριστιανικῆς ἀνθρωπολογίας[66]!:

Τὸ 2019 ὁ πρόεδρος τῆς Γαλλίας Ἐμανουὲλ Μακρὸν καὶ ἡ παράταξή του κατέθεσαν τροπολογία γιὰ τὴν ἀλλαγὴ τῶν οἰκογενειακῶν στοιχείων τῶν παιδιῶν, προτείνοντας ἀντὶ «ὄνομα πατρός» καὶ «ὄνομα μητρός» νὰ ἀναγράφεται «γονέας Α´» καὶ «γονέας Β´» ἀντίστοιχα. Ἂν καὶ στὴν Ἑλλάδα δὲν ὑπῆρξε παρόμοια τροπολογία, ὅμως οἱ ὅροι «γονέας Α´» καὶ «γονέας Β´», ἐμφανίστηκαν σὲ παρόμοιες δηλώσεις ποὺ κλήθηκαν νὰ ὑπογράψουν γονεῖς γιὰ θέματα ποὺ ἀφοροῦν τὴ λειτουργία τῶν σχολείων καὶ προκάλεσαν τὴν ἔντονη ἀντίδρασή τους, ὅπως ἀναφέρεται στὸ διαδίκτυο.

Ὅμως, ὄχι μόνο στὴν Ἑλλάδα ἀλλὰ καὶ ἀλλοῦ, ὅπως λ.χ. στὸ Μπουργκὰς τῆς Βουλγαρίας, σύμφωνα μὲ διαδικτυακὴ ἐνημέρωση, ὑπῆρξε ἔντονη ἀντίδραση γονέων, διότι οἱ αἰτήσεις ἐγγραφῆς στὴν Α´ τάξη τοῦ Σχολείου ἔγραφαν «γονέας Α´» καὶ «γονέας Β´» ἀντικαθιστώντας τό «πατέρας» καί «μητέρα». Πολλοὶ γονεῖς δήλωσαν ὅτι δὲν θέλουν νὰ ἀντιμετωπίζονται ὡς πλάσματα χωρὶς φῦλο καὶ μετὰ τὴν ἔντονη ἀντίδραση τὰ πεδία «γονέας Α´» καὶ «γονέας Β´» ἄλλαξαν στὰ κλασικά «μητέρα» καί «πατέρας». Ἡ ἁρμόδια διοίκηση τὸ ἀπέσυρε ἀποδίδοντάς το σὲ τεχνικὸ σφάλμα.

Οἱ θιασῶτες καὶ εἰσηγητὲς τῆς πρακτικῆς τῆς ἀλλαγῆς τῶν ὅρων «πατέρας» καί «μητέρα» σέ «γονέας Α´» καί «γονέας Β´» ὑποστηρίζουν ὅτι αὐτὸ θὰ ἀποτελέσει τὸ τέλος τῶν ἔμφυλων διακρίσεων καὶ τοῦ κοινωνικοῦ ρατσισμοῦ χωρὶς βέβαια νὰ ἐξηγοῦν γιὰ ποιό λόγο ὁ ἕνας γονέας εἶναι ὁ «Α» καὶ ὁ ἄλλος νὰ εἶναι ὁ «Β». Ἔτσι, ὁ Μακρὸν αἰτιολόγησε αὐτὴν τὴν τροπολογία, λέγοντας ὅτι μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο θὰ ὑπάρξει ἕνα τέλος στὶς διακρίσεις καὶ στὸν κοινωνικὸ ρατσισμὸ ἀπέναντι στὶς μειονότητες καὶ ἀπέναντι σὲ ἐκείνους ποὺ δὲν θὰ ἐπιθυμοῦσαν νὰ δηλώσουν τὸ βιολογικό τους φῦλο…

Ἐὰν οἱ ὅροι «πατέρας» καί «μητέρα» δημιουργοῦν διακρίσεις καὶ ρατσισμὸ ἀπέναντι σὲ μειονότητες, ὅπως διατείνονται οἱ εἰσηγητὲς τῆς πρακτικῆς αὐτῆς, τότε καί, γιατὶ ὄχι, οἱ ἔννοιες «Ἕλληνας», «Τοῦρκος», «Γερμανός», κ.λπ., νὰ μὴν ἀντικατασταθοῦν ἀπὸ τὶς ἔννοιες «πολίτης τῆς Α´ περιοχῆς», «πολίτης τῆς Β´ περιοχῆς», κ.ο.κ. Μὲ τὸ ἴδιο σκεπτικὸ ἴσως καὶ τὰ ὀνόματα τῶν ἀνθρώπων νὰ προάγουν διακρίσεις μεταξὺ τῶν δύο φύλων, καὶ τό «Γιάννης», «Ἑλένη», κ.λπ., νὰ πρέπει νὰ ἀντικατασταθοῦν μὲ τοὺς ὅρους «ἄτομο Α´», «ἄτομο Β´», κ.ο.κ. Μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο ὅμως ὁδηγούμαστε σὲ μία κοινωνία μὲ ἄτομα ἄφυλα καὶ ἀνώνυμα, χωρὶς ταυτότητα, ποιότητες καὶ χαρακτηριστικά, ποὺ στὸ τέλος ἀποβαίνουν ξεροὶ ἀριθμοὶ χάριν μίας πιθανολογούμενης ἰσότητας, ἡ ὁποία ναὶ μὲν εἶναι μαθηματική, ἀλλὰ δὲν εἶναι κοινωνικὴ καὶ ὀντολογική, διότι οἱ θιασῶτες αὐτῶν τῶν θεωριῶν δὲν μποροῦν ἢ δὲν θέλουν νὰ κατανοήσουν ὅτι οἱ διαφορὲς σὲ ἐπίπεδο φύλου, ἐθνικότητας, ἐμφάνισης, κ.λπ, δὲν διαφοροποιοῦν τοὺς ἀνθρώπους σὲ ἐπίπεδο οὐσίας, ἀλλὰ σὲ ἐπίπεδο ἐπουσιωδῶν διαφορῶν ἢ ἀλλιῶς σὲ ἐπίπεδο συμβεβηκότων. Κατὰ συνέπεια, ἡ χρήση αὐτῶν τῶν ὅρων δὲν δημιουργεῖ διακρίσεις καὶ ἀνισότητες, ἐπειδὴ οἱ ἄνθρωποι δὲν εἶναι ἄφυλοι καὶ ἄχρωμοι ἀριθμοὶ ἢ ρομπὸτ ἐργοστασίου μὲ ἐτικέττες ὅπως «Α´», «Β´», «Γ´» κ.ο.κ., ἀλλὰ ζῶντες κοινωνικοὶ ὀργανισμοὶ μὲ βούληση καὶ προοπτικὴ ποὺ παράγουν πολιτισμὸ καὶ ἀλληλεπιδροῦν στὶς μεταξύ τους κοινωνικὲς σχέσεις.

Σημειώσεις:

[59]. Ἀναφορὰ στὴν Ἐπισήμανση τοῦ Καθηγητῆ κ. Νικόλαου Ἀνδρουλάκη γίνεται στὸ βιβλίο τοῦ Μακαριστοῦ Μητροπολίτου Νικοπόλεως Μελετίου, σελ. 39. [60]. Ἐφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 11 Ἰουνίου 1986, σελ. 39. Ἀναφορὰ στὸ ἄρθρο τοῦ Καθηγητῆ κ. Ἀντ. Μανιτάκη γίνεται στὸ βιβλίο τοῦ Μακαριστοῦ Μητροπολίτου Νικοπόλεως Μελετίου, σελ. 47-49. [61]. Γιὰ τὸ πλῆρες κείμενο τῆς Ἐξομολόγησης τοῦ Στόϊαν Ἀδάσεβιτς ἴδετε μαχητικὴ Ἑλληνορθόδοξη Ἐφημερίδα «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ» τῆς 7.1.2005. [62]. Μετάφραση ἀπό τά σερβικά: Μίλιτσα Βέσκωφ. [63]. Γιὰ τὴ «δολοφονία» τοῦ Μπετόβεν ἴδετε «Ἡ Ἀλήθεια γιὰ τὶς Ἐκτρώσεις», ὅπως ἀναφέρεται στὶς σελ. 70-71. [64]. Γιὰ τὸ φοβερὸ σημεῖο πρὸς συνετισμὸ ἴδετε «Ἡ Ἀλήθεια γιὰ τὶς Ἐκτρώσεις», σελ. 109 κ.ἑξ., ὅπου ἀναφέρεται καὶ ἡ σχετικὴ πηγή.  [65].  Πηγή: proskynitis.blogspot.com [66]. Ἴδετε ἐμπεριστατωμένο καὶ ἄκρως ἀναλυτικὸ Ἄρθρο μὲ σχόλια ἐξ ἐπόψεως Χριστιανικῆς ἀνθρωπολογίας τοῦ Δρ. Θ. Ἀρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζῆ στὸν Ὀρθόδοξο Τύπο τῆς 20ῆς Ἰανουαρίου 2023, ὅπου ὑπάρχουν καὶ τὰ σχόλια καὶ οἱ πηγές.