π. ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΥ
Οι οπαδοί του αποκρυφισμού, του γκουρουισμού και της «Νέας Εποχής» ερμηνεύουν τα διάφορα φαινόμενα που παρουσιάζονται σαν αποτελέσματα των τεχνικών τους με βάση την αποκρυφιστική κοσμοθεωρία ή και σαν φαινόμενα «υπερβατικά». Μάλιστα δεν παραλείπουν να επικαλεστούν και την «επιστήμη» δηλώνοντας πως πρόκειται για «επιστημονικά πειράματα», που «αποδεικνύουν» ορθή την ασιατική κοσμοθεωρία.
Αλλά ειδικοί ερευνητές των φαινομένων αυτών, οι οποίοι δεν είναι πιστοί του πνευματισμού-μεντιουμισμού, απαλλαγμένοι από τις τάσεις της νεο-ειδωλολατρείας και της «Νέας Εποχής» διακηρύττουν πως υπάρχουν και ποικίλες άλλες ερμηνείες των φαινομένων αυτών.
α) Η περίπτωση της απάτης
Κατ’ αρχήν πρέπει να υπογραμμίσουμε το στοιχείο της απάτης, το οποίο είναι υπαρκτό και έχει πολλές φορές εξακριβωθεί.
Τα μέντιουμ και γενικά οι πιστοί των ομάδων αυτών έχουν εγκολπωθεί την ασιατική εικόνα του κόσμου.
Εκλαμβάνουν τον εαυτό τους σαν «μεσάζοντα» ανάμεσα στο δικό μας κόσμο και στον κόσμο των πνευμάτων. Τα πνεύματα, λένε, χωρίς τη μεσολάβηση των μέντιουμ, δεν μπορούν σε καμμιά περίπτωση να εκδηλωθούν και να στείλουν «μηνύματα».
Η θρησκευτική αυτή πεποίθηση επιδρά στην αυτοσυνειδησία των μέντιουμ και διαμορφώνουν ιδιαίτερο «φρόνημα». Έτσι σε ορισμένες καταστάσεις προκαλούνται εξαναγκαστικά πράξεις, που οδηγούν στην απάτη. Πράγματι η ιστορία του πνευματισμού, που αποβλέπει στην επικοινωνία με τα «πνεύματα» μέσω μέντιουμ είναι ταυτόχρονα και ιστορία απάτης των μέντιουμ (Armete Haack-F. W. Haack, σ. 13).
Ακόμη και Έλληνες εκπρόσωποι του αποκρυφισμού παραδέχονται το στοιχείο της απάτης. Έτσι ο Α. Πισσάνος, αναφερόμενος στην Εταιρία Ψυχικών Ερευνών του Αγγέλου Τανάγρα σημειώνει πως κατεβλήθη προσπάθεια με τη βοήθεια της αστυνομίας, τα μέντιουμ να βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο της εταιρίας αυτής και της «Παραψυχο-Κοινωνιολογικής Εταιρίας Ελλάδος». Όμως, προσθέτει, η κατάσταση ανετράπη μετά τον πόλεμο του 1940. Τότε άρχισαν να ξεφυτρώνουν διάφορα σωματεία με αποκλειστικό σκοπό, είτε την αυτοπροβολή, είτε ακόμη την έκδοση βεβαιώσεων για μέντιουμ, χωρίς κανένα έλεγχο. (Α. Πισσάνου, Ψυχικαί Έρευναι, σ. 105).
Και ο Σπ. Μακρής υπογραμμίζει πως ιδρύθηκαν σωματεία «Ψυχικών Ερευνών» από άτομα, «χωρίς να έχουν κανένα άλλο εφόδιο πλην της . . . αμαθείας και του εξ αυτών πηγάζοντος θράσους, προέβησαν και προβαίνουν σε κακοήθεις ανακοινώσεις, φανταζόμενοι, μ’ όλη τη μωρία που τους διακρίνει, ότι οι τίτλοι των προέδρων ή Γενικών Γραμματέων που παίρνουν τυπικά από τα διάφορα σωματεία τους είναι αρκετοί για να τους μεταδώσουν το ανύπαρκτο γι’ αυτούς κύρος της γνώσεως» (Σπ. Μάκρη, Παραψυχολογία, σ. 12).
Η «ατμόσφαιρα» στη χώρα μας, όπως άλλωστε την περιγράφουν δημοσιεύματα του καθημερινού τύπου, στα οποία αναφερθήκαμε, αποδεικνύει την αλήθεια αυτών των λόγων. Υπενθυμίζουμε ένα τίτλο αθηναϊκής εφημερίδας: «100.000 ανίδεα μέντιουμ και αγύρτες ξεζουμίζουν τους αφελείς. . . Ένα φαινόμενο που παίρνει διαστάσεις κοινωνικής επιδημίας». Εξάλλου τον τελευταίο καιρό πληθαίνουν οι αποκρυφιστικές εκπομπές στην κρατική και μη κρατική τηλεόραση. Τα αποκρυφιστικά μηνύματα περνούν ιδιαίτερα στις διαφημίσεις, αλλά και σε εκπομπές για μικρούς και μεγάλους, αφού είδαμε και «κρούσματα» «διακριτικής σύστασης» προς τους τηλεθεατές ότι μπορούν να πηγαίνουν στα μέντιουμ «αρκεί να μη μας κάνει αυτό κακό» (Δεκέμβριος 1989).
β) Θρησκευτικές πεποιθήσεις
Στην ερμηνεία των αποκρυφιστικών φαινομένων δεν πρέπει να λησμονούμε πως ο μεντιουμισμός είναι είδος θρησκευτικότητας. Οι οπαδοί του δεν είναι δυνατόν να παρατηρήσουν τα αποκρυφιστικά φαινόμενα με κριτικό πνεύμα, δεν μπορούν δηλαδή να υπολογίζουν με τον παράγοντα της αυταπάτης. Η περίπτωση της απάτης αναζητείται μόνο όταν κανείς δεν αντιμετωπίζει το χώρο αυτό σαν θρησκευτικό.
Η δυσκολία λοιπόν βρίσκεται στη φύση του πνευματισμού-μεντιουμισμού και των άλλων αποκρυφιστικών συστημάτων. Είναι ομάδες θρησκευτικές και εκφράζουν μια ιδιαίτερη θρησκευτικότητα που κινείται παράλληλα με τις υπάρχουσες θρησκευτικές δομές· δεν παρακινεί δηλαδή τους οπαδούς να εγκαταλείψουν τη θρησκεία στην οποία παραδοσιακά ανήκουν.
Δεν μπορούμε λοιπόν να μιλάμε για επιστήμη στο χώρο του αποκρυφισμού. Τούτο υπογραμμίζει ιδιαίτερα ο Robert Amadou: «Ο πνευματισμός είναι είδος θρησκείας. Στην πνευματιστική διδαχή μπορεί κανείς να βρει στοιχεία ενός απλού φιλοσοφικού συστήματος. Όμως δεν μπορεί να βρει κανένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που προσδιορίζουν μια επιστημονική υπόθεση. Δηλαδή μια υπόθεση που να κατοχυρώνεται στην διανοητική παρατήρηση των γεγονότων, που να είναι όσο γίνεται απλή, ώστε να μπορούν μ’ αυτή να πιστοποιούνται τα γεγονότα… Όπως φαίνεται, ζούμε τη γέννηση μιας πραγματικής θρησκείας, βέβαια χωρίς τελετουργίες και οργανωμένη ιεραρχία, αλλά με πραγματικά λατρευτικές συνάξεις και πρακτικές» (R. Amadou, σ. 434).
Οι «πιστοί», λοιπόν αυτής της «θρησκείας» είναι δύσκολο να αμφισβητήσουν τη γνησιότητα των φαινομένων, ακόμη και εάν πρόκειται για αποφοίτους κάποιας πανεπιστημιακής σχολής.
Η οργάνωση των γιατρών, που είναι οπαδοί του «Υπερβατικού Διαλογισμού» του Μαχαρίσι Μαχές Γιόγκι («Ένωση Γερμανών Γιατρών για την Προώθηση της Υγείας μέσω ΥΔ»), υπέβαλε υπόμνημα στις Γερμανικές Αρχές για την χρησιμοποίηση του ΥΔ στον τομέα της υγείας. (Σημ. ιστοσελίδος: Δείτε τι συμβαίνει και στη χώρα μας εδώ, εδώ & εδώ)
Σχετικά μ’ αυτό το θέμα ο F. W. Haack υπογραμμίζει ότι πρόκειται για ψευδοεπιστημονικό παραϊατρικό σύστημα, όπως άλλωστε και οι τεχνικές άλλων αποκρυφιστικών ομάδων ή και των «Φιλιππινέζων θεραπευτών». Τα συστήματα αυτά γίνονται βέβαια αποδεκτά σαν θρησκευτικές πεποιθήσεις, όμως σαν ιατρικές θέσεις απορρίπτονται από τους γιατρούς, που δεν συμμερίζονται τις θρησκευτικές δοξασίες των ομάδων αυτών. Έτσι αυτοί οι Γερμανοί γιατροί εξέφρασαν τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις και όχι επιστημονικές θέσεις (F. W. Haack, Lebensgottheit, σ. 44).
Κλείνοντας παρατηρούμε πως τα αποκρυφιστικά φαινόμενα δεν αποτελούν αντικείμενο επιστημονικής έρευνας, αλλά πηγάζουν από θρησκευτικές πεποιθήσεις.
γ) Ψευδείς γνωματεύσεις
Μία άλλη όψη απάτης είναι το γεγονός ότι η «γνωμάτευση» για τις δήθεν αρρώστιες που «θεραπεύονται» γίνονται από τους ίδιους τους αποκρυφιστές «θεραπευτές».
Ο F. W. Haack μας πληροφορεί ότι «έγιναν γνωστές ‘ιάσεις’ σε περιπτώσεις που δεν υπήρχε καθόλου αρρώστια. Κανένας ‘πνευματικός θεραπευτής’ δεν μπόρεσε ποτέ να αποδείξει πως είχε κάποια εκπαίδευση που να τον καθιστούσε ικανό να παραπέμψει σε γιατρό πρόσωπα που ακόμη και με την δική του γνώση δεν θεραπεύονται…»
Oι μαρτυρίες προσώπων, ότι δήθεν θεραπεύθηκαν ή προσώπων που ενδιαφέρονται για θεραπεία δεν έχουν αποδεικτική αξία. Η αξία της μαρτυρίας των αναφέρεται αποκλειστικά στη θέληση της πίστης, στην ευκολοπιστία τους ή και στις φοβίες των ανθρώπων που συντάσσουν τη μαρτυρία. . . . Επειδή όσοι επιθυμούν τη θεραπεία είναι συνολικά εξηρτημένοι πρέπει να απαιτηθεί για τέτοια πρόσωπα νομική προστασία» (Haack, Lebensgottheit, σ. 51-52).
Ο F. W. Haack αναφέρεται ειδικά στο Φιλιππινέζο «θεραπευτή» Tony Agpaoa και μας πληροφορεί πως κατηγορήθηκε για απάτη. Στις «εγχειρήσεις» που πραγματοποιεί χωρίς χειρουργείο χρησιμοποιεί διαφανές «φύλλο», με σχεδιασμένες πληγές στο σώμα του ασθενή και με μεγάλη επιδεξιότητα και «ταχυδακτυλουργικό τρόπο» παρουσιάζει «όγκους» και «αίμα», που είναι σχεδιασμένα, και όχι πραγματικά (F. W. Haack, Rendevous, σ. 16).
Ακόμη πως και σε περιπτώσεις πραγματικού αίματος ο Agpaoa κατηγορήθηκε για απατεώνας. Επιστήμονες γιατροί διαπίστωσαν πως αυτό το αίμα αποδείχθηκε βοδινό! (F. W. Haack, Lebensgottheit, σ. 51- 53).
Το στοιχείο λοιπόν της απάτης δικαιούται να το αναζητήσει κανείς παντού στο χώρο στον οποίο αναφερόμαστε, ακόμη και στον τομέα της διάγνωσης.
δ) Κατασκευάσματα του «ερμηνευτή»
Σε πολλά φαινόμενα στο χώρο του αποκρυφισμού τα «μηνύματα» δεν προέρχονται από τα έξω, αλλά «από τα μέσα»· είναι κατασκευάσματα του «ερμηνευτή».
Είναι ενδιαφέρον εδώ να αναφερθούμε σε ένα χαριτωμένο περιστατικό με τον βασιλέα της Πρωσσίας Ερρίκο Γουλιέλμο Δ’. Ο βασιλιάς αυτός ρώτησε κάποτε τον σοφό Wilhelm Von Humboldt τι συμβαίνει με το πνευματιστικό τραπεζάκι που κινείται, και ο σοφός Humboldt απάντησε:
«— Μεγαλειότατε, ο πιο σοφός υποχωρεί», κι εννοούσε την κίνηση που έκανε το τραπεζάκι!
Το ότι εδώ πρόκειται για κατασκευάσματα του «ερμηνευτή» αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι τα λεγόμενα «μηνύματα» που δίδονται με το πνευματιστικό τραπεζάκι, με το εκκρεμές κ.ο. είναι πολύ συγκεχυμένα· πολύ συχνά δεν δίνουν κανένα απολύτως νόημα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στην περίπτωση που χρησιμοποιείται το μαγνητόφωνο.
Σ’ αυτό το σημείο είναι ενδιαφέροντα τα πειράματα του Ivo Kohler (Innsbruck). Πήρε μερικά κομμάτια από μια ταινία μαγνητοφώνου στην οποία ήταν γραμμένο ένα κείμενο και τα συγκόλλησε με τέτοιο τρόπο, ώστε να επαναλαμβάνονται επί μέρους φράσεις ή «εντολές» συνεχώς. Μετά από λίγο χρόνο κατανόησε κάτι εντελώς διαφορετικό από εκείνο που είχε γράψει η ταινία.
Στην περιοχή του Innsbruck γινόταν ένα αποκρυφιστικό συνέδριο, ειδικά για ταινίες μαγνητοφώνου. Ο Kohler έγραψε κάποια εκπομπή από ουγγρικό σταθμό, τεμάχισε την ταινία σε κομμάτια 20 cm, έτσι, που μπορούσαν να επαναλαμβάνονται και στις δύο κατευθύνσεις. Δεν άργησε πολύ, και οι φωνές «από το υπερπέραν» έγιναν «κατανοητές» και σε γλώσσα γερμανική! Μάλιστα από καιρό σε καιρό άλλαζαν και νόημα, χωρίς να υπάρχει καμμία αναφορά στο προηγούμενο. Οι άνθρωποι σαν κοινωνικά όντα, αν τους απευθύνεται ο λόγος δεν είναι δυνατόν επ’ άπειρον να μη «κατανοήσουν» τίποτε, γιατί υπάρχει σ’ αυτούς μια τάση ερμηνείας.
ε) Παραφυσιολογικά φαινόμενα
Στο χώρο που μελετούμε μπορεί να υπάρχουν και «αποκρυφιστικά» φαινόμενα που είναι αληθινά. Όμως αυτό δεν σημαίνει πως η ερμηνεία τους θα πρέπει να αναζητηθεί σε κάποια «υπερβατική» πραγματικότητα.
Η κριτική εναντίον της «υπερβατικής» ερμηνείας των φαινομένων στηρίζεται στα αποτελέσματα της έρευνας της ψυχολογίας του υποσυνειδήτου καθώς και της κλινικής ψυχολογίας και ψυχοπαθολογίας.
Στο υποσυνείδητο του ανθρώπου πιστεύεται πως υπάρχουν καταστάσεις, που εκδηλώνονται κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις, με φανταστικές εμφανίσεις και φανταστικά φαινόμενα. Κατά την έκφραση του Β. Grom πρόκειται για «αυτοματισμούς» και φαινόμενα που προέρχονται από το υποσυνείδητο και ξεπερνούν τα συνηθισμένα φαινόμενα (Β. Grom, σ. 9).
Τα «μηνύματα» αυτά, που προέρχονται από το υποσυνείδητο του ανθρώπου, μεταδίδονται «αυτόματα», χωρίς δηλαδή να περνούν μέσα από τον έλεγχο της συνείδησης και προκαλούν εκφράσεις ή και πράξεις που μπορεί να είναι «λογικές», που όμως πραγματοποιούνται ασυναίσθητα, χωρίς τον έλεγχο της συνείδησης του ανθρώπου.
Κατά τον καθηγητή Η. Bender «κάτι» είναι εκείνο που «γράφει», «ομιλεί», «δρα», μέσω του μέντιουμ. Το μέντιουμ θα μπορούσε να το πληροφορηθεί, να του γίνει δηλαδή αντιληπτό, εκείνη τη στιγμή ή ακόμη και αργότερα, ύστερα από το «φαινόμενο» αυτό (Η. Bender, σ. 98-104).
Στο υποσυνείδητο απωθούνται πολλά βιώματα, που είναι λησμονημένα. Όταν αυτά «αναμοχλευθούν», μπορούν να «εκφρασθούν» κατά ένα τρόπο, που να εμφανισθούν τα λεγόμενο αποκρυφιστικά φαινόμενα. Μπορούν να «διατάξουν» το χέρι να εκτελέσει «αυτόματη γραφή». Στη ζωή μας είναι άλλωστε γνωστοί πολλοί αυτοματισμοί· κινήσεις που εκτελούνται αυτόματα, χωρίς να περνούν μέσα από τη σκέψη μας ή το λογικό μας. Έτσι ένας οδηγός μπορεί να οδηγήσει το αυτοκίνητό του σε μια περιοχή επί πολλή ώρα «αυτόματα», χωρίς συνειδητή ενέργεια. Μία μητέρα, που ταΐζει το μωρό της, το οποίο δεν ανοίγει το στοματάκι του, ανοίγει ασυναίσθητα το δικό της. Ασυναίσθητα επίσης σχεδιάζουμε κάτι σ’ ένα χαρτί την ώρα που τηλεφωνούμε…
Όταν τα φαινόμενα αυτά ερμηνευθούν εσφαλμένα, «υπερβατικά», υπάρχουν κίνδυνοι για τον άνθρωπο. Όταν ένα μέρος της ψυχικής μας ζωής, λέγει ο Grom, αυτονομηθεί και προσωποποιηθεί, γίνει δηλαδή δευτερεύουσα προσωπικότητα και θεωρηθεί κάτι ξένο προς το «εγώ» και είναι ανεξέλεγκτο και μακράς διαρκείας, τότε γίνεται παθολογικό. Ο πνευματισμός το ταυτίζει με ένα πνεύμα. Τότε στο μέντιουμ δημιουργείται η ώθηση να κάνει κάτι και αποκτά την αντίληψη πως αυτό που συμβαίνει μέσα του είναι «έμπνευση» ή «ώθηση» κάποιου πνεύματος που ενεργεί μέσω του μέντιουμ (πνευματοκαταληψία).
Το ίδιο φαινόμενο έχουμε και στις πεντηκοστιανές – χαρισματικές ομάδες με τη λεγόμενη «γλωσσολαλιά». Οι πεντηκοστιανοί πιστεύουν πως είναι αποτέλεσμα επενεργείας του Αγίου Πνεύματος και «απόδειξη» πως το όλο θρησκευτικό τους οικοδόμημα είναι η «αληθινή εκκλησία».
Κατά την άποψη του W. Tenhaeff, η αυτοματοποιημένη ενέργεια του υποσυνειδήτου, όταν βρίσκεται σε ελεγχόμενη κατάσταση, μπορεί να οδηγήσει σε πρόσθετες δημιουργικές εμπνεύσεις, ανεξάρτητα από την αξιολόγηση του περιεχομένου των. Αυτό συνέβη λόγου χάρη με την Η.Ρ.Blavatsky. Ισχυρίζετο πως έπαιρνε μηνύματα από τους «Δασκάλους». Όμως αυτά που αναφέρει στα βιβλία της, απορρέουν από τις πνευματιστικές της αναλήψεις.
Το ίδιο παρατηρούμε και για την περίπτωση της G. Cummins, στην οποία αναφέρεται ο Β. Grom. Έγραψε ένα μυθιστόρημα για τον αρχέγονο χριστιανισμό. Οι «εμπνεύσεις» της δεν ήταν «μηνύματα» κάποιου πνεύματος, αλλά δημιουργική επεξεργασία των «γνώσεων» που «πέρασαν» σ’ αυτήν κατά την παιδική ηλικία από τον πατέρα της, που ήταν καθηγητής Θεολογικής Σχολής. Σε μια κατάσταση υπνωτικής μορφής, η Cummins επανάφερε όλες αυτές τις «μνήμες», κατά τρόπο «κρυπτομνημικό» ή «υπερμνημικό» και τα επεξεργάσθηκε δημιουργικά. Όμως η ίδια, όπως και άλλοι από το χώρο του πνευματισμού, ισχυρίζονται πως μπορούν να δουν στο παρελθόν. Αλλά αυτός ο ισχυρισμός θα στηρίζετο κάπου, αν τα «μηνύματα» που ελάβαιναν αποτελούσαν τη βάση για να ανακαλύψει κανείς κάτι, που μέχρι τώρα ήταν εντελώς άγνωστο. Οι «καταπληκτικές» λοιπόν «αποκαλύψεις» γνωστών μέντιουμ δεν είναι απαραίτητο να έχουν κάποια «υπερκοσμική» ερμηνεία.
Αυτές οι «εμπνεύσεις» μπορεί να είναι «κρυπτομνημικές» ή «υπερμνημικές» πληροφορίες πέρα από τις αισθήσεις του ατόμου. Η υπνωτική «συγκέντρωση» ωθεί το μέντιουμ να πραγματώσει τέτοιες αποδείξεις. Και όπως αναφέραμε οι πληροφορίες του μέντιουμ δεν ξεπερνούν αυτό που είναι ήδη γνωστό από τη φυσική γνώση, ή είναι αποτέλεσμα υποσυνείδητης ή «παραφυσιολογικής» (Paranormale) αντίληψης. Καμμία επιστημονική ανακάλυψη δεν επετεύχθη από μεντιουμιστικά «μηνύματα»· λόγου χάρη η ανάγνωση ιερογλυφικής γραφής, η ανακάλυψη της πενικιλίνης ή και η «ανεύρεση» του Κολοσσού της Ρόδου, που γελοιοποίησε διεθνώς τη χώρα μας!
Είναι ακόμη σημαντικό να αναφέρουμε πως τα μέντιουμ αφήνουν πολλά πράγματα χωρίς απάντηση. Ακόμη οι «πληροφορίες» τους κινούνται πάντοτε στα πλαίσια του μορφωτικού και πολιτιστικού τους επιπέδου. Πολλές φορές είναι αστείες, παιδαριώδεις ή και χαρακτηρίζονται σαν κακοήθειες (B. Grom, σ. 10).
Έχει παρατηρηθεί πως οι «αποκαλύψεις» των διαφόρων μέντιουμ κινούνται στα πλαίσια των θρησκευτικών αντιλήψεων του περιβάλλοντος των. Έτσι στους ρωμαιοκαθολικούς παρατηρούνται «επικοινωνίες» με την παρθένο Μαρία ή στον ορθόδοξο χώρο με «πνεύματα αγίων». Όμως αυτό δεν συμβαίνει με τους προτεστάντες πνευματιστές. Οι νεαροί «κατορθώνουν» επικοινωνία με τους Elvis Prisley, τη Marilyn Monroe ή και τον Adolf Hitler. Ακόμη και οι «αποκαλύψεις» ανταποκρίνονται στο πνευματικό επίπεδο του καθενός!
στ) Ομαδικό υποσυνείδητο;
Υποστηρίζεται πως παράλληλα με το ατομικό υποσυνείδητο, υπάρχει και το ομαδικό υποσυνείδητο. Εκεί είναι απωθημένες γενικές ανθρώπινες εμπειρίες ενός πολιτισμού. Ο καθένας λόγου χάρη γνωρίζει τι σημαίνει «πατέρας», «μητέρα», «θεός» κ.ο.κ. Έτσι δεν είναι απαραίτητο να υποθέσουμε πως τα μέντιουμ εκφράζουν περιεχόμενα του δικού τους υποσυνείδητου.
Η δυναμική της ομάδας γνωρίζει αυτό το φαινόμενο της μετάδοσης των συναισθημάτων, προ παντός όταν πρόκειται για ομάδα που είναι συναισθηματικά «δεμένη» και εξαιρετικά «φορτισμένη». Τότε υποστηρίζεται πως μπορεί να υπάρχουν ασυναίσθητες επικοινωνίες. Αυτό, δηλαδή, που λέγει το μέντιουμ, μπορεί να προέρχεται και από ένα άλλο μέλος της ομάδας.
Όμως συχνά ένα μέντιουμ πιστοποιεί εκείνο που θέλει κανείς να ακούσει. Αυτό αποδεικνύουν και πνευματιστικά πειράματα στο χώρο του λεγάμενου χριστιανικού πνευματισμού. Σε μία τέτοια πνευματιστική συγκέντρωση στη Γερμανία εκλήθηκε το «πνεύμα» του προτεστάντου θεολόγου Bultmann, που όπως είναι γνωστό αρνείται την ανάσταση. Αποτέλεσμα: Όταν ρωτήθηκε σχετικά, το πνεύμα ομολόγησε πως είχε κάνει λάθος!
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στο χώρο των λεγόμενων «φωτισμένων». «Οράματα» και «αποκαλύψεις» βεβαιώνουν την μετάνοια και την «τιμωρία» όσων κληρικών άσκησαν κριτική εναντίον των «Απολυτρωτικών Σχολών» ή αμφισβήτησαν τη διδαχή των. Έτσι μία «φωτισμένη» «επικοινώνησε» με κάποιον αποθανόντα ιερέα που άσκησε κριτική εναντίον της κίνησης. Ιδού η σχετική περικοπή από την αυτόματη «Γραφή»:
«Ιερέας Δαμασκηνός ήρθα και σου μιλώ: Είμαι, να πεις, κρατούμενος, σ’ αυτή την αδελφούλα, διότι δεν πίστευσα λόγια χρυσά με βούλα. Τα μάτια μου δεν παύουνε να κλαίω ο καημένος. . . Με πήγανε οι άγγελοι εκεί στην κορυφή, και είδα το σχολείο της και την ψυχή αυτή. Λάμπει ωσάν αστέρας το άγιο πρόσωπό της, για την τυφλή υπακοή εις τον Δημιουργό της. . . Η Υπέρμαχος Στρατηγός εδίδαξε αυτήν, το Πνεύμα το Πανάγιο μιλούσε στο αυτί. . . Δεν βρίσκομαι στη δόξα αυτή που μου αξίζει, γιατί την Κωνσταντίνα είχα κατηγορήσει. . . Δεν χαίρομαι τη δόξα αυτού του μεγαλείου, διότι δεν επίστευσα του έργου του του Θείου. . . Φρικτή απολογία θα δώσουν στο Χριστό, γιατί δεν το πιστεύουνε πως είναι θεϊκό…».
Έτσι η «φωτισμένη» αυτή με τη «Γραφή» της πιστοποίησε ακριβώς εκείνο που η ίδια και η ομάδα της ήθελαν να ακούσουν και να βεβαιώσουν «υπερβατικά», με μια «απ’ ευθείας σύνδεση» με τον ιερέα Δαμασκηνό!
Εξάλλου ένα εξασκημένο άτομο θα μπορούσε να αντιληφθεί κατά ένα τηλεπαθητικό τρόπο τους φόβους και τις ένοχές ενός προσώπου που αναζητάει βοήθεια και εκθέτει αναλυτικά το «πρόβλημα» που το απασχολεί. Μια τέτοια «συνέντευξη» προηγείται σε πολλές περιπτώσεις, λόγου χάρη στο ονομαζόμενο Channeling.
ζ) Διόραση, διακοή
Και εδώ δεν πρόκειται για καταστάσεις που πρέπει οπωσδήποτε να ερμηνευθούν «υπερβατικά». Μπορεί να είναι και «εμπειρίες» που έχουν την πηγή τους στα «έσω» και βιώνονται από τα άτομα «άμεσα», χωρίς να αισθάνονται ότι ελέγχονται από κάποιο πνεύμα.
Τέτοιες εμπειρίες δεν βιώνονται αυθόρμητα, αλλά τις αναζητά κανείς, μέσω αυτοΰπνωσης ή ύπνωσης με την οποία χάνει τον έλεγχο που έχει σε κατάσταση επαγρύπνησης και εναρμονίζεται με την «εσωτερική φωνή» και «όραση». Ένα τέτοιο είδος εμπειρίας, ακόμη και χωρίς ύπνωση, είναι τα λεγάμενα «αστρικά» ή «εξωσωματικά ταξίδια» σε διάφορες θεοσοφικές ομάδες.
Εδώ ανήκουν και οι πνευματιστικές εμπειρίες της Dorothy McLean. Όταν κανείς κάνει καθημερινά αυτοσυγκέντρωση και αφοσιώνεται σε μια «απαλή, καθαρή έμπνευση», που δεν περιέχει διατυπωμένα μηνύματα, μπορεί στη διάρκεια της εμπειρίας του να προσδιορίσει το περιεχόμενό της και να το καταγράψει. Η Mclean υποστηρίζει πως πρόκειται για «μηνύματα» αγγέλων ή των Devas, των «πνευμάτων της φύσης» (Grom, σ. 11).
Τα «μηνύματα» αυτά δεν είναι υποχρεωτικό να ερμηνευθούν «πνευματιστικά». Μπορούν να ερμηνευθούν όπως οι «αυτοματισμοί», για τους οποίους μιλήσαμε, σαν αυτονομημένες «κινήσεις» ενός υποσυνειδήτου, που εργάζεται με ευφυία και που μερικές φορές έχει παραφυσιολογικά χαρίσματα. Μόνο που αυτές οι «εκδηλώσεις» δεν είναι κινητικές (δεν γράφει κανείς αυτόματα κ.ο.κ), αλλά συναισθηματικές. Όταν οι εσωτερικές αυτές «κινήσεις» είναι ευγενικές και υποβοηθητικές, εκλαμβάνονται από τους πνευματιστές σαν καθοδήγηση του «εσωτερικού Δασκάλου», σαν «φωνή της συνείδησης» ή και σαν «φωνή αγγέλου». Αν είναι άσχημες, καταστρεπτικές, βασανιστικές, εκλαμβάνονται σαν δαιμονικές.
Κατά τον Β. Grom το υποσυνείδητο εργάζεται σε υψηλά πνευματικό επίπεδο και από εκεί μπορούν να εισβάλλουν στις εκφράσεις των μέντιουμ βαθειές θρησκευτικές πεποιθήσεις και εμπειρίες. Όμως η άξια των δεν επιτρέπεται να προσδιορισθεί από τον τρόπο απόκτησής τους, αλλά από το περιεχόμενό τους. Οι εκφράσεις αυτές δεν προέρχονται από κάποιο πνεύμα, αλλά από το υποσυνείδητο του ανθρώπου.
Η Dorothy McLean λόγου χάρη ισχυρίζεται πως οι εμπνεύσεις της προέρχονται από τα «πνεύματα της φύσης», τα οποία δίδουν οδηγίες για την καλλιέργεια των λαχανικών στην κοινότητα της «Νέας Εποχής» στο Findhorn. Όμως τα «μηνύματα» αυτά αντικατοπτρίζουν τις σκέψεις που είχε η συγγραφέας με βάση τα μεντιουμιστικά της ενδιαφέροντα πάνω σε οικολογικά ζητήματα ξεκινώντας από τα εσωτεριστικά βιβλία που είχε μελετήσει. Ανταποδίδει λόγου χάρη μια σύνοψη των απόψεων του R. Steiner (ανθρωποσοφία) για την βιολογική-δυναμική μέθοδο καλλιέργειας, ενώ η ίδια το αντιλαμβάνεται σαν «ανώτερη αποκάλυψη» μέσω των Devas, των «πνευμάτων» των φυτών.
Κλείνοντας παρατηρούμε πως ότι τα φαινόμενα που οι πιστοί του αποκρυφισμού ερμηνεύουν με τρόπο «υπερβατικό» μπορούν να ερμηνευθούν και με άλλους τρόπους, εντελώς ενδοκοσμικούς.
Κατ’ αρχήν υπάρχει η περίπτωση της απάτης και η ιστορία του μεντιουμισμού είναι γεμάτη από τέτοιες απάτες. Ήδη το γεγονός ότι υποστηρίζεται πως ο πνευματισμός είναι επιστήμη, μπορεί να παραπλανήσει πολλούς, μάλιστα όταν τα διάφορα μέντιουμ αυτοδιαφημίζονται χρησιμοποιώντας «βαρύγδουπους» τίτλους χωρίς κανένα αντίκρισμα.
Για κάποιον οπαδό του αποκρυφισμού η κριτική έρευνα των φαινομένων αυτών και προ παντός η αμφισβήτησή τους δεν είναι δυνατή, γιατί αυτό αποτελεί βασικό δόγμα πίστης. Έτσι ο μεντιουμισμός μπορεί να χαρακτηρισθεί σαν ιδιαίτερη θρησκεία.
Η απάτη μπορεί να αναφέρεται σε ψευδείς γνωματεύσεις για υποτιθέμενες βαρετές αρρώστιες, τις οποίες στη συνέχεια «θεραπεύει» ο «πνευματο-θεραπευτής» που έκανε τη «διάγνωση»! Αλλά και οι ασθενείς που καταφεύγουν σε τέτοιους «θεραπευτές» δύσκολα αμφισβητούν τις ικανότητες του «θεραπευτή», γιατί αυτό λογίζεται έλλειψη «πίστης», πράγμα που θεωρείται αρνητικός παράγοντας στη διαδικασία της «θεραπείας».
Πολλά αποκρυφιστικά φαινόμενα είναι κατασκευάσματα της φαντασίας των πνευματιστών που κάνουν την ερμηνεία των φαινομένων αυτών. Έτσι μπορεί να συμβεί στην περίπτωση που πρέπει να ερμηνευθούν οι κινήσεις στο «ποτηράκι» ή στο «εκκρεμές».
Αλλά και αν πρόκειται για πραγματικά φαινόμενα δεν είναι απαραίτητο να ακολουθήσει κανείς την πνευματιστική ερμηνεία των φαινομένων. Στη ζωή του ανθρώπου υπάρχουν «παραφυσιολογικά» φαινόμενα που σχετίζονται με το υποσυνείδητο του ανθρώπου και τις «δυνάμεις» που κρύβει. Αν κανείς «αναμοχλεύσει» αυτά τα περιεχόμενα, μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα διαφόρους «αυτοματισμούς». Αυτοματισμοί παρουσιάζονται βέβαια και στην κανονική ζωή του κάθε ανθρώπου. Όμως αυτοί βρίσκονται πάντοτε «υπό έλεγχο».
Αλλά αν προκαλέσει κανείς «αυτοματισμούς», που δεν ελέγχονται από τη συνείδηση του ανθρώπου, τότε έχουμε φαινόμενα ανεξέλεγκτα, που αν είναι διάρκειας, μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές ψυχικές διαταραχές. Ένα μέρος της ψυχικής ζωής του ανθρώπου αυτονομείται σαν «δευτερεύουσα προσωπικότητα», και αυτή η κατάσταση μπορεί να έχει καταστροφικά αποτελέσματα για την προσωπικότητα του ανθρώπου.
Οι πνευματιστές υποστηρίζουν πως κι αυτές είναι καταστάσεις που ερμηνεύονται «πνευματιστικά». Όμως οι «αποκαλύψεις» των διαφόρων μέντιουμ, ακόμη και αν τα φαινόμενα αυτά είναι ελεγχόμενα, δεν ξεπερνούν το μορφωτικό, πολιτιστικό και θρησκευτικό επίπεδο των μέντιουμ. Μάλιστα προσαρμόζονται στο συγκεκριμένο θρησκευτικό τους περιβάλλον. Και σ’ αυτή την περίπτωση πρόκειται για ένα μέρος της ψυχικής ζωής του μέντιουμ, άσχετα αν ανεξαρτητοποιείται και προσωποποιείται ή όχι.
Ακόμη υπάρχουν, ίσως, και άλλες δυνατότητες στη ζωή του ανθρώπου, εντελώς ενδοκοσμικές, που θα μπορούσαν να μας οδηγήσουν σε νέες ερμηνείες. Εδώ γίνεται λόγος για ομαδικό υποσυνείδητο ή και για τηλεπάθεια, με την οποία το μέντιουμ θα μπορούσε να προσδιορίσει εκείνο που επιθυμεί κάποιο άτομο.
Εκείνο που πρέπει ιδιαίτερα να υπογραμμισθεί και πάλι είναι ότι η αξία ενός «μηνύματος» δεν προσδιορίζεται από τον τρόπο της έμπνευσης», αλλά από το περιεχόμενό του. Όταν όμως απολυτοποιήσει κανείς μια οποιαδήποτε «πνευματική εμπειρία» και χωρίς κανένα άλλο «σταθερό μέτρο» θελήσει να οικοδομήσει το περιεχόμενο της πίστης του, ασφαλώς κινδυνεύει εύκολα να πέσει σε πλάνη.
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ: ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ – ΓΚΟΥΡΟΥΪΣΜΟΣ – ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ – ΑΘΗΝΑ 1997 (4η ΕΚΔΟΣΗ)
ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ: Ι.Ν.ΑΓΙΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΙΣΤΙΑΙΑΣ