Συνοψίζοντας, λοιπόν, ὅλη τὴ δογματικὴ προβληματικὴ ὁ φωτισμένος Γέροντας, σὲ συζήτηση ποὺ εἴχαμε μαζί του κατὰ τὴν πρόσφατη ἐπίσκεψη στὸ Ἅγιο Ὄρος μία ὁμάδα Ὀρθοδόξων, μᾶς εἶπε τὰ ἑξῆς: «Ἡ Ἐκκλησία εἶναι σῶμα Χριστοῦ καὶ μέλη της εἶναι μόνον ὅσοι ἔχουν ὀρθὴ Πίστη, ὅσοι ἀνήκουν στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Οἱ αἱρετικοὶ δὲν εἶναι μέλη τῆς Ἐκκλησίας. Καταδικάζονται, ἀναθεματίζονται καὶ ἀποκόπτονται ἀπὸ τὸ σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ ψευδοσύνοδος τῆς Κρήτης, ποὺ ἀναγνώρισε ἐκκλησιαστικότητα στοὺς αἱρετικούς (Παπικούς, Προτεστάντες, Μονοφυσίτες), μετέτρεψε τὸ ἕνα σῶμα τῆς Μιᾶς, Ἁγίας, Καθολικῆς καὶ Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία ἔχει ἕνα Πνεῦμα, μία Πίστη, ἕνα Βάπτισμα (βλ. Ἐφ. 4, 4-5), σὲ ἕνα τερατῶδες σῶμα μὲ αἱρετικοὺς καί «Ὀρθοδόξους» μαζί, ποὺ δὲν ἔχουν μία Πίστη, ἕνα Πνεῦμα καὶ ἕνα Βάπτισμα. Συνεπῶς κακοποιεῖται, παραμορφώνεται καὶ βλασφημεῖται τὸ ἕνα ἑνιαῖο καὶ ἀδιαίρετο σῶμα τοῦ Χριστοῦ, πρᾶγμα ποὺ συνιστᾶ ὄχι μόνο ἐκκλησιολογικὴ ἀλλὰ καὶ χριστολογικὴ αἵρεση. Οἱ τοπικὲς “ὀρθόδοξες” ἐκκλησίες ποὺ δέχθηκαν τὴν ψευδοσύνοδο καὶ ὑπέγραψαν τὰ κείμενά της εἶναι ἐξ ἴσου αἱρετικὲς μὲ τὶς αἱρέσεις ποὺ ἐκκλησιοποίησαν».
Καθαρὰ καὶ σταράτα λόγια μὲ νοῦν Χριστοῦ καὶ διαχρονικὴ ἰσχὺ καὶ ἀξία, ὅσο καὶ ἂν προσπαθοῦν νὰ τὰ παρακάμψουν αὐτοὶ ποὺ ἐπαινοῦν καὶ ἐγκωμιάζουν τὴν ψευδοσύνοδο. Οἱ ὑπερβολικοὶ ἔπαινοι καὶ ὁ ἀγώνας γιὰ τὴν ἀποδοχή της δείχνουν ἔλλειψη Ἀληθείας, γιατὶ ἡ Ἀλήθεια δὲν ἐπιβάλλεται μὲ ψεύδη καὶ σοφιστεῖες, μὲ τὴν δύναμη τῶν ἰσχυρῶν. Εἶναι ἀφ᾽ ἑαυτῆς ἰσχυρή, γιατὶ ταυτίζεται μὲ τὸν Θεάνθρωπο Χριστό.