Σύν. τῶν Δώδεκα ἀποστόλων (Ματθ. 9,36–10,8)
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου
«Ὁ μὲν θερισμὸς πολύς, οἱ δὲ ἐργάται ὀλίγοι· δεήθητε οὖν τοῦ κυρίου τοῦ θερισμοῦ ὅπως ἐκβάλῃ ἐργάτας εἰς τὸν θερισμὸν αὐτοῦ» (Ματθ. 9,37-38)
Οἱ Δώδεκα ἀπόστολοι, ἀγαπητοί μου, εἶνε μοναδικοὶ καὶ ἀνεπανάληπτοι μέσα στὴν ἱστορία. Δὲν θὰ τοὺς φτάσῃ ποτὲ κανείς ἄλλος. Ἐν τούτοις σὲ κάθε γενεὰ ὄχι μόνο οἱ πιστοὶ ἀλλὰ καὶ πολλοὶ ἐκτὸς Ἐκκλησίας παρατηροῦν νὰ δοῦν καὶ συγκρίνουν ἂν ὑπάρχουν κάποιοι μιμηταὶ τῶν ἀποστόλων. Καὶ ὅταν καὶ ὅπου τοὺς βρίσκουν, ἡ μὲν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ μεγαλύνεται, οἱ δὲ ἄπιστοι φιμώνονται· ὅταν ὅμως συναντοῦν κακέκτυπα ἐκείνων, οἱ μὲν πιστοὶ πενθοῦν, οἱ δὲ ἄπιστοι χαιρεκακοῦν καὶ βρίσκουν προφάσεις τῆς κακίας των. Γιὰ τὴν κατάστασι αὐτὴ σὲ παγκόσμιο ἐπίπεδο εὐθύνονται βεβαίως καὶ ἄλλοι. Ἐμεῖς, ἀφήνοντας τὸν ὑπόλοιπο κόσμο, ἂς στρέψουμε τώρα τὴν προσοχὴ στὴν πατρίδα μας. Ἄλλοι ἂς ἐξετάζουν τὸ ἔθνος μας ἀπὸ ἄλλες πλευρές (ἐπιστημονικῶς, οἰκονομικῶς, γεωργικῶς, ἐμπορικῶς, ναυτικῶς, στρατιωτικῶς, ἐκπαιδευτικῶς, ἀθλητικῶς καὶ …τουριστικῶς)· ἐμεῖς ἂς ἐξετάσουμε τὴν πατρίδα μας ἱεραποστολικῶς.
* * *
Ἡ ἀγωγὴ στὸ σπίτι καὶ στὸ
σχολεῖο δὲν εὐνοεῖ τὴν ἀνάδειξι ἱεραποστολικῶν πόθων. Ἄλλα ἰνδάλματα
προβάλλονται ὡς ἀξιομίμητοι ἥρωες. Ὁ ἱερεύς, ὁ θεολόγος, ὁ ἐργάτης τοῦ
Εὐαγγελίου ποτέ. Εὐλαβεῖς καὶ δραστήριοι ἱεραπόστολοι στὶς
περισσότερες οἰκογένειες σχολιάζονται μὲ εἰρωνικὰ μειδιάματα· –Μόνο
ἀνίκανοι «ἀποτυχημένοι» τῆς ζωῆς καταφεύγουν σὲ θρησκευτικὲς ἀσχολίες·
οἱ ἔξυπνοι καὶ δραστήριοι νέοι σὲ ἄλλα στάδια πρέπει νὰ ἐπιδοθοῦν, γιὰ
νὰ δοξάσουν τὸ οἰκογενειακὸ ὄνομα καὶ νὰ πλουτίσουν! Ἱεραπόστολοι;…
Νέος, ποὺ μεταξὺ πλήθους συμμαθητῶν του θὰ ἐκδηλώσῃ ἐπιθυμία νὰ σπουδάσῃ
τὴν ἱερὰ ἐπιστήμη μὲ ἀλτρουϊστιικὸ ὅραμα, κατὰ κανόνα δὲν θὰ ἔχῃ καμμία
ὑποστήριξι ἀπὸ συγγενεῖς καὶ φίλους. Ὅλοι τοῦ ἐπιτίθενται καὶ
πασχίζουν νὰ τοῦ σβήσουν τὴ φλόγα ποὺ ἄναψε στὴν καρδιά του ὁ οὐρανός.
Θεέ μου, τί σατανικὸς πόλεμος εἶν᾽ αὐτὸς ἐκ μέρους ἀνθρώπων ποὺ
καυχῶνται πὼς εἶνε Χριστιανοί!
Ἀναφέρω μερικὰ χτυπητὰ παραδείγματα. Γιὰ ἀδερφό τους, ποὺ
ἀποφάσισε ν᾽ ἀκολουθήσῃ ἱεραποστολικὴ ὁδό, ἕνας διέκοψε ἀπότομα σχέσεις
μαζί του, ἄλλος σταμάτησε νὰ τὸν βοηθῇ οἰκονονομικῶς, ἄλλος τὸν
χαστούκισε στὴν πλατεῖα! Γιὰ παρόμοιο λόγο μάνα ἐξεμάνη, μαδοῦσε τὰ
μαλλιά της καὶ καταριόταν τὸν ἱεροκήρυκα ποὺ ἐνέπνευσε στὸ παιδί της
τὸν ἱερὸ πόθο, πατέρας ἔκλεισε τὸ γυιό του σὲ δωμάτιο, ἄλλος πατέρας
ἀπειλοῦσε νὰ σφάξῃ τὴν κόρη του, ἄλλος πατέρας εἰσώρμησε σὲ γυναικεῖο
ἱεραποστολικὸ κέντρο, ἅρπαξε τὴν ἐνήλικη κόρη του καί, ἐνῷ αὐτὴ
ἀντιστεκόταν καὶ ἔκλαιγε, τὴν τραβοῦσε στοὺς δρόμους καὶ τὴν ἀπήγαγε μὲ
αὐτοκίνητο, ἄλλος ἀπειλοῦσε ν᾽ ἀνατινάξῃ ἱεραποστολικὸ κέντρο ἂν ὁ
γυιός του δὲν γυρίσῃ στὸ σπίτι. Σύζυγος μετὰ ἀπὸ εἰκοσαετῆ συμβίωσι
χώρισε τὴ γυναῖκα του γιατὶ τὴ θεώρησε ὑπεύθυνη ποὺ ὁ γυιός τους χωρὶς
τὴν ἔγκρισί του γράφτηκε στὴ θεολογικὴ σχολή. Ἄλλος ἀπειλοῦσε νὰ σκοτώσῃ
μὲ περίστροφο ἱεροκήρυκα, γιατὶ τὸν θεωροῦσε ἠθικὸ αὐτουργὸ ποὺ ἡ κόρη
του ἤθελε ν᾽ ἀκολουθήσῃ ἱεραποστολικὴ ὁδό. Καὶ ἄλλος πατέρας ἦταν
ἕτοιμος ν᾽ αὐτοκτονήσῃ, γιατὶ ὁ γυιός του, ποὺ τὸν προώριζε γιὰ γάμο μὲ
πλούσια νύφη, ἀποφάσισε νὰ νυμφευθῇ τὴ Νύμφη Ἐκκλησία…
Πόσα ἄλλα τέτοια ὑπάρχουν! Γονεῖς καὶ συγγενεῖς, ἐκτὸς ἀπὸ
ἐλαχίστους, ὀδύρονται ἂν τὸ παιδί τους ἀποφασίσῃ ν᾽ ἀφιερωθῇ στὸν Κύριο.
Σ᾽ ἐμᾶς ἔπεσε ὁ κλῆρος; λένε, δὲν ὑπῆρχαν ἄλλοι; ὁ δικός μας ὁ κουτὸς
βρέθηκε νὰ σώσῃ τὸν κόσμο;… Τέτοια λένε, ἀντὶ νὰ χαίρωνται. Ποῦ πίστι
καὶ ἀγάπη στὸ Χριστό; Τὰ παιδιά τους νὰ γίνουν μεγάλοι κατὰ κόσμον,
ἀλλὰ ἱεραπόστολοι ποτέ. Τί ψώρα εἶν᾽ αὐτὴ ποὺ ἔχει προσβάλει τὶς
ἑλληνικὲς οἰκογένειες, ἐνῷ σὲ ἄλλες χῶρες πολιτικοὶ καὶ στρατιωτικοὶ
ἀξιωματοῦχοι θεωροῦν τιμή τους ἂν κάποιος δικός τους ἀφιερωθῇ στὸ Θεό.
Ἄλλη σοβαρὴ αἰτία ποὺ οἱ νέοι μας δὲν ἑλκύονται σὲ ἱερὲς
ἀποστολὲς εἶνε ἡ κακὴ ἐκκλησιαστικὴ κατάστασι τῶν ἡμερῶν μας, ποὺ μόνο
τυφλοὶ δὲν τὴ βλέπουν. Νὰ ὑπενθυμίσουμε ἐδῶ τὰ ὅσα ἔχουν γραφῆ κατὰ
καιροὺς στὸν τύπο; Πῶς ν᾽ ἀποφασίσουν εὐγενεῖς νέοι νὰ τεθοῦν στὴν
ὑπηρεσία τῆς Ἐκκλησίας μὲ ὅσα συμβαίνουν; Ἐπιτήδεια καὶ φαῦλα
ὑποκείμενα μὲ πονηρὰ μέσα εἰσπηδοῦν στὴ μάνδρα τῶν προβάτων καὶ
ἀναρριχῶνται σὲ ὑψηλὲς θέσεις παραγκωνίζοντας εὐσεβεῖς καὶ ἱκανούς.
Κάτι τέτοιοι ἀναλαμβάνοντας διοίκησι στὴν Ἐκκλησία ἀσκοῦν τὴν ἐξουσία
ἀπολυταρχικά, ὡσὰν οἱ Χριστιανοὶ νὰ ἦταν ἄλογα ζῷα. Πιστοὶ ἄντρες καὶ
γυναῖκες πέφτουν σὲ δυσμένεια, ἐνῷ κόλακες καὶ κοσμικόφρονες
εὐνοοῦνται καὶ κυριαρχοῦν. Καλοπέρασι καὶ πολυτέλεια βασιλεύει σὲ
πολλὰ ἀρχιερατικὰ μέγαρα. Ποιμένες ποὺ ὑπηρετοῦν πιστὰ τὸ λαὸ διώκονται
γιὰ τὴν παρρησία τους. Καμμιά ἀντίστασι ἢ μάχη δὲν δίδεται κατὰ τῶν
ἰσχυρῶν τῆς ἡμέρας ποὺ καταλύουν ἀνεμποδίστως νόμους καὶ κανόνες.
Ὑποχωρήσεις καὶ συμβιβασμοί. Σκάνδαλα ὑποβόσκουν καὶ μερικὰ ξεσποῦν
δημοσίως. Μεταίρονται ὅρια αἰώνια, ἀλλοιώνεται ἡ θεία διδασκαλία,
εἰσάγονται καινὰ δαιμόνια. Καὶ ἡ ἐπίσημος ἐκκλησία ἀνέχεται, σιωπᾷ·
δὲν ἀνησυχεῖ, δὲν ἐπεμβαίνει. Ἐνώπιον τῶν ἰσχυρῶν ὀσφυοκάμπται καὶ
λαγοί, ἀπέναντι τῶν μικρῶν καὶ ἀδυνάτων ἀμείλικτοι λέοντες… Ὦ Ἐκκλησία
μου, πῶς νὰ περιγράψω τὰ δεινὰ ποὺ σοῦ προξενοῦν κακοὶ ποιμένες, οἱ
ὁποῖοι «εἰσῆλθον εἰς τὴν αὐλὴν τῶν προβάτων» ὄχι «διὰ τῆς θύρας» ἀλλὰ
«ἀλλαχόθεν»; (Ἰω. 10,1).
Ὅταν λοιπὸν οἱ νέοι μας εἶνε αὐτόπτες καὶ αὐτήκοοι τέτοιων
περιστατικῶν ἀταξίας καὶ ἀθλιότητος, πῶς θέλετε ν᾽ ἀποφασίσουν νὰ
δοθοῦν στὴν Ἐκκλησία; Σπουδαῖοι νέοι μὲ ὑψηλὰ ἐνδιαφέροντα γιὰ τὴ ζωὴ
δὲν ὑπάρχουν, γιατὶ δὲν βλέπουν ἡρωικὰ παραδείγματα πρεσβυτέρων. Ἡ
νεότης ἑλκύεται ἀπὸ τὸ ἡρωικὸ στοιχεῖο σὲ ὅλους τοὺς τομεῖς. Ἥρωας
ἀξιωματικὸς μὲ τὸ παράδειγμά του ἐμψυχώνει καὶ ὁδηγεῖ τὸ στράτευμά του
στὴ νίκη, τὴ δόξα καὶ τὴν τιμή· δειλὸς ἀξιωματικὸς μπορεῖ καὶ τοὺς
γενναιότερους ἄντρες του ν᾽ ἀπογοητεύσῃ καὶ νὰ τοὺς ὁδηγήσῃ σὲ ἧττα.
Λιοντάρι ποὺ διοικεῖ ἐλάφια τὰ ὁδηγεῖ σὲ νίκη· ἐλάφι ποὺ διοικεῖ
λιοντάρια μπορεῖ νὰ τὰ ὁδηγήσῃ σὲ ἧττα. Νά γιατί ἡ ἱεραποστολὴ
φυτοζωεῖ.
Γύρω ἀπὸ ἁγίους ἐπισκόπους καὶ πρεσβυτέρους τρέχουν πάντα
κάποιοι ἁγνοὶ ἐνθουσιώδεις νέοι. Κακοὺς ὅμως ποιμένες τοὺς
περιτριγυρίζουν φιλόδοξα καὶ φιλάργυρα ὑποκείμενα, τὰ ὁποῖα ἐν συνεχείᾳ
καταλαμβάνουν θέσεις, καὶ τότε τί συμβαίνει· οἱ λύκοι γίνονται ποιμένες
λαοῦ! Ἰσχύει κ᾽ ἐδῶ ἐκεῖνο ποὺ εἶπε ὁ ἱ. Χρυσόστομος γιὰ τοὺς ἄρχοντες
τῶν Ἰουδαίων· «ὅτι, ἐνῷ ἦταν ποιμένες, συμπεριφέρονταν σὰν λύκοι.
Δηλαδή, ὄχι μόνο δὲν ἀνώρθωναν τοὺς ἀνθρώπους, ἀλλὰ καὶ ἔβλαπταν τὴν
προκοπή τους» (ὁμ. ΛΒ΄ εἰς Ματθ.· P.G. 57,379). Γι᾽ αὐτὸ ἂς τὸ
κατανοήσουμε ὅλοι· χρειάζεται κάθαρσις. Ἂν ἡ Ἐκκλησία δὲν καθαριστῇ μὲ
βιαία πνοὴ τοῦ παναγίου Πνεύματος, δὲν μπορεῖ νὰ γίνῃ σοβαρὸς λόγος
γιὰ ἱεραποστολή, ἐσωτερικὴ καὶ ἐξωτερική.
Τρίτη αἰτία ποὺ ἡ ἱεραποστολική μας κίνησις πῆρε τὴν κάτω βόλτα
εἶνε οἱ διαφωνίες καὶ διενέξεις μεταξὺ ἱεραποστολικῶν προσώπων, ἐκεῖνο
δηλαδὴ ποὺ χώρισε κάποτε τὸν Βαρνάβα ἀπὸ τὸν Παῦλο λόγῳ τοῦ Μάρκου (βλ.
Πράξ. 15,36-41). Ἡ διάσπασι τῆς ἑνότητος ἔβλαψε· ψύχρανε τὸν πιστὸ λαό,
ἀπογοήτευσε νέους καὶ νέες ποὺ ἑτοιμάζονταν νὰ ἀκολουθήσουν
ἱεραποστολικὴ πορεία. Πονοῦμε, θρηνοῦμε καὶ εὐχόμεθα ὁλοψύχως νὰ
ἐπιτευχθῇ ἑνότης ὅλων τῶν ἐργατῶν τοῦ Εὐαγγελίου στὴν ἐκκλησία μας.
Τέλος μία αἰτία ποὺ ἀδυνατίζει τὸ ἱεραποστολικὸ ἔργο εἶνε αὐτὸ
ποὺ παρατήρησε καὶ ὁ ἱ. Χρυσόστομος· ὅτι πολλοὶ εὐσεβεῖς νέοι καὶ νέες,
ποὺ θὰ μποροῦσαν νὰ ἐνισχύσουν τὴν ἱεραποστολή, δὲν μένουν στὸν κόσμο
κοντὰ στοὺς πνευματικούς των πατέρες, ἀλλὰ ἑλκύονται ἀπὸ τὴν αἴγλη τοῦ
Θαβωρίου ὄρους καὶ φεύγουν σὲ ἐρήμους νὰ ζήσουν τὴ μοναχικὴ ζωή.
Πρὸς αὐτὲς τὶς εὐγενεῖς ψυχὲς ἂς ἀφήσουμε νὰ μιλήσῃ ὁ ἴδιος ὁ
ἱ. Χρυσόστομος, ποὺ ἀναστέναζε γι᾽ αὐτὴ τὴν ἐγκατάλειψι καὶ ἔλεγε τὰ
ἑξῆς. Μέσα στὴν ἀνάγκη αὐτὴ τῆς Ἐκκλησίας, ἂν βρεθῇ καὶ κάποιος ἄξιος
γι᾽ αὐτὴ τὴν ἀποστολή, ἀφήνει τὸν κόσμο καὶ πιάνει τὰ βουνά. Καὶ ἂν τὸν
ρωτήσῃς γιατί ἔφυγε, θ᾽ ἀρχίσῃ τὶς προφάσεις, ποὺ δὲν ἔχουν βάσι.
–Φεύγω, λέει, γιὰ νὰ μὴν παρασυρθῶ, νὰ μὴ μειωθῇ ἡ πνευματικότητά μου
καὶ χαθῶ κ᾽ ἐγώ… Δὲν θὰ ἦταν ὅμως καλύτερο νὰ χάσῃς κάτι ἀπὸ τὸ
πνευματικό σου ὕψος καὶ νὰ κερδίσῃς τοὺς ἄλλους, παρὰ νὰ φύγῃς καὶ νὰ
βλέπῃς ἀπὸ μακριὰ τοὺς ἀδελφούς σου νὰ χάνωνται; Ὅταν λοιπὸν ἄλλοι μὲν
ἀδιαφοροῦν γιὰ τὴν ἀρετὴ καὶ ἄλλοι, ποὺ ἔχουν ζῆλο γι᾽ αὐτήν, φεύγουν
μακριὰ ἀπὸ τὴν παράταξι καὶ τὸν πόλεμο, πῶς σ᾽ ἐρωτῶ θὰ νικήσουμε τοὺς
ἐχθροὺς τῆς πίστεως καὶ τῆς ἀρετῆς;
Χρυσᾶ ὄντως λόγια ἀπὸ ἕναν οἰκουμενικὸ πατέρα τῆς Ἐκκλησίας,
ποὺ ἀγάπησε καὶ ἔζησε τὸ μοναχισμὸ ὅσο λίγοι (βλ. ὁμ. ΣΤ΄ εἰς Ἐφεσ.·
P.G. 62,47-48).
Ὦ ἐκλεκτοὶ νέοι, ὅσους τὸ κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου σᾶς εἵλκυσε
ἀπὸ τὸ βυθὸ τῆς ἁμαρτίας στὴν πνευματικὴ ζωὴ καὶ κάποιοι φιλόστοργοι
πνευματικοὶ πατέρες στήριζαν σ᾽ ἐσᾶς ἐλπίδες νὰ τοὺς βοηθήσετε! Τώρα
φεύγετε στὰ ὄρη μὲ προφάσεις ποὺ δὲν στέκουν. Φεύγετε σὲ ἡμέρες σκληρές,
ποὺ ὁ ἀντίχριστος μαίνεται στὸν κόσμο, ψυχὲς χάνονται καθημερινῶς, καὶ
οἱ δάσκαλοί σας ἀγωνίζονται σκληρὰ ὑπὲρ τῶν ἱερῶν καὶ ὁσίων. Φεύγετε
καὶ τοὺς ἀφήνετε μόνους. Πηγαίνετε λοιπὸν στὸ Θαβώριο κ᾽ ἐκεῖ νὰ
εὐφραίνεσθε πνευματικά. Σᾶς ἐρωτῶ ὅμως· ἡ συνείδησί σας σᾶς ἀναπαύει;
Πρὶν ἀπαντήσετε μελετῆστε πάλι καὶ πάλι τὰ λόγια τοῦ ἱ. Χρυσοστόμου. Γιὰ
σᾶς γράφτηκαν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
― ἀπὸ τὸ βιβλίον «Ἀκολούθει μοι» (1965), Ἀθῆναι 19893, Νέοι ἀπόστολοι σσ. 433-462
β΄. «Κυριακὴ» 2…/2023 Νέοι ἀπόστολοι (β΄) (Ματθ. 9,37-38)