Πέμπτη 15 Ιουνίου 2023

ΟΙ ΑΚΟΛΑΣΤΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ

 

 ΑΓΙΟΣ ΙΣΑΑΚ Ο ΣΥΡΟΣ

   Πραγματικά, για ποιο λόγο καταπνίγηκε με τον κατακλυσμό η γενεά της εποχής του Νώε; Όχι λόγω της λαγνείας των, όταν ξετρελλάθηκαν από την ομορφιά των θυγατέρων του Κάϊν; Δεν υπήρχαν εκείνον τον καιρό φιλαργυρία ούτε πόλεμος. Και γιατί επυρπολήθηκαν οι πόλεις των Σοδόμων; Όχι διότι οι κάτοικοί τους παρέδωσαν τα μέλη τους στην σαρκική επιθυμία που εκυριάρχησε σε όλων αυτών το θέλημα, ωθώντας τους σε κάθε είδους ακάθαρτες και απρεπείς πράξεις;

 

Δεν έπεσαν στον θάνατο μέσα σε μια στιγμή είκοσι πέντε χιλιάδες από τα παιδιά του Ισραήλ, του πρωτοτόκου του Θεού, εξ αιτίας της πορνείας ενός ανθρώπου; Για ποιο λόγο απορρίφθηκε από τον Θεό ο γίγας Σαμ­ψών, αυτός που είχε αφιερωθή στον Θεό από την κοιλιά της μητέρας του και, όπως ο Ιωάννης ο Πρόδρομος ο υιός του Ζαχαρία, είχε προαγγελθή πριν από την γέννησί του, αυτός που αξιώθηκε από τον Θεό μεγάλη δύναμι και μεγάλα κα­τορθώματα; Όχι διότι εμίανε τα άγια μέλη του με την συ­νουσία προς την πόρνη; Γι’ αυτό δεν απομακρύνθηκε άπ’ αυτόν ο Θεός και δεν τον παρέδωσε στους εχθρούς του;

Και ο Δαβίδ, που ήταν μέσα στην καρδιά του Θεού, που λόγω των αρετών του αξιώθηκε δια του απογόνου του που εξέλαμψε από το σπέρμα του, του Χριστού, να πραγματοποιήση την επαγγελία των πατέρων, να σώση όλη την οικουμένη, δεν ετιμωρήθηκε λόγω της μοιχείας του με μια γυναίκα, για την οποία εδέχθηκε το βέλος στην ψυχή του, μόλις είδε την ομορφιά της; Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε ο Θεός εξεσήκωσε πόλεμο από την οικογένειά του εναντίον του και ο υιός του τον κατεδίωξε, και όλα αυτά, αν και μετανόησε με πολλά δάκρυα, ώστε να βρέχη το στρώμα του με αυτά, και ο Θεός του είπε δια του προφήτου Νάθαν, «ο Κύριος σου αφήρεσε την αμαρτία».

Θέλω να αναφέρω και μερικά επεισόδια πριν από αυτόν.  Για ποιόν λόγο επήλθε η οργή και ο θάνατος στον οίκο του ιερέως Ηλί, του δικαίου γέροντος, που διέπρεψε σαράντα έτη στην ιερωσύνη; Όχι εξ αιτίας της ανομίας των τέκνων του Οφνί και Φινεές; Βέβαια ούτε αυτός αμάρτησε και ούτε εκείνοι είχαν την συγκατάθεσί του να αμαρτήσουν αλλά επήλθε η οργή, διότι δεν έδειξε ζήλο να ζητήση την τιμωρία τους από τον Κύριο και αγαπούσε αυτά περισσότε­ρο από τα προστάγματα του Κυρίου. Για να μη νομίση λοιπόν κανείς ότι επιδεικνύει την οργή του μόνο σ’ εκείνους που έζησαν όλη την ζωή τους σε ανομίες, να, σε περίπτωσι ατόπου ανομήματος, δείχνει τον ζήλο του και κατά των γνησίων υπηρετών του, ιερέων και κριτών, αρχόντων και ανθρώπων αφιερωμένων σ’ αυτόν, στους οποίους εμπιστεύθηκε θαυμάσιες πράξεις.

Αποδεικνύεται με αυτά ότι, όταν εμφανισθούν παραβάτες της νομοθεσίας του, δεν τους παραβλέπει καθό­λου, όπως είναι γραμμένο στον Ιεζεκιήλ, «είπε στον άνθρω­πο που διέταξε να κυριεύση την Ιερουσαλήμ με την αόρατη ρομφαία, άρχισε εμπρός από το θυσιαστήριό μου και μη λυπηθής ούτε γέροντα ούτε νέον», για να δείξη ότι φίλοι και αγαπητοί του είναι όσοι πορεύονται εμπρός του με φόβο και ευλάβεια και εκτελούν το θέλημά του, ότι άγιοι του Θεού εί­ναι η ενάρετη πράξις και η καθαρή συνείδησις. Εκείνους λοιπόν που καταφρονούν τις οδούς του Κυρίου, τους κατα­φρονεί κι’ αυτός, τους απορρίπτει μακριά του και αποσύρει την χάρι του άπ’ αυτούς. Γιατί δηλαδή η απόφασις κατά του Βαλτάσαρ εξήλθε τόσο ξαφνικά και τον εκτύπησε σαν ένα δυνατό χέρι; Δεν συνέβηκε αυτό διότι εμίανε τα ιερά αναθήματα, που άρπαξε από την Ιερουσαλήμ, και ήπιαν σ’ αυτά αυτός και οι ερωμένες του;

Έτσι θα απολεσθούν με αόρατη πληγή κι’ εκείνοι που, ενώ αφιέρωσαν τα μέλη τους στον Θεό, τολμούν πάλι να τα χρησιμοποιήσουν σε ακόλαστες πράξεις.

 


ΙΣΑΑΚ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ – ΛΟΓΟΙ ΑΣΚΗΤΙΚΟΙ – Α’ (ΞΒ -ΠΣΤ)-Β’ ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ – (A -Δ) – ΕΠΕ- ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟ – ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ – ΣΧΟΛΙΑ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ Κ. ΧΡΗΣΤΟΥ, Καθηγητού Πανεπιστημίου – Σελ. 879-83  ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ: Ι.Ν.ΑΓΙΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΙΣΤΙΑΙΑΣ