«Πνευματική φαρέτρα τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ»
72. Στόν γάμο δέν ἐπαρκεῖ μόνο ὁ ἀριθμός τῶν ἐτῶν, οἱ ἐπιταγές τοῦ νόμου, ἀλλά χρειάζεται καί ἡ ἡλικία τῆς πίστεως στόν Θεό, διά τῆς ὁποίας φυλάγονται οἱ ἀποφάσεις τοῦ νόμου, γιά νά διασφαλισθῆ ἡ κυριαρχία ἐπάνω στά πάθη. Οἱ ἐνήλικες ἀποφασίζουν χρησιμοποιώντας τόν νοῦ, ὄχι τό ἔνστικτο, τήν πίστι ὄχι τήν ἀπιστία, τήν ἐγκράτεια ὄχι τήν ἀκράτεια.
73. Ἡ ζωή μας ἔχει τρεῖς φάσεις στήν πορεία της: Τήν φυτική-μέχρι τήν γέννησι· τήν βιοψυχική, χωρίς καθορισμένους περιορισμούς καί τήν πνευματική φάσι. Πολλοί δέν ζοῦν παρά στίς δύο πρῶτες φάσεις τῆς ζωῆς, ἐνῶ στήν ἀνώτερη φάσι δέν ἔχουν οὔτε λογισμό νά φθάσουν. Ζῶντας σ᾿ ἕνα τέτοιο γάμο σάν αὐτόν, δέν ἠμπορεῖς νά εἶσαι παρά σέ μιά παντοτεινή ἀνισορροπία μέ τίς ἀπαιτήσεις τοῦ πνεύματος. Ἡ ζωή τους εἶναι μία συνεχής ὕβρις γιά τή πορεία τοῦ πνεύματος, ἐνῶ ἀπό χριστιανικῆς πλευρᾶς εἶναι ἕνα εἶδος μαρτυρίας, χωρίς τήν ἐλπίδα.
74. Στό ἔργο ἀναδημιουργίας τοῦ ἀνθρώπου ἐν Χριστῷ, τά δύο αὐτά μέρη (ἄνδρας καί γυναῖκα) πρέπει νά αἰσθάνωνται ὅτι εἶναι καλεσμένα στήν τιμή τῶν συνεργατῶν τοῦ Θεοῦ (Α΄Κορ.3,9), ὁ ὁποῖος ἀκολουθεῖ δι᾿ αὐτῶν ἕνα θεῖο σκοπό, γενόμενος ὁ Ἴδιος τέλειος ἄνθρωπος. Ἕνα γάμο μέ μία τέτοια προοπτική, τόν εὐλογεῖ ὁ Θεός, ὅταν τόν ὑψώνη ἀπό τό ἔνστικτο στό πνευματικό του νόημα, στήν τιμή τοῦ Μυστηρίου. Εἶναι μία μοναδική ἐγγύησις γιά ἕνα γάμο σταθερό καί εὐάρεστο στόν Θεό.
75. Διά τοῦ Προφήτου Ἡσαΐου ὁ Λόγος μᾶς ἐπεξηγεῖ: «Ἴδετε ὡς δίκαιος ἀπώλετο, καί οὐδείς ἐκδέχεται τῇ καρδίᾳ, καί ἄνδρες δίκαιοι αἴρονται, καί οὐδείς κατανοεῖ. Ἀπό γάρ προσώπου ἀδικίας ᾖρται ὁ δίκαιος» (57,1)
Πῶς χάνονται οἱ δίκαιοι καί οὐδείς κατανοεῖ;
Πολύ ἁπλό: Διότι δέν ἐγεννήθησαν πλέον ἄλλοι.
Καί εἶναι αὐτό σφάλμα τοῦ ἀνθρώπου; Πρέπει νά ἐρωτήσης τόν ἄνθρωπο, γιατί δέν γεννῶνται πλέον δίκαιοι.
Ἰδού τί πρέπει, ἀφοῦ βρέθηκε τό σφάλμα· ἡ ἐξαφάνισις τῶν δικαίων εἶναι ἕνα πρόβλημα τό ὁποῖον εἴμεθα ὑποχρεωμένοι ν᾿ ἀπαντήσουμε.Ἐδῶ ὁ γάμος ἔχει τόν λόγο.
76. Πολλές φορές τό χάος τό γνωστοποιεῖ τό πρῶτο κύτταρο τῆς κοινωνίας: ἡ ἀδιάφορη χριστιανική οἰκογένεια.
77. Οἱ νεόνυμφοι μετοικοῦν μακριά ἀπό τούς γέροντες γονεῖς τους, διότι τούς χαλοῦν, ὅπως λέγουν, τό σπίτι.
78. Ἐάν τό παιδί δέν ἔχη εἰρήνη τήν περίοδο τῆς κυοφορίας του, θά ἔχη πρώϊμη σεξουαλική δραστηριότητα.
79. Τόν καιρό τῆς κυοφορίας της ἡ μητέρα νά μή καπνίζη καί νά μή πίνη φάρμακα.
80. Τά παιδιά πού γεννήθηκαν μετά ἀπό διασκεδάσεις καί ἀκόλαστες πράξεις, ἀκολουθοῦν γρήγορα τόν δρόμο τῆς κακίας.
81. Ἡ γυναῖκα-σύζυγος, πρίν ἀπό τήν ἐπαφή της μέ τόν ἄνδρα, ἔχει ἀνάγκη ἀπό συμπλήρωσι τοῦ ἐνδοκρινοῦς ὑγροῦ.
82. Τά ἀσχημάτιστα παιδιά (ἔμβρυα) καταστρέφουν μέ τήν ἔκτρωσί τους αὐτούς τούς ἰδίους τούς γονεῖς τους.
83. Ἀπό τίς τρεῖς οἰκογένειες οἱ δύο κάνουν ἐκτρώσεις.
84. Νά ἀποφασίζεται ὁ γάμος γιά σωτηρία καί παιδιά καί ὄχι γιά ἀπόλαυσι.
85. Ἡ σεξουαλική ἐγκράτεια δίνει εὐρωστία καί κἄπου-κἄπου οἱ σύζυγοι πρέπει νά συνέρχωνται, ἐκτός ἀπό τίς περιόδους καί ἡμέρες τῶν νηστειῶν καί ἑορτῶν.
ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΜΠΟΚΑ ΡΟΥΜΑΝΟΥ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ (+1910-1989) «ΜΕΓΑΣ ΚΑΘΟΔΗΓΟΣ ΨΥΧΩΝ», ΑΠΑΝΘΙΣΜΑ ΣΟΦΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΛΟΓΩΝ ΣΕ 500 ΚΕΦΑΛΑΙΑ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΙΣ - ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Μον. Δαμασκηνός Γρηγοριάτης.