Τρίτη 23 Μαΐου 2023

Τὸ TikTok καὶ οἱ νέοι – B΄μέρος

Β΄ ΜΕΡΟΣ

Ἔχει νὰ κάνει οὐσιαστικὰ μόνο μὲ τοὺς νέους!

Ὅπως ἤδη ἀναφέραμε, τὸ TikTok, εὐθὺς ἐξ ἀρχῆς, ἦταν ἔτσι κατασκευασμένο, ὥστε νὰ ἀπευθύνεται στοὺς νέους. Κυρίως ἡ Ἀμερικανικὴ Musical.Ly, ἀλλὰ καὶ ἡ Douyin, ἀπ’ τὴ συγχώνευση τῶν ὁποίων προῆλθε, ἦταν προσανατολισμένα στοὺς ἐφήβους καὶ τοὺς ἐφήβους εἶχαν ὡς χρῆστες – κοινό.

Τόσο μεγάλη, εἶναι ἡ ἐπιτυχία του ἐπ’ αὐτοῦ σήμερα, ποὺ εἶναι γεγονὸς ὅτι ἡ νέα γενιὰ ἔχει μετακινηθεῖ ἀπὸ τὸ Facebook πρὸς τὸ TikTok πλέον. «Τὸ Facebook ἔχει καταληφθεῖ ἀπὸ τοὺς ἐνήλικες», ὅπως χαρακτηριστικὰ λέγεται. Οἱ νέοι βρίσκονται τώρα στὸ Instagram (ἰδιοκτησίας τῆς ἴδιας ἑταιρείας), τὸ Snapchat καὶ βεβαίως τὸ TikTok!

Αὐτὴ τὴ σχέση τῶν νέων μὲ τὸ TikTok, εὔκολα τὴ διαπιστώνει κανεὶς ἀπὸ τὰ ἀναρίθμητα βίντεο ποὺ ἔχουν δημιουργηθεῖ σὲ ὅλο τὸν κόσμο καὶ εἶναι ἀναρτημένα σ’ αὐτό, παρουσιάζοντας κυρίως ἐφήβους 14-16 ἐτῶν νὰ τραγουδοῦν, νὰ ἀναπαράγουν γνωστὲς σκηνὲς ἀπὸ ταινίες καὶ σειρές, ἡ ἁπλὰ νὰ ἀκολουθοῦν κάποια… πρόκληση!

Μάλιστα, ὅπως χαρακτηριστικὰ λέγεται, «οἱ ἔφηβοι βρῆκαν ἀρχικὰ τὴ νέα τους τρέλλα στὸ Tik­Tok». Τόσο πολὺ ποὺ τὸ ἀποκάλεσαν «ἡ νέα τρέλλα τῶν νέων»!

Ὑπολογίζεται ὅτι ἡ πλειονότητα τῶν νέων ἀνοίγει τὸν πρῶτο της λογαριασμὸ στὰ 13 της χρόνια καὶ σταδιακὰ μυεῖται καὶ σὲ ἄλλα κοινωνικὰ δίκτυα. Ἐκεῖ περνοῦν ἀμέτρητες ὧρες, ὅπως πιὸ κάτω θὰ δοῦμε, παρακολουθώντας ἢ καὶ δημιουργώντας μουσικὰ βίντεο, σὲ βάρος τόσων ἄλλων δραστηριοτήτων τους.

Μάλιστα τὸ TikTok εἶναι ἔτσι δομημένο καὶ λειτουργεῖ μὲ ἕνα τέτοιο τρόπο, ποὺ ἀποτελεῖ μαγνήτη γιὰ τὰ παιδιὰ καὶ τοὺς ἐφήβους, ὅσο τίποτε ἄλλο! Κι ὅλα αὐτὰ γίνονται κατὰ τρόπο ἀπαρατήρητο ἀπὸ τοὺς μεγάλους.

Εἶναι πολὺ χαρακτηριστικὸ αὐτὸ ποὺ ἐλέχθη ἀπὸ τοὺς δημιουργούς του, ὅπως τὸν Κινέζο Ἄλεξ Ζού: «Παρατήρησα ὅτι ἡ ἀμερικανικὴ νεολαία ἀγαποῦσε δύο πράγματα: Τὴ δημιουργία βίντεο μέσῳ τῶν κινητῶν καὶ τὸ ἄκουσμα μουσικῆς μέσῳ αὐτῶν. Ἔτσι ἀποφάσισα νὰ δημιουργήσω μία ἐφαρμογή, ἡ ὁποία νὰ συνδυάζει καὶ τὰ δύο»!

Καὶ τόσο πολὺ καλὰ ἐπετεύχθη αὐτό, ὥστε τελικὰ τὸ TikTok νὰ μετατραπεῖ στὴν πιὸ ἀντιπροσωπευτικὴ ἐφαρμογὴ μία ὁλόκληρης γενιᾶς καὶ ταυτόχρονα – ὅπως πολὺ σωστὰ εἶπαν – «ὁδηγὸς κουλτούρας, ἡγέτης στὴ μουσικὴ καὶ τὸ ἐφαλτήριο ἑνὸς νέου εἴδους σούπερσταρ»!

Σύμφωνα μὲ ἔρευνες ποὺ ἔχουν γίνει:

➣ Τὸ 69% τῶν χρηστῶν εἶναι ἀπὸ 13 – 24 ἐτῶν, τὸ 26% μεταξὺ 25-44 ἐτῶν καὶ μόνο τὸ 7% εἶναι πάνω ἀπὸ 50 ἔτη!

➣ Τὸ 83% τῶν χρηστῶν ἔχει δημοσιεύσει κάποιο βίντεο!

➣ Τὸ 34% τῶν ἐνεργῶν χρηστῶν τῶν ΗΠΑ ἀνεβάζει βίντεο σὲ καθημερινὴ βάση!

➣ Τὸ 60% τῶν χρηστῶν εἶναι γυναῖκες καὶ τὸ 40% ἄνδρες!

➣ Τὸ ἐπισκέπτονται κάπου 8 φορὲς τὴν ἡμέρα!

Τόσο πολὺ τὸ TikTok εἶναι «δεμένο» μὲ τὴ νέα γενιά, ποὺ ὄχι μόνο βλέπει κανεὶς ἐκεῖ τὴν παρουσία τῶν γνωστότατων πολυεθνικῶν (Nike, Pepsi, Universal Pictures κ.λπ.), ἀλλὰ καὶ τῶν πολιτικῶν (συμπεριλαμβανομένων καὶ τῶν Ἑλλήνων), ἰδιαίτερα σὲ περιόδους ἐκλογῶν. Μάλιστα παρατηροῦ­με συγκεκριμένες στρατηγικὲς τῶν κομμάτων ποὺ κάνουν μὲ περισσὴ τέχνη καὶ φροντίδα, γιὰ νὰ προσελκύσουν τοὺς νέους ἀπὸ ἐκεῖ!!

Ποιὰ εἶναι τὰ ὅρια ἡλικίας ποὺ θέτει;

Τὸ TikTok δὲν εἶχε αὐστηρὰ ἡλικιακὰ ὅρια ὡς προϋπόθεση συμμετοχῆς σ’ αὐτό. Ὅμως δημιουργήθηκαν τόσα πολλὰ προβλήματα ἐξ αἰτίας τοῦ γεγονότος αὐτοῦ, ποὺ τὸ ἀνάγκασε νὰ θέσει ὅρια, ὅπως συμβαίνει καὶ στὰ ἄλλα κοινωνικὰ δίκτυα, δηλαδὴ οἱ χρῆστες νὰ εἶναι ἄνω τῶν 13 ἐτῶν. Ὑποτίθεται, ὅτι ὅσοι ἐγγράφονται καὶ εἶναι 13 – 18 ἐτῶν θὰ πρέπει νὰ εἶναι ὑπὸ τὴν ἐπιτήρηση τῶν γονέων τους, κάτι ποὺ τὶς περισσότερες φορὲς δὲν συμβαίνει.

Παρ’ ὅλα αὐτὰ ἔχει παρατηρηθεῖ (ἀκόμη καὶ ἀπὸ τὰ ἀναρτώμενα βίντεο) ὅτι στὸ TikTok ἕνα μεγάλο μερίδιο τῶν χρηστῶν του εἶναι μόλις 9 – 12 ἐτῶν!!!

Πῶς ἔχει δέσμια τὴ νέα γενιά;

Σαφῶς τὸ TikTok δὲν εἶναι ὅτι ἀπευθύνεται στὴ νέα γενιά, ἔχει καὶ τοὺς τρόπους ποὺ τὸ κάνει αὐτό. Ποιοὺς ἀκριβῶς; Εἶναι πολλοὶ αὐτοί, οἱ κυριότεροι ἐκ τῶν ὁποίων εἶναι οἱ ἑξῆς:

1. Ἡ ἀπόλυτη ἐκμετάλλευση τοῦ θεάματος, στὸ ὁποῖο καὶ βασίζεται ἀποκλειστικά. Αὐτό, ὅπως εἴπαμε, εἶναι καὶ ἡ πρωτοτυπία του. Χωρὶς τίποτε ἄλλο, μὲ μόνο τὸ θέαμα, δηλαδὴ τὰ βίντεο, σαγηνεύει ἀποτελεσματικὰ τὴ νεολαία!

2. Ἡ μέθοδος μὲ τὴν ὁποία χρησιμοποιεῖ τὸ θέαμα. Καὶ αὐτὴ εἶναι ἀφενὸς ἡ παρακολούθηση, ἀφετέρου δὲ ἡ ἴδια ἡ δημιουργία του καὶ μάλιστα ἀπ’ αὐτοὺς τοὺς ἴδιους τοὺς χρῆστες. Ἔτσι ὁ χρήστης ἔχει πλέον δύο ρόλους. Τοῦ παθητικοῦ θεατῆ, ἀλλὰ καὶ τοῦ ἐνεργητικοῦ. Μάλιστα, ἰδιαίτερα αὐτὸ τὸ τελευταῖο, κάνει τὸν χρήστη νὰ εἶναι ὁ ἴδιος παραγωγὸς θεάματος. Ἑπόμενο εἶναι νὰ θέλει νὰ τὸ δημοσιεύσει καὶ νὰ τὸ παρακολουθήσει τόσο ὁ ἴδιος, ὅσο καὶ οἱ φίλοι του, ἀπ’ τοὺς ὁποίους θὰ λάβει τὰ περιπόθητα like. Ἑπόμενο εἶναι νὰ βρίσκεται πλέον «κολλημένος» ἐκεῖ στὸ TikTok!

3. Ὁ χρόνος τῶν βίντεο, ἐκεῖνος τῶν ὀλίγων δευτερολέπτων, ὅπως εἴπαμε. Αὐτὸ δίνει τὴν δυνατότητα τῆς εὔκολης παρακολούθησης, τῆς παρακολούθησης τοῦ ἑπόμενου βίντεο εἴτε τὸ προηγούμενο δὲν ἦταν καλὸ (γιατί ἔτσι ξεφεύγει ἀπ’ αὐτὸ προσδοκώντας νὰ βρεῖ ἐκεῖνο ποὺ θὰ τὸν ἱκανοποιήσει), εἴτε ἦταν καλὸ (γιὰ νὰ μεγιστοποιήσει τὴν ἱκανοποίησή του). Ἐπιπλέον ὁ τόσο μικρὸς χρόνος εἶναι ἀλήθεια ὅτι δὲν κουράζει τὸν χρήστη καὶ τὸν καθηλώνει καλύτερα. Πέραν τοῦ ὅτι πολὺ εὔκολα μπορεῖ νὰ δημιουργήσει ὁ καθένας (ὅσο μικρὸς κι ἂν εἶναι) κάτι πρὸς δημοσίευση.

4. Ἡ ἴδια ἡ ἐλαφρότητα τῶν βίντεο! Τὰ βίντεο αὐτὰ μπορεῖ νὰ δείχνουν κάτι ἔξυπνο ἢ καὶ ἐνδιαφέρον (στὴν καλύτερη περίπτωση), ὅμως πάντοτε ἔχουν μία «εὐχάριστη» ἐλαφρότητα, γι’ αὐτὸ καὶ τὰ εἶπαν «εὔπεπτη διασκέδαση»!

5. Ἡ ἀποτελεσματικὴ χρήση τοῦ ἀλγορίθμου, ὁ ὁποῖος ἀστραπιαῖα παρουσιάζει τὰ βίντεο ἐκεῖνα ποὺ θὰ ἤθελε νὰ δεῖ καὶ μάλιστα τὸ ἕνα μετὰ τὸ ἄλλο. Θὰ μπορούσαμε νὰ τὸ ποῦμε αὐτὸ καὶ «γρήγορη ἐναλλαγὴ πληροφορίας». Γίνεται τόσο ὡραῖα ἡ «δουλειὰ» ἀπ’ τὸν ἀλγόριθμο, ποὺ ὁ χρήστης νὰ μὴ μπορεῖ νὰ ξεφύγει, ἀκόμη καὶ τότε ποὺ μπαίνει γιὰ 2-3 λεπτὰ στὸ TikTok!

6. Ἡ ἐκτεταμένη μουσικὴ βιβλιοθήκη του, ἡ ὁποία εἶναι διαθέσιμη στὸ χρήστη ἀνὰ πᾶσα στιγμή. Συμβαίνει νὰ ὑπάρχει ἀκόμη καὶ αὐτὴ ἡ ἐνσωμάτωση μὲ τὴν Apple Music, ποὺ κάνουν τὴν ἐφαρμογὴ τοῦ TikTok ξεχωριστὴ σὲ σχέση μὲ τὰ ἄλλα κοινωνικὰ δίκτυα. Πόσο μᾶλλον ὅταν σ’ αὐτὸ ὑπάρχουν ἀκόμη καὶ οἱ γνωστὲς διεθνεῖς μουσικὲς «ἐπιτυχίες»!

7. Ἡ κίνηση καὶ ὁ χορός, ποὺ εἶναι καὶ αὐτὰ ἕνα ἀκόμη πολὺ σημαντικὸ χαρακτηριστικό της.

8. Τὸ χιοῦμορ καὶ ἡ σάτιρα, ποὺ ἐπίσης ἀνήκουν καὶ αὐτὰ στὰ χαρακτηριστικὰ τῆς νεανικῆς ἡλικίας.

9. Τὰ πειράγματα καὶ οἱ προκλήσεις μεταξὺ τῶν χρηστῶν, ἄλλο χαρακτηριστικὸ κι αὐτὸ τῆς νεανικῆς ἡλικίας.

10. Τὰ πολὺ περίεργα video, γνωστὰ καὶ ὡς cringe (δηλαδὴ ὀπτικοακουστικὰ ἐρεθίσματα, πού σοῦ προκαλοῦν περίεργους μορφασμοὺς στὸ πρόσωπό σου)

11. Καὶ ἄλλα ἀκόμη, ὅπως δυστυχῶς καὶ αὐτὴ ἡ «bullying συμπεριφορά», ὅπως θὰ τὴν λέγαμε.

Ἀλλὰ θὰ συνεχίσουμε καὶ στὸ ἑπόμενο…

Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος