Τρίτη 19 Ιουλίου 2022

ΔΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟΝ ΤΟΥ ΑΝΑΔΟΧΟΥ ΕΙΣ ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟΝ ΤΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ

 Ἀγαπητοὶ Πατέρες,

 Ἐξ ατίας το ὅτι παρατηρεται τ φαινόμενο ν ὑπάρχουν ἀπορίες καί, ες ὁρισμένες περιπτώσεις, ἄγνοια ἐν σχέσει πρς τ θέμα τν ἀναδόχων κα τν προϋποθέσεων ἀναδοχῆς κατ τὸἹερν Βάπτισμα, σς γνωρίζομε τ ἑξῆς:

 Ἔργο το ἀναδόχου ὑπῆρξε, μετ τν ἐπικράτηση το νηπιοβαπτισμο, ν ἀναλαμβάνει τν φυσικ ἔλλειψη τς πίστεως κα τς μετανοίας στ νήπιο, φροντίζοντας μαζ μ τος γονες γι τν κατ Χριστν μόρφωση κα ἀνατροφή του. Γι’ ατ τ λόγο Ἅγιος Συμεν Ἀρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης γι τν Ἀνάδοχο ἀναφέρει σχετικά: “Ὅτι πρέπει ἀνάδοχος το βαπτιζομένου ν εναι ὀρθόδοξος κα ελαβής. Ες τοτο, λοιπόν, πρέπει κα ν προσέχωμεν, δι ν κάμνωμεν ἀναδόχους φίλους τς εσεβείας κα διδασκάλους σχεδν τς πίστεως” (Τ Ἅπαντα. Περ τς τελετς το Θείου Βαπτίσματος, Κεφάλαιον Ε΄, σελ. 85. Ἐκδόσεις Ρηγοπούλου, Θεσσαλονίκη). Ἐξ ατο προκύπτουν τ ἑξῆς:

α) ὑποψήφιος ἀνάδοχος δέον ὅπως εναι ἐνήλικας, (ὑπἀριθμ. 498 π.ε./42 ΝΚ/200/19-1-2006 Ἐγκύκλιος τς Ἱερᾶς Συνόδου τς Ἐκκλησίας τς Ἑλλάδος).

β) ὑποψήφιος ἀνάδοχος ὀφείλει ν εναι ὄχι μόνο βαπτισμένος Ὀρθόδοξος Χριστιανς ἴδιος (Συνοδικο Ἐγκύκλιοι ὑπἀριθμ. 590/23-10-1986 κα 3983/2490ΝΚ/182/12-2-1996, τελευταία ἐκ τν ὁποίων ἀπαγορεύει ν γίνονται ἀνάδοχοι μέλη ὀργανώσεων μ σοβαρς δογματικς ἀποκλίσεις), ἀλλὰ κα ζωνταν κα συνειδητ μέλος τς Ἐκκλησίας, ν ζε, δηλαδ, συνειδητ τν μυστηριακ κα ἀγωνιστικὴ ζω το Εαγγελίου. Ἐξυπακούεται, φυσικά, ὅτι κάποιος πο περιφρονε τ Ἱερὸ Μυστήριο το Γάμου, ἔχοντας συνάψει μόνον πολιτικόν, ἀπαγορεύεται ν γίνει ἀνάδοχος (Συνοδικο Ἐγκύκλιοι ὑπἀριθμ. 2309/240/105/21-1-1982 κα 3262/46ΝΚ/2268/ 7-11-2000). Ἐφημέριος δύναται ν βεβαιώνεται γι τν τήρηση τν προϋποθέσεων ατν ατούμενος τν προσκόμιση Ληξιαρχικς Πράξεως Γεννήσεως το Ἀναδόχου Πιστοποιητικ Βαπτίσεώς του, τ ὁποῖο βεβαιώνει ὅτι εναι βαπτισμένος Ὀρθόδοξος Χριστιανς καθς κα Πιστοποιητικ Οκογενειακς Καταστάσεως Ληξιαρχικ Πράξη Γάμου το Ἀναδόχου, γι ν βεβαιωθε ὅτι δν εναι παντρεμένος μόνον μ Πολιτικ Γάμο.

 Ἐπιπλέον, ἐνημερωτικῶς ἀναφέρομεν ὅτι:

α) Ο ὑπἀριθμ. 5487/19-5-1836 κα 814/1156/838/20-5-1955 Συνοδικς Ἐγκύκλιοι ὁρίζουν ὅτι ἀνάδοχος πρέπει ν εναιες κα μόνος”, ἐνῷ τυχν ἕτερος ὑποβοηθεῖ τν ἕνα (Ἐγκύκλιος ὑπἀριθμ. 2627/659/401/8-4-1997),

 β) ὑπἀριθμ. 1554/4168/1138/27-6-1968 ΣυνοδικὴἘγκύκλιος κωλύει τος Κληρικος κα τος Μοναχος ἀπὸ τ ν γίνουν ἀνάδοχοι,

 γ) ΝΓ΄ Κανν τς Πενθέκτης Οκουμενικς Συνόδου κα ὑπἀριθμ. 52747/6835ΝΚ/199/27-1-1999 Συνοδικ γκύκλιος ἀπαγορεύουν στος γονες ν ἀναδεχθοῦν κατ τν βάπτιση τ παιδιά τους κα

 δ) ὑπἀριθμ. 2283/6901ΝΚ/1372/15-6-1999 Συνοδικ Ἐγκύκλιος ὁρίζει ὅτι κατ τν Βάπτιση ἐνηλίκων παράσταση ἀναδόχου δν εναι ἀναγκαία.

Ὑπενθυμίζομεν, ἐξ ἄλλου, ὅτι ἐκ το Ἱεροῦ Μυστηρίου το Βαπτίσματος προκύπτει πνευματικ συγγένεια, ὁποία δημιουργε κώλυμα στν σύναψη γάμου μεταξύ το ἀναδόχου κα τς ἀναδεκτῆς του τς μητέρας της , ἀναλόγως, τς ἀναδόχου κα το ἀναδεκτοῦ της το πατέρα του (ΝΓ΄ Κανν τς Πενθέκτης Οκουμενικς Συνόδου, ὑπἀριθμ. 3625/2383 ΝΚ/2050/17-11-1981 κα 2627/659/401/8-4-1997 Ἐγκύκλιοι τς Ἱερᾶς Συνόδου τς Ἐκκλησίας τς Ἑλλάδος, ἐνῷ ΔΕΝ ὑφίσταται κώλυμα συνάψεως γάμου μεταξ ἀναδεκτῶν βαπτισμένων ἀπὸ τν ἴδιο ἀνάδοχο.

 Πέραν τν ὡς ἄνω, Ἱερὸς Χρυσόστομος περιγράφει τν προσωπικότητα το αθεντικο ἀναδόχου ὡς κάτωθι:

 “Θέλετε ν ἀπευθύνουμε τώρα τν λόγο στος ἀναδόχους σας, γι ν μάθουν κα ἐκεῖνοι ποιν ἀμοιβῶν ἀξιώνονται, ἐὰν δείξουν γι ἐσᾶς πολλ φροντίδα κα ἀντιθέτως ποι τιμωρία τος ἀναμένει, ἂν ἀμελήσουν;

 Γιὰ ν τ ἐννοήσεις σκέψου, ἀγαπητέ, ἐκείνους πο γίνονται ἐγγυητὲς κα ἀνάδοχοι προσώπων πο δανείζονται χρήματα, ὅτι, περισσότερο ἀπὸ τν ὑπεύθυνο κα δανειζόμενο, ἐκεῖνοι ὑφίστανται τν ἀγωνία κα τν φόβο. Ἄν, δηλαδή, ατς πο δανείστηκε φανε συνεπής, μ τν συνέπειά του κατέστησε ἐλαφρὸ τ φορτίο, πο ἀνέλαβε ἐγγυητής. Ἄν, ἀντιθέτως, φανε ἀγνώμονας κα ἀσυνεπής, τότε το ἑτοίμασε τέλεια τν καταστροφή. Γι’ ατ κα ἕνας σοφς συμβουλεύει τ ἑξῆς: “'Ἐὰν ἐγγυηθῇς, ἑτοιμάσου ν πληρώσς” (Σοφ. Σειρχ η΄, 13). Ἐάν, λοιπόν, ὅσοι ἀναδέχονται ἄλλους γι χρήματα εναι ἀπολύτως ὑπεύθυνοι γι ὁλόκληρο τ ποσό, περισσότερο εναι ὑπεύθυνοι ἐκεῖνοι πο ἀναδέχονται ἄλλους κα ἐγγυῶνται γι πνευματικ θέματα κα γι τν ἀρετή. Ναί, πολ ἐνδιαφέρον πρέπει ν ἐπιδεικνύουν γι’ αὐτοὺς πο ἀναλαμβάνουν, προτρέποντάς τους, συμβουλεύοντάς τους, διορθώνοντας τ σφάλματά τους κα δείχνοντάς τους πατρικ ἀγάπη.

 [Κα συνεχίζει ἱερὸς πατήρ]. Ἂς μ νομίζουν ατοί ὅτι τ ν εναι ἀνάδοχοι εναι τυπικ κα τυχαο πργμα, ἀλλὰ ἂς μάθουν καλά ὅτι κα ατο γίνονται συμμέτοχοι τς πνευματικς ὠφέλειας τν ἀναδεκτῶν, ἐὰν μ τς συμβουλές τους τος χειραγωγήσουν στν ὁδὸ τς ἀρετῆς, κα ἂς γνωρίζουν πάλι ὅτι, ἂν δείξουν ἀμέλεια κα ἀδιαφορία, θ ἐπιφέρουν στν ἑαυτό τους μεγάλη καταδίκη. Γι' ατν τν λόγο κα ἐπικρατεῖ συνήθεια, πατέρες μητέρες πνευματικος ν τος ὀνομάζουν ατος τος ἀναδόχους, γι ν μάθουν πόση ἐπιμέλεια πρέπει ν δείχνουν, γι ν μορφώνουν πνευματικ, ὅσους ἀναλαμβάνουν. Διότι, ἐὰν ἐκείνους πο δν ἔχουν καμμία ἰδιαίτερη σχέση μ ἐμᾶς, πρέπει ν τος κινήσουμε τν κύριο ζλο τς ἀρετῆς, πολ περισσότερο ὀφείλουμε ν ἐπιτελέσουμε τ καθκον ἀπέναντι σ’ ἐκεῖνον, τν ὁποῖο ἀναδεχόμαστε ὡς πνευματικό μας τέκνο. Γι τν λόγον, λοιπόν, ατν μάθετε κα ο ἀνάδοχοι ὅτι δν σς ἀπειλεῖ μικρὸς κίνδυνος, ἐὰν δείξετε στ καθῆκον ατ ἀμέλεια» ( . Χρυσοστόμου, Β' Κατήχησις).

 Καὶ συμπληρώνει Ὅσιος Νικόδημος Ἁγιορείτης: “Ἂν ἤξεραν ο ἀνάδοχοι τί ὑπόσχονται κα τί μεγάλη εθύνη ἀναλαμβάνουν, δν θ ἤθελαν ν βαπτίσουν, ἀκόμα κι ἂν μ θερμ παρακάλια τος παρότρυναν”.

 Τὰ ὡς ἄνω, ἀσφαλῶς, δν παρατίθενται, γι ν ἀποτρέψουν ν φοβίσουν τος ὑποψηφίους Ἀναδόχους ἀπὸ τν ἀνάληψη το ἱεροῦ χρέους τους, ἀλλά περισσότερο, γι ν ἀφυπνίσουν τος προσεγγίζοντας ἐλαφρᾷ τ καρδί τν εθύνη τς ἀναδοχῆς.

  Ὁ Μητροπολίτης

Κηφισίας, Ἀμαρουσίου

καὶ Ὠρωποῦ Κύριλλος».

 https://alopsis.gr/alopsis/anadoxo2.htm