Πέμπτη 3 Μαρτίου 2022

Οσα ξέρει για μας η «έξυπνη TV» μας και πού τα πουλάει

Οι καιροί έχουν αλλάξει: υπό την προϋπόθεση της σύνδεσης του τηλεοπτικού δέκτη με το ρούτερ, οι άνθρωποι δεν παρακολουθούν πια τηλεόραση αλλά η τηλεόραση παρακολουθεί τους ανθρώπους – παραμονεύουν και χάκερ πεινασμένοι για τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια μας

«Η εγκατάλειψη μιας… φέτας από τη διακριτικότητα που υποθετικώς διέπει τον καθημερινό βίο μας είναι το τίμημα που πρέπει να πληρώσουμε ώστε να προωθήσουμε την τεχνολογική αναβάθμιση και να έχουμε καλύτερες υπηρεσίες» – αυτή τη φράση έγραψε η Corriere della Sera, δείχνοντας πρόθυμη να συμβιβαστεί και να προσαρμοστεί στις επιταγές του 21ου αιώνα (η… εξαργύρωση των οποίων χαρίζει μεν άνεση, όμως στερεί ελευθερίες, ενδεχομένως και χρήμα).

Ομως το ιταλικό Μέσο συνειδητοποίησε ότι σε κάθε εποχή υπάρχουν όρια: «Μα, όντως δεχόμαστε να είμαστε εντελώς γυμνοί απέναντι σε τρίτους»; Η λογική απάντηση κάθε νορμάλ ανθρώπου σε αυτό το ερώτημα δεν μπορεί παρά να είναι μία: «Οχι, δεν δεχόμαστε».

Η Corriere λυπήθηκε για την πίκρα που ήταν αναγκασμένη να μας κεράσει, αλλά μας εξήγησε ότι χωρίς καν να το γνωρίζουμε έχουμε μόνοι μας καταργήσει το (σεβαστό από όλα τα κοινωνικά και νομικά συστήματα, σημειωτέον) οικογενειακό άσυλο και έχουμε επιτρέψει την κλοπή των προσωπικών μας στιγμών, επιθυμιών, επιλογών, κ.ο.κ. Πώς τα καταφέραμε έτσι; Η απάντηση είναι απλή: επειδή συνδέσαμε την «έξυπνη TV» μας με το ρούτερ.

Οι έρευνες έχουν διαπιστώσει, είπε και ο Guardian, ότι δεδομένα από τηλεοράσεις και έξυπνες συσκευές αποστέλλονται στα διαφημιστικά τμήματα εταιρειών όπως η Google και το Netflix, ακόμη και στην περίπτωση που οι χρήστες του τηλεοπτικού δέκτη δεν έχουν καν συνδρομή Netflix. Οι μεταδιδόμενες μέσω web πληροφορίες περιλαμβάνουν τον τύπο της τηλεοπτικής συσκευής, τη θέση της, τον χρόνο χρήσης της, κ.λπ. Δηλαδή όλα τα δεδομένα από τα οποία προκύπτει πού, πότε και ποιος κοιτάει την τηλεόρασή του (και όχι μόνο τι του αρέσει να κοιτάει). «Και αν ήταν μόνον αυτά, τι καλά που θα ήταν…»

Τα συλλεγόμενα από την «έξυπνη TV» δεδομένα μπορούν να συνδυαστούν με πληροφορίες από άλλες συσκευές, όπως είναι τα εξίσου «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και ο λεγόμενος «εξοπλισμός οικιακού αυτοματισμού». Σε αυτήν την περίπτωση όλα τα μηχανήματα του σπιτιού συνεργάζονται και κατασκοπεύουν τον νοικοκύρη. «Για να μην αναφέρουμε ότι οι συσκευές φωνητικής ενεργοποίησης ενδέχεται να υποκλέπτουν τις συνομιλίες που γίνονται στο σπίτι».

Το τι κάνει η «έξυπνη TV» με τα δεδομένα δεν είναι πολύ σαφές. Η χρήση τους με σκοπό την «εξατομίκευση» και την «ποιότητα περιεχομένου» είναι μία εξήγηση, αλλά όχι η μοναδική. Τέτοια δεδομένα –«ανώνυμα ή περίπου ανώνυμα»– πωλούνται σε τρίτους, σε διαφημιστικές εταιρείες ή σε υπηρεσίες ροής. «Και μόλις πουληθούν είναι εκτός ελέγχου».

Το πιο ανησυχητικό είναι η «αυτόματη αναγνώριση περιεχομένου ACR», που συχνά ενεργοποιείται από προεπιλογή και χρησιμοποιεί αναλυτικές τεχνικές για την αναγνώριση βίντεο και ήχου κάνοντας συγκρίσεις σε μεγάλη βάση δεδομένων. Η ACR λειτουργεί σε οτιδήποτε παίζεται στην τηλεόραση, συμπεριλαμβανομένων των DVD, των CD και των παιχνιδιών.

Η συμβουλή του Guardian για να προστατευθούμε από τα ψηφιακά μάτια και αυτιά που μας βλέπουν και μας ακούν είναι η εξής: «Ρυθμίστε την ACR σε κατάσταση απενεργοποίησης, απενεργοποιήστε και την εξατομίκευση, πείτε όχι σε όλα τα αιτήματα περί διαφημίσεων, καλύψτε ή απενεργοποιήστε τις κάμερες και τα μικρόφωνα της τηλεόρασης».

Υπάρχει και ένα άλλο πρόβλημα, αν χρησιμοποιήσουμε την «έξυπνη TV» σαν πρόγραμμα περιήγησης στο web, έγραψε ο Guardian: τότε πανεύκολα οι χάκερ μπορούν να επιτεθούν. «Η χρήση του προγράμματος περιήγησης στην ”έξυπνη τηλεόραση” ίσως είναι βολική, όμως προσελκύει τους χάκερ αφού αυτό δεν διαθέτει καμία προστασία από ιούς, ούτε ενσωματωμένες ρυθμίσεις ασφαλείας όπως συμβαίνει στα smartphones ή στο κομπιούτερ. Ετσι οι χάκερ, μέσω της τηλεόρασης, μπορούν να υπονομεύσουν μέχρι και τις διαδικτυακές τραπεζικές συναλλαγές».

 Πηγή