ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΣΕΙΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΙΑΝΩΝ
Η προφητεία του Ιωήλ αποτελεί την ραχοκοκαλιά του πεντηκοστιανού κινήματος. Εκεί στηρίζουν μεγάλο μέρος του ‘’πιστεύω’’ τους.
ΟΙ ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΙΑΝΩΝ
ΣΤΗΝ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΙΩΗΛ
Οι πεντηκοστιανοί όλων των διαφορετικών (μεταξύ τους) αποχρώσεων, πιστεύουν ότι εκπληρώνεται στο κίνημά τους η προφητεία του Ιωήλ. Πιστεύουν ότι ο Ιωήλ προφήτευσε δύο μεγάλες εκχύσεις, μία που εκπληρώθηκε την ημέρα της Πεντηκοστής και μια δεύτερη που εκπληρώθηκε στις αρχές του 1900. Δύο μεγάλες αναζωπυρώσεις όπως τις αποκαλούν. Μάλιστα, κατά την ερμηνεία τους, πιστεύουν ότι ο Ιωήλ συνδυάζει την εποχή της δεύτερης έκχυσης με την Β’ Παρουσία του Κυρίου.
Οι ίδιοι αναφέρουν…. «Οι Γραφές διδάσκουν ότι σε εδάφη επάνω στα οποία η πρώιμος βροχή δεν είχε ποτέ επιπέσει, δηλ. οι εθνικοί αγροί, θα λάβουν αμφότερες και την πρώιμο και την έσχατη βροχή στην διάρκεια αυτής της αναζωπύρωσης. Όπως φαίνεται σαφώς, εξαρχής οι Πεντηκοστιανοί χρησιμοποίησαν το χωρίο του Ιωήλ 2,23 σαν υπόβαθρο για την ερμηνεία της παγκόσμιας έκχυσής τους» (Παγκόσμια Πεντηκοστή, τόμος Α, σελ. 658)
«Η μεγαλειώδης έκχυση του Αγίου Πνεύματος στην οδό Αζούζα 312, Λος Άντζελες, που διήρκησε για 1.000 μέρες (1906-09) και διετέλεσε υπό τον νέγρο Γουϊλλιαμ Σέημουρ, σήμανε την διεθνοποίηση και ταχεία εξάπλωση της Όψιμης/Έσχατης Βροχής που είχε αρχίσει αφανώς τη 1η Ιανουαρίου 1901, στη Τοπήκα του Κάνσας υπό τον Τσάρλς Πάρχαμ και έγινε γνωστή με το όνομα “Κίνημα Αποστολικής Πίστης”». (Ηλεκτρονική πεντηκοστιανή ιστοσελίδα ‘’ theapostolicfaith’’).
«Είναι γεγονός ότι η εκπλήρωση της προφητείας αυτής λαμβάνει χώρα όχι μόνο την ημέρα της Πεντηκοστής, αλλά και στις ημέρες μας καθότι η έκχυση τους Αγίου Πνεύματος συναρτάται με όλα όσα θα προηγηθούν του ερχομού του Ιησού Χριστού». (Άρθρο της σελίδας Χριστιανισμός)
«Ο καιρός της εκπλήρωσης της προφητείας του Ιωήλ για μία δεύτερη έσχατη έκχυση του Αγίου Πνεύματος είχε φτάσει». (Ελευθέρα Αποστολική Εκκλησία Πεντηκοστής, σελ 4).
Είναι σωστές αυτές οι ερμηνείες τους; Έτσι ερμηνεύει ο απ Πέτρος την προφητεία του Ιωήλ; Θα ξεκινήσουμε από την προφητεία του Ιωήλ που βρίσκεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ιωήλ και έπειτα θα περάσουμε και στην ερμηνεία του απ Πέτρου.
Κείμενο Εβδομήκοντα |
Μετάφραση Βάμβα |
και τα τεκνα σιων χαιρετε και ευφραινεσθε επι τω κυριω θεω υμων |
Και, τα τέκνα της Σιών, χαίρετε και ευφραίνεσθε εις Κύριον τον Θεόν σας· |
διοτι εδωκεν υμιν τα βρωματα εις δικαιοσυνην και βρεξει υμιν υετον προιμον και οψιμον καθως εμπροσθεν…. |
διότι έδωκεν εις εσάς την πρώϊμον βροχήν εγκαίρως και θέλει βρέξει εις εσάς βροχήν πρώϊμον και όψιμον ως πρότερον…. |
Ιωήλ, β’ २३
Όπως θα δούμε και παρακάτω, ο απόστολος Πέτρος δεν κάνει καθόλου αναφορά στο πρώτο μέρος της προφητείας του Ιωήλ. Δεν το αναφέρει γιατί είναι ΑΣΧΕΤΟ με τα πνευματικά. Μήπως ο απ Πέτρος δεν γνώριζε; Πως, λοιπόν, οι Πεντηκοστιανοί ισχυρίζονται ότι το «έδωκεν εις εσάς την πρώϊμον βροχήν εγκαίρως και θέλει βρέξει εις εσάς βροχήν πρώϊμον και όψιμον ως πρότερον», αναφέρεται δήθεν σε δύο φάσεις της πνευματικής βροχής, μια την ημέρα της Πεντηκοστής (πρώιμο) και μία στο τέλος (όψιμο); Μιλάει για φυσική βροχή και όχι πνευματική. Ολο το κεφάλαιο έχει να κάνει με υλικά.
Ο Τρεμπέλας, στο υπόμνημά του στον Ιωήλ (στην εισαγωγή), αναφέρει
« …ενδιατρίβει πρωτίστως περί τρομεράν τινά πληγήν της ακρίδος,καταστρέψασαν πάσαν βλάστησιν εν τη χώρα του Ισραήλ, την οποίαν ο προφήτης περιγράφει ζωηρώς, ίνα εν συνεχεία προσκαλέσει εις μετάνοιαν τον λαό, προείπει δε ως προς μέν το άμεσον και μετά την μετάνοιαν του λαού επακολουθήσον μέλλον την κατάπαυσην της θεομηνίας και την παροχήν αφθονίας υλικών καρπών…» (σελ 5-6).
Ενώ στην συνέχεια αναφέρει ότι η αλληγορική ερμηνεία είναι δύσκολη κατά τον Β Βέλλα.
Κείμενο Εβδομήκοντα |
Μετάφραση Βάμβα |
…και εσται μετα ταυτα και εκχεω απο του πνευματος μου επι πασαν σαρκα και προφητευσουσιν οι υιοι υμων και αι θυγατερες υμων και οι πρεσβυτεροι υμων ενυπνια ενυπνιασθησονται και οι νεανισκοι υμων ορασεις οψονται |
Και μετά ταύτα θέλω εκχέει το πνεύμά μου επί πάσαν σάρκα· και θέλουσι προφητεύσει οι υιοί σας και αι θυγατέρες σας οι πρεσβύτεροί σας θέλουσιν ενυπνιασθή ενύπνια, οι νεανίσκοι σας θέλουσιν ιδεί οράσεις. |
και επι τους δουλους και επι τας δουλας εν ταις ημεραις εκειναις εκχεω απο του πνευματος μου
και δωσω τερατα εν τω ουρανω και επι της γης αιμα και πυρ και ατμιδα καπνου ο ηλιος μεταστραφησεται εις σκοτος και η σεληνη εις αιμα πριν ελθειν ημεραν κυριου την μεγαλην και επιφανη |
Και έτι επί τους δούλους μου και επί τας δούλας μου εν ταις ημέραις εκείναις θέλω εκχέει το πνεύμά μου.
Και θέλω δείξει τέρατα εν τοις ουρανοίς και επί της γης, αίμα και πυρ και ατμίδα καπνού. Ο ήλιος θέλει μεταστραφή εις σκότος και η σελήνη εις αίμα, πριν έλθη η ημέρα του Κυρίου η μεγάλη και επιφανής. |
Ιωήλ, β 28-३१
Μία δεύτερη παρατήρηση είναι ότι στο κείμενο των εβδομήκοντα δεν υπάρχει το ‘’ΕΤΙ’’ (=ακόμα, ακόμα μία φορά) αλλά το ‘’ΓΕ’’.
Το ‘’έτι’’ για τους πεντηκοστιανούς δηλώνει την δεύτερη μεγάλη έκχυση που σχετίζεται με τα σημεία της Β παρουσίας του Κυρίου. Όμως, ΔΕΝ υπάρχει στο κείμενο των εβδομήκοντα από το οποίο παραθέτουν οι απόστολοι αλλά και που δέχεται η αρχαία εκκλησία σύσσωμη. Και θα φανεί ακόμα καλύτερα από την ερμηνεία της προφητείας που δίνει ο απ Πέτρος και που θα σχολιάσουμε παρακάτω.
Έτσι, λοιπόν, ερμηνεύει ο απόστολος Πέτρος την παραπάνω προφητεία…
«Σταθείς δε ο Πέτρος μετά των ένδεκα, ύψωσε την φωνήν αυτού και ελάλησε προς αυτούς· Άνδρες Ιουδαίοι και πάντες οι κατοικούντες την Ιερουσαλήμ, τούτο ας ήναι γνωστόν εις εσάς και ακούσατε τους λόγους μου. Διότι ούτοι δεν είναι μεθυσμένοι, καθώς σεις νομίζετε· διότι είναι τρίτη ώρα της ημέρας· αλλά τούτο είναι το ρηθέν διά του προφήτου Ιωήλ….»
Αρχαίο ελληνικό κείμενο |
Μετάφραση Βάμβα |
και εσται εν ταις εσχαταις ημεραις λεγει ο θεος εκχεω απο του πνευματος μου επι πασαν σαρκα | Και εν ταις εσχάταις ημέραις, λέγει ο Θεός, Θέλω εκχέει από του Πνεύματός μου επί πάσαν σάρκα |
και προφητευσουσιν οι υιοι υμων και αι θυγατερες υμων και οι νεανισκοι υμων ορασεις οψονται και οι πρεσβυτεροι υμων ενυπνιασθησονται | και θέλουσι προφητεύσει οι υιοί σας και αι θυγατέρες σας, και οι νεανίσκοι σας θέλουσιν ιδεί οράσεις, και οι πρεσβύτεροί σας θέλουσιν ενυπνιασθή ενύπνια· |
και γε επι τους δουλους μου και επι τας δουλας μου εν ταις ημεραις εκειναις εκχεω απο του πνευματος μου και προφητευσουσιν | και έτι επί τους δούλους μου και επί τας δούλας μου εν ταις ημέραις εκείναις θέλω εκχέει από του Πνεύματός μου, και θέλουσι προφητεύσει· |
και δωσω τερατα εν τω ουρανω ανω και σημεια επι της γης κατω αιμα και πυρ και ατμιδα καπνου
ο ηλιος μεταστραφησεται εις σκοτος και η σεληνη εις αιμα πριν ελθειν ημεραν κυριου την μεγαλην και επιφανη και εσται πας ος αν επικαλεσηται το ονομα κυριου σωθησεται |
και θέλω δείξει τέρατα εν τω ουρανώ άνω και σημεία επί της γης κάτω, αίμα και πυρ και ατμίδα καπνού·
ο ήλιος θέλει μεταστραφή εις σκότος και η σελήνη εις αίμα, πριν έλθη η ημέρα του Κυρίου η μεγάλη και επιφανής. Και πας όστις αν επικαλεσθή το όνομα του Κυρίου, θέλει σωθή. |
Πράξεις 2, 17-21
Παρατηρούμε ότι πάλι υπάρχει στην μετάφραση το ‘’ΕΤΙ’’ (= ακόμα μία φορά), σαν να αναφέρει μια δεύτερη έκχυση του Αγίου Πνεύματος ΟΠΩΣ την πρώτη, την ημέρα της Πεντηκοστής. Στο κείμενο όμως ΔΕΝ υπάρχει. Δεν αναφέρει επομένως ο απ. Πέτρος μια δήθεν δεύτερη έκχυση ΟΜΟΙΑ με την πρώτη, όπως λένε οι Πεντηκοστιανοί. Υπάρχει το ‘’ΓΕ’’ .
‘’και γε επι τους δουλους μου και επι τας δουλας μου εν ταις ημεραις εκειναις’’,
Μετάφραση τεσσάρων καθηγητών (Βέλλας, Αντωνιάδης, Αλιβιζάτος, Κονιδάρης) |
Μετάφραση Σ.Φίλου |
Μετάφραση Λόγου |
‘’ακόμη και εις τους δούλους μου και εις τας δούλας μου κατά τας ημέρας εκείνας’’. | κι ακόμα, επάνω στους δούλους μου κι επάνω στις δούλες μου κατά τις ημέρες εκείνες | Μάλιστα στους άντρες και στις γυναίκες που με υπηρετούν θα διαχύσω τις μέρες εκείνες |
Καμία σχέση με δήθεν δεύτερη επανάληψη της Πεντηκοστής που θα γινόταν τάχα στις τελευταίες μέρες τω τελευταίων ημερών.
Άλλωστε, γίνεται κατανοητό ότι μιλάει για το ΜΟΝΑΔΙΚΟ φαινόμενο που έλαβε χώρα την ημέρα εκείνη, και από τα ιδια τα λόγια του απ Πέτρου. «και έτι επί τους δούλους μου και επί τας δούλας μου εν ταις ημέραις εκείναις θέλω εκχέει από του Πνεύματός μου, και θέλουσι προφητεύσει·». Σε ποιες; Στις έσχατες μέρες που άρχισαν τότε. Επομένως, η προφητεία του Ιωήλ εκπληρώθηκε την ημέρα της πεντηκοστής που ο Πέτρος ερμηνεύει ως έσχατες μέρες.
Προφητεία Ιωήλ |
Ερμηνεία απ . Πέτρου |
και εσται μετα ταυτα και εκχεω απο του πνευματος μου επι πασαν σαρκα και προφητευσουσιν οι υιοι υμων και αι θυγατερες υμων και οι πρεσβυτεροι υμων ενυπνια ενυπνιασθησονται και οι νεανισκοι υμων ορασεις οψονται | και εσται εν ταις εσχαταις ημεραις λεγει ο θεος εκχεω απο του πνευματος μου επι πασαν σαρκα και προφητευσουσιν οι υιοι υμων και αι θυγατερες υμων και οι νεανισκοι υμων ορασεις οψονται και οι πρεσβυτεροι υμων ενυπνια ενυπνιασθησονται |
και επι τους δουλους και επι τας δουλας εν ταις ημεραις εκειναις εκχεω απο του πνευματος μου | και γε επι τους δουλους μου και επι τας δουλας μου εν ταις ημεραις εκειναις εκχεω απο του πνευματος μου και προφητευσουσιν |
και δωσω τερατα εν τω ουρανω και επι της γης αιμα και πυρ και ατμιδα καπνου ο ηλιος μεταστραφησεται εις σκοτος και η σεληνη εις αιμα πριν ελθειν ημεραν κυριου την μεγαλην και επιφανη | και δωσω τερατα εν τω ουρανω ανω και σημεια επι της γης κατω αιμα και πυρ και ατμιδα καπνου
ο ηλιος μεταστραφησεται εις σκοτος και η σεληνη εις αιμα πριν ελθειν ημεραν κυριου την μεγαλην και επιφανη |
Το ότι πάει στα σημεία των εσχάτων των εσχάτων ημερών, δεν σημαίνει ότι στα έσχατα των εσχάτων ότι θα γίνει δεύτερη Πεντηκοστή, όπως υποστηρίζουν ότι έγινε στην Αζούζα.
Οι πεντηκοστιανοί ισχυρίζονται ότι το ‘’έτι’’ πάει με τα σημεία του τέλους. Είναι λάθος όμως, καθώς ο Πέτρος δίνει την ερμηνεία. Το ‘’και εσται μετά ταύτα και εκχεω απο του πνευματος μου επι πασαν σαρκα’’’ του Ιωήλ, το ερμηνεύει για την ημέρα της Πεντηκοστής ως ‘’ και εσται εν ταις εσχαταις ημεραις λεγει ο θεος εκχεω απο του πνευματος μου επι πασαν σαρκα’’, ερμηνεύοντας στα πλήθη εκείνο που συνέβει ΤΟΤΕ.
Ο Τρεμέλας στο υπόμνημά του στον Ιωήλ, σελ 53, αναφέρει… «…μεταφέρεται ο Προφήτης εις τας εσχάτας ημέρας, αίτινες δια την Παλαιάν διαθήκην είναι οι χρόνοι της πρώτη παρουσίας του Κυρίου, ήτοι της ενανθρωπίσεως αυτού…Ο απόστολος Πέτρος όμως, ο ερμηνεύσας την προφητείαν ταύτην κατά την ημέρα της Πεντηκοστής, προσέθεσεν αναφερόμενος εις αυτήν εν τη προς τους Ιουδαίους δημηγορίαν του · ‘’εν ταις εσχάταις ημέραις, λέγει ο Θεός’’…..’’Ειρηκώς τα μετά την πρώτην του Σωτήρος ημών επιφάνειαν χορηγηθέντα υπό του θείου Πνεύματος δώρα, προλέγει και τα προ της δευτέρας επιφανείας εσόμενα» (σελ. 55).
Ο Κύριος πάντα έδιδε την δωρεά του Αγίου Πνεύματος στην εκκλησία Του, αλλά όχι με τον τρόπο που θεωρούν οι πεντηκοστιανοί. Αυτό που συνέβη την ημέρα της πεντηκοστής στους 120 ήταν ΜΟΝΑΔΙΚΟ. Πουθενά ο Ιωήλ δεν μιλάει για επανάληψη αυτού του γεγονότος.
πηγή: ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟΝ ΕΓΚΟΛΠΙΟΝ