ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ
Ας γνωρίζουμε να περιφρονούμε την υγεία που δεν προέρχεται από σύνεσι, και πού παράγει την αμαρτία, και να εκτιμούμε την ασθένεια, σεβόμενοι εκείνους πού αναδείχθηκαν νικητές με αυτήν, μήπως ανάμεσα σε αυτούς πού υποφέρουν υπάρχη και κάποιος κρυμμένος Ιώβ, πού είναι πολύ πιό αξιοσέβαστος από τούς υγιείς, έστω και αν αποξέη το πύο, έστω και αν ταλαιπωρήται μέρα και νύκτα στην ύπαιθρο, και στενοχωριέται από τις πληγές, από την γυναίκα και από τούς φίλους του.
(Λόγος ΙΛ ‘, Περί φιλοπτωχίας. ΕΠΕ 5,310. ΒΕΠΕΣ 59,80. PG 35.904Β)
Με το παράδειγμά σου φωνάζω και διακηρύττω σέ όλους εκείνο, ότι περισσότερο αξίζει να θρηνούμε τούς κακούς για την ψυχική τους αρρώστεια, παρά να θρηνούν εκείνοι εμάς για την σωματική, αν είμαστε σε τέτοια κατάστασι, και ότι από μία αχαλίνωτη ευημερία, είναι καλλίτερη μία αρρώστεια συνοδευόμενη από φιλοσοφία.
(Επιστολή ΛΔ Φιλαγρίω. ΕΠΕ 7,72. ΒΕΠΕΣ 60,224. PG 37,76C)
Πώς είναι η υγεία σου; Ή δεν σε ενδιαφέρει και πολύ; Δεν θα ρωτήσω για την υγεία της ψυχής. Γνωρίζω πώς είναι πολύ καλή, επειδή γνωρίζω ότι φιλοσοφείς τα πάθη τού σώματος αντιμετωπίζοντας το πράγμα ως δοκιμασία αρετής και όχι ανωμαλία της σάρκας, για να είναι γιά σένα η κακοπάθεια μακαριότερη από την υγεία των άλλων. Δίνεις σοβαρή απόδειξι της φιλοσοφίας και τούτο, υποδεικνύοντάς μας τέτοια συμπεριφορά σε τέτοιες περιπτώσεις.
(Επιστολή 92α , Φιλαγρίω. ΕΠΕ 7,166. ΒΕΠΕΣ 60,258. PG 37J65B-C)