Τρίτη 7 Σεπτεμβρίου 2021

Ο άγιος Ναυπάκτου και ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης

 

(η περί εμβολίου και φονέων)

Δεν γνωρίζω εάν τα πειραματικά εμβόλια του κορωνοϊού που κυκλοφορούν στη χώρα μας και ο μαζικός εμβολιασμός του πληθυσμού σώζουν μακροπρόθεσμα περισσότερους ανθρώπους από όσους θανατώνουν ή καταστρέφουν (δεδομένου μάλιστα ότι κάποιοι από αυτούς που τα προωθούν επαγγέλονται προπετώς τη μείωση του παγκόσμιου πληθυσμού - βλ. Μπιλ Γκέιτς κλπ). 

Μεγάλη εντύπωση όμως μου κάνει το γεγονός ότι ενώ η επιστημονική κοινότητα είναι διχασμένη ως προς το θέμα αυτό, κάποιος ιεράρχης της Εκκλησίας μας (και όχι μόνο αυτός) εμφανίζεται τόσο βέβαιος για την ωφέλεια και αναγκαιότητα του μαζικού εμβολιασμού ώστε δεν διστάζει να συγκρίνει αυτούς που δεν εμβολιάζονται με αυτούς που εν καιρώ πανώλης, ξέροντας ότι έχουν μολυνθεί οι ίδιοι, συναναστρέφονται απρόσεκτα τους άλλους και τους μολύνουν και γίνονται έτσι αίτιοι «πολλών φόνων» [1], όπως γράφει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτηςσε μία υποσημείωσή του στο Πηδάλιο (βλ. Αποστολικό κανόνα ξστ΄).

Εάν το θέμα του μαζικού εμβολιασμού ήταν καθαρά ιατρικό, ή και θέμα κυβερνητικό (πολιτικής προστασίας), θα ήταν ίσως σκόπιμο να υπενθυμίσουμε στον ανωτέρω σεβαστό ιεράρχη, που βέβαια δεν είναι και ιατρός, τον στ΄ αποστολικό κανόνα, που λέει ότι «Ἐπίσκοπος, ἢ πρεσβύτερος, ἢ διάκονος, κοσμικάς φροντίδας μὴ ἀναλαμβανέτω». Επειδή όμως, πράγματι, έχει πνευματικές διαστάσεις το όλο θέμα, αξίζει να δούμε λίγο καλύτερα και την υποσημείωση του Αγίου Νικοδήμου που αναφέρει ο σεβαστός επίσκοπος. 

Λέει λοιπόν εκεί ο άγιος Νικόδημος (και μάλιστα πριν τα ανωτέρω περί πανώλης) ότι «εἰς τὸ ἔγκλημα τοῦ φόνου ὑπάγεται καὶ ἐκεῖνος ὁποῦ δώσει εἴς τινα προπετῶς ἰατρικά» [2], τα οποία, εννοείται, θα τον βλάψουν και θα τον οδηγήσουν σε θάνατο. Και νομίζω ότι το σύντομο αυτό σχόλιο του Αγίου Νικοδήμου είναι πολύ πιο αρμόδιο στην παρούσα περίσταση από το άλλο που ανέφερε ο σεβαστός ιεράρχης διότι αυτοί που πιέζουν τους άλλους να εμβολιαστούν και δεν τους αφήνουν να αποφασίσουν ελεύθερα τι θα κάνουν, δεν διαφέρουν από αυτούς που δίνουν «προπετῶς ἰατρικά» [3]· ενώ οι ανεμβολίαστοι δεν είναι φορείς του ιού που συναναστρέφονται απρόσεκτα και μολύνουν τους άλλους, και επομένως δεν έχει εφαρμογή εδώ το σχόλιο που παρέθεσε ο σεβαστός μητροπολίτης.

Υπάρχουν βέβαια και άλλα σοβαρά πνευματικά ζητήματα που σχετίζονται με το όλο θέμα (όπως αυτό των κυτταρικών σειρών που προέρχονται από εκτρώσεις), αλλά αυτά ξεφεύγουν από τα πλαίσια του παρόντος άρθρου.

Εύχομαι λοιπόν να καταλάβει το λάθος του ο αγαπητός μητροπολίτης και να αναλογιστεί τις ευθύνες του (για να μην πω κάτι περισσότερο) και είθε ο μακρόθυμος Κύριός μας όλους να μας ελεήσει (εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους) και να μας σώσει δια την άφατον Αυτού φιλανθρωπίαν. Αμήν

Ένας άσημος Αγιορείτης ιερομόναχος.

[1] https://www.romfea.gr/ieres-mitropoleis/45338-nafpaktou-opoios-se-kairo-pandimias-molynei-tous-allous-krinetai-me-to-epitimio-tou-fonou

[2] βλ. και Μεγ. Φωτίου, Σύνταγμα κανόνων, τίτλ. θ΄, κεφ. κε΄ (PG 104, 768, και ΕΠΕ Φωτίου, τόμ. 10, σ. 488-491).

[3] κατά τους λεξικογράφους, «προπετῶς» σημαίνει εδώ: ορμητικῶς, ριψοκινδύνως, απερισκέπτως, βιαίως,κ.ἄ.

http://trelogiannis.blogspot.com/2021/09/blog-post_140.html